http://www.dennisviceni.cz/dennisviceni/3...
Lidská blbost je neomezená. Nejhorší je, když se dostane na vlivný místa a schválí takový doslova do očí bijící nesmysl. Není to žádná novinka, ale dokud jsem to sám neviděl, nevěřil jsem tomu.
Auta, co mají speciální světla pro denní svícení, ať už od výroby, nebo ne, tak nemusí svítit vzadu. Snad aby se ušetřily žárovky nebo co, teď, když máme LEDky, bože můj!
Kdy nastane snížená viditelnost, jak víme - nikdo neví. Tak se stane, že je pod mrakem a najednou nějaké auto zezadu není vidět. Zvlášť ty dražší. No jo, má světla pro denní svícení, takže na něho můžu blikat, jak chci.
Na druhé straně někdo měřil, o kolik setin sekundy zareaguje řidič dřív, když má auto před ním třetí brzdové světlo. Jak říkám, lidská blbost do nebe.
Třeba nám někdo schválí, že kdo má blikačku vpředu, nemusí mít blikačku vzadu, to by bylo totéž (aby to nebylo až tak off-topic...).
Svícení ve dne za jsné viditelnosti neuznávám a nikdy uznávat nebudu!
Je to jen kšeft pro výrobce světel a žárovek a práci servisů - nic jiného. Dnes svítí všechna vozidla a člověk tak klidně přehlídne v provozi motorkáře, kvůli nimž a pro jejichž odlišení, toto denní svícení vlastně vzniklo, nebo třeba právě i kolistu, protože těch světel je už tolik, že se v tom nedá orientovat. Navíc jsem přesvědčen, že co se týče těch moderních "jedovatých" světel s vysokou svítivostí, přispívají tyto jen k oslnění protijedoucího vozidla - ten dotyčný možná vidí lépe, ale všichni protijedoucí nevidí nic!:-(
Prostě denní svícení je v mé praxi osvědčená kravina, at´si studije říkají co chtějí. Kde kdo, kdo má dnes díru kamsi, dělá ze všeho vědu a založí na tom všelijaké studie. Jeden den je zdravé a prospěšné tohle, podruhé zase tamto a nakonec to další studie zase odsoudí....:-( Nechutný cirkus k oblbování a zaměstnávání stáda a odvádění pozornosti od skutečných problémů, které se nikomu nechce řešit!Snazší než něco dělat, je kvávat..... o tom kraviny!:-(
Tak to fakt ne - auto co sviti je proste videt na mnohem vetsi dalku, coz dokazuji jak ty zatracovane studie, tak moje zkusenost. Podle rozsvicenych svetel na prvni mrknuti rozeznam pomalu jedouci auto od parkujiciho. Navic pokud se nemusi svitit porad, tak nekteri nebudou svitit ani o pulnoci, protoze svetlo uplnku jim treba nepripada jako dostatecne snizena viditelnost. Denni sviceni je myslim jedna z tech rozumnych veci, co se v doprave podarila v posledni dobe prosadit. Zato jsem si nejak nevsiml, ze by se mezi sviticima autama nejak lip prehlizeli motorkari a cyklisti??
Nikdo netvrdí, že svítící auto není vidět daleko, ale proč si myslíš, že v Rakousku bylo povinné svícení zrušeno. Právě že na základě praxe, kdy docházelo k přehlédnutí motocyklistů a cyklistů, rakušané povinné svícení zrušili. A takové ty "kecy" když to nebude nařízeno, tak to nebude nikdo dělat už mě docela vytáčí. V dnešním světě snad už každé malé dítě ví, že prevence a osvěta je lepší než represe, ale u nás furt díky pozůstatku bolševického myšlení, musíme zakazovat, přikazovat, trestat. Už je to s prominutím na blití.
Ještě malý dovětek. Co můžeme očekávat v zemi, kde partaj která chce vládnout, učí všechny jak nerespektovat zákon, kde kvůli slibu odpuštění 30,- kč poplatku, vyhrají volby a vzápětí miliony převedou na svá konta. Ach jo....
Jen pokračuj... Kde partaj, která slibuje občanská práva schválí náhubkový zákon a rozšíření pravomocí okolo odposlechů, povinnosti archlivace komunikace u operátorů a ISP atd.
