Jaké jsou výhody nevýhody tříkolek?
Já mám pocit že tříkolky jsou určeny pro starší hůře se pohybující nebo postižené či jinak nemocné lidi s problematikou udržování rovnováhy pro něž je pohyb na kole dobrou terapií,možností přepravy, nákupu,či sportovního nebo léčebného procesu.Tříkolka musí být pevné konstrukce tedy i váha je vyšší je také vratší při zatáčení.Pro běžné uživatele je dle mého názoru zcela nevhodné používání tříkolek,snad opravdu jen k přepravě nákupu.
Podívej se třeba sem:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html
tenhle pán si určitě tříkolku nestaví proto, aby v ní jezdil na nákup.
To jistě ne.ale dotazující nespecifikoval dotaz na jaké tříkolky že to myslí.Toto je z jiného soudku,promiň,ale není to hovno nebo fík jen když to chroupne!Tříkolky lehokola si staví většinou nadšenci pro tento druh kol,ale tříkolky klasik se dají koupit již hotové ve specialkách a jejich určení je zcela specifikováno jejich konstreukcí.Jinak děkuji za odkaz je to docela zajímavé.
No já myslím, že to tazatel specifikoval dostatečně, když to je v rubrice lehocipedy, ležatá kola. A vůbec bych tříkolky nepodceňoval, vždyť to pro nás většinou bylo to první, na čem jsme se pohybovali vlastní silou.
bike:souhlasím,ale mohlo mě to napadnout,no nic,tříkolku naštěstí nepotřebuji ani takovou ani makovou.
Já jsem měl možnost se svézt na ležaté tříkolce - je to paráda! Vůbec se člověk nemusí soustředit na držení rovnováhy a veškerou energii může věnovat do pedálů.....
Pravda má to i své nevýhody - a to že na ležaté tříkolce většinou sedí člověk tak 10-15 cm nad zemí a tudíž v normálním silničním provozu bych měl strach že mě někdo přehlédne.
Jaká to byla, kdy a kde?
Tříkolky??? KYKOLKY....
Pokud opravdu myslíš ty ležaté, tak ty nejsou jen variantou kola, na které se nemusí držet rovnováha, jako ty co onich psal ZDENEK. Jde o dost jiný druh vozidla, liší se od lehokola asi tak jako se liší sportovní vůz od sportovní motorky.
Se stabilitou problém nebývá, tu co máme doma jsme postavili se spodkem sedačky asi 25cm nad zemí pro otce a 30cm pro mě (polystyrenová redukce pro kradší jezdce) a přesto je obtížné ji převrátit. Když chceš, dostaneš jedno přední kolo do vzduchu, ale to se musíš snažit právě o to. Pokud se vykloníš horní částí těla, projedeš jakoukoliv zatáčku stejně rychle jako jednostopý stroj.
Náš pojízdný nábytek (je to ze dřeva) není zrovna závodnička, je to spíš taková výkonná limuzína. Stavěli jsme ji tak, aby přečkala i atomobý výbuch, takže váží 26kg s komponenety alivio a velikými 2" plášti vpředu. Má dvě mechanické kotoučovky na obou předních kolech a díky jejich průměru 20" brzdí jak čert, z 15km/h zastaví doslova na místě. S akcelerací to není tak slavné jako u lehokol, kvůli hmotnosti a protože roztáčíš tři kola (navíc jsme je osadili těžkými plášti), ale když to jednou jede, tak je k nezastavení.
Rychlejší než kolo je na horším povrchu, třeba když je na asfaltu trochu štěrku, listí nebo jehličí. Na kole tě to donutí brzdit nebo ti to ustřelí a jdeš do kytek, když máš o kolečko víc tak jen cítíš jak to driftuje a člověk za tebou může sledovat odletující štěrk od kol. Takhle nalákáš nejednoho cyklistu do pasti, když pojede z kopce za tebou.
V zatáčkách dává ležatá tříkolka (s konfigurací dvě vpředu a jedno vzadu) pocit z jízdy který většině lidí připomene Porsche nebo podobně, odstředivá síla táhnoucí jezdce ze sedadla může být dost obrovská.
Na rovině je to trochu větší nuda, protože nemusíš držet balanc a tak nemáš co dělat. Můžeš se zaměstnat třeba fotografováním okolí.
Do kopce pak stačí zařadit lehoučký převod, dát si ruce za hlavu a provokovat cyklisty mírným úsměvem při rychlosti 3km/h. Bez ohledu na prudkost stoupání vyjedeš všude, kde je dost adheze pro zadní kolo. I zastavit a znovu rozjet ve 20% stoupáku není problém.
Celkově se dá říct, že není tříkolka jako tříkolka. Ty klasické kombinují vysoké těžiště s nestabilním podvozkem (jedno kolo vpředu) a jejich výhodou je snad jedině cena. Tutéž konfiguraci používají i paralympionici z důvodu pravidel UCI z roku 1934, která vznikla proti lehokolům a zakazují každou jinou polohu na kole než je ta klasická. Naproti tomu lehotříkolka může být exkluzivní stroj stokrát zajímavější než sousedovo nové BMW a poskytující i mnohem lepší zážitky z cest. Nevýhodou je cena, zatím je sem nikdo nedováží a asi nejlevnější je nepříliš vybavená britská triková KMX za 1000 euro, slušný turistický stroj může přijít snadno na dvojnásobek.
Nějaké fotky naší překližkové kreatury jsou na http://lehobrno.borec.cz
Tříkolku jsem zkoušel loni na Opavském srazu lehokol. Byla stavěná p. Pokorou (fakt super - váha co si pamatuju tak 19kg.)
Jirko ještě dotaz - jak máš na svých stránkách fotku té spojovací tyčky, kde a za kolik jsi koupil ty oka které jsou na koncích?
Já potřebuju udělat tyčku na řízení na moje lehokolo. Dík T
Na té jsem se svezl taky, ta mě přesvědčila, že na přímém řízení není nic špatného.
Klouby na táhle jsou staré minimálně šedesát let. Vyráběli je Němci někde u Svitav pro Messerschmity, ale nebyly nikdy použity. Místní si je pak rozebrali a zámečník, který nám dělal kovové díly, nějaké má, nevím kolik ani za kolik by je prodal. Je to pan Pluháček z Brněnce, jeho telefon je 736 112 478. Zkus mu zavolat.
