Kdybych si chtěl dělat vozík podomácku, byl by to velký vzor.
Znám ho jenom z fotek a dle nich soudím:
výhoda - jednoduchá úsporná konstrukce
nevýhoda - bez brašny nepoužitelný. Což zase nemusí být až takový problém.
cena - když jsem o něm uvažoval, měl jsem pocit, že víc než 4-5x za rok ho nepoužiji, tak jsem usoudil, že na to je zbytečně drahý.
Díky za názor. Asi ho nikdo z přítomných nemá a na cestách jsem ho taky ještě neviděl. Líbí se mi moc a přemýšlím o něm. Asi bych ho využil víc než párkrát v roce. Zkusím si ho někde v krámě prohlédnout zblízka.
Mám tohle - http://extrawheel.com/
Taky není špatný.
Tohle mě stále udivuje, že to funguje. Hlavně kvůli rovnováze. Jak se hodně soustředíš na to, abys měl v obou brašnách stejně?
Nijak zvlášť. Pokud máš vozík zapřažený za kolem, v podstatě se nemůže převážit, leda i s kolem. Jde jenom o pocit za jízdy. Vezl jsem třeba na jedné straně asi z polovny plný 40l pytel, na druhé jen hozené džíny a bylo to v pohodě. Dřív jsem taky nevěřil tomu, že se dá jezdit jenom s jednou brašnou Sport Arsenal na straně, dneska tak jezdím běžně a vůbec mi to nepřijde nevyvážené.
Chtěl bych se ještě zeptat:
- za jaký druh kola to zapřaháš (já řeším vozík za silničku)
- je to uchycení k nábě zadního kola pevné nebo pružné? Na tom videu se zdá, že to hodně i stranově pruží a vykyvuje, ale možná to opticky klamou ty plný brašny
- jaká byla cena, aspoň orientačně, a kde jsi to koupil
Díky.
Koupil jsem to přímo u výrobce na
http://www.extrawheel.eu/go/_category/?idc=id_10
Tam jsou i ceny v různých měnách a podle toho, co všechno k vozíku chceš - i s obrázky. Tenkrát jsem to objednával někdy v neděli a ve středu po obědě to bylo doma v Praze. Platil jsem PayPalem. Mám verzi Classic se 40l vaky - jsou velké až dost. 60l musí vypadat jako když v tom převážíš mrtvoly. Voyager se tenkrát ještě nevyráběl.
Uchycení bude myslím jasnější, když si prohlédneš
http://www.extrawheel.com/instrukcja_en.php
Vyměníš rychloupínák za jiný s kulovými čepy a seřídíš poprvé šířku voje (nebo jak se to jmenuje) tak, aby byla asi o 3cm užší než šířka kuláků na upínáku. Drží to jen torzí bez jakékoli pojistky. Taky se mi to nezdálo :-) ale nikdy s tím nebyl jediný problém ani v terénu, drží spolehlivě.
Není problém to vypřáhnout a podat naložené do vlaku.
Může se to kývat jen nahoru-dolů kolem osy zadního kola a doleva-doprava kolem sviského čepu před vozíkem.
Na stránkách píšou, že jsou schopni a ochotni přizpůsobit připojení i nestandardním rámům.
Mám to na 29 horáku, na který občas obouvám trekové pláště (třeba dovolená s rodinou). Skvěle to drží stopu, nemusíš vůbec řešit nadjíždění do ostrých zatáček - tam záleží jen na šířce nákladu.
Můžeš si při objednávce vybrat průměr kola, takže na cestách můžeš mít stejné náhradní díly jako na bike (duše, pláště, dráty).
Vozík mám uskladněný v pohotovostní poloze za skříní, která je odsunutá 22cm od zdi (teď jsem to měřil :-) takže v bytě nepřekáží.
Práve tie vozíky pozerám na internete, a stojí to hrozne prachy. Rozhodol som sa že si vozík spravím, nič na tom nieje...
