Ahoj...mám 192 cm...a chci si koupit horský kolo...nechci žádnej závoďák,ale klidně zaplatím za kvalitu...jezdím klasické rodinné výlety...tzn. vzadu nosič (ne ten na sedlovku,ale klasickej s brašnama) a vepředu mapka,foták...:-).Do teď jsem měl scotta s 200 shimanem...a nikdy mě nezradil...řadil,brzdil...vše bez problémů...ale už je to dědeček....A jak tak něco hledám objevil jsem Superior 929 disc...má 29" kola...máte to někdo?Jaký je rozdíl v jízdě,třeba do kopce,nebo v terénu...přeci jen jsem "otec od rodiny" :-) a už mladejm nestíhám...tak aby to nebylo ještě horší než na 26"...jaký máte zkušenosti,pocity? Díky
ja mam 829 a k 26" kolu bych se uz nikdy nevratil. jo a mam 175cm
Taky tak. Teď jsem po více než 2 letech znovu vyzkoušel 26\" a připadal jsem si na tom jako na dětském kole. Pro blbnutí po lese OK, ale na delších štrekách na 29\" nemá.
Vychází mi, že devětadvacítka má kvůli většímu průměru kol "těžší převody" oproti šestadvacítce. To může být problém v těžším terénu a prudkých výjezdech, kde majitel malýho kola volí "vyprošťovák". Jak to kompenzuješ ? Používáš jiné, speciální převody ? Nebo to musí pobrat nohy ?
kompenzoval jsem to akorat zakoupenim 38z prevodniku namisto velkeho 44, ktery jsem stejne po narazu na balvan ohnul a uz zcela nesrovnal. tim jsem si zpristupnil 11z pastorek pro jizdu po rovine a do kopce nemam s stavajicimi prevody problem.
takže ty převody co jsou origo na kole (myslím 929 sup) jsou v terénu nepoužitelný?
ach jo... jestli jezdis v terenu 44-11, pak ano :))))) jinak je to absolutne ok, stejne ti v krpalu driv podjede zadni kolo, nebo rychlost klesne tak, ze neni mozno jet, nez ze bys neuslapal 22-32. jeste ma 29 jednu pro mne ultimatni vyhodu a to, ze snad neni mozne ho preklopit dozadu (dlouha stavba ramu). jezdci na miniaturach se naklapeji vpred a vyvazuji se tak, aby se nepreklopili, nicmene zase neztratili adhesi, na 29 staci slapat jak pantata a ono to jede vzhuru.
Každému sedí jiné převody, ale pro ten nejlehčí převod to vůbec není s tou rychlostí jak píšeš.
Reálná čísla, kadence 80ot./min (nijak extra velká kadence).
Jen pro 26tkové kole + 80ot./min + 22/32 převod pojedu jedu rychlostí 7km/h. Na 29tce to bude ještě o něco větší rychlost. Spousta lidí bude chtít jet pomaleji než 7km/h v prudkém kopci a přitom nemuset snižovat kadenci na nějaké šíleně malá čísla typu 40ot./min.
A to, že není možné převrátit 29tku v prudkém výjezdu je samozřejmě úplný nesmysl, pouze je v tomto ohledu o trochu lepší než 26tka pokud srovnávám pouze HT. Ale třeba 26tkový full s delším rozvorem + snižování vidlice je na tom pořád o třídu lépe v tomto ohledu než 29tka HT a i když je na tom o tolik lépe, tak i ten jde v dostatečně prudkém výjezdu převrátit (díky adhezi zadního kola u fullu jde jet výrazně prudší výjezd a proto pak téměř vše končí pouze na fyzičce).
A pokud podjíždí zadní kolo v krpálu příliš brzo, tak je to buď špatnou technikou jízdy nebo špatným pláštěm (nebo obojím).
A sedět a jen šlapat na 29tce jde o trošku déle než na 26tce, ale také samozřejmě to v technikcých prudkých výjezdech vůbec nejde takhle praktikovat, to nic nevyjedeš. Ani na fullu se snižováním vidlice kde to jde lépe vyjíždět než na 29tkovém HT to takhle praktikovat všude rozhodně nejde.
ach jo...jsem úplně normální fotr od rodiny...:-)) jezdíme krkonoše i podel ohře...:-)) silnici i sjezd z lysý hory....na tohle je to v poho ne?
Obecná odpověď neexistuje, rozhoduje hlavně jakou jezdíš kadencí a jakou máš výkonnost. Jsou tací, kterým by stačilo i klidně jen 22/28 převod i na 29tce a tací, kterým bude nová Shimano kazeta 12/36 málo.
Snadno můžeš srovnat dle stávajícího kola. Pokud si už na 26tce jezdil 22/32 převod, tak na 29tce stačit nebude a potřebuješ o cca 3 zuby lehčí převod, abys na tom byl stejně.
Pokud si na 26tce vystačil s předposledním převodem, tedy 22/28, tak to bude na 29tce z 22/32 úplně v klidu.
A ten nejtěžší převod je také individuální záležitost a někdo klidně 44/11 využije i na 29tce. Pokud někdo jezdí třeba hodně nízké kadence, tak 44/11 ani na 29tce není žádná velká rychlost.
Třeba mně by převod 22/32 na 29tce nestačil ani omylem. I na 26tce používám 22/34 a to je tak akorát, na 29tce bych musel mít 22/38 aby to bylo stjené.
samozrejme, ze je to na to urceni vic nez dobre, mlok je nezrizeny perfekcionalista
Tohle není o perfekcionismu, kadence může odělat obrovské rozdíly a tu z toho popisu neurčíš a je přitom rozhodujícím faktorem.
Jsou tací, co jezdí klidně supertěžké převody a kadenci menší než 50 a tací co točí pořád ke 100ce. Tohle už udělá strašně velký rozdíl typu 4-5 převodů na nejmenší pastorek.
Uvedu pěkný příklad z praxe a naší party. Na poslední akci v Beskydech většina točila na 26tkových kolech dost často 22/34 převod (tedy na 29tkách s 22/32 by byly na tom všichni hodně špatně) a byli i tací, co jim to nestačilo. A na druhou stranu dva z party mají jen 22/32 kazetu a z toho ten jeden tam za celé Beskydy dokonce ani nejlehčí převod nedal. A všichni jsme jezdili ty stejné trasy.
A nikdo z party není extrém v ježdění nízkých kadencí, pak by byl rozdíl ještě mnohem větší.
já když měl ještě tachometr...než jsem ho urval na autě o větev....tak jsem si liboval když jsem jel 60-70....90 jsem snad v životě nedal.....ale je pravda že raději točím než rvu...ale říkám...moje optimum bylo 60
60 je dost nízká kadence, s tou by 11/32 kazeta i na 29tce mohla být ok.
Tady to vychází na nejlehčí převod 22/32 nějakých 5,7km/h, což už celkem jde a dočasně na krátkký úsek se dá vždy jet o něco nižší než optimální kadence.
Teď už to můžeš sám posoudit, sám výš nejlépe jak moc často potřebuješ ve výjezdu jet pomaleji než co vychází ta rychlost pro tvojí optimální kadenci a nejlehčí převod.
ok...ted jsem zjistil,že ho má kamarád...sice 23 velikost,ale snad posouzení to bude stačit...co bys doporučoval za velikost na mě? mám 192 cm a spíš delší nohy...aspon posuzuju podle sezení v autech....21,5?...teď mám 19 a sedlovku mám snad 25 cm...
Rozhodující je vždy délka rámu a ta se nedá jen dle výšky posoudit, tady rozhoduje délka rukou, trupu a poměr stehení a lýtkové části nohy (ten poměr určuje předo zadní posun sedla, který má pak vliv na délku posedu).
