Koukám, že stát se tentokrát pěkně rozšoupl. Jen kdyby si pod pojmem "cyklostezka" představoval i to co cyklisté...
http://ekonomika.idnes.cz/cyklostezek-vznika...
To máš těžký, zavděčit se všem... Třeba já jezdím převážně po asfaltu, takže mě to až tak nevadí. A pokud tím propojují města a okolní vesnice, tak to snad nevadí ani bahňákům. Horší je asi, když vyasfaltují nějakou stezku pro kamzíky.
Nejde jen o asfalt/neasfalt, ale taky o to, jaká asfaltová "komunikace" se vyprojektuje a postaví, za kolik a pro koho.
K čemu musí být pro pár cyklistů (míněno průměrně za hodinu), o trochu víc bruslařů a občas pěšího, "dálnice" za 5-8 mil/km, 3,5-4m široká, se zhutněním do hloubky 3/4m? Jsou asi místa u velkých měst, kde to má možná opodstatnění, ale na většině plánovaných úseků (co znám) by stačila řádově levnější (vyprojektovaná na zatížení cyklisty, né Tatrovkou). A byl bys spokojený taky. Jen by se takhle dalo postavit zase řádově víc kilometrů - no nebral bys to i ty, jako "asfaltér"?
Už jsem to psal mnohokrát, naši relativně "bohatí" sousedi v Sasku staví mnohem levněji, ale promyšlněji a hlavně 10x tolik na kilometry! Zato u nás se jednou za 2-3 roky s velkou slávou otevře nový úsek délky 1,5-3km :o(
Hmmm, smysluplnost nákladů je jiná věc, v tom s tebou naprosto souhlasím (až na pár vyjímek, kdy jsou nové cyklostezky zároveň nouzové servisní cesty pro energetiky, nebo dráhy, tam ta pevnost cesty má důvod). Já tu původní reakci psal spíš jen tak obecně, protože vím, že milovníci terénu moc nadšení asfaltem nejsou (chápu)
Jenže pak se obávám, že v případě nouzových cest pro energetiky či dráhy si vlastně taková firma nechá postavit obslužnou komunikaci za peníze ze škatulky "rozvoj cyklistiky" aniž by se na nákladech nějak podílela. Firmy mají kvalitní cestu, politici další splněný bod ve volebním programu a my jezdíme po cyklostezkách v zahraničí.
Mi nějak neštimuje, že se musí stavět za peníze pro cyklistiku 4 metrové trasy jenom proto, že to potřebují energetici. Ať si tu cestu postaví, nebo ať zaplatí vícenáklady proti běžné cyklostezce.
Jenže běžná cyklostezka u nás je právě ta "silnice". Projektanti obvykle nic jiného neumí a "kryjou" se normami, stavebním firmám to taky vyhovuje a peníze se nějaký vydyndaj z unie, ropu a podobných programů, takže jako by ani naše nebyly :o(
Nekryjou se normami, musejí je dodržovat a za projekt nesou zodpovědnost, nejní to tak jednodchý!
Možná to tak jednoduchý není, ale již postavené příklady asfaltových stezek rozumných rozměru a tonáží existují, takže to jde, jenom povodí, energetici z toho chtějí vytřískat zdarma cestu pro jejich potřeby a ty co to schvalují jim to odsouhlasují :-(((
Možná to tak jednoduchý není, ale již postavené příklady asfaltových stezek rozumných rozměru a tonáží existují, takže to jde, jenom povodí, energetici z toho chtějí vytřískat zdarma cestu pro jejich potřeby a ty co to schvalují jim to odsouhlasují :-(((
Kryjou, třeba p.Urban - projektant Ohře a části Labské všude prosazuje pouze asfalt, přitom v ČSN a TP je uvedeno jasně pouze DOPORUČENÍ bezprašného povrchu. Totéž se týká doporučených šířek (pro předpokládanou kapacitu). Dokonce tam jsou vypsané podmínky, kdy může být šířka menší, než doporučená. Přesto on tvrdí, že stezka MUSÍ být podle norem asfaltová, min. 3,5m široká, s obrubníky!
Jestli je to i tvoje vrchnost, meli byste ho vyhodit z okna.