Díky ale je to pro mě trochu z ruky - jsem z Ostravy a nebudu ho otravovat aby mi to posílal....
Něco už seženu díky.
Ještě dotaz to zadní kolo na tříkolce je 26" - proč jste je nedali všechny stejně velké?
Dopředu větší nedostaneš, nevydržely by to. Dozadu se hodí 26" z víc důvodů: líp přejede nerovnosti, máš větší výběr plášťů a budou tě stát míň peněz, ale hlavně je to rozsah převodů. Na Greenspeedech je všude 81 rychlostí právě proto, že jinak s 20" poháneným kolem nedosáhneš slušný rozsah a navíc musíš použít obrovský převodník.
Má Tvá limuzína odpružený zadek? Co píšeš o jízdě, mohu potvrdit, obzvlášť ten pocit odstředivé síly při prudkých změnách směru. Jen na špatné cestě má trojkolka nevýhodu - všechny díry jsou "moje" - do které nevlítnu některým z předních kol, tu "vymete" zadní.
Odpružená není, to o špatných cestách je pravda. Dřevo jako materiál rámu naštěstí požere aspoň drobné vybrace, jako je hrubý asfalt a podobně, ale "limuzína" je to jen ve srovnávání různých lehotříkolek, a existují i pohodlnější stroje.
Myslím, že tvůj výklad do toho vnesl jasno. Považuju to za názor zasvěceného člověka. Ještě chvíli to číst nebo se svézt a hnedle bys mě přesvědčil, že půjdu do stavby 3-kolky :-) Ne ne, zatím zůstanu u klasického ležáku.
Já považuji za nesmírnou výhodu to, že se nemusí držet rovnováha a člověk se může věnovat šlapání , za děsnou nevýhodu to. že na cestě, která má obloukovitý profil, se musí jezdec naklánět.
viz http://harlej.xhosting.cz/index.php?text=8-na...
Ahoj všichni!
Postavil jsem si tříkolku ze dvou \"čtařiadvacetipalcových Libert\" a protože byla dlouhá zima, užil na ní spoustu srandy. Průjezd ostrou zatáčkou na zledovatělé cestě plochodrážním stylem, je fakt zážitek. Dá se dostat na dvě kola (na silnici obtížně), v terénu jsem se i převrhnul, ale je to paráda. Hmotnost 25kg je do kopců dost, ale kdo nespěchá, měl by si ji pořídit. Najezdil jsem na \"klasickém\" kole dost, ale co sedlám trojkolku, nevím co je to bolavej zadek. Problém horší viditelnosti řeším dvojicí praporků s trochu větším \"rozchodem\", než je šířka předních kol.
Docela by mně zajímaly detaily stavby, kterou jsi provedl, mátě nějaké fotky? Já chci taky postavit tříkolku, zatím mam projekt, ale nechci se do toho pouštět jen tak naslepo.
obrazek mam na www.mujweb.cz/www/dancyklo
Ahoj Dane!
Kam Ti mám fotky poslat? Na Tvém webu se mi mail nepodařilo najít.
Úplně ideální by bylo někde je vystavit, ať se můžou podívat všichni a nemusí se to šířit mailama. Pokud s tím nemáš zkušenosti a/nebo se ti do toho nechce, a pokud ti stačí taková primitivní stránka jako moje http://hebike.borec.cz, tak mi ty fotky pošli na hebi(zavináč)email(tečka)cz a já ti je tam vystavím. Sám jsem na ně hrozně zvědavej.
To je dobrej nápad. Taky bych se mrknul .
Ahoj Jirko!
Líbí se mi Tvůj "Nábytek" i přístup. Mám stránky o dracích www.webpark.cz/draci tam se trojkolka nehodí. Pokud chceš fotky vystavit na svých budu rád i když na dvou fotkách co zatím mám, je trojkolka ještě nedokončená. Např sedadlo a šikmá táhla řízení vypadají už trochu jinak.
Tak ty dvě fotky už visí na http://hebike.borec.cz
Tak ten drak je hustej
taky delam na podzim draky ale obyc krabice s kridlama
nemohl bys mi poradit kde sehnat knizku o dracich nejakej titul, nebo poslat navod ci odkaz
Dik
Ahoj Hynku!
Těší mě, že potkávám kolegu drakaře i na těchto stránkách. Krabice už není obyčejný drak, natož s křídly. V rubrice konstrukce jsou zatím dva návody. Od autora knížky "Draci z celého světa" mám přislíbeno, že dodá nějaké plánky ke zveřejnění. Vydavatelství Dharmagaia vydalo knihu " Postavte si čínského draka" - to kdybys chtěl něco speciálního-měli by ji mít (podle NETU v knihkupectví Kosmas za 116kč. Jinak spousta plánků byla na stránkách www.drakiada.cz ty jsou ale bohužel delší dobu v přestavbě.
Zdravím. Pokud si chcete udělat své jednoduché webové stránky (třeba o svém lehokole či tříkolce), tak Google nabízí online zhotovení webových stránek maximálně jednoduchým způsobem - prostě píšete text a vkládáte obrázky. Je o tom článek na Živě - http://www.zive.cz/h/Uzivatel/AR.asp?ARI=129082
Já jsem to zmáknul za cca 3/4 hodiny včetně nafocení a ořezání fotek - viz. http://jihrab.googlepages.com/lehokolo
Tak tohle chci:
http://harlej.xhosting.cz/foto_index.php?fid=30
To mi prijde uplne super...takhle si predstavuju cestovani....
Ja bych z toho ani neslejzal....dalo by se na tom spat. Ale fakt to vypada pohodlne a hlavne funkcne....
To není "domádo", ale od Cyclestar )http://www.cyclestar.cz/eltrikol.html). Nevýhoda delty však je, že na ní zdaleka nejdou dělat takové kousky, jako když máš kola vpředu, ale pohodlná je. Při pomalé jízdě lesem z mírného kopečka hrozí usnutí. :-)
No, ale tenhle cadilak na cestovani jsem na jejich strankach nenasel....
