Ahoj, mám na kole (Kellys Axis) 2 roky vidlici Suntour NEX 4000 (předtím byla pevná). Oproti pevné je to rozdíl docela velký, ale uvažuju o tom, že bych ji vyměnil za něco lepšího. Narazil jsem na názory, že na kross to nemá moc smysl, že je to fuk. S cenou bych nešel nad 2500- max. Moje vidle nemá lock-out, taky jsem si o tom přečetl hodně názorů a docela převládá ten názor, že na crossu je to celkem jedno, pokud člověk nezávodí. Osobně mi přijde, že jediné zhoršení nastane, pokud v kopci vstanu ze sedla, jinak to moc rozdíl oproti pevné není...a ve stoje moc nejezdím, skoro vůbec. Jezdím většinou po rozbitých okreskách, zapadlých cestách, polňačky - hlína, štěrk, šotolina...žádný extrém (občas, zcela výjimečně), dá mi teda vidla okolo těch 2000- trošku lepší tlumení, než ta, co mám teď ? Bude v něčem přínosný lockout, nebo ne ? Nedá se říct,že bych byl nespokojený, jenom uvažuji o vylepšení kola a pokud by tohle k něčemu bylo, jdu do toho...díky všem za odpovědi.
Zámek vidle jsem na krossu použil za tři roky asi třikrát, nebo čtyřikrát a efekt byl spíš placebo... Má to snad smysl jen v nejextrémnějších stoupáních, ale i ty se snažím rvát v sedle, takže nějaký houpání moc nehrozí.
K lepší vidli ti víc napíší ostatní (já mám co mám), ale nejsem si jistý, jestli s dvěma a půl tisíci se dostaneš do kategorie smysluplné výměny.
Tak tagy u nás, taky v "polabí" :o), používám Lock několikrát při každé vyjížďce. Kdybych ale ty kopečky dal vsedě, asi bych taky nezamykal.
I když.... třeba dneska směrem do Německa po Labské stezce to po větru dobře odsejpalo a tak i na těch pár "houpákách" jsem dal 10, 20 šlápnutí ze sedla, abych zbytečně neztrácel rychlost. Nešlo mi o "závodění" ale být rychle u nádraží v Šéně a mít dost času na to, abych si pak užil "kašpárkování" do skal :o)))
A taky být rychle pryč z asfaltový bruslostezky.
Mám foxe na mtb a lok z korunky zamykám jen výjmečně a kdybych nemoh tak by mi to moc nevadilo,kvalitnější vidli do 2500 asi nekoupíš chce to něco přišetřit,je tu ještě možnost vzít vidli na 29mtb,bude pevnější a s větším zdvihem.
Ok, díky...takže víceméně - buď našetřit na něco tak za 4-5k, nebo na to kašlat...takže asi spíš to druhé, zatím mi vidla stačí, jak jsem psal, extrémy moc nejezdím a prachy raději vrazím trošku jinam...
Šeptem ti něco poradím, ale nikomu to neříkej, nebo k tomu budou mít blbý kecy... Zkus to s MTB vidlí, je jich na výběr mnohem víc, tisíckrát se řešily, nezhoršíš geometrii kola.
Pokud myslis normalni MTB vidici na 26" kolo a normalni plast na kros (ne silnicnich 23 mm), tak nebudou pasovat dohromady, plast neprojde.
Já vozím RST M29 (na 29'' mtb) a zamykám ji neustále, protože mi nějak vadí pocit odemčené vidlice na asfaltu nebo při prudším výjezdu. Rozdíl v citlivosti oproti nějaké běžné krosové vidli je velký, ale je pravda na zvážení, jestli to tázající využije. Nějaké čtení moc nepomůže, ideální je půjčit si kolo s kvalitní vidlí, vyzkoušet si ten rozdíl ma vlastní kůži a podle toho se rozhodovat. Ta mnou zmíněná stojí ale dvojnásobek toho stanoveného limitu. Dalši level v kvalitě je potom přibližně čtyřnásobek.
A další paní povídala, že když nebudu mít na kole všecky řadící komponenty z jedný sady, že to nebude fungovat :-)
Bude se sice muset obejít bez blatníku a véček, ale vydá se to. Nebudu tvrdit že u všech vidlic, například foxky nemám vyzkoušené a z fotek se mi zdá že mají můstek níž, no aspoň u levných suntourek NRX, NEX (což požaduje) se to udělat dá.
Vidlice Suntour NRX a Suntour NEX jsou vidlice na krosy nebo trekkingy, chces-li. Protoze jsou urceny pro 28" kola se sirokymi plasti, je jasne, ze se do nich 28" kola vlezou. Nevim, proc o nich pises jako o MTB vidlicich pro 26".
