Tak jsem si včera dal 100 km na greenspeedu a byl jsem nemile překvapen bolestí chodidla v místě spd kufru. Už zhruba po 50 km jsem musel tretry vypnout a střídat polohu chodidla špička, střed, pata asi v 15-ti minutových intervalech. Na zábradlí se mi nic takového nestává ani po 200 km a tak silně uvažuji že na lehu spd pedály nahradím pedály z velkou kontaktní plochou, tzv. platformami bez pinů a tretry nějakými pohodlnými botami s tvrdší podrážkou. Jak jste na tom ostatní? Nezdá se vám že kufry na tretrách jsou pro účel lehokola umístněny absolutně nevhodně? Myslím že kdyby byly více ke středu, nebo dokonce v místě paty, udělaly by daleko větší službu.
Nemáš nějak blbě nastavenou sedačku? Šlapat středem chodidla, nebo dokonce patama je kravina. :-)
Na GS se sedačka polohovat nedá, navíc mi perfektně vyhovuje. Šlapací střed mám seřízený tak jak má u GS být, pata na pedálu s mírně proplou nohou. Ale možná je to tím , že se nohy tolik neprokrvují jako na klasice a proto brní a po 50 km už bolí tak že se to nedá snést. To šlapání středem chodidla a patou mi velice ulevilo, takže to asi až taková kravina nebude. Prostě si myslím že tretry na klasiku už z důvodu jiné polohy šlapání nemůžou být optimální. Díval jsem se na ty svoje pedály, mám shimana pd-m647, mají velkou plastovou klec, takže stačí odšroubovat tu nacvakávací špičku spd zámku co vyčuhuje a bude s toho platforma. Jsou oboustranné, takže na jedné straně bych to nechal tak, pro případ kratší vyjížďky v tretrách.
Šlapání patou nebo středem chodidla ti možná uleví, ale jinak je to totalní kravina kvůli zbytečné ztrátě energie při šlapání. Chce to poladit kufry, posez a samozřejmě na to má vliv horší prokrvování nohou, ale časem se to určitě zlepší.
Posez jak jsem už psal na GS poladit nejde, přes to mi vyhovuje tak jak je. Kufry mám seřízené na klasiku, tam mě nic nebolí. Spíš to bude to horší prokrvování nohou a na to bude nejlepší častější změna pozice chodidla na pedálu i za cenu menší efektivity. GS mám na pohodu a abych se cítil co nejlépe, na zmrtvení mám silničku a tam mi ty tretry potíže nedělají.
Kouzlo spd spočívá mino jiné v tom, že ti chodidlo na pedálu fixuje ve správné poloze, možná máš špatně umístěné kufry, nebo příliš měkké tretry.
Tvoje potíže s spd mohou souviset i s tím, že si tělo ještě nepřivyklo na šlapání v leže.
Jinak i já jsem namontoval zpět platformy, ale z jiného důvodu. :-)
pokud nemáš kufry špatně, jak už psali kluci nade mnou, tak je to jen o zvyku. Někdy se mi to stává taky. Stačí většinou slýzt a vyčůrat se nebo udělat pár kroků k něčemu co mě zaujalo nebo tak. prostě si dát pár minut pauzu a je to v pohodě a jedu zase dál.
Pokud te boli chodidlo v miste nad kufrem, je to zpusobeno jedinou veci- prilis mekkou podrazkou tretry. Vymen je za nejaky lepsi model a bude po problemech.
Kdybys posunul kufr pod jine misto na podrazce (i kdyby to slo nejak vyrazne jinam), bude te ta noha bolet jinde. Navic z hlediska biomechaniky je kufr umisteny na nejvyhodnejsim miste- cca v ose kloubu pod palcem a malickem. Slapalo by se ti hur a neekonomicky.
taky myslím, že je to buď příliš měkkou podrážkou (taky mám boty s měkkou podrážku a při delší jízdě cítím kufr podobně jak to popisuješ, v sandálích s tvrdší podrážkou se mi toto neděje nebo až po daleko delší době) nebo nezvykem, dávat kufry na patu je blbost (jak již napsali předhchozí). Na prakticky každých botách se kufr dá předozadně poštelovat cca o 2 cm, to by mělo úplně stačit na správné nastavení.
doporucil by som zainvestovat do lepsich tretier... kufor na pate je blbost, lebo by ti to znemoznovalo vykopnut nohu pri lubovovolnom otoceni kluk (keby si mal nohu dole, nedala by sa vypnut)...
