Na krátké leho jsem si pořídil na rám jäckel 40*40. Teď mi ovšem (po nařezání dílů - před svařením) přijde těžký. Lze ho udělat z čtvercové trubky 35x35 popř. 30x30? Zřejmě by mě unesl (dost jsem narostl), problém ale vidím v hlavové trubce řízení. Má procházet nepřerušeným rámem? Nebo je to jedno? Má se vyztužit rám kolem hlavky?
Dík, Pavel
Na svým prvním lehu jsem jekl přeřízl a navařil hlavovou trubku a zas pokračoval jeklem dál a fungovalo to...i bez výztuh...
já mám trubku 50/1,2 a hlavovou skrz. Nevydrželo to, tak sem musel pouzit vyztuhy do YPSILON a zesilit i samotnou trubku na dvojito. Ale neprdlo to hned, asi tak po tisici km. Na pokryti mam fotku (až po rozkliknuti té první) ještě před úpravou. Jackel je horsi než trubka, na toto klicové místo bych raději volil silnější a odlehčil na méně důležitých částech. Třeba děrováním jak Papji (myslím)
na prvním kole jsem měl taky 40*40*1,5 na druhém 27*40*1,5 a na tom třetím mám 30*40 protože jsem ten 27*40 už nesehnal...
Použil jsem plochoovál 50x30x1,5. Z hlediska namáhání je rám leháče namáhaný ohybem a krutem. Ohybu dobře vzdoruje I-profil s ohledem na minimum hmotnosti, krutu pak nejlépe trubka. Myslím, že dobrým řešením je ten ovál nebo obdélníkový jekl orientovaný na výšku. Když se porovná jekl 40x40x1,5 a 50x30x1,5 tak jsou na tom hmotnostně oba stejně, ale ten obdélníkový vydrží při namáhání ohybem asi o 20% větší zatížení. Přerušení na hlavové trubce bych se nebál, jen se to musí správně svařit.
PS. Toho oválného profilu jsem musel koupit celou tyč a tak mi ještě 1,2 m zbývá. Mohu případně přenechat.
Trváš určitě na jeklu? Já jsem si nechal ohnout trubku a připadá mi to řešení elegantnější, bez zbytečných svárů a je s tím taky míň práce.
S otvory na hlavovou trubku a na řízení jsem taky neměl problémy i když jsem to odvrtával a piloval ručně.
Ono trubka vypadá fakt lépe, ale kde ji nechat ohnout aby to nestálo balík?
dá se "ohnout" tak, že ji nařízneš a zase svaříš. Ale je to nic moc a děsná drbačka
Mě to ohýbal kamarád za flašku. Podle tohho co jsem viděl, tak to ohýbání trvalo - jestli moc , tak hodinu. No a za hodinu práce by ohýbač neměl chtít majlant. když má někdo ohýbačku a přípravky, tak to samotné ohnutí je otázka chvilky.
Ja som na svoj posledný leháč používal mnou vyrobený profil z 1,2 mm plechu 11500. Vznikol 8-hranný profil, ktorý bol vyrobený z dvoch pozdlžne zvarených korýtok vyrobených ohraňovákom. Rozmery to malo asi 50x35x1,2mm. Hlavová trubka prechádzala skrz. S kolegom som potom narychlo robil jednu "bachetu" z jaklu 40x40x2 a bolo to dost pevné, hlava tiež prechádzala skrz. Ak chceš trubku rámu spojovat pri hlavovaj trubke musí byt konce rúr upravené tak, aby medzi jednotlivímy dielmi boli minimálne medzery, najlepšie je to dat zafrézovat. Zvárat určite TIG (wolfrám + argon). Vznikne tým dobrý prevarený zvar, ktorý ale neovplivní tepelne velkú plochu. Všeobecne všetky moje výtvory boli varené týmto sposobom. CO, hlavne ak nie je dobre nastavené, urobí velkú húsenku, ale zvar nie je prevarený.
Svářeči-praktici se k tomuto problému již vyjadřovali. TIG uváděli jako nejlepší možnou alternativu, nezavrhli ani MAG ("dá se ...")
8-)
dá se samozřejmě vařit aji klasickou obalovanou elektrodou, ale je to dost obtížné. Co2 je úplně v pohodě, navíc ho není problém pořídit za pár šupů domů.
Ked si človek na niečo zvykne, tak už horšie nechce. Ja som celú svoju "produkciu" robil u jednoho zvárača, čo varil nerez trubky na atómke, sledovat ho pri robote je zážitok. Samozrejme to aj niečo stojí, ale potom to roky drží. Jediný moj rám čo som sa dopočul praskol, ale nie vo zvare. Bolo to asi poddimenzovaním použitého materiálu. Staval som to pre známeho, ktorý to chcel čo najlahšie a bol to jeho návrh použit tú trubku.
