Ahoj, poradte me prosim. Rozhoduji se mezi TREKem a MTB.Budu jezdit tak 50:50 les a cyklostezky. Spis jsem pro MTB, protoze s Trekem v lese asi moc stetsi neudelam :o) Jaky tip (znacku) by jste me doporucili, cena kolem 20 tis. I zahr. znacky.
Diky moc za odpoved.
Jezdím na trekingu 50:50 v lese a po silnici a jsem spokojený! MTB je určené do hor!
Mám Author compact.
....určené do hor...????
to psali kde?
A trekingové je určené do údolí?
:-))))
MTB znamená MounTain Bike - tedy kolo určené do hor. Prostě to tak je:-)
Jen tak pár postřehů na úvod, jistě budou i jiné názory:
Chystáš-li se jezdit MTB maratony (kola max. 26', šířka pláště min. 1,5'), tak jistě MTB, s trekem by tě tam nepustili. Ne proto, že bys tam s trekem nedělal štěstí, ale abys nebyl moc rychlej. Záleží taky na tom, co si představuješ pod "jízdou lesem", jakou rychlostí budeš jezdit a jaký vzdálenosti. Trek by obecně měl mít pohodlnější posez, méně závodní. Ale když to někoho táhne k horskému kolu, tak nic nelze namítat. Zkus si projít mapu míst, kde budeš jezdit, a ověřit si, že opravdu budeš jezdit třeba 30km cyklostezkou a 30km "lesem". (Někteří výrobci rozlišují mezi trekem a krosem, u jiných je to tatáž kategorie. Předpokládám, že pod trekem si představuješ i krose.)
Za těch dobrejch okolo 20 tis. se poraď se svou současnou hmotností. Těžší jezdec už využije kotoučovou brzdu a také si dovolí kvalitnější vidlici. Zahraniční značky, hm. Všechny ty díly se stejně většinou vyrábějí doma, na dálném východě. Jsou nějaké "kultovní" značky, ale tam je zas 20 tis. málo.
Já jsem spokojen s "trekem" Rock Machine Crossride 900, převody tam mám stejný jako na horskym kole, pláště taky původně navržený pro horáčky. A jestli něco neujede, jak je to moje slabina. A na asfaltce si nemůžu stěžovat. :')
Vsetko zavisi od terenu, ak si co len trosku sutazivy a laka ta sem tam si zavystrajat v lese na kole tak nevahaj a kup MTB. Zjazdy po lesnych cestach, korenoch, kamenoch neudrziavanych cestach - to je to prave:). Jasne ze sa viac omakas na asfaltkach...ale stoji to za to..:) tot moj nazor. diskusie na temu trek vs. mtb su skoro nekonecne...dat radu skoro nemozen
Tema TREK versus MTB je vecne, uz bylo v tolika klubech ;) Teda myslim, ze prave u toho 50:50 zalezi jenom na tobe, jestli se rozhodnes pro vetsi pohodli a stabilitu (pak si kup MTB) nebo si co se jizdni dovednosti vice veris, skrpaly sice sjedes trochu pomaleji ale zase na silnici se mene nadres, pak jdi do TREKa. Moje zkusenosti: mam trek (Author), nejradeji jezdim po silnickach a lesnich cestach, ale obcas zabloudim i na nejake ty stezky az skrpaly, napriklad nebyl problem jet pravobrehou stezku za Rezi aniz by clovek kdekoliv musel sesedat, vyjet kamenite stoupani u kostela nad Mniskem, sjet krpal na hornim zacatku Modranske rokle, plosinu pro kocarky na schodech (s mezistupnem ;) ci sjet rigol od Zboreneho Kostelce dolu k Sazave. Nevyhoda uzsich plastu se pozna i pri vyssim zatizeni, uz dvakrat jsem lepil prasklou dusi, kdyz jsem jel s nalozenyma kabelama, nedohustil jsem naplno zadni kolo a trochu to rozjel na kamenech. Obdobne pri sjezdu z Bohdalce na Slavii, dole jsme vlastni blbosti v plne rychlosti najel na pohozenou kostku, a to jeste presne u ventilku, duse okamzite prazdna, aspon jsem si vyzkousel ze lze dojet a zabrzdit (se zatacenim uz je to horsi) i na predni prazdne ;) Takze pokud vazis trochu vice, tak je asi lepsi volbou ten horak. No a posledni priklad, zajel jsem si tento rok Prcice, chvili jsme se dojizdeli s jednim na MTB, on mel lepsi kondicku a vzdycky me dohnal do kopce, ale z kopce nemel sanci, ani jsem nemusel slapat co on, abych mu zmizel z dohledu. Na druhou stranu, kdo ma kondicku, tak me na horaku na silnici predjizdi rychlosti nevidanou ... a se zvukem nalozeneho tiraku :)
Tohle taky zalezi na tom jaky plaste si na to kolo clovek obuje,pokud se na trek obujou 2" siroky plaste a bude mit rozumnou geometrii ramu tak se s nim v tom terenu pojede taky dobre.Horsky kolo s plastema bez vzorku zas jede dobre i po silnici.To ze kdyz umis jezdit v terenu tak sjedes ledacos i s trekem s uzkyma gumama je sice pravda ale ne kazdej se takhle jezdit nauci - prece jen z babicky dirt jumpera neudelas.
