Jaký je rozdíl mezi duálním a optickým stabilizátorem obrazu. A který je lepší při výběru fotoaparátu. Díky za odpovědi a hodně ujetých kilometrů bez nehody.
Když už nějakou stabilizaci, tak jedině optickou. Duál je optická + tzv. digitální, to jest automatické navýšení citlivosti = vyšší šum. Šidítko digitální stabilizace mají některé levnější kousky.
Dobře se dá fotit i bez stabilizace, asi to není špatná vychytávka, ale jsou mnohem důležitější parametry, než dvouciferné hodnoty MPx a stabilizátory...
Nejlepší a nejspolehlivější stabilizátor je stativ.
takže něco jako digitální zoom - sice je to kravina naprosto k ničemu, ale v reklamním letáku to zaujme :o)
Jak koho, kdo ví o čem to je tak ne. Já třeba tenhle údaj vůbec ani nehledám.
já mám na digitální zoom fotky, který bych bez něj nikdy nevyfotila, ale je pravda, že kromě blízkých záběrů stíhaček lítajících nad Brnem při leteckým dnu sem to nikdy nepoužila. Takže máš pravdu, kdo ví, o čem to je to nehledá, ale někdy se to hodí:)
Použít digitální zoom bez stativu je zbytečná práce a i se stativem to je jen nouzovka ve zcela vyjimečné situaci.
Digitální zoom je jen výřez z obrázku vytvořený hned ve foťáku a roztažený do celého hledáčku (a následně "políčka" snímku). Je to výrazně na úkor kvality a totéž se dá docílit i v editoru na počítači. Není to prodloužení ohniska (chybí tedy efekt změny perspektivy), jen elektronické vyzvětšování části obrázku (využití jen části snímače).
to samý,ale s lepším výsledkem zvládne každý slušný edit.program-když zvětšíš foto po 10% několikrát po sobě,na kvalitě to až tak nepoznat a výsledek je lepší.osobně si myslím,že zničit fotku digitálním zoomem je práce zbytečná-o úpravy se má starat editor.program v počítači a ne fotoaparát.
jak uz bylo psano, dualni je kombinace mechanickeho a elektronickeho, mechanicky muze byt bud v objektivu, nebo ze hybe cipem, elektronicky muze byt bud podvod na zakaznika ala digitalni zoom a to zvyseni isa, nebo jeste jakz takz smysluplna vec a to varianta na mechanicke hybani cipem - hybani obrazem po cipu, tam je ale jasne, ze neni vyuzity cely cip, ale je potreba ten presah pro stabilizaci.
jinak zcela nejlepsi je opticky v objektivu, o neco horsi je hybani cipem, protoze mirne zahriva cip - vyssi sum.
dualni kombinace objektivu a hybani cipem je teoreticky mozna u zrcadlovek, ktere maji stabilizovany cip a vrazis do nich stabilizovany objektiv. jaky to da vysledek netusim, mozne je i to, ze by sly stabilizatory proti sobe.
lacine vergly muzou kombinovat i oba digitalni stabilizatory.
"stabilizovani" zvysenim isa muze na dobrem fotaku byt i co k cemu: nocni scenu, co na svem FZ50 fotim na 1/2 sec, zvladne canon 400 s podobnym vysledkem na 1/30!!!
K poslední větičce - jestli to "stabilizátor" zvládne automaticky a švácne tam 800 ISO sám, tak bez stabilizace můžeš tohle udělat sám předem. Teda pokud touhle citlivostí foťák disponuje.
To, že Canon zvládne tytéž podmínky s výrazně kratším časem může být buďto zvýšením ISA do hodnot, které ty ani nemáš, ale taky to může být větší světelností objektivu.
Vyšší hodnota ISA ale sebou nese vyšší šum a u méně kvalitních čipů v konečným důsledku místo použitelného obrázku "šumák" s barevnými fleky. Mnohdy nejvyšší citlivosti jsou použitelné pouze při redukci rozlišení (spárování pixelů).
Prostě digitální stabilizaci ne-e. Je lepší to mít pod kontrolou a podle potřeby tam tu vyšší citlivost nastavit sám.
ten canon ma mnohem vetsi cip nez muj panasonic a cim vetsi cip, tim mensi sum. objektivy jsme meli svetelne zhruba stejne a majitel canonu neni zadny blbec, aby si neumel nastavit iso sam, napsal jsem to jako ukazku toho, ze citlivy a nesumici cip muze plne nahradit opticky stabilizator svou podstatou.
Presne tak. Jsou mnohem dulezitejsi veci nez nejake stabilizatory a funkce na prd.