Problém je i těch sumách za jednotlivé úseky - sežeň projektanta a realizační firmu na zakázku za 200-500tis. ........... Neseženeš. Ovšem do řízení na stezku za 20-50mil se ti přihlásí spousta menších firem a dokonce i velká stavební firma dneska sáhne po takové "čudlařině" :o(
PS. projektant je placen procenty z ceny zakázky, byl by sám proti sobě, kdyby šetřil.
Mně se líbí zámková dlažba, z toho se nové cyklostezky nedají stavět - alespoň u zástavby, vypadají i pěkně (?). Jezdí se ven, tak proč ty firmy neokoukají materiál někde třeba v Holandsku nebo Dánsku? Já myslím, že tam asfalt jako "za prvé" na cyklostezkách není.
Mimokolo: Stejně je rozčilující, pro mne, je (NE-)využití solární energie. Pár km vedle na to jedou domy a s velkou státní podporou. U nás se s odpuštěním "rozblemcávají" zelení do 3 skupin...a někteří dříve sportovali na temelínském komíně. Činíme sami ze sebe EURO-okrajivou provincii...
Správně. A ideální jsou hladké kočičáky. Jednak jsou inlajnodpudivé, druhak i při drobné námraze či deštíku je na nich víc zábavy:-D
Kloužou za nepřízně počasí KAMENNÉ kočičí hlavy. To co mám na mysli je nějaká keramika (?), růžová nebo béžová a má to myslím mírně drsný povrch. Moc neřádím, ale za ledu a deštíku na té dlažbě jezdím a kolo drží - a bahno např. klouže MNOHEM víc.
Nicméně nic proti ničemu, hlavně že si VůBEC nějakých potřeb nějakých bicyklistů zase někde povšimli.
No zrovna fotavoltiku bych se netahal. vůbec nejde o ekologii, ale o byznys s garantovaným ziskem. samozřejmě, kdybych měl peníze na solární elektrárnu, hned bych si ji postavil. je to stabilnější příjem než nějaký penzijní fond. (12,89 Kč/kWh)
Dovysvětluji (ekologiji):
S tématem asfaltových cyklostezek to prosím souviselo tak, že ta moje zámková dlažba třeba mezerami trochu vstřebá vodu, líp vypadá a k ZÁSTAVBĚ se hodí. Nebo do přírody nějaká antuka, určitě nějaký matroš je, ale nikdo z těch objednavačů asfaltových firem se nenamáhá.....
Fotovoltaika ~ solární elektrárna nebylo to, co jsem měla na mysli, alebrž dům se solárními panely na střeše. Sousední Němci směrem na západ jich mají dost a jejich výstavba se pokud vím státně dotuje. Z důvodů TAKé ekologických, ne? Solární elektrárna je zatím vskutku nad poměry a ještě chvíli bude....
Ale už jsem viděla motocykl na solární pohon, to vám bylo!
Jo, ty podmínky, že si energii vyrobíš, sám si jí prosvítíš a ještě za ní dostaneš královsky zaplaceno (za tu spotřebovanou), to taky nechápu.
Nemontuješ už na střechu křemíkové tašky?
No zatím panely nemontuju :-( , ale stavím do okna na sluníčko solární lampy :-) a považ, kolemjdoucí se ptají: "Co to je?"
Počáteční investice byla velká, svítí to pak chvíli - ale ta ekolgie že funguje...!!!
Nejsou v těch lampách akumulátory? A elektronika řídící nabíjení? ........ Jéžiš těch plastů, těžkých kovů, elektrolytů atd,atd....
To bude asi stejně "ekologický" jako úsporný zářivky, nebo auta s Hybride drive :o(((
PS. jinak díky za připomenutí té t.zv. ekológie. Musim si co nejdřív nakoupit zásobu 100W klasických zářivek (mě bude stačit tak asi na 30 let, to abych jich nakoupil aspoň 20).
Copak 100 W, tu mám jen jednu v garáži, ale těch mléčných 60 mám v bytě docela dost, to mě tenhle ekovýmysl velmi s*re. Vidím to tak, že prostě firma Philips vyhrála konkureční boj nad firmou Osram, ekologie je v tom nepodstatná. Kdyby šlo o ekologii tak by zrovna tak mohli vymyslet zákaz osobních automobilů s motorem o výkonu vyšším než X kW.
jen at a houst! pac taky bruslim, tak jsem rad, ze bude kde bruslit, svatecni jezdci budou moci mezi vesnicemi jezdit na kolech a jezdcum na horskych bicyklech asfaltovani nevadi, pac asfaltuji se udolni cesty a v kazde trase jen jednou a nikdo neasfaltuje cesticky do lesu a pres hrebeny a cesty lesni. ze bude 5% z kraje vyjizdky po asfaltu nikoho nezabije a vetsinou jsou stejne variantni cesty terenni, viz 3-4 ruzne cesty udolim Berownky od Karlotejna.
