Jelikož mi odešla vrtačka do věčných lovišť a bez ní jsem jako bez ruky, musím řešit koupi nové mašinky. Při té příležitosti mě napadlo zabít dvě mouchy jednou ranou a použít "akušroubovák" k přídavnému pohonu greenspeeda. Předběžně jsem vybral docela silnou mašinku a to BOSCH GSR 36V Li-ion. Má k dispozici náhradní baterii s nabiječkou, přičemž se baterie dobije za 30 minut na 70 %, což je na cestování skvělý čas. Váha i s akumulátorem je pouhých 2,5 kg, kolik váží další baterie a nabiječka nevím ale věřím že to uvezu. :-) Volnoběžné otáčky jsou 0-400 a 0-1400. Maximální kroutící moment je 80 Nm, počet stupňů 15. Chtěl bych vyrobit držák na rámovou trubku za sedačku, do sklíčidla upnout spešl upravený pastorek a přenášet sílu přímo na řetěz. Chtěl jsem se zeptat, má to cenu kupovat a vyrábět, nebo je to nesmysl? V případě že je to nesmysl, stačí mi "akušroubovák" o polovičním výkonu a tím bude i cena samo sebou úplně jinde. Díky za reakce.
Mám tomu rozumět tak, že chceš šroubovákem pohánět tříkolku o váze s jezdcem možná 100 kg i víc ???????? Tak je tedy odvaz...s tím by ses měl vrhnout do úsporných elektromobilů, pokud tohle dokážeš. myslím, že bys dostal i Nobelovku.
takhle má pár lidí udělanej pohon dětských vozítek, mnohem slabším motorem, takže nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat, ale jak dlouho to na baterku pojede? to asi nebude žádná sláva. Zase bys mohl mít na řidítkách něco jako plyn a jenom si občas trochu pomoct, ulevit nohám a tak. Mít ten šroubovák už koupenej tak bych to určitě zkusil, ale kupovat ho jen kvůli tomu, do toho bych osobně nešel.
Clovece ja nevim, zkusil bych to spocitat. Kdyz tak nejak odhadnu vstupni veliciny: Napeti jak jsi napsal 36 V. Kapacitu to muze mit, vzhledem k tomu, ze je to rucni naradi a LiOn s tak vysokym napetim, dejme tomu 1-2 Ah. Takze kdyz budu brat 1 Amper, bude to mit vykon 36 W a vydrzi to timto zpusobem pracovat (mozna) dve hodiny. Cyklista na obycejnem kole potrebuje podle rezimu jizdy k pohybu vpred vykon v rozsahu par desitek wattu az po zhruba 300 wattu pri zavodnim pojeti jizdy. Takze ten Tvuj napad, zase az tak sileny asi neni, ale uvaz hmotnost stroje, ktery chces pohanet a fakt bych asi udelal presny vypocet - jaka je kapacita toho akumulatoru a jaky je maximalni trvale odebiratelny proud? Nutne taky bude zapocitat alespon 10% mechanickych ztrat pri prenosu tociveho momentu na zadni kolo. I kdyt, tebou navrhovane reseni ma relativne velmi male ztraty.
Právě, malé ztráty. Myslím to tak, že si na "akušroubováku" dám nižší rozsah otáček na prázdno, tedy těch 0-400 a z těch 15 stupňů ten nejsilnější. Do sklíčidla bych upnul spešl upravený 27-mi zubý pastorek, který by byl mezi schlumpfem s-d 44 zubým převodníkem a rohloffem s 16-ti zubým pastorkem. Používal bych to výhradně jako pomoc do kopce.
Když napíšeš výkon šroubováku ve wattech a kapacitu baterie v ampérhodinách, bude se nám všem líp počítat;-)
A jinak - v akušroubkováku běží motůrek pár sekund, max. desítek. Pokud na něj pojedeš pár minut, imho ho spolehlivě spálíš...
podle toho, co šroubuješ. Myslím, že profesionální nářadí by mělo vydržet i téměř nepřetržitý provoz. Když budeš šroubovat třeba 200 vrutů za sebou nebo tak.. spálení motorku bych se asi nebál.
