Ahoj, chystám se kupovat nové kolo, určitě to bude krosové. O značce a dalším ale zatím ještě není rozhodnuto...:). Moc nevidím, tak se chci poradit...
Chci se zeptat, myslíte si, že má dámské kolo (tj. s klasickým dámským rámem) nějaké výhody pro ženu a že je lepší než pánské? Nebo je lepší koupit pánské s menším rámem? Zahlídla jsem tu v diskuzi, že se dámské vlní nebo co a že panské je pevnější? Měřím 162cm (ale jsem takové silnější konstrukce, hraje-li to v tom nějakou roli:-).
Díky.
Jejda, nějak mi tam vypadl kus věty:-D.
Vidím dobře, ale moc nevidím (zkrátka tomu nerozumím) do vybírání kol:).
Rozdíl mezi dámským rámem a pánským rámem není vůbec v jeho kvalitě či menší nosnosti, ale v jeho geometrii - jednoduše řečeno jsou řídítka blíže sedlové trubce. Je to proto, že ženy mají jinou tělesnou konstituci ( rozuměj délkově rozložené tělo a končetiny). Sám jsem si koupil dámský rám na horskáče, když mě začínala zlobit záda - byl kratší a byl jsem na něm v menším předklonu - navíc měl i měkce naladěnou odpruženou vidli, což mi velice vyhovovalo bo to ulevovalo od otřesů.;-)
Myslím, že pisatelka nemyslí dámský rám na MTB, ale klasický dámský rám.
Jako jeho výhodu bych viděl to, že se na kolo pohodlněji nastupuje a lze jezdit v dlouhé sukni. Ostatně proto byl vymyšlen.
Nejsem konstruktér, a jsem ochoten věřit, že je rám méně tuhý. Ale mnohokrát jsem jezdil na dámském kole a nikdy mi to nepřišlo. Jenže při mém ježdění po asfaltu nízkou rychlostí se to určitě ani nemůže projevit.
Moje kamarádka po letech vyměnila klasické dámské kolo za "sportovní dámské kolo" a je z toho zatím docela otrávená, zdá se jí, že příšla o ty zmiňované výhody, ale nic pozitivního nezískala.
Pokud si dáma zvykne na nasedání na kolo a sesedání z kola na dámský způsob, pak může mít problém s týmiž činnostmi na kole s pánským rámem. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. 8-)))
Já jsem teď zase měla "problém" s tím dámským rámem. Měla jsem pánské horské a byla jsem zvyklá si při sesednutí opírat kolo o nohu (měla jsem ho mezi nima). A teď když jsem jela na (cizím) dámským, tak mi to kolo asi třikrát podjelo na stranu, než jsem si zvykla, že tam ta trubka prostě není:-D. No jsem zkrátka expert o:-).
A...vidíš, tak to jsem to úplně špatně pochopil.:-() Tak k tomu bych měl jen jediné - jako kluk jsem měl pionýra s dámským rámem - bylo to moje druhé kolo - řádil jsem na něm jako na kole s pánským rámem.;-) jenže to jsem byl ještě kluk. Od té doby jsem jezdil již jen na pánském anebo na leháči. Jo...ještě na skládačce..:-)))) Ale ne....pozor!!!Žena vzadu za mnou na tandemu má také dámský rám!!! A je fakt, že zadek se občas zavlní - tedy nevím jestli ten manželčin či ten na tom kole :-)))))))
To jsi byl ještě kluk.... A teď už jsi holčička? Nějakej úraz? :-)))
Jo,jo,jo! URAZil jsem na něm mnoho kilometrů až dosloužilo.:-) ...Jo, nemoh jsem si tehdá vybírat, co bylo doma, tak na tom jsem moh jezdit - ještě jsem to kolo podědil. Dneska to maj děcka mnohem jednodušší. Vyberou si i barvičku. Já byl rád, že bylo vůbec něco.
...mimochodem - ten dámský rám u pionýra měl pro kluka jednu obrovskou výhodu:
Moh jsem na něm jezdit již v době, kdy jsem nedosáhl resp. nevysedl ještě na sedačku. Takže naopak - nehrozil mi žádný úraz od štangle, který by ze mne právě udělal holčičku!;-))))
Jednoho pionýra jsem teď objevil na půdě. Až mě překvapilo z jak tenkých (na průměr) trubek je postavený.
Mám ve sklepě skoro odstrojený rám svého prvního nového kola - bylä to závodka Liberta na vývoz s osazením Shimano. Postupně byla odstrojena v kočárkárně všetečnými sousedy, když jsem na ní přestal jezdit a kolo upadlo v zapomnění. Až dnes jsem si tak uvědomil, jak slabé má trubky. Ale!!!!...pánové!!!! To kolo bylo uděláno s takovým fortelem, že dodnes nemá ani odlouplou barvu z rámu - a je mu již skoro 25 let!!!Jezdli jsem na něm celých 10 let a po mně ještě ségra, která mu dala co proto a prakticky ho během dvou let provozně dorazila. Můj první český horskáč z firmy v Šumperku se po 8-mi letech provozu oloupal, bo z pod laku vylezla koroze - zřejmě špatná úprava rámu před lakováním.:-(
Šel bych do dámského kola s klasickým (tedy v podstatě "pánským") tvarem rámu.