Z toho jak to popisuješ mě to připadá jako kombinace dvou příčin: jednak možná moc měkké tretry jak už tu někdo psal a hlavně pak moc krátká vzdálenost pedálů od sedla. V jediné vydané odborné knize o lehokolech píšou, že má člověk být sotva schopný udržet patou na pedálu 2cm vysoký bloček. Jinými slovy v nejvzdálenější poloze pedálu nemáš být schopen (při normálním sezení) dostat patu blíž jak 2cm od pedálu. Vyzkoušel jsem si to na sobě, na všech kolech mi tohle nastavení pasuje perfektně, cokoliv kratšího je nepohodlné a neefektivní. Platí pro spd na lehokole, bez spd nebo na vzpřímeňáku to musíš mít blíž. A samozřejmě je to potřeba doladit podle konkrétní boty. Může se to zdát divné, protože to jde proti poučce co ti dají v obchodě s klasickými koly, ale funguje to. Přinejmenším pro jezdce s již dokončenou adaptací na lehokolo je to dobré. Vychází to z toho, že oproti vpřímenému kolu máš o cca 90 stupňů fázově posunutá místa, kde nejvíc síly dodávají tvoje svaly a kde nejvíc pomáhá hmotnost nohy. Na lehokole má noha možnost jakoby propadávat vlastní vahou skrz vzdálenější "mrtvý" bod, který tak už je jen polomrtvý. Aby to ale fungovalo, musí skrz něj jít hladce. Jinak v tom místě jen zbytečně rveš podrážkou proti pedálu co nemá kam uhnout. Na druhou stranu se koleno nesmí při šlapání kufrem v pedálu úplně propnout do přímé linie. No a ten kompromis mezi oběma požadavky vychází tak, že patou na pedál nedosáhneš a bez spd máš skoro problém na něm nohu držet jinak než vyloženě špičkou. Ale s spd v něm noha visí a je to pohodlné a jede to.
Na tvém místě bych začal takhle:
Napřed bych posunul pedály dál, pro začátek cca o 10mm, tak abys patu na pedálu skoro neudržel. Zjisti, jestli se ti bude šlapat líp. Pak můžeš vyzkouše ještě víc.
Další krok je poloha nohy na pedálu. Všechny tretry co jsem kdy měl měly jistý rozsah a mě to vždycky vyšlo tak, že kufr musel co nejvíc dopředu, co nejvíc dovnitř (k palci) a pata natočit co nejvíc dovnitř. Na klasickém kole ti doporučují nastavit kufry tak, aby paty minuly zadní vidlic. Tady vidlic nemáš, je víc svobody. Zkus si stoupnout na rovnou zem tak, jako by ses chystal deset minut čekat na autobus se stejnou vahou na obou nohou, co nejpohodlněji. Pak se mrkni, v jaké poloze máš chodidla a zkus je takhle dostat i na těch pedálech.
No a poslední možnost jsou ty tvrdší podrážky, pokud to opravdu bude třeba. Ale pravděpodobně se to vyřeší tím doladěním poloh a hlavně vzdálenosti.
hele to je pro mě novinka! To si možná vyzkouším. Já je mám tak, abych doáhl patou na pedál. Skoro. ALe někdy při jízdě ještě i trochu sjedu ze sedla dopředu, takže to bude chvílema jěště blíž... Zkusím to až půjdu někam na chvíli sám si zablbnout a uvidíme, co to udělá...
Já k tomu dospěl sám od sebe po dlouhé době, tak nějak jsem si všiml, že vždycky nastavím podle paty doma a pak posouvám o hodně jen co se chvilku svezu. Tak jsem si řekl, že poučky beztak vznikaly asi na klasických kolech, co když to je jinak. Vybodnul jsem se na všechna doporučení a posouval po milimetrech dokud to nebylo akorát. No a nedávno jsem si koupil tuhle knihu: http://www.amazon.com/Recumbent-Bicycle-Gunnar... a tam jsem se dočetl, že moje pohodlná poloha (za kterou už mě leckterý odborník prakticky nadával) je vlastně správně i teoreticky. Asi nemám jen pocit, že takhle podám lepší výkon, asi ho fakt podám. Může to být individuální, ale podle mě pokud nejde prohodit pata s našponovanou nohou nad pedálem, je to moc blízko na to, aby se člověku nohy neblokovaly v té nejvzdálenjější poloze. Lidem šlapajícím čtveratě to možná nevadí, ale do kruhu se šlape líp když je to dál.