Mě to přijde ujetý celý.
Jsou přece v zásadě dvě možné situace:
1. vybudovat skutečnou cyklostezku tam, kde se nedá jezdit kvůli provozu aut. Okraje měst, spojky vesnic atd.
2. nalít asfalt tam, kde je dosud pěkná přírodní cesta loukama, polema, lesem.
První je chvályhodné, umožňuje to dojet, přijet atd. ani biker nemusí z kola slézat a kolo nést. V tomhle jsme pozadu.
Druhé je zločin, ničení přírody něco jako stavění lanovek pro touristy. Když na to nemám, nechce se mi a bůhví co tak na ten kopec nelezu a tedy po té kamenité cestě se nehrabu. No a v tomhle lití asfaltu se dereme dopředu.
ve svycarsku jiz v 19. stoleti staveli parni zubacky na vrcholy obrich alpskych velikanu! jeste ze nedoprali sluchu zdatnym sokolum a klanicum se gaie a lanovky stoji :)
Jo, ale to byla, Jirko, jiná doba. Nebyla výjimkou paradoxní situace, kdy třeba KČT dělal novou stezku za účelem dostat lidi do krásně neporušené přírody, a když v cestě byla skála, rozstřílel ji dynamitem. Hloupost takového jednání tehdy lidé nenahlíželi, my už dneska asi většinou jo.
Nebo tobě se líbí třeba vrchol Sněžky, totálně zničený ve jménu toho, aby se tam i největší pitomec dostal bez jakékoli námahy?
Co Sněžka, ta lanovka zdálky ani neni vidět. Ale co třeba hrady na skalních ostrozích (Střekov, Kárlštejn ....... i ten náš děčínskej zámek). Včechno bych to zboural a uvedl do původního stavu!!!
Jo, obvyklej argument. Ale mylnej. Že prý byli lidi vždycky proti novotám atd... To ale není pravda. Existuje něco jako cit pro krajinu a existuje spousta důvodů, proč něco stavět, nejen rejžování peněz.
Btw, Karlštejn si pro mě za mě klidně zbourej, stejně je to jen dost nepovedená maketa... ;-)))
Tak co třeba Panská skála - Varhany. To celé, co dneska jezdí obdivovat turisti jako přírodní výtvor, vzniklo jen rejžováním peněz - jako kamenolom (spousta dnes chráněných lokalit vznikla působením člověka). Možná že tehdá měli "průmyslníci" cit pro krajinu, žejo :o) . Prostě se mi zdá, že se občas přehání - na obě strany :o(
Ještě doplnim, já totiž myslim, že to tak mylný nejni, víš?
Třeba ten náš místní zámek, vždyť je to taková obří stodola, skoro by se dalo říct panelák, pod kterým se ta skála ztrácí - koukni na nějakou fotku. To se tedy předci moc nevyznamenali s tím citem.
Nebo se podívej na Ještěd - to je přeci hotový "dotvoření" krajiny, ne? Si představ, že by tam nebyl, co by lidi dneska říkali na takové plány - železobetonové supermoderní monstrum obložené hliníkem a sklem, hotel, restaurace, vysílač - čistá komerce - no hnus, NIKDY!
PS. neni ten Ještěd tak trochu podobný případ, jako ten malý Matterhorn? (né že by se mi to líbilo, ale člověk by se měl nad svými pocity občas zamyslet šířeji)
To máš plnou pravdu. Jednou jsem takhle stál uprostřed Harcovské přehrady (zamrzlé, po vodě uměl chodit jinej frajer) a nemohl jsem se vynadívat, jak ten vysílač navazuje na kopec pod ním. Vždycky mě napadne to samé, že dneska už by ho tam nikdo nepostavil.