Aha, ted na to koukám, tys dával odkaz na fotku z galerie. To jsem "vyštrachal" někde na webu, ani nevím kde (snad z Ameriky?)
No...ale je to bomba...fakt se mi to libi....Asi zacnu konstruovat:-)
Já si teda cestování představuju takhle:
http://www.tryvelomobiel.com/_borders/quest...
Jo, tak něco takovýho bych taky rád. Místo auta. Protože na kole to v zimě nebo za deště zkrátka není nic moc a tohle mi přijde pro cestování z práce a do práce úplně ideální. Bohužel se to pohybuje v pro mne nedostupných cenových relacích. Auto vyjde levněji :o(( Navíc jsem se o tom před přítelkyní jen zmínil a zmínil jsem se i o ceně a bylo mi řečeno, že nejsem normální :o)) Prej stačí , že mám kolo v ceně ojetýho auta :o))
Auto vyjde daleko dráž pokud dohlédneš dál než za pořizovací cenu. Většina majitelů velomobilů s nimi najede aspoň 10 000 km ročně, 20 000 km je taky běžná hodnota. Když si spočítáš povinný ručení, palivo, opravy a náhradní díly (u levnýho ojetýho auta obzvlášť), tak za nějakou rozumnou dobu máš rozdíl v ceně zpátky. Ve velomobilu jednou ročně vyměníš deci nebo kolik oleje v tom Rohloffu a cca jednou za 5 000 (někdo za 10 000!) km vyměníš řetěz a pneumatiky. Hlavně řetěz vydrží věky, protože je širší odolnější, žádné externí přehazky a podobně.
Háček to má v tom mít na to první pořízení. A to je sakra velký háček:-).
A kolko to tak dava takovahle masinka?:-)
na cyclevision 2006 s ymtem sijbrandij jako motorem drzela 3 hodky prumernou lehce nad padesat v hodine...
Jo to je sakra velkej háček :o)) Splácím hypotéku na barák. půjčku na vybavení domácnosti a teď půjčku na auto. Nenajdu ani na malej háček :o)) Jinak máš Jiří samozřejmě pravdu v tom, že auto když přičteš benzín a poviný ručení vyjde dlouhodobě dráž, jenže nějakou tu versatilku, bych fakt používal jen na cestu do práce. A to pokud to jde používám kolo. Auto jen když jsem zrovna línej, zaspím nebo potřebuju nakoupit. Jenže auto využiju i jinak. Já mám mamku v Jindřichově Hradci a přítelkyně má rodinu v Klatovech. Sice si dovedu představit, že bych tam jel s versatilkou, ale nevím, kam bych dal Majdu, psa a tašky apod. Takže to asi zůstane jen snem :o(
Ono to samozřejmě auto nenahradí. Obvykle to lidi kupujou tak, že už doma jedno mají, ale jezdí do práce každej jiným směrem a oba celkem daleko. Minimálně třikrát jsem někde četl, že manželka požadovala nějaký malý ojetý auto. Místo toho si manžel koupil velomobil a manželce nechal auto co už měli. A podobně. Jenže to se posouváme k párům a rodinám co mají na dvě auta, ne co nemají ani na jedno.
Však to nemáš zas tak daleko, ne? Já jezdím vzdálenosti kolem 120 km celkem běžně (ne nijak často, myslím tím, že to nepovažuju za nějakej extra výkon) na normálním kole za večer, vyrazím třeba v 6 a dorazím v 11, i dřív. Ve velomobilu se jistě budou zdát vzdálenosti ještě kratší. Tašek se tam vejde hromada, možná i ten pes (jestli není moc velkej). Nebo připojíš nějakej aerodynamickej vlečňák:-)
ty možná, ale já nemám tvoje nohy :o)) Pro mě je 70km celodenní vejlet. A těch 200km bych jel dost dlouho :o) Navíc jak jsem koukal na versatilku zevnitř (jen na obrázku), tak tam přehršel místa není a psa (napůl nalmatin napůl labrador) bych musel dát si nejvejš za krk a to bych nerad, protože jí je při jízdě vždycky špatně a zvrací :o))
Taky "slintám" nad versatilkou, nebo něčím podobným, ale zřejmě do smrti nedám bokem tolik, abych si to mohl koupit a nenabourat příliš rodinný rozpočet. Věřím ale, že by se dalo něco takového vyrobit s desetinovými náklady. O trochu horší, o něco těžší, občas se někde "podělající". Největší problém vidím ve výrobě kopita pro karosérii-je to pracné a pro výrobu jednoho kusu dost "nerentabilní"-a pak v uchycení laminátových dílů kastle k rámu tak, aby to vydrželo naše silnice. Kdyby se našlo víc takových nadšenců, stálo by to za pokus.
S kopytem je jen ten problém, že je to pracné. Pokud máš trpělivost dát tomu několik večerů týdně půl roku, problém není. Je to jen broušení polystyrenu. Výroba formy nemá cenu pro jediný kus, stačí vybrousit polystyren, olaminovat ho a polystyren vydlabat.
Některý velomobily mají uvnitř částečný rám a některý ne. Všechny mají přední kola zavěšený systémem McPherson (nejpoužívanější u aut) rovnou do toho laminátu, je to vlastně samonosná kastle. Zadní vidlice může a nemusí být odpružená. Pokud použiješ vzadu 26" kolo a dáš tam nějakou baňatější pnumatiku, sne se to i bez tlumiče. Na naše silnice by bylo lepší pružit i vzadu, vpředu je to nutnost. Pohon se někdy upevňuje do takového středového tunelu z laminátu (Cab-Bike, Versatile) a někdy na pomocný částečný rám - svařenec z jaklů od pedálů k sedlu (Quest a Mango). Tam působí dost velké síly od toho řetězu, takže je potřeba dostatečně dimenzovat.
