Potřeboval bych poradit jak seřídit brzdy , moc mi to nebrzdí, přední eště trochu jo, ale zadní jen píská a nic, a eště mám dotaz, teď jak je všude toho pylu a prachu, tak občas utírám řidítka a bowdeny,ale když utírám ty bowdeny, tak mi sama přehazuje přehazovačka, nevím proč, jestli tomu vadí že se to trochu ohýbá ten bowden, nevím, Díky
Asi bys měl navštívit servis. Nepíšeš, jaké brzdy (ráfkové, kotoučové, typ). Přehazovačku lze seřídit především stavěcím šroubem na řidítkách na začátku bowdenu, nebo na jeho konci na přehazovačce. Lanka v bowdenech nesmí drhnout.
no, ráfkové ty brzdy
Stěžejní u brzd je správně dlouhé lanko. Páčka brzdy, i při maximálním zmáčknutí, se nesmí dotknout gripu na řidítkách. Buď dotáhnout stavěcí šroub brzdy u páčky, nebo - nestáčí-li to, zkrátit lanko pod brzdovým šroubem. Brzdové špalky nesmí být ojeté natolik, aby zmizely příčné vrypy. Špalky musí být zbaveny cizích těles na povrchu (kamínky, šupinky z ráfku - vydloubat). Jak špalky, tak brzdné plochy ráfků musí být zbaveny nečistot a odmaštěny.
dík za rady, vyměnil sem ty ráfky pač už byly opravdu ojeté, a dotáhl stavěcí šroub, je to určitě poznat, už to konečně brzdí, takže díky,jo a eště co s tou přehazovačkou, ona jako normálně v pohodě fakčí, ale když občas myju kolo, a utírám bowdeny, normálně tak jak sou, tak to samo přehazuje, ale proč to nevím
a proč to jako vůbec děláš? Myslím to mytí kola a utírání bovdenů... jede to pak líp? ;o)
nejede, ale že by mě bavilo sedět za zaprášenýma řidítkama a bowdenama tak to ne, hlevně teď když je sucho a pyl, ale proč to přehazuje?
Jestli to myješ se sundaným zadním kolem, potom je lanko přehazovačky volné, a bowdeny se mohou svými konci vysunout ze svých lůžek - aniž by sis toho všiml. Po opětovném nasazení kola, zůstanou zaseklé mimo lůžko, a řazení chodí jinak.
normálně, nic nesundávám
chceš bubnový, nebo jaký?
Ale to je jedno, začni číst třeba na stránce http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/serizeni... posléze si dej do gůgla pár slov z toho článku, najde ti to podobný články, tam se zas něco dovíš a tak dál, až se dobereš k tomu cos potřeboval.
K ráfkovejm brzdám mám poznámku, že u nich neplatí fyzikální poučka co se vtlouká do hlav dětem na základních školách: "Třecí síla není závislá na styčné ploše" Ve skutečnosti špalíky fungují nejlíp, když přiléhají na ráfek celou svou plochou.
Šípovitost - Při štelování podkládám tu stranu špalíku co je vzadu od směru jízdy proužkem tvrdýho papíru. Nedělám to kvůli pozvolnýmu záběru, ale protože chci korigovat pružnost čelistí (ty se při zatížení trochu zkroutí a maličko se i ohnou čepy na rámu) Na předním kole se prý má dělat šípovitost obráceně, aby brzdilo míň ale to já nechci, šahat na přední v zatáčkách už jsem se odnaučil, takže to dělám jak jsem popsal. Pro maximální účinek.
ještě se vracím doplnit jednu poznámku, protože v tom článku se o tom nemluví: Na čelistech v-brzd je taková ploška, jaktojenomnazvat, ouško s dírou, do který se upíná špalík. Tak tyhle plošky musíš mít při stisknuté páce SVISLE. Prostě aby zavřené čelisti nebyly do "A" ani do "V" Nastavuje se to výměnou podložek pod špalíkama. (platí pochopitelně jen pro bremzy bez paralelogramu)
Cože ? Přední že má brzdit míň ??? Na to jsi přišel jak ? To jezdíš na silničce nebo co ? Pokud jde o MTB, tak bez pořádně funkční přední brzdy na takovém kole skoro nezabrzdíš :-)
Ani na silničce není rozdíl, i tam přední odbrzdí většinu.