Ale co je zajímavé, naopak od tvého poznání jsem se dočetl že by na lehokole měla být noha v nejvzdálenější poloze pokrčená více jak na klasice. Ale spíše si myslím že to bude individuální, někdo má nohy do "O" někdo do "X", každý jsme trochu jiný. Ale díky za rady, vyzkouším všechno.
No to je taky pravda, ale platí to když nemáš spd. Potom potřebuješ pohodlně udržet chodidlo na pedálu i za cenu o chlup nižší efektivity, takže o několik mm kratší nastavení než bys ve stejných botách použil na klasice je v pořádku - zvýší přítlak podrážky na platformu pedálu. Naopak když máš spd, největší benefit dosáhneš nastavením naopak delším než bys měl na klasice se stejnou botou.
Zajímavé je, že po přečtení této tvojí "poučky" jsem si říkal, že já to tak určitě nemám, že mám pedály blíž a že na ně určitě v pohodě patama došáhnu. Ovšem když jsem to pak zkoušel za jízdy, zjistil jsem, že nedošáhnu a že tomu chybí opravdu cca ty 2 cm. Je to tak asi opravdu pohodlné a přirozené.
Já bych to jenom upřesnil: To není jenom proti poučce co se týká klasických kol, ale přímo i proti manuálu GS. Uvádím to jenom jako fakt, abych nebyl podezříván, že si chci zase do GS kopnout :o) Mimochodem, co to bylo za knihu? Tu bych si rád přečetl.
Recumbent Bicycle od Gunnar Fehlau, německy neumím, tak jsem to koupil v anglickém překladu.
http://www.amazon.com/Recumbent-Bicycle-Gunnar...
dík
...este nieco... vzpomenul som si, ako riesil podobny problem jeden kamos... na cestaku presiel z klasickych "kosikov" na spd a mal podobny problem. Niekde si zohnal kus cuprextitu a z toho si vyrezal podla vloziek v tretre take podlozky, ktore si vlozil pod vlozku. jemu to vraj pomohlo. neviem, ja osobne skusenosti s takymto riesenim nemam. ale zda sa mi to logicke, nakolko sa tlak do kufra rozlozi na vacsiu plochu... to iba na doplnenie k teme... a mozno to pomoze a vyhnes sa dalsim investiciam... xixi...
co člověk, to názor - já teda jezdím od počátku na lehu platformy s pinama /nějaký obyčejný Welga/ a jsem spokojený, boty ovšem používám nízké trekovky, které mají poměrně tuhou podrážku. je to pohodlná kombinace a nášlapy by mi asi víc nepřinesly, protože šlapat ideálně do kruhu už se stejně nenaučím
Šlapání s pozicí pedálu ve středu chodidla je mechanicky účinější než když je osa pedálu pod bříškem. Bohužel v klasické cyklistice se tato akademická pravda neujala, patrně z toho důvodu, že je to "nepřirozené"). Můžeš to ale zkusit, třeba to na lehotříkolce půjde zrovna dobře.
Když už mluvíme o těch pedálech, zajímyvé je tohle:
http://cykl.cz/item/tak-trochu-jine-pedaly
Popisovaná nevýhoda - nižší vzdálenost nohy od země - na lehokole zaniká. Byla by to jistě zajímavá volba. U nás jsem neviděl pedály prodávat, podle stránek výrobce, budou docela drahé.
Zas až takový fajnšmekr nejsem, to už je na mě velká věda. Mi jde spíše o pohodu kterou mi na GS kazí jen ta bolest chodidla v místě kde na klasice nic nebolí. Já si taky myslím že je na lehu ten efekt šlapání špičkou dost přeceňovaný. Na silničce to chápu, ale na lehu které není na závody ale na pohodu mi trápení chodidla pořád ve stejné poloze připadá zbytečné. Jirka se věnuje sportovnějšímu pojetí lehocyklistiky, tam to chápu, já asi poslechnu řeč těla a nahodím platformy a pozici nohy si budu měnit podle potřeby, efektivita, neefektivita.
hele já nevím, ale já už bych zpátky k botám od SPD asi nešel.... Je to po všech stránkách příjemnější!
Já mám sandály od LAKE. Jsou co se podrážky týče tvrdý a pevný a ten problém, co popisuješ mívám jen chvilkama a musím jet celej den. A to mě bolely nohy vždycky i s normálníma pedálama...