Ešte pre predstavu ukážka mojho posledného leháča: http://majsterem.rajce.idnes.cz/HPV/#album Je tam vidiet profil tej nosnej rúrky
Podle mě je nejlepší, když hlava prochází jeklem tak, aby se uvnitř dotýkala bočních stěn. Ale je to víc pocit než cokoliv jiného.
Oceláč mám myslím z jeklu 35x35x1,5 a na mou váhu to jde v pohodě, ale těžší lidi by s tím kolem asi museli zacházet dost opatrně. Celý rám jsem právě zvážil. Má trojúhelníkovanou zadní stavbu podobnou klasickému kolu a středová osa se nasazuje zvlášť jako hliníková sestava. Bez ní to má 4015g i s komaxitovým lakem. Není to málo, ale na dvoumetrové kolo co vydrží libovolné zacházení (pod mou váhou) to docela jde. Při prudkém šlapání na malý převodník do kopce je cítit, jak to vpředu pruží do stran. Při sjezdu z chodníku cítíš propružení rámu uprostřed. Tenší bych to nedělal.
Nink začal docela úspěšně používat 30x40 a ten poloovál 30x50 na plocho, na šířku. Dobře to pohltí síly od šlapání a příjemně to tlumí hrboly. Je ale možné, že těžký člověk co nemá moc síly v nohách by to měl lepší na výšku aby ho to uneslo a šlapání vadit nebude.
Každopádně oblast hlavy je kritická. Oceláč tam má dokonce naletované tenké plechy z boku jako výztuhy, přesto pruží do boku pod maximálním výkonem. Když homebuilt selže, obvykle se ulomí trubka před hlavovým složením. Jestli znáš Richarda a jeho Blaženku, co jezdí 8km/h a nikdy víc, tak jemu taky upadla trubka navařená zepředu na hlavu, po 8900km.
Já jsem uvažoval, že bych rám udělal z jeklu 40x30x1,5 na výšku, ale přední část (t.j. od hlavové trubky dopředu k šlapacímu středu) bych dal na šířku (ten předek je více namáhaný do stran než na výšku). A ta přední část na šířku by byla "přetažená" kousek směrem dozadu kolem hlavové trubky a ještě tak 2 cm na ten jekl na výšku, takže celá oblast kolem hlavové trubky by byla dostatečně pevná.
Ono taky záleží na úhlu tahové strany řetězu vůči tomu rámu, jestli bude opravdu namáhaný hlavně do stran. Některé zběsilejší konfigurace mají snahu nějaký oblouk rámu napínat jako luk právě takhem řetězu, pak může i neodpružené kolo být děsná houpačka když se sprintuje.
Na krátkém lehu jsem měl jekl 40 * 50 na výšku. Bylo to těžké, ale byla to vlastně zkouška, tak jsem hmotnost neřešil, na to došlo až později odvrtáním děr. Hlavovou trubku jsem původně neměl, jen jsem osadil do ránu misky. Toto řešení nebylo pevnostně dobré, tak došlo k tomu, že jsem rám rozřízl a vložil hl.trubku. Žádné další problémy nebyly, krom toho, že přední vidlice měla krátký sloupek. Dnes bych dával hl trubku min, 120 mm, navařenou (nebo vevařenou )tak, aby ve spodní části bylo místo na svár + cca 2 mm. To proto, aby rám nebyl zbytečně vysoko nad přední vidlicí.
Rám je jednodušší na domácí výrobu dělat z jeklu, ale dnes bych použil určitě trubku (pevnostně je lepší ), jako jsem použil na zatím posledním LWB (50*1,5) a pravděpodobně by stačil i menší průměr. Firmy, které se zabývají ohýbáním výfukového potrubí, by takovou trubku mohly naohýbat, ale je lépe si předem zjistit co, a za jakých podmínek jsou schopni a ochotni ohnout. V mém okolí měli požadavek na sílu stěny 2 mm, což jsem nechtěl, když 1,5 bohatě stačí.
Hlavová trubka by měla dole trčet víc né? Kvůli spodnímu vedení řetězu, aby se nepletlo přes vidlici. Já to tak ukončil zároveň s rámem, jak píšeš ty a teď vidím, že jsem udělal blbost a chci to předělat a vysunout ji víc dolů.
Pokud přeřadím na nejmenší převodník a nejmenší kolečko, tak horní řetěz v trubce (a bez rolky) při napnutí musí být tak vysoko, aby dovolil spodnímu v trubce projít nad vidlicí. Odhadoval bych, že máš příliš nízko střed, jinak si to nedovedu vysvětlit, pošli fotku a uvidíme, jinak přece můžeš tu trubku se spodním řetězem zvednout, nebo né?.