Vem si kalkulačku a spočítej to v Eurech a potom Zlotých.http://www.extrawheel.eu/go/_category/?idc=id_10
no, to je zaujímavé :-) To som už niekde počul že poláci schválne tak obchodujú... Ale aj tak sa mi to však zda stale veľa. Ešte som to síce nerátal, ale myslím si že viac ako nejakých 65 - 75 EUR ma to nebude stáť. Čo na tom môže byť také drahé?
No nevím, třeba ta oj u extrawheelu mi přišla z hlediska materiálu v domácích podmínkách stěží vyrobitelná.
Ale určitě se nám pak se svým výtvorem pochlub!
No, nepotrebujem vozík ako extrawheels.
Chcem si spraviť niečo ako BOB IBEX stým že úložný priestor môže byť obdĺžnik (to bude aj lepšie na využitie miesta) nejaký základný vozík s jedným kolesom na zadu. Uvažujem či spraviť odpružený alebo mi bude stačiť aj pevný.
Tak jsem se stal majitelem nového webera monoportera, už je komplet doma. Mám ho z Azubu. Stříbrný s černou brašnou. Protože bude jezdit za silničkou, dali mi kluci azubáci pneumatiku schvalbe stelvio, jako žiletku, to mi vlastně poradila Radka. :-)
Tak to osahávám a těším se až přestane pršet. Začne fáze ochočování, zkoušení, skamaráďování a vzájemného poznávání. Něco sem potom napíšu.
Jinak nejdelší a nejtěžší bylo se rozhodnout. Pak už to šlo rychle (díky, Azub!).
Gratulace bez legrace:-))
Prosim te. Urcite ti to dodali rozlozene, takze vis, jak to vypada. Myslis si, ze by bylo mozne tuhle vec strcit spolecne s kolem do krabice od kola?:-) Taky o nem uvazuji a bylo by prijemne, kdyby to clovek narval i s kolem do krabice (treba do eeeraaa).
Vozík přišel PPLkou v krabici smontovanej, ale složenej, dá se složit. Sklopí se plošinka, sklopí se kolo (letmo uložené) i s vidlicí, a sundá se velká vidlice (oj). Složený vozík se vejde do rozměrů 20x50x80cm, teď jsem to přeměřil.
Nevím jak vypadá krabice na kolo, ale tipuju že by se to tam vešlo i s kolem, protože vozík půjde v případě potřeby ještě více rozmontovat na prvočinitele.
Diky moc!!!
Doufám, že tě s ním potkám v létě někde v okolí Lednice.
Ať dobře slouží!
Přesně, to bude první delší cesta a první cestovní využití. Jinak s ním zkusím jezdit i do města na nákup do marketu, ale budu jezdit s vílou. Bál bych se nechat silničku s vozíkem před marketem (i když se vozík dá ke kolu zamknout).
Taky zvažuji, poraďte, mám koupit MONOPORTER nebo EXTRAWHEEL? Co si myslíte, že je lepší? Oba mají něco do sebe...
Extrawheel jsem neviděl, vím jen co píše tady kolega nahoře. Monoportera mám krátce, probíhá ochočování. Zkušenostmi bych to zatím nenazýval, spíš dojmy. A ty jsou zatím jen dobrý. Víc později.
A ještě jeden dotaz. Jsem z Ústí nad Labem, nevím, kde bych tento vozík tady sháněl a tím pádem i ozkoušel, takže jej budu muset objednat po internetu. Jak poznám, bude-li mi stačit současný rychloupínák co mám na kole (kellys definite) nebo si s ním mám objednat nějaký zvlášť speciální. Něco to stojí, ale abych nekupoval něco, co třeba ani není potřeba. Děkuji
Taky jsem dlouho uvažoval nad pořízením vozíku. Po prohlédnutí rúzných typú jsem došel k názoru, že bych si ho raděj vyrobil podle svých představ (materiál ani práce by nebyl problém). Pak jsem zvážil výhody(jednoduché odpojení při jízdě bez, lepší ovladatelnot a více místa),nevýhody (problém v terénu,více místa svádí ke sbalení více věcí,součást na opravu navíc,cena, využití jen na dlouhé cesty,při přepravě vlakem problém navíc)a došel jsem k závěru, že by to byla zbytečná investice, kterou raději použiji na dovolenku.Věcí vozit více nepotřebuji a těch 20kg na jakkoliv dlouhou cestu zvládnu i na nosičích na kole- navíc ušetřím i na váze(váhu vozíku bych vezl navíc, ať má 3 nebo 8kg.