Náklady bys podle mě nedostal na desetinu. Sklolaminát je relativně levný, ale při tomhle množství dáš snadno pět litrů jen za tkaninu a pryskyřici. Jednostranný bubnový náboje co používá většina velomobilů u nás asi neseženeš levněji než zakázkový náboje na kotouč, podobně to bude s předními závěsy. Leda bys někoho z výrobců přemluvil aby ti to prodal jako celek. Každopádně s cenou zbylých komponentů a ostatního materiálu to vyleze minimálně přes dvacet, spíš přes třicet tisíc. Pokud tedy chceš opravdový velomobil. Můžeš taky obalit obyčejnou tříkolku karimatkou, ale to nebude velomobil, to bude tříkolka obalená karimatkou:-).
Ad kopyto: To je právě problém. Vyrábět něco, na čem pak můžu jezdit, mě baví jen o trochu méně, než sama jízda, ale broušení polystyrenu, byť pro výrobu kopita, není zrovna to, na co bych se těšil. Už proto, že nemám kde to dělat-bydlím v činžáku. Když už bych tomu věnoval tolik času, kolik píšeš, že to zabere, je pak škoda to po olaminování vyžrat acetonem, nebo jinak vydlabat.
Ad kastle: Někde uprostřed diskuse bylo přání, aby na přispěvatele za jízdy nepršelo - možná i jen zastřešená trojkolka by tento požadavek splnila. Neviděl jsem zatím žádný takový superstroj, ale stejně vím, že na výrobu samonosné karoserie, nemám s laminováním dost zkušeností.
Ad cena: Vycházel jsem z údaje z NETU(něčí komentář k fotce), že Versatilka stojí 7 800 euro. V tom případě by se Tvůj údaj \"přes dvacet\", do desetiny vešel.
Ale nechci prosazovat svůj názor. Už proto, že na amatérské McPhersony si netroufnu a proto by můj výtvor nebyl zdaleka srovnatelný s profivýrobky. Přesto bych chtěl (pokud bude přes léto dost času a chuti) přijet na podzimní sraz v něčem, co sice bude vypadat otřesně a pravděpodobně mi ostatní při jízdě ujedou, ale nebude na mne shora pršet.
Ahoj, něco použitelného i v dešti (většinou z CycleVision) je provizorně na http://www.volny.cz/jvarta/?D=A
Kopyto: možná jsem to přehnal, pak taky hodně záleží na kvalitě kterou požaduješ od výsledku. Vybroušení kopyta na stolitrový tailbox na Azub 2002 mi trvalo jeden a půl dne - celkem jeden víkend na dvoře před skladem firmy kde otec pracuje. Doma to jde taky (vyzkoušeno), jen to chce vždycky tak po hodině broušení pod tím vyluxovat. Spoustu úsilí ušetříš pokud máš prostorovou představivost, šikovný ruce a dost velkou pilu s doporovým drátem. Tou se to dá docela hodně okrájet a ušetřit tak výrobu spousty litrů polystyrenovýho prachu šmirglem.
Kastle: Celokapotáž ti omezuje výhled, hlavně několik metrů přímo před sebe nevidíš silnici. V našich podmínkách to znamená, že vymeteš daleko víc děr a výtluků než jsi zvyklý na kole a tříkolce bez kapotáže. Proto to doporučení odpružit. I zdvih 30mm už udělá divy. Prý jdou ty McPhersony dobře vyrobit z odpružených sedlovek ale to jsem jen někde zaslechl. Samonosnou kastli není težký zvládnout, laminát je děsně odolnej a navíc se lehko zpravuje přidáním dalšího materiálu přes prasklinu, takže kdyby to přece jen prdlo, zpravíš to snadno. Ten výše zmíněný tailbox zlikvidoval při nehodě blatník auta k nepoznání a měl jen škrábanec v laku a ulítlý panty dveří, laminát vydržel bez poškození, a to byla první laminátová věc co jsem v životě dělal. Stačí tu kastli udělat poměrně silnou (tak 2mm) a tam, kde plánuješ třeba zavěsit ty kola, přidáš ještě víc. Prostě citem. Navíc to máš v ruce, zkoušíš jak to pruží, a když se ti to nezdá, přidáš víc materiálu. To je právě pěkný na laminátu, s kovovými rámy tohle moc nejde.
Cena: Versatilka je bezkonkurenčně nejdražší, a na její kvalitu se s homebuildem těžko dostaneš, a pokud, tak ne za 20000Kč. WAW stojí 5800, Quest myslím cca 5700, Mango nebo Alleweder "jen" 4500. Versatilka má jen ten řadicí Rohloff za tisíc euro.
Kapotovaná tříkolka: Taky to jde, ale s Versatilkou to nemá nic společnýho. Ani s jinýma velomobilama moc ne. Pohodlí bude o hodně nižší, rychlost by nemusela, ale možná taky, hodně záleží na kvalitě kapotáže. Když si vzpomenu, kolik peněz se narvalo do naší tříkolky, a kolik by stála trochu slušná kapotáž, tak mám dojem, že můžu za totéž množství peněz a námahy stavět od začátku velomobil, a výsledek bude daleko lepší.
Ahoj Jirko!
Dík za informace. Je mi jasné, že pokud nepoužiju stejné komponenty, nemůžu se dostat na stejnou kvalitu. Ta cena řazení od Rohloffa mi vyrazila dech. To je ten 12ti rychlostní náboj? Ještě bych měl někde mít Peloton, kde o něm psali, ale cena tam nebyla. Můžeš mi prosím Tě napsat, kolik váží Tvůj tailbox? Mám obavu, že při tloušťce stěny 2mm, + silnější místa uchycení kol a hnací části, by vážila karosérie moc. Každopádně se nejdřív pokusím dokončit tu \"hrůzu\", co mám rozdělanou v garáži a podle výsledku se uvidí. Pokud se osvědčí způsob pohonu, (bude to kejvačka), chtěl bych pak zkusit něco \"učesanějšího\" se šlapáním úplně rovně-to zabere menší výšku, než kruhové. Předek se dá udělat nižší a bude míň překážet ve výhledu. Taky by mě lákalo udělat něco vyloženě rychlostního-ale to je jen takový sen...
Ten tailbox jsem dělal aniž bych měl ponětí nebo koho se zeptat jak to má být silný, stěna měla 3mm skoro všude. Uvnitř byla konstrukce a překližkový přepážky dohromady 1,5kg takže samotný laminát cca 2,5kg. Velikost najdeš a jak to vypadalo najdeš na http://lehobrno.borec.cz hodně dole v reportáži z té nehody, od které to leží doma neužitečně a čeká na přestavbu na přívěs:-).
