Dneska mi udělala potěšení tahle zpráva o potížích astronautů:
http://www.novinky.cz/zahranicni/168830...
Připadám si, že já vobyčejný vidlák mám najednou společnou starost s hrdiny moderní doby. Co já jsem se natrápil s klíčem 15 na pedálech, omlácené klouby o pěvodník, když to najednou povolilo, ty strhané šrouby s im(n)busovými hlavami atd. A pak jste mi tady poradili: nacákej tam WD vono to povolí.
Takže moje message do Hjústnu:
1. nejdřív ste měli ten závit vyčistit, šroubek i matku
2. pak tam dát trobátko vazelíny
3. neutahovat "na krev"
4. když to nejde povolit nasaďte WD a chvilku počkejde
5. když to budete rvát násilím, tak bacha ať se nevodřete vo raketu až to povolí, dobrý je mít rukavice.
Doma mi nevyřešenej zůstává teď už jen jeden poslední šroubeček na starým kufru na botě. Odolává WDýčku. Im(n)busová hlava je strhaná (nářadíčko taky) a nejde to ven. Nevíte něco nadstandardního jak na to?
:-) na pedále mám spešl 15ku klíč, na kterou navlékám kus trubky, aby byl velký povolovací moment.
Pokud jde o ten kufr - v případě stržení iNbusu to bohužel nevidím dobře, ani přes tu brzdovku, jak radí Jarda - nebude to prostě za co uchopit...
Ale voproti těm z Hjústnu máš výhodu v tom, že Ti vercajk neulítne do kosmu, maximálně tak k sousedce na zahradu (mimochodem - pořád má stejný kožich? ::-))) )
Kožich má pořád stejný, ale už ho odložila. Příde oteplení. Už jsem měl strach, že se nás to tepoloučko letos nedotkne. Všichni budou mít globální oteplení, jen my (prý kvůli Klausovi) tady budem furt mrznout.
imbus do vrtačky, vrtačku do stojanu, nastavit zpětnej chot a nejnižší otáčky, tlačit proti botě a nakonec povolí;-)
nepovolí, jen si z původně šestihrané díry udělá kulatou. Řešení jsou různá:
1. odvrtat hlavu, sundat kufr a zbytek šroubu zploštit bruskou, uchopit do svěráku a točit botou.
2. klíč vlepit lepidlem loctite a zkusit povolit, ale to asi neklapne.
3 . vyhodit botu a šlapat jen jednou nohou.
Podle mých zkušeností na takové lapálie platí jen vrtačka a opatrně odvrtat. Je dobré, že je tam díra po imbusu. Nemusíš složitě používat dulčík.
Pokud neumíš zpaměti spočítat, jaký vrták na kov(!) použít (jsou po 0,1, někdy i 0,05mm), abys odvrtal hmotu šroubu, závit šroubu se vysypal, a závit v tretře šel obnovit závitníkem, tak si tipnu, že na to nemáš dost zkušeností.
V kombinaci se skutečností, že tretra není dokonale tuhá, aby šla upnout do stojanu vrtačky, a tím, že celá díra v šroubu může být od imbusáku rozdrbaná nesymetricky, je dle mne vrtání opravdu poslední zoufalý pokus před vyhozením tretry.
Jo je to poslední pokus, když vše ostatní zklame. Jinak v práci restauruju staré zbraně a některé šrouby opravdu jinak demontovat nejdou. Takže jakési minimální zkušenosti mám :-)
No tak v takovém případě máš odpovídající vybavení a zkušenosti. U běžného cyklisty bych očekával maximálně stojan s vrtačkou a v lepším případě jakýsi výběr vrtáků na kov.
BTW chladné nebo i palné?
Sroub z kufru tretry, co nejde povolit, se vzdycky odvrtava. Staci tretru obratit podrazkou nahoru a odvrtat s vrtackou v ruce, na to nepotrebujes zadny stojan, sverak apod., neni potreba z toho delat valku.
Nez me taky oznacis za amatera, jsem kovar- zamecnik :o)
profíku, máš takovýty samořezný šrouby s levým závitem? Toť šikovný vynález. Do zalomenýho šroubu navrtáš menší díru a pak do ní ten samořez jen točíš, dokud to nepovolí.
ty, nemáš někde odkaz jak to vypadá?
http://www.novato.cz/cz/sortiment/specialni...
záleží na poměru sil - přítlak x kroutící moment. pákou ve stojanu vyvineš dostatečnou sílu. věř mi, vim o čem mluvím;-)
Možná s levým vrtákem malého průměru (do kovu prý existují) a směrem otáčení doleva by to prošlo. Vrták se kousne, vibrace udělají své a šroub rezignuje.
Když se nekousne, existují vytahováky šroubů - navrtá se malá dirka v ose šroubu, do ní se zasune vytahovač a pomalým chodem se šroub vyšroubuje.
Poptal bych se v dobrým obchodě s vercajkem (tím rozhodně nemyslím OBI;-))
Už má zničenou hlavu šroubu. Takhle jen zničí další nářadí.
Tprva teď mi to dochází. Když dám do vrtačky imnbus, tak to bude vrtulka o))))
Ještě jedna finta, ne vždy jde ale použít:
Trpělivě vyřezat do hlavy šroubu pořádnou drážku listem pilky na železo, a opatrně vyšroubovat velkým šroubovákem. Hlavně nespěchat, stejně jako s vrtáním máš zpravidla jen jeden pokus.