Já mám vyzkoušeno oboje. Zásadní nevýhodu vozíku vidím v komplikovanější přepravě pokud člověk nejede celou cestu po vlastní ose. Naopak jako plus vidím lepší ovladatelnost díky nižšímu těžišti než s brašnami a pohodlnější balení a to i přes ta kila za váhu vozíku navíc.
Ve vlaku mi přijde můj vozíček spíš jako výhoda, prostě sundám kolečko a mám to jako normální tašku, zatímco brašny musím jednotlivě sundat a pak doufat, že je nějak vytahám a kdybych měl na nosiči ještě něco na brašnách, tak se z toho zbláznim...
Aha, z mého levného vozíku se nic sundat nedá, takže jsem v tom viděl problém. Fakt je to, že brašny+řídítková brašna+stan+spacák (karimatka) je dost věcí aby s tím člověk měl při přestupu docela starost na něco nezapomenout pokud je třeba ve vlaku jen úschova během přepravy.
Balím do dvou brašen vzadu(SA s přídavnýma kapsama -kvúli přehlednosti), do spacákové brašny a brašny na řídítka. Při přepravě vlakem jde řídítková brašna přes rameno, obě zadní za úchyt do jedné ruky a spacáková do druhé.Nic navíc není,vše je v brašnách.Navíc mi vyhovuje rozdělení na více míst pro přehlednost.Vozík bych "snesl" vlastní konstrukce na dvě brašny + 15-ti litrový krytý prostor(kuchyňka+dokumentace-vařič,ešus, potraviny ,mapy,foto,doklady ap.).Až bude v zimě čas,vyrobím zkusmo tak, aby se dal po odpojení chytit a přenést vcelku do kupé.
Monoportera mám od loňska a najeli jsme natěžko zatím cca 500km. Pořád mám pocit že si na sebe zvykáme, na recenzi si netroufám. Takže jenom takové výkřiky.
1. vozík má pod 5 kilo, jezdím s nákladem asi 10 kilo, takže 15 kilo za kolem celkem. Zatím pouze asfalt a zpevněné povrchy a bez deště. Maximálka ve sjezdu 55km/h.
2. je to úplně jiná jízda a je třeba si zvyknout. Jako kamion s přívěsem. Vozík se chová měkce, houpe se, propružuje v trubkách. Kolem netřese, ale rozkývává ho do boku. Je to jízda s ozvěnou. Každý boční impuls (vítr, auto, škubnutí kolem do boku) po sekundě vrátí a hodíš vlnu. Jako bys vezl 30 litrový demižon do poloviny plný vody. Je třeba s tím počítat a pořád vyvažovat.
3. Neosové vedení nosné trubky, pružná podlážka brašny (ten dekl) a letmé uchycení kola vozíku způsobuje při vyšších rychlostech (nad 40 km/h) rozkývávání i při přímé jízdě na nerovném povrch (asf. lívance apod). Vozík netluče, ale houpe a bočně tě rozvlní. Nepříjemné, třeba předvídat a korigovat.
4. Do kopce dřina, ale dáno prostě váhou, kterou vlečeš. Nepřipadá mi to víc než s nosičema a brašnama. To mi nevadí. Po rovině a s kopce v pohodě až na to vlnění.
5. Jezdím s beranama (silnička a cyklokroska), možná by se lépe hodila široká řídítka, vlajdy. Berany jsou úzké a zápas o rovnováhu soupravy náročnější.