Dneska bych stejně velkou věc dokázal vyrobit s hmotností laminátu 1kg a 1,5kg celkem, už by to nebylo schopný rozbíjet auta ale provozní pevnost by byla bohatě dostatečná. Pokud bys měl zájem o moje rozumy co třeba na http://hebike.borec.cz ještě nejsou veřejný, rád bych se na jakémkoliv projektu velomobilu podílel. Stejně dlouho toužím stavět vlastní a asi se k tomu hned tak nedostanu, tak aspoň cizí:-).
Už mě taky napadlo, že lineární pohon má mnohem menší pedalbox (boční obálka pohybujících se nohou) a jeho nejvyšší místo je víc vzadu, takže by s ním šel udělat menší velomobil, za kterého by možná bylo i víc vidět. Te to otázka účinnosti toho pohonu, pokud by člověk vychytal tohle, bylo by to super.
Něco jednoduchého na způsob velomobilu ale bez laminátu najdeš tady: http://www.recumbents.com/mars/pages/proj/tetz... Ta tříkolka má dokonce i jednoduchý odpružení. Kapotáž má 7 liber, čili něco přes tři kila. Je sice taky dělaná na kusu polystyrenu, ale ta karimatka odpustí víc nedokonalostí kopyta než laminát. Její nevýhodou je, že se snadno poškodí.
Jo a ten Rohloff má těch rychlostí dokonce 14 a fakt stojí cca 1 000 Euro. A zpochybnění životnosti 100 000 km jsem slyšel jen od čechů, co to nikdy ani neviděli, natož aby to otestovali.
To není špatná váha, odhadoval jsem víc. Tvé stránky mám okouklé, docela se mi líbí to paprskové kolečko. Je vidět, že jsi šikovnej. Jen by mě zajímalo, do jaké "házivosti" se Ti podařilo dostat. Ten přípravek vypadá podezřele jednoduše.
Jeden stroj s lineárním šlapáním jsem už měl, ale než se mi podařilo vychytat mouchy, někdo ho v kočárkárně během mého marodění rozebral do šroubku a všechny díly z lehkých kovů ukradl. Nechal mi tam hromákku šroubů a šel se, za ve sběrně utržené prachy, ožrat. K tomu lineáru: neměl jsem tam dost velké vícekolečko, těžko se to rozjíždělo a velké síly v řetězu se projevily i kroucením, příliš odlehčeného rámu. Taky mi kmitala přední náprava, ať jsem s geometrií dělal na co jsem si vzpoměl. Příklon, odklon, záklon, sbíhavost i rozbíhavost-pořád stejné-asi to bylo málo tuhé.
K tomu Rohloffu - i kdyby to těch 100 000 vydrželo, třicet litrů je moc
To kolečko hází asi o milimetr nebo dva a vím, kde byla chyba, dokázal bych to ještě lepší.
Na tříkolce nám někdy kmitá náprava taky. Moc toho tam nastavovat nemůžu, tak jsem si hrál aspoň se sbíhavostí, a odstranil jsem to - bylo to málo sbíhavý. Jenže pak na to sednul otec, vážící jedenapůlkrát tolik co já, a kmitalo to zas. Nasednul jsem já a nekmitalo. Je to divný, ještě jsem to nedořešil.
K rohloffu vede i jiná cesta. Postavit fakt rychlou lehkou tříkolku dost odolnou pro závod na Spezi a najmout mě jako jezdce. Zkončil jsem 9-16 ze 63 na naší dřevěné obludě. První cena je Rohloff. Ok, přeháním, ti borci na prvních místech byli taky pěkně výkonní, nebylo to jen mašinama za 80 litrů. Ale na tříkolce co by nevážila skoro půlku toho co já bych měl šanci.
pokud by vas zajimal linearni pohon podivejte se na www.epv.cz tam autor nabizi plan a jsou tam fotky jeho stroje.hodne stesti ve stavbe trikolek .
A co říkáte tomuhle? http://www.dutchbikes.nl/bodies_uk/frame_kv4.htm
Jo, je to alleweder. Nic moc výkon, ale funguje a postaví se doma v pokoji bez lepidel a jiných smradů, stačí cca 1500 nýtů (unýtuješ se k smrti, ale furt snažší než brousit polyš a lamináty).
Nemusí se vždy nýtovat vše se stejně pohybuje a hlavně je to hlučné.Měli jsme potíže s praskáním svárů u autobusů.tak jsem to přilepil a drží to ,takže celý autobus je kolem dokola slepený a drží to lépe než zavařené a je to tiché.
Vím, že to jde, ale reagoval jsem na ten odkaz na Alleweder, a ten se nelepí, pokud vím, jen nýtuje.
mě je to jasný,ale víš jakej to musí být rachot?
Rachot se dá přirovna k popelnici. Jeli jste už někdo nekdy v popelnici? Nechci rýpat, mít ten stroj, byla bych šťastná... možná větší problém je, že v létě je v tom příšerné vedro.
Evan, Ty jsi v te "popelnici" jela?
pokud ano
jake to melo jizdni vlastnosti?
jaky byl celkovy pocit?
nevetralo to prez ty diry pod pedaly?
kroutilo se to?
dik promin vyslech
Svezl jsem se ve Versatile, Quest Cabbike a Alleweder, sedel jsem v Mango, Waw, Go-one a Leitra
Nic se nikde nekroutilo a nic nepruzilo. Skoro nikde jsem nedosahl na pedaly, holandani jsou silene dlouhy a ouzky takze bohuzel taky Quest a Mango (tedy ty nejrychlejsi a i dost hezky) jsou mi byly ouzky v ramenou.
Na prvni pokus bylo celkem tezky ridit joystickem a slapat rychle. Kmital jsem si i rizenim.
