Řekl jsem si že si udělám radost a zakoupím si kvalitní kolo tak jsem šel do http://www.kola-online.cz/Merida-CROSSWAY-TFS...
zakoupeno ne jaře 2009 . Při záruční kontrole po 1100 km výměna vytahaného řetězu , vyrazím na dovolenou ujedu 800 km a opět zralej na výměnu 13.29 mm , sjeté zuby na převodníku a pastorku ( vím jak se má řadit ) brzdové destičky 0,5mm taky zralý na výměnu . to mám jako za sezonu vrazit do kola 4000 kč jen na běžných opravách ? na starým favoritu jsem jezdil 15 let a náklady minimální 2x řetěz , 1x pastorek + převodník
Jo a jde mi hlavně o to kdy je potřeba vyměnit přední převodník některý zuby jsou až o 2mm sjeté
Ad retez
- za urcitych podminek se da "vytahat" i driv, ale na krosu je to docela mazec. Mozna jezdis tezke prevody a docela silove, mozna, ze byl puvodne na kole a i pri zarucni kontrole pouzit nejaky silne nekvalitni retez.
Ad zuby na pastorku a prevodniku
- zuby se nesjizdeji, ale vymackavaji, takze kdyz je po pastorku, kazeta "strili", kdyz je po prevodniku, tak dany prevodnik taha retez- lepi se na nej. Nejsou ty "sjete zuby" jenom tvuj dojem, nebo ti delaji vazne tohle?
Ad Favorit
ten mel mnohem mene prevodu a robustnejsi retez (zase oproti novym kolum vazil nepomerne vic- neni problem vyrobit superodolne kolo, ale to se neslucuje s jeho vydrzi). Nejde porovnavat neporovnatelne.
Mám taky trekovou Meridu a brácha už druhou. A předtím jsem měl taky Fáčko :-) Takže ti k tomu můžu napsat svoji zkušenost.
Prví řetěz mi šel taky po pár kilákách do kopru a protože jsem s tím nepočítal, vzal sebou i kazetu. Z fabriky na to dávají neskutečný bláto. Teď tam mám Campagnolo C9, mám na něm bezmála 15 tisíc a měrka nedává ani první zoubek po celým. A kazeta je v cajku taky (jsem sice nejčastěji v kopcích, ale prakticky nejdu ze sedla a jezdím víc frekvenčně). Jo a jestli zuby na převodníku srovnáváš s velezubama favoriťáckejma, ta to nelze. U těhle indexovaných převodníků a kazet jsou některý zuby dokonce menší proti ostatním a celkově na mě působí dojmem menších (nesrovnával jsem přímo). Takže jak píše Vašek, posuzovat podle chování řetězu.
Jo a nelze srovnávat výdrž těžkotonážního řetězu na šestikolo s tintítkem na devítikolečko. Ono je něco za něco.
A ještě poznámečku ke špalkům - to, co dávali na Favority, to se ani sjet nedalo. Sice ty hrůzy moc nebrzdily, ale zato vydržely na věky... :-))
jo, převodníky na favošu byly ocelové, pastorky na vícekolečku byly kalené či jinak tvrzené /kdo někdy zkusil kvalitu důlčikem, tak ví jaká to byla tvrdosz/, dnešní sady jsou dělané na spotřebu a výrobce rozhodně nemá zvláštní záměr na životnosti. řetěz campa C9 /taky mám/ je legendární bílou vránou mezi tunami šrotu
A kazety snad kaleny nejsou?rozdil je jen v tvaru ozubeni. Tenkrat tam byly ty zuby mnohem vyssi a nebyly na nich zadny nabehy, ktery strasne snizujou zivotnost - hlavne u prevodniku, kde jsou zbytecny. Retez favoritse vytahoval este rychleji nez moderni retezy, ale kdo to tenkrat resil? Kdo pouzival naky merky?
Kdyz se o novej retez nebudes starat, vytyha se, ale i vytahanej vydrzi silene dlouho.
zkus zuby kazety poškádlit :-) pilníkem a uvidíš sám
A to je zajímavý námět ke zkoumání ! Jen co někde vyhrabu nějaký favoriťácký pastorek, tak to porovnám na faktickou tvrdost a dám vědět.
Akorát že jsem před měsícem při stěhování všechen tenhle letitej balast bez milosti vyházel. Ale ono se někde něco bude válet :-)
(akorát to asi nebudu srovnávat s duralovými pastorky vyšších tříd - použiju klasiku HG 50)
JENOM 4 tis Kč za sezonu? Šťastný to člověku...
:-))))) dík za motivaci :-))))))) ale do favoritu sem za sezonu vrazil brzd. špalky a dva pláště
normální....spotřebka woee :-))
No a teď vážně, průměrná výdrž těchto komponent na mém horáku je :
-----------------------------------------------------------------
prostřední placka cca. 5-10 tisích km
-----------------------------------------------------------------
SH XT kazeta + SH XT řetěz cca 5 tisíc Km (když budeš měnit často řetězy, vydrží víc)
-----------------------------------------------------------------
detičky SH XTR cca. 5-7 tisíc Km
-----------------------------------------------------------------
kotouče cca. 7-10 tisíc Km
-----------------------------------------------------------------
kolik mě to stojí za rok když najedu 5-9tKm si spočítej sám.
Jezdil jsem rád spíš těžký převod a docela silově, ale ,,pijánko,, - kochal jsem se přírodou. Možná, že mám stejný problém s pastorkem, nebo s dalším ? Asi to co psal Vašek. Doporučte mi kvalitní pastorek, asi i řetěz a převodník ? Mám MTB Kellys. Jaké značky a typy máte odzkoušené, dík za Vaše názory.
Hodně jsem laboroval co a jak - nakonec jsem se ustálil na tomhle: i když osazení nových kol při koupi preferuji na vyšší úrovni (obvykle XT + LX, do sramu jsem ještě nešel), tak při výměnách dávám řetěz HG 53, kazety deore a střední převodníky deore ocelové. Mám zkušenost, že mi to vydrží plus mínus stejně (u řetězů a kazet) a podstatně déle (převodník) než kdybych tam cpal komponenty na úrovni XT a LX. Velké převodníky dávám hliníkové - kvůli váze.