Ještě k té značce: Kolo musíš kupovat ve specializovaném obchodě. Žádná oddělení v supermarketech nebo tak, ani kdyby se kolo tvářilo bůhví jak "zahraničně" a "značkově". Jen ve speciálce (nebo ve firemní prodejně, jak se tu někdo pochvalně zmínil). Ale to asi víš, to jen pro jistotu. :')
MTB rozhodně univerzálnější na naše cesty i necesty,s trekingem sic jedeš po silnici trochu rychleji,ale zase propustnost terénem je nesrovnatelná stejně tak pohodlí.Nenech se zmást ,silné pláště 2,1"-1,95"neznamená horší jízdu po silnici,kdo to tvrdí nejel na kvalitním horáku,je to předsudek minulosti horské kolo jede stejně lehce jako trekking jen o trochu pomaleji s ohledem na menší průměr kol.Ito je však podle nátury jezdce.Pohyb v terénu je daleko jistější i ovladatelnost horského kola je s ohledem na geometrii daleko lepší než trekking či kros.Je to logické.Názor horské kolo=na hory, je infantilní a hovoří o absolutní neznalosti kol.Spektrum kol je široký od AUTOR,TREK,MERIDA,GIANT,APACHE,FUJI,atd.Podle mě orientuj se na značku která je v okolí tvého bydliště kvůli dostupnosti servisu,dílů značkových doplnků i když výbava Shimanem či Sramem je všude dostupná,některé díly jsou však nutné originální značky kola.Můj favorit je MTB,dobrý výběr!
úúúúplnej souhlas se Zdeňkem.K tomu neni co dodat.
(jenom jestli by do těch značek šlo nějak propašovat Konu. dík.) :-))))
Tak tu nesrovnatelnou propustnost terenem si u nas porad nejak nemuzu predstavit ;) No vazneji, ja mam dojem (kdyz vidim ty mraky MTB po cestach), ze se jedna spise o pohodlnost a mensi um v jizde na kole, co presvedcilo ty lidi ke koupi horskeho kola. Myslim, ze fakt malo z nich jezdi takovym terenem, kde vyhody horaka doopravdy oceni. Ale to jsem zjistil uz pred par roky, kdy jsem jeste jezdil na favoritce rocnik 1968 (tri kolecka vzadu!) a v pohode po cestickach, kde lidi horaka radsi vedli. Podobne zazitky mam i ted, co jezdim s trekem. Fakt bych argumentaci na "propustnosti terenem" moc nestavel, to se tyka jen maleho poctu cyklistu.
Já byl před asi 3 měsíci také postaven do rozhodování, co koupit. Na radu mladšího bráchy jsem nakonec koupil crossové kolo (konkrétně Author Zenith). Já kupoval kolo asi po 20 letech, měl jsem do té doby "galuskáče" F1 Favorit a asi 15 let staré horské kolo (Author Texas).
Ani jsem na začátku vybírání nevěděl, že existuje "kategorie" crossová kola. Znal jsem jen horská, trekingová a silniční ...
Proč jsem nakonec zvolil crosssové (a jsem na 100% spokojen) ?
