Zdravím, dcera rázem vyrostla z jejího 20" kola a se svými 135cm se bez problémů projíždí na starším MTB 26" s nízkým (asi 15") rámem, zatím tedy kolem domu, kolo potřebuje dost drobných oprav a nastavení.
Jinak většinou spolu jezdíme kombinaci silnice/rozbitá silnice/zpevněná cesta/lesní a polní cesta, rozhodně ne v terénu. Dcera je taková tyčka (135cm/23kg) a na kole jí nevíc vadí delší jízda po hrbolatém povrchu - nesnáší ten pocit v dlouhých sjezdech, kdy začnou brnět ruce. Jí to prostě svědí, štípe a já nevím co jestě, skoro se rozbrečí. Rád bych tohle zkusil řešit už na tomhle kole. Má klasickou pevnou vidli se závitem (ne AHead).
Chci jí na tomhle kole zlepšit komfort při jízdě právě v takových horších podmínkách, ale netuším co pro takovou muší váhu zvolit. Pevnou vidli + dostatečně měkké pláště a nebo nějakou odpruženou vidli. U pláště se trochu bojím že jí to po pevných silnicích a cestách moc nepojede a u vidle zase že je tak lehká že vlastně vidle v takových situacích vůbec nezabere. Máte nějaké zkušenosti a nebo doporučení?
Je otázka kolik do toho chceš investovat,pohodlí rukou můžeš řešit komplexem :vhodné rukavice s vystýlkou třeba gelovou,měkčími gripy s použitím molitanu a vidlicí.U vidlice obecně platí,že vzduchová se dá nastavit tlakem vzduvhu v širokém rozmezí vah jezdce,u pružinové nutno zvolit správnou pružinu,zkus se podívat tady http://www.tuning-test.cz/ popřípadě jim napiš.
Díky, zkusím se jich zeptat. Na webu sice mají nabídku jen pro A Head, ale uvidíme.
Nebo se zeptej meridy, chodil sem kdysi a je to taky mechanik odněkud z Vysočiny: [email protected]. Ale jak radí kolega, možná by pomohly bytelný gelový rukavice a měkký gripy. Odpružený představce už se neseženou. :-(
Pokud je to tak, jak píšeš, a děcko Ti na kole až brečí,tak to jí za chvilku to kolo pěkně začne štvát a vyprdne se Ti na něj. Hrbolaté povrchy se určitě dají vyřešit nějakou kvalitní vidlí olej-vzduch nebo olej -pružina a nastavit jí na co nejměkčí nastavení. Já mám na jednom z ležáků obyčejnější Suntour XCR a řekl bych , že ta kopíruje snad všechno ladně a šetrně s ohledem k mé chatrné schránce - přitom nebyla vůbec drahá. Jelikož u lehokola je větší zátěž vzadu a přesto kopíruje ladně i vepředu, domnívám se, že pro Tvou dceru by tato vidle mohla být velmi příjemná. Dalším řešením vidím odpruženou sedlovku - ovšem od té nelze čekat žádné extrazázraky - vzhledem k malé váze dcery..... Takže dalším řešením je taky lehokolo ;-). Škoda jen, že u lehokolových výrobců zůstvávají děti stále zcela na okraji zájmu.:-((())) Přitom je to pole téměř neorané a potenciál obrovský!!!! Protože dětí, kteří mají dnes zdravotní pohybové problémy z důvodů špatné výživy či nedostatku pohybu, přibývá astronomickou řadou!!!!:-((())) ( vím to z vlastní zkušenosti z návštěv rehabilitací. Povětšinou tam sedím s důchodci nebo právě s dětmi!:-() ) Přesto nebo právě proto vzhledem k jejich celkové "lenosti" si myslím, že takové lehokolo by je právě pro své pohodlí bavilo , jelikož se na něm mohou "povalovat" současně se ale i mohou pohybovat ;-)
Lehokolo by samozřejmě tenhle problém řešilo. Ale je tak trochu mimo mé finanční představy o dětském kole ;-).
Jinak, přesně jak píšeš - potřebuji to vytřešit, jinak se mi na kolo brzy vykašle. A to by byla škoda.