Důvod problémů bych viděl spíš v tom, že na leháči jsou opřená záda. Než jsem se donutil šlapat menší silou, měl jsem podobné problémy. Nemám špičkové boty – v současné době jezdím nějaké levnější Diadory, které jeden z mých známých (hobby závodník) v oblasti kufrů úplně „vydrtil.“ Vypodložil jsem místo (ze strany podrážky) kusem duralového plechu, který rozložil sílu do větší plochy a jezdím k naprosté spokojenosti. To, co popisuješ zažívám naopak když si vyjedu, třeba i jen kus, v obyčejných botách, částečně i proto, že nášlapy mají menší opěrnou plochu. Už bych se k obyčejným botám nevrátil, neboť v okolí je pár kopců, které bez možnosti zatáhnout prostě nevyjedu.
To je taky možné, ono je to docela lákavé zapřít se do sedačky a drtit a drtit, ale klouby by to asi dlouho nevydržely. Dneska jsem si povytáhl kliky o dva centimetry, tedy tak abych nedosáhl patou na pedál jak mi radil Jirka a můžu říct že se mi šlape lépe, řekl bych efektivněji. Ale ujel jsem jen 30 km, takže nevím jak to bude s tou bolestí kterou jsem cítil až po těch 50 km. Každopádně to testnu v neděli kdy mám naplánováno nějakých 120 km v kopcích. Jinak ten plech pod vložku si dám taky, ale asi 0,5 ocel, silnější hliník by byl moc a tlačila by bota, nejsem gramař. :-)
Tak sem nakonec do treter dal plechy hliníkové o síle 3 mm zhruba do poloviny chodidla, hezky se vytvarovaly a jelikož mám tretry o něco větší abych do nich za chladu mohl nazout silné ponožky, nepozoroval sem že by mě někde něco tlačilo. Zhruba po 30km sem musel plechy vyndat jak mě bolely chodidla. Jak jsem je vyndal, noze se ulevilo a i když jsem trochu cítil jak mě tlačí kufry, pořád to bylo lepší než s plechama. Už to nebudu řešit, prostě začnou bolet chodidla (po 50km), zastavím a chvilku spočnu, třeba si časem zvyknou. Docela mi pomohl Jirkův fígl z více vysunutým šlapacím středem, patou nedosáhnu na pedál, chodidla začnou bolet později a i efektivita se mi zdá vyšší.
Dík za zprávy. Testuj dál, třeba se to ještě vyvine.
Mě před šesti lety při pořízení prvního leháče začaly brnět palce a následne celý chodidla po asi hodině až hodině a půl. Dneska vyydržím 4 hodiny plnýho výkonu nebo celej den pohodlné jízdy aniž by tahle drobná protivnost začla. Ale nenastalo to hned, z té jedné hodiny na čtyři (plný výkon) to rostlo postupně celou tu dobu, a možná to ještě nedosáhlo maxima. Některé adaptace prostě trvají dlouho. Nevím jak je to s tvým bolením chodidel, ale pokud jsi to dostal tak daleko, že to jde vydržet, možná to chce jen jezdit dál, ignorovat to a zlepší se to postupně samo.
"Některé adaptace (a deformace) prostě trvají dlouho." A teprve ve vyšším věku poznáš, co jsi za mlada dělat neměl ...
8-E
Když mám starost a nevěřím zkušenostem jiných (třeba nejsou dost dlouhé), zeptnám se odborníků. Na lehokole se s tebou věčně někdo dává do řeči, dřív nebo později narazíš na doktora. A ten ti poradí, že "zvyknutí" v tomhle případě znamená jen to, že jsi míval mizerný krevní oběh co dostal do špiček noh kyslík jen pod tlakem těla svisle, teď se rozcvičil tak, že to svede i vodorovně a je to maximálně neškodný, možná i prospěšný.
... a když natrefíš na specialistu ortopeda, a řekneš mu že tě bolí z kola rameno, tak ti řekne: " tak nejezdi na kole". a vyrazí tě z ordinace...
Doktoři jsou prevíti.
Přesně tak. Dokud nenavštívíš doktora, jsi dokonale zdravý... :-)
jo jo, zdravý člověk je jen špatně vyšetřený pacient ....
Tak tahle hláška mne srazila ze židle... :D Ty seš kolík... :))) A máš bod... :)
to mě těší, ale není moje,autorem je biolog a filosof Stanislav Komárek.... viz Reflex 12/09 ohledně nadbytečný prevence.... dost zajímavý- http://www.reflex.cz/Clanek35386.html
No u mě to bude asi fakt tím nedokrvováním, vždycky jsem s tím měl problémy (studené nohy), no a na leháči se to projevilo dvojnásob. Budu si zvykat, po 600 km nebudu dělat závěry, až budu mít aspoň 3000 km, potom dám vědět jestli se to lepší.