Chtěl bych se zeptat, jestli se dá nějak přibližně a hlavně jednoduše pro laika vypočítat délku brzdné dráhy. Ne nějaký složitý vzorec. Nebo aspoň nějaký příklad do kterého by šli vložit svá data. Hlavně by mě zajímalo, jak spočítat br.dráhu z kopce na asfaltu. Určitě tam bude hrát svou roli váha cyklisty, rychlost aj. Kdo se do toho pustí ? : )
A vážně si myslíš, že to na kole za jízdy z kopce spočítáš dřív než si nabiješ ? :-))
Jediný co si potom jasně uvědomíš bude, že jsi začal brzdit moc pozdě
Jen bych chtěl vědět, jakou dráhu ujedu, než bezpečně zabrzdím. Určitě to nebudu počítat při jíždě z kopce . :-)
Není nad to si to párkrát na bezpečném místě vyzkoušet a pak budeš mít představu.
To máte oba asi pravdu, ale přece jen je tam asi velký rozdíl, - jak silně začnu brzdit ( jestli nepřeletím ), prudkost kopce a stavu vozovky. Jel jsem v noci a ukázalo mi to 60 km/h , ale to jsem už přece jenom začal raději brzdit - slabě, postupně a trvalo mi to asi celkem dlouho.
Je to naprosto stejné jako se počítá brzdná dráha u auta.
Také ji normálně nikdo nepočítá, je to jen teoretický výpočet.
Jestli máš chvíli čas tak si to můžeš vyzkoušet při různých rychlostech a povrchu cesty, bude to určitě názornější než pouhý výpočet, který bude hodně složitý.
Jenom do určitý hranice: autu nevadí (zas tak moc), když se mu přední kola zablokují - smykují. Cyklista to neustojí. A za druhé můžeš (právě z kopce) jít přes řidítka - těžiště máš podstatně výš, než auto.
Jen poznámka k tomu smyku. U úzkých plášťů to možné je, u širších plášťů na biku, které drží a dobré technice brždění (tedy perfektní práce s těžištěm), tak na asfaltu přední kolo v podstatě není možné zablokovat. Vždy to dříve brzda postaví na přední. Samozřejmě je také nutné správně zvyšovat brzdnou sílu, tedy postupně, tím narůstá zatížení předního kola. Pokud prudce vezmu na max za dobrou brzdu ještě než se stihne přenést váha na přední kolo, tak smyk možný je.
Ale samozřejmě je těžké takové extrémní brždění ustát. I když se to ještě ani nepostaví na přední (i na to je potřeba ve velké rychlosti opravdu extrémní brzdná síla a ani spousta lepších hyder to nedá), tak jen ustát v pozici za sedlem tu velkou sílu, kterou ruce tlačí na řídítka a přitom držet správně rovnou stopu není žádná sranda.
Jak jsem už psal dole, rozhodujícím faktorem, který brzdnou dráhu ovlivní zcela nejvíc je technika brždění daného jezdce.
Počítat to nemá naprosto žádný smysl, protože se to dle plášťů, geometrie kola, konkrétních brzd, váha jezdce, sklon kopce, kvalita povrchu a hlavně TECHNIKA brždění daného jezdce se liší zcela diametrálně.
V autě se to pro tyhle podmínky liší mnohem méně, v autě nikdo nemůže letět přes řídítka a nebo jinak jednoduš spadnout.
Pro představu jak moc se to liší, tak mezi extrémy minimální a maximální brzdnou drahou bude klidně rozdíl 3-4x tolik a to myslím pořád pro ten jednodušší případ, tedy pro asfalt.
Při výborných brzdách a širších pláštích s vynikajícím gripem + perfektní technice jezdce, tak brzdná dráha bude poměrně krátká, na asfaltu se dá jít na brzdy opravdu na krev, při pořádných pláštích přední kolo při srpávné technice zablokovat vůbec nelze (vždy i při vynikající technice, tedy i když se půjde maximálně za sedlo to opravdu výkonné brzdy postaví na přední).
Tedy jediná možnost je si to vyzkoušet na sobě a na svojem kole a budeš mít odhad.
Pro příklad, já třeba na svojich bikách mám brzdnou dráhu při maximálním brždění, které ještě zvládnu méně než poloviční oproti silničce. Tedy stejný jezdec, stejný povrch a přesto naprosto odlišný výsledek.
A to na biku ještě mám rezervy, šlo by brzdit ještě trošku více (brzdy tam mám výkonné dost), ale už se neodvážím, že bych to neudržel.
Další příklad z naší party. Jedeme sjezd v lehčím terénu (tedy lze brzdit i opravdu hodně bez rizika smyku), celkem velké bezpečné odstupy, ale jede se rychle, kolem 60km/h.
Cesta je široká, takže možnost bezpečně se předjíždět/objíždět. V této situaci zkouším brždění na krev. Kamarád za mnou stihne reagovat poměrně rychle, tedy začíná brzdit ještě ve chvíli kdy má několik desítek metrů odstup, tedy není problém pomalé reakce.
On je o hodně těžší a má v-čka, kde ani nemá žádné lepší špalky, já velmi slušné hydry.
Dobrzdí to mnohem pomaleji, o celých 10m mi ještě předjede (bylo tam hodně místa, jinak bych mu to samozřejmě neudělal, že bych před nim takhle brzdil).
A to měl počáteční rozdíl možná 30m za mnou, když už brzdit začal.
Opět je tu vidět, jak moc jsou rozdílné brzdné dráhy.