Stalo se mi teď v sobotu odpoledne na mém horáku meridě, vidlice RS Recon, vzduch - olej, stavitelný zdvih 85 - 100 - 130 mm, mám stále nastavený na maximu = 130 mm.
Jel jsem přes jednu louku, když jsem si všimnul, že vidlice nějak zajíždí - měkne. Zastavil jsem, slezl, vidlice se po odlehčení vzpamatovala, pak ale zase - jakoby z ní ušel částečně vzduch. Tak jsem ji zase odlehčil, zase se vzpamatovala, přešel jsem na asfalt a s vědomím, že se něco děje, jsem obrátil směr Světice. Najednou rána, jako když bouchne pouťový balónek (trochu menší), levý stírák to vyrazilo z jeho uložení nahoru - a vidle propadla do horní polohy. Kaňéc! Tak jsem slezl, vidlici ručně zase roztáhl, na pravé noze zamknul (poprvé v životě jsem použil zámek na vidli) a velmi opatrně - abych nepoškodil vidli i v druhé uzamčené noze - jsem se po asfaltu vrátil těch 70 km domů.
Podotýkám, že vidlice má najeto cca 8 tis. km, nikdy nebyla v opravdu "hrubém" terénu - ten nemám rád, chovám se k ní jako k vlastní dceři. Mám ji normálně fouklou víc do tvrda - 80 až 85 psů.
Včera ráno jsem nasadil stírák zpátky, vzal pumpičku - ukázala 20 psů, tak jsem dofouknul - a ono to šlo! Sundal jsem kolo ze zadního áčka, v pokoji na něj sedl, zkusil se pohoupat na předku - dobrý... Venku jsem to ale nezkusil, včera na tohle kolo prostě nebyl čas. Samozřejmě mám za to, že to zas uteče.
Takže, milí přátelé - co s tím? A i když vaše odpovědi asi dokážu uhádnout a myslím si to samý, přece jenom vaše názory mě zajímají.
Nešlo by to spravit doma? Už jste to někdo dělal?
Ai :-)
A sem z toho ňákej špatnej na duši...
Včera rán
Mě přišla nová vidle z kupkolo.cz (slíbil jsem, že napíšu jak dopadla reklamace, ale nechtěl jsem zakládat nové vlákno, tak toho využiju).
Seříznul jsem, zabrousil, namontoval, nafoukal, kolo postavil do komory a dávám si za dobrou práci orosenou odměnu. Najednou rána, přesně jak píšeš, zasyčení, vidle dole a vyražená stěrka.
Poslal jsem jim to zpět. Za pár dnů přišla vidle natlakovaná na 8 atmosfér, v mailu napsáno "přetěsnění vzduchové patrony", protokolu napsáno "výměna vzduchové patrony".
Čili opravit se to dá dvěma naznačenými způsoby, já s tím zkušenost nemám a odtáh bych to do servisu vidlí;-)
A kolikrát byla servisována během těch 8tis. km? Pokud nebyla, tak je to zanedbanou údržbou.
Nejpravděpodobnější je chybějící olej na vzduchovém pístku, což je jediná věc, kterou je na každé vzduchové vidlici kontrolovat častěji a doplnit když chybí (doplnit olej na vzduchový pístek je strašně jednoduché a práce na 3-5 minut a zvládnout by to mohl každý, tedy až na pár vidlic jako Talas, kde to není tak jednoché).
Když se jezdí delší čas bez oleje na vzduchovém pístku, tak to může zajít i dál (tedy nejen, že může vidlice přestat těsnit a tlak z komory se dostane kam nemá a může vystřelit následně stírák) a může to odnést něco dalšího, třeba celý vzduchový pístek.
Pokud vidlice byla pravidelně servisována a olej na vzduchovém pístku byl doplňován, tak další možností je vadné těsnění.
A mohl bys popsatt mně, jak se doplňuje olej ve vzduchovém pístku a jak v tlumiči? A jaký olej používat? Mám Epicon vzduch/olej a nevím jak na to. Dík.
Myslím, že Suntour má na svojich stránkách návody na servis vidlic. U každé vidlice se to liší a takhle z hlavy opravdu netuším postup pro každou vidlici.
Co se týká vzduchové pístku, tak na většině vidlic stačí pouze vypustit vzduch z vidlice a odšroubovat horní víčku levé nohy, doplnit, zašroubovat a nafoukat. Tedy je to opravdu hned a není na tom co zkazit.
Podrobněji to je i z obrázky třeba zde:
http://www.ivelo.cz/domaci-servis-vidlic/manitou
Častěji (tedy to mazání pístku) je třeba dělat pouze kroky 31-34.
Na RS vidlice se na pístek dává Redrum, Foxky mají svůj olej. Redrum lze použít na většinu vidlic, včetně Epiconu.
ty jo já jsem nikdy na vidlici nebo zadní tlumič ani nesáhl.... VIdlice má hodně přes 30.000km a tlumič se loni zhruba po těch 30.000,- při jednom karambolu drobet poškodil, takže jetam teď pár tisíc km novej, ale taky bez kontroly.
Fakt se to musí? Mě to totiž nebaví :o(
Pokud je pružinová, tak právě to doplňování oleje na vzduchovém pístku odpadá a to je jediná věc, kterou je třeba dělat častěji.
Samozřejmě bez občasného kompletního rozebrání, vyčištění a výměny oleje se chod každé vidlice postupem času zhoršuje, ale klidně může vydržet hodně tisíc km.
Jde o to, že olej ze vzduchového pístku postupně provozem mizí (to je dané principem funkce) a až dojde, tak může nastat problém.
Ono někdy i ten olej na vzduchovém pístku vydrží více tisíc km, ale někdy taky ne. Tak každých 1000-2000km bych to kontroloval.
U tlumiče opět záleží, jestli je vzduchový nebo pružinový. U vzduchového by se vzduchová část měla také trošku častěji mazat, aby nepřestala těsnit, většinou ale vydrží o trošku déle než některé vidlice.