Ze je alleweder z plechu pri jizde skoro nepoznas, kdyby to nerachotilo. Rachot mi pripadal ze jde prevazne od retezu, castecne od nerovnosti silnice. Ovsem laminatovy questy rachotej dost podobne. Nejtissi mi pripadala Versatile. Na rizeni a jezdeni nejprijemnejsi taky Versatile pak Alleweder. Ostatni uz je tezke seradit. Bud jsem s nimi jel malo nebo byly ouzky nebo vubec jiny. Treba Cabbike byl celkem fajn ale nejak se mi vic libi ty s nekrytou hlavou, jsou nejak jakoby sportovnejsi.
Uvažuji o stavbě tříkolky "pulce" a pořád mi vrtá hlavou co použít na klouby přední nápravy.
Musí to být snadno vyrobitelné, nebo ještě lépe koupitelné. A samozřejmě dost pevné.
Zaujalo mě tohle:
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7668s.jpg
ví o tom někdo něco?
Jo, ta je ze Dvora:
http://pokryti.wz.cz/#row25
Konkrétně tahle tříkolka má přední nápravu dost gumovou, na nerovnostech a při brždění cítíš v rukojetích jak se ten předek různě kroutí. Kdysi se kroutila celá, když vypadala tak jak na fotce, teď má svařovanou trubkovou páteř a už se kroutí jen ta přední náprava. I když i tohle je informace stará od září 2006, možná už ji majitel zas nějak vylepšil.
S předkem tadpole tříkolky je několik základních problémů. Jaký náboj, do čeho ho upevnit a kam dát řízení. Nejjednodušší řízení je přímo na těch otočných členech, jak to má tříkolka na fotce, nebo třeba Catrike. Nejnáročnější řízení (na návrh) je zas třeba Greenspeed, který ale také nejlépe jezdí. Otočné členy jdou udělat různě, základem jsou ložiska. Můžeš použít třeba hlavová složení - na rámu mít jakoby hlavovou trubku a v ní jakoby krk vidlice, který má na jednom konci upevněnou osu náboje. Dále se dají použít třeba kovové klouby na táhla, větších rozměrů, vygoogluj Thunderbolt trike a uvidíš jak. S náboji je taky problém, na tříkolku co má slušně jezdit potřebuješ jednostranné. Za hotové Cannondale pro Lefty vidlic by ses nedoplatil i kdybys je sehnal a stejně bys na ně musel dělat spešl úchyt. Dají se použít náboje pro invalidní vozík, ale kam s brzdou. Nejdostupnější varianta jsou podle mě Sturmey Archer náboje s bubnovou brzdou uvnitř. Dělají se na matic nebo na rychloupínák, na straně brzdy z nich ční osa se závitem (tuším M12, nevím jistě), na kterou ti stačí prostě závitová díra v tom otočném členu s náboj je vyřešený. Azub začíná montovat tříkolky Greenspeed pro evropský trh, tak je možné, že by dokázali sehnat i greenspeedí náboje na kotoučovky.
Dík za vysvětlení. Koukal jsem na ty Greenspeedy a tam je kloub řešen taky dost jednoduše. Nezdá se že by tam bylo nějaké ložisko. Já myslím že na spodek té trubky by se hodilo axiální a nahoru jedno radiální ložisko, ať je to pevný a zároveň se to dobře otáčí.
Čepy řízení Greenspeedu jsem neviděl rozebraný, ale s jejich tříkolkama jsem trochu do styku přišel, na jedné jsem i závodil (http://www.effendibikes.de/spezi2007/index4.html - první tři forky su já, mimochodem tomu greenspeedu se vůbec nic nestalo) a musím říct, že jejich řízení je fakt bezkonkurenčně nejlepší. Nějaký ložiska tam určitě budou, jen nevím jaký. Důležitá je geometrie, a právě tu má Greenspeed dokonalou - Center Point Steering, ackermanovu kompenzaci atd.
Myslím, že greenspeed má kluzné čepy.
A jeden Greenspeed, co mají azubáci, mě zaujal právě tím, že nemá center point steering, osa čepu protíná zem asi 3 cm vně (!) tříkolky. Druhý co jsem viděl to má normálně. Možná je to dělaný na menší kola nebo asymetrický výplet, možná je to záměr (prý je tato tříkolka trochu živější), nevím.
Ono je lepší vně než uvnitř. Pokud ti protíná osa řízení rovinu kola v silnici, pak každý hrbol narazí na plášť kola vně osy řízení, protože je vyšší než ta silnice. Pokud bys odhadl nějakou průměrnou výšku hrbolů, mohl bys nastavit tu geometrii tak, aby to na průměrný hrbol nereagovalo vůbec, na menší jedním a na větší druhým směrem. Ale 3cm mimo se mě už zdá dost hodně. Možná to byl nějaký experimentální prototyp. Fakt nevím.
Iam sims (nejvysssi greespeedak) o tom rikal, ze lidi maji lepsi pocit z tehle geometrie. Uzivatele kol jsou zvykli na samocentrujici se rizeni, ktere se da uplne pustit a pry tahle uprava na trikolce se tomu blizi nejvic.
http://www.bentrideronline.com/index.php?op...
tady je proč to je. Hlavně jde o ten "no brake steer". Když brzdíš na jedné straně, nutně to táhne na tu stranu. Pokud osa čepu protíná silnic vně kola, pak při tom brždění zároveň vznikne síla, která zatáčí na opačnou stranu. A asi to jde vybalancovat na přesnou nulu. Doufám, že greenspeed s touhle geometrií jednou ochutnám, protože už ta dosavadní byla excelentní.
a ty čepy jsou fakt kluzné: "ultra reliable bronze bushing system"
taky jsem to vcera cetl :-)
mimochodem: jak se ti podařilo převrátit greenspeed? Tos asi musel na něco najet...
V cílovým skoku jsem přistál čumákem na tom Kettwieselu co jel přede mnou. Ta cílová rampa je vysoká tak 80cm, skáče se vysoko a daleko. Jak jsem se mu pokoušel sebrat druhou postupovou pozici, do poslední chvíle jsem makal jak šílenec, ale on asi vypnul už na rampě, tak jsem už ve vzduchu viděl, že ho trefím, ale už nešlo nic dělat. Naštěstí měl jen ohnutej blatník, borcovi se nic nestalo. A ten Greenspeed neměl ani škrábanec, přestože jsem ho zahrabal do štěrku.
