Chci si pořídit kotoučové brzdy jen nevím jestli mechanické nebo hydraulické..? Pár přátel mě ale od kotoučů varovalo, že se prý někdy brzda kousne a pak nezbývá než hodit kolo na rameno, že nejde ani tlačit... Může mi někdo poradit, případně se podělit o zkušenosti..?
Děkuji
Kousnutou hydru jsem v životě neviděl (samozřejmě nedá se vyloučit žádná závada, kdyby byl třeba vadný pístek a ten se vzpříčil, ovšem to už je třeba pravděpodobnější, že ti praskne rám, těch už jsem viděl prasklých dost) a že jsem těch hyder viděl už mraky včetně 5 kol doma, na kterých je máme.
To jsou zase zprávy JPP.
A rozhodně dnes ber hydry. Dnes už i ty levnější jsou velmi dobré.
Dotaz. Kolik přátel z toho páru má na kole kotoučové brzdy?
A já si tipnu: žádný :-)
Náš tip je stejný ;-)
Asi pět lidí, z toho jeden jezdí i závodně. Nevím čemu mám věřit, já osobně s tím žádnou zkušenost nemám.
A vsiml sis, jak vsichni ti lide na zavodech (ti co jezdi zaaaavodnei) behaji s kolama na ramenou. Vsem se zasekavaji hydry:-))) Hruza:-)))
To jsem přes zimu občas koukal na takové zvláštní závody. Tam běhali každou chvíli a ještě se snažili jezdit na kolech vypadajících jako silničky terénem.
A co jsem si všimnul, tak hydry neměl nikdo a běhali přitom docela často.
Tak to na tom jsou hydry asi se zasekáváním ještě dobře :-)
No to je preci jasne....nemaj hydry, pac by jim to v zime zamrzlo.
Ale jsou to divne zavody, to jo. A at mi nikdo nerika, ze je crosove kolo na ho*no:-)) Vzdyt tohle jsou takova crosova kola....:-)) A jak jim to v terenu svisti:-)))
pokud to máš na běžný ježdění,stačí kvalitní véčka.
Udělají stejnou službu a údržba je třetinová.
Véčka mám teď, neříkám, že nejsem spokojenej. Měl jsem ale možnost půjčit si kolo od kamaráda, kterej má hydrauliky a to se nedá vůbec srovnávat, na víc mají delší životnost, teď měním špalky každej rok...
Desky nemají delší životnost než špalky, je to podobné.
Vždy to záleží co a jakým stylem se jezdí a především v jakých podmínkách.
Desky i špalky se dají zničit během jednoho závodu v extrémních podmínkách. A naopak oboje může za sucha a nenáročném ježdění bez pořádných sjezdů i třeba 10tis. km.
Mít hydry na nenáročné jezdějí je zbytečnost...
To je otázka pohledu, mám hydry i na celopevňáku se kterým jezdím hodně asfalt a v-čka bych na něj rozhodně nechtěl. A přitom samozřejmě bych to s v-čky ubrzdil bez problémů taky.
Manželka žádné náročnější technické věci nedává, takže by se dalo mluvit o nenáročném ježdění i přesto, že jezdí 100mm fulla a přechod na hydry si chválí jako nejlepší změnu oproti původnímu HT s v-čky.
Já najezdím za rok max. 2000 km a po každý jsou špalky úplně na odpis. Občas jezdím extrémní převýšení, tak že když jsem třeba minule jel 12 km z kopce s 14% klesáním, tak ty brzdy dostanou trochu zabrat. Potřebuju prostě něco 100% účinýho a spolehlivýho...
Kde je prosím tě takovej kopec ? S chutí bych ho dal tam i zpátky.
Ve Slovinsku, Julské Alpy, městečko Kranjska Gora a z ní jedeš po silnici, která má 24 serpentýn na sedlo Vršič.
12km kopec, který by celý byl 14% v ČR nemůže neexistuje. To by měl převýšení 1680m.
Celkový převýšení na těch 12 km je 900m. Jinak je mi upřímě jedno, co si o tom myslíš, ale já osobně jsem to jel nahoru i dolů.
900 metrů na 12 km je úplná sranda. Na tom ti špalky nemůžou odcházet. Leda že bys používal místo nich nějaký žu-žu...
(a 14% tam může být tak leda na pár metrech)
Pokud brzdí rozumně, tak je to divné, že mu odchází tak rychle, na asfaltu špalky nikdy moc velký záhul nedostanou, tam stačí přibržďovat a nějaké problematické souvislé brždění nehrozí (tedy pokud to cíleně nedělá, při špatném souvislém brždění lze oddělat cokoliv hrozně rychle).
Jede-li se natěžko, ubývají špalky velmi rychle. Tam je to o strach, že se přehřeje a pukne duše ...
