Včera jsem to sem už nestihl dát ;-)
http://www.kolopro.cz/srotovne-na-kola-.htm
Je to sice sranda, ale zároveň k pláči, jak dokáží nekteří politici upřednostňovat jedno odvětví před ostatními, aniž by to mělo nějaký pozitivní efekt. šrotovné by mohlo být zavedeno pro porcelán, sklo, oblečení a další tradiční české výroby, které tu pomoc potřebují rozhodně více.
No právě, automobilky jedou a jiné továrny se zavírají. Proto pomůžeme automobilkám, dělají to tak všichni. Já sice chápu, že na automobilku je navázáno mraky jiných firem, ale stejně mě to přijde jako pitomý nápad.
Hlavně v době, kdy si ekoteroristi už pomalu prosazují svoje výmysly v samotných zákonech, každému člověku znepříjemňují život (hlavně "ekologickými", patřičně drahými, povinnými opatřeními, které stejně nakonec zaplatí především koncový zákazník), samotné vlády na to začínají i slyšet a pak se jako jediný obor, který prý potřebuje podporu, nakonec vybere automobilový průmysl... :-O
Mně to přijde jako dost dobrá schizofrenie...
To není schizofrenie, to je jen tím, že se nechaj zblbnout lobbystama. Politicii maj štěstí, že lidem nedochází, že takhle budou dávat těm, kteří mají štěstí, svoje peníze, aby si mohli koupit nový auto, zdraží se ojetiny pro ty chudší a ještě to uškodí všem ostatním oborům. BTW kdo v době krize vymyslel podporu aut? teď by se měla podporovat MHD a ekologičtější způsoby dopravy. Lidi by se měli uskromnit a nekupovat luxusní zboží, jakým podle mě auto je, protože náklady na něj sou fakt vysoký a dá se nahradit jiným způsobem dopravy....
MHD se podporuje z našich daní na úkor individuální dopravy už dlouho, a pořád je dražší než JAKÁKOLIV individuální doprava.
Což mj. znamená, že spotřebovává i více vzácných zdrojů (ropy, kovů, plastů, energie, práce), a je tedy méně ekologická.
Šrotovné je samozřejmě populistický nesmysl, na tom se shodnem. Automobilový průmysl pár let prosperoval, teď holt zažije útlum, takový je život.
Že se podporuje MHD v tom máš pravdu, ale že by byla dražší? To jako včetně všech provozních nákladů a odpisů? To se mi nějak nezdá. Nehledě na to, že kdyby se MHD nepodporovala, tak se ta auta do města nevejdou.
Jinak tedy kdyby se panáčci co tak prosazovali šrotovné skutečně chovali sociálně, protože tak nějak se jmenuje ta jejich partaj, museli by podpořit právě tu MHD, tedy větší mobilitu těch co dojíždějí za prací a auto je nad jejich možnosti i se slavným šrotovným.
Když jsem ještě měl svoje auto, vyšlo mi výhodněji dojíždět do práce autem sám než MHD. A to jsem na něj nedostával dotaci od kraje ani města. Pokud máš na ježdění do práce starou plečku, tak i kolo vyjde na km levněji než MHD.
Kdyby se MHD nepodporovala, bylo by v ulicích 2x tolik místa. Např. tzv. vyhrazené jízdní pruhy, které jsou celé hodiny prázdné, aby tudy sem tam projel poloprázdný trolejbus; dále při trochu rozumné stavební úpravě by mohly jezdit auta v místě tramvajových pásů. Kde je situace díky nesmyslným zásahům města neudržitelná, snaží se to občas řidiči řešit vlastními silami, i za cenu přestupků a rizika sankcí, což na plynulosti a bezpečnosti provozu rovněž nepřidá.
Kdo chce jezdit autem, už s ním stejně jezdí, a šikana magistrátů na tom mnoho nezmění.
Možná že si sociální partajníci chtějí tímhle tahem koupit voliče svých protivníků :-)
Doufám,že lidem(ČSSD se prezentuje zastáváním "obyčejných" lidí) hlavně vysvětlí,že finance na šrotovné budou chybět v jiném odvětví.Já osobně jsem dosud nepochopil,co toto znásilňování ekonomiky má přinést(nemluvím o automobilkách).
Berou to tak, že automobilová výroba má asi nejširší záběr subdodavatelů z mnoha odvětví. Takže to fakt zaměstná dost lidí. Ale stejně mi to přijde jako hodně nefér zvýhodňování některých firem na úkor ostatních.
To samý u těch, kteří si auto koupí. Ti dostanou z daní pytel peněz. A někdo jiný v tu samou dobu podpoří trh tím, že si za stejné peníze koupí třeba vybavení bytu - a dostane tak akorát velký kulový - s tím, že vlastně ještě přispěl sousedovi na auto... Je to bordel
tam neni problem ani tak to, ze stat "da" penize, ono DPH z auta je vetsi, nez ta podpora srotovnym, cili se do jiste miry jedna o formu odpusteni (cast) DPH pro nepodnikajici lid a je to nic proti nicemu, stat da jen to, co si stejne vezme na dani z toho auta.
ja vidim pruser v tom, ze tim akorat predzasyti trh na par let dopredu a pak stejne prijde propad poptavky.
auto neni luxusni zbozi, pokud se nejedna o jaguara, ferrari, atd., je to uzitna, byt draha vec, ale vsechny penize se vraci do vyroby, nakladu atd, takze prece jen ekonomice pomahaji. bohuzel bujici automobilismus pak ztezuje cyklistiku, ale to je jina vec.