Poslední dobou mi ten vtip "koho budeš volit?" "komunisty, jen ještě nevím, kterou stranu" vůbec nepřijde vtipný:-(
> Právě že na základě praxe, kdy docházelo k přehlédnutí
> motocyklistů a cyklistů, rakušané povinné svícení zrušili.
Ja zas cetl, ze si to vyrvala mistni ekoteroristicka lobby kvuli spotrebe zarovek... Takze kdo vi...
Že ty sis toho nevšim neznamená, že tomu tak není.
Rakouská studie mj. zjistila právě toto:
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova-auta...
Zrovna předevčírem jsem se vrátil z Rakouska, místních ca 50% svítí, 50% ne, a vůbec ničemu to nevadí. Akorát tam nikdo (auta, motorky, cyklisti) neoslňuje tak, jak u nás.
Neoslňují, protože si asi na auta nemontují ty různé nehomologované (a správně neseštelované) rádoby xenony jak je zvykem v našich krajích ;-)
A pak tam taky nemají tolik aut vytažených z vrakovišť a rovnaných pokoutně hupcuky. Takovej naleštěnej šrot z nóbl autobazaru, když přejede přes první koleje, tak se vrátí do původní pokroucený podoby a jedno světlo pak svítí do země a druhý do nebes. Všimni si, že nejvíc takových šmejdů má českou a hlavně polskou značku.
Červený nebo kanárkový auto auto je taky ve dne na dálku víc vidět než černý nebo tmavě modrý nebo stříbrný a nikdo nenařizuje, že auta musí mít proměnlivou barvu a přes den být všechna červená. A ted´si představ, že by opravdu někdo takovou blbost nařídil a všechna auta by byla červená = záplava červené, kde se vše slévá v jedno a už se nic neodlišuje od toho ostatního. A jaký to má ve výsledku přínos??? = "0"!
V jednom s Tebou souhlasím - auto, co svítí, je skutečně NĚKDY rozpoznatelné od auta prázdného stojícího se zhasnutými světly. Na druhou stranu znám spoustu aut a řidičů, co opustí auto rozsvícené nebo zastaví s rozsvíceným autem a zapnutým motorem u krajnice a odskočí si koupit cigára či na WC, aniž by aspoň hodili blinkry - auto tedy stojí a svítí. Tedy idetifikovat auto jako jedoucí podle rozsvícených světel je dosti zavádějící...
Navíc denní svícení mnou zmiňovanými jodovkami oslňuje protijedoucí řidiče, rovněž se nezřídka setkávám s řidiči, co si omylem rozsvítí dálková místo potkávaček a na panelu přístrojového štítu tuto skutečnost prostě přehlédnou, jelikož podsvícení přístrojů ve dne je dosti slabé. Oslněn takovýmto řidičem pak snadno přehlédnu právě ve dne tmavou siluetu samozřejmě neosvětleného cyklisty. To, že dnes motorky mají běžné dva přední světlomety snad už nikoho nepřekvapí - ale tyto rozsvícené světlomety na dálku vypadají často jako osvětlený jedoucí malý auto. Odtud si pak snadno spletu motorku s autem...
Nejhorší je podvědomě vnímat "co svítí jede, co nesvítí stojí". Stačí jeden řidič, který zapomene rozsvítit a ze zažitého stereotypu je smrtelné nebezpečí. S touto prostou skutečností toto sociálně-inženýrské opatření jaksi nepočítá.
Přitom se stále ještě vyrábějí auta, která neumožňují takové natavení spínače aby po vytažení klíčku automaticky zhasla a po nastartování rozsvítila, takže tato situace nastává nikterak výjimečně:-(
Ted nejak nevim, cemu vadi, kdyz si spletes motrku s autem, ale to je jenom nedostatek fantazie, asi... Ty argumenty co tu zaznely jsou asi takovy, jako bych rikal "semafory jsou uplne nebezpecny, protoze muze jet nekdo na cervenou a lidi uz nejsou zvykli se na zelenou rozhlizet". A ona je to asi i pravda, ale tak nejak celkove jsou takova opatreni spis ku prospechu veci, ne? A teda v tom Rakousku je ted 50% aut neviditelnejch, bo jak?