6. Uchycení k zadní vidlici kola je zacvaknutím do pacek, které drží rychloupínák zadní osy. Packy mají zoubek, který zapadá do ok zadní vidlice. Oka zadních vidlic mých kol nejsou však stejná na obou stranách (ani šírer ani meridka). Na jedné straně je hák přehazky a ten má jinou šířku oka než je šířka na opačné straně na rámu. A tak přestože jsou k vozíku dodány tři druhy podložek pod packy v různých tloušťkách zoubků, nepodařilo se mi ani jednou sestavit to tak, aby uchycení vidlice vozíku bylo oboustranně pevné. Na straně přehazky je volnější, trochu se kýve a např. při brzdění v prudkém sjezdu je to znát. Nedomyšlenost, nevím jestli na straně výrobce vůzku nebo nepřesnost rámů kol.
7. Jinak skladné (skládací), složím a do stanu, vše v jedné brašně v pohodě, s manipulací spokojenost. Snadné odpojení od kola, možnost ke kolu zamknout.
Takže zatím váhám. Spokojenost se vším kromě toho vlnění. Je fakt že na zpáteční cestě ze srazu už se mi jelo lépe a vlnění mne tolik nerozhazovalo, než když jsem po zimě zase vyjel. Uvidím, jestli je to jezdcem a zvykem a sžitím. Tak zatím asi tolik.
S tim vlněnim to fakt možná bude těma řídítkama, mě to bob nedělá, ale je pravda, že když na něco najedu, tak taky vyrovnávám, ale řídítka mám dvojnásobný...
me tohle bob dela, vezl jsem na nem cca 20kg a pri rychlostech vice jak 40km/h se kolo zaclo vlnit...
Není v návodu napsaný, že rychlejš jet nesmíš? :-D No v takový rychlosti to dělá, kor když to tak naložíš, to si pak musíš dát bacha, ale upřimně řečeno kolo s 20 kg na nosiči ve sjezdu taky nic moc...
Se 20? A kam bych dal ten zbytek? 8-)
Ja vozim kolem 25 vzadu. Uz mi to ani neprijde. Pripnu a jedu a rozdil od prazdneho kola citim jen na lehu - je mene stabilni. Asi jako kdyz vylozis z kanoje bagaz.
Já mám i trochu zkreslený pohled, protože přestávám věřit svému nosiči :-D Ono se to občas ani nezdá... Musim boba zase prohnat...
Napsal jsem to blbe - stejne jako na kanoji mam lepsi pocit na nalozenem kole - sedi tak nejak vice setrvacne. ;-) Rozklepat se to sice da, ale leho i klasiku staci a) vyvazit a uvazovat kam co dat, b) dotahnout brasnu a je to.
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-07-10_UB-Azub/...
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-08-30_C-Les...
To druhe - z klasiky - jsem doma i vazil. Zadni brasny s 2x2l v PET lahvich mely neco pres 25 kg. A vubec nejhorsi sluzbu mi vzdycky udelala nedostatecne utazena riditkova brasna. To mi nekdy i 62 cm riditka skoro nestacily na vyrovnavani. ;-)
Řídítkovou brašnu máš uchycenu klasicky(t.j. dost vysoko)-já si vyrobil nosič těsně nad př.kolo a tím snížil těžiště asi o 15cm a je to znát.Nechci "rýpat", ale nechám si poradit- co vše vozíš v tak nabalených brašnách?
Nejtezsi je asi stan, po predlonske mokre zkusenosti jsem pribalil zcela zbytecne nahradni boty a vzhledem k me spotrebe tekutin 2x2l PET. V kastliku vepredu elektroniku, doklady, nahradni baterky, nabijecku, ...