A každá značka má navíc jinak dlouhý rám.
Výška rámu pak také není úplně nedůležitá, ale tady je to jednoduché, rám by měl být co nejnižší (hlavně kvůli místu nad horní rámovou trubkou) a to tak, aby ti to vystačilo ještě s rozumnou délkou sedlovky.
A pokud mám jen střelit od boku dle výšky, tak někde kolem té 21-21,5.
co kdybych ti poslal míry co potřebuješ na určení? a na superioru jsou i rozměry geometrie....co ty na to? :-))
Zkus začít třeba tady a pak si podle toho vyzkoušet projet 2 nejbližší velikosti rámů.
http://www.competitivecyclist.com/za/CCM?PAGE...
Můžeš začít tady:
http://www.competitivecyclist.com/za/CCM?PAGE...
Hodí to 3 různé výsledky, dle typu posedu (u každého posedu je tam popis jaký zhruba je). A z těch výsledků můžeš vyjít.
Chce to i všechny údaje, které jsou potřeba pro určení velikosti i tam je metodika jak to měřit.
Já můžu dle těch podrobnějších údajů opět jen odhadovat, i když už výrazně lépe než jen dle výšky. Hodně záleží jak sportovní posed kdo preferuje.
Ideálně to chce ale něco v reálu vyzkoušet, tam si pak ověříš, jak moc sedí pro tebe ty výsledky.
29" je na cykloturistiku naprosto ideální stroj. Já už na jiném brašny nevozím. Na velkých kolech jezdím už pátým rokem a k 26" se už nikdy nevrátím:
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/98...
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
tos podal, jako by to byl takovy odolnejsi trekking... musis rict, ze i pro cykloturistiku tezkymi a rozbitymi tereny!
Třeba Vltava od pramenů až na Zvíkov terénem ... atd :-))
No tak od pramenů snad ne, je to 1. ochranné přírodní pásmo Šumavy :-) ale jinak klobouk dolů.
já se jenom registruji, se svými 175 cm, do vlákna jako spokojený uživatel 29-tky, jináč tady toho bylo řečeno v minulosti fakticky dost, taky třeba na cyklodiskuzi a bike foru
co mám dát do vyhledávače,aby mi to našlo něco o těch 29" ?
když dám 29" najde mi to asi tisíc různejch výsledků,ale o 29" ani ťuk...:-))
Asi jsi objevil slabinu serveru.
Mas recht, ted jsem to zkusil taky a vyhledavac ma evidentne problemy s uvozovkami, misto 29" vyjizdi vsechny odkazy na ", bez cislice 29 :o(
Zadal jsem jenom cislici 29, asi od strany 13 to zacina :o)))
Jo tááák, vy myslíte vyhledávání nakole? Tak potom:
http://www.google.com/search?q=mtb+29%22+site...
třeba:
http://www.google.com/search?q=mtb+29%22
Pro vysokou postavu určitě dobrá volba.
Pro nižší postavy je to velmi sporné, tam závisí co a jak kdo jezdí, jaké má proporce.
Mně by se na celopevňáka 29tka líbila, tam bych využil pozitivních vlastností a ty negativní by mi nevadily, jenže i když měřím 183cm, tak zatím neexistuje jediný 29tkový rám, který by mi geometrií seděl. Mám krátké ruce a potřebuju krátké rámy a všechno to je v 29tce na mě dlouhé. Tedy na délku by mi byly ty nejmenší rámy typu 16tka, 16,5ka co pár značek dělá, ale nehodlám to jezdit se sedlovkou delší než 400mm, což bych musel.
A na fullu by taky nebyla 29tka až tak špatná, co jsem mohl krátce vyzkoušet, jenže tady je to jednoduché. U 29tkových fullů většina těch z mojeho pohledu nejlepších systémů vůbec neexistuje a zřejmě ani vyrobit nikdy nepůjde, protože se to tam s tím větším kolem prostě nevejde. A větší zdvihy kolem 140mm a výše zatím v podstatě nejsou (už se tam postupně pár prvních značek blíží). Výběr vidlic pro tento zdvih opět katastrofální.
Tedy u fulla to zatím nehrozí vůbec.
A poslední problém je nedostatek některých věcí na 29tky obecně. Hodně se to už zlepšilo, ale např. UST pláště jsou tam pořád úplná katastrofa (u klasických dušových už to celkem jde, i když i tam je to výrazně horší než pro 26tky).
Zapletená kola také velká bída pro 29tky. U Crossmaxů je aspoň jeden model, který ale odpovídá spíše SLkám (i když ráfky aspoň pro ty 29tkové jsou 19mm široké), tím myslím odolností.
Něco odpovídající STčkám a SXkám pro 29tky není.
A pak mi vadí u 29tek jedna věc, která tam je a bude vždy a to horší akcelerace. Ne že bych chtěl závodit, ale v technickém prudkém výjezdu, kde větší část jedu co nejpomaleji, abych šetřil síly a každou chvíli musím zrychli na větší překážku, tak v tomto případě to vadí. Částečně to kompenzují větší kola lepší průchodností terénem (tedy že se na tu překážku dostanu o něco snáze a tedy občas stačí zrychlit méně), ale na fullu tohle není tak moc znát, protože vyšší zdvihy tu průchodnost zvětšují výrazně také (a 29tka zase nemá k mání dobře funční tyto zdvihy).
Tedy osobně vidím 29tky vhodné zejména pro HT, pro fully pak pro nižší zdvihy pokud si tam někdo vybere pro něj vhodný systém (nabídka velmi omezená a to nejlepší ze systémů zcela chybí) a pro vyšší postavy.
Pro nižší postavy, pokud jim geometrie 29tky sedne a pokud cíleně ví proč to kupují.
A pak je nutné počítat s těmi věcmi, které nejsou na 29tku dostupné (některé z nich ale někomu vadit nebudou).
A pak je tu poslední věc, za stejné prachy se u 26tkay sežene lepší osazení.
ta "horsi akcelerace" je roztoceni vetsich kol, v kterych pak mas energii ve vyjezdu. ja treba nepouzivam SPD a ani nejezdim tak dlouho, takze zkuseni jezdci na 26 s naslapy treba vyjedou i to, co nevyjedu ja, to da rozum, nicmene na 26 bych nevyjel ani omylem to, co vyjizdim ted.
To, že máš pak energii v kolech tě nijak nezachrání, potřebnou rychlost stejně k další větší překážce neudržíš.
Už jsem kromě 29tkové HT otestoval i 100mm 29tkového fulla a když to srovnám celkově, tak:
- na svojem 26tkovém 140mm fullu se snížením vidlice na 100mm vyjedu mnohem více než na svojem 26tkovém HT (a to nejen díky tomu, že to je full a tedy trakci zadního kola, ale také díky geometrii, po snížení na 100mm mám lepší geometrii pro výjezd než na HT bez snížování)
- na tom samém fullu vyjedu o hodně více i než na 29tkovém HT (prostě to tu limituje to, že je to HT a zadní kolo místo kopírování terénu skáče jako koza, i když tohle je na 29tce lepší, tak oproti fullu to pořád koza je)
- na tom samém fullu vyjedu +- stejně co na 29tkovém fullu, tady záleží na typu výjezdu
- ve sjezdu a po rovině ale ten 29tkový full by o hodně horší, srovnatelnou prostupnost u mojeho fullu zajistí větší zdvih a obratnost, která je v technické pasáži ve sjezdu nutná je na mojem fullu mnohem lepší a k tomu mám pro svoje potřeby mnohem lepší systém odpružení než může nabídnout 29tkový full a tohle pak dělá hrozně moc
bavíte se ještě furt o kolech??? :-o
Nuz tiez som si vsimol, ze sa debata uz znacne vzdialila od "rodinnej" jazdy, na ktoru si sa ty pytal. Ale zase napisali svoje skusenosti, ktore sa mozno hodia inym. Kazdy ma svoje preferencie, ty chces pohodlne "rodinne" jazdit, iny ma prioritu vysliapat co najnemoznejsi teren a zjazdit najnebezpecnejsi zjazd.
prosím co je to za vidlici MANITOU Drake29 Super Air 29ER...je to na supu 929? Díky
Vidlice:
Manitou Drake 29 Super Air, 100mm
uvedeno tady:
http://www.bike-eshop.cz/horska-kola-29/horske...