Auto je zcela normální prostředek podnikání. Nevím, proč by nemělo být zahrnutelné do základu DPH. Pořád se mluví o nějakém odpouštění podnikatelům apod., a ve skutečnosti jen dojde k narovnání této nelogičnosti v zákoně.
Důsledky budou dva:
1) Zmizí prostor pro korupci kdy dovozce potřebuje schválit nějaké vozidlo (např. BMW X5 fmetle fkůži nahlínách), na přestavbu N1. Toto schválení dělá jakási komise a stojí řádově miliony až desítky milionů (ne, to skutečně není příjem stádního rozpočtu).
2) Podnikatelé si budou moci dříve dovolit auto, prodají starší, pro chudší bude dříve dostupné krátce (typicky 3-6 let, po dobu trvání leasingu) používané auto. Naopak šrotovány nebudou vozidla starší 9 let, ale vozidla ekonomicky či technicky neúnosná.
Pokud jde o podnikání, tak je to jasný.... Pokud je krize a já nemám peníze, tak to poslední, co by mě napadlo, tak si kupovat nové auto. Neušetříš (moc) na jídel, ale na věcech, který nejsou absolutně nutný, tak i třeba na benzínu. Mimoto šrotování aut, který jsou podle mě ještě v pohodě použitelný je ukrutný plýtvání, naopak si nikdo nebude kupovat ojetiny a proto bude míň peněz na nový auta...
Dobrý nápad, alespoň by se uklidily ty šroty z koláren a sklepů :-)
Mohl by se alespoň zavést odpočet DPH na kola s drátěným košíkem nebo držákem na bandasku.
Ono to vypadá jako legrace, ale proč ne? Cyklistická doprava je ekologická, služební auto si firma může odečíst z daní, firmy nabízejí možnost používat služebního auta pro soukromé účely jako benefit. Tak proč to nejde u kol?
Jsou státy, kde ten odpočet DPH funguje, stejně, jako třeba odpočet DPH na tramvajenku zaměstnance. Tak proč to sakra nejde tady?
(já vím, žijeme v automontovně ČR, takže proto.)
Přece služební kolo si firma může odečíst "z daní" úplně stejně jako to auto. Ba i odpočet DPH může (a na rozdíl od osobních aut i vždy mohla) uplatnit. Jestli ta kola nevyužívají, je to věc těch firem (popř. toho, že v jejich oboru podnikání by to nešlo) - v daních problém není!
Já například nevlastním a doufám že nikdy vlastnit nebudu žádnou plechovku. Chci podnikat hostinskou činnost, myslíš že si budu moct odepsat 17 tisíc DPH ze svého greenspeeda z důvodu dojíždění na nákup zboží do své hospůdky? Mám takový pocit že by na mě zavolali Chocholouška i přes to, že to bude pravda. Ono to dnešnímu člověku připadá že bez auta nejde žít a když se někdo takový najde je přinejmenším za podivína.
*SAMOZŘEJMĚ* že si kolo či jiný dopravní prostředek můžeš zahrnout do výpočtu DPH. Není na tom nic divného.
Stejně tak nevidím nic divného na životu bez auta. Spíš bych řek, že je to dnes děsně módní záležitost, žít bez něčeho. Bez televize, bez auta, bez masa nebo bez práce.
spíš než o módu si myslím, že se jedná o to, že spousta lidí od někoho z okolí s překvapením zjistí, že to jde a postupně k něčemu podobnému také dojde...
Ale módu jako motivaci samozřejmě nevylučuju, hlupáci samozřejmě existují....
Pozor jenom na dělení DPH či nákladů mezi firemním a osobním užitím. Finanční úřad bude mít snahu ti tvrdit, že kolo používáš i mimo firmu, tak to musíš nějak dokladované.
Kniha jízd to řeší. Zrovna na kole nebo trojkolce by jistě šla vést potřebným způsobem. Pak by ti musel FÚ prokázat, že ji vedeš v rozporu se zákonem.
K tomu nějaká ta fotodokumentace, popř. návrh na výslech svědků, kteří všichni podnikatele na kole ve skladu viděli či vidět mohli... :-)
Většina těch obav z toho "co by mi na to kontrola řekla" pramení ze zkušeností, že kontrola řekne "tohle vám přece nemůžu uznat" a podnikatel sice remcá, ale nakonec řekne něco ve smyslu "když nemůžete, tak co se dá dělat". Pokud si člověk stojí za svým s tím, že opravdu je ochoten používat možností, které mu zákon dává, tak nakonec moc málo věcí se do zprávy o kontrole nakonec dostane.