Nerozumíme si. Já totiž v žádném případě neobhajuju tezi, že člově nesmí do přírody zasahovat a nic tam stavět. U nás jiná než kulturní (= člověkem přetvořená) krajina stejně není (ok, nechytej mě za slovo, jeden Boubín to nevytrhne ;-)).
Jenže podle mého se dá docela dobře rozpoznat, kdy krajinu využíváš, protože potřebuješ, kdy ji dotváříš, aby byla hezčí, a kdy ji bezohledně mrzačíš. Bezohledně nemyslím ani tak vůči krajině samotné, ta si pomůže. Bezohledně k ostatním lidem, kteří z toho zmrzačení nemají nic, jen zkažený výhled a pocit bezmoci.
A k tvým příkladům - zámek: nevím. Myslím, že jsem tam jednou byl, ale nepamatuju si to a z fotky těžko říct.
Kamenolom - no jistě, spousta lomů jsou krásné kousky přírody, a dělal je člověk. Jenže trvalo minimálně pár desítek let, než se s tím příroda vypořádala, a to u ž já tu nebudu, víš? ;-) Mohu to v posledních letech na vlastní oči pozorovat u nás v Prokopském údolí, kde opbnovili těžbu po několika desítkách let v bývalém lomu. Bylo to krásný, romantický místo. Při probíhající těžbě je to Mordor. Až tam skončí, bude to zase za padesát let docela hezký místo, možná. Jen my, co jsme tam rádi chodili, už tu nebudem a teď musíme jinam, to je celé.
Ještěd - příklad báječného, takřka dokonalého dotvoření krajiny. Něco takového umělo jen pár lidí, a většina z nich stavěla v do bě barokní (to je nadsázka! Ale je fakt, že tehdy to uměli). Ale srovnávat elegantní ještědskej vysílač s tím bordelem na Sněžce asi nechceš, ne?
http://www.novinky.cz/cestovani/170476-starenka...
Na snezce jsem, jako moravak, byl naposledy za totace jako skolni ditko. Ale treba takovy Praded, kde na Ovcarnu jezdi kolony prastarych coudicich karos kazdou pulhodinu, tam by ta lanovka byla skutecne triumf konzumu a lenosti, ktery by cyklistum, stoupajicim po asfaltce uprel prijemnost setkani s autobusy. A ze na tu horu budou vest stozary a lano? Vsak ta hora tam bude jeste tak dlouho, ze zivotnost stozaru ani nezaznamena.
Ac je otazka cti tu horu vyjet celou, lanovky me neurazi. Vzdy jsem kroutil hlavou nad nutkanim lidi jezdit do Rumunska ci Albanie radeji, nez do Alp nebo Pyreneji a to ne kvuli usetreni penez. Svycarske velikany mi lanovkami a zeleznickami prijdou zkraslene a ne zohyzdene.
Ale ne, vůbec nejde o stožáry a lano. Zrovna boje o Sněžku mám možnost sledovat posledních 20 - 25 let. Jde o tu zátěž lidmi. O maximalizaci zisku pod záminkou, že přece "i vozíčkář má PRÁVO se na Sněžku dostat". O to, že dobře vedené mafii bude povoleno cokoli - i "řešení" odpadů na České boudě vypouštěním splašků do suti. O to, že když zkusíš v Obřím sedle přenocovat, budou tě nahánět a budeš platit, zatímco když zčuníš horu, na kterou jsi vyjel lanovkou, jsi správný a slušný člověk.
Lanovka sama o sobě neškodí ničmu. Ale to staveniště, co je na vrcholu posledních 40 let, je prostě hnusný. Horám to v dlouhodobém horizontu neudělá nic. Jen lidi musejí jezdit jinam, když chtějí vidět něco krásnýho...
Viz Tři muži na toulkách, část popisující úpravy přírody v ČeskoSaském Švýcarsku.
Jenže dneska to přeháníme naopak. Zrovna teď o víkendu se má po náročné rekonstrukci otevřít rozhledna na Studenci. Ale že by někoho napadlo vykácet ty stromy na vrcholu, aby z rozhledny bylo vidět, to tedy ne.
kdyby radsi zvysili rozhlednu...
Promiň, ale to tedy ne. Rozhledna je ocelová, nýtovaná konstrukce a zvýšit jí by bylo srovnatelné s postavením venkovního výtahu mezi věžemi chrámu sv. Víta.