:-.))))))))))))))
no právě se na to ptám co je to za vidlici? kvalitní,méně kvalitní....a ne z jakýho kola je...tohle kolo právě chci
a nebo úplně nej otázka bude...prosím popište mi sup 929..co je tam za vidlici,kvalita/nekvalita...stejně tak brzdy a jiný...ložiska,ráfky,pneu,osazení apod....díky
ackoli mam superior rad, tak jsou jeste dalsi dobre 29ky, pells razzer a nejaky autor, oba kolem 20 000, nebo pak rovnou od gurua 29 gary fisher cobia, ale ta je uz tusim kolem 30 000
jo to jo...ale já to potřebuju primárně na rodinné použití...tzn. nosič arsenal,brašny s mikinkama a pitíčkem a tak...:-)))))))
tak mám za sebou první jízdu...sice jen 15 km po asfaltce....ale první dojmy...je to 23" rám...takže docela bigkolo...jede to svižně,rovina z kopce super...do kopce je vidět že valíš větší obvod,ale převody v pohodě stíhaj...jel jsem furt 44-něco...zkoušel jsem jít ze sedla...je to maso...moc to nejde...ale je to první dojem....taky se chce asi naučit najíždět na obrubníky,kořeny...na mě jsou úzký řidítka...potřebuju aspon o 4 cm širší....brzdybrzděj...což je důležitý..:-))) no a ostatní nevím...jen objímka na sedlovku na imbus mi příjde úchylný...mám dlouhý nohy a tak mám i na tomto rámu sedlovku tak 18 cm vysunutou...netuším co to udělá s geometrií,kdybych měl 21,5" rám....toť moje první dojmy....
prosím přeložte mi to do lidštiny...je to 21" rám?
sorry...mělo tam být ještě tohle...:-)vyšlo mi to v tom měření co tu je někde výš odkaz
Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 85
Trunk: 62
Forearm: 36
Arm: 72
Thigh: 66
Lower Leg: 64
Sternal Notch: 162
Total Body Height: 192
XC
-------------------------------------------
Standover Height Range: 31.8 - 32.5 inches
Virtual Top Tube: 24.5 - 24.9 inches
Stem Length: 10.2 - 11.8 cm
BB-Saddle Position: 77.3 - 78.9cm
Saddle-Handlebar: 56.1 - 57.7 cm
All Mountain Fit
-------------------------------------------
Standover Height Range: 31.8 - 32.5 inches
Virtual Top Tube: 24.0 - 24.4 inches
Stem Length: 7.7 - 10.1 cm
BB-Saddle Position: 72.8 - 78.9 cm
Saddle-Handlebar: 54.2 - 56.0 cm
Gravity Fit
-------------------------------------------
Standover Height Range: 31.8 - 32.5 inches
Virtual Top Tube: 23.8 - 24.2 inches
Stem Length: 4.2 - 7.6 cm
BB-Saddle Position: N/A
Saddle-Handlebar: N/A
Z toho je nejpostatnější délka, všechno je v palcích, tedy stačí to násobit 2,54.
A délka je virtual top tube, tedy vychází pro jednotlivé typy použití:
XC: 62-63cm s 10,2-11,8cm přestavcem
AM: 61-62cm s 7,7-10,1cm představcem
Gravity Fit (to nevim, co přesně tím myslí, takhle to mají rozdělené nově, ale odhaduju, že tohle bude pro sjezd): 60,5-61,5cm s 4,2-7,6cm představcem
Tebe se týkájí ty první dvě nastavení, spíše to první (i když nevim, co přesně a jak chceš jezdit).
Tedy já bych dle toho volil něco ve stylu 63cm dlouhý rám + 10-10,5cm představec.
Výšku oni udávají až k sedlu, což neřekne jak přesně vysoký rám, ale dle toho testu a co si psal o vysunutí sedlovky na 23 rámu, tak na výšku bude 21-21,5 rám tak akorát.
A dle těch jejich výsledků, tak na výšku to také vychází 21 rám.
Na délku se nedá říct žádná konkrétní velikost, protože délky různých značek se velmi liší. Klidně se může v extrému stát, že 21čka jedné značky bude delší než 23jka druhé značky.
Délku srovnávej dle skutečné geometrie dané značky s tím číslem co vyšlo, tedy kolem těch 63cm.
co to znamenají ty údaje....standover,bb-saddle position a saddle - handlebar? díky
Standover je výška horní rámové trubky nad zemí, trošku problém tu je v tom, že to každý výrobce měří trošku v jiném místě a tedy trošku hůře se to srovnává a hodně výrobců standover neudává vůbec.
Tohle je důležitý údaj, abys ověřil, že když stojíš na zemi, tak máš dostatečnou rezervu nad horní rámovou trubku k citlivým partiíím.
Pro HT při správně vybrané velikosti standover vůbec řešit nemusíš, tam bude vždy rezerva dostatečná.
Více se tohle začalo řešit u fullů, protože bez zatížení mají výrazně výše střed (po nasednutí se sníží o sag níže, tak za jízdy je to už podobné) a tím i výše horní rámovou trubku a tam je často standover na hranici délky nohou, zvlášť u některých typů zadních staveb a vyšších zdvihů.
saddle - handlebar je myslím špička sedla - řídítka, tenhle rozměr už není potřeba když už máš délku rámu a představce, proto si s ním ani nejsem úplně jistý (na jejich stránkách to je popsané).
bb - saddle je střed - sedlo, tenhle rozměr je pro výběr velikosti také jen orientační, +- několik centimetrů vždy poladíš výšku sedlovkou. Tenhle rozměr je možná tak dobrý pro počátační nastavení sedla, ale tam je mnoho lepších metod jak sedlo nastavit bez jakéhkoliv měření vzdálenosti sedla od středu.
Výšku už máš vyřešenou dle toho testu na 23tce.
Tady jen poznámka, že pokud vezmeš příliš vysoký rám, tak i na HT už může být problém standover (když bude ale jen o trošku vyšší než ideální, tak pořád standover problém ještě nebude).
díky za vyčerpávající odpověď....díky
víš o nějakým kole na 26 který by mi seděl?to se ptám tady...protože vedle jsem byl nařčen...:-))) cena +/- jako ten sup 929 cca. 27000
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8618...
Muhehe :-))))))
Ahoj,tak už mám jasno...929 23"....ale nastává první problém...(já vím řeknete si varovali jsme tě....)....jaké blatníky?...takový ty hnusný lízátka na sedlovku se mi nelíběj...dělá někdo klasický plastový na 29" ???
u me to supluje nosic. mam ten co se sroubuje na sedlovku a protoze mam s nosnosti 15kg, tak je i tezsi. v kauflandu jsem videl hlinikovy na rychloupinak s nosnosti par kg a lehoucky za cca 200
nosič tam bude...ale normální od arsenalu...ale blatníky to chce...ale fakt netuším,nikde nic nemají...:-))))))))))))))
Možná by to tam šlo dát...
http://www.velohanak.cz/Nahradni-dily/Blatniky...
http://www.velohanak.cz/Nahradni-dily/Blatniky...
