Ahoj všici,
probírám se nabídkou kol a nejsem si jistý, jestli jsem nepřehlídl kousek, který by stál za to. Přikládám seznam:
Author Instinct 29 - http://www.author.cz/kola/katalog/&cid=2546...
Gary Fisher Cobia - http://www.trek-bikes.cz/cs/gary-fisher/vyrobky...
Pells Razzer 29 - http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
Superior 829 - http://www.superior.cz/cz/kolekce-2009/29/bike...
Vybíráno podle parametrů: MTB, do 25.000, možnost namontovat nosič(e), používáno k ježdění všude možně na krátké i dlouhé výlety. Rozhodl jsem se pro 29" řešení.
Nu a samozřejmě, že nevím, jaké kolo vybrat:)
Kdybyste vybírali podle kvality rámu, které by bylo na pomyslné první příčce?
A v poměru cena/výkon? (použité komponenty)
Myslím že o pár vláken níž se o tom psalo, že ze zahraničí máš plno 29tek za 1000 euro který sou o dost jinde (hlavně vidlice) tak na to koukni
Rozhodnutý opravdu jsem. Bohužel jsem se stále nerozhodl pro konrétní kousek a chtěl bych o tomto problému podiskutovat:)
Mě z toho vychází, že bych Treka vyřadil hned z kraje, poněvadž má mechanické brzdy a to je podle mého špatně, brzdný výkon bude slabší než u hydraulik.
Zbytek hodně záleží na posedu na tom kole, nejspíše to by to chtělo všechny vyzkoušet. Author má proti Supu podstatně delší rám, což může být rozhodující ve výběru. Geometrie jako taková je celkem podobná, ale ta délka může mít zásadní vliv na pocit na tom kole.
Na pohled se mi zrovna GF líbí nejvíc. Leda poskočit o kousek víš na X-Caliber, ale tady jsme na 33.000,-Kč kruci práce.
X-Caliber za 33tis. by bylo opravdu parádní kolo, vidlice nejen mnohem lepší, ale také i přizpůsobená 29tce a geometrii toho kola (má výrazně větší offset), což je myslím velmi dobrá volba, s tou to kolo bude mnohem obratnější.
Já ale vidím cenu přes 40tis. u X-Caliberu.
Je na něj akce. U mnoha prodejců. Cena 42.000 v akci za 33.000
Pokud je na něj akce za tuhle cenu, tak to bych si ty prachy připlatil a vzal ho. Sice je to už znatelně více než ty ostatní, ale na 90tis. pořád ještě nejsi :-)
Samozřejmě pokud padne geometrie.
Ach jo. A to jsem úplně v prvním momentě chtěl kolo za 15.000:) Velký problém bude si na to kolo ještě před nákupem vůbec sednout. Zajíc v pytly za 30 klacků je pořádný klacek! Zatím není nikde poblíž k mání.
Mrkni na stránky na geometrie jednotlivých rámů u jednotlivých řad, nemusíš zkoušet zrovna to dané kolo, ale třeba o třídu nižší od toho výrobce, protože rám má stejnou geometrii. Ten X-caliber i cobia mají stenou geometrii, takže je jedno který vyzkoušíš.
Vidíš, až teď jsem si všimnul, že to není Trek, ale GF. Jsem viděl tu adresu, kde je trek a potom již nezkoumal :-))
O BB5 a především BB7 se vždycky říkalo, že jsou srovnatelné s hydraulickými. Alespoň co se týče brzdného výkonu. Samozřejmě ale mechanické brzdy mají jiné vlastnosti horší, především dávkovatelnost... Plus potřebu je čas od času seřídit, to u hydraulických odpadá.
Nemám s kotoučema žádné zkušenosti. To špatné dávkování se projevuje přesně jak?
Do dávkování znamená, že u hydraulických jde mnohem lépe regulovat sílu přítlaku.
U mechanických se musí stále upravovat vzdálenost destiček od kotouče, jelikož se vracejí vždy zase do výchozí pozice, takže musíš lanko přitahovat, zatímco u hydraulik se desky vrací o určitý kus, který je vždy stejný, takže mezera mezi kotoučem a deskami je stále stejná a brzdové páky zabírají stále na stejném místě.
Tak.
