co si myslíte o ježdění na kole a jaký to má smysl? co pro vás kolo znamená? pište rád se dozvím něco noveho a kreativního. dle mě-kolo je užasný prostředek procestování a pozorování krajiny-přiměřeným tempem.dále kolo považuji za nejsvobodnější dopravní prostředek uplně free..taky eko a šetrny k přírodě.trocu mě připomíná romantiku středověku-když se putovalo krajem na koních a naše Země byla v lepším stavu. no těško poisovat slovy. aco znamená pro VAS ? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pro každého má smysl jiný.Pro mě znamená zřejmě něco podobného jako pro tebe.Se středověkem se to snad ale srovnávat nedá.Silnice jsou dány a vše někomu patří .A těch aut tehdá taky tolik nejezdilo.Jinak souhlas.Není to jen najíždění kilometrů.
Ve středověku byla země v lepším stavu právě proto, že vše někomu patřilo. Většina země králi nebo církvi, menší území šlechticům, konkrétní plácky statkářům a domkářům. A jak známo, o soukromé vlastnictví majitel pečuje nejlépe.
Vyplenit lesy, zarůst pole, sešlapat cesty, v pozdější době třeba nebudovat plavební kanály a rybníky nebo je neopravovat po povodních, by bylo možné také - a pokud to nějaký hloupý hospodář dopustil, o svůj majetek přišel, a časem o tento majetek začal pečovat někdo schopnější.
Naopak dnes, kdy příliš velká část pozemků a nemovitostí patří státu, tj. všem a nikomu, (a většina zbytku byla zestátněna a posléze zprivatizována zbohatlíky a mafiány napojenými na státní aparát, bez vazby na dlouhodobé zhodnocování tohoto majetku) jsme svědky neuvěřitelného drancování.
Rozdíl není v technice, rozdíl je v lidech a jejich motivaci.
Jo, pravdu díš. Je to hlavně v tý motivaci. Ve středověku byla země v lepším stavu, protože lidé měli k mocným silám přírody hlubokou úctu - spíše se jednalo o bázeň. A svoji zem brali jako nejdůležitější zdroj obživy. Motivace spočívala ve snaze o přežití.
Kdežto dneska spousta lidí považuje za nejdůležitější zdroj obživy hokej, fotbal, šoubyznys, fabriky, kanceláře, burzy, banky, autobazary atd.atd. Důležitost země se jaksi vytrácí a pomalu ji skupují ti (mocní), kteří si její důležitost uvědomují.
A navíc motivace už nespočívá ve snaze o přežití, ale spíš ve snaze užít si a získat prestiž pomocí materiálního bohatství.
Ale poslední dobou jsem (díky ekonomické krizi) celkem v klidu a o tu přírodu už se tolik nebojím. V podstatě Ti musím nakonec dát za pravdu. Tržní hopodářství funguje naprosto skvěle. Dřív nebo později se jeho prostřednictvím lidstvo zlikviduje samo :-)
Pre mňa je to jednoducho praktické. Na dlhšie pohodlné trasy poslúžia vlaky, čokoľvek do 100km sa dá na bicykli úplne bez problémov.
Aj tak som najmä mestský cyklista :) Košice sú na pešiu chôdzi trošku rozťahané (3-4 hodiny pešo naprieč mestom?), pre autá je nielen v blízkosti centra problém parkovať, nehovoriac o každodenných zápchach a pre moje potreby som všade rýchlejšie ako vlastným autom alebo hromadnou dopravou.
Bicyklom viem dôjsť za zákazníkmi, na návštevy, na stretávky s kamarátmi v meste (mnoho podnikov nemá vôbec žiadne ýhrady, ak si vezmete bicykel aj dovnútra), do školy. Takisto k starým rodičom, čo je síce 40km zväčša lesnými cestami, ale do troch hodín prechádzka nádhernými horami, kde často vidno sovy a srnky a kadečo iné. Autobusom je to po nezáživných dolinách a trvá to hodinu.
Všetko sa to začalo v detstve a ten bicykel sa ma akosi už nepustil. Klasické začiatky okolo domu a neskôr, vďaka arogantnosti väčšiny vodičov som si obľúbil horskú cyklistiku a cykloturistiku po zabudnutych okresných cestách. Časom som prišiel na to, že mi bicykel vie ušetriť veľmi veľa času a tým i peňazí pri presunoch po meste i keď na bicyklovanie v našich mestách treba mať odvahu!
Momentálne už začínam druhý rok jazdiť na cyklorikši v centre mesta, takže si viem bicyklom zarábať na bicykel a v júni sa chystám skúšobne a phodovo na horský polmaratón, ktorý sa koná v neďalekých lesoch.