Je opravdu nutny mit ten jednostrannej naboj? Chci si delat elektrickou trikolku a nevim kolik by unesl kdyz povezu jeste 50kg baterky a motor (ja mam 95kg :). Myslel sem odriznout starou vidlici a z boku navarit nejaky kloub nebo loziska.
Někde nahoře v debatě byla zmíňka o přestavbě tříkolky na velomobil: tohle sem našel a vypadá to skoro jako ta pojízdná popelnice Alleweder :) Zajímavá konstrukce- asi to bude svařovaný nebo lepený s plátů Corroplastu.
http://sports.webshots.com/album/556581441oVNuFf
PS. Jinak k tomu rachotění Allewederu, Na youtube bylo nějaký video z projíždky a rachotí to teda docela dost. No a pro zajímavost přihodím ještě link na konstrukci "deštníku na kolo", je to asi nějaký starý projekt a možná se to už ani nevyrábí ale je to zajímavá pláštěnka.
Pláštěnka : http://www.alternatives.com/ultimate/model31.htm
Ten Red Zeppelin je coroplastovej. Asi by mohl dělat o chlup menší randál než Alleweder, hliníkový trup je v tomhle nejhorší, ale randál dělají všechny velomobily.
Tedy az na zotefoam velomobile od johna tetze kde zakladem je odpruzena trikolka a kastle je na pozitivni kopyto natazena a tepelne posvarovana karimatka ztuzena prostorovymi nosniky zase z karimatky.
Nepochybně nejtižší varianta, ale určitě nejede tak potichu jako kolo. Sice už nesedíš uvnitř kvalitní reprobedny, ale pořád je to aspoň čínská reprobedna.
NE
No já v tom nikdy nejel, tak jen hádám podle toho, že lowracer byl s karimatkovým tailboxem o chlup hlučnější než bez něj.
No ja taky ne, soudim podle nepritomnosti cehokoliv pevneho a zpusobu upevneni. Tim ze je to z karimatky cele vcetne vyztuh a pripevneni jsou opravdu male kousky plechu, tak tam nema co rezonovat.
A hluk kterehokoliv velomobilu, se kterym jsem jel, nebyl aerodynamicky hluk, ale rezonance nerovnosti povrchu a rezonanci zesilene otresy nabehu retezu na kladky nebo na co.
to ještě neznamená, že velká plocha pěnovky bude absolutně bezhlučná. Membrány reproduktorů jsou taky "jen" papír a jakej to dokáže udělat rambajz. Jediné, co bych bez osobní zkušenosti tvrdil je to, že to bude pravděpodobně méně hlučné než hliník či laminát.
Aerodynamický hluk toho mého lowraceru byl s tailboxem dokonce nižší, asi protože se dělalo míň turbulencí. Co bylo hlaseitější bylo řazení přehazky - zvuk řetězu lezoucího z pastorku na pastorek začal být určitě hlubší a subjektivně i hlasitější. Totéž platí pro přejezdy hrbolů zadním kolem.
Můj odhad je, že pokud se stroj zabalí celý, a navíc budu sedět uvnitř, tak totéž zesílení nízkých frekvencí se bude vztahovat na všechny generátory zvuků - nerovnosti, řetězové kladky a převody apod.
Nemám vůbec žádnou pochybnost o tom, že to je nejtižší kapotáž ze všech, ale zároveň jsem si skoro jistý, že to bude o chlup hlasitější než holá tříkolka.
souhlas
Tož se docela vsadím že v kterékoliv automobilce sedí hromada chytrých lidí/návrhářů kteří přesně vědí jak udělat karoserii auta tak aby bylo uvnitř ticho a kteří by mrknutím oka navrhnuli Alleweder kterej nerachotí, bude odpružený atd atd. šťoural sem se ségře v autě a zdá se mi že by mohl fungovat rám s polystyrenovýma výstuhama, na to nalepit karimatku a tu karimatku zvenku olaminovat tenkým laminátem tak aby se to vsáknulo do vrchní vrstvy karimatky. Výsledek by měla být zevnitř vypolstrovaná bedna ve které se uvnitř nebudou zvuky odrážet ale pohlcovat. V autě je celej vnitřek olepený nějakýma umělotkaninovýma dekama- nemá se kde co odrážet.
Chci zkusit udelat na trikolce prutovou kostru kterou bych potahnul platnem a potom pokryl nekolika vrstvama laminatu. Vyhnul bych se delani polystyrenovy formy ale nevim jestli je takovyhle postup vubec mozny
A nestačilo by na tu prutovou kostru napnout stanový plátno bez laminátu? O tomhle uvažuju já, pokud budu mít někdy tříkolku.
A proč stanové plátno? Ultralehká letadla se také potahují teplem vypínatelnou tkaninou která se dá vypnout normálně fénem.
Protože mě bude stačit, když budu jezdit, lítat nechci.
Fakt ne? Létat vlastní silou musí být ještě mnohem krásnější, než jezdit. Na stránkách z odkazu někde výše www.epw.cz je zrovna "pedolet", který by to umožnil. Jen bychom ho asi nezaplatili ani všichni dohromady......
Krásný a drahý, to jo a ještě by po nás chtěli pilotní průkaz. Radši zůstanu při zemi.
No a proc rovnou po vzoru modelařů neudělt kostru z balzy a potahnout to potahovym papírem? :-)
Co se týče použití balsy, nevyniká pevností. V modelářství se pro tyto účely (překlenutí větších ploch a následné potažení) používá smrkových lišt. Popravdě řečeno jsem o tom uvažoval použít právě smrk a papír pro kapotář tříkolky, nicméně laminace a vnitřní "otextilování" mě láká více, už jenom pro to, že je to "víc profi". Nicméně udělat kapotu z recyklovatelných materiálů, může být velmi zajímavé.
Co se týče hluků způsobovaných uvitř kasle, je třeba si uvědomit, že se jedná o zvukovou ozvučnici. Aby nehučela stačí ji vyplnit lecčím, co je měkkné a má nepravidelný povrch, ideálně jehlanovitý. Ovšem v domácích pomínkách tomu odpovídá jen pracně ostřihaný molitan anebo plato od vajec 10 x 10. Všechno je to však hmotnost navíc a proto nevím, zda-li má smysl to řešit takto. Či to řešit vůbec.