Osobne (zrovna vybiram:-) ) bych pri vyberu digi fotaku koukal na velikost cipu (pripadne pomer velikost cipu/pocet pixliku) a svetelnost skla (celkovou kvalitu skla). Dle meho to pomuze mnohem vic, nez nejaky stabilizator.
měl bych pro tebe tip. teda jinak: u canona je to jasný jak facka, otázkou sou prachy:-/
No...prachy:-))) To bude vzdy problem:-)
U me zatim vyhrava full frame od Canona...5D. Ale nespecham na to, takze pockam zda neco pred letem nevyleze noveho. Preci jen uz je 3 roky na trhu a nic noveho. D3 od Nikonu uz je taky 2 roky na trhu. Sakra musi neco vylezt a stare modely doufam s cenou padnou niz:-)
njn, profesionálové. 100 klacíků to pro začátek spraví a fotky z vejletu budou jedna báseň :-))
To je jak s tema kolama za 50tis o ktere se hadaj vedle ve vlakne:-)))
Srdcovka. Zadnej profik. Osobne fotim hlavne na film. A jeste dlouuuuho budu. A na velkej film:-) Ale bohuzel...doba je zla a i temnokomornici musi obcas ustoupit:-))
Vim co chci a co potrebuji....minimalne full frame:-( Bohuzel. Nic mensiho nema vyznam. Kdyby byla hola krabice se spousti a full frame cipem, tak by mi to stacilo. Bohuzel takhle musim platit i za ty kravoviny uvnitr..ktere nikdy nevyuziju:-(
A neni to na vejlety. Tam vozim mejdlovku. A budu vzdy...:-) Je to pohodlnejsi a poslouzi to dostatecne.
musim se zeptat páč mi to není jasný:-/ chceš s tím fotit ze satelitu a pak to zvětšivat abys na těch snímkách viděl, co měl usáma k večeři? myslim, že budeš dělat zvětšeniny řekněme 40x30cm a ne obrazový tapety. a to že to má větší čip neznamená, že je obraz lepší ve smyslu jemnější. při porovnání 5D x 50D je tomu naopak. stačí si porovnat plochu čipů vursus počet bodů. no ale pokud nevíš co s penězma...
co se týká fotáku, jde zásadně a jen o sklo.
Bilicek ti odpovedel...neni to o nejake jemnosti, rozliseni. Je to uplne kvuli necemu jinemu...a mnohem podstatnejsimu. Z toho duvodu treba prechazim z kinofilmu na stredoformat (6x6). A kdyby velkoformat nebyl tak tezkej, tak fotim i na velkej format.
včera v 15:17 si napsal, cituju:"Osobne (zrovna vybiram:-) ) bych pri vyberu digi fotaku koukal na velikost cipu (pripadne pomer velikost cipu/pocet pixliku) a svetelnost skla (celkovou kvalitu skla)."
tedy 5D má 24k bodů na čvereční mm - 50D má 45k. když vynásobim 24k*1,6, dostanu 38k. o skle sem se zmínil. můžeš mi, prosím, teda ted nějak vysvětlit proč to obracíš jinam. nejsem vševědouci a rád bych si v tom udělal jasno:-/
Me ale jde o neco jineho. Me jde o velikost cipu...jeho rozmer. Me pixely vybec nezajimaji.
Jde o to, ze cim vetsi mas senzor (filmove policko) tim lepe muzes pracovat s hloubkou ostrosti. A to je pro me dulezite. Proto spousta lidi foti na stredoformat. A ti nejvetsi blazni foti na velky format, kde si muzes s hloubkou ostrosti vyblbnout az hruza.
Nejake vysvetleni jsem nasel zde:
http://www.grafika.cz/art/dv/rom_trouble2.html
Jeste doplnim. Jde mi o tenhle rozdil.
Velikost obrazoveho snimace:
Canon 50D: CMOS 22,3 mm x 14,9 mm
Canon 5D Mark II: CMOS 36 x 24 mm
A tam je sakra velky rozdil. Vubec mi nejde o pixely.
dobře, beru. zorný úhel - velikost senzoru - hloubka ostrosti. to všechno ale řeší KVALITNÍ SKLO a finanční rozdíl, kterej ušetříš na těle můžeš právě vrazit do něj. momichodem v odkazu, kterej si mi posla, čti nejen černý na bílym ale i šedý na bílym;-)
Ach jo. Precti si ten clanek na ktery jsem odkazoval. Pripadne precti knihu toho cloveka, ktery clanek napsal.
Proc myslis, ze lide foti na vetsi formaty? Proc myslis, ze treba Kamarad foti na 6x6. Tak mu rekni, at si koupi lepsi skla (myslim, ze zrovna on foti na nejlepsi skla dostupne na trhu) a ze muze fotit na 6mm:-)
Myslis si, ze dosahnes stejneho vysledku tim nejlepsim sklem (ekvivalent na dane formaty, abys dostal priblizne stejne ohnisko), kdyz budes fotit na kinofilm a treba na 6x6? Ani nahodou!!!! Je to zatracene velky rozdil.
