konina to neni, ale pravdepodobne se ti nevlezou do ramu a vidlice je to skutecne obri balon.
Přesně tak, přeměř si nejprv šuplérou nafoukaný plášť (nebo vem údaj výrobce, všechny mtb pláště, které jsem kdy viděl, jsou stejné nebo užší než katalogové údaje) a srovnej s vnitřní šířkou vidlice. Na sucho bych chtěl aspoň 5mm fuk na každé straně, do bláta raději cenťák.
A co takhle tam dát kvalitní pláště 42 až 46, vejdou se a jsou už dost široké do dost slušného terénu, který bude na krosu ještě sjízdný.
Než jsem postavil SUP 29 er, jezdil jsem na tomhle :
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/1...
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
Rám je levný crossový a ta první vidle taky :
http://www.cyklosvec.cz/?akcia=detaily&shop...
Pneu mají rozměr 29 x 2.1 a na každé straně mají pouhé 4 mm rezervy. Z toho důvodu jsem musel volit velmi tuhé kalíškové ráfky s 36 dráty, výplet velmi tvrdý a pravidelně je docentrovávat v přesném přípravku s přesností 0.5 mm. Tohle řešení není vhodné pro každého!
U Meridy Crossway jsem aplikoval pláště Michelin AT 29" šířky 2". Větší se nevejdou. Jsou s brutálními špunty, střed pokrytý hustějí, takže pro každý terén, na asfaltu jakž - takž. Kritický je zadní plášť. Nutno zjistit, jestli se vejde do vidlice na šířku, i poloměrem, a také nebude-li drhnout o přesmykač. Ten zadní plášť jsem musel upravit, s ohledem na šířku ( zkrácením bočních špalků ).
Do tohoto rámu se vlezou i Maxissky Crosmark 2.1" Pasují tam úplně naknop, takže i u nich je potřeba vzít žiletku a bez milosti seříznout okraje špuntů trčící do stran. Tenhle tunning ale rozhodně není na škodu, krajní špunty se země nedotýkají ani při velkém náklonu, jsou tam jenom aby zvyšovaly odpor vzduchu. U přesmykače jsem měl vůli jenom 2mm, takže jsem v cykloservisu musel koupit starší typ. Stál 120Ká takže mě ta výměna ani nebolela.
Všechny zájemce musím upozornit na jednu podstatnou skutečnost: pro 29" kola nejsou na trhu vhodné kazety!!! Používají se standartní jako pro kola 26" ale to je hrozný omyl. Aby jste totiž mohli šlapat stejnou kadencí a vyjeli stejné stoupáky, potřebujete zvýšit počet zubů o násobek 1,15 Na pozici pastorku 34 tedy budete potřebovat pastorek 39. V případě použití krosového převodníku by se počet zubů na pastorku měl zvýšit ještě o koeficient 1,09. Z toho už bude plynout požadavek na extra přehazku a delší řetěz.
Po tříměsíčním používání 29" pláště na původně krosovém kole to můžu zhodnotit asi takhle: Dopředu se vůbec nehodí dávat! Těžko se to roztáčí, těžkopádně zatáčí, odpor vzduchu jak prase. Když chcete krose upravit do drsnějšího terénu, pak použijte raději 26" vidlici s větším zdvihem. Naopak velikej plášť nasazenej na zadním kole výhody přináší - unese to víc, není riziko procvaknutí ani na kamenitých sjezdech, panelová cesta už není torturou pro můj zadek. Na polňačkách a lesních cestách je pro mě taky plus, jenom nesmí být bahno, nevleze se mi s ním totiž do rámu blatník. Na asfaltkách ovšem oproti krosovýmu plášti těžce prohrává. 140km dlouhou trasu co jsem s ním ušmrdlal na prostřední pilu s avg 23km/h jsem pak s krosovým zajel s avg 26km/h na velkou pilu.
S tou rychlostí je to divný ! Vždyť se tady tvrdí, že má menší valivý odpor. Leda že bys ho měl moc nafouknutý :-)) A nebo to bude tím tenkým vepředu... :-))
kde přesně se to tvrdí?
Kromě jiných témat třeba naposled tady : http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=8360...
Projdi si to a vyhledej to, co se valivého odporu týká. Zhruba ve 3/4 sloupce hlavně kolega Mlok. Je to i v jiných tématech.
(I když já sám mám pocit že je to nějak obráceně. Vždycky mi to na užších pláštích líp odsejpalo... :-))
Teorie jsou to možná správné, jenže u mě nebyl jen rozdíl v šířkách pláště. Jednak mají MTB crosmarky podstatně hrubší vzorek než krosové speedmaxy Ritchey a k tomu je tu ještě váhový rozdíl. Ten mě asi brzdil nejvíc, ikdyž nechápu přesně proč, snažil jsem se jet plynule, konstantní rychlostí. Ještě dumám, zda hrubší vzorek mi neubírá z výkonu spíš kvůli odporu vzduchu jak kvůli valivému odporu. Když si totiž hodím vehikl kopytama vzhůru, tak točit klikou na těžkým převodu dá docela práci a z gumy jde fukot jak z nějakýho ventilátoru.
@Petrun: jestli nemáš nic k věci, tak laskavě nekomentuj co dělám. Připadáš mi pak jak nějakej přestárlej snert.
Mlok neopomíná poznamenat, že valivý odpor bude menší za předpokladu stejné směsi gumy, stejného dezénu a hlavně stejného tlaku. 2,25" balóny se ovšem nehustí na 11 atmosfét.
Je potřeba umět číst mezi řádky;-)
Myslím, že by totéž mělo platit i pro různé šíře krosových plášťů i galusky.