Šroubovák spálíš, je to uhlíkový motor a ten se nesmí používat nepřetržitě. Na kolo je potřeba bezuhlíkový střídavý motorek. Na internetu je jich plno. K němu ovšem musíš mít regulátor. Pouštím se do toho taky, jen zatím nevím které kolo zvolím, lehokolo, či tříkolku.
http://www.youtube.com/watch?v=0Z8dFlVNrY8
Akušroubovák bych nepoužíval:
ty potřebuješ něco takovýhodle:
baterie 2x12V LiFePo4 20Ah (7kg, 5-10.tis.Kč) a 250-500watů komutátorový DC elektromotor pro 24V (buď se sériovým vinutím, nebo s permanentními magnety). Pulzně šířkovou modulací řídit výkon motoru a mít to zpřevodované buď na levou stranu zadního kola- převodník namontovaný na místo kotoučové brzdy, nebo přes planetovou redukční převodovku jako pohon řetízku.
Akušroubovákem bych neztrácel čas, pokud chceš jezdit s výpomocí.
Elektromotory : ATAS nebo Iskra, baterie na auto88.cz, regulátor nějaký modelářský :)
Převrtaná tříkolka na olověné baterie vypadá takhle:
http://www.youtube.com/watch?v=4Oh7uyD08wc
Další elektrická tříkolka http://www.youtube.com/watch?v=nvNAjDcAlxo .
Z pomaluběžných motorů by možná stálo za to vykuchat Hub motor 250W ze sady(mají RPM cca 150-300otáček/minutu), osadit přes volnoběžku na nějaký pastorek a na tříkolce to připojit na MidJack, aby šlo zároveň šlapat, jet jenom na elektro, nebo na obojí zároveň, s využitím všech převodů co jsou pro klasické kolo (tj např 3x8, rozsah 450-500procent změny otáček).
Bohužel elektromobily takovýhto parametrů se bohužel nevyrábí.
Je to nesmysl.
Něco podobného jsem řešil ohledně pohonu robota. Problém je v tom, že elektromotor na vrtačce není určen k trvalému zatížení. Při vrtání vrtáš na lehko a zabereš jen při zatahování šroubu- dáš pauzu a jdeš na další šroub. Tím se motor vychladí.
Pokud ten motor běží déle (cca 1min) pod stálou zátěží tak se přehřívá a začíná jiskřit a rychle se opotřebovávat komutátor.
Nedá mi to abych se nezeptal.
Jak se stane z vrtáku, kterým vrtáš na lehko, šroubovák? A když šroubuješ více šroubů, nebo vrutů, jak velkou pauzu necháváš mezi jednotlivými úkony, aby se motor vychladil? Nedovedu si totiž představit, že bych platil někoho, kdo třeba 15 vteřin šroubuje a pak deset minut čeká až vychládne motor.
Krom toho ty moturky v beznych vrtackach je totez, co se pouziva v hrackach/modelech (mozna u drahych je to jinak, boschku jsem nepitval). A tyhle motory maji celkovou zivotnost jednotky, maximalne malo desitek hodin provozu. Pokud vrut sroubuju 5 sekund, je to 720 vrutu na hodinu provozu, takze pokud je zivotnost jen 10 hodin, nasroubuju jich docela dost. U kola ten cas bude odtikavat o dost rychleji....
Ahoj, jestli budeš svoji myšlenku realizovat, dej mi, prosím, vědět, jak to dopadlo. Teoreticky to není beznadějné: Pokud bude pohon dávat 150W, do kopce to kolo samo neutáhne, ale pomoc bude znát. To znamená při 50Nm na hřídeli pohonu otáčky 180/min (3/s), což vypadá dobře. Při rychlosti řetězu 0,5m/s vychází roztečný průměr pastorku 53mm. Napětí baterie je 36V, takže odebíraný proud bude 4,1A, při kapacitě baterie 2Ah tedy 0,5hodiny provozu, což není jako pomůcka tak špatné. Otázka životnosti zařízení a jak se bude pohon chovat s částečně vybitou baterií je ale (vzhledem k inzerované ceně) na místě. Nelehké rozhodování, ale dobrý nápad. Zkusil bych nejprve nějaké bazarové zařízení. Hodně zdaru.