Tak teď jsi tomu dal korunu :-) Chudák tazatelka, to se může začít ptát znova :-)
:-))) Ok, zkusím tedy říct totéž složitěji, ale třeba názorněji:
Pletou se tu dva pojmy:
1) Dámské kolo
2) Dámský tvar rámu, tedy to, co známe jako rám, na kterém je možno jezdit v dlouhé sukni.
Do toho druhého bych nešel, chová se to divně zvláště tehdy, když je to zatížené bagáží nebo dítětem v cyklosedačce.
Naopak o to první bych si v cykloobchodě řekl. Jde o kola, která na první pohled vypadají, že mají "pánský" rám, ale rozměry i tvarem jsou navržena pro dámy.
Je to takhle lepší? ;-)
Trochu lepší to je:). Můžu to shrnout ještě malinko polopatěji, jak jsem to pochopila? Takže možnost 1) má tu horní trubku rovnoběžně se zemí, je to v podstatě jen menší pánský rám... Možnost 2) má tu trubku jakoby skloněnou - takže se noha nepřehazuje. Je to takhle hodně zjednodušeně správně?
Kam potom patří třeba Pells Crono Pro Lady (2008)? Vypadá jako něco mezi... A třeba Author Corsa (2008) vypadá spíš na tu druhou možnost...
1) ano
2) ano
Ten Pell's stále patří do kategorie 1... Opravdové dámské kolo, na které můžeš pohodlně i v sukni je až třeba toto http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
No, tak k.vl to vysvětlil tak, že jsem se do toho zamotal sám :-)))
Jednotlivé body platí, i to, že ten Pell's je defakto "pánské" kolo, ale s upravenou, dámskou geometrií...
Já bych to ale celé trochu upravil... Za opravdové dámské kolo" považuji to co má horní rámovou trubku až dole (dobrý protiklad :-), to je případ toho Pell's CRONO Comp Lady Comfort, nebo klasiky klasik Ukrajiny, jak jsem na něj dal odkaz.
Všechno ostatní beru jako klasické, jen s trochu změněnou geometrií... Ono to ani na první pohled nebývá moc znát, stačí když si i chlap nízkého vzrůstu koupí kolo odpovídající jeho výšce a pak to celé může vypadat jako ten Pell's Crono Pro Lady :-)
No, a když se tu budu chtít vytahovat,tak třeba tohle je podle výrobce pánské kolo jak vyšité, a přitom je ta horní trubka už celkem dost skloněná. Ale to je kvůli způsobu použití toho kola...
http://jarous1.rajce.idnes.cz/Canyon_AM_5.0...
A má to dámské kolo dle tvé definice (tj. trubka úplně dole:) nějakou jinou výhodu než to, že na tom můžu jezdit v sukni? Já totiž na kole moc v sukni nejezdím:-D. Kamarád mě odrazuje od tohoto typu dámského kola (že je to jen na nákup a kdesi cosi a že pruží a není tak pevný - to tu bylo i někde v diskuzi), ale zase spíš než pánský s malým rámem mi doporučuje něco ve stylu toho Pells Crono Pro Lady... Prostě něco spešl pro ženský.
Mně to přijde i takový logický. Protože to pánský je furt navržený pro chlapy, kdežto to Crono Pro Lady je přímo pro ženský, ne? Takže ten poměr trubek a vzdálenost k řidítkům atp. bude pro mě výhodnější u takovýho kola (a sedlo:-D )?
S tou sukní to byl jen extrémní příklad, aby se to dalo co nejlépe pochopit ;-)
Výhody nějaké být mohou, ale také nemusí. Takhle jednoduše se to říci nedá. To je věc důkladného zkoušení, teprve při něm zjistíš jestli Ti padne ta geometrie malinko přizpůsobená ženám nebo normální "pánská"... Záleží na Tvé postavě, především délce nohou, rukou a samotného trupu. Pak samozřejmě i na posezu, který na tom kole budeš chtít mít. Všechno tohle se dá ovlivnit jen samotnou geometrií rámu. Drobné doladění se pak provádí třeba jinými řídítky, výměnou představce nebo podložek pod/nad ním atd.
Jinak ale tahle kola stavěná pro dámy dost často už mívají i měkčí vidlice vhodné pro, tak nějak očekávanou, nižší hmotnost cyklistek než by tomu bylo u chlapů ;-), Pak tam třeba dávají jiné sedlo, vhodnější pro dámský zadek...
Takže tady nezbývá než opakovat už mnohokrát zde řečené - zkoušet, zkoušet a zkoušet. Koukáním na kolo, ať jen v katalogu nebo i na krámě, toho moc nezjistíš.
