Nejcastejsi jsou u MTB 44/32/22. Nejakou dobu prosazoval Suntour kvuli nizsimu prumeru velke pily (pruchodnost terenem) a jeji nizsi hmotnosti 42/32/22, tusim se to delalo i u Shimana- Alivio.
Velka pila se 48 zuby se pouziva na trek/kros.
Casto se znova pouzivaji i dvojprevodniky, ale vicemene jenom u zavodnich sad.
neni to tak davno, co byl 42/32/22 standard u vsech sad...
Bud to bylo tak davno, ze o tom nevim, a nebo to bylo vzdycky v drtive vetsine pripadu 44. Ale nema vyznam se tahat o 2 zuby.
To bys musel trochu slevit ze svých požadavků a podívat se i na ty spodnější patra nabídky ;-)
Když jsem kdysi (6 a 5 let zpátky) vybíral obě ze svých předešlých kol, v ceně +-12tis Kč za nové kolo bez jakékoli slevy, tak v drtivé většině na nich bylo 8-mi kolečko v kombinaci s převodníky 42/32/22. Někde se už přeci jenom vyskytlo Deore a 44/32/22, ale v této cenové relaci to stále bylo docela unikum...
Dneska je to už asi o malinko lepší, takže bych docela věřil, že 44/32/22 se opravdu tím standardem stal.
Vzdyt vys pisu, ze Alivio melo 42 zubu taky, aspon kdysi. To by odpovidalo i te uvedene cenove relaci, v ni se tahle rada objevovala casto. Ja jenom odpovidal na nazor, ze to bylo standardem u vsech rad.
"Dvojka" 32 nebo 34? Tedy, pravdu povediac, rvu všechno na velkou, prostřední opotřebovávám jen minimálně.
Novější Alivio má prostřední 32, starší (mám je na 12 let starém kole) mělo 34 a malý 24.
Úplně staré sady měly taky třeba 46-36-24. Např LX r. 91.
Ono to je už hodně dávno, přechod na 44 zubů třeba u XT byl současně s přechodem na Octalink a současně s přechodem na 9 pastorků, tedy jestli si to pamatuju dobře, tak od roku 1999, tedy už to bylo v minulém tisíciletí :-)
98 XT sadu jsem měl a byla to právě poslední s 8-kolečkem a 42 převodníkem.
U LX a Deore to následovalo vždy následující rok (vždy co rok, tak to propadlo o řadu dolů), u XTR to bylo naopak ještě asi o rok dříve (ale netušim přesně, už si to přesně nepamatuju).