Ty stromy se tam stejně jednou pokácet musejí, je to normální les pěstovaný pro dřevo, tak proč to neudělat rovnou.
Navíc, když rozhlednu naši dědové stavěli, byl vrchol kopce holý, takže by to byl návrat k původnímu stavu nezničenému zalesněním. :)
A stačilo by pokácet, nebo prořezat koruny u pěti, šesti stromů. Dokonce se nahoře při montáži ani nesmělo nýtovat - práce s otevřeným ohněm. Fakt nevim jak to stavěli před sto lety, to snad muselo lehnout popelem několik km2 lesa.
To nééééeeee! to je historický kus, starší než nějakej ten Petřín!
Přesto konstrukce jen těsně unikla kovošrotu.
Ona je dokonce starší než Eiffelovka.
http://decinsky.denik.cz/zpravy_region/foto...
ooo jee, to bude revu
http://cestovani.idnes.cz/svycarsko-chce-novou...
Myslím, že klidně stačí přečíst jen poslední odstaveček článku, tam to všechno je. Můžeš krajinu dotvořit - a bude to nádhera. A můžeš ji pro prachy zprznit. Hory to přežijou, místní lidi zahořknou nad tou bezmocí... To tedy bude nevšední zážitek, to jistě! ;-)))
Zajímavá kniha je od J. Sádla, Krajina a revoluce. Měl jsem ji jen půjčenou, takže z ní nemohu přesně citovat. Zaujala mě tam pasáž o baroku, jak se přetvářela krajina, aby lahodila oku a zároveň vyjadřovala vztah s Bohem. Odtud máme aleje podél cest a kapličky na kopcích. Proto mě tak mrzí, když se staré aleje v zájmu bezpečnosti kácí, přicházíme o to genia loci, který byl do krajiny vložený. Zatímco třeba zmiňované stromy na Studenci tenhle nemateriální rozměr nemají.
Tu jsem nečetl, dík za tip! Baroko v krajině je moje zamilovaný téma, je nebezpečný na to zavést řeč, bude věžák!!! ;-)))
Já jsem se k tomu dostal náhodou, poslouchal jsem v rádiu poslouchal nějaký pořad o Šporkovi a někomu jsem to nadšeně vyprávěl. Tak mi půjčil tuhle knížku. Musím se přiznat, že jsem do té doby netušil, jak to s těmi návršími, kapličkami, alejemi atd. bylo.
A na čumulangmu vejtah, na jižní pól metro... A aby tam náhodou chudáčkům "turistům" nebylo zima, tak tam všude zakopeme podlahový topení.
Já jsem dost pohodlnej člověk, ale tohle už je docela zvrácenost :-( Navíc kvůli takovýmu lunaparku se nebudu koukat na krásný kopce, ale na nějakej činžák na vrcholu.
Tedy jezdím na EMERICKÉM kole, ale krititka zemi výrobce: Spojené státy americké plíživě a tiše SKUPUJÍ unikátní staré památky na Inky, Maye nebo takové podobné civilizace zejména v Jižní Americe. Už provozují jako jediní vlakovou dopravu do jednoho z těch známých míst.....není to děsivá GLOBALIZACE, nebo co to je? Což třeba v Česku nejdřív radar do Brd, začas do majetku Křivoklát.... Některou civilizaci šmahem předčí Neadrtálci, omlouvám se tomu, kdo je má rád. Turisté si to patrně zezačátku moc neuvědomí, jenom místní, jež obrali velice nevybíravým způsobem, dle mého.
Máš pravdu, jistě, Čechy Čechům (teda až zjistíme, kdo je to vlastně Čech, že?) ;-)))
Hlavně takový Karlovy Vary, tam už slyšíš jenom američtinu. Nebo že by ne? :-)))
No tak jasně, ona i část Prahy 6-Dejvic je zabydlená lidmi s velmi měkkou slovanskou mluvou. Mají tu svůj obchod a je zčásti jenom na průkazku (mafiánskou?).
Ale Čechy Čechům raději pokud možná ano. Šest starostů z okolí onoho místa v Brdech svého času vysvětlovalo, jak je to s těmi armádami tam. Ani jeden z nich nechtěl radar neboli Předsunutou Vojenskou Základnu Spojených Států Amerických v blízkosti své obce.. Čí by to jinak byla záležitost????