U galusek nehrál odpor vzduchu žádnou větší roli, protože jsem se jako žáček neskutečně hlemejždil. A rozdíl mezi tenkou a silnější gumou byl nebetyčný. Jo a foukal jsem to nastejno, kompresorem s manometrem.
U krosu to samý. Předchozí plášť širší, guma víc "porcelánová", huštění stejný, dneska stopa o dost užší a jízda lehčí... Možná nějaká anomálié pro naštvání "věřících", nebo to platí jen pro horáky... :-))
Těžší převody ,vzniklé přeměnou na 29", jsem vyřešil výměnou trojtácu 48-36-26 za horský 44-32-22. Řetěz nebylo třeba upravovat.
Na předním kole já, na rozdíl od Tebe, vítám pořádný terénní plášť. Smyk zadního kola na vlkém terénu se dá vybalancovat, ale když ustřelí předek, následuje pád. Odpor vzduchu při přesunech na asfaltu je při mých rychlostech únosný.
K oříznutí bočních špalků je vhodný balsový nůž (s lámacím ostřím). Přitom prýž svírá ostří, a po pracném pižlání zbude zubatý povrch. Finta: obvod špalku obkroužit vatovou tyčinkou, navlhčenou v silikonovém oleji. Nůž pak jede jak do másla.
Vidlici jsem vyměnil za Rebu 29", takže v terénu mi může vadit už jen mé neumětelství :-)
Taky jsem měnil trojtác, musel jsem měnit i osu za kratší, jinak se nedal přesmykač seštelovat. Ale od té doby se mi nikdy nepodařilo seštelovat řazení tak dobře, jako to běhalo s krosovýma klikama. Na to jsem nemusel rok šáhnout, teď mi to pořád někde škrtá, nebo padá řetěz na malé pile (když přitáhnu doraz, na malou pilu nejde přehodit...).
tvoje potíže vypadají, jako kdybys měl přesmykač moc vysoko nad převodníky. Dával jsi ho o rozdíl poloměrů krospila-mtbpila níž? Mimo to za tím může být ještě nevhodné zakřivení vodítka - mtb přesmykače ho mají udělaný s menším poloměrem.
@henry: na přední kolo máme vpodstatě stejný názor, široký plášť se tak snadno znenadání nepodsekne. Jen mi připadá zbytečné dávat ten obludný 29" setrvačník spolu s dražší vidlicí dopředu, když to můžu elegantně vyřešit standartním 26" kolem. Pro estéty předesílám, že zas takovej rozdíl aby celek vypadal jako traktor to není :-))) Spíš mi to s mohutným zadním přijde jako dragster.
ještě jednu připomínku na Henryho jsem zapoměl:
Menší převodníky nechci dávat z jednoduchého důvodu - chci možnost snadné a rychlé přeměny mezi krosem a horákem. Původně jsem si jak Hurvajz představoval, že jenom přezuju. Teďka už vím, že bude potřeba měnit celý zadní kolo. Jedno bude krosový s normální kazetou a druhý MTB s větší kazetou.
Těch menších převodníků se u krosovýho kola vůbec nemusíš bát. Pokud nejseš superman se standartní čtyřicítkou na rovince, tak je to fakt v pohodě. Taky jsem se toho původně bál, jestli pak nebudu šlapat do hofen, ale je to jinak - využívám teď celou škálu převodů. Snáz se vyškrábu i do 24% kopečka, ale taky využívám stejnoměrně i velkou pilu na těžší převody. A do rychlosti 50 - 55 (z kopečka, aby mě zas někdo nechytal za slova) furt v pohodě zabírám. Točit se to asi dá i dál, ale pak už se většinou jen s chutí vezu :-)
Taky myslím, že bajkový převodníky bohatě stačí. Vždyť 44x11, je vlasně to samý jako na silničce 52x13 (spíš 53x13- cross má větší průměr pláštů) a kromě hodně prudkých sjezdů normální cyklista těžší skoro neřadí.
Já vozím dokonce jen velkou 42 zubů (alivio převodník) a vyhovuje mi, že můžu jezdit v rovinatém terénu hodně velký převodník. Nejmenší řadím jen v hodně prudkých stoupáních nebo při jízdě na těžko či s dětskou sedačkou.
Ty jsi vážně dostal tenhle plášť do tohoto rámu? Mě se to nepovedlo, mám Meridu Crossway 2008, a ořezání špalků by nepomohlo, ten plášť má šířku 52mm.
Já tento plášt jezdil na předním kole, vzadu jsem měl Bontrager Jones 29x1,8, má šířku cca 46mm, vešel se tam v pohodě, má i dobrej vzorek, velká nevýhoda je že se rychle sjíždí a není zrovna levnej, kolem 800Kč.
Jinak ještě předtím jsem jezdil s plášti Panaracer Roling Stone Cross, 700x42. Docela rozumnej kompromis, není to sice žádnej balon, ale v terénu úplně nezradí a jede i po silnici.
Mám stejné kolo jako Ty, na původní ráfky Alexrims Adventurer 622x18 se mi vešel dozadu plášť Michelin XC A.T. 52-622 v kevlarové verzi ( i s plastovým blatníkem - upraveným ). Při tlaku 4 bar ( 57 PSI ) jsem teď změřil šířku ořezaného pláště: 53,5 mm. Můj model je z roku 2005, divil bych se, že by byly rámy odlišné. Ten Bontraget je ale dobrý kompromis.
Když si Chuck Norris šel jezdit na kole, hustil crosse tak mocně až vytvořil 29 er :-))))
Nejezdíte někdo pláště Schwalbe Smart Sam 47-622?
Zajímala by mě jejich šířka a výška. Jestli je dostanu bez problémů do rámu a hlavně přední vidlice (mám pevnou).
Nebo vsadit na jistotu a vzít jen rozměr 42-622?