Nejsem již nejmladší (43 let)
Jezdím tak 70% na silnicích (hlavně vedlejších) a 30% na cestách (většinou na dobrých polních a lesních cestách)
Jízda náročným terénem je u mě jistě pod pár procenty toho, co najezdím
Takže volba byla jasná a nelituji.
Ale ve 20-30 letech bych pravděpodobně volil MTB a trochu více "řádil" v terénech.
:-))
Mé nejnovější zkušenosti hovoří takto:
Cross (treking) tak, jak se prodává, je určen pro šlapání menší silou (řekněme do výkonu 100W i daleko míň, po rovině to výletní rychlostí jede skoro samo). Řidítka výš (tím pádem musejí byt blíž), tíha jezdce spočívá víc na zadku, nohy jsou namáhány minimálně, ruce nejsou namáhány příliš. Pokud si jezdec s těmito rekreačními nároky osedlá horské kolo správné velikosti, bude se buďto příliš opírat rukama nebo bude muset tlačit dolů i zadní nohou, trochu jakoby stát na obou nohách. Bude "trpět".
Horská kola (i silniční) posouvají polohou řidítek těžiště jezdce víc nad střed šlapání, jsou určena pro šlapání větší silou (bez síly se výkon nedosáhne). Samozřejmě je také menší odpor vzduchu. Při vzpřímeném posezu by musel jezdec šlapat nohama proti tahu paží za řidítka (je to srozumitelný?). Taky by "trpěl".
Teoretická vsuvka (co se ode mě taky dá čekat): Při běžně odhadovaném sinusovém průběhu síly na pedál je při otáčkách 85/min výkon ve wattech číselně zhruba rovný maximální síle na pedál v newtonech. Je to spíš ilustrační údaj (!!!). Pak při časovce na Tour by síla na pedál odpovídala víc než 40kg, na udržení v pelotonu by stačilo 20kg. Na výletní projížďku bohatě stačí vlastní tíha nohy, tak 8kg. Na MTB maratonu se jezdci k těm 30 či 40kg klidně blížit můžou, i když jistě ne celou dobu. (Znova upozorňuju, je to takový řádový odhad).
Tak takhle to s tím uváděným "pohodlným posezem" u krosů a s tím "nadřením" u horáčků teď vidím. Mám krose s polohorskejma pláštěma a jak se pomalu snažím se neflákat, jdou řidítka dolů. Ještě nedávno jsem si liboval, jak mi vlašťovky krásně zvedly řidítka, pak se vrátily zas rovný řidítka a teď jsem obrátil představec a řidítka jsou tak o 3cm níž než sedlo. A až pojedu s někým na pohodový výlet, asi by to opravdu sneslo dát jinej představec (to je vyměněný hned), jinak budu úpět zavěšen mezi řidítky a sedlem. :')
.. tolik mé současné poznatky. Samozřejmě to každej může mít trochu jinak. :')
Možná trochu teoreticky, ale naprosto přesně. To je totiž správné východisko úvah o tom, zda cross nebo MTB. Dokonce každej prodavač se ptá kudy chcete jezdit, ale měl by se ptát jak chcete jezdit. Je to tak trochu obdobné jako při výběru kajaku (kdo s tím kdy přišel do styku).
Z tohohle pohledu je taky nesprávné tvrzení, že krosové kolo je "něco mezi" silničnim a horskym. Někde "mezi" je myslím tak kolo pro cyklokros, případně i kategorie fitness. A krosové (trekingové) kolo by bylo někde mezi závodním kolem a městským. Podle toho, s jakou výbavou (představec, řidítka, sedlovka) a geometrií ho výrobce nabízí.
Jinak samozřejmě nepopírám ostatní zde zmiňované rozdíly v chování na různých terénech. :')
Jsem netušil, že můj trek je příbuzný závodního kola. Asi se moc nepotatil, když mu není ani trochu podobnej a má úplně jiný vlastnosti :-)))
To si piš, že jsou příbuzný, protože maj společnýho dědčka. Jsi dost starej, takže si můžeš pamatovat kola z první republiky, na kterých nás naši tátové vozili na dřevěným sedátku, a když jsme maličko povyrostli, tak jsme na nich museli šlapat pod rámem.