Když je to na asfaltu, tak to pořád nebude tak hrozné, protože pořád to umožňuje brzdit rozumně přerušovaně (to myslím ohledně přehrátí ráfku a následném bouchnutí duše). Samozřejmě záleží na váze jezdce, když ta je ke stovce (nebo ještě více) a ještě se jede na těžko, tak už i tady to může začínat být problém.
Špalky samozřejmě budou ubývat rychleji, ale zase závisí především na váze jezdce.
Duši naposledy bouchnul právě kamarád (který má 95-100kg) s v-čky na žluté z Lysé. Tam ale brzdy dostanou záhul o několik tříd vyšší než na asfaltu a je tam více úseků, které jsou hodně prudké (taky když průměrné klesání toho kopce je 16%, to když nepočítám tu rovinku v půlce a některé úseky jsou výrazně mírnější, takže ty další o to musí být prudší) + se musí brzdit souvisle.
A tak rychle neničí špalky ani ten těžší kamarád, co tam bouchnul tu duši i když jezdím dost takových náročných sjezdů v terénu. Ale nejezdíme ve větších sr....ch, takže tím špalky/destičky netrpí.
A tvrdím snad někde, že jsi to nejel nebo že ten kopec neexistuje? Pouze jsem napsal, že takový kopec nemůže existovat v ČR v případě, že by měl celý 14% a to je prostě fakt.
A když měl jen 900m, tedy 14% měl jen sem tam, tak takové se najdou i v ČR, tedy i horší, takže když to bylo v zahraničí ve vyšších horách, tak to není nic divného.
Pro doplnění nějaké kopce v ČR. Souvislý kopec s největším převýšením v ČR je výjezd na Praděd, který má cca 1000m výškových.
A prudké kopce se tu najdou taky zajímavé, třeba z nedávné doby, co jsem jel, tak žlutá z Lysé hory je 7km dlouhá, 800m převýšení a k tomu uprostřed je 2km po rovině, tedy samotné klesání je jen 5km dlouhé.
Taky dobrej sjezdík:
http://data.mlok.net/gps/jeseniky/serak.png
Tak trošku mimo téma - Lysá je super. Byl jsi na nočním výjezdu v červnu ?
Mám to na Lysou trošku z ruky (jsem z Plzně), takže nebyl. Tohle bylo z loňských 14 dnů bikování v Beskydech.
Největší stoupání co jsem zatím jel bylo 25%, něco neuvěřitelnýho na 4 km z toho asi 2 km rovina, tam většina lidí odpadli z kola jak mouchy.
A povrch? Na asfaltu (nebo jiném pevném povrchu a pěkné cestě) 25% ještě v celku jde (i když je jasné, že na delším úseku je i tohle už dobře náročné), při náročnějším terénu často už 20% konečná (při opravdu náročném i při ještě menším sklonu).
Ten povrch byl ze začátku normální asfalt, ale pak to přešlo až na hrubší štěrk. Kotoučové brzdy jsou chlazené jen vzduchem nebo jak, nehrozí přehřátí, při takovém sjezdu..?
Všimni si kotoučů u aut a zejména motorek. A tam jsou úúúplně jiný váhy a brzdí se z výrazně vyšších rychlostí. Zbytečný obavy, kotouče na kolech jsou už osvědčenou záležitostí.
Ale u aut a motorek je pokud vím brzdová kapalina, která to zároveň trošičku chladí nebo ne..? Já si teď stejně dělám jen takový průzkum, chtěl bych je až s novým kolem, na tuhle starou herku, co mám teď by to nemělo cenu...
Pokud by ti kapalina začala "chladit" brzdy, jel by si do svodidel a byl bys za ně vděčný... :-) Nevím teď, jestli si už neděláš srandu. Jakýkoliv průsak brzdové kapaliny je docela průšvih, je do jisté míry mastná.
Chlazení mají od určité doby rychlejší, nebo větší auta v podobě dvojtých kotoučů a mezi žebry proudí luft. Opravdu kapalinou (ale vodou) chlazené mají brzdy akorát tahače při závodech na okruhu, protože tam stále zbržďují těch tuším víc jak pět tun z rychlostí kolem 160 km/hod.
Jo a to zesklovatění je docela průšvih hlavně u bubnových brzd kamionů a autobusů. Proto jsou u větších kopců ty únikový pruhy a proto těsně po devadesátým roce skočila jedna Karosa i s lidma do rokle cestou z Grosglocknerskýho sedla.
U osobáků to tolik nehrozí, ale u závodních aut se už hovoří o "vadnutí brzd".
Pokud jsi technický typ jako já, který si musí na výměnu špalků vyhradit víkend tak to je potom opravdu velmi náročná operace, narozdíl od jiných lidí, kterým to trvá asi 2 minuty i s umytím rukou.