Porad nechapes o co mi jde....
vzdyt uz fullframy maji smysluplnou hloubku, kolik si predstavujes idealni hloubku ostrosti, ze uz par cm za zaostrenim uz bude rozmazano?
Hele. V beznem zivote, pri foceni na vejlete nebo rodinne snimky...tam hloubku ostrosti neresim. Cvak a jdu dal.. Ale vim, co fotim, vim co chci fotit a vim k cemu to potrebuji.
S velkym formatem si muzes defacto davat bod zaostreni kamkoli do prostoru a muzes mit hloubku zaostreni i nekolik cm. Jdou s tim delat neuveritelna kouzla o kterych se muze klasikoformatnikovi jen zdat. Je to dalsi dimenze a moznost fotografovani.
Pak treba pri foceni interieru nebo architektury potrebujes co nejkratsi ohnisko. A to bez nejakych optickych vad (treba soudkovitost). Kdyz pouzijes fotak s faktorem 1,6, budes muset treba na klasicke ohnisko kterym ja fotim interier (20 nebo 24mm) pouzit skoro rybi oko, ktere uz zatracene deformuje obraz. Tim, ze pouzijes full frame muzes vyuzit plne kvalitu skla 20mm a deformace budou minimalni. Nehlede na to, ze musis mit prostor pro narovnani svislic v editoru...takovej proces ti vezme dost obrazu. Takze me jde o to utrhnout hned na zacatku co nejsirsi a nejkvalitnejsi obraz.
Proc myslis, ze se interiery foti na kardan a digitalni stenu? Aby se maximalne vyuzila schopnost objektivu a rovnou se srovnal padajici obraz.
Zkousel jsem fotit interiery na Nikona D60 s kvalitnim sklem. A neni to ono:-) Musel bych mit panoramatickou nodalni hlavu a pak to nejak smudlit v editoru. Jde to, ale nez se dostanes k uspokojivemu vysledku, tak se dve noci nevyspis.
vidíš to, já teď poslední dobou fotím akce hlavně sigmou 10-20 na canonu 40D (crop 1,6) a deformace se snažím naopak využivat. Hlavně fotky z klenutých mistností vypadaj dost dobře
Jeden cas jsem se strasne bavil tim, ze jsem fotil rybim okem (bohuzel ne sbym:-( ). Uzasnyyyy:-) Myslim, ze zrovna na koncerty a podobne akce je to dobra volba...podporuje to dynamicnost. A uzasny jdou momentky obliceju...:-)) Na fotoaparatu.cz jsou i lide, kteri foti jen na oko....a uzivaji si to maximalne:-) No jo...sirokouhelnici:-)))
Ale musis uznat, ze kdyz clovek foti interiery a architekturu, ze musi podat co nejverohodnejsi obraz.
mě se vždycky líbil ten proces. Koupeš prázdnej papír a najednou se na něm pomalu začíná objevovat obrázek. Přes všechny technický vysvětlení, jsem byl vždycky v tu chvíli napnutej jako malý dítě a přišlo mi to jako zázrak z pohádky:o) měl jsem to štěstí, že mě to kdysi učil zapálenej pan učitel a měl jsem i možnost fotit na skleněný desky takovým tím historickým fotoaparátem s harmonikou. Paráda!
Hele až budeš v ČR a budeš něco vyvolávat vem mě aspoň na půlhoďky s sebou. Slibuju, že nebudu na nic chmatat a budu zticha;o)
Nech tohooo...ja uz tam nebyl ani nepamatuju. Navic jsem nikdy nemel fotokomoru. Vzdy jsem jen obsadil koupelnu a zbytek rodiny se o vikendu nekoupal:-))
Ale je to muj sen mit komoru. A bude:-)) Je to presne z toho duvodu o kterem pises. Je to takovej malej zazrak, ktery me nikdy neprestane fascinovat. Je to srdcovka. Dovod, proc stale fotim na film.
Ale bohuzel doba je na temnokomorniky zla a bohuzel v dnesni dobe se stava, ze proces v komore je straaasne dlouhy. Proto premyslim, ze prelezu na digital a film si necham opravdu jen na CB fotky.
Jo a az nekdy bude komora, muzem tam byt treba tyden:-)))
Hele já byl takhle několik dní ve fotokomoře, protože když jsem dělal diplomku, tak nějak nešlo dovézt z kapitalistické ciziny tiskárnu a ještě jsem neuměl postavit k Sinclairu paralelní rozhraní. Tak jsem postavi stativ, nafotil obrazovku, odroloval, nafotil obrazovku,... A tak jsem ve fotokomoře vyrobil výpis, který jsem měl přiložit k diplomce. Vzniklo dost tlusté album.