Další
http://www.cykloexpert.cz/blatniky/sks-trek-orion
Na starých 29 er hybridech jsem měl klasické MTB 26" a fungovali skvěle. Jen se museli roztáhnout na větší poloměr a pevně fixovat k nosiči nebo pomocí sádrokartonářských drátů :
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/98...
Na čistokrevné 29 er už takovou hrůzu nesnesu. Mám v garáži připravené nacvakávací 29 er lízátka od SKS :-)))
co to je sks?
Tyhle mám doma :
http://www.kupkolo.cz/produkty/Blatniky_73/29er...
http://www.kupkolo.cz/produkty/Blatniky_73/29er...
Ta firma je docela známá :
http://www.sks-germany.com
Já nevím, nejsem znalec, ale za poslední týden jsem toho vyzkoušela hodně a tohle mi prostě sedlo http://www.yogi.cz/cyklo/index.php?sid=100&... a to mám 165 cm...tak nevím. Snad to byla dobrá volba :). Zítra mám reprízu :)
přeju hlavně ať ti to šlape a baví tě to! Zbytek je nepodstatnej :-)
Jo tak mám první tisícovku a baví mě to :)
potvrzuješ reklamní kecy /kterým vyjímečně věřím/praotců myšlenky 29" /Niner, GF/, že MTB 29" je skutečně pro všechny!! - pokud jejich výška je plus mínus jako ta Tvoje :-), jsem rád, že jsi spokojená, páč skupina univerzálních nespokojenců a šťouralů má v dnešní době ,bohužel, navrch
Pokud bude chtit clovek i s vetsi vyskou a fyzickou silou pouzivat 29" MTB skutecne jako MTB, posle cely marketingovy humbuk okolo 29"kol hodne hluboko do pr... :o) a to ze ho nazves stouralem mu bude skutecne jedno. Na polnackach a asfaltu verim, ze se da jezdit i pod stangli, jako dite jsem to delal taky a s favoritkou to jelo i tak rychleji nez s detskym kolem.
hmm, vera1 je evidentně s jízdou "pod štanglí" spokojená, tož ji přeji bezstarostnou jízdu, stejně jako sobě se svými 174 cm :-)
Když někdo nemá srovnání, tak jeho názor nemá naprosto žádnou váhu. Tím ji nechci nijak urážet, myslím to jako zcela obecné pravidlo.
Znám spoustu lidí, kteří jsou spokojeni na kole se vším možným jen proto, že nemají srovnání. A také z těchto případů znám nemálo těch, kteří pak přešli na něco vhodnějšího a až pak najednou zjistili, jak si předtím vybrali špatně.
ano, já třeba to srovnání /29" a 26"/ skutečně mám, k tomu ještě leho a silničku, každý z těch strojů má svoje klady i zápory, které s mojí výškou nesouvisí, u very1 předpokládám, že 29tka není její první kolo
Že Ty máš srovnání a dlouhodobé, to vím, taky to nebylo mířeno na Tebe.
Ona možná předtím jezdila jiné kolo, ale pochybuju, že jezdila cenově srovnatelnou 26tku.
Ono když někdo třeba přejde ze superlevného treka nebo 26tky s váhou 14,5-15kg na dražší trošku lepší 29tku, které bude klidně o 1,5kg lehčí, tak je jasné, že pak dotyčný může být i nadšený. Na jiném typu kola jezdil a přitom bych ho rozhodně řadil do kategorie, že nemá srovnání.
Nic ve zlém ale asi bych nebyl tak rezolutní...
Když jsem bývalému kolegovi, kterýmu bylo záhadou jak je možné, že jsem se tak zlepšil, půjčil svou 29ku Supa tak pochopil proč.
Od tý doby přemýšlí, jak to zaonačit s manželkou, nebo jestli se mu to jeho kolo má vážně poškodit nebo ho má nechat ukrást....:-D
Podotýkám, že má rám i 26kolo stavěné na míru...
Tak rychlejší 29tka není objektivně určitě. Tedy ani opačně, není objektivně ani pomalejší.
To dokazují profíci na závodech, kde se jezdí obojí a i ti závodníci, co jezdili na obojem, tak mají na obojem +- stejné výsledky.
Kdyby jedno bylo znatelně rychlejší, tak se to okamžitě projeví a to druhé kolo nebude mít šanci. A stačil by i malý rozdíl typu 2 minuty na 2-3 hodinovém závodu, který je pro hobíka nepodstaný. A ani ten tam není.
Takže pokud ti to objektivně jezdí teď na 29 Supu rychleji (objektivně znamená, že minimálně máš změřený a vícekrát projetý stejný okruh s tepákem a držené stejné tepy), tak si musel mít prostě výrazně horší 26tku.
nebo mě mezitím stoupá kondička?
Nebo jsem zhubl..
Možností je více:-D
Objektivně vzato halvní je, že se na ní cítím dobře, nesedím na desítky centimetrů vystrčené sedlovce a navíc nevypadám, že jsem si půjčil kolo od svého prostředního synka :-DDDD
Podle mě tak vypadá většina průměrně rostlých chlápků na 26kách ?:D
Navíc jde světem bajka, že 26 ky MTB kola vznikla né z úradku božího, či vnuknutí božského Garryho, ale jen proto, že těchto kol byl v USA tou dobou přebytek v místním bazaru :-DDDD páč prý se hodila na tehdy oblíbená klukovská jednorychlostní hopsadla a byla tímpádem levnější než větší průměry :-DDD
Tak to, že se na ní cítíš dobře je samozřejmě nejdůležitější (s tím, že jsi předtím jezdil 26tku a máš srovnání).
S vystrčenou sedlovkou to ale není tak vždy. Co teď stavím celopevňáka, tak 29tku, kterou beru v Mku, tak bude o 1cm nižší (sedlová trubka) než všechny moje současné 26tky. Takže budu mít o ten 1cm vystrčenou sedlovku na 29tce naopak více.
A ono jsou i další globální faktory typu, že populace je postupem času pořád vyšší a vyšší.
Jasně je to i stavbou, ale mě fasinují ty pohledy zezadu, zadek pak dlouho dlouho nic a pak teprv rám... ¨
Já mám na 29ce naopak pocit, že sedím "v" 29ce tak nějak jako na čopru :-D
Navíc mě napadlo proč vlastně silničky nemají menší kola, když by to bylo stejně rychlé ale zákonitě o něco lehčí ? ( menší obvod)
Tak pokud se začne příliš zmenšovat kolo, tak to už je špatné na přejezd nerovností a to i na rozbitém asfaltu.
A nepatrně pomalejší (valivý odpor) to při menším průměru bude.
Silnička přeci ale tak moc velká kola nemá, má je pouze stejně velká jako 26tkový bike.
Např. teď na poslední silničce jsem měl o pár milometrů menší obvod kola než mám na 26tkovém fullu.
Navíc u silničky jsou pláště lehounké (nejlehčí kolem 200g), takže tady je moc nelimituje hmotnost na obvodu kola.
Nějaké srovnání by tu bylo...26 mám taky a starší silničku :). Už jezdím fakt dlouho. Jo pravda, že v terénu je 29 neohrabanější, ale zase na kvalitnější povrch je lepší než 26. Ale tím jsem nechtěla pobouřit místní profíky, já jsem jen prostý uživatel. Houby tomu rozumím....jen si tak jezdím a užívám si to. Celý týden zapasovaná za počítačem a z práce nervy nadranc, ale víkendy jsou moje :)))
29tka pro všechny vhodná určitě není. To, že ale není vhodná neznamená, že se na ní nedá jezdit. Zajímavé srovnání by bylo až ve chvíli, kdyby měla aspoň stejné množství kilometrů najeto na 26tce, za kterou by dala stejné peníze co za tu 29tku.