Aj tak si ale myslím, že i keď by ma cyklistika nebavila tak, ako ma baví, určite by som mal minimálne nejaký bazárový staručký bicykel na presuny po meste, pretože by ma nebavilo chodiť pešo na zastávky autobusu, čakať naň, platiť stále zdražujúce sa cestovné (benzín i cestovné zdražuje, zdražovali bicykle? :) ), prípadne aby som okrem nákladov na auto musel riešiť parkovanie, odťahy kvôli nevšimnutiu si čiar, alebo sa v kuse obávať či mi ho ne(u)vykradli. Čiže úznávam, je to láska k cyklistike, ale láska aj z rozumu :)
Mám to podobný - eko- free- a částečně i adrenalinový pohyb po krajině, kontakt s přírodou, závislost na vydatné námaze a taky způsob dopravy, jež mi umožňuje vyhnout se MHD. Částečně tím omezuju i svou funkci šoféra osobního automobilu.
Ještě jsem trochu ujetej i jiným směrem - učím se na kole správně šlapat tak, abych to dělal vědomě a ne podvědomě.
S tím koněm máš pravdu.
Ale až po mnoha letech jsem konečně procitl a uvědomil si, že ten kůň jsem hlavně já :-)
Mým hlavním smyslem ježdění je odpočinek/ relax. Nikam se neženu, jedu v klídku, jedu klidně jen kousek - hlavně že rozproudím krev a prokrvím mozek. Přitom si přemýšlím o blbinách nebo úplně "o ničem" - vyčistím hlavu a kochám se a kochám...Nezatracuji ani jízdu autem ani vlak ani MHD. Všechno má své místo, pokud se užívá v souladu se zdravým lidským rozumem, za což nepovažuji např. jízdu autem za roh do krámu či na oběd nebo rovnou na pivo. A romantika na kole???? Pokud má člověk pěknou a milou společnici, proč ne?;-)
Der Weg ist das Ziel !
"Cyklistická doprava" je nesmysl, výmysl úřadů a degradace tak božského vynálezu, kterým je kolo.
Vymyslet CESTU a tu realizovat, to je cíl každého správného bikera.
Podle mne není cyklistická doprava nesmysl, ale vyuziti kola jako dopravniho prostredku.
Naprostý souhlas. Např.zákaz aut zejména v centrech a památkářských oblastech - podobně jako v národních parcích. Vjezd pouze dopravní obsluze. Kdo neumí jezdit na kole, at´jede MHD nebo jde pěšky!A pokud jseš lenoch - sed´doma!...by ubylo obézních lidí!;-)
Tzv. "cyklistická doprava" je druhým (po NPŠ) nejničivějším faktorem životního prostředí v okolí mého rodného vidlákova. Ve jménu této zrůdnosti místo nádherných vinoucích se kamenitých cest pro mého fulla, svazují víc a víc krajinu asfaltová lana zvaná "cyklostezky" s odpornými žlutými cedulkami s nesmyslnými čísly např. 3622, 4112 atd.Každou chvíli přibývá tu nebo onde nový km asfaltu a nový zákaz jezdit mimo něj.
Každý, kdo řekne "cyklistická doprava" je nejspíš zelený aktivista, úředník nebo něco podobného.
to je nesmysl. na vidlakovech jako je napr. horni plana, brno nebo potocni lhota se prepravuji traktoriste do STS s brasnou pres rameno a bandaskou na riditkach, opili strejcove vecir z hospody na navsi (v lete tez z hospody u hriste), tetky z chleva s konvemi mleka v drzacich na prednim kole (vzpominate na toto ustroji?) a tyto bodre postavy, zaspavsi vejvoj porevolucnich let, vyuzivajici tedy kola jako ukrajina, liberta a velamos, zadne asfaltove stezky nepotrebuji. ty si vyrvali jen rekreanti z PRAHY :D
Ty si asi každý večer pouštíš Slavnosti sněžnek či Vesničku střediskovou, že ??? :-))))))))) Rád bych upozornil, že od těch dob se na venkově hodně změnilo a z tohoto druhu "cyklodopravy" zbylo to Hrušínského "kochání" a ženský, co jedou do města s košíkem na nosiči na nákup či pro děti do školky s cyklosedačkou na nosiči.