Jak píšu níže, tak v jejím případě ani nejcitlivější vidlice na trhu (tzn. upravené některé lepší vidlice s odtrhem 5kg) problém zdaleka nevyřeší (trochu jistě pomůže, ale nic moc).
Při tom zatížení předního kola kolem 8-10kg (a možná i méně) co bude mít díky nízké váze a vysoko položeným řídítkám (a z toho ještě většinu udělá samotné kolo) to bude obrovský rozdíl i proti lehkému chlapovi, který má 65kg.
Ten bude mít s kolem dohromady zatížení předního kola něco přes 30kg, takže cca 4x tolik, takže i s tím nejcitlivějším, co lze u vidlic vůbec pořídit tedy s odthrem 5kg se to bude chovat jako tomu chlapovi s odtrhem 20kg a to už je hodně bída.
A když pořídí něco levnější, tak i po úpravě bude odtrh třeba 10kg, což je jako bych já měl vidlici s odthrem 40kg. A takhle přesně se mi chovají vidlice když je mám zamčené (tak mám nastavenou sílu otevření locku).
A to pak považuju za zcela zbytečnou investici.
Naopak odpružená sedlovka bude fungovat o několik tříd lépe. Odpružená sedlovka nemá téměř žádné pasivní odpory jako vidlice + na sedle má většinu svojí váhy. Takže tady to bude nějak fungovat i s odpruženou Suntourkou s originální pružinou, i když perfektní to bude až po výměně pružiny (pokud se dá sehnat měkčí, tvrdší než originální se sehnat dá).
S vidlema ti já určitě neporadím, ale nedrží náhodou příliš velkou váhu na rukou? Neopírá se o řídítka moc? Pak by to bylo spíš v délce rámu, poměru výšek sedlo/řídítka...
Promin, ale holka se 135 cm s kolem s 26" bude mit vahu vsude jinde, nez na na rukou. Tam bude "problem" spis opacny, ze ma ruce hrozne vysoko. Navic riditka vys vuci sedlu jsou pro detskou postavu dost dlouhe roky vyhovujici geometrii. S odpruzenou vidlici se dostane rukama jeste vys, ale neco nerovnosti to muze pobrat.
Slysel jsem uz i o tom, ze si velmi lehci jezdci s uspechem vymontovali pruzinu z jedne nohy vidlice. Mozna by to pomohlo zvlast v tomhle pripade. Devce urcite nejezdi nejaky extremnejsi teren, tak by to nemelo byt na skodu.
Přesně tak, na té 26" má sedlo hluboko pod řidítkama. Žádný extrém nejezdíme, tahle situace typicky nastává při sjezdech na starých, rozpadlých lesních asfalkách, kdy je to směs rozdrobeného asfaltu a šterku tak 5 - 10 cm. Kolo jsem teď dal dohromady tak jak je a a ž se na takovou cestu dostaneme, pořádně to vyzkoušíme.
Každopádně za tip na vyndání pružiny z vidlice, zkouším sehnat nějakou starší a pak to otestuju.
Samotné vyndání pružiny až tak moc neřeší a to ze dvou důvodů. Prvním je to, že dnes už se téměř nepoužívají pružiny v obou nohách (ani u levných vidlic), takže není co vyndavat.
A pak problémem u vidlice nebude jen to, že má příliš tvrdou pružinu (tohle bude lépe řešit vzduch), ale její citlivost.
Pro tak extrémně nízkou váhu + tak vysoko položená řídítka (zatížení předního kola bude téměř nulové, tedy téměř jen vahou kola) to nebude dobré ani když se vezme upravené vidlice z tuning-testu, která bude na tom o třídu lépe s citlivostí než neupravené vidlice.
Já bych začal pláštěm, koupil pořádný balón a nafoukal na malý tlak. To, že to pojede trošičku hůře, toho bych se nebál, tak hrozné to zase nebude. A jak to jede stejně určuje mnohem více zadní plášť, kde se může případně hustit ne až tak málo, ať to nejede tak špatně.
A pak ať nacvičuje jak držet řídítka. Obvyklá chyba je to, že nemá uvolněné ruce a pak každou ránu naplno schytá. Tohle udělá strašně moc.
