Dneska ráno jsem zaslechl v rádiu, že státní maturity se mají odložit zase o dva roky. Jsou z nich vyjetý profesoři, nestačí se to připravit, studenti proti nim protestují. Jejich zavedení by prý stálo cca 500 miliónů korun...
Já to absolutně nechápu. Maturoval jsem na gymplu v roce 1978 - a maturity (aspoň na gymnáziích tzv. přírodovědného zaměření, které jsem vystudoval) byly celostátní (povinně matika, čeština, ruština + volitelný předmět, obvykle podle zaměření následné vejšky), žádný problém v tom nebyl.
Na druhou stranu jsem přesvědčen o tom, že úroveň vzdělání středoškoláků v tom našem českým kapitalismu hluboce poklesla - jak to tak sleduju, tak současný maturant - gymnazista je cca na úrovni závěrečných zkoušek socialistických učňů. Kotrmelce, které předvádějí polistopadoví ministři školství, jsou - podle mého mínění - neúnosné.
A už vůbec nechápu, co by na tom zavedení státních maturit mělo stát 500 miliónů. Teda vlastně chápu - naprostá většina z těch peněz by se asi rozkradla...
Takže - jaký je váš názor na znovuzavedení státních maturit?
Ai :-)
Jsem exgymnazista a před několika lety nám dali na vyzkoušení státní matury - matiku, češtinu a všeobecný test. Bylo to primitivně lehké, jako třída jsme měli průměr 95%...
A proč tedy proti nim teď studenti tak protestujou?
Nevím, třebas to trochu vylepšili, protože původní verze byla doopravdy primitivní.
Moje děti se účastnily "maturit na nečisto" v poslední době se zcela stejným názorem - že to bylo vyloženě primitivní. Je ale fakt, že na gymnáziu. Různé zejména poměrně nové školy, kde se tzv. maturuje z těch nejnemožnějších předmětů (jak někdo dále uvedl "jídla z brambor" coby maturitní otázka) z toho strach mají.
Podle mě jsou dvě možnosti - buď je prostě "maturita" jen název pro ukončení takřka libovolné střední školy a nebudeme tomu dávat žádnou jinou váhu. Pak případně můžeme úroveň absolventa předběžně odhadovat podle jména a pověsti školy, kde studoval atd... A pro další hodnocení se bude hledět na úplně jiná kritéria, ať scio-testy, testy studijních předpokladů, oborově zaměřené zkoušky.
Nebo maturita bude něčím, co opravdu garantuje aspoň jakousi úroveň znalostí a schopností studenta a pak by taky mělo být nějaké jednotné měřítko. Takže za sebe bych myšlenku státních maturit spíše podpořila (kdyby to ovšem nedopadlo jako s INDOŠem a vůbec se vším... sežere to spoustu peněz a nic...)
Jiné školy můžou se státníma maturitama bojovat, ale zas pokud gymnázia bez problémů zvládají úroveň státních maturit, nemají pak důvod k tomu se zlepšovat.
Studentům bude stačit minimum a kdo by se pak učil něco navíc.
No, já nevím... pokud ta gymnázia mají (nebo nemají?) důvod se zlepšovat teď, když státní maturity nejsou vůbec, tak co na tom změní, jejich případná přílišná měkkost?
Spíš bych řekla, že teď existují kvalitní a méně kvalitní gymnázia - už podle toho, koho berou. Spíš jsem to myslela tak, že se ta úroveň může vyrovnat. Lepší gymnázia půjdou dolů a někdo si zas zůstane na svým.
Já když slyším historky z maturit u takových těch nových škol typu střední škola sociálně právní cestovního ruchu a kuchaření, už se nemohu státních maturit dočkat. Konečně možná zase přestane mít maturitu každý kdo má do zadku díru. Vždyť to je neúnostné, maturitní otázka "Jídla z brambor", to jsem fakt nemohl rozdýchat.
já dostal z češtiny dětskou literaturu. Asi půlhodiny jsem mlel v kuse o všem, co jsem přečetl a snažil se nepustit komisi ke slovu. Pak se mě zeptali na Robinsonku Marie Majerový, já se přiznal, že jsem to v životě nečetl a odešel jsem s trojkou :o))
Nebo učební obor S MATURITOU "řezník - uzenář". 8-(
Někdy mě napadá, jestli bych se neměla dát na modlení, aby se naše školství začalo ubírat nějakým smysluplným směrem. Zřejmě to není v lidských (ministerských) silách. Snad by Pán Bůh mohl pomoci, určitě se na to už nemůže dívat.
Taky jsem přívržencem státních maturit. Už jen proto, aby byla nějaká společná srovnávací základna pro přijímání na vyšší stupně škol. Dnes vysoké školy spoléhají téměř výhradně na výkon studenta při přijímacích zkouškách, což při vší úctě k autorům testů a examinátorům nemůže poskytnout ucelený obraz o skutečných schopnostech uchazeče.
