Ahoj,
konečně jsem se rozhoupal ke koupi kola a potřebuji poradit. Jsem student, na kolo mám cca do 15. tis., co se týče mého cyklistického zařazení - 50% asfaltky a jím podobné cesty, 50% lesní cesty, prasácký český asfaltky, cesty s kamínky, kameny, občas lesní pěšinka + praha(!) - kostky, sem tam obrubník. Jezdit budu jak krátký vyjížďky po Praze či okolí, tak třeba týdenní dovču s nosičema a plnou polní. Minulý víkend jsem měl od kamaráda půjčeno Pell´s Crone Elite (kros) a až do včerejšího večera jsem si myslel, že kategorie kros je pro mě to nejlepší. Avšak během čtení všech možných diskuzí a rad kamarádů jsem došel k tomu, že pro mě bude lepší MTB s vhodnými plášti. Takže první prosba o radu - je takhle úvaha OK anebo si někdo myslíte, že by přeci jen kros byl lepší?
A teď už k výběru kola - mám skupinu favoritů, tak prosím o radu. Tady jsou:
http://www.cyklozone.cz/jizdni-kola/pells...
http://www.mojekolo.cz/5784-merida-matts-60-v-...
http://www.bike-eshop.cz/modely-2015/horske...
http://www.rockroad.cz/horske-kolo-felt-q700-p...
http://eshop.skiservis.cz/TREK/Horske-kolo-Trek...
http://eshop.skiservis.cz/TREK/Horske-kolo-Trek...
http://atombike.cz/terrago-3-disc-p-765.html
Kola jsou to dost podobná, jsou v nich malé rozdíly, které však nedokážu posoudit. Jak je to s vidlicí? Jaké parametry jsou pro ní nejdůležitější? A co mechaniké kotoučovky, je to dobrá volba?
Piště, co vás napadne, budu vděčný za všechny rady! Díky
Smog nerosumět co ty pofidat - nejdřiv jsi měl pučenýho krose a myslel sis že je pro tebe OK, ale teprve až sis přečet nějaký forum, tak jsi zjistil že ti nevyhovuje. é? %-)
Co ti teda ještě radit.. nejlépe ozkoušet obojí. S ohledem na ty lesní cesty bych to viděl též na MTB s tlustou gumou, neboť krosový obutí tam často cvakneš, i ráfek snadno nakřápneš když blbě najedeš na šutr. Městskej provoz od tebe bude vyžadovat abys byl schopnej to rychle nakopnout na čtyřicítku a udržet ji aspoň deset minut - tady může MTB ještě obstát, když nazuješ slicky a trošku potrénuješ. Prů5er nastane ale při vandrování - předkloněný MTBposed se dvě hodiny nedá vydržet. S ohledem na krční páteř se budeš chtít narovnat. Ale ani kvůli tomu nemusíš MTB kategorii škrtat, vyřešil by to stavitelný představec. Kros by byl vhodnější pouze v jediné chvíli - až zjistíš že jsou na něm tvoji kamarádi rychlejší. V ten moment začneš krosový kola nenávidět, jako každý biker obecný :-) Vsugeruješ si že jsou to nevzhledné příšery, kočkopsi, nepovedené experimenty spojující nevýhody silničního a horského kola v jednu hromadu šrotu a s tímto přesvědčením si pak budeš docela šťastně žít :-)
Jo, v zásadě máš pravdu - na krosu jsem byl spokojenej, byly tam však dva slabší momenty - první sjezd v takový vesnický aleji přes kořeny dolu do města a druhý cesta po písčitý hrázi rybníka - obě cesty jsem spíš protrpěl, než že bych si je užil. A to mi zůstalo v hlavě, když jsem se začal rozhodovat co a jak. No a když exituje možnost mít MTB, kterej na silnici pojede stejně jako kros, ale v terénu bude o poznání lepší, tak volba je jasná. A ohledně vyzkoušení - nemáš v Praze tip na dobrej shop, kde by nějaký z těch koleček mohli mít?
