Zdravím,
na čem hlavně závisí tuhost kola?? Je to kvalita drátů a jejich dotažení?? Či tuhost rámu v případě zadního kola aby ráfek neškrtal o špalky... ráfek se mi nezdá jako důležitý faktor, pokud uvažujem 2 stěnný... pokud bysme uvažovali pouze 3né křížení, zlepšila by se tuhost znatelně např. výměnou nejobyč . drátů za nějaké DT swis?
Dikec
U normalniho, klasickeho kola zalezi nejvice na tom jak dobre je to kolo vypletene a vycentrovane a az potom na tom, ze ceho, z jakych dilu je to postavene.
Proste zkuseny mechanik umi zaplest i obycejny stary rafek z favorita na pozinkovanych spicich lepe nez nezkuseny amater kolo cele z DT Swiss.
Takze vymenou dratu imho nic nezmenis, staci i prumerne kvalitni komponenty a tuhost vypletu bude pro normalni pouziti zcela dostatecna, hlavne se to musi umet.
Na tuhost má vliv úplně všechno;-)
Čím víc drátů, čím tlustších, čím pevnější profil ráfku (a také zpravidla těžší ráfek), čím vyšší obruba náby, tím tužší celé vypletené kolo. Velký vliv má samozřejmě způsob výpletu (počet křížení). Navíc je třeba rozlišovat boční a torzní tuhost, od radiální tuhosti (kterou je ne vždy účelné maximalizovat).
Zrovna samotnou značkou drátů mnoho nezískáš, snad lepší povrchovou úpravu. Zadní stavba u moderních rámů by měla být mnohem tužší než u výpletů, u starého, poškozeného, opravovaného rámu je to něco jiného.
Spíš napiš, co máš za kolo, co chceš dosáhnout, a kolik za to chceš dát peněz...
u drátů bych se rozhodně přimlouval za DT, když se vezmou klasické plné "dvojky", tak Ti dobrý mechanik vytvoří výplet,se kterým budeš roky spokojený. drát je za cca 6 kaček, tady bych nešetřil ani náhodou
To je pravda. Na druhou stranu ale ty kola budou pak výrazně těžší a na rotačních částech je to znát nejvíc.
Rozdíl bude klidně více než 200g pouze za výplet. A přitom i u těch lehčích může být tuhý trvanlivý výplět, třeba se supercompy. Ale samozřejmě cena za drát letí nahoru někam ke 20Kč/kus.
Svezu se na tematu - co byste tedy doporucovali pro extremni vahu (typ dratu, zpusob vypletu - vic me nenapada co na tom vymyslet.. Je to pro ten muj tandem, rafky 36 der Novatec Jumbo, ruzne typy tuhosti me nic nerikaji, proste chci aby ten rafek drzel :-), vaha je me v podstate fuk.
Tady by možná nebyly od věci zesílené dráty (jsou zesílené v místě ohybu, kde jinak v 99% případů praskají), např na 2,35mm.
Každopádně bych to konzultoval s tím, kdo to bude vyplétat, zda daná kombinace srátů-niplů-ráfků-nábojů je vhodná. Přec jen kdo vypletl 100 kol od závodníků po 150kilového tatíka co se neumí vyhýbat dírám, bude nejlíp vědět, co se mu vrací na opravy...
paprsky Sapim Strong /2,3/2 mm/,trojnásobné křížení, brzdy budou kotoučové? "Novatec Jumbo" ?- to jsi asi myslel ráfky Remerx Jumbo , ne??
Hups, jasan, Remerx Jumbo (ale Novatec mam naboje) :-) Jinak jo, brzdy kotoucovy.
pro větší namáhání jsou i špice DT Alpine iii - 2,34 - 1,8 - 2 mm /Bottico Otrokovice/, ale pokud seženeš Sapimy /asi Kastar/, tak bych jim dal přednost - cenově jsou plusmínus na stejno
Jj, dik, presne tyto dvoje mam tedka v hledacku (DT Swiss Alpine III ci Sapim Strong). Akorat je nakonec poridit podle dostupnosti - potrebuju cerny, na Alpine je cekani doba 4 tydny a Sapim jsem pro zmenu v cerne nenasel :-) Tak uvidime..