Dříve se doporučovalo brzdit víc zadní, protože když blokneš přední (zatáčka, mokro, kamínky, písek), hodíš tlamu. Smyk zadního kola se dá někdy včas ustát. Ale přední kolo máš při brzdění víc zatížené, takže snese "realizovat" více brzdného účinku (někde jsem slyšel až 85%). Akorát to chce umět, no. V terénu to bude asi ještě víc o umění a zkušenosti. Já jezdím silnici, brzdím oběma stejně a na nejistém povrchu jsem hooodně opatrněj.
Rada brzdit hlavne zadni je spis takova rada maminky detem "nebrzdi predni, at nepreletis pres riditka".
Mne kdyz se obrzdily predni desky na biku (a nevsiml jsem si toho) jsem se v terenu skoro prerazil, predni kolo teda malinko brzdilo, ale vsechno zustalo na zadni. Vubec neslo jezdit teren- musel jsem se vratit jenom vicemene po polnackach.
Na silnicce je to o tom samem- muzu prenaset vahu jak chci, ale zabrani za zadni brzdu mi jenom blokne kolo, zatimco skoro vsechno brzdeni obstara predni brzda.
Bez zadní brzdy to risknu při opatrnosti i terénem, bez přední brzdy bych se bál rychleji i na asfaltu.
Prostě bez přední brzdy to nejde, mně odchází přední desky zhruba 3x rychleji, než zadní, z čehož je jasně patrné jak jsou brzdy namáhané. Těch tebou zmiňovaných 85 % vypadá jako velké číslo, ale ve skutečnosti to může být ještě více. Největšího brzdného účinku dosáhuješ v momentu, kdy se začne zadní kolo odlepovat od země, to je totiž moment, kdy přední zabírá nejvíce a v tomto momentě ti je zadní brzda k ničemu :-)).
Přesně tak (a taky přesně jak napsal vasek), při maximálním brzdném účinku bude přední 100% a zadní zcela zbytečná (samozřejmě tohle nepůjde vždy za každé situace a na každém povrchu a také ve větší rychlosti na to slabší brzdy nemají).
To jsou trochu rady pro děcka.
My velcí kluci víme, že na dobrém povrchu se dá brzdit jen přední a to do té míry, že zadní kolo začne ztrácet kontakt s terénem. Tam by bylo brzdění zadní brzdou kontraproduktivní, protože ve zbytcích kontaktu by kolo bylo zabokované a mělo tendenci uhýbat do boku.
Pokud nebrzdím na max, brzdím raději oběma brzdami. Je to pohodlnější (obě ruce musí vyvinout cca poloviční sílu než jedna při brždění jednou rukou), a méně to namáhá brzdy (přehřáté kotoučovky ani ráfkové brzdy nedělají dobrotu). Toto je způsob, o kterém píšeš Ty.
Konečně na hodně kluzkém povrchu nebo v zatáčce by bylo riskantní brzdit přední brzdou, tak si s ní jen lehce vypomáháš a brzdíš zadní, zablokování zadního kola se dá ustát mnohem jednodušeji než předního.
I když není od věci na štěrku či písku v menší rychlosti vyzkoušet ustát krátké zablokování předního kola a třeba "líznutí" o zadní kolo jezdce před tebou. Každopádně kolo (mimo dráhovky a bikrosu) má vždy dvě brzdy na sobě nezávislé, proč asi? Technicky není problém udělat hydrauliku tak, aby při stisknutí pouze přední brzdy lehce brzdila i zadní a naopak (tak to mají některé motorky).
Zajímavý efekt jsem pozoroval u tandemu. Když jsem jel sám, tak se vámi popisované ještě znásobuje. Zadní je tam jen pro parádu. Ale když jsme zasedli dva, tak zadní brzdila jako čert a protože tam nemám kdovíjaké brzdy, tak přední absolutně nestíhala.
Šípovitost obráceně rozhodně nee, potom brzda při brzdění vibruje a píská, takové strašné zvuky.
Stejne je tohle serizeni na nic, po chvili jezdeni se spalky zase obrousi rovnobezne.
Kámoš kupuje silničku. V Hervisu objevil slušnou na Tiagře, s trojkou vepředu, devítkou vzadu, zlevněnou z 20 na 15. (A divná věc, možnost odpočtu 10% akční ceny od ceny zlavněné při vrácení jakéhokoliv starého kola). Když jsem se na ni díval, zaujaly mě přední špalky, byly otevřený do obrácenýho šípu. Nemám tušení, jestli na těchto čelistech se nechají bez nějakýho složitýho podložkování správný šípy nastavit, nebo se musí ohýbat čelisti. Prodavač mi to neuměl vysvětlit. Ale naštěstí mu byla malá, bylo to L.