Řeknu vám, co se mi stalo teď o víkendu: byl jsem ty tři dny pojezdit po Krkonoších, a hned v pátek mi při akci prasklo lanko smyku na dost špatným místě - přímo v řazení (mám páčkové XT, co se montovalo v roce 2004). Lanka vozím s sebou, takže jsem si řekl, že to vyměním a jede se dál - ale ani náhodou. Pro zbytek jízdy jsem nakonec fixoval řetěz na středním převodníku a dojel.
V sobotu ráno jsem se doslova vecpal do servisu - ten zbytek lanka s koncovkou totiž nešel vyndat. Rozebrali řazení, celý ten vnitřní plastový bazmek upnuli do svěráku, pak museli půlmilimetrovým vrtáčkem opatrně odvrtat trochu těch roztřepených drátků, které zůstaly u koncovky lanka, pak tam strčit ocelový drát, trochu povyrazit koncovku z jejího lůžka (víc to nešlo a pořád ani nešla uchopit do kleští), koncovku trochu opatrně příčně naříznout pilkou na železo - aby v ní vznikl žlábek, do toho pak vložil břit ostrého šroubováku, do toho klepnul kladívkem - a koncovku se zbytky lanka vyrazil ven. Pak už pohoda.
Lanko se mi přetrhlo poněkolikáté za dobu, co jezdím, ale poprvé tak nešťastně. Vrtačku s sebou přeci jenom nevozím a tahle závada v horském terénu by mohla znamenat konec tůry i pro další dny - servisy v sezóně bývaj tak našláplí, že na počkání vůbec nemusí brát.
Takže doporučuji aspoň jednou za rok povolit řadící lanka a zkontrolovat jejich stav v řazení, event. rovnou preventivně vyměnit !
Tak ať vám to šlape ! :-)
Přesně z toho důvodu měním řetěz, lanka a špalíky každý rok, a při náznaku opotřebení i bovdeny a posouvám pláště (obchod->přední->zadní->popelnice).
Je to spotřební materiál za pár stovek, rok bez starostí a bez problémů za to stojí...
Je XT z 2004 špatné, nebo měl Ai smůlu na kus? Stalo se to někomu - jakou udělal úpravu?
Dík, Pavka
No smůla to zrovna nebyla - na tom lanku bylo najeto min. 35 tis. km, takže mělo nárok odejít :-)
A úprava nového lanka - než se tam nastrčí, tak do zakončovací hlavičky - pro jistotu - vyříznout drážku (kolmo na lanko), aby se to potom lépe vytahovalo. Přece jenom je lepší tu drážku dělat předem v klídku u svěráku než pak opatrně hlídat, aby pilka nesjela do vnitřku řadícího mechanismu a neudělala tam nějakou paseku.
Pravidelné měnění bowdenů a lanek považuju za samozřejmost. A nejde vůbec jen o prevenci přetržení, ale hlavně o to, že se postupně zhoršuje, jak to řadí, jak se dostane bordel do bowdenů.
Měním 1x za rok až za dva roky dle toho jak moc jsem jezdil v bordelu a kolik jsem najel.
Synkovi se stalo něco podobnýho na hřebeni Krušnejch hor, ale protože má AXU, přiletěl k němu během čtvrthodiny servisní vrtulník. Šetřit na nesprávným místě se nemá.;-)
Tak o tom budu uvažovat. Minule v Hinterhermsdorfu jsem se nějak lekl německý turistky-důchodkyně a tak mocně zabral za brzdy, že nevydrželo lanko od zadní (pravda, bylo od nedávné výměny špalků trochu roztřepené). Půl hodiny mi trvalo za pomoci armádního nože zkrátit bowden a brzdu zprovoznit. Ta AXA by to zvládla líp a neumazal bych se.
Jo, to mi připomělo, že bych to lanko měl preventivně vyměnit :o)))