Plus bych k tomu ještě doplnil, že hydrauliky člověk nemusí ovládat takovou silou jako mechanické. Nějaký sjezd dlouhého kopce a neustálé držení zmáčknutých páček je někdy, když už ne přímo o křeče, tak alespoň o pěkné bolení prstů... Hydrauliky se dají v drtivé většině ovládat jedním prstem bez nějaké větší námahy. Z toho na druhou stranu plyne i bezpečnější držení řídítek, na rozdíl od mechanik, kdy dost často brzdíš 2-3 prsty a zbytkem se držíš za řídítka...
S brzdama souhlas, i když to jsou přeci jen BB7, což pořád bude celkem dobrý i když jsou to mechaniky.
Ale hned bych ho nevyřazoval, protože jinak bych zase z jiných důvodů musel vyřadit i všechny ty ostatní a nic by ve výběru nezůstalo :-)
Proto jsem zatím nic nedporučoval, ono je to mezi těmito 4 koly těžké, na každém mi něco vadí.
Pells a Sup tam mi vadí vidlice, která je naopak na tom GF nejlepší, ale ten je zase ošizení na všem možném ostatním (nejen ty brzdy, ale náboje, kliky).
Asi bych se přiklonil nejspíš k Authoru (samozřejmě pokud sedne geometrie, jak už jsi psal) a tu vidlici nechal upravit.
Je jasné, že v této cenové kategorii bude vždy něco co nebude sedět, nebo bys chtěl jinak, to je asi jasné. Potom nastupují priority, které má každý jiné a podle nich se rozhodne. Já bych prostě mechanické brzdy nechtěl, i když je mi jasné, že zrouvna o těchto se píše, že jsou relativně v pohodě, ale myslím si, že je to již překonaná věc. Dalším duležitým je podle mého ta geometrie rámu a celkový pocit z jízdy na tom kole a až poté může nastupovat to ostatní. Takto to mám sežazené, proto jsem psal o brzdách a sednutí rámu.
Celkově mi z toho ten Author vychází také nejlépe, ale je opravdu dost dlouhý, takže bude dobrý pro někoho, kdo bude mít delší ruce a kratší nohy.
Geometrii považuji také za důležitou a rozhodně bych si chtěl na každém posedět. Na Authora se můžu podívat v pondělí. Tak uvidíme. Jinak se nemusíme omezovat na mnou sepsaný seznam a klidně sem přihoďte další tipy. Uvažoval jsem i o sestavení kola. Dá se myslíte sestavit MTB 29" za 25.000?
Sestavit se dá samozřejmě cokoliv, ale nemyslím si, že postavíš něco výhodněji než jsou ty sériovky (zvlášť třeba jako je ten X-Caliber za 33tis., tam nemáš při stavbě žádnou šanci se dostat za stejné prachy na stejné osazení).
A pak některé ty vidlice s většími offsety (což je na 29tku vhodné) samotné neseženeš asi vůbec.
Ještě maličkost (dosti důležitá), nevíte jestli na X-Calibera dostanu zadní nosič?
Prodejce by měl vědět nejlépe :-)
Apropo: nosič na kolo, to je co?
Byl jsem před chvílí v jedné prodejně a úplně se zapomněl zeptat na ten nosič. Zabředli jsme do delšího hovoru o zbytečnosti nákupu takového kola. Pěkně mě nahlodal. Bohužel mi nebyl schopný ukázat nějaký exemplář, na který bych si mohl sednout. Vypadá to, že ještě než se úplně rozhodnu, budu muset najít někoho, kdo mi půjčí svoje kolo a nechá mě projet :-)
"Zabředli jsme do delšího hovoru o zbytečnosti nákupu takového kola. Pěkně mě nahlodal." - jako že tě odrazoval od koupě kola? Co ti nabízel jako adekvátní?
Tohle? : http://www.bike-eshop.cz/nosice/zadni-hlinikovy...
Jo aha, to jsou ty nebikerské doplňky :-))))
Aj, a teď kam se mám zařadit. Cestou k moři jsme potřebovali nosiče jak fík. Leda za sebe zaháknout valník:))
Doporučuji důkladně prostudovat tohle téma ;-) Ať pak náhodou nejsi out :-)
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=1851
Správně, to je to správné téma na procvičení :-))
By mne docela zajímalo jestli se od té doby něco změnilo ;-) Ať jsem v obraze :-)
Mirkůůůů, řekni k tomu něco ! :-)
Já si myslím, že určitě, situace se stále vyvíjí. Bylo by dobré zjistit, jestli je člověk out.