Pořád jen tříkolka, tříkolka, a co takhle čtyřkolka? http://www.epv.cz/4/HPV-060.jpg
tohle mne fascinuje, ale predpokladam že je to jen pro jizdu z kopce...http://www.epv.cz/4/HPV-076.jpg
http://www.bicycleman.com/recumbents/trikes/sun...
Odkaz na tříkolku renomovaného výrobce s cenou do 22000 v přepočtu 1155$. Výhodu vidím v ceně stroje a nevýhodu v ceně dovozu.
Vypadá docela vratce, ale zase se bude lehčeji sedat a vstávat, pro starší lidi určitě výhoda. Do zatáčky se bude muset holt pomaleji.
No nevím, když popis od někoho, kdo to chce prodat začíná
"The Sun EZ-3 Tadpole SX recumbent trike is among the least expensive; most rugged and least stable tadpole trikes we know of. They are also among the heaviest and slowest tadpoles made and one of the most adjustable, fitting riders up to 300 lb with an X-Seam range of 36-46”. Though comfy for casual riders their handling can make them unsuitable for anyone who plans to ride over 10-15 MPH."
tak to bych se docela bál. Jestli je to fakt nejméně stabilní, nejtěžší a nejrobustnější s nosností garantovanou na sto padesát kilo a nevhodné pro kouhokoliv kdo chce jezdit víc jak 16-24km/h, tak bych se tomu radši vyhnul. Prý existují nějaké Terra Trike v podobné cenové kategorii, mohly by být přece jen lepší.
Otázka, jestli nemysleli rychlost v zatáčkách? Jinak hajtech za ty prachy nepředpokládám a kupovavat taky né.
http://www.sunbicycles.com/product_detail.php...
Toto by bylo lepší?
nevím, možná ano. Četl jsem si ten popisek v tom prvním odkazu a píšou tam, že vy rychlostech nad 15mph je řízení vyloženě nestabilní, o zatáčení nic. Prý ten problém nastal po tom co výrobce předělal řízení a prý je už nebudou kupovat a nabízet dokud to výrobce nespraví. Je možné, že ten druhý odkaz je něco před tou předělávkou nebo po ní, a tím pádem by to bylo lepší. Na vyloženě ležérní ježdění by to stačilo, pokud se to tedy vážně nedestabilizuje prostě jen rychlou jízdou. Zatáčky tomu moc nepůjdou, sezení 34cm nad zemí v kombinaci s přímým řízením bude docela náchylný k převracení. Mimochodem na Greenspeedu GT5 jsem dneska viděl kolegu vzít pravoúhlé odbočení z ulice do ulice doprava třicítkou. Tříkolky umí zatáčet, jen ne všechny.
A do jaké míry ovlivňuje rejd těch předních kol to pravoúhlé zatáčení? Nebo se to taky řeší tím náklonem? To video ze závodu sem viděl :-)
Tak třeba u greenspeedu, čím více natočíš kola, tím více se ti do té zatáčky nakloní a tím lépe sedí, laicky řečeno. Čím rychleji jedeš, tím větší výklon musíš udělat. Vyzkoušíš, párkrát se projedeš po dvou kolech a ten cit chytneš do krve.
Nejsem si jistý co myslíš pravoúhlým zatáčením.
toto "dneska viděl kolegu vzít pravoúhlé odbočení z ulice do ulice doprava třicítkou."
Aha, už rozumím. No nejšílenější jsou Questy, které se otočí v kruhu asi 13m. Čili s těma je to jak s autem a potřebuješ šířku prohu pro sebe. Jenže to je velomobil s celokapotovanými koly, žádné otevřené oblouky jak na autech nebo jiných velomobilech. Už s velomobilem jako je WAW se stočíš tam co auto ne. U běžných tříkolek to asi bude úplně jedno a rejd na to bude víc než stačit. Vykloněním pak jen určíš mezní rychlost, kterou smíš takovou zatáčku projíždět aniž by ses převrátil. (Ve velomobilu se teda vyklonit nejde.) Takže pokud máš tříkolku s vhodně konstruovaným řízením, aby nezavazelo vyklánění, a nízkým sezením, tak lze brát zatáčky opravdu rychle. Pokud máš něco jako ten Sun, tak opravdu pomalu.
Mě to teda zaujmulo tou třetinovou cenou oproti GT3, jinak priorita stavby oceláče, toto jen tak na okraj jestli může tato tříkolka, za ty prachy, vůbec nějak konkurovat.
Může, záleží co od ní chceš. Jestli jsi třeba starší člověk s lehčí nadváhou co chce stále mít možnost se pohodlně a aktivně projet, nemáš žádnou potřebu GT3 a jeho schopnosti agresivní jízdy, naopak výrazně snazší nastupování oceníš. Jen to nesmí mít to nestabilní řízení, ale jinak to rozhodně má svoje místo na trhu.
(Nestabilním myslím takové, které nedrží rovně když se jede bez šlapání zkopce. To musí platit bez omezení rychlosti.)
A není ten vyšší posez výhodnější (světlá výška) lepší na polňačkách? Míň to škrká o "cestu".
Může být, pokud je úměrně výšce posazu zvednutá i světlá výška. Třeba Greenspeed GTO se liší od GT3/5 jednak řídítky nad rámem místo pod a jednak vyšším rámem, a tím je z něho perfektní příklad tříkolky, na které všechno obětované v jízdních vlastnostech je vráceno v podobě průjezdnosti "terénem" a odolnosti řízení (trošku achilovka greenspeedů, ta řídítka jako nejnižší bod).
U té Sun si nejsem jistý, má jakýsi vysoký složitý rám, takže možná má stejně mizernou světlou výšku jako tříkolky s výrazně nižším sezením.
Mívali jsme doma dřevěnou tříkolku co měla pod rámem 10cm a tak se občas zavěsila za obrubník nebo tak, ale i těch 10cm bylo celkem v klidu na běžnou polní cestu. 15cm by už byl dost teréňák.