To vis, vsechno by se to dalo zredukovat na 1/3. ;-)
Ale jestli ten vozik nakones svarim, urcite to nebude ve finale znamenat snizeni vahy na nosici, na to se znam prilis dobre. Ale mozna s sebou zase zacnu tahat kytaru. 8-D
jakej zbytek?já víc nevozím- je jedno, jestli jedu na týden,měsíc nebo rok. na brašny jsem zvyklej, tak proč platit za změnu zvyklostí:-)))
ten manual jsem nedavno hledal pac mi tu nekdo enveril. Neni napsano ze nesmis, ale ze od tehle rychlosti to muze byt nestabilni :-) ja s tim jel neco pres 45km/h a mel jsem s tim dost co delat... ale do tech 40km/h je to supr. Pri jizde ze sedla je potreba s tim pocitat, ale jinak jsem o vozejku temer nevedel (i uzkej singl jsem projel, zastavily me az velke kameny, kde jsem stejne musel kolo prenaset)
Tak jsem po dvou letech znovu vyrazil na pár dní s weberem natěžko(loni jsme jeli Dánsko a Labskou s christianií a vozík odpočíval). Jako tahač byl zapřažen dahon matrix, čili horác na 26 a s vlaštovkama. A oproti předchozím kolům (silnička šírer, cx merida - obě s beranama) obrovský rozdíl. Vozík soupravu nerozkývával, seděl jak přibitý. I při maximílce ve sjezdu 60km/h bez obav, v klidu. Příjemné překvapení a spokojenost.
Možná ke stabilitě přispělo i to, že jsem na rozdíl od předchozích tahačů nasměroval připojovací packy vodorovně a vozík vepředu nezvedal. Předtím jsem měl vždycky pocitovou potřebu zvedat vozíku čumák třeba kvůli najíždění na obrubník, ale je to nesmysl. Když jede nosná trubka vodorovně, vozík je stabilnější.
A co se týče ok v hácích zadní vidlice, stejně jako u předchozích kol i matrix má oka různá, na straně patky přehazovačky širší, takže srdce technika pláče, packa se viklá a má tendenci pod zátěží vozíku kvedlat zadní osou, takže rychloupínák musí být dotažen na krev. Při jízdě to nepoznáš, ale stejně mám chuť si nechat vysoustružit tu podložku se zubem a vícehranem na míru, ty dodané s vozíkem nesedí.
Ale až na to skvělý. Lepší než na kolech s beranama a 28 koly. Spokojenost. Jak vypadá nová souprava do dálek viz foto (v Blatné u kostela než přijeli Martisovi pro nakolík) :-))
Když tak přemýšlím o vztahu vozíku a šířky řídítek (beranů v mém případě), pozastavil jsem se i nad vztahem k materiálu rámu. Tím že vozík kolo rozkývává bočně, dostává rám kola zátěž, na kterou nemusí být stavěn a dimenzován. Rámy jsou Al, karbon, méně ocel, možná CrMo. Výrobce vozíku o rámu kola nic nepíše a výrobci kol taky ne. Co si o tom myslíte? Jaký materiál rámu by byl nejlepší pro cestování s vozíkem (jednostopým) ???
Pár postřehů,
ve spodní části vozíku je nalepeno varování v němčině a angličtině:
Zatížení svého Monoporteru přizpůsobte stavu vozovky.
Náklad nesmí překročit 15 kg při špatném stavu vozovky.
Náklad uložte v prostředku a co nejníže.
Pravidelně kontrolujte uložení.
Max. zatížení tažného zařízení je umístěného na kole je 6,5 kg na jednu stranu.
Takže mimo silnice a hlavně na českých silnicích vozík nepoužívat. Plastová základna na které je uložen nálad je připevněna k rámu vozíku až příliš excentricky, což způsobuje příčné vibrace vozíku (náklad 20 kg). Rám vozíku je vyosen doprava proti plastové základně. Takže pokud jste pravák (asi 90 % populace) a vodíte kolo po levé straně (tedy mírně nakloněné na levou stranu), logicky z vektoru rozložení sil působí větší zátěž na onu nepodepřenou stranu plastové základny. Toto nesouměrné zatížení se zřejmě časem podepíše na životnosti této základny.
Tažné zařízení je taková šikovná skládačka, kterou jednoduše drží pohromadě rychloupínák. Jak jde tažné zařízení rychle a bez nástrojů namontovat, tak jde také rozšroubováním rychloupínáku sundat. Odpojení, krádeži vozíku tak nezabrání zamknutí tažného zařízení. Zloděj si odnese vše, včetně toho rychloupínáku.