Celkem zajímavé (na idnes překvapivě dobré) srovnání nezaujatých hobíků je zde:
http://cestovani.idnes.cz/26-versus-29-v-testu...
A to šlo o velmi drahou 29tku, která díky tomu byla v dané kategorii kol slušně lehká.
Slečna z toho článku má podobnou výšku.
Já rozhodně nejsem žádný odprůce 29tek, který nechápe jejich výhody. To také potvrzuje to, že právě začínám stavět celopevňáka 29tku. Ale vím přesně proč to dělám, jaké z toho budu mít výhody, S jakými nevýhodami se budu potýkat (třeba jsem připravený investovat značně více peněz než by mi stálo podobně těžké kolo v 26tce, tedy abych se vešel i u 29tce na nějakou rozumnou váhu). A po zvážení všech pro a proti a zvážení na co a jak to kolo budu používat jsem se dal cestou 29tky.
Ale třeba do kola do pořádného terénu (tedy u mně do fullu kolem 140mm) bych ani při mojich 182cm do 29tky nešel.
kdyžtak mě oprav.
Pokud to chápu dobře, tak čím větší kola, tím větší setrvačnost při otáčení a tedy rychleji a snadněji to jede. Čím větší kola tím větší prostupnost terénem, protože to prostě přejede vyšší překážku se stejným zdvihem. Je to tak?
Na druhou stranu čím menší kola, tím větší obratnost. Také čím menší kola tím lehčí a rychlejší rozjíždění apod. Je to tak?
tedy jde prostě jen o to, aby se našel rozumný kompromis mezi obojím, je to tak?
Proč ale zrovna většina propaguje 26" proč ne třeba 24" nebo třeba 20"
Mě právě ta propagace jediné správné víry ve 26" kolo přijde zcestná. Přece záleží, tak jak také píšeš, co je pro daného jedince prioritou, co od toho kola chce atd. nebo ne?
S tou rychlostí to tak rozhodně není. Větší setrvačnost kol není plus kromě rovinaté silniční časovky plus vůbec nikdy. To je minus vždy a to zásadní minus.
Na kole nejedeš pořád rovnoměrně, ale zrychluješ a zpomaluješ a občas brzdíš. Tím se energie roztočených kol ztrácí nevyužitá a vysoká váha kol je špatná a to hodně.
Větší sertvačnost a váha kol je jedna z hlavních nevýhod 29tky. Pokud si hodně připlatíš, tak to jde celkem váhově stáhnout dolů a pak to jde. Samozřejmě nikdy to nebude jako 26tka, protože tam když si taky hodně připlatíš, tak se zase dostaneš do ultranízkých vah.
A hlavně u levných kol je tohle průšvih, tam jde váha kol a plášťů nahoru hrozně moc.
Třeba u plášťů to šlo až tak daleko, že plnohodnotné UST pláště se na 29tku vůbec nedělají, protože by prostě byly příliš těžké (oni jsou poměrně těžké už pro 26tku).
Já budu dávat 29tkové Crossmaxi a ty jsou těžší oproti 26tkovým STčkům jen o 135g, což už je rozdíl přijatelný.
Ale ještě pak o něco pláště. A u plášťů bohužel ještě omezení mnohem menšího výběru.
Zase ale už mám vyzkoušeno, že na 29tku můžu pro stejné pohodlí dát o něco užší plášť a můžu ho o trošku více foukat a tím se to díky většímu průměru kol +- srovná s 26tkou s méně nafoukaným objemnějším pláštěm.
Tím se to váhově u plášťů srovná a ještě můžu mít mírně rychlejší pláště.
Ale tohle platí pro použití na co to chci, tedy hodně to bude na asfalt a pěkné cesty. Do terénu už je to horší, tam budu muset použít plášť prostě těžší.
Větší kola mají menší valivý odpor, proto by měla jet rychleji. Ale ten rozdíl je v praxi minimální, rozhodně výrazně menší než rozdíl drahý rychlý plášť x levný pomalý (pro stejný průměr kol).
Ta prostupnost terénem tu je, to je hlavní výhoda. A není to jen o prostupnosti, je to i o pohodlí. Právě u celopevňáku je ten rozdíl znát úplně nejvíce, tam se ta velikost kol projeví hodně.
Obratnost je lepší u 26tky, ale ta kupodivu u 29tky nemusí být vůbec tak špatná. Tady hrozně záleží co to je za 29tku a jakou má geometrii.
Bohužel spousta levných 29tek má geometrii z prominutím úplně na h...o. Příliš dlouhé zadní stavby a další problémy.
Pro příklad Superior měl do 2009 geometrii 29tek naprosto tragickou, 2010 už to celkem jde, ale pořád žádný zázrak.
Samozřejmě pro hodně malou postavu bude obratnost 29tky vždy špatná.
A proč 26tka? Protože je to asi ideální kompromis. Menší kola (u zábradlí) už začínají mít hodně špatnou propustnost terénem a pohodlí už jde také do háje.
A k tomu je situace na trhu menších kol ještě mnohem horší než pro 29tky (tím myslím např. výběr plášťů, vidlic, apod.).
A je to určitě o rozumném kompromisu všech vlastností. A ta 26tka nevyšla jako ideální komromis náhodou.
Teď do toho vstoupil další faktor a to, že populace je čím dál vyšší, takže 29tka je ideální kompromis dnes pro více lidí než dříve.
Nerozumím tomu, proč každý porovnává 29" versus 26". To je přece holý nesmysl a nelogičnost - ta kola mají společného jen máloco - snad je zkratku MTB, ale to je jen marketingový tah zdůrazňující rozšířené možnosti použití v terénu.
Vždyť daleko více je 29" podobná treku 28". V čem se liší ? Ráfek je stejný, jen se na něj nazují silnější gumy. Rám se liší hlavně tím, že se do něj ty větší gumy vejdou. Leckdo dělá z treka 29" tím, že se snaží najít tak silné gumy jaké se mu do trekového rámu ještě narvou. A další rozdíly ? Možná převody, ale já mám 44/32/22 převodník i na starém treku (tahám vozík takže se hodí).
Jízdní vlastnosti, posez, průměr kol, geometrie - to vše je tedy daleko příbuznější trekovému kolu. Kdo přechází na 29" z treka tak zjevně pocítí jediný rozdíl a to jsou pohodlnější gumy (částečně suplující odpružení) a v terénu to bude líp držet a může tedy i do náročnějšího terénu (samozřejmě podle zvoleného obutí).
Mě z toho vychází pro cykloturistiku kde dříve kralovaly 28" treky opravdu jako plnohodnotná náhrada s rozšířením možností o náročnější terén právě 29".
Tak to bych neřekl. Trek je od 29tky odlišný stejně jako od 26tky, možná ještě více.
Průměr kol u treku (tak jak se prodávají s užšími plášti) je zhruba na polovině cesty průměru mezi 26 a 29, spíše dokonce blíže k 26 (vycházím ze změřených reálných obvodů kol).
Pro představu, silnička už má dokonce někdy menší průměr než 26tka s pořádnými balóny a to má ráfky pořád stejné jako 29tka a trek.