...jo, pardon!!!..Ještě ten nějaký opilec na kole. To bych jim ukřivdil. Ty tu ale neosvětlené vybrali parkrát městští i státní policajti, opálkovali a už dále ani nezabavovali ty ventilky, bo toho nebylo třeba. :-)))))
Už to, jak tituluješ své rodné město/ obec svědčí o jistém druhu nevýrazu ducha...."rodný vidlákov" ...pokud takto slyším někoho mluvit, vybavím si nafouklého floutka, který si po přestěhováni do Prahy připadá hned důležitější a všichni za Prahou se pro něj rázem stávají blbci - jedno, zda-li to byli dříve přátelé či nepřátelé - z toho vyplývá i následný názor takovýchto velkoměstských náplavek - vše, co tam "ti ve vidlákově" dělají či udělají nesahá ani po kontníky velkoměstu a tak to stojí za h...Já bydlím a žiji též v malé obci, ale ještě jsem si nestačil všimnout, že by takovéto malé obce měly tolik peněz, aby dláždily cyklostezky či je vylévaly asfaltem v takovém rozsahu, o kterém tu hovoříš. Spíše užijí stávajících silniček, bývalých cest JZD a dalších polních cest a označí je jako cyklotrasy, jelikož to stojí zlomek investic i následné údržby.
Ted jsi me rozesmal:-))) A to hned dvakrat.
Co ja vim, tak Mirek je vidlak. A uzasny vidlak, ktery je na sve vidle (nejen tech na kole) pysny.
A pak jsi me rozesmal jeste jednou. A poradne. Urcite si pamatujes na zdejsi vymenu nazoru, kde ty jsi hajil, jak jsou prazaci nafoukani. A ja a spousta dalsich jsme ti vysvetlovali, ze nejvic nafoukani jsou prave ti vidlaci, co se do praglu pristehuji:-)) A ty ze neee. Jiste si vzpomen, jak jsem ti daval ten priklad s tou nasi znamou, ktera se do Prahy odstehovala a pak mela vsechny sve kamosky za sedlacky a ohrnovala nad nima nos. Tenkrat jsi tady ze me udelal magora, ze to neni pravda a bla bla bla. Myslim, ze ja a tusim ze Jarda jsme ti to imrvere vysvetlovali a ty jsi to nejak nechtel chapat. Nebo sis to nechtel pripustit. A ted...hrde se za to stavis. Ty jsi nekdy jedna velka sranda.
Nevím, zda jsem Tě tím rozesmál – pokud ano, je to jen dobře – smích je zdravý. ;-)…ale rozhodně jsem si Tvým názorem ten svůj obohatil přinejmenším o další poznatky jiných lidí, které se mi v těchto souvislostech rozhovorů vybavují a které mě napadají resp. vybavují se mi v paměti. Nicméně to nic nemění na mém názoru. A vlastní názor a vlastní představa/ postřeh vyvolaný nějakým podnětem se mohou a také mnohdy zcela diametrálně liší. To, že se mi něco vybaví v jisté souvislosti samozřejmě neznamená, že je to můj názor, ne ? Trvám i nadále na svém, že pražáci ( samozřejmě ne všichni) jsou na venkově a nejen tam velice často nafoukaní a chovají se zde velkopansky, resp. s místními lidmi často hovoří/ jednají svrchu často i opovržlivě až urážlivě/hanlivě, protože toho jsem byl i několikráte osobně svědkem. I nadále jsem zastáncem názoru, že pražáka rodilého mohu těžko na ulici rozeznat od pražáka nerodilého, ledaže bych byl schopen ho rodově legitimovat na ulici několik kolen zpět, ale rozhodně rozpoznám pražáka či člověka z velkoměsta podle jistých velmi nápadných a pro tuto skupinu lidí společných znaků v chování i jednání, podobně jako pražáci poznají "vidláka" ve velkoměstě nejen podle nich – pro tento druh typických - „montérek od hnoja a rádiovky“.;-)
Docela jsi to stočil úplně jinam... V předchozím příspěvku kritizuješ "přistěhovalce" do Prahy (a úplně stejně jako jsme Ti to kdysi psali s Michalem), a když Ti to Michal potvrdí, tak to směruješ zase někam jinam... To fakt nemá cenu.
Já začal jezdit před 20 lety. Neměl jsem spojení do práce a 13-13km se nedá jezdit jen se sebezapřením,tak jsem si z kola udělal i koníčka.Tehdy bylo na silnicích cyklistů (i aut) málo, horská kola tady ještě nebyla a tak skoro všichni jezdili na Favoritech ti sportovnější na ně nazuli galusky.Neměl (nechtěl) jsem auto a tak i nějaké úřední vyřizování jsem objížděl na kole.Byl jsem tehdy opravdu exot.Bylo sice míň aut,ale cyklistu tehdy taky vůbec nerespektovali.No vlastně tehdy jsem si troufnul i na sinici I. třídy a dnes se jí snažím raději vyhnout.