Je to nesmysl použít bikovou vidlici, takže tu nedoporučuj něco, co může být i vyloženě zdraví nebezpečné.
Fungovat to může jen v případě, že použije nějaký úzký silniční plášť a dostane se průměrem na průměr bikových objemných plášťů.
Jakmile použije trošku širší plášť, který už bude mít znatelně větší průměr (a to stačí klidně něco typu 35-40mm), tak se na tom přizabije. Problémy budou začínat už někde od obvodu kolem 2150mm.
Problém je v tom, že když jde vidlice na doraz, tak tam žádná velká rezerva není (což je schválně, aby vidlice byly co nejnižší na daný zdvih) a vůbec při tom nezáleží jak je umístěný můstek (u můstku ta rezerva bývá mnohem větší, protože tahle vzdálenost omezuje trvale a je tam rezerva třeba na bahno, na doraz vidlice chodí ale jen ojediněle a hned se zase vrátí, takže tam se rezerva na bahno neřeší).
A když požije tu bikovou, tak dojde ke kontaktu s pláštěm a to pořádnému.
A jak už napsal vasek, ty zmiňované vidlice nejsou bikové, ale krosové.
V systému značení se nevyznám, chtěl jsem dát nějaký příklad lowendové MTB vidle,
Ty teda tvrdíš, že dojde ke kontaktu korunky s pláštěm a to pořádnému a že se na tom přizabije...
Zkusil jsem teda plášť Longus 622-40 ve vidli XCP75 a pod můstkem zůstala mezera 9mm. Přičemž dolní okraj korunky je nad dolním okrajem můstku 74mm vysoko. Takže to asi bude muset skočit z paneláku a vyrvat přitom náboj z drátů, aby se to dotklo a jemu se stala ta hrozná věc, kterou strašíš. U vidlic na drsný terén velkého zdvihu 150-180mm připouštím že korunka jde pod úroveň můstku, ale znova opakuju- řeč je o lowendových typech, do takovýho terénu které vydrží krosové kolo, tzn zdvihy do 80mm
Nejenom ze se nevyznas, ty ani nectes, co ti piseme: tebou uvedene "MTB vidlice" jsou vidlice ne na MTB, ale na krose.
Kdyz chces nekomu poradit, zkus to radsi v oboru, o kterem neco vis.
jo, opět máš pravdu, už se neobtěžuju číst co ty tu sesmolíš. Bo když někdo napíše takovej kyd jakože se tam krosový plášť nevleze, aniž by si to proměřil, tak potom už je mi jasný že ty jeho babský tlachy internetovýho kecálka nestojí za povšimnutí.
A zkoušel si to doufám tak, že si rozebral vidlici a vyndal z ní pružinu a pak propružil na doraz? Jinak si totiž nevyzkoušel vůbec nic, nevíš kde je doraz a nevíš kam vidlice maximáně půjde.
U vzduchovek je to snažší, vypustíš vidlici a testneš.
A není to už žádných vidlic 150mm+, ale u téměř všech XC vidlic kolem 100mm. Zkus si nějakou Rebu, nějakou 100kovou Foxku nebo další funční vidlici.
Samozřejmě, že občas se najde nějaká konkrétní vidlice, která je zbytečně vysoká a má rezervu větší a náhodou to může těsně vyjít.
A ten tvůj konkrétní případ jasně prokazuje, že to bude přesně na hraně a jaký je to nesmysl takhle použít. Vidlice má zdvih 80mm, takže při dorazu půjde cca o 6mm pod úroveň můstku, tedy náhodou v tomto případě možná přesně ke kontaktu nedojde. Je to přibližné, protože 80mm zdvihu teoretického je v praxi někdy 75 a někdy 85mm.
A dále máš zcela zcestné představy o tom, kdy jde vidlice na doraz. Pokud je vidle správně nastavená pro daného jezdce, tak využívá celý zdvih při daném stylu jízdy s tím, že ojediněl na doraz jde.
U levných pružinových vidlic, kde často ani nejsou dostupné náhradní pružiny a nelze tedy vyřešit správné nastavení vidlice, tak často mnoho lidí vozí moc měkkou pružinu (znám takových případů hodně) a chodí na doraz každou chvíli.
Žádné skoky z paneláku nejsou potřeba, nevim kam na takové kraviny chodíš.
U vidlic s vyšším zdvihem určených na agresivnější použití a skoky to bude většinou přesně naopak, ty mají hodně progresivní konec a jen tak je na doraz nedostaneš. Tam se s většími skoky počítá a tomu je to uzpůsobeno.