S tim jsem mel take starost. Ale zda se, ze vse je OK. Vlastne pouzivam kola z meho normalniho, jednoosoboveho kola. Vzadu mam Rohloff a firma pred casem upustila od provedeni specialne pro tandem - melo vetsi diry v prirubach pro draty 2,35 - s tim, ze to neni potrebne a ze i pro tandem staci bezny vyplet s 2,00 mm a 32 (!) draty. Fakt jsem neveril. Obhajuji to vyssimi prirubami na Rohloffovi. Zda se, ze se nepletli - pri vyjizdce jsme meli sanci zkusit zdolat kratkou asfaltovou "stenu". Takze nejlehci prevod a dupali jsme do toho oba na plnej knedlik. Vyplet vydrzel bez zavahani. Pro uplnost rafek na tom zadnim kole je nejaky levny Alexrims. Ale s kalisky. Draty 2 mm nezeslabovane nerez. Predni kolo mam Onyx + 36 x 2 mm + Remerx Eagle. Obe kola brzdim veckama. Na obou jsou 2,35 plaste. Toz tak. Ty Jumba budou imho perfektni.
Test odolnosti kola při šlapání ale nebude vůbec rozhodující. Klidně ani oba dohromady na tom tandemu nemusíte podat výkon jako má jeden profík a pod tím to také musí v klidu vydržet (a to většinou slabší dráty), tedy v záběru problém určitě nebude.
Ale přejezdy a sjezdy překážek, tam se ta hmotnost projeví a to je ten pravý test.
Tím neřikám, že to nevydrží, klidně to s Rohloffem a 2,0mm dráty může být dostatečné (hodně záleží co a jak na tom jezdíte), zvlášť pokud v součtu nemáte nějakou extrémní hmotnost typu 180kg+ (což předpokládám nemáte).
Já si myslím,že tuhost výpletu z 99% dělají dráty čím míň křížení a víc drátů,tím se taky tuhost zvyšuje.Nemůžem chtít od drátů ve výpletu,aby nám nahrazovaly odpružení.Drát umí pouze přenášet sílu v tahu a v tlaku nic neunese a tak musíme předpětím vytvořit tah i na dráty,které by jinak byly volné.Taky tady funfuje to,že při předpětí se zatěžující síla nepřičítá k tahu na drát,ale odčítá se a tak za jízdy je drát namáhán "pouze" silou,která překročí jeho předpětí.Při dostatečně utaženém výpletu se o to hezky postarají všechny dráty.
Mám přes metrák a ty dráty musí veškeré síly vydržet.Všechny ty novinky na 32 drátech nepovažuju za dobré pro turistickou cyklistiku,ale možná pouze pro závodníky,kteří mají zajištěm průběžný servis.Výplety si dělám sám a snažím se o co nejtvrdší a vždy na 36 drátech.Nejslabší místo drátu je kolínko u náby a nejnamáhanější jsou dráty u kazety (alespoň u V brzd) a tak si v poslední době si dávám těch 18 kousků u kazety nejkvalitnější co mají u nás na krámě.Jsou to nějaké nerez za cca.5-6Kč/ks a docela spokojenost.
Počet drátů sám o sobě vůbec není rozhodující a rozdíl 32 x 36 je minimální.
Hezky je to vidět na tom, že je na trhu spousta velmi tuhých a odolných kol s 24 drátama. A tím myslím klidně tužší a odolnějších než kde jaká klasika s 32/36 dráty.
Samozřejmě cena je většinou někde jinde.
A mám na mysly kola typu Crossmaxi ST/SX.
To mas pravdu, ze dnes jsou k mani opravdu pevna kola z podstatne mene nez 32 draty, ale principialne je 36 proste vic nez 32. Jinak - pri stejne kvalite komponentu i montaze, musi byt kolo s 36 draty pevnejsi.
Tak samozřejmě, že když je vše shodné, že 36 drátu bude pevnější a tužší, ale ten rozdíl je malý a přeceňovaný.
Dovolil bych si tipnout, že ten rozdíl odolnosti (měřený třeba mezní silou nebo energií, kterou je schopen bez nevratné deformace pohltit), u stejné náby, ráfku, niplů a drátů se bude nápadně blížit poměru 36/32;-)
Podle mě ten rozdíl bude znatelně menší, protože dráty nejsou jediné, co ty vlastnosti zajišťuje, ale také třeba samotný ráfek.
To je pravda, poslední 2 zadní kola (trek na rámu Favorit a na mtb SRAM 9.0/Ritchey/32x2mm obyč) mi neodešel ani jeden drát, ale zrušil se ráfek (resp. na mtb po šlupce jako prase dráty držely, ale zdeformoval se ráfek i nába), takže už se ani nedá jednoznačně říct, že dráty jsou nejslabším článkem řetězu...