Jde vidět, že to ještě nikdo nezkusil, ale jsem trochu blázen a zkusím to malé bláznovství sám. Pořád si myslím že to půjde, no uvidíme. :-)
u nas v praci mame styri akuutahovacky/vrtacky metabo http://naradi.narex-makita.cz/akumulatorove... . na kazdej uz zhorel motor aspon raz. pokial je baterka nabita, motor je v otackach, je vsetko OK. ked je baterka slabsia, motor nevladze pretocit nastaveny moment a staci ze zastavi na sekundu - dve a uz sa z neho dymi.pri vrtani sa da zastavit aj s plne nabitou baterkou. u tychto utahovaciek sa treba vyvarovat znizeniu otacok popripade uplneho zastavenia motora. predpokladam ze u inych to ale bude podobne. rozbeh z nulovej rychlosti je pre motor ista smrt.
http://naradi.narex-makita.cz/akumulatorove...
nechapem
este jeden: http://www.e-shop-naradi.cz/aku...
Ten "akušroubovák" co jsem vybral je na 36 V a má kroutící moment 80 Nm, takže je mnohem silnější než ten co máte v práci. No a jelikož ho dám na řetěz a zařadím v převodovkách nejlehčí převod, tak otáček bude dost, navíc mu pomůžu šlapáním.
jasne ze ta tvoja utahovacka je ina trieda, ale ani nevies ako a rozbehnes sa na tazsom prevode... z vlastnej skusenosti viem, ze pri veciach na ktore treba davat pozor si raz pozor nedas a problem je na svete. proste to neni blbovzdorne. pomohla by nejaka ochrana. bud elektricka, alebo odstrediva spojka. a mozno ta tvoja utahovacka uz nieco take ma. karbobrusky maju tu spojku, ked sa kotuc zasekne, motor bezi dalej.
WTF ? 12000 a více Kč za tohleto ??? Na domácí práce zbytečně vyhozené prachy, na zničení na kole už tuplem... No, dělej jak chceš, jsou to Tvoje peníze... Ale za stejnou sumu máš několik sezon v posilovně nebo na spinningu, tam získáš takovou fyzičku, že nějaký pomocný motor už potřebovat nebudeš :-)
Když on se zřejmě chce kochat i třeba při cestě z Rokytnice na Studenov :-)
Takových by nás bylo asi víc :-) Ale mně kdysi s Matyxem bohatě stačila i cesta dolů ;-) Ne přímo ze Studenova, ale z Dvoraček po cyklo č.6 až na silnici a pak sešup až do Horní Rokytnice. Tou cestou dolů jsme byli orvaní snad víc než když jsme to předtím šlapali nahoru :-) Na silnici to byla samá díra, občas nějaká prudší zatáčka, takže lážoplážo sjezd to rozhodně nebyl.
Kvůli fyzičce jezdím na silničce, na pohodu a kocháni preferuji lehání. :-)) A nechám si poradit, je vás tu většina proti, takže nebudu riskovat a koupím můj oblíbený Narex čistě na práci a na Greenspeeda už mám v merku něco jiného, viz téma "Pedalasistent Sachs Saxonette".
Kroutící moment mi přijde dostatečný. Nevím, jak dlouhé kliky má greenspeed, ale na 160mm dlouhé je to skoro 50kilo síla, to vleže při běžné jízdě nešlapu. Profi výrobek, za takový prachy, má vydržet všechno a dva roky záruka je dostatečně dlouhá doba, abys to dobře vyzkoušel. Jen těch 15stupňů - má to převodovku nebo jen nastavení kroutícího momentu, kdy se utahovák "protočí," jako levná "věc" co mám doma já? Když jsem podržel sklíčidlo při upevňování vrtáku do něj pár vteřin, odešla jedna z baterek, které nejsou u levných asi dělané na velké proudové odběry.
Už to neřeším, jak jsem psal výše nechám si poradit a nebudu riskovat případné zničení. Vždyť blbá baterka do profi nářadí stojí od 6 litrů výše. Takže už jsem se na 90% rozhodl pro ten sachs saxonette 300W 24V. :-)
na to jsem hodně zvědavej, nezapomeň na pravidelné info.