No vidíš, a ono to tak zase je;-)
V několika zemích zkusili zrušit komplet všechno značení, nechali jen holé silnice bez čar. Žádné značky, žádné semafory. A víš co se stalo? Lidi přestali čumět, kam smí a nesmí zaparkovat, vykašlali se na tachometr a jeli tak, aby prostě nenabourali. Naprosto logicky následoval pokles nehodovosti v této oblasti.
Jestli je pro Tebe auto, které nesvítí, neviditelné, pak - není v tom nic osobního - nemáš v silničním provozu co dělat;-)
To o te neviditelnosti nesviticich tu snad tvrdite vy, ne ja?!?
Z mého subjektivního pohledu jsou nesvítící auta ve dne prakticky stejně viditelná jako svítící, akorát na sebe nepoutají nežádoucí pozornost, takže člověk nepřehlédne tak snadno třeba nesvítící auto, chodce, cyklistu nebo srnku.
Trosku do absurdna: Takze kdyz jedu na kole ve dne se zapnutou blikackou (nebo nedej boze s praporkem ;), poutam nezadouci pozornost, takze zamaskuju babcu na kole bez blikacky a v cernem mantlu? Nemeli bychom tedy zakazat blikacky a praporky?
To je ale vážně do absurdna. Já například opravdu (jako řidič auta) vnímám, že od zavedení celodenního svícení daleko snadněji přehlédnu cyklistu. Takže jsem se (jako cyklista) zařídil: silnou blikačku pouštím celodenně, radši jezdím ve vestě a dětem jsem koupil praporky.
Ale kam až tahle spirála půjde? U nás na Plzeňské v Praze namontovali nové silné semafory (úplně zbytečně, ty staré byly vidět dobře) a ty v noci a za šera tak oslňují, že kdyby tam přede mnou stál cyklista s běžnou blikačkou, nemám šanci ho vidět. Takže další krok budou superoslňující blikačky, pak specielní zastínění autoskel proti oslnění, to ale zhorší výhled, takže následovat budou silnější reflektory u aut vpředu i vzadu a hlavně ještě svítivější semafory... Atd. - jak říkáš: ad absurdum.
Máš to i tom článku
"- v souvislosti s tím pojmenovávají autoři záměnu priorit, kdy se řidič soustředí pouze na osvětlené objekty a ty neosvětlené zůstávají tak za osvětlenými maskovány."
To je těžký. Je fůra dřeváků, kteří koukají za jízdy akorát tak na brzdový světla těch před sebou a nic dalšího je nezajímá. A pak je vidět tolik "kufrovek"... Úplně stejná blbost je vnímání jen svítících aut. Jezdím hodně i po Německu a Rakousku, kde se svítí tak půl na půl a nevidím v tom žádný problém. Sleduju celkový provoz, ne jen nějaká světýlka...
Ono se dá jet podle toho před sebou, úplně stejně jako v peletonu. Akorát se musíš rozloučit s takovými metrosexuálními výstřelky jako lak na nárazníku:-D Mistři jsou v tomhle Italové.
Cožeto na nárazníku? ;-)))
Poslední opravdovej nárazník byl poctivě chromovanej, že jo :-))
No tak to samozřejmě. Dneska ovšem preferuju černej plast: co se odře, není vidět, co praskne, to se slepí. Co je to za blbost, lak na náraznících? Viděli jste někdy nalakovaný kladivo? Nárazník je přece od slova narazit, ne? Přesvědčuju se o tom při každém druhém parkování... :-)))
Nějak takhle ? :-))
http://www.youtube.com/watch?v=npTRXr4Sgxg
To mi připomnělo jeden vtip :-)))):
" Pan Karel Novák ráno vyjde z baráku a že jako pojede do práce a kouká, kouká, všude mlha jak mlíko. Tak nasedne do svého vozu a na nejlbližší křižovatce se chytne koncovejch světel svýho kolegy z práce a spokojeně si blafá pod fousy, jak chytře to vyřešil a že kolega mu bude tu mlhu pěkně rozrážet a vezme ho pohodlně " do vleku" až do práce. Najednou RÁÁÁÁÁÁÁNA JAKO KRÁÁÁÁ..V....A! Pan Novák vyskočí z auta ven a zařve: " Co děláš Vencoooó! Ty voéééé podívej se, vždyt´ mám celej předek v hajzlu!!!! ..Se tě držím už vod baráku a ted´ tohlééé?!?!? Že bych usnul????.... a zpátky se mu ozve Venca: " Ty,Karlé!!!! Ale já jedu z noční a jestli sis nevšïm, tak jsi ted´ právě u mně doma v garáži!!!!" :-)
Ano, zvyklost na semafory je skutečně nebezepečná! Aspoň u nás v obci, kde sem. nejsou, se stalo již několik nehod, protože řidiči z velkých měst jsou zvyklí na semafory a kde nejsou a vidí širokou silnici, tak si automaticky myslí, že jsou na hlavní, ale ejhle - často jsou na vedlejší a pravidlo pravé ruky jim je prostě cizí...