No právě,že ráfek nese sám sebe a o další propojení s kolem se starají pouze dráty.Co se týká počtu <32/36,tak si myslím,že zvětšující se vzdálenosti niplů kladou větší nároky na kvalitu ráfků.Jde o to aby se dokázal vynést mezi roztečemi drátů a nezbortil se a taky v případě,že rupne jeden drát z 32 (24),tak to bude mít větší vliv na rozcentrování než když rupne jeden z 36.
Při prasknutí drátu na kole s méně dráty se rozcentruje kolo více, to je jasné. Na druhou stranu třeba prasklý 3mm drát z Crossmaxů jsem v životě neviděl (to samozřejmě neznamená, že nemůže prasknout, jen, že to rozhodně není běžné).
A pokud mám dobře vybraná a dobře zapletená kolo pro svoji váhu a styl jízdy, tak dráty běžně nepraskaj.
Jak už jsem psal,tak se k tomu vyjadřuju z pohledu cykloturistiky.To znamená,že mám snahu jezdit na kole,které lze pořídit za rozumnou částku (15-25k),co nejdéle bez přehnaného servisu.Do toho se mi ty tvoje speciály nějak nevejdou.Ještě jsi zapoměl k váze a stylu jízdy připočítat faktor stáří a tím i únavu materiálu.Tebou zmiňovaná kola se speciálními dráty jsou v provozu už jak dlouho?Odhaduju,že tak za 5 let ježdění může už docela nastatt riziko prasknutí a na kole,které má jen 24 drátů ten praskanec může mít nepěkné následky.
Vím o více než jedněch Crossmaxech jetých přes 50tis. km (starší než 5 let), v jendom případě i výrazně agresivnějším jezdcem, který jim dá záhul nesrovnatelně větší než většina turistů. A jsou pořád naprosto ok.
Samozřejmě je jasné, že Crossmaxi nedáš na kolo kolem 20tis., ale i tady jsou i slušné varianty zapletených kol, co se dají použít, třeba FULCRUM Red Metal 5. I ty poslední modely Crossridů celkem jdou.
A zapletených kol do cca 5tis. s 24 dráty by se našlo více.
No já to raději uzavřu tvrzením,že bych do těchto "nezničitelných" kol nešel.Určitě se jedná o skvělé technologie,ale prostě je to "jen" materiál. Může-li se něco rozbít - rozbije se to. Nemůže-li se něco rozbít - rozbije se to taky.
já mám přes rok na zadku 32 drátů a zatím v pohodě drží naprosto bez problémů a to to kolo nijak nešetřím. Prostě jezdím co chci a potřebuju. Lhostejno jestli po asgfaltu, kořenech nebo po schodech....
Uplně stejně jsem se choval k minulýmu výpletu, kterej měl 36 drátů a najeto skoro 20tisíc km a pět let. Kdybych nepořizoval ROhloffa, tak bych ho dote'd neměnil. Prasknul tam jen jednou jeden drát a to byl klacek ve výpletu, což na počtu drátů nezáleží:o))
Tak to se teda pleteš, právě z důvodu klacku ve výpletu je výhodnější větší počet drátů. Pokud je drátů opravdu hodně, žádný klacek tama neproleze:-)))
jako plný kolo, jo? :o)))
něco takovýho, Joe?
http://www.eod.cz/editor/image/eshop_products...
Gůt!
BTW existuje něco jako lehokoloběžka, lehoodrážedlo nebo aspoň leho s balančníma kolečkama?
Aby ležáci mohli odmalička pěstovat v dětech "správné" návyky...
odrážedlo asi ne. Kolobka není ani leho ani klasika, ale první tříkolky jsou většinou leho....
http://www.domafit-ol.cz/image/product/800:600/jpg/679/puky-detska-trikolka-carry-touring-tipper-cat-1.jpg
posez je skoro stejný
http://www.ent.ohiou.edu/~bobw/image/BikeE.jpg
Když už, tak snad značkový, ne ? :-)
https://www.canyon.com/img/accessories/7693_img...
Grrrr
http://www.canyon.com/img/accessories/7693_img...
Ale zase na druhou stranu, když je jich tam málo, tak se tam většinou nezasekne a zase nějak vypadne.
Takže ideální je více než 100 drátů a méně než 5 drátů :-)
Bohužel všechny ty reálně používané počty mezi jsou v tomto ohledu k h...u :-)
Když už jste začli o těch Mavic ráfcích, kola Crossride UB/Disc 08 stříbrná chápu správně že UB je jejich označení pro ráfkové brzdy, tedy kola jsou jak pro kotouče tak pro Včka...
a druhá věc je uchycení kotouče, International Standard znamená 6 děr?
Dikec!
