Šalom kolařům, po kvantu let ježdění na kole se špalíčkovkama, sem si konečně pln očekávání koupil nové kolo. Toto nové kolo je vybaveno systémém brzd který sem před tím na kole (jinde než za výlohou) ještě neviděl, tedy s tím nemám žádné zkušenosti. Jde samozřejmě o brzdy kotoučové kapalinové. Když sem se byl na kole projet měl sem celkem smíšené pocity. Oproti špalíčkovým brzdám, tyto kotoučové strašně dřely, kladly velký odpor a dělaly kravál jako prase. Řekl sem si že to asi nebude normální chování a přeptal se co s tím. Bylo mi doporučeno, sundat kola z rámu a nacpat do té krabičky, skrz kterou vede kotouč, mezi destičky šroubovák a roztáhnout je od sebe. Jak mi bylo doporučeno, tak sem to také udělal. V obou krabičkách sem šrobovákem roztáhl destičky od sebe a nasadil obě kola zpátky na rám. K mému velkému překvapení dření při jízdě zmizelo a ani to už nedělalo takový kravál.
Vzal sem pak kolo na svoje oblíbené trasy, které obsahují prudké sjezdy. Při jízdě sem si všímal že v zatáčákách brzdové kotouče vydávaly takový cinkavý zvuk, ale s tím můžu žít. Problém je, že když sem dole zastavil, přetáhnul mě najednou přes nos silný zápach spáleniny. Ke svému zděšení sem zjistil, že z těch kotoučových krabiček s destičkama stoupá kouř a kotouče byly rozžhavené tak že bych na nich bez nadsázky usmažil vejce, (Při doteku mi kotouč spálil ruku).
Ptám se tedy jestli sem si tím roztahováním desek, jak sem psal nahoře, mohl nějak brzdy poškodit, případně je to nějaká vada materiálu a musím kolo reklamovat..?
Nevím jestli si tu z nás jenom neděláš srandu, ale tohle je celkem normální chování všech kotoučovek ;-)
S jedinou výjimkou, to dření destiček je špatně a tohle měl zkontrolovat a srovnat už prodejce ! V takovémhle stavu se zákazníkovi kolo nedává.
To, že se desky při brzdění mohou i upéct je také pravda. Ale to je jen problém cyklisty, musí si na to dávat pozor a brzdit tak aby se mu to nestalo.
Souhlas s předchozími příspěvky,jen dodám,je dobré brzdit přerušovaně(pokud to jde vzhledem ke strmosti svahu)a tím dát šanci brzdám vychladnout a pokud jezdíš takové trasy,že i tak se ti přehřívají tak dej větší průměr kotoučů(pokud už ovšem nemáš 203mm).
Copak ty nejezdíš autem a neměníš destičky v brzdách ? Je to stejné a tak jsou stejné projevy a problémy.
Skutečně se mi nestává, že bych si na autě spálil destičky nebo vybublal kapalinu (jak jsem taky kdesi četl), že bych si při sundání kola musel značit polohu disku vůči ose, aby mi to pak zpátky pasovalo, že by mi v zatáčkách rachotily či zvonily a drhly brzdové kotouče.
Kde asi udělali soudruzi z cyklomotive chybu?;-)
Když budeš autem intenzivně brzdit tak destičky přepálíš a na koutouči klidně můžeš smažit řízky a kapalina ti v systému vaří, destičky cinkají a škrtají akorát to přes kravál motoru neslyšíš, i u auta musíš brzdy čistit a seřizovat, podobné to je i u kola. A jestli je tohle všechno chyba nevím, pokud jo, tak hodně rozšířená :-)
Nemyslím si, že zrovna já bych jezdil nějak šetrně, ale v autě jsem desky ještě nespálil a kapalinu neuvařil, to by i při náročném provozu nemělo snad nikdy nastat, samozřejmě jsou modely, u kterých jsou brzdy poddimenzované, a samozřejmě mimořádně praseckým zacházením jde zničit cokoliv.
Ale když mi začnou chytat při jízdě, tak naženu auto do servisu, mezi deskama a kotoučema má být vrstva vzduchu.
Když tak čtu o těch problémech, pánbu zaplať za véčka:-P
lelek ma pravdu, ani netusis, jak to drhne. taky nevim, jak muzes porovnavat opotrebeni desticek u horskyho kola a beznyho auta???
Když to drhne, vlivem tepelné roztažnosti se zvětší tloušťka kotouče i destičky a drhne to ještě víc a tak furt dokola, až se autíško ůplně zastaví.
Při normální jízdě "to" nedrhne, neb je mezi kotoučem a destičkou vzduchový polštář.
Opotřebení vůbec nesrovnávám, byť je v principu stejné.
Asi tak.
Nepatrná mezera by tam být měla, ale stačí nepatrná zapečená nečistota na čepu a už to šustí. Zkus si zvednout auto, zatoč kolem a dobře poslouchej, to lehké šustění co pravděpodobně uslyšíš není průvan v mezeře, ale škrtání destiček :-)
Ten vzduchový polštář tam je i není. Pístek se sice krapet zatáhne, ale destičky tam jsou volně a "je jen na nich", jestli si udělají polštář za sebou, nebo před sebou. Nic je na kotouč netlačí, ale jemně si škrtat mohou. Horší to je, pokud se už tam nashromáždí moc čurbesu a brzdy nejsou udržované. Potom tam destičky nejsou volně a po odtažení pístku zůstanou viset u kotouče. Pak už dřou docela slušně (sice opět bez výrazného tlaku, ale dřou). Aby se rozpalovaly, na to už musí být nějaká závada, aby zůstal viset pístek.
Taky se mi již stalo, že jsem je cítil a že měnili barvu (na tmavě fialovou), ale bylo to v itálii v Dolomitech a na těžko. Mám kotoučovky Magura Julie již 7 let, najeto na nich 26000 km a musím zaklepat bez problémů. Chytají mi jen při děšti, nevím proč, ale jen když se namočí. Pokud někdy začnou chytat za sucha, tak stačí zatlačit kotoučem na tu destičku, která chytá (kotouč musíš mít ve prostřed třmenu) a je pokoj na několik stovek km. Pokud nejezdíš nějaké tvrdé sjezdy, tak by se ti nemělo na českých cestách stavat, že se ti pálí. Pokud jezdíš sjezdy a pálí se ti a V-čka se ti nepálili, tak jsi si vybral nějaké špatné kotoučovky.
Mám kotouče 5 let, cinkání občas, hlavně při nějakým kroucení v zatáčce apod ( není chyba brzdy ale kroutícího se ráfku ) za sucha pravda někdy takový cvrlikání - asi lehce křivej kotouč, za mokra paradoxně nejlepší brzdný učinek a nejtišší chod ( kromě prvního brždění, než se zahřejou ). NIKDY se mi nespálily destičky, ani nic nedřelo, stačí mít to +- seřízený a sem tam to nechat zmoknout. Viděl bych to na špatně vybrané nekvalitní brzdy nebo zemtka... Já si kotouče nemůžu vynachválit.