Takže když jdu po ulici pěšky, tak si mám pořídit akumulátor na vozíku a pořádný reflektor? To je pořádná blbost. Když jedu autem, řídím tunu železa, tak si musím dávat seksakramentskej pozor, abych nikoho nezabil a do ničeho nevrazil. Nejen do toho, co svítí...
"Je to jen kšeft pro výrobce světel a žárovek a práci servisů - nic jiného" - jaký profit z toho mají servisy, nebo výrobci světel?
Jestliže má někdo vybaven vůz homologovanými xenonovými světly, tak rozhodně nedochází k tomu, aby oslňoval protijedoucí vozidla. Jedním důvodem je, že mají automatickou regulaci sklonu světlometů, takže nedochází k tomu, že bys naložil plný kufr věcí a potom nestáhl sklon světlometů, což je nejčastější jev, kdy dochází k oslnování protijedoucích aut.
Dalším případem možností oslnění je montáž nehomologovaných světel, poškození a špatné usazení světel, špatné seřízení světel.
Všechny tyto důvody oslnění jsou způsobeny jednotlivými uživateli a nikoli přítomností xenonových světel jako takových, takže tvé výtky by měly být směřovány na uživatele a jejich počínání. Je to podobné, jako kdybych prohlásil, že dálková světla jsou úplně k ničemu, protože akorát oslňují protijedoucí řidiče a jinak jsou k ničemu.
Problém těhle vyfikundací je, že neřeší takovou blbost, jako výškově zakřivenou niveletu, a ne úplně řeší náklon karoserie při zrychlení. Jinak to ale funguje bez problémů (a bez oslňování)
Pokud nema auto automaticke nastaveni vysky svetel, proste to oslnovat bude, protoze ne kazdy ridic asi dokonale odhadne vahu a rozlozeni nakladu/osob ve voze a nasledne "manualni" poupraveni vysky svetel. Druha vec je "kvalita" techhle kitu a jejich vhodnost pro dany vuz, svetelna plocha je skoro vzdycky vsechno jine nez vyhovujici a neoslnujici. Treti vec je absence ostrikovacu, protoze halogen produkuje pri sviceni teplo a xenon nikoli, co to dela se svetlem v zime se da domyslet. Ctvrta vec je ta, ze diky tomuhle vsemu clovek stejne prijde na to, ze origo halogen svitil lip, jenom proste nemel tu "prdackou" namodralou barvu.
Jestlize stoji ve vybave noveho vozu xenon par desitek tisic navic, je to prave diky temhle vsem vecem. Myslet si, ze mi kit bratru za 3 tisicovky bude svitit lip a nebude oslnovat je proste pitomost.
Vašku, ty máš na autě xenony? Fakt nehřejou, tak jako halogenový? Na mým autě jsou jen obyčejný, ale ve firmě dáváme do luxusních nerezových svítilen xenon-halogenový žárovičky. A tam se xenon umožňuje použití vyšší pracovní teploty vlákna - tedy větší účinnost i výkon při nesnížené životnosti. V halogenový by se při takovém výkonu vlákno vypařilo za pár minut (a kov by se napařil zevnitř na baňku).
Ale do autoreflektorů se montujou kompletní moduly i s optikou a to neznám ...... další mezera ve vzdělání ...... grrrrrr.....
Žádná blbost, je to tak v pořádku. Za snížené viditelnosti a atd. musí řidič rozsvítit tlumená světla nebo mlhovky, takže současně mu svítí i koncová. Denní světla jsou proto aby bylo vozidlo vidět zpředu když se přibližuje a ne zezadu když odjíždí.