Co bych si dále od státních maturit sliboval, je zastavení současného prudkého poklesu úrovně výuky na středních školách, zvláště soukromých. Tento problém vnímám zvenčí i zevnitř, neboť rostoucí podíl mých klientů se rekrutuje ze soukromých středních a vyšších odborných škol, přičemž přicházejí s tím, že úroveň jazykové výuky v jejich škole je mizerná a oni chtějí nejen obstát při směšně nenáročné maturitě, ale i u zkoušek na VŠ a samozřejmě později i v praxi.
Státní maturity - konkrétně v jazycích - by motivovaly vedení škol k angažování kvalitních pedagogů, ke zvyšování úrovně a náročnosti výuky na jejich školách. V sektoru soukromého školství by pak okamžitý finanční zisk přestal být hlavním nebo dokonce jediným kritériem pro přijímání studentů a způsob vedení výuky, ale museli by přemýšlet i o pověsti školy, založené na dobře měřitelné úspěšnosti jejich absolventů u státní maturity a samozřejmě také při přijímání na VŠ.
Díky tlaku na kvalitu výuky by logicky měly stoupat i platy pedagogů. Jejich stávající urážlivá "výše" velmi negativně poznamenala celou jednu generaci mladých lid, kterým se nedostalo kvalitního vzdělání nebo si ho museli doplnit z jiných zdrojů.
Co bych na navrhovaném systému státních maturit ještě změnil, je struktura zkoušky z českého (mateřského) jazyka, kde by měla výrazně poklesnout váha znalostí z dějin literatury a větší pozornost by se měla věnovat vyjadřovacím schopnostem a úrovni ústního i písemného projevu. Nikoli pouze pravopis, nýbrž komplexní schopnost užití mateřštiny. V této oblasti opět vidím obrovský dluh.
S posledním odstavcem naprostý souhlas!
Snížení váhy znalostí z dějin literatury by například mohlo být provázeno přesunem této discipliny do jiného předmětu. Tak jako se dnes učí dějiny výtvarného umění či dějiny hudby, na stejné nebo podobné úrovni by se mohly vyučovat i dějiny umění slovesného neboli literatury. Maturita z tohoto předmětu by pak vlastně vůbec nemusela být povinná. Kdo ve své profesní praxi užije znalosti z literárních dějin? Ale schopnost správně a efektivně užívat mateřský jazyk jako komunikační prostředek je věc naprosto nevyhnutelná.
Jako téměř čerstvý absolovent k tomu také něco napíšu:
1) je hezké srovnávat školy na základě nějaké odborné zkoušky, ale horší je srovnávat odborné školy a gymnázia, které mají rozdílné hodinové dotace na dané předměty a může to vést k omezování odborností na odborných školách
2) vysoké školy by měly mít právo rozhodovat se na základě vlastních testů, které odráží jejich potřeby, popř. lépe vypovídající jsou podle mě tzv. SCIO testy
3) výsledky státních maturit by měly být až koncem června, což bude i pro vš celkem pozdě
4) školy se ale přizpůsobily, takže je těžké couvnout, bohužel ministerstvo podává rozdílné informace (od začátku)
5) výuku angličtiny to nezlepší, to je hloupost, muselo by přibýt kvalitních jazykových lektorů, kteří by měly vyšší platy a víc prostoru, motivaci studentů by to možná zvýšilo, ale stejně by se nadrtili okruhy, ale anglicky by neuměli, školy se špatným angličtinářem by stejně nutily studenty, aby si sehnali doučování
6) je hezké, že je zájem o lepší český jazyk, nadruhou stranu střední školy vycházejí z logiky, že gramatiku všichni umí ze základky, literatura je důležitá v rámci nějakého obecného rozhledu, ale podle mě není až o tolik důležitější než opomíjená historie
7) měl by se dávat větší prostor ústnímu vyjádření, o to se snaží u nás na výšce, ale problém je, že pokud chcete dát prostor všem, stane se, že předmět není výukou, jen velkou sérií prezentací a čas je to nejdůležitější
8) zkuste vypsat učňovský obor "řezník, uzenář" a nalákat tam dost lidí a vedle otevřete s maturitou, kam ti lidi půjdou? Systém je tak nastaven, zaměstnavatelé chtějí maturitu
Zprvu mi to přišlo jako dobrý nápad, ale řek bych že je to obrovsky drahá fraška, kde se všichni dozví sto let známou věc: že studenti matematických a jazykových gymnázií budou mít samý jedničky, a zedníci a zahradníci možná s odřenejma ušima prolezou lehčí variantou.
Mnohem účelnější by mi přišlo, kdyby si každá škola mohla čistě dobrovolně nechat ocertifikovat maturitu na nějakou úroveň, podobně jako je certifikace ISO.
A každý subjekt (vysoká škola, zaměstnavatel) by se mohl naprosto svobodně rozhodnout, jakou váhu dá maturitě z dané školy, případně zda a jakou váhu bude přikládat zmíněnému certifikátu.
No je to vlastně jedno.Syn chodí na stejnou školu,na kterou jsem chodil před 25 lety a tak mohu srovnávat.Nazvu to vše jedním slovem UBOHOST.Učitelé neučí a žáci se neučí.Státní maturita to stejně nijak nezmění.