Jelikož jsem momentálně po koupi greenspeeda bez peněz, tak ten sachs saxonette budu brát až v květnu po výplatě. :-) Pak budu šetřit na baterky, nabíječku atd., snad to do záři na sraz stihnu zbastlit. :-)
Sem našel "ideální přídavný motorek pro kolo":
http://www.freeair.cz/HCS%20C%202500W.html
váha 600gramů, k tomu regulátor, modelářský baterky 24 nebo 36V, stojí to bratru 6500Kč a špičkový výkon to má: teď se držte P=2500Watůůůůů . Akorát za letu na větroni se to pěkně chladí a taky to má vysoký otáčky(7 000/minutu).
Pak dělají ještě verzi 7,5 a 15kW, ale tu nemají v ceníku. Nabízí to i jako pohon pro elektromobil takže s kolem by to snad mohlo i lítat. váha dobrá, cena taky jakž takž.Když se to bude provozovat na nižších otáčkách a výkonech tak by to mělo i vydržet.
mám ale benzíňák tak se zatím do elektriky hnát nebudu.
Trosku mensi (600W) jsme meli na robotu. Byla tam dvoustupnova remenova prevodovka (ozubena kolecka by ty razy nemusela dat)...
Obrazek: http://robotika.cz/robots/dana/motors.jpg
Ale v nizkych otackach se to spatne ridi....
Motory dobrý , co mě ovšem není jasný jak může střídavý motor běžet na baterky?
Jednoduse ;) ten motor je trifazovy a ty tri posunute sinusovky (nebo krabicovky) vyrabim elektronicky. Predstav si to tak, ze na kazde noze motoru mam elektroniku (dva tranzistory), ktere tam dokazou vyrobit libovolnou hodnotu od 0 do napeti baterie. Neco malo je tady:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC...
Jak chodí třífázový motor vím , ale jestli jsem se dobře díval tak má motor jen dva dráty a jak po nich pošleš tři fáze a jaký tranzistor přenese ty šílený proudy když reguláror stojí do 2000,- a je to do letadla takže co váha.
Pokud ma dva draty, tak fakt nevim, to jsem jeste nevidel. Ale asi by se ta sinusovka generovala uplne stejne. Tranzistory budou nejake FETy, to je dneska desetikorunova polozka, ve velkem mozna i korunova... Namatkou BUZ11 (20A) v GM stoji dvacku, takze jich staci deset paralelne (mozna radsi o par vic)
No tak bud ke kabelům dáš otroka, co je padesátkrát za hodinu přehazuje, nebo místo otroka použiješ elektrosoučástku.
Za vteřinu samozřejmě...
Něco pro inspiraci - http://sport.avizo.cz/elektrokolo-2315376.html
Kdoví proč to prodává, když je to tak výborný stroj, jezdí snadno a pořád, po silnici i po louce a do kopce bez šlapání rychlostí 20. Já bych se ho nezbavoval.
V textu toho inzerátu je napsáno: "...vhodné pro lidí co mají problémy". Asi už žádné problémy nemá, tak ho prodává dál. Co je na tom divného? :)
Ano, kdo si to koupí tak rázem má opravdu problém, co s tím a pak, kam s tím :-)
A co tohle?
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=200&id...
Tak já jsem už elektriku odepsal, ta je dobrá tak na jezdění do práce, na nákupy, prostě krátké vyjížďky do 50 km. Na moje cestování 200 km denně bych potřeboval vozík z baterkama a kdo ví jak dlouho bych to dobíjel. Jediná možnost je spřevodovaný 4-takt ohc HONDA GX 25 zařazený přímo na řetěz. Samotný motor váží 2,8 kg, výkon 0,7 kW při 7000 ot./min. K tomu nějaká převodovka a upevnění z větší nádržkou, myslím že by se to do 6 kg na sucho dalo spíchnout.
No, a nebylo by lepší hodit kolo do vlaku, ma místě se projet na kole, a zpátky domů? Než vymýšlet motokola? I když¨, kdo si hraje nezlobí... :-)
Tak tak, kdo si hraje nezlobí. :-) A ten pohon chci na mnohem větší vzdálenosti, třeba měsíc na těžko v Alpách po ose.
