Když měním vidli, jaké je maximum zvýšení zdvihu?
Má trochu old-school ocelový rám (žádný lešenářský trubky, tripple butted), vidlice na něm je odhadem 63mm (Marzocchi DH3). Vidle se začíná loučit, prská olej, ženě jsem zakoupil Raidona (kupkolo.cz 2390,-) a moc se mi za ty prachy líbí, tak bych si ho tam dal taky.
Když změřím nejspodnější okraj hlavové trubky nad zemí, na mojem kole je 74cm, na jejím 78,5cm. Tím bych dosáhl zvýšení předku o 4,5cm (což mi vyhovuje, tak nějak bych potřeboval zároveň pozvednout řidítka).
Ale mám strach, že tak starý rám (cca r. 2000) se nesnese s tak velkým zdvihem, jednak už bude šílený úhel sedlovky a řízení, druhak na spoji spodní rámové trubky a hlavy se bojím velkého namáhání (v té době se tam rámy nijak nezesilovaly).
Co myslíte, mám to zkusit?
Kdysi hodně lidí zastávalo pravidlo, že na jeden a ten samý rám se dá, bez hrozby jeho brzké destrukce, namontovat vidlice jen o jeden krok vyšší... Tzn. že z původních +-60mm maximálně na 85mm, z 85mm na 100-105mm atd.
Jestli je to opravdu nutné dodržovat ale netuším ;-)
Nutne to urcite neni, ale jako takove pravidlo to zni dost rozumne. Ram bude pri zmene zdvihu dost namahany v oblasti hlavove trubky a navic se docela zmeni geometrie a tim i posez. Pri zmene zdvihu o tech cca 20 mm to nebude tak drasticka zmena, jako treba o 40 nebo 60. Zaprve to muze rupnout a za druhe nejde jenom o zvyseni riditek, ale o celkove presunuti smerem dozadu, zmenu teziste, posun vuci stredu slapani. Spousta z techhle veci by pri vyssi zmene uz nesla doladit.
Ale šla, budu jezdit z kopce:o)
4,5cm na kole, který má něco přes metr rozvor je to změna úhlů cca 4°, to je dost hodně, co?
No tak kde sehnat nižší tak levnou vzduchovou vidli? :-(
4 stupne je teda sakra dost. V realu to nebude az tolik, kdyz zapocitas vetsi sag. Vidlici si hledej sam :o) staci hledat zdvih cca tech 80-85 mm. Vidlice maji taky ruznou vysku stred-korunka, pri stejnem zdvihu muze jedna vidlice zvednout kolo vic nez jina (i kdyz to bude radove v par mm), jednou kdosi tyhle udaje sbiral na BF, uz nevim v jakem tematu, zkus to tam nekde vyhledat.
Dnešní vidlice se výškou pro stejný zdvih liší jen minimálně (v řádu milimetrů), tedy v podstatě zanedbatelně.
Ale ty starší vidlice se lišily i hodně, takže tam je třeba to přeměřit a může se stát, že najde klidně 100mm vidlici, která je vysoká jako prastará 60mm.
Přesně z toho důvodu měřím výšku nejspodnějšího místa hlavové trubky nad zemí, protože tento rozměr je rozhodující.
Nemůžeš měřit rozměr nad zemí, do toho přidáváš faktor objemu pláště, je třeba měřit délku vidlice, nejlépe jak se standardně měří, aby se to dalo dobře srovnávat.
To zní rozumně, pak si můžu přeměřit vidli v obchodě nebo dopisovat s webshopem, jak se tedy standardně měří výška vidle?
Od osy náby po spodní plochu spodní misky hlavového složení?
Tak jsem to změřil, bez sagu je rozdíl mezi našimi vidlicemi rovných 50mm. Na té svojí mám sice sag skoro nula, takže nějaký centimetr dolů zatlačíme, ale stejně je to rozdíl jak kráva.
Co s tím? S kolem jsem jinak 100% spokojen, nic měnit nechci mj z finančních důvodů, jen vidlice pomalu dosluhuje...
Když je rozdíl 50mm, teď nemáš sag skoro žádný a na té nové bude rozumný sag, tak si na nějakých 30mm rozdílu, což by se asi ještě dalo. Kolo to zřejmě přežije, počítej s tím, že se celkem znatelně změní chování, tedy bude výrazně lépe držet stopu a o to hůře točit než teď.
Sedlo bude potřeba posunout dost výrazně dopředu, takže si zkontroluj, zda můžeš (problém by byl pouze kdybys měl teď rovný zámek + sedlo už poměrně vepředu).
4° je extrémní rozdíl, ale 4,5cm výšky vidlice nedá 4°. Vychází to tak, že 2cm na vidlici odpovídá 1°. A pak ještě něco málo udělá sníží sag (vyšší zdvih bude mít i vyšší sag).
Na hlavovém úhlu je znát už významně rozdíl 1°.
Změřil bych výšku vidlice a vzal tak maximálně o 4cm vyšší vidlici. Už to bude celkem znát na změně všech vlastností, ale ještě to nejspíš půjde, reálné navýšení bude tak 3cm po započtení sagů a tedy změna o 1,5°.
čemu přesně říkáš sag?
samozřejmě, máš pravdu, arctg 0,04 je 2,3°;-)
Zanoření vidlice vahou jezdce. A sag bývá podobný v % nebo i na vyšších zdvizích se vozí větší.
Tedy třeba 60mm vidlice bude mít sag třeba jen 10% a 120mm vidlice může mít sag třeba i 25%. A pro porovnávání geometrie musíš porovnávat včetně sagu.
Takže kdyby ty vidlice měly pro stejný zdvih stejnou výšku (což mít nemusí zvlášť pro ty starší vidlice), tak rozdíl v tomto případě nebude 60mm, ale jen 36mm.