Jaké foťáky si berete sebou do terénu ? Nemáte strach o optický stabilizátor obrazu a celkově optiku, či mechaniku při otřesech na kole ? Já ho vozím v brašně a tu v batohu, ale i tak mám strach.
zrcadlo pořádně zabalím a mám ho v batohu pověšeným na sedačce. Ale instinktivně jedu opatrněji než bez foťáku. Strach mám, ale zase si říkám, že to kluci šikmooký mají za ty roky vychytaný, navíc to co dělaj občas dělaj profíci je mnohem horší a taky to vydrží.
Se zrcadlovkou jsem pravda jeste na biku nejel, ale budu ji vozit taky jenom v batohu, takze to bude zhruba jako bych sel pesky nebo max. bezel, co se tyka otresu. Navic zrcadla jsou mechanicky odolnejsi, nez kompakty. Riziko vidim jenom tehdy, ze bych se nejak nestastne vymazl.
jaký konkrétně vady můžou ten foták postihnout? že bych vozila starou mechanickou praktiku radsi misto digitalu... i když můj fotak je cenově spíš to levný, i tak bych radši odrovnala něco, co nikdo už nepoužívá, než novej digitál...
Jestli mas zrcadlo, tak pak je asi opravdu nejlepsi batoh na zadech. Kdyz jedu na delsi akci na tezko, tak si davam zrcadlo do riditkove brasny a ostani harampadi davam normalne do brasen.
Ale z vlastni zkusenosti vim, ze kdyz jedu na kole, tak se mi nechce stavet, vytahovat fotak z batohu, opirat kolo, cvaaaak, pak vse zabalit, nasednout a jet. Proto jsem se rozhodl, ze na kole budu vozit jen kompakt. S nim muzes fotit i za jizdy. Pripadne rychle zastavis, cvaknes a muzes rychle jet. Takovej kompakt mivam v pouzdre na popruhu batohu. Tam ho nasmatras snadno.
Nemyslim si, ze by nejake trepetani na kole fotaku extra vadilo. Pokavad se trepeta nekde v batohu nebo v polstrovanem obalu, tak je to OK. Na kole je asi nejvetsi pruser ten, kdyz nedobrovolne opustis kolo a nedobrovolne ten fotak zavalis....
to je pravda s tím vytahováním, ale já kompakt prostě nechci.
Jo jo, a pak dopadneš jako já ;-) Dříve jsem vozil takovou křehkou ultrazoom mrchu, takže zabalit do mikiny a šup s ní do batohu. Vyfotit něco po cestě byl pak docela a opruz... Vymotat se z batohu, vymotat foťák z mikiny, fotit, potom zabalit foťák, zamotat se do batohu a tradá odjezd. Když jedeš sám, tak to ještě jde. Ale když jedeš s více lidmi, tak už je skoro celou cestu jen doháníš, protože tyhle kejkle s foťákem fakt děsně zdržují...
Na takovéhle výlety jsem skončil také u kompaktu :-)
Ja kvuli podobnym zalezitostem fotak nevozim vubec :o) Ale ted nas foceni docela chytlo, poridil jsem digitalni zrcadlovku a to vytahovani je na tom to nejmensi. Aby clovek udelal vubec dobrou fotku, musi si na ni udelat sakra cas, fotit s ruznym nastavenim, z ruznych uhlu, filtr nebo bez, koukat, kde je slunicko, pockat na mrak, je to uplne jina filozofie :o)
Doufam, ze do srpna tech fotek pribude dalsich par tisic- az budeme na Garde, aby aspon par fotek stalo za to.
http://www.aaron.cz/produkty/olympus-sp-550...
když jsem ho kupoval stál tehdy ještě dvojnásobek, byla to horká novinka. Když mi upadl na chodníku na zem dostal jsem málem infartk z leknutí. Nestalo s emu nic a a upadl mi už víckrát. Vozím ho normálně na pásku v pouzdře. Sice jsem měl obavy ze začátku co se s ním stane a tak, ale pak jsem si řekl, že když ho nacpu někam do brašny tak nebudu fotit, přesně jak říká Michal a potom sice nehrozí riziko, ale taky ten foťák vlastně vůbec nepotřebuju.....
Už jse se s ním na kole i párkrát vysypal a i v rychlostech přes padesát a nestalo se mi vůbec nic. Ale možná to souvisí s tím, že jsem lehokolista a nosím ho tedy na břiše a břicho rozkrok atd. si každej chrání podvědomě a reflexivně....