A nevím čemu říkáš lowendové vidlice do terénu, který vydrží krosové kole, když se tu bavíme o bikových vidlicích (tedy jsou to vidlice, které vydrží použití na biku), které chceš cpát na krosové kolo.
Pro klid tvojí pochybovačný dušičky jsem se v ní teď hodinu hrabal. Zajímalo mě totiž zda vidlice s deklarovaným zdvihem 80mm nedokáže nějakým zázrakem dát těch 85 :-D Tu pružinu jsem taky vytáhl, ačkoliv to pro zjištění maximálního zdvihu vůbec nebylo zapotřebí, ono totiž stačí pouze sundat haxny ;-) Mezi koncem vnitřní nohy a takovýmtím dorazem na pístnici bylo přesně těch 80. Když se vyhodí pendrek, asi nebude problém aby se na ten doraz dostala, pružina to dovolí - má 24 činných závitů z drátu 3,5mm se stoupáním 9mm, je zamontovaná s předpětím 17mm, takže se může teoreticky zmáčknout o 115mm než na sebe dosednou závity. Nakonec jsem teda ještě zkusil zmáčknout vykuchanou vidli a korunka se dostala 4mm pod můstek. Což se ale dle mý, jaktyříkáš, zcestný představy má stát leda když s ní někdo přejede otevřenej kanál. To tvoje tvrzení, že správně nastavená vidle má sednout ojediněle nadoraz je zajímavý, to si budu pamatovat a někdy to vytáhnu.
"Pro klid tvojí pochybovačný dušičky jsem se v ní teď hodinu hrabal. Zajímalo mě totiž zda vidlice s deklarovaným zdvihem 80mm nedokáže nějakým zázrakem dát těch 85 :-D"
Tahle debata nemá vůbec smysl, je vidět, že jsi moc vidlic v životě neviděl, jinak by ses nedivil, že vidlici nesouhlasí přesně zdvih.
Tady máš test mnoha vidlic se změřenými skutečnými zdvihy a je tam hezky vidět, že někdy to sedí s deklarovaným zdvihem docela přesně, někdy až skoro o 1cm nesedí.
http://data.mlok.net/federgabeln-0507.pdf
U pružinovek ty rozdíly bývají většinou menší, u vzduchovek často větší (u vzduchovek, která mají pružinovou negativku stačí jen rozdílné nafoukání vidlice a zdvih se hned mění hned o několik milimetrů pro ten stejný kus vidlice).
Pružina samotná nikdy neomezuje zdvih, ale vždy doraz, to jsem si myslel, že ale zcela základní věc, kterou každý ví, když o vidlicích něco píše. A u dorazu je podle jeho typu vždy třeba započítat jeho stlačení a ne vzdálenost k němu. Některé pružinové vidlice mají elastomerový doraz, který lze stlačit klidně o více než 1cm.
A pokud je ve vidlici doraz, který se může zmáčknou, tak testování zdvihu je potřeba větší silou nebo dynamicky (ale samozřejmě opatrně, aby se vidlice nezničila).
A ještě moc nechápu, co jsi tím přeměřením chtěl říct. Bez stlačení dorazu by tam tedy zbylo 5mm, nevím jaký tam je doraz, tedy o kolik by z těch 5mm ještě ubylo při chodu na doraz.
Každopádně i v tomto případě by stačilo použít nepatrně vyšší plášť a konečná.
Každopádně i kdyby náhodou narazil na kombinaci, kde se mu to přesně vejde a tedy se následně nepřizabije, tak určitě má na krosu kotoučovky nebo bude chtít při pořízení levné lowend vidlice chtít předělávat kolo na kotoučovky. Tohle sice napsáno na začátku bylo, ale také by každého napadlo, že i jen díky tomu je nesmysl mu takovou vidlici doporučovat.
Na crosse bude pasovat 29-er vidle. Já mám tuhle a jsem spokojen:
http://www.tandem-bike.cz/ramy-a-vidlice/rock...
Pokud nejezdíš vyložené prasárny, bude ti na cross stačit i tahle:
http://www.tandem-bike.cz/ramy-a-vidlice/rock...
Jen musíš mít u té pružinovky průměrnou váhu (cca. 80 kg). U té vzduchové je to naprosto jedno, zvládne 60 kg kostlivce i 120 kg prase :-)
Pokud nebudeš trvat na nejnovějším modelu tak koukni na tohle: http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice... Sice je to model 2006 ae službu určitě udělá