Vím že ses na to neptal, ale co bubnové brzdy? Pokud jezdíš cykloturistiku na těžko, myslím že není lepší volba. Budeš sice za exota, všichni sportovně ladění, gramově zatížení a ti co ví co je jediné správné ti to budou vymlouvat, ale ta blbovzdornost těchto brzd je prostě úžasná. Vím o čem mluvím, mám je a naprostá spokojenost. Dělají je i z dynamem nebo převodovkou ale to už tě asi nezajímá. Cena není nijak závratná a náboje budeš muset tak či tak přeplést.
posílám ti jeden odkaz na bubnové brzdy, které jsem měl možnost si vyzkoušet - http://www.quickshop.cz/heliosrace/kategorie... - potom jsou ještě bubnové brzdy od Shimana, možná že je výrobců ještě více
Sturmey archer mám, ale z letmým uchycením na lehotříkolce. Po zajetí brzdí jak šlak, ale to možná bude těmi dvěma brzdami ve předu a nemožnosti převrácení se, takže brzdím opravdu na doraz a když už to jde do smyku trošku povolím. Ale šel bych do nich i na klasice, než jsem poznal lehokola, chtěl jsem stavět cykloturistický speciál, tam by měly určitě místo.
No, nejsem si tak docela jistej. Jestli to jsou bubnovky v pravém slova smyslu, tak to obložení bude dostávat na frak úplně stejně, jako špalky, nebo destičky (leda že by bylo obložení silné a těžké jak u kamionu). A pak ta výměna bude krapet náročnější. Chlazení u nich taky není nic moc, ale zas takové extrémy jako u náklaďáků nepředpokládám. A účinnost nebývala nejvyšší. Však se taky v podstatě všude přešlo na kotouče. Nejsou spíš ty bubny pro městská kola a různé ty cruisery a shopery ? Nebo je to úplně jinak řešený buben ? odkaz ?
Tak, bez odkazu na konkretni zalezitost bych taky videl jejich vyhodu "jenom" v naproste nenarocnosti na udrzbu a na tu "cistotu" reseni, danou systemem. Takze v urceni na tebou jmenovane kategorie kol.
Když se objevily kotouče, tvrdili experti, že se (i do budoucna) hodí jen pro úzkou skupinu kol.
Dnes ti experti (i titíž) doporučí kotouče i na inlajny ...
8-)
Akorát že bubny (v klasické jednoduché podobě) jsou vyloženě krokem zpátky v téměř všech ohledech.
Nevím jestli ty moje jsou v klasické jednoduché podobě (za tu směšnou cenu asi jo :-) ), ale ptal jsem se více lidí kteří s nima projeli alpy na těžko a nestěžovali si, ba naopak. Ale jak jsem psal, jsou ideální pro cykloturisty na těžko, ne pro bajkery a závodníky. Když mě to ještě bavilo, taky jsem preferoval kotoučové hydry ale na tříkolku mi nesmí a není to otázka ceny.
26TKm na kotoučích a no problema. (kdo mě zná tak ví že brzdy nešetřím)
Administruju 3 kola s kotoučema.
Jmenovanou závadu jsem nikdy u nikoho neviděl.
Kup hydraulické kotouče střední třídy (DEORE, SLX, AVID 5...atd) a budeš v klidu.
No já mám ty nejlevnější mechaniky od shimana a na mé ježdění my stačí. Dám ročně tak 10-15tis. km vetšinou po silnici, nebo ciklosteskách na severu Čech a nemohu si stěžovat. Vydrželi mne dost. Ale mám treka, tak že žádný náročný terén. Ale až příští sezonu budu měnit destičky, asi vezmu celé nové hydrauliky.
Osobně bych upřednostnil kotouče. Lépe se dávkuje brzdná síla, mají vyšší účinek, v mokru a bahně je ten rozdíl znát ještě víc. Při delších terénních vyjížďkách od brždění méně bolí prsty.
O závadě, kterou popisuješ jsem ještě neslyšel. Ale je pravda, že kotouče vyžadují větší údržbu, což pro někoho může být na překážku.
Pro běžné ježdění si však myslím, že i véčka budou plně dostačující. Minulý týden jsem jel jeden den na biku s kotoučovkama, hned následující den stejnou trasu na zimáku s XT véčkama a byl jsem překvapen jak dobře ty véčka brzdí.
Taky jsem s véčkama pro treka spokojený, přesto do budoucna počítám s kotoučema. Z jedinýho důvodu - bláta a písku na ráfkách. To se po projetí čurbesu úplně bojím přibrzdit, když vidím ty "špony" a černej čurbes, co jde od ráfků...
No ještě bych přidal další úhel pohledu a to je servis. Véčka si opravíš kdekoliv prakticky na koleně s minimem nářadí. Pokud jezdíš jen v ČR, kde je servis na každém rohu, tak ti to může být celkem fuk, ale jestli jezdíš někde mimo civilizaci (východní Evropa, Nepál,...) a navíc vícedenní treky, tak bych s tou hydraulikou váhal. Navíc hadičky jsou podstatně náchylnější k poškození během nešetrného zacházení při transportu (návěs, letadlo,...) než bowdeny a taky se podstatně hůře opravují.