Další možnost je použít ostrý sekáček/majzlík + kladivo a zkusit tím do šroubu opatrně mlátit skoro po je ho tečně. Prostě mu na okraji udělat zásek a s majzlíkem v něm do toho zkusit ještě bouchat... V mnoha případech se alespoň podaří ho povolit z toho nejhoršího a pak to zkusit vykroutit nějakýma kleštěma, do kterých se dá uchytit hlavička toho šroubu.
Teda některá řešení mi přijdou fakt dobrá, u jiných se bojím, že bych si mohl ublížit. Vyzkouším nejdřív ta jednodušší, díky.
Ale co by na tohle řek Hjústn, Hjústn ? Myslím, že bychom tam mohli dělat poradce.
Nejjednodušší je podle mne vzít matici, která má o něco menší závit, než je hlava šroubu a tu navařit na hlavu šroubu tak, že svar bude uvnitř matice. Počkat na vychladnutí a pak maticovým klíčem opatrně povolit. Pokud se ti podaří svar utrhnout, nezoufej a postup opakuj. Pokud nebude matici na co navařit, stačí většinou prvně navařit šroub a pak na onen návar navařit matici. Někdy stačí jen navařit další šroub a pak zkusit povolit. Při svařování dojde k prohřátí závitu a uvolnění nečistot.Tuto metodu používám, pokud už opravdu není jiné, jednodušší řešení,ale ještě se mi nestalo, aby to pak nepovolilo.
jo to je dobré řešení, ale uvědom si o jaký šroub jde a kde je umístěn. Tam prostě nic navařit nejde. Ještě je možnost obětovat kufr zcela a normáílně si pohrát s flexou. Díry bývají čtyři, tak by se novej kufr holt našrouboval do těch druhejch
Uvědomuju si o jaký šroub se jedná a jsem přesvědčen, že tam buď matice, nebo další šroub navařit lze, je to jen o zručnosti.
Hele, nechci nějak podceňovat šikovnost neregmika, ale když si sám neví rady s takovou základní věcí jako je zarezlý šroub, tak si myslím, že nějaké svařování, ještě k tomu takových prťavých součástek, asi bude hodně nad jeho schopnosti :-))) Třeba se ale pletu ;-)
To se teda nepleteš o))))Svařovat, dát imnbus do vrtačky a tak to jsou pro mne věci z jiného světa. Ale zkusím s tím a do toho bouchat jak tady někdo radil a taky si koupím ten chemický odrezovač.
Případně najdu šikovnýho vidláka, který umí všechno co jste tady napsali.
Já rozlišuji veškeré závady )i v domácnosti) na tři typy:
1) z neznámých důvodů začala a z neznámých důvodů přejde,
2) nepřejde-li sama zkus to namazat,
3) nepřejde-li po namazání vyhoď a kup nové.
Do vrtačky se pochopitelně nedává inbusový klíč (šestihranná tyčka zahnutá do +- pravého úhlu), ale adaptér a potom inbusová koncovka příslušného rozměru (česky: set bitů:-)))
http://www.naradionline.cz/kategorie/rucni...
Stran toho zničenýho imbu. Jestli znáš někoho ze zámečnictví nebo z fabrický údržby, tak ten by ti to měl navrtat a vytahovákem vyšroubovat (jsou pro tyhle případy takový sady - vytahováky zalomených šroubů). Měli by je mít v každým autoservisu. Nebo mi botku pošli a já si to u nás vypůjčím.
Na uvolnění závitů zaručeně pomáhá KOFOLA, kde se hrabe brzdová kapalina!
Anebo taky Primátor Double 24°. Dáš 3-4 škopky, a všechno jde samo. Kladivo a majzl je vhodné si nachystat předem, po třech škopách tohohle se blbě hledá:-D
Já si nedělám srandu, to je fakt trik zámečnických mistrů.
Na uvolňování zarezlých šroubů existuje kapalina zvaná "uvolňovač zarezlých šroubů". Táta ji má v garáži.
Je to v podstatě účinné rozpouštědlo s velmi nízkou viskozitou a povrchovým napětím (díky tomu zateče do nepatrných spár a rozpouští bordel a rez).
Brzdová kapalina má uvedené vlastnosti též (viskozita a povrchové napětí kvůli tvorbě bublinek a mírně rozpouští, proti usazeninám v brzdových trubkách).
Colové nápoje jsou poměrně kyselé, pokud je tam větší škvíra, může to fungovat rovněž. K vlastnostem coca-coly se váže spousta UL;-)
Pěkná diskuze, mohli by v ní hledat poučení i ti astronauti.
Příště by měli nejdřív zkusit polít šroub kokakolou, té mají určitě hektolitry. Když to nepomůže, můžou z brzd vytáhnout trochu kapaliny. No a když ani to nezabere, pošlou teleskop rondovi do práce, on jim ty šrouby za pár meteoritů s kolegou odjiskří. :-)
No tak co ? Už jsi to povolil ? Nebo nakonec vyhodil celou botu ? :-)))
Cely kolo a koupil si crose!
Nestraš, na to by si mirek nedovolil pomyslet ani ve své noční můře :-)))
Co ty vis o cem ted sni....jedna rano, to se zdaji ty nejdivocejsi sny:-)))
Treba se mu zda o jeho krasnem crosackovi s blbnikama, ktere mu stoji oprene o mohutny stojanek v garazi:-)))
Říkáš, že odříkaného chleba největší krajíc, jo ? ;-)
No uvidime, co napise, az se probudi ze zleho/krasneho snu:-)))
Ještě ne, je to na staré náhradní botě a já si to chtěl jen přendat na příležitostné sandály. Ale rady jsou tady fakt dobré. Moc pěkně jsem si početl.