A nevytrácí se náhodou z toho ježdění ta radost? Jasně, je to pohodlnější, rychlejší, dojedeš dál, ale já Ti nevím. Mě by to asi nebavilo. Buď kolo na vlastní pohon, nebo už rovnou mopeda nebo motorku. Ten slastný pocit, že se pobliješ na vrcholu nějakého šíleného kopce, ten by mi asi chyběl.
"Tak poblití" to je teda vrchol sportovního výkonu :)
Spousta lidí touží po pořádným pomocným motorku pro kolo protože:
a) moped či malá motorka je fajn supr věc, ale jakmile se podělá motor tak jsi lidově řečeno v "pr....li", zkoušel jste někdo šlapat na babetě 20km někam do civilizace?
b) mopedy a motorky postrádají hmotnost a efektivitu kola, bez motoru je to mrtvá tuna kterou ani do kopečka nejde moc tlačit.
c) motokolo splňuje přesně tu propast mezi bycyklem a motorkou (výkon 3-10x člověkocyklista(300-800watů kontunuálně), hmotnost ultralight moped(20-25 kilo aji s chlupama)), furt se na tom dá šlapat a po rovince/mírný kopce i jet jen o něco pomaleji něž na normálním kole.
Pokud není ošizená možnost přídavný motor sundat , tak dojedu někam daleko s plnou polní, rozbalím tábor stan atd, odložím motorek a lítám v blízkém rádiusu na obyčejným kole.
Moje jediná extra cesta na kole 186km 10hodin v kuse skončila třídenním relaxem a dneska bych plival krev možná už po stovce km :)
motokolo je fajn, věc. Elektrika jest dobrá na popojíždění 15-30km do práce/ a tyhle šteky hravě jde zvládnout i na obyčejným kole. Takže tak nějak. Pro každýho dle jeho potřeb.
Třecí váleček bez převodovky/variátoru/volnoběžky je cesta do pekel(zkriplovaná verze babety). A elektrosada za 20tis. Kč mi přijde jako málo muziky za hodně peněz.
Ale jo, já to nezatracuju. Jen říkám, že to pro mě není. Vyvrcholení své pohodlnosti jsem učinil, když jsem si pořídil lehokolo..Ty přídavné motorky mě neberou. Jezdím pro radost z pohybu a taky proto, že si při tom máknu. Někdy docela dost. Jak se znám, za chvíli bych byl líný šlapat a motor by makal za mě.
Na takové jezdění mám silničku, na dálkové jízdy bude ten GS s pomocným motorkem. Ono ujet 150km nebo 250km denně při vynaložení stejné síly je sakra rozdíl. Ten motor bude jen asistovat, takže se budu hýbat až až. Plně naložený GS na těžko z brašnama odhaduji na 50kg a to se fakt proveze. :-)
To budeš potřebovat doprovodné vozidlo s náhradníma baterkama;-)
Už jsem změnil médium na bezolovnatý benzín. :-) Sestava 4-taktní motor, převodovka, 5-ti litrová nádržka plná benzínu, toto všechno by vážilo cc 10kg s dojezdem při asistenci nějakých 700 km. Benzín koupím všude a když dojde, tak těch 5 kg navíc k nejbližší benzínce ušlapu. :-) Elektropohon je opravdu jen do těch 50 km, všechno více je buď strašně těžké nebo strašně drahé. To už by byl lepší palivový článek na etalon, o moc dráž by to nevyšlo.
4T s převodovkou a prázdnou nádrží 5kg?
Co to je? Byl by odkaz?
HONDA GX 25 suchá hmotnost motoru 2,78kg, teť jenom sehnat převodovku do dvou kilo. :-)
Tywoe, takovejch peněz! To budu raději snad šlapat:-D
Syn šel u návrhu elektrické trojkolky co nejlevnější cestou - klasické olověné akumulátory a šlapací pohon jen na nouzové dojetí v případě poruchy. Spočítaný dojezd byl na šedesát km, motory v nábojích mají otáčky na rychlost 20km/h. http://www.modely.web2001.cz/obrazky/11.jpg
http://www.modely.web2001.cz/obrazky/12.jpg
A k čemu to je dobrý, když pominu, že se notně vyřádí při vymýšlení, konstrukci a výrobě, pokud teda nemá pohybové potíže.