Geoemtrií se to liší úplně vše (a navíc ještě hodně i jednotlivá kola stejné velikosti mezi sebou). Treková kola mají geometrií naopak často blíže 26tkám. Vím to moc dobře, protože jsem teď posledních pár dnů prohledal geometrii všeho co mi přišlo pod ruku, když jsem vybíral rám pro 29tku a srovnával jsem si i geometri treků, jestli by se náhodou nějaký nedal použít.
Začnu s jedním velmi podstatným parametrem geometrie a to délka zadní stavby. Ta bývá u treků kratší než u 29tek (není třeba tak dlouhá při užších a tedy i nižších pláštích). Takže se často blíží více 26tkám.
Z délky zadní stavby vychází jeden z problémů geometrie 29tek pro menší postavy. Menší postava musí mít kratší kolo, to zařídit lze i u 29tky.
Pak takové kolo má ale nevhodný poměr rozvor/délka zadní stavba a nechová se pak dobře. Ta zadní stavba přitom u 29tky už zkrátit nejde, protože by se tam nevešly objemné pláště.
A k tomu navíc spousta výrobců, co s 29tkou začínala dělá ty zadní stavby ještě delší než musí být.
Teď to začínají někteří výrobci 29tek řešit lomenou sedlovou trubkou, např. Scott Scale 29 elite 2011:
http://www.scott-sports.com/gb_en/product/10068...
Tím získají více prostoru pro zadní kolo při kratší zadní stavbě.
A převody, ty jsi zmínil správně, na ty jsem zapomněl.
Tohle je právě u 29tek další problém pro ty, co chtějí opravdu lehké převody.
Na fullech třeba vozím 11/34 kazetu a k tomu 22/32/44 převodníky. A nejlehčí převod rozhodně používám a hodně.
Na celopevňáku by mi stačila kazeta 11/32.
A jak takové převody pak řešit na 29tce? Tam jsi pak stručně řečeno v pr...
Teď díky desítce s 36 pastorkem už aspoň lze dosáhnout adekvátní převod tomu 22/32. Na 29tce je stejný převod 22/36 (díky větším kolům musíš mít o ten poměr i větší pastorek). 9ti kolečko 12/36 sice jedno existuje, ale pouze jediné a to těžké jako prase (450g). A nečekám, že by Shimano ještě přestavilo jinou 9tkovou kazetu než HG61, když teď přešlo na desítku.
U desítky pouze na Shimanu standardně opět nebude 22/36 převod, protože standardně jsou teď převodníky 24/32/42.
To je ale pořád jen adekvátní převod tomu 22/32 na 26tce. Převod adekvátní 22/34 už máš smůlu zcela i s 36 pastorkem.
A náročnější terén na 29tce? Pro někoho ano, pro dost lidí ne. Pro malou postavu bude i dobrá 29tka velmi obtížná na ukočírování v náročnějším terénu.
Kdybych měl na celopevňáku jezdit hodně náročnější terén (i tací se najdou a když mají perfektní techniku, tak občas někdo dá i více než jiný na fullech), tak bych tam byl s 29tkou zcela nešťastný. Tohle jsem si už také vyzkoušel. I se 182cm jsem měl s ukočírováním 29tky celopevňáka v techničtějších pasážích mnohem větší problém než s 26tkou. A to i přes výrazně lepší převalování kol přes překážky. Na celopevňáku to ale není moc o převalování kol, protože na něm rozhodně nejde jen tak to pustit v náročném terénu přes překážky jako na fullu, ale je třeba hodně pracovat s těžištěm.
A nevím proč by na cykloturistkiku měly kralovat treky. O tom už tu bylo několik debat, tak jen uvedu jeden příklad.
Loni jsme byly s manželkou na Korsice, 95% se odjelo po asfaltu. Oba jsme tam byly na 26tce biku (já celopevňák, ona s odpruženou lehoučkou vidlicí, má tam ještě starého Skareba upraveného u Milana, takže perfektně fungujícího). Já si tam kvůli pohodlí tenkrát nechal UST RR, takže jsem ani nedával slicky. Ona měla nahozené Marathony Supreme 2,0.
Tohle byla akce typické cykloturistiky. Treka bych ji na tu akci nezvolil ani náhodou.
Užší pláště by nechtěla (pár úseků bylo slušně rozsekaný asfalt, objemné pláště se sakra hodily), rychlostně by nic nezískala (jezdí moc pomalu aby poznala výhody menší aerodynamiky, i na asfaltu průměry hluboko pod 20), pouze by ji to přineslo spoustu nevýhod.
Nejlehčí převod tam měla 22/34 a ten i na tom asfaltu dost využívala. Na Treku by měla smůla a převod mělo o trochu (kdyby měla dané bikové převody s 22/34, tak o trochu za větší průměr kol) nebo spíše o hodně těžší (při trekových převodech + rozdíl za větší průměr kol).
Kolo by měla při podobném osazení a ceně o kilo těžší. Vidlici téměř nefunční pokud by byla treková (nepočítám teď že by tam mohla být třeba 29tková Reba).
A ještě nedávno by ani neměla na treku možnost tam dát adekvátní pláště. Teď už konečně ano, teď má Schwalbe v nabídce Marathony Supreme i Dureme i ve verzi 622x50mm (naštěstí, kdyby ne, tak bych pořád ještě váhal, jestli bude celopevňák 26tka nebo 29tka, budu tam dávat Marathony Dureme ve 2,0" šířce).
Tedy nechat ji takovou cykloturistickou akci odjet na trekovém kole, tak to pro ni bude pouze utrpení a výhoda žádná.
Já jsem vůbec na té akci dost věcí nechápal. Bylo tam poměrně dost lidí na trekových kolech. A typický cykloturisti, většina spíše menší výkonnost. A co pak předváděli ve výjezdech a lámání těžkých převodů při crosových převodech (lehčí neměli a na větší rychlost neměli výkonnost)...
Měl jsem na mysli cykloturistiku jako cykloturistiku v pravém slova smyslu - ne vyjížďky nalehko, takže kompletní obrašnování odpředu až dozadu, několik litrů vody a stan ;o). Tuhle lehkou turistiku na trekách jsme si v Chorvatsku na ostrovech užili už 2x. Třeba na Visu se sjíždělo z 600m vrcholu (kam vede asfaltka po které jsme to vyjeli) zadem po makadamové kozí stezce (hodně hrubej stěrk). Spousta 26" tam skoro půlku cesty dolů tlačila. My jeli 4 na trekách, z toho 2 lidi v důchodovém věku ! A co myslíš ? Jestli jsme slezli kvůli 20m úseku, kde se to už moc bořilo, tak je to moc. Netvrdím samozřejmě, že to bylo díky 28" ;o) Ale s 29" by se to projelo celý - o tom jsem přesvědčen.
Jinak mi nějak nesedí tvé úvahy o převodech, průměrech atd.
26" je vnější průměr kola včetně plášťů
28" je vnější průměr kola včetně plášťů
29" je vnější průměr kola včetně plášťů
Takže je a nebo není 29" blíže 28" ?
S použitím jednoduché matematiky a fyziky ze základní školy se dá celkem snadno při použití stejných převodů i síly udělené pedálu spočítat, jakou tečnou sílu vyvozuje kolo každého daného průměru a opět bude 29" blíže 28".
Také nerozumím tomu, proč by se neměla geometrie rámu 29" kola blížit více 28". Jde o rozdíl 1" na průměru, takže na poloměru je to 1/2" a to je cca 13mm, takže skoro nic. Když budu uvažovat, že trek má limit pro velikost pláště 28 a 1/2", tak 29" bude mít limit někde na 29 a 1/2", takže pořád stejný rozdíl, o který stačí posunout dozadu osu zadního náboje a o ten 1 palec (25.4 mm) rozšířit zadní stavbu, aby se tam taková guma vešla. Takhle vznikly první 29". Respektive vznikly tak, že se použil trekový rám do kterého se vešla větší guma a až pak výrobci začali ty rámy pro větší gumy lehce upravovat.