Nevím jestli je modní být bez auta, podle názorů z mého okolí je to spíš naopak, bez auta seš prostě socka nejsockovatější. :-)) To mi ale vůbec nevadí a docela se bavím když to slyším od nezaměstnaného mladíka kterému stojí v garáži vytuněné bmw a důvodem je že to moc žere a nejsou penízky na benál. :-))
Jestli si chceš opravdu otevřít hospodu, tak pokud to bude hospoda i s jídlem, tak rázem zjistíš, že bez auta to prostě nejde, jednak z důvodu objemu přepravovaného, ale především rychlost návratu.
Jídlo mi budou vozit na objednávku z jiné hospody, já ho jen dám na talíř. Sudy s pivem a kofolou, basy s lahváčema a nealkem mi taky dovezou na zavolání. No a tu gožalku uvežu na kole. :-)) Mám to promyšlené a opravdu to bez auta jde, jen to bude malinko dražší, ale ne pro zákazníka. Nepotřebuju zbohatnout, chci jen slušně žít.
... bude to malinko dražší, ale ne pro zákazníka ... => nižší příjem
Z čeho chceš " ... jen slušně žít ..?"
Záleží co si pod "slušně žít" představuješ. Spokojenost a pocit, že si žiješ slušně je spíš stav mysli než peněženky.
Přesně tak, člověk může být spokojený i z málem, zaplatit účty a nějakou korunu na obživu. Nervovat se že soused má to a ten zas tohle mě ani náhodou nehrozí. Takže abych se honil pro to abych měl všechno co většina populace, to opravdu ne, na to je život strašně krátký.
Promyšlené to sice máš, ale takhle to prostě nefunguje, hospodský, který čepuje, podává jídlo, je mimo větší město a vše chce zvládnout na kole je prostě utopie. Ze začátku to sice asi zkoušet budeš a pak zjistíš, že nestíháš, protože ti tohle nedovezli a pak ti nedovezou něco jiného co budeš potřebovat a když ti nedovezou limonády a pivo a tobě dojde, tak si půjčíč jednou auto, pak podruhé a pak poběžíš si rychle nějaké koupit.
Více věcí co dělám nebo jsem si koupil byly pro ostatní utopie, no až do doby když kritici zjistili že to funguje. :-) Myslím že se tomu říká logistika, člověk musí mnohem více přemýšlet a plánovat. Brácha spravoval dům a pokaždé když něco zapomněl, musel jet do města koupit to. Taky mi říkal že jsem utopista a že bez auta ten svůj dům dohromady nedám, no a ejhle, dům je spravený a bez auta. :-) V dnešní době už firmy pochopily, že je zákazník opravdu jejich pánem a že opakovaná chyba jich může stát nemálo peněz. Konkurence je prostě nejlepším selekčním prostředkem k odstranění těch nespolehlivých.
já si myslím že to půjde, zvlášť když to bude pro těch pár kořalek jak jsi psal a všechno velký ti dovezou. Taky vozím na kole spoustu věcí a do budoucna si chci udělat šikovnej vozík.
O vozíku taky silně uvažuju, ale ještě nevím jestli si ho nechám udělat nebo koupím originál některého z výrobců.
Nabízí se možnost nechat si ho udělat vzhledem k tomu, že ho budeš používat ke specifickým účelům, jako je zásobování hospody. Takže by si člověk třeba řekl, bude udělaný tak, aby jeho rozměry odpovídaly 2 přepravkám, dobře si rozmyslel systém uchycení nákladu...
...Tak si to takhle vymyslíš, necháš udělat a za rok stejně zjistíš, že by to chtělo trochu jinak. :)
Přepravky ne, to mi budou navážet, spíše běžné nákupy v trochu větším objemu. Ale nebylo by špatné rozdělení vozíku na oddělení různých potravin. Co mě dokáže opravdu vytočit, to je třeba jogurt vytečený v brašně. :-) Pro sklo vypolstrované oddělení, pro zmrzlinu tepelně izolované oddělení, pro živé ryby provzdušněnou nádrž a tak podobně. :-)) Už přeháním. :-)
včera sem vezl dvě pizzy na nosiči, a docela dost se toho přilepilo na víko krabice. ale je fakt, že sem to hodně zmáčknul gumicukem. Ale po 10 km byla akorát teplá pro okamžitou konzumaci. Jogurty vozím běžně, a zatím ok.
Přepravka má tu výhodu, že v obchodě přijedeš s nákupním vozíkem ke kolu, přendáš to a doma to vezmeš všechno najednou dovnitř. Vozík sám o sobě může být jen jednoduchý konstrukce pouze s plochým dnem (jako vozík Monoporter), na to popruhem zachytíš přepravku, nebo z pěnového polystyrenu udělanou krabici na převoz zmrzliny, případně z polyethylenu svařenou bedýnku na převoz ryb, provzdušnění budeš pohánět dynamem SON umístěným v náboji kola vozíku. :)