Kdybych na kole neležel, kvůli pohodlí bych šel do dámského ocelového rámu. Určitě to nechceš na závodění, tvůj kamarád trpí předsudky a že to pruží je pro tebe jen dobře, je to o pohodlí. Ale na druhou stranu mnoho lidí nechce vyčnívat z davu a koupí to co mají všichni i když to pro jejich účel není vůbec vhodné. Já preferuji pohodlí na dlouhých tratích a proto sem zalehl, všichni známí mě od toho odrazovali a teď mě mají za exota. Jenomže kdo jiný než já ví co je pro mě nejlepší? Takže nejpohodlnější sedlo je sedačka. :-))
Nojo, leháči aby si také nepřisadili :-)
To Tebou zmíněné "pružení" je ale nežádoucí věc... Ono to sice může trochu pomoci vůči otřesům, ale jinak se to také v extrémních případech pod Tebou může kroutit jak had. Což je za prvé pocitově docela nepříjemné a hlavně, podle mne to kolo celkem ztrácí stabilitu nebo teda spíš správné vedení směru. Jasně, tohle se týká ale spíše horšího terénu, na silnici a dobrých polňačkách se to asi moc dít nebude... Kdyžtak mne někdo doplňte nebo opravte...
A ohledně leháčů... Takové kolo se dá koupit bez vyzkoušení ? Já si totiž myslím, že to bude úplně stejné jako s klasikou ;-) Takže říci, že leho je jediné bezproblémové řešení mi přijde jako docela odvážné ;-)
No, já jsem měl možnost jet na naloženém kole s dámským rámem (ocel). Pružilo to nechutně a bohužel ne ve smyslu odpružení, spíš myslím naprosto nečekané reakce kola v zatáčkách. Náhodně projetou díru v silnici jsem musel vyrovnávat ještě dvacet metrů za ní, než se kolo trochu uklidnilo. Nevím, třeba to byla chyba konkrétního kola, ale prostě bych po té zkušenosti už do dámského rámu nešel.
Ocel sice muze trosku pruzit uz diky samotnemu materialu, daleko vic ale ucitis treba jenom tlustejsi plaste. Navic ocelovy ram v neastronomicke cene je ukrutne tezky, takze to podle mne pohodli znacne snizuje :o)
Co se tyka damskeho ramu vs. pohodli- pokud myslis damskym ramem zkracenou geometrii a vzprimeny posez ti vyhovuje, nemam nic proti. Pokud mas na mysli damsky ram jako zminenou variantu vlniciho se prevazece lidi v suknich, krouceni ramu neni to same jako castecne tlumici schopnosti ramu jinych.
damsky ram jako zminenou variantu vlniciho se prevazece lidi v suknich
?
blabol,to je naka nova definice? vasku uz nevis co bys placal
Ano, přesně takhle to myslím: Pells Crono Pro Lady je podle mě možnost č. 1, kterou beru. Author Corsa je dvojka, nebral bych. To "něco mezi", tedy horní trubka hodně našikmo, má nějaký odborný název (myslím že slopingová geometrie, nebo se pletu?) a dámský rám to z rámu ještě samo o sobě nedělá.
Andželko, nenapsalas to úplně nejdůležitější -- na co to kolo chceš. Na ježdění po městě ti určitě doporučuju dámské, i mnohá pánská městská kola se vyrábějí s takovým typem rámu, protože je to prostě pohodlnější na časté nastupování/vystupování, zvlášť když je člověk městsky oblečen. Na výlety za město si myslím, že tahle výhoda není důležitá, v sukni taky jezdit nebudeš, takže tam bych ti doporučil spíš ten pánský rám.
tak tak... a my, co jsme trochu těžkopádní a musíme v kopci do vstoje, nebo jen prostě odlehčit zadku, bereme za výhodu tu horní trubku, o kterou se opřeš stehnem a líp držíš stabilitu (pokud zrovna nešlapeš).
Po městě právě moc ne. Tak na klasický výlety - po silnicích a těch lepších polňačkách... Žádná divočina:).
Pokud nebudeš jezdit vyloženě na těžko(kolo ověšené brašnami), klidně jdi do dámského rámu. Nejdůležitější je aby ses na něm cítila dobře, ostatní jako tuhost rámu, váha a další prkotiny jsou s cenou nad 10 000 Kč blbost, pro laika v podstatě nepostřehnutelné a turisti nejsou gramaři. :-)
Ahoj, merim sotva 165 cm, mam take crossove kolo a jednoznacne jsem volila damske. Zkousela jsem i panske modely s tim nizsim ramem, ale "nejak" mi proste nesedely. Navic pokud jezdim na panskem kole, musim ho pri nasedani naklonit, coz pokud vezu nalozene brasny, neni zrovna uplne prakticke...Dalsi vec je jizda v terenu a sesedani...O rozdilne pevnosti konkretne ja nic nevim, ale osobne jsem problem nemela. Pansky ram je ale praktictejsi v tom, ze se na nej da povesit brasnicka a navic do damskeho ramu se mi nevejde do drzaku 1,5l petlahev, to bych asi v lete ocenila. Pokud bych byvala nasla pansky model, ktery by mi sedel, asi bych mu dala prednost pred damskym...