No to máš pravdu, snažil jsem se dostat střed co nejníže a tak mi horní větev prochází těsně nad vidlicí. Návrh rámu jsem dělal přibližně podle Azubu Apus a nechtěl jsem ho přesně kopírovat, jen podle vytisknutého obrázku. Je vidět, že Azub je dokonalý a jakékoliv snahy změny základních mír a úhlů jsou jen ke škodě.
Bývá to tak u každé značky. Podle mě proto, že když to navrhovali, dali na výkres nějakou koncepci jak by to zhruba mělo vypadat, a pak museli pořešit všechny kolize. Tak s různými částmi kola šíbovali po výkrese tak dlouho, dokud všude všechno nevycházelo. Obvykle ke konci se hýbe už jen o milimetry. Když to pak vezmeš a zkusíš udělat podobně, ale odchýlíš se je v jedné věci, tři další věci se rozhodí. Jediný způsob, jak udělat kolo podobné konfigurace je zase znova si s tím hrát tak dlouho, dokud to všude nevyjde. Obvykle u člověk v téhle fázi kreslení zjistí, proč ta předloha je udělaná přesně tak jak je :-). Ale může se podařit najít něco, co funguje, trochu se liší a tobě sedí líp.
Tím jsem si taky prošel, nakreslil jsem si kolo ve vektorovém grafickém editoru a tak dlouho jsem šiboval všemi celky až mi z toho vypadnul Ninkův oceláč :-) Jenže já mám ve zvyku všechno nejdříve důkladně prostudovat než se do něčeho pustím. Když jsem studoval výtvory amatérských stavitelů tak jsem získal pocit že mnozí nad tím tak nepřemýšlí a pak naráží na problémy, nejčastěji jak prokličkovat s řetězem k zadnímu kolu.
(Příští týden ponesu materiál ke svářeči, plán viděl a říkal že možná místo toho jeklu 40x40x2 má někde v dílně trubku 42x2. Nebude to jeho první lehokolo)
tak to dělám taky, akorát nešoupu v počítači, ale šablonama po papíře. mám to 1:1 a pak to v dílně visí na stěně a já průběžně porovnávám. Vypadá to hodně fušersky , ale ty kola nakonec fungujou a to je hlavní
Když jsme u těch konstrukcí, jaký účel má ten oblouk kolem hlavové trubky na tvém kole ?? Proč si nepoužil klasicky rovnou trubku a ohnul to až za ??
Ještě jsem zapoměl vložit tu fotku
http://pokryti.wz.cz/foto/123.jpg
:-) Ono to kopíruje tvar jezdce z profilu. Tak sem totiž postupoval - obkreslil svoji siluetu na papír, pod ni šoupl sedačku a kola a spojil to rámem. Vyšel takovejhle tvar a docela se mi líbil tak proč to nenaohýbat :-D
Momentálně mám rozpracovaný Hi-racer , bezešvá trubka 40x1,5 , kterou kolega z práce používá na výrobu výfuků. Zatím to vypadá na váhu rámu kolem 2,5 kg, což by bylo nádherný. Kamarád si teď postavil leho z trubky 38x1,5 a pevnostně se to jeví zatím taky bez problémů.
Naposled jsem si předělal VeloGauč-silničku na, jak tomu říkám teď "pataGauč", kvůli mému zranění, aby to bylo nízké, takže 24 / 20. Hlavové tam mam vyztužené podpěrama a drží to jako čert.
Vystavíš někde fotky z předělávky (třeba u sebe?) ...
8-)
Jsou tam
http://holfi.pohoda.com/velog.php?id=foto06
Využiju tohle vlákno k dotazu: mám na svém lehokole upravenou zadní stavbu ze staré silničky (v podstatě jako starý Favorit i když je na tom napsáno Bianchi) a potřeboval bych na to přivařit nebo přiletovat čepy pro V-brzdu. Dají se někde sehnat samotné nebo je budu muset vypreparovat z nějakého starého rámu?
Asi bys je někde splašil, ale možná bude fakt jednodušší to vzít ze starého rámu. Uvážil bych i možnost vzít to ze staré pevné MTB vidlice (občas jsem nějakou vyškemral zdarma v obchodě co jim zbyla po výměně za odpruženou) i s kusem té vidlice, aby tam vznikla podkova. Jednak ti to pohlídá jejich rovnoběžnost a tak a jednak to poskytne vyztužení rámu, který na roztahování brzdnou typu V-brake nebo cantilever nebyl původně stavěný.
"Aby řetěz na malé placce a největším pastorku neškrtal o rám, je vhodné posunout čep kývání zadní vidlice mimo osu (asi podélnou -pozn. tazatele) rámu".
To se myslí u symetrické (zadní) vidle, nebo u jakékoli? Nebo ta vidla se udělá nesymetrická?
Jo, to vyosení - o kolik?
Musí být tenhle posun i u vidlic 'a la Apus?
Dík.
P.S. Až budete mít cestu okolo, stavte se na panáka!
Na panáka klidně, ale kde???