Zdar. Mám nové "dynamo" SON a když jej uvedu do provozu (připojím provizorní zkušební obvod: diodový usměrňovací můstek + dvě bílé diody sériově), tak mi přestane fungovat tachometr (chviličku ukazuje nesmysly a pak se z toho úplně zablukuje, vypne, musím úplně resetovat - pak funguje, když se ale rozjedu, zase to samé). Je to mírně překuchaný starý drátový Cateye Mity 2. Jeden kolega se SONem tvrdil, že mu to taky rušilo tachec a že musel dát magnet a snímač dál od náboje. To jsem zkoušel a ani trochu to nezabralo. Když od dynama odpojím kabel, tak tachometr jede bez problémů.
Jaké máte s tímto zkušenosti? Pomohlo by použít k dynamu koaxiální kabel? Nebo k tachometru?
Neznám. Son s bezdrátovým tachen naprosto bez problémů. Tuhle jsem to zapomněl vypnout večer a aniž bych si toho druhý den všiml, tak jsem celý den jezdil se světlem. Co mi rušívalo tento "bezdrát" byl mobilní telefon umístěný hned vedle v taštičce. Tak jsem měl docela obavy, aby mi to nerušila ted´nově pořízená GPS a ukázalo se, že to neruší a tacháč jede OK i se zapnutou navigací.
Mám na obou kolech čidlo tachometru asi 15cm od osy kola a nikdy jsem se s tím nesetkal. Sigma co mám teď má myslím koaxiální kabel (aspoň zvenku je kulatý), nejsem si jistý jak byl dělaný Cateye co jsem míval kdysi na Azubu 4, ale taky se SONem nijak nezlobil.
Není možné, že v tom co k dynamu připojuješ máš někde studeňák nebo prostě nějaký špatný spoj? Slyšel jsem, že to pak může generovat rušení když přes nestabilní spoj pumpuješ toho půl ampéru, ale nevím jistě.
hmmm.. studeňák tam asi je, konektory na drát jsem přidělal asi trochu nezkušeně... zkusím opravit a uvidím.
Potřebuješ chytit ten faston třeba do svěráčku nebo něčeho takovýho, ideálně ale nevodivýho. Pak v něm držet hrot pájky tak dlouho, dokud se cín nerozplizne a nepřislizne k materiálu toho konektoru. V tu chvíli do něj ponoříš kablík, odděláš pájku a foukáš na to dokud to neztvrdne, což může být i několik vteřin. Pokud jsi to měl roztavené a přisliznuté takhle, tak to nejen má nejlepší elektrický spojení, ale taky je to hodně pevný, drát z konektoru jen tak nevyrveš.
Na odpružené vidli má někdy drát k sonu jeden neduh: postupem času se jakoby šponuje, posunuje ve škrku co ho drží na spodní noze vidlice, a po nějaké době se i odpojí od dynama. Dělalo mi to na obou Azubech, i když poslední dobou jen minimálně. Chce to nechat správně dlouhou smyčku na kablu mezi jeho připevněním ke spodní a k horní části vidlice.
Snímač je hodně citlivý magnetický (reaguje na magnet umístěný ve výpletu), a proudy, které tečou drátem od dynama (řádově desetiny ampéru) generujou slušný magnetický pole.
Dá se:
1) vést drát od dynama daleko od snímače, rozhodně po druhé noze vidlice než máš snímač
1,5) umístit snímač rychlosti na zadní vidlici (a magnet do zadního výpletu;-))
2) použít nějaký stíněný drát od dynama, zeptej se v nějakém větším elektro či radioamatéro shopu
Drát od dynama nemůže generovat magnetický pole, protože je to dvojlinka - proud teče tam a zpátky, takže pole se zruší. SON nemá výstup spojenýs kostrou.
Snímač od tachometru je jazýčkové relé - mechanický kontakt ve skleněné trubičce. Aby reagoval na proud tekoucí okolním drátem, musel by se kolem něj několikrát omotat, počet závitů záleží na proudu.
Jinak co říct k tématu - souhlas s Jirkou, rušení při přerušujícím se spoji je velké, indukční špičky lehce přesahují 200 V.
Tak to jo, já myslel, že je ukostřený a venkem vede jen jeden drát.
Schválně jsem si to doma teď vyzkoušel, protože rozdíl mezi představou a zkutečností někdy překvapí. Omotal jsem jazýčkový kontakt drátem. S 5 závity to seplo při 3 ampérech, s 10 závity už při 1,5 A. Z toho plyne vzorec n=15/I, kde n je počet závitů a I proud.
Takže kdyby se drát z "dynama" aspoň 30x omotal kolem snímače, začalo by to při těch 0,5 A ochotně bzučet a ukazovat závratnou rychlost (jelikož je tam střídavý proud).
Dynamo a střídavý proud?
"dynamo" v náboji je samozřejmě alternátor. Všichni to víme ne. Proč se tomu roky a roky říká dynamo ti nepovím, ale prostě to tak je...
Protože původně byly na kolech skutečně dynama, tak se tomu tak říká ze zvyku. Už asi 70 let chybně;-)
Dynama se na kolech nikdy nepouzivala. Je to proste zvyk z doby pana T. A. Edisona