Ty ses musel učit - tlačili na tebe kantoři i rodiče. Byla to tvoje povinnost.
Současné děti nesmí nikdo k ničemu nutit. Dostanou-li špatnou známku, mohou si stěžovat, požadovat přezkoušení - přijede inspekce, škola stahne "ocas" a příště si dá pozor. "Naše děti jsou chytré, takže co si to ta blbá úča, debilní učitel na ně vymýšlejí" - kolikrát tohle děti doma slyší - tak proč by to před vrstevníky nezopakovali?
Jsi ochoten o svém potomkovi tvrdit, že je hloupý, nebo to zhodnotíš tím: "učitelé neučí, je tam bordel, tak ať jdou od válu, když na to nestačej´!"
UBOHOST? Není-li řád, podporuje-li se anarchie a hraje do ruky znalcům od piva, nebude to lepší. Bohužel.
Takhle nějak to je. A že mnozí učitelé neučí, to je taky fakt. Opakovaně jsme si třeba stěžovali na to, že matykář chodil nepřipravený na hodinu (a náš potomek, který se na hodiny připravoval měl vždy děsnou kůlnu z toho: "Já už od půlky věděl, že ten blbec to počítá špatně"). Vždy po stížnosti se to na chvilku zlepšilo, ale pak to upadlo do starých kolejích. Vedení je to jedno, kdyby zvýšilo nároky, část dětí by přešla na jinou školu a bylo by míň peněz... Navíc je snažší sehnat u nás vagón šafránu než dobrého kantora.
Teď pouhý dotaz. Příští týden to bude přesně 50 let, co jsem maturoval - ale nevím, zda celá republika měla naprosto stejné zadání písemných matur. zkoušek. Pravděpodobně se neobracím na pamětníky, ale spíše na pedagogy, kteří o tom mohli slyšet od svých starších kolegů.
Nikdy mě to nezajímalo a byl jsem přesvědčen, že všichni psali totéž, ale nejde mně na rozum, že by se to "neprovalilo", což je v současnosti běžné.
Tenkrát nebyl internet :-) A také ke kopírkám měl přístup jenom někdo... Tiskárny doma naopak neměl asi už nikdo :-) Bez tohoto základního vybavení se informace šíří dost špatně... Pár případů se možná objevilo, ale nemohlo to být v takovém měřítku jako dnes.
Před padesáti lety nevím... Před těmi zhruba pětadvaceti, kdy jsem maturovala já, byĺa tuším témata v určený den a hodinu vyhlášena rozhlasem. Takže "ven" se to mohlo dostat jen na těch nejvyšších místech a tam jen tak někdo kontakty neměl. Učitelé na školách ta témata neznali do poslední chvíle taky.
Dnešní školství je dnes veliký problém. Jeho kvalita poměrně rychle klesá, důvodů je mnoho. Některé tady už byly vyjmenovány,např. vztah rodičů a dětí ke škole a vyučujícím, nedostatek pěněz sypaných do školství, tedy nízké platy učitelů a odchod kvalitních kantorů do jiných sektorů a také, myslím, že to je asi nejdůležitější - naprostá neochota, neschopnost, nezájem, pohrdání školstvím, atd., atd., ze strany našich politiků. Vzpoměňte si, kolik bylo za posledních 20 let ministrů školství, jaká byla jejich odborná úroveň :-((( a kolik vlád mělo jako svou prioritu právě školství. Byla to jenom prázdná slova, která nikdy nic nevyřešila. Celých 20 let tedy kvalita nejenom maturit klesá. A z tohoto doslova školního marasmu teď někdo vymyslel státní maturitu, která by měla začít fungovat již příští rok a nikdo přitom nezná pravidla, ani kantoři a ani studenti. To, co dostali maturanti jako ukázkové testy bylo primitivní. Dokazují to sami studenti, kteří je dělali. To není o zvýšení kvality maturity, ale o pořádném peněžním tunelu ve školství. Nedívím se, že se studenti brání. 3 roky se připravují k maturitě, v posledním roce jim někdo změní pravidla hry a oni pořádně neví spolu s kantory, do čeho vlastně půjdou. To je podraz a tomu se logicky brání. Kdybych měl maturovat za těchto podmínek, jednám stejně jako oni.
diskriminací učňovského školství dochází k masivnímu přesunů na gymnazia a průmyslovky, kde se tak dostanou /často ještě bez přijímaček/ vedle sebe jak ti nadaní, tak i ti ze, kterých by třeba byli vynikající řemeslníci, ale např. na matyku jsou blbý jak tágo, v takto nevyrovnaných třídách je nutno nasadit laťku náročnosti hodně nízko /aby se ti "blbci" - nemyslím to zle, chytali/, čímž trpí nejen ti chytří, ale postupně degenerují i učitelé. nutně pak chybí na trhu práce vyučení řemeslníci a na jejich místo nastupují nekvalifikovaní po nějaké rekvalifikaci, cizinci apod. úroveň školství šla po sametu jednoznačně do kytek