V současnosti jezdím stále do práce na kole(6+6km) abych nezlenivěl a když se povede počasí,tak vyjížďka do přírody a případně pivkoto na nemá chybu.
Tak pro mě to je dost radost z pohybu a je celkem jedno, jestli je to kolo, nebo si cvičím někde doma. Co na kole ale miluju především je "vypnutí mozku". Jen šlapu, koukám na krajinu... Ideální, když široko daleko ani noha. Nedokážu ten pocit nějak popsat, ale je to zvláštní pocit svobody a volnosti. Ráda proto jezdím i hodně sama, jen mi pak nevyhovuje samotné sedět u kofoly:)
znám.... Ještě do sluchátek tu správnou muziku pro tu náladu a jsem jinde....
Sluchátka nee - není slyšet příroda! Tady už tejden zpívají slavíci.
Dneska bylo tak nádherně, že ani ten protivítr nevadil. Dal jsem necelých 80 km, ale ta kulisa , kterou tvořily mraky s pozadím Šumavy, že jsem musel vytáhnout mobil a natočit aspoň pár záběrů i když kvalita samozřejmě nic moc, ale možná tam tu romantiku uvidíte
http://holfi.pohoda.com/video/vodnany.html
Tak koukám že už ti nožky fungujou....ať ti to jezdí jak dřív...
Zajímavá otázka. Pro mně je na ježdění na kole krásná jeho různorodost a kontakt s okolím.
Po městě je to rychlý dopravní prostředek, který mi dává svobodu jet kudy chci, zastavit se v pekárně, kochat se výhledem z Letné na Prahu, nestresovat se v zácpách.
Při dojíždění do Prahy je to ranní meditace s přírodou. Intenzivně vnímám změny počasí, směr větru, celkovou náladu toho dne. Něco, co v MHD nebo autě člověk nezažije. Trochu mi to připomíná cesty dlouhé vlakem. Člověk pořádně nespí a brzy ráno sleduje z okna jedoucího vlaku probouzející se krajinu.
Při výletech je to skutečně radost z poznávání a cesty krajinou. Radost z pohybu a fungujícího těla. Zkoumání cest, které jsem nikdy nejel.
A při švihu endorfin, soustředění se na výkon. Jízda terénem, adrenalin ve sjezdech, radost po víjezdech.
Občas také tréning psychycké odolnosti, když člověk po zabloudění dojíždí po mnoha navíc najetých kilometrech v děšti a po setmění dojíždí k domovu.
Kolo je pro mě fenomén a nejlepší mechanický vynález s pohonem lidskou silou na světě. Propadl jsem mu ve svých deseti letech, kdy jsem se, byť trochu pozdě, na něm naučil, poprvé se opřel do pedálů a ONO TO JELO! Od té doby jezdím, nijak závodně, to mě nikdy nelákalo, ale jen turisticky. Je to pro mě forma relaxace, odpočinku, poznání nových míst i vlastní vydrže. Člověk si vyčistí při jízdě hlavu, cestuje relativně rychle, takže má na rozdíl od pěší turistiky daleko větší akční rádius. Jedinou dovolenou si dneska neumím představit jinak než na kole. Neumím se válet 14 dní u moře, to považuji za naprosto ztracený čas. Takže kolo je zkrátka miláček, co víc napsat? :-)
Je to asi právě o tom pocitu, že dojedu kam jsem chtěla, že k tomu už vůbec nikoho nepotřebuji. Zatím kolo za dopravní prostředek moc nepovažuji, i když po městě /Praze/ na kole jezdím, ale spíš pro to, že si chci prosdloužit odpoledne. Nedovedu si představit vláčet nákup na kole nebo vyřizovat různé věci po městě.
Když nad tím tak přemýšlím, tak to vidím takhle. Nejsem fanatický cyklista, co bere kolo jako nejlepší vynález hned po zkvašených a přepálených švestkách. Do práce jezdím většinou autobusem a jen někdy, když se mi chce a mám na to náladu a počasí, tak na kole. Na nákupy jezdím autem, protože tolik piv bych na kole prostě neuvezl. Takže kolo využívám pro splnění sobeckých pocitů uspokojení - na výlety a projížďky a pak na vícedenní putování po vlastech českých a zahraničí. Jezdil jsem vždycky rád na vandry a po dvaceti letech vláčení báglu na zádech mě to přestalo bavit a tuto zátěž jsem přenesl na kolo. Ekologické dopady ježdění na kole jsou mi - s prominutím, srdečně ukradené. Ne že bych byl nadšený s počtem aut na cestách, ale s věcmi, které nemohu změnit, se nezabývám.
Kolo je prostě pro mě zábava a jako takové ho beru.