Krom toho, co jsi uvedl - to vyřádění, tak to byla závěrečná práce na vysoké škole. Pro někoho se skutečnými problémy s pohybovým aparátem, by to byla relativně levná varianta "venkovního" elektrického vozíku, pro zdravého drtiče to význam nemá, přílišná váha baterek omezuje použití šlapání skutečně jen na nouzové dojetí.
Omlouvám se, jestli se ptám blbě, ale nechápu to šlapání. Šlapací náhon je na přední kolo, ne? Ale pak nepůjde zatáčet, protože střed je na pevné části rámu... Něco jsem pochopil špatně, ale nemůžu přijít na to, co...
Myslím, že se ptáš dobře. Na tomhle se prostě zřejmě nešlape, také tam není řetěz, je to elektrické vozítko tak jaképak šlapání a pedály jsou tam proto aby sis měl o co opřít nohy.
Jen mi příde, že to ještě není hotové, ale systém bude asi stejný jako na evině natrixu
http://www.natrix2.com/media/img/natrix2_2...
To se při zatáčení pekelně kříží řetěz ? Nebo je tam nějaký fígl ? A o ty plastový kolečka bych měl taky docela strach (pokud se za nimi neschovávají nějaký pastorky na ložisku). Ale hlavnějde řetěz přes další dva ohyby a nějaké další ztráty tam narůstají. Ale vypadá to docela efektně.
Je vidět, že se v lehokolech ještě moc nevyznáš. Tohle je příklad velice dobře provedeného FWD kola, "plastový kolečka" jsou přesně jak mají aby to fungovalo optimálně, jějich životnost bude podobná jako u většiny cyklokomponent nebo vyšší a zuby by jen snížily účinnost a zkomplikovaly to. Mimochodem na tom Natrixu majitelka už předvedla 426km vei dvacetičtyřhodinovce a nakolik paměť slouží tak nějakých 190 v šestihodinovém závodě. To kolo fakt funguje fantasticky a mimochodem se lze otočit i v té silnici třetí třídy, když jsi na svoje kolo zvyklý a víš jak na to.
Asi to mají zmáknutý. Ale stejně jsem se nedozvěděl detail toho principu - při zatáčení se řetěz kříží, je to tak ? Chápu, že asi ty kolečka budou řetěz navádět (naklápěcí ?). Nebo to funguje ještě jinak ?
V plné jízdě určitě nebude problém, tam se kolo natáčí jen minimálně, ale co při otáčení, nebo nějakém jiném manévru ?
Šikula se popasuje s čímkoliv - ale jek to maká ?
Řadicí řetězy, hlavě ty 8-mi a 9-ti jsou prakticky gumové, když vezmeš do ruky tak cca 70cm, není problém jej zkroutit o čtvrt otáčky. Při výměně těch asi tří a půl metrů řetězu na RWD leháči musíš dokonce dávat pozor, abys konce nespojil nechtě do Moebiovy smyčky nebo dokonce o celou jednu otáčku přetočené. Díky tomu lze udělat takový FWD jako má Evin Natrix nebo kola Zox a můžeš zatočit o nějakýc 70 nebo 80 stupňů aniž bys řetězu ubližoval. Násilím jde víc, jen to pak zvyšuje opotřebení, protože na kladce to potom neleží celou šířkou článku ale velkým násilím se jedna strana zvedá. Ale při tomhe zatočení stejně nedokážeš šlapat a řetěz tedy stojí - přežije.