Sice jsem tu psal o výhodách biku s dobře vybranými plášti oproti krosům, ale zase nemůžeš mít vždy vše najednou a to na žádném typu kola.
Tedy když na bike dáš pláště, že pojedou dobře po asfaltu, cca jako kros, tedy nějaké slicky, tak i když budou objemnější, tak v terénu to taky žádný zázrak nebude (i když objem pomůže aspoň proti cvakání a o něco zvýší pohodlí, ale držák slick nikdy nebude).
Ale máš tu možnost pláště dle potřeby vyměnit, tedy pokud bys jezdil více terény, tak dáš něco pořádnějšího místo slicků, což bude pak samozřejmě na silnici znatelně pomalejší, ale bude to dobré v terénu.
Žádný typ kola nebude nikdy dobrý současně v terénu a na asfaltu.
Aha, myslel jsem, že i ty slicky nebo semi-slicky v terénu, ve kterém se budu pohybovat já (tedy spíš horší silnice, lesní cesty apod., určitě ne volná příroda) budou o poznání lepší než kros...?
Při stejném vzorku bude širší plášť v terénu lepší to ano, ale jen jsem chtěl zdůraznit, že samotná šířka sama o sobě v terénu nestačí, aby to opravdu dobře drželo.
A také abych krosu nekřivdil, tak takové 2,0 široké pláště se na většinu krosů taky vejdou, takže i v tomto případě lze použít trošku širší pláště.
Samozřejmě pak přijdou další rozdíly typu vidlice, která za stejné peníze bude na biku nejméně o třídu lepší.
"Průser nastane ale při vandrování - předkloněný MTBposed se dvě hodiny nedá vydržet. S ohledem na krční páteř se budeš chtít narovnat. Ale ani kvůli tomu nemusíš MTB kategorii škrtat, vyřešil by to stavitelný představec."
Tak tuhle část jsem vůbec nepochopil. V první řadě posed bude takový, jaký si kdo vybere konkrétní model kola a geometrii a osazení (řídítka, představec, jak vysoká je vidlice, kolik podložek pod představcem, atd.), ten není vůbec daný kategorií kola a může být na biku od úplně narovnaného po extrémně chrtí natažený. A pokud si někdo vybere kolo, na kterém nevydrží 2 hodiny, tak to tedy koupil opravdu hodně blbě ať je to bike/kros nebo cokoliv jiného.
A chrtí natažený posed vůbec neznamená, že se nedá vydržet 2 hodiny. Já třeba chrtí posed nemám rád a nesedí mi, ale znám spoustu lidí, kterým sedí i na nezávodění a kteří tak vydrží hodně hodin a naopak narovnanější posed jim vůbec nevyhovuje a něco je z narovnanější posedu hned bolí.
A stavitelný představec rozhodně potřeba není pro narovnanější posed, možností jak toho docílit je spousta a všechny jsou lepší než stavitelný představec.
Mám tři biky a ani na jednom nemám chrtí posed a na všech vydržím klidně 8 hodin (tedy pokud to ušlapou zrovna nohy).
starýmu psovi přece nebudu vysvětlovat, že na krosovým kole nikdy nedá řidítka tak nízko jak na MTB a naopak, na MTB kole nikdy nedáš řidítka tak vysoko jak se to dá udělat na krosovým. Kolo skládat nebude, koupí ho tak jak ho udělali, takže nějakou změnu vidlice sem nemotej. A ani chrtí posed neřeš, se zádama prohnutejma do oblouku se terénem nejezdí. Jezdí se ve větším předklonu než na cesťácích. A tady právě pochybuju, že by byl jedním z těch exotů kterým to takhle vyhovuje na dlouhejch výletech. Možná je to pro ně tak lepší, jenom protože mají sedlo jak ševcovský kopyto :-) No co jinýho by je mohlo bolet? Nebo mě ještě napadá že si posez zkusili upravit některou z té tvé spousty "lepších metod" Určitě jsi měl ve své tajuplné mysli sedlo. Jenže to musí být narychtováno správně vzhledem ke klikám. Nebo máš v rukávu jinou možnost? Rohy, co? Tak ven s tím, ať se blbec jako já něčemu přiučí. Taky bych rád znal nějakou jinou možnost mimo st.představce která mi umožní posed během vyjížďky, nebo aspoň chvíli před ní, operativně změnit.
Sedlo jsem samozřejmě nemyslel, sedlo je dané vůči středu a to jak výškově, tak předozadně. A nepsal jsem nic o tom, že změna výšky řídítek bude operativní během vyjížďky. Snad každý ví, jaký potřebuje posed a dle toho zvolí výšku řídítek vůči sedlu, aby mu to sedělo. Měnit výšku řídítek za jízdy nebo před jízdou je stejně zcela k ničemu, protože to rozhodí další spoustu věcí, které budou pro tu jednu polohu nevyhovující.
Metody pro narovnanější posed:
- podložky pod představcem, to je samozřejmě omezeno u nového kola délkou krku vidlice, ale hodně se to u různých značek liší (u některé značky je krk říznutý více a třeba jen jedna podložka, jinde jsou třeba hned 3 centimetrové podložky), takže tady to mám +- 3cm výškově dle konkrétního kola
- výška hlavy rámu, tohle je parametr, který se u biků proklatě kolo od kola liší a to v rozdílu klidně i větším než 4cm (10cm hlava je dnes běžná záležitost, 14cm taky)
- délka a úhel představce, tohle může udělat klidně takové 4cm rozdílu výšky a na délku ještě více
- řídítka s vyšším zdvihem, tohle může udělat klidně i 5-6cm a i ne příliš široká řídítka (62cm) se dají pořídit se zdvihem téměř 5cm (konkrétně třeba ty co jezdím a to Amoeby Borla 321, jsou navíc i levné (300Kč), takže není žádný problém ani na levnějším kole je nechat vyměnit bez výrazného navýšení ceny
- výška vidlice, biky se dnes běžně prodávají s vidlicemi od 80mm až po 120mm
Všechny lze použít při nákupu nového kola, tedy žádná následná změna vidlice. Jediná případná změna by byl představec a řídítka, což je pár korun (ale i to může někdy koupit vhodně rovnou nebo si to nechat vyměnit při koupení).
A není problém aby se většina těch možností sešla dohromady v obou extrémech a tedy výška řídítek se lišila klidně až o 20cm.
A vůbec bych netvrdil, že na cestovních kolech lze dát výše řídítka než na biku, často je to přesně opačně a to z jednoduchého důvodu, protože na cesťácích bývá často pevná nízká vidlice, což je hned třeba 8cm dolu na výšce řídítek oproti biku se 100mm vidlicí.
Já mám třeba na biku s pevnou vidlicí řídítka ve stejné výšce jako sedlo. V tomto případě je ale díky geometrii a konstrukci rámu použita pevná odpovídající výškou 100mm odpružené.
A to bych mohl dát více podložek (tedy ještě než jsem uříznul krk vidlice), hlavu má můj rám velmi krátkou (tedy opět možnost pár centimetrů nahnat).
A představec mám krátký klasiku (tedy 6st.), takže ten to také vůbec nezvyšuje.
A třeba před x lety jsem jezdil s řídítky o 10cm níže než sedlo, takže jsem postupně zcela změnil posed jaký jezdím a vše na biku.
Na fullech, kde jezdím náročnější terény, tak mám řídítka dokonce o cca 2cm výše než sedlo. Takže o větším předklonu nemůže být vůbec řeč a přitom o pořádném terénu naopak ano (v náročnějších sjezdech by byl chrtí posed s extra nízko položenými řídítky velmi nevhodný, téměř nepoužitelný).
A na krosu klidně dá řídítka nízko jako na MTB, proč by nedal? Vyhodit všechny podložky, negativně otočení představec (případně s větším úhlem) + vidlice mají nižší zdvih a hned se dostanu s řídítky hodně nízko i na krosu.
A důvodů proč může být pro někoho sportovnější posed lepší je více. Namáhání zad v terénu je pro různý posed velmi odlišné a na tohle je právě zcela narovnaný posed úplně nejhorší, protože nárazy jdou ve směru pro páteř nejhorším. Některé partie zad mají tendenci bolet více u narovnaného posedu, některé zase u sportovnějšího a každý může trpět jiným problémem (jen málokdo má dnes záda zcela ok).
teda musím uznat že nápad s použitím klikatejch řidítek není vůbec špatnej. To mě netrklo :-) Kombinací představce 60mm a těchle řidítek vznikne to samý jako když se na 110mm představec dají rovný. Na změnu bude stačit pětka imbusklíč a tři minuty -pootočit řidítka v objímce, pootočit brzdový páčky, pootočit řadící páčky. Vlastně to bude stejný jako u toho stavitelného představce, ale váhová úspora jasná. I cenově ti to vychází líp. Problém bude jenom nacpat na ně všecku potřebnou bižuterii.
Pokud si myslel srovnání 60mm 6st. přestavec + vlajdy x 110mm 45st. natočený směrem nahoru + rovné, tak ano, tohle bude podobné. A kdo potřebuje řídítka ještě výše, tak může použít kombinaci 45st. představce + vlajdy (vypadat to ale bude v této kombinaci dost divně).
S místem je to problematické, pokud jsou právě těch nejužších 62cm, co se vlajdy dělají (na širších to už bývá lepší, ale i tam je třeba vybírat když je třeba více místa).
Pokud jsou jen s nižším zdvihem, kolem 2-3cm, tak tam se seženou i takové, které mají místa více.
Konkrétně ty Borly 321 s 4cm zdvihu, které vozím mají jen 17,5-18cm místa (ten rozpty dle toho, jak moc jde ta objímka nejvíce u středu nacpat už do místa, které už lehce začíná zahýbat).
Mně se to tam vejde zcela na mm přesně tak, že to mám nastavené ideálně.
Mám tam Ergony GR2 (to jsou komplet ergonomické gripy s malými rohy dohromady), pak mám 2,5cm mezeru mezi gripem a objímkou a pak jedinou společnou objímku pro řazení a brzdy.
Pokud by byly objímky samostatné, tak se to vejde při použití toho místa mezi gripem a objímkou, ale už to někomu nemusí stačit pro ideální nastavení, když by chtěl páky třeba dále od gripů.
Jen několk rad,v té cenové relaci bych vzal něco na véčkách,když už mechaniky tak jedině BB5 nebo BB7,kouknul bych se na doprodeje loňských modelů.
Jeden příklad,sice kousek nad limit ale... http://www.e-cyklo.cz/apache-blackhawk-2008...
BB5 má tenhle Pells..
http://www.cyklozone.cz/jizdni-kola/pells...
..al co vidlice? Je ok?
XCR LO je asi nejlevnější už funční vidlice, ale dobře bude fungovat jen pro určité váhy, protože to je pružinovka a pružina v ní je vhodná tak na 70kg, výměna pružiny je teoreticky možná, ale jsou to jednak peníze navíc a nevím, jak moc jsou dostupné pružiny na XCR. Tedy na tomhle Pellsu už je vidlice použitelná a na tom kole, co dával odkaz keťo taky.
Z těch kol co máš výše, tak se rozhodně vyhni těm s Gilou a i těm s XCM.
Pozor na to, XCM je zcela jiná vidlice než XCR, po funční stránce propastný rozdíl (ve prospěch XCR).
Super, díky. A podle čeho se dají vidlice hodnotit, resp. jaké parametry jsou u nich důležité - zkrátka abych poznal, která je dobrá a která ne...
Jen podle uvedených parametrů se hodnotit vidlice nedají vůbec, je potřeba ty vidlice znát a to nejlépe jak z praxe jaký mají chod, tak i co je uvnitř těch vidlic.
Takže na vidlici pokud se v nich nevyznáš je lepší se určitě zeptat.
Kromě XCR by byly v pohodě také Raidon, Epicon (obě lepší než ta XCR), dále Tora. Ale na žádnou z nich už asi moc na kole za 15tis. nenarazíš, tam by bylo třeba si už lehce připlatit někam ke 20tis (a i tam ta vidlice často může být horší).