Je fakt, ze spousta zenskych (uz od detskeho veku) kdoviproc jezdi s propnutyma rukama. Duvod neznam, jenom jsem to odpozoroval.
Jak sezónu mám na HT pevnou vidlici, tak se mi taky sem tam stane, že třeba na silnici, kde nedávám pozor na úseku s dobrým povrchem, chvíli mám ruce natažené neuvolněné a najednou přijde nečekaná díra nebo jiná nerovnost a ona je to rána přes ruce jako blázen.
Taky mi ta pevná už nakonec naštvala a půjde tam zpět upravená Reba (hned jak se mi vrátí, právě je na úpravě) :-)
Tuhle chybu dělá hodně jezdců a to i chlapů (teď myslím i ve chvíli kdy se na to soustředí a čekají rozbitější asfalt/šotolinu nebo i v terénu) a pak se diví, co to s nimi dělá.
Díky moc za podrobné info o vidlích - vidím že tudy asi cesta nevede. Jenom by měla zbytečně těžší kolo.
Zkusím to s ní nejdřív projet tak jak to je, případně na přední něco jako Schwalbe Big Apple a uvidí se.
Jasně, jasně, jen mi přislo, že kolo 26" na 15" rámu může vypadat všelijak a i tohle byla jedna možnost k zamyšlení. Jinak naprosto souhlasím, že dětem většinou konstelace řídítka výš než sedlo vyhovuje a sedí.
Ale přijde mi divný, že děvče brečí kvůli brnění v rukou na odpruženém kole, ačkoli nejezdí žádný extrémy. Nikdy jsem se s tím nesetkal, a to skoro všechny děti, co znám, jezdí úplně bez odpružení. Proto mi přišlo, že by na vině mohla být ta geometrie.
Ale je fakt, že bych zkoušel postupně měkké gripy, dobré gelové rukavice atd, odpružení až nakonec...
Upřesnění - současné kolo (20") NENÍ odpružené. A důvod skoro-brečení je jednoduchý - brnění a mravenčení v rukou je jí hodně nepříjemné a nelíbí se jí to. A kňourání jí přijde jako dobrý způsob jak se tomu vyhnout.
Brnění a mravenčení v rukou může být způsobeno špatným prokrvením rukou spíše než neodpruženou vidlí. Podle mne je problém v neergonomickém držení řidítek možná v kombinaci s vibracemi, rozhodně né nárazy která chytá pružení, to by si stěžovala na páteř.
IMO lépe pomohou správně vysoko a ve správné poloze řidítka, vhodného tvaru (vlašťule) a šířky, vhodné gripy (já mám rád přiměřeně tvrdou pěnu, rozhodně né tu měkoučkou houbu Olpran s Tesca, ale třeba Ritchey, ale je nutno vybrat vhodné na dětskou tlapku a nebál bych se dát na její první pocit), a možná nějaké rukavičky...
No a pak kvalitní pláště, přiměřené šířky (příliš široké mají zbytečně velký moment setrvačnosti a ztratí tak pocit lehké jízdy), s nepříliš hrubým vzorkem, aby to jelo i po tvrdém povrchu (blátem ji snad prohánět nebudeš).
Jo a taky ocel tlumí líp než dural, preferoval bych ocelový rám i vidli.
Odpružená vidle je min. kilo navíc, a to je pro dítě veliký rozdíl. Myslím že min. do 15 let je to dobrý nanejvýš imidžovka na sídliště.
Jedna znama ma treba kvalitniho krose s odpruzenou vidlici, ale jezdi jenom po asfaltu nebo hladkych polnackach. Jak se povrch zhorsi, taky ji brni ruce a dokonce ji z toho na predloktich naskakuje jakasi vyrazka.
Díky za tip, možná to bude ten problém na současné 20". Má sice měkké dětské gripy, ale sedačka je na max. vysunutá a řidítka taky - ale ty jsou bohužel níž než ta sedačka. Současně je podle mně kolo na ní už krátký. Takže možná moc váhy na rukou a taky možná trochu křečovité držení řidítek v tom horším terénu.
I když je pravda, že mně z toho kopce ruce brněly taky (mám pevnou vidli) ;-). Vyzkouším to na té 26" zatím s normální vidlí a uvidíme co to bude dělat.