Podívej se na to, jak se změnila u treku geometrie za posledních 10 let. První Authory byly obšlehnutý z favorita.
Jo a až seženeš ty Dureme 29x2, tak se ozvi - ještě před měsícem jsem je chtěl objednat, byly na E-bay i v některých zahraničních odbchodech dostupné (u nás nejspíš nikdy) a před týdnem jsem je už nesehnal. To jsou totiž typické cykloturistické pláště pro 29" a uznávám, že i pro 26" ;o))))
Jinak k tomu výpočtu tečné síly, což je to, co pohání kolo kupředu, tak jestliže na 26" to bude X Newtonů respektive 100% (na páce 13"), tak při stejném převodu to na 28" (14" páka) bude 92.85% síly a u 29" (14.5" páka) to bude 89.65% síly. Docela podobná čísla že ? Stejně tak by se to dalo otočit a říct, že na vyjetí stejného kopce (se zanedbáním rozdílu v odvalování) bude zapotřebí u 28" o 7.69% více síly a u 29" o 11.5% více síly a samozřejmě i pojedu rychleji. Mám-li lehčí převod, můžu to srovnat jak do síly, tak rychlosti. Pokud nemám, tak musím šlapat o těch cca 10% více silově a to už není zase až takový rozdíl.
V celém příspěvku vycházíš ze špatných údajů. Já vycházím z reálných přeměření obvodů z praxe. Vůbec neplatí, že v praxi je to 26", 28" a 29". Ty hodnty se hodně liší a to dle konkrétních plášťů. Samozřejmě nejvíce to ovlivní použitý plášť na treku, tam jsou rozdíly největší a v extrému to může být cokoliv od 26" až po 29" (celých 29" se do většiny treků tedy už nevleze).
Já bral hodnoty se kterými jsem se setkal v praxi při reálném přeměření, většinou to byly spíše užší pláště, ale bylo to originál osazení od výrobce.
A pak tam máš další špatné předpoklady. Na 26tce je u zadní stavby celkem velká rezerva s místem k sedlové trubce, protože jednak je to dobré když se plášť obalí bahnem. A pak pro ideální vlastnosti u 26tek není už cílem dělat zadní stavbu co nejkratší, ale záměrně se i někdy mírně prodlužuju (u 26tky příliš krátká zadní stavba má špatné chování do prudkých výjezdů).
Krosová kola se taky často do 26tkových bikových rámů a vidlic vejedou, pokud není použit nějaký výrazně širší plášť.
Treková kola mívají menší rezervu mezi pláštěm a zadní stavbou, protože se nepočítá s pláštěm obaleným velkým množstvím bahna. Klidně bývá někdy délka zadní stavby 26tky a treku na chlup stejně dlouhá (záleží to samozřejmě na konkrétním rámu).
U 29tky se opět počítá s použitím pořádných balónů + obalení bahnem, takže slušná rezerva.
A v neposlední řadě to hodně výrobců 29tek ze začátku s tou délkou zadní stavby přepálilo a vlastnosti pak šly zcela do háje. Nebyly ojedinělé i zadní stavby 465mm dlouhé (hrůza).
Teď se to postupně začíná u 29tek sbližovat, protože je snaha u lepších výrobců kvůli lepším vlastnostem tu zadní stavbu co nejvíce zkrátit. Ale to už nejde s běžnou konstrukcí rovné sedlové trubky, na levných rámech tyhle složitější konstrukce zatím nehrozí.
V tomhle opět vycházím z konkrétní geometrie mnoha desítek rámu na současném trhu, tedy z faktů, jak to v reálu je. Za posledních 14 dní jsem prošel geometrii cca 150 různých rámů při hledání toho, co jsem potřeboval.
A pak treková kola mívají většinou kratší rámy podobné délce 26tkových biků.
Většina 29tkových biků je až nechutně dlouhá, často i v nejmenších velikostech kolem 600mm délky rámu.
Když už se tu mluví o průměrech kol neodpustím si otázku. Vždycky jsem si myslel že 20", 26", 29" jsou průměry ráfků. Jak to teda je? Jaké jsou reálné průměry ráfků?
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Palcové rozměry jsou tzv. "smluvní rozměr" a zhruba znamenají vnější průměr pláště v palcích.
Joe-Cube už odpověděl. Jen doplním k těm ráfkům. O těch kategoriích, co se tu bavíme, tak to jsou pouze dvě velikosti ráfků:
- 26" kola používají 559mm ráfky
- 29" kola, trek, cross, silničky, vše používá ráfky 622mm, tedy jsou to stejné ráfky
Ráfky tedy mají o hodně méně než ty čísla v palcích o kterých se tu mluví
A nějaké příklady reálných hodnot průměrů kol:
- 26" bike
tady to bývá tak od 25" (to je pro použité uzoučké pláště, když si někdo z 26tky bika chce udělat něco podobného silničce se zachováním kol)
objemnější pláště typu 2,4 mají 26,4"
až po superširoké a vysoké sjezdové pláště, které se blíží až 27"
- silnička
tady to bývá kolem 26,3-26,5", měl jsem teď doma silničku, která měla průměr kola o chlup menší než můj jeden 26tkový bike
- kros, trek
tady to bývá od cca 26,3" (můžeš dát silniční pláště) přes 26,8" pro hodně úzké trekové pláště až klidně po 29". Když se to blíží těm 29", tak to je ale pro objemné bikové pláště, takže se tomu už pak nedá říkat moc trek/kros a taky se tak objemné pláště do skoro žádného cross/treku nevejdou (vyjímkou je třeba Apache wakan, který pobere 2,1 bikové pláště, možná i více)
- 29" bike
tady to samé co kategorie předtím, jen to může končit pro opravdu objemné extra objemné pláště až někde u 30"
Jak to tady nezaujatě sleduju, tak jsem si to schválně spočítal u svýho treka, kde je Marathon Cross 40-622, nic tenkýho. Sice dost ojetý, ale při obvodu 2182 mm (změřený a zadaný i v tacháči)to má jenom asi 27,3 palců!
To je přesně ono. Crossové pláště vůbec tak moc objemné nebývají a to označení 28" pro cross/trek je dost zavádějící.
Užší crossový plášť než 40mm může mít klidně i jen kolem 2140-2150mm (měl jsem v reálu takové v ruce).
A když pak objemný bikový plášť má kolem 2100mm, tak je to velice blízko.
A naopak 29tkový objemnější, který má kolem 2300mm (někdy i více) je docela daleko.
Proto od začátku tvrdím, že cross/trek má častěji blíže spíše k 26tce biku než k 29tce.
Jinak doufám, že Marathony Dureme 50-622 budou mít aspoň tak kolem 2240mm. To by i přibližně sedělo s tím Marathonem Cross 40-622, o 1cm širší rozměr u Schwalbe bývá i zhruba o ten 1cm vyšší. A to by dalo cca těch 6cm na obvodu navíc.
Podle toho kdo co sjel se nedá posoudit nic. Tady rozhoduje tak z 90% jezdec.
A pokud budeme brát vliv kola, tak pokud je to mimo pořádný terén, třeb a jen nějaký makadam, tak tam nejvíce může pomoct jaký má kdo použitý plášť, velikost kol moc nepomůže.