Já určitě jsem, páč mám rohy, ale zase jenom krátké, ale trochu by to mohlo vyvážit, že jsou zakoupené v samotném bikerském ráji MOAB, tam by totiž nebikerské věci jistě neprodávali :-))
Neboj, jsem na tom nebikersky úplně stejně, taky mám rohy, také krátké a k tomu ještě ergonomické gripy (mám na všech kolech Ergony GR2 mag.).
A kupované jsou jen na CRC, takže to ani nemám čím vyvážit :-)
A mám je také na užších vlajdách (620mm), jestli máš na Canyonu Iridia, tak jsou široká stejně jako ty moje.
Jo jo, mám tam ty původní Iridia.
Nemůžeme mít všechno po bikersku, páč potom by nebylo co zlepšovat :-)))
Iridium ? Na mé AM 5.0 jsou Easton EA50, 685mm... A u loňské AM 6.0 bylo to samé. To jsi je vyměňoval ?
Nebo se bavíte o gripech ? To potom jo...
Na AMku (nebo předtím ESku) Iridia nebyla, ty jsou jen na XCčku:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/specs...
A ještě ne na všech.
Já je z Canyonu vymlátil i sammostatně, protože jsem je předtím chtěl jezdit (měly pro mě ideální úhly zahnutí), nakonec jsem ale přešel na vyšší zdvih řídítek a ty Iridia postupně rozprodávám (měl jsem troje, na všechny svoje kola, zbývají mi poslední jedny).
Chlapci, když jste u těch řídítek, můžete mi vysvětlit tu šířku ? Na silničce se to kdysi dělalo podle šířky ramen (zhruba) , proč jsou na některých MTB řídítka, jak kdyby jste ukradli na železnici závoru ? Vypadá to podle mě děsně blbě a musí se tím snižovat samozřejmě i průchodnost terénem, ne ? Když potkám takovéhoto "bikera", který drží řídítka jak vzpěrač při trhu, musím se tomu smát, nehledě na to, že zabírá půlku cesty :o))))
Přesně naopak, široká řídítka jsou tu pro lepší ovladatelnost a tedy především pro těžší terény, tedy pro mnohem lepší průchodnost terénem (kromě jediné věci a to šířky kam se vejdeš mezi roští nebo stromy).
A vozí se to dle toho, jak komu co vyhovuje. Přesná pravidla žádná neplatí. Většinově ale platí, že nejširší řídítka se vozí na sjezd a čím chrtější ježdění, tím se používají užší.
Samozřejmě i k šířce ramen se musí trochu přihlédnout, když je má někdo hodně úzké, tak se mu 700mm řídítka budou jezdit už blbě.
Já mám právě ramena hodně úzká a zkončil jsem u kompromisu 62cm. Do technických sjezdů bych hned bral širší, klidně i 680mm, ale jak mám úzká ramena, tak mimo sjezdy se mi pak na nich jezdí blbě.
Já zase už dnes nechápu, jak někdo může v terénu (a teď mám na mysli opravdu terén, nejen pěkné rychlé lesní cesty) vozit užší řídítka, to je pak ovládání kola v takových pasážíš tragické. A nejhorší je, když to někdo ještě doplní dlouhým představcem.
Každá šířka je prostě vhodná na jiný typ ježdění.
No, ono je to zase celkem výhodnější pro méně citlivější ovládání kola ;-) S moc úzkými řídítky to už je v terénu někdy docela boj... Na silničce jezdíš většinou jen rovně, maximálně projedeš nějakou zatáčku, ale rozhodně na ní neřešíš neustálé zatáčení semtam někde mezi šutry apod... I když, i takoví nadšenci se občas najdou :-) Do terénu je přeci jenom vhodnější mít ne zas tak moc vratké kolo, které by vzniklo s moc úzkými řídítky.
A není to vůbec jen o zatáčení, ale také o udržení rovného směru v technické pasáži třeba mezi většímy šutry nebo třeba při vyjíždění z koryta, atd.
Když jsem měl ještě nedávno silničku a střídal to s těmi 62cm řídítky (co mám na bajkách), tak když jsem na ní vlezl, tak to byl vždycky dobrý šok na prvních pár metrech, jak blbě se kolo ovládalo s tak úzkými řídítky. A k tomu vždy druhý šok brzdy a třetí šok vyklepávka :-)
Přesně tak :-)
Se širšími řídítky má člověk v rukách prostě větší páku, která mu umožňuje mít kolo více pod kontrolou a při stejném úsilí ho nerozhodí každá nerovnost tak jako by to bylo z úzkými... S těmi je to náročnější a hlavně také více namáhavější.