Tedy kromě kolařů, tam to musí být super...
Čí? Ehm, třeba nás všech ostatních - tedy státu? Co? Ne? ;-)
Ale radar tu radši neroztáčej, jsou tu na něj dvě nebo tři diskuse a ani jedna neskončila hezky, jsou to flamy až to bolí. Je v tom moc emocí a málo rozumu...
O.K.
kšá kšá do severní koreje!
...Ty jsi někdy byl v Severní Koreji? Soukromé vlastnictví auta tam téměř není, přeprava osob probíhá dost na kolech. Jako cizince by tě samozřejmě bez dozoru nikam nepustili, oni nepouštějí rádi ani z autobusu, každý zájezd doprovází fízl a ani se tím povoláním netají, .....leč krajina je tam víc než zajímavá. Místní na cyklistiku v našem pojetí povětšině nemají náladu - a asi dlouho mít nebudou - tedy ta dušená většina.
Kšá do Jižní Ameriky...než to všechno díky USA úplně ztratí patinu. Ať víš přesněji , o čem byla řeč, promiň.
Dvě otázky:
1) Kolik znáš (osobně, nablízko) Američanů?
2) Byla jsi někdy v USA déle než pár týdnů? Pokud ano, kde?
Ptám se proto, že tvé řeči o Americe hodně vyznívají jako běžné české většinové xenofobní předsudky, ale mohu se mýlit. Tak ať mám jasno :-)
Tu "xenofobii" mám z slideshow + komentáře lidí, kteří se vrátili z cest, tu koupenou železnici (jedinou do velice atraktivního místa) USA popisovali tuším z Peru nebo přilehlé země, jakož výšezmíněnou tendenci s patřičným zvyšováním cen (jízdenky, vstupů).
Netuším, proč nevěřit. Ani z mexického pohraničí na USA nepějí všude chválu...
1) Občanů USA znám blíže asi pět, s profesorem angličtiny z Memphisu šest. Lidí z ČR co tam trávili nějaký čas také asi pět.
2) V USA jsem nebyla a tamní kultura jako celek mne dlouhodobě neoslovuje...Samozřejmě Mormoni z okolí Salt Lake City JSOU ZAJÍMAVÍ :-)......Proč by prosím měla?
Zeleznice do maccu pichu ma dva druhy vozu, jeden pro mistni za levno, kam nesmi turista a pak pro turisty za evropske ceny.
Cestovatele, ac je svym zpusobem obdivuju, jsou casto tak trochu do zeleno-leva, takze nad albanii se budou rozplyvat, USA zkritizuji pro konzum a nablyskanost odshora az dolu. Je to jejich pravo, ale je take vhodne tim jejich vypraveni profiltrovat.
Univerzity, zejmena humanitni byly v poslednich 50 letech sidly levicoveho smysleni, takze nazory profesora anglictiny bych bral taky s rezervou.
A ze je nemaji radi Mexicani, ktere nechteji do USA vpustit, to je snad nabiledni.
Aha. Tak díky.
Nikde netvrdím, že by tě měla "tamní kultura" něčím oslovovat, ať už tím slovem myslíš cokoli. Jen myslím, že je lépe něco poznat (to není totéž, jako s tím souhlasit), než se strefovat do smyšlených strašidel...
To kdybych to měl posuzovat jako ty, podle toho, co jsem se o státech dozvídal v sedmdesátých a osmdesátých letech z oficiálních zdrojů a ze školy... :-)
Přesně tak, ono se říká američani a američani.... cizinci.... docela mě zaujal článek na idnes, že závod škodovky ve vrchlabí vyráběl za komunismu snad 20 000 aut při 1100 zaměstnancích, a teď 100 000při 1600 zaměstnancích.... Nemluví se, že ti američani místním platí daleko víc, než tamní firmy a ještě je učí jak na to..
Asi mi unikaj souvislosti.Američani ve škodovce ve Vrchlabí?
Tak stezky jsou budujou se to je fajn, ale za 5mil, 1km je trochu přehnané, to bych taky chtěl dělat za ty peníze, je to zbytečně drahé, stačí nějaká zteska jednoduchá štěrková, účelová, nemusí to být zrovna dálnice rovna jak stůl, a aspoň by se tam nepletli ti bruslaři.