IS je provedení uchycení třmenu k vidlici. Dalším je Post Mount (PM), který je původem od Manitou... Oba se od sebe liší především jinými roztečemi mezi šrouby, kterými se šroubuje třmen k vidlici.
6 děr je podle mne opět "6 děr". Pak máš třeba CenterLock od Shimana. Obojí je typ uchycení kotouče k náboji...
Tak to jen, jen doplním, že Postmount a IS se liší ještě dalším možná ještě podstatnějším rozdílem a to tím, že u IS jsou šrouby kolmo k ploše předního kola a u PM jsou rovnoběžně s plochou předního kola.
Nojo no, to mi nějak vypadlo :-)
Ale také teda něco doplním ;-) Třeba to, že oba dva systémy je možné zkombinovat (vidle IS a brzdy na PM, a obráceně) pomocí adaptérů.
Ohledně uchycení kotouče k náboji jde snad jen CenterLock dát na 6 díru, opět s pomocí adaptéru. Opačně si myslím, že to ale už nejde...
Ten druhý odstavec neumím představit, nějak mi ta věta nedává jasnou představu jak si to myslel.
Na nábu s centerlockem je přes adaptér možné přidělat 6 dírový kotouč. Obrázeně to nejde.
Nojo, občas píšu jak Tatar :-)
Myslel jsem to tak, že na vidli s IS se dá přidělat PM brzda, a na vidli s PM brzda IS. Pro obě kombinace se ale musí použít vhodné adaptéry...
S těma nábama... Asi jsem to popletl...
Jestli se nepletu, tak redukce z PM na IS je, ale s IS na PM není, ale nejsem si tím úplně jistý.
Jestli na to dobře koukám, tak tohle by mělo být ono:
http://www.trinnity.cz/DetailPage.asp?DPG=22249
Nebo aby nás moc nepletla zmínka jen o zadní stavbě, tak tohle je i na předek:
http://www.trinnity.cz/DetailPage.asp?DPG=22251
Existuje obojí. Z IS (vidlice) na PM (brzdy) mám na 3 kolech, to je hodně běžné.
Z PM (vidlice) na IS (brzdy), tady je to pouze omezení tím, že nelze použít 160mm kotouč, protože na to prostě není místo.
Na PM (vidlice) lze použít 160mm kotouč pouze s PM brzdou a to zcela bez adaptéru přímo.
Brzdy s IS ale nejsou moc běžné, většina brzd je PM. Taky proto u zadní brzdy je pak nutné použít redukci vždy i pro 160mm kotouč (vzadu je na rámu vždy IS).
jen te opravim s posledni zavorkou.. IS na ramu je ve vetsine pripadu.
cca pred 14dny jsem nekde narazil na ram, ktery vzadu mel PM. Zkusim to dohledat a postnout.
Tak doplnuji fotodokumentaci.
Merida na svem karbonovem HT O.nine pouzila pro zadni brzdu uchyt PM.
http://www.mtbs.cz/obrazek/merida-o-nine-test...
Tak to díky za opravení. Tohle jsem opravdu ještě nikde nezaregistroval.
no, kdyz jsem na to narazil, tak jsem na to koukal jak puk. Zrejme s tim prisli kvuli vahove uspore a zatim jsem to u jineho ramu nevidel.
Me osobne se PM nelibi a kdyby slo u vidle vybrat, zda volit verzi s PM nebo s IS, volil bych IS.
Kdyz bych totiz nechtene pretahl zavit u IS, tak jen vymenim adapter, kdyz ho pretahnu u PM, musim resit co s tim aniz bych menil vidli.
Ale mozna je to jen ma utkvela predstava. Pravda je, ze za celou dobu, co pouzivam kotouce, jsem zavit jeste nepretahl a to to utahuju hodne silou.
Já mám taky mnohem raději IS. Ten závit je jeden důvod, i když není hlavní a zase tak moc se toho nebojím.
Hlavní je to, že když na IS sundavám vidlice kvůli servisování, tak sundám adpatér a na IS po vrácení je tam zase úplně stejně. U PM je třeba pokaždé znovu seřídit brzdu.
Jo ale v jejich popisu u zapletených kol tím asi nemyslí uchycení třmenu na vidlici, to by nedávalo smysl, musí to být popis uchycení kotouče... no z obrázku to vypadá na 6 děr, ale závity mají vyfrézované rýhy, tak je to takový zvláštní...
Jinak s rozdílem ráfková/kotouč bzrda, ty ráfky by měly být přece stejné ne, akorát pro ráfkové brzdy s vrstvou navíc pro brždění, která přidá ale jen pár gramů...ne?