Přátelé. Byl jsem dnes v servisu nechat si udělat jarní prohlídku kola. Vše OK, po 2500 km s novým kolem nebylo mnoho co na něm dělat kromě výměny plášťů a řetězu. Do servisu jsem ho dal hlavně kvůli vidlici a kotoučovkám a celkové prohlídce. Ale. Na dotaz, kolik km cca ty brzdové destičky ještě vydrží mi bylo odpovězeno, že tak cca 2 tis. km. Myslel jsem si, že vydrží ještě o něco déle, ale i tak je to asi dost. Nebo myslíte, že ne? Jezdím většinou silnice a lehčí terén (mám krose). No a jak zjistím, že je potřeba je vyměnit. Ptám se, zda podle zvuku, ale to už je prý v danou dobu pozdě. Tak kdy? Nechci udělat nějakou blbost, ale zase měnit je v ještě zachovalém stavu je asi taky kravina, ne? Díky všem znalcům za odpovědi.
Když kupuješ fungl nové, tak na obalu by to mělo být napsáno. Většinou tam je, pokud se nepletu, až když jsou sjeté na 0,8-0,5mm. Ale nevím jestli tohle platí u všech výrobců a u všech materiálů...
Tak jsem se včera mrknul na svoje rezervní Goldfreny do Formula Oro 18 a přímo na obalu je napsáno, že výměnu doporučují pokud jsou sjeté už na 1mm.
To tam ale mají jen proto, aby jich prodali více :-)
To je jasné :-) Jen jsem doplňoval to, že to na nich většinou bývá napsáno.
Já to také nedodržuji ;-) Když vidím, že jsou ještě neodrolené a rovnoměrně sjeté, tak je vyhazuji až někdy kolem 0,5mm...
Jak ti rika Jarda, ze uz zbyva ani ne milimetr a zbytek brzdiciho materialu se zacina drolit a odlupovat. Brzda taky prestava brzdit, kvici a jenom zhavi kotouc.
Nekteri vyrobci uvadi i doporucenou tlousku desek pro vymenu, ale vetsinou to pisou s rezervou. Kazdy vyrobce pouziva jiny druh brzdneho materialu desticek, navic kazdy nebrzdi stejnym zpusobem a za stejnych podminek, takze se bavit o konkretni vydrzi desek nema vyznam. Asi od 100 do nekolika tisic km.
Mě desky zralé na výměnu začnou trochu cinkat a když lehounce vezmu za brzdu, tak cinkání přestane.
Jinak vozím nové desky v baťůžku, výměna je na několik minut, takže jezdím dokud brzdí, většinou začnou mít divný zvuk při brždění, jak pérko již doléhá na kotouč, tak vyměním :-)
Když to začne brzdit o pérko, to je ještě čas, pérka stejně po chvíli brždění nenávratně zmizí :-)
A teď vážně, většinou měním těsně před tím, než to o pérka začne škrtat.
Proto vozím desky s sebou. Neváží skoro nic a výměna je ihned. Už se mi několikrát stalo, že jsem si doma říkal, že to ještě chvíli vydrží a ono nevydrželo :-(
však máš ještě druhou brzdu, obě naráz neodejdou ;o)
Kolikrát v terénu jsou potřeba obě dvě, s jednou se potom jezdí dost špatně. Když odejde zadek, tak to ještě jde, ale bez předku se neobejdeš. A dát dopředu nové desky je lepší, než je přehazovat se zadními.
Celková výdrž, jak napsal už vasek je hrozně závislá od toho, co se jezdí, jakým stylem se to jezdí, pak hlavně v jakých podmínkách (v extrémních podmínkách lze zničit nové desky během jednoho závodu/vyjížďky)., kolik kdo váží, atd.
Já třeba v extrémních podmínkách nejezdím a na celopevňáku mám necelých 1500km a desky jako nové (ještě první takže originál ORO desky). Tedy vydrží ještě několik dost tisíc.
A ty stejné ORO desky jsem na jednom fullu sjel za 1500km (většina šla na dovolené v horách) a na druhém fullu opět ty samé za 2500km.
Takže tady vidíš, jak i u stejného jezdce na různých kolech při různém použití je výdrž velmi různá.
Jediné co 100% dodržuju je to, že přední mi vydrží výrazně kratší dobu než zadní (zadní vydrží cca 2-3x tolik km).
Loni v Tarách jsem je zničil za týden razantního ježdění :o)) Myslel jsem,že asi moc dobrzďuji, ale jak už máš v očích smrt, tak je lepší když měníš brzdové desky o něco dřív než normálně, než když tě zaškrabují ze stromu ;O)
Díky vám všem kamarádi za užitečné informace. Budu si to hlídat a koupím si náhradní, abych je měl po ruce. Prý jakmile to začně o pérka, už je to velmi špatné. Takže se pokusím to vychytat trochu dříve. Ještě teda musím přijít na to, jak se vyndavají, to jsem taky ještě nedělal. Když tu někdo říká, že je to otázka pár minut... Díky moc a kolu zdar :-)
Doporučuji v klidu vyměnit doma,výměna opravdu trvá jen pár minut,ale mě se už pár krát stalo,že válečky,které díky sjetým destičkám jsou více vysunuté po zatlačení a montáži novýcch destiček mají tendsnci se zadrhnout a pak chodí jen jeden a druhý zůstává zaseklý,doporučuji před zatlačením válečky očistit a jemě máznout,předejde se tím možným problémům.
Vymena desek cca 1 minuta kdekoli v terenu, bez problemu. Brzdy Magura Marta.
Většinou to bude hned i v terénu, ale u některých brzd + některé desky, které jsou třeba o desetinku širší to nemusí jít tak dobře.
Narážím na případ, kdy nové desky vyžadují roztažení pístků zcela na doraz, co to jde a tohle třeba přes destičky jde blbě (vždy nejprve roztahuju přes staré destičky). A když už musím pak dorotáhnou přímo přes pístky, tak se hodí na to mít nějaký vhodnější nástroje, abych pístky nepoškodil a tohle v terénu nemám.
A třeba zrovna moje K24 + Koolstop desky jsou ten popisovaný případ.
ja upek predni desky z original hayesu behem cca 1200 km... pak pomohlo je semtam presmyrglovat a jeste tak 600 km brzdily, aby to pak vzdaly zcela. tak sly na zadni kolo, tam neni treba takoveho vejkonu a budu muset koupit nove.