Naproti tomu v technickém terénu nejvíce dělá geometrie konkrétního kola, i když pláště samozřejmě taky hodně. Na většině treků bych nedal v náročném technickém sjezdu skoro nic, ani to co v klidu dám na 26tkovém celopevňáku s vhodnou geometrií. To říkám z praxe, protože jsem pár treků v pořádném terénu zkoušel, abych si ověřil v některých případech jak moc je levej daný jezdec, že nedokáže v terénu nic dát nebo kolik za to může kolo.
Bohužel většinou to byla kombinace neschopný jezdec + nevhodné kolo, takže to pak s tím už nešlo dělat vůbec nic :-)
Na makadovou stezku bych při výběru 26 x trek nejraději vzal 26tku s širokými plášti s minimálním vzorkem (beru v potaz, že se na tom kole pojede hodně asfaltu, takže nebude vhodný nějaký pořádný drapák). Samozřejmě stejně široký totožný typ pláště bude u 29tky držet o něco lépe. U treku se ale často už nemusí vejít.
Dureme teď moc nejsou žádné. 2010 model už skoro všem došel a 2011 ještě není k mání, odhaduju, že budou tak do měsíce.
Já stejně čekám na 2011 modely, chci už s novou roadstar směsí.
Jako laik nebud zasahovat do disuse profíkům-jen na okraj:už 16 let jezdím "natěžko" i do zahraničí na treku(postaveném na míru-mám při výšce 178 docela krátké nohy) k plné spokojenosti(asi proto,že jiné kolo jsem nejel:-) )projel jsem cesty necesty v rumunsku,srbsku i bulharsku bez nějakých problémů(převod 44/34/24 na osmikolo 11-30),kola 28" a pláště šíře 35-42mm(podle předpokládaného terénu).asi neřeším vynaložení sily na tečnu kola ap. věci, ale zatím jsem se vždy vrátil a nezdálo se mi,že bych se nadměrně dřel(jasně že nalehko a na 23-kách byh jen lítal,ale bagáž a nezávislost vyžadují svoje....
Ono na každém kole, které není vyloženě šmejd se vždy bude dát celkem slušně jezdit. A pokud je třeba rám na míru s tím, že jsi přesně věděl, co chceš, tak to určitě nemůže být špatné.
To ale neznamená, že to nemůže být i výrazně lepší.
A při ježdění s bagáží se některé rozdíly mezi typy kol stírají. Tím myslím např. hmotnost kola. Při ježdění na lehko jsou třeba 2kg na hmotnosti už dost velký rozdíl. Když se poveze 30kg bagáže, tak se ten rozdíl ztratí.
Z bagáží bude také rozdíl v tom, co je jak podstatné z odporových sil. Gravitace (tedy kopce) bude mnohem významnější, aerodynamika samotného kola (tedy vliv posedu a šířky plášťů na aerodynamiku) bude téměř nepodstatná (stejně ji zhorší bagáž, navíc se jezdí s bagáží o něco pomaleji).
S bagáží je omezené, co se dá technicky v náročnějších úsecích jet už kvůli té bagáži, takže věci jako horší obratnost a třeba horší točivost se budou zdát jako zcela nepodstatné.
Když to vezmu lehce nadneseně, tak s bagáží může být úplně fuk, jestli se jede na treku, 26tce nebo 29tce a budou podstatnější úplně jiné faktory typu odolnost plášťů, aby se moc nedefektilo, pohodlnost posedu pro jízdu hodně dní v kuse, spolehlivost kola, atd. A tohle jsou všechno vlasnosti, které mohou být dobré i špatné na všech kategoriích kol a bude záležet na správném konkrétním výběru.
Já jsem určitě ve svojich přípspěvcích zatížený stylem svojeho ježdění. Tím myslím například to, že i když jedu třeba na cyklotrustickou akci, kde se bude jezdit převážně po silnici (třeba ta zmíněná loňská Korsika), tak ocením pořád hodně technické rozdíly kol typu vliv geoemtrie.
A to proto, že třeba v dlouhých asfaltových stejzdech si je chci užít, jedu je trochu ostřeji a je pak sakra rozdíl, jak kolo drží v zatáčkách v ostřejším náklonu, jak dobře brzdí při nutnosti jít ostřeji na brzdy v krizovějších situacích, jak je točivé, jaké má vlastnosti pro ostré brždění (třeba některé treky jsou krátké kozy s velkým hlavový úhlem, to je pak tragické na ostré brždění). Na fullu mi tohle ve sjezdech na asfaltu už nebralo a rychle jsem je nejezdil, na celopevňáku na Korsice když byl asfalt téměř pořád mi to zase nějak chytlo.
Taky vím, že tohle byla slabina Ralphů, které jsem tam měl, na ostré klopení už mají příliš vysoký boční vzorek a už to není ideální.
Tak 622-37 Dureme už k mání jsou, 622-50 snad už brzy taky, během listopadu snad už budou:
http://www.bike24.com/1.php?content=8...
Tak jediné 622-50 ještě pořád nejsou. Už jsem si je objednal na bike24 a teď dostal od nich mail s přesnější informací. Dle jejich dotazu na Schwalbe by měly být k mání na konci listopadu (tedy ty 2-3 týdny co uvádějí jako dostupnost by měla +- sedět).
Jsem to tu zapomněl aktualizovat. Dureme 29x2,0 už mám pár týdnů nahozené. Mají je teď asi už všude možně, já je bral na bike24.
Vypadají dobře, ale uvidí se až je pořádně projedu (což se zatím nestalo, chybí mi ještě jedna věc do kompletu a to rám, bez toho se jezdí blbě).
Házet nehází vůbec, to jen jak se tu někde zmiňovaly problémy s házícími Supreme.
Jen jsem měl docela problémy při zkoušení je použít bez duší (na 29tkové Cmaxy). Nakonec sem je nahodil, ale pro větší tlaky to nebylo ono. Takže na tomhle jediném kole zatím nechám duše a budu jen doufat, že někdy v budoucnu u Schwalbe někoho napadne, že i takové pláště by se hodily buď přímo v UST verzi nebo aspoň tubeless ready s UST patkami (pak by s nima nebylo tolik problémů bez duší).
mimochodem byl na to dlouhodobý test, řekl bych loni ve Velu ( čtu velo a cykloturistiku tak si nejsem jistý), byla to kola od stejné firmy, stejně vybavená a střídali se na nich stejní jezdci a jezdili stejné úseky.. kola Racebike
Našel jsem bohužel jen jejich link
http://www.racebike.cz/news/22/72/2
Uz jsem ti to psal vedle. Kdo chce pouzivat MTB skutecne jako MTB, tomu vyhovi 29" v klidu, kdyz ma od nejakych 180 vys, radeji 190+. Kvuli obratnosti, praci s tezistem, vaze kola atd.atd. . Je fakt, ze fura lidi MTB jako MTB ani nepouziva, v opacnem pripade bych zacal uvazovat o vymene, dokud jsi kolo jeste nepouzila.
Pokud ale chces pouzivat MTB jako kolo pro silnici a polni cesty, nemusi ti s tvou vyskou 29" za predpokladu co nejnizsiho ramu az tak vadit, potom ti preju to stejne co Jurimir.
Prvních 200 km...všechno ok, ale rozjet se na tom do prudkého kopce je problém. No snad si zvyknu...
Zkus se rozjíždět z kopce, to jde snadno a prudký kopec pak vyjet třeba setrvačností z protisvahu :-)
Dobrý nápad, ale ne vždy je protikopec v dohlednu...:)))
Tak v tom případě ti nezbývá než v kopci nezastavovat a není pak problém s rozjížděním :-)
To je pěkné. Bikeři řeší, jestli 26" nebo 29", zatímco lehokolisti řeší jestli 20", 24" nebo 26" :)
Láká tě ležení na vysokém kole, začínáš trénovat? :-)