Jen si dovolím přikopírovat, o co kolegovi především jde - 50% asfaltky a jím podobné cesty, 50% lesní cesty, prasácký český asfaltky, cesty s kamínky, kameny, občas lesní pěšinka + praha(!) - kostky, sem tam obrubník.
Jestli má cenu mu motat hlavu nějakým speciálním výběrem vidlic. Je mi jasný, že jsou vidlice lepší, ještě lepší a pak ty úplně nejlepší... Ale upřímně, využije je ? Přesněji, pozná opravdu rozdíl a potřebuje je pro tenhle typ použití ?
Já si myslím, že lepší vidlici pozná úplně každý, stačí jedno přímé srovnání. Už jsem zažil pár testů v reálu s někým, kdo o vidlicích nevěděl vůbec nic a neměl ani žádné zkušenosti.
A i takový člověk slušnou fungující vidlici pozná okamžitě.
A když může mít ve stejné cenové relaci kol koupit už slušně funkční vidlici i opravdu mizernou v podstatě téměř nefuční, tak bych se právě na vidlici opravu zaměřil a hlídal si ji.
Dobře fungující vidlici ocení na v podstatě úplně všem co chce jezdit, není vůbec třeba jezdit nějaké náročně terény, aby poznal rozdíl.
I na rozbitějším asfaltu je znát rozdíl mezi vidlicemi dost. Takové kostky jsou typický povrch, který zcela nezvládne ani zcela nejlepší vidlice co se vyrábí, tedy každý krůček k lepší vidlici tu je znát.
Obrubník, pokud bude nižší a je možné ho dát i bez skoku nebo aspoň zvednutí předního kola, tak rozdíl mezi funční vidlicí a nefunkční je obrovský. S nefunčním tlumením může být rozdíl až pádu z kola.
O lesní pěšince ani nemluvě.
Jediný povrch, kde vidlici neocení je kvalitní asfalt. Tam by ale ocenil především silničku.
Díky za rady, tak jsem podle vidlic možný váběr zredukoval na 4 kousky.
Pell´s ... http://www.cyklozone.cz/jizdni-kola/pells...
Felt ... http://www.rockroad.cz/horske-kolo-felt-q700-p...
Trek ... http://eshop.skiservis.cz/TREK/Horske-kolo-Trek...
Apache ... http://www.bike-eshop.cz/modely-2015/horske...
Co tyhle vidlice? Je tam XCR, XCT a pak Rockshox Dart 2 a 3 ... která z nich je nejlepší? A jsou v nich nějaké větší rozdíly?
Osobně se mi zamlouvá ten Pell´s, mám nejlepší výbavu (si alespoň myslím) .. Jen mám mechanickou kotoučovku - Avid BB-5 ... Máte s ní zkušenosti? Někde jsem četl, že kolikrát jsou lepší Véčka než mechanika....
Tak já osobně jezdím asi tak to co jsi zde ty popisoval, že se jezdit chystáš. Také jsem student a s pěnezi na tom nejsem moc dobře. Kupoval jsem si Authora Solution rok 2007, koupil jsem ho v září se slušnou slevou za cca 8000 kč, mám na něm brzdy véčka a nejen s nimi jsem spokojený. Naprosto to pro tento styl ježdění stačí.
XCT je model ještě pod XCM, nebrat.
Pells je vybavený asi opravdu nejlépe + raději bych asi XCR než Dart. I když Dart by se ještě dal.
Takže celkově z těhle čtyř jednoznačně Pells.
BB5 jsou dobré mechaniky, těch bych se rozhodně nebál. Je lepší vzít v-čka než mizerné mechaniky, ale právě BB5 a BB7 jsou nejlepší mechaniky vůbec (a asi jediné, které bych bral, jinak raději ty v-čka nebo hydry).
Tak jsem dneska koupil Pellse, jdu ho ještě teď pořádně vyzkoušet, tak jsem zvědav! Ale zatím se mi zdá fakt skvělý!
Díky za rady