Tažné zařízení má kloub, který má zřejmě usnadnit zatáčení když kolo vedete. Pokud zvolíte menší poloměr zatáčky při vedení kola, vozík se vám s nákladem převrhne. Je velkou škodou, že tažné zařízení nejde zaaretovat v ose vozíku. Mohlo by se s naloženým vozíkem manipulovat jako s trakařem. Takto lze naložený vozík při manipulaci jen tahat. Pokud zatlačíte, snadno se vozík překlopí na některou stranu.
Testoval jsem jak se vozík chová při větší rychlosti tj. 50 km/hod a náklad 20 kg. Jízda bez problému jen v mírné zatáčce mi vozík nedovolil naklopit kolo tak, abych vyrovnal odstředivou sílu; musel jsem brzdit abych zatáčku vybral.
K nákladové tašce, která prázdná váží 1,5 jsem dostal ještě dva popruhy, kterými můžete připnutí tašky k základně vylepšit. Samotná taška má svůj vlastní popruh kterým jde "nosit" přes rameno. Domnívám se, že kdyby ten kdo šil tašku, použil stejnou invenci jako konstruktér vozíku (párování přezek samec-samička a použití stejných typů), šel by systém popruhů zjednodušit. Tašce by velice prospěly popruhy jako úchopy u jiných velkých tašek. Materiál z kterého je taška ušita je velice tuhý a hladký, což při naložené tašce způsobuje problémy s manipulací. Napadá mně například nastupování do vlaku s plnou taškou. Taška se zavírá přeložením nebo zatočením horního okraje tašky. Stejný způsob jakým se zavírá lodní pytel. Jak už jsem psal, materiál tašky je velmi tuhý (srovnávám s lodním pytlem), proto při zatočení vršku tašky přijdete odhadem o 25 až 30 % kapacity objemu tašky.
Přepravní kabela na rozložený vozík by si zasloužila inovaci aby se vozík nemusel rozebírat úplně. Stačilo by trochu vylepšit střih kabely a nemusel by se při přepravě vozík rozebírat až tak moc. Aby jste ho dostali do kabely musíte za pomoci imbusového klíče rozebrat tažné zařízení aby šla kabela zapnout. Domnívám se že při různých způsobech přepravy není vždy nutné vozík rozebírat na prvočinitele za použití nástrojů. Duše vozíku, alespoň na tom mém má autoventilek. Na kole používáme galuskové ventilky. Proto jsem si objednal 20" duši s galuskovým ventilkem (není to zas tak obvyklé zboží v cykloobchodech,)abych nemusel měnit pumpičku, nebo používat redukci.
Ještě bych měl odpovědět jednomu z vás. Kdysi se ozval někdo až od Košic mailem a poslal mi pár otázek, slíbil jsem mu odpovědět jenže jsem se k tomu nikdy nedostal. Weber byl složenej na chalupě a rozebírat ho a fotit, prostě jsem se k tomu opakovaně nedostal. Omlouvám se.
Když jsem ho letos čistil a mazal, tak v tom kloubu vidlice (oje) je pouze kluzné platové ložisko. Ono to sedí na kovové podložce, ale otočnej kloub je v plastu bez ložisek. Rovněž nejsou ložiska v těch plastových hlavičkách pacek, za které se věší ke kolu. Tam je to plast na kov a dost volně otočné, skoro hrkací. Za jízdy to vůbec nevadí.
No další otázky jsem zapomněl a mail už ztratil. Byl to někdo kdo chtěl vyrábět svoji kopii. Asi nejtěžší by bylo vyrobit ty zacvakávací otočné konce oje. A správně zvolit materiál rámové trubky. Kouzlo je právě v tom, že vozík není odpruženej pružinou (ta slouží jenom z zacvaknutí při složení), ale rámová trubka dovolí pohupování, propružuje, a tím vozík netluče, není tvrdej.