"... za snížené viditelnosti a atd. musí řidič rozsvítit tlumená světla nebo mlhovky..." To určitě nemyslíš vážně !?!
?? důvod ?
Mohu jezdit pouze se zapnutými mlhovkami?
Prosím neslovíčkař, samozřejmě nesmíš, při rozsvícených mlhovkách musíš mít zapnuté alespoň "parkovačky" a koncová světla.
No já teda mlhovky bez potkávaček nezapnu...
U naprosté většiny aut to konstrukčně nejde, ale není to vyloučeno. Spolu s dálkovými taky nesmíš mít mlhovky, přesto u některých aut jdou zapnout.
Jsem myslel, že dálkové + mlhovky mít smíš, pouze je to kravina...
Současně se používat nesmí, navíc by to opravdu byla blbost, buď jsou podmínky pro mlhovky a pak s dálkovými nic nevidíš nebo podmínky nejsou a pak je zbytečné je zapínat.
To je jasné, jen že je to přímo zakázané, jsem nevěděl.
Pozor, pozor - mohl by jsi vyvolat další vášně ohledně toho "co není zakázáno, je povoleno"(viz spor o přejíždění přechodů). V zákoně je uvedeno, kdy smíš používat mlhovky, nikoliv že je to zakázáno(pokud mi tedy slouží paměť).
Tobě to jasné je, ale hodně velké části řidičů ne, všimni si čím mnohá auta svítí i když hvězdy září a měsíc máš "na dosah ruky"
A kdopak určuje, co je "snížená viditelnost " ?? ;o))
Nikdo nic nemusí určovat, když jsi řidič motorového vozidla tak svítíš stále, takže se nemusíš vůbec zabývat a trápit tím kdy je a kdy není.
Před zavedením stálého svícení se říkávalo (i v autoškole a na školeních) - když to neodhadneš sám, tak když potkáš třetího svítícího, rozsviť si taky. Horší kdyžs jel někde samotou a třetí auto jsi potkal až nad ránem... :-))
Ne tak uplne, minimalne koncernova auta (Skoda, VW..., tedy vetsina ceskeho trhu) to umi - otocim na prvni polohu (obrysovky) a vytahnu knoflik
Vždyť jsem to psal, mlhovky s obrysovými umí všechna auta - musí to umět. Ale u některých aut (starší výroby) můžeš rozsvítit mlhovky bez obrysovek a to za jízdy nesmíš.
Jaký je prosím rozdíl mezi mlhovkami a světly pro denní svícení ??
Světla pro denní svícení jsou z většiny z LED technologie, dávají rozptýlené světlo, které není schopné osvětlit prostor a tedy ani osvítit vozovku. Světla pro denní svícení se nesmí používat s obrysovými a potkávacími zároveň.
http://www.dennisviceni.cz/dennisviceni/3...
Chlapi , já to samozřejmě vím, bylo to jen takové malé rýpnutí, protože stačí vyměnit žárovky, nechat si udělat samostatný vypínač a z mlhovek jsou světla pro denní svícení. Jenom že tady kdosi tvrdí,jak nemohou "mlhovky" svítit samostatně :-p
JA reagoval na to "mlhovky bez POTKAVACEK nezapnu" a tvou reakci "vetsinou to konstrukcne neni mozne". Asi jsi cetl obrysovek ;)
Jo, máš pravdu, nenapadlo mě, že u nějakého auta může být použití mlhovek vázáno až na rozsvícení potkávaček. Řekl bych, že hekynen taky asi myslel obrysovky a pouze to blbě napsal.
Vony jsou i nějaké obrysovky? :-))
Parkovačky se spisovně jmenujou obrysová světla...
Je to převzatý spíš z dřívějška. Třeba Š 1000 MB měla na zadním sloupku vyloženě obrysovku, která se zapínala sólo vypínačem při parkování na blbým místě. Byla tam slaboučká žárovička. Dneska jsou altíky a silný baterie, tak se svítí furt a vším.
http://business.center.cz/business/pravo/zakony...
To nemas co delat, ze resis voloviny a jeste se nad nima tak rozcilujes?
Při denní cestě do práce a z práce člověka chtě nechtě napadnou věci a občas ho to prostě vytočí. Ale myslím, že se tu řeší větší voloviny (opravdu jenom myslím, protože to radši nečtu, na to není čas ani v práci).