Horní kladka, ta v tahové straně, se tedy dělá pevná. Pro maximální účinnost nesmí nijak pružit nebo uhýbat, musí být na fest na spojená s rámem aby efektivně přenesla tah řetězu. Díky zatočení řetězu asi 90-100 stupňů je dost namáhaná, musí se přidělat fakt fest, osa aspoň 12mm a co nejkrattší, dobrá ložiska atd. Pak ale vydrží tisíce km. Může se hodit udělat ji naschvál o cca 50% širší než by bylo nutný aby se tam řetěz vešel a to pak umožní řetězu pohnout se do stran podle zařazeného převodu. A nemá to moc negativní vliv na namáhání té kladky. Mimochodem tady je kámen úrazu zubaté kladky - řetěz i použitý převodník či pastorek jsou navežené na řazení, takže jakmile to není přesně zarovnané, řetěz ochotně "přeřadí" z kladky dolů.
Poloha hlavní klady je taky kritická. V zásadě je potřeba dostat svislou část tahové strany řetězu co nejblíž k ose hlavy. Přesněji řečeno minimalizovat změnu délky řetězu v závislosti na natočění řídítek. Když se to tak udělá, tak ani sebesilnější záběr nohou do pedálu nebude mít snahu zatočit kolo doleva. Třeba Brnobent tandem má polohu kladky lehce kompromisní kvůli snazší a odolnější konstrukci hlavy, takže silné dupnutí do pedálu je cítit. Nicméně široká řídítka (superman typ) nutná pro ukočírování té třiapůlmetrové čtvrttunové hrůzy dávají zároveň dost velkou páku na to, aby to nebyl problém. Po pár rozjezdech si na ten tah doleva při prudkém dupnutí zvykneš i na tom tandemu a už jej nevnímáš. Na Natrixu nebo Zoxech je tak malý, že si jej nevšimneš ani napoprvé.
Spodní netahová kladka se na ultralowracerech typu Challenge NME nebo ninkovy Žehličky vynechává úplně, rejd je malý tak jako tak, tak o co jde, proč plýtvat hmotou a účinností. Na kolech, od kterých se kromě závodění chce i praktičnost se tam dává kladka, která dostane spodní stranu řetězu co nejblíž k hlavovému složení tak, aby právě kolo mohlo zatočit o hodně, třeba těch 70 stupňů. Taková kladka se může opět dát pevně, ale je lepší ji tak jako na Natrixu zavěsit na pružný úvaz, jako horolezecké lanko. Namáhané je jen tahem napínáku přehazky, takže se tam v klidu udrží. Lanko kladce dovolí kladce cestovat při zatáčení do boku a celé to jede hladčeji.
V podstatě když navrhuješ lehokolo, tak pokud ti vychází nutná kladka v tahové straně, stojí za úvahu i náhon na předek. Jakmile by byla nutná víc jak jedna kladka, nebo je vzájemná poloha pedálů, sedla a přadního kola žádána taková, že je tam třeba jedna velká kladka v tahové straně a dvě malé v netahové, stává se přední náhon rovnocennou alternativou - z technického hlediska. Krom hmotnosti a možného zjednodušení rámu má další výhody - řetěz se dalkeko méně špiní od silnicie (prach voda atd), takže může paradoxně mít i vyšší životnost. Dostat lanko k přehazce do standardní délky 1,9m najednou není problém bez ohledu na typ řídítek. Vidíš si na zařazený převod když přehazka zlobí - je jednodušší poznat problém a doštelovat správným směrem i za jízdy. Montáž nosičů nebo kapotáží na záď se zjednodušší. A určitě jsem zapomněl na spoustu dalších. Lehokola si obecně pořizují spíš lidé otevřenější k nezvyklostem, ale i tak jezdí po světě mnoho kol, která by fungovala stejně dobře nebo líp s náhonem na předek, ale konvenční myšlení nebo větší blbuvzdornost vzhledem k chybám v návrhu prostě preferují radši ten zadní náhon.
Pěkně vysvětlené i technicky popsané, jenom malé upřesnění předního náhonu. Podle mě, přední náhon je vhodný akorát na silnici. V terénu a v kopcích to dělá značné problémy, nadskočením při přejezdu kořenů, snadněji prokluzuje a tím i nesjízdnost prudších kopců i na lesních cestách atd atd. Na silničních závodních lehokolech to problém nebude a navíc je tam i nižší váha řetězu.
Dík za podrobný vysvětlení. Ne že bych se teď hrnul do leháče, ale rád se přiučím.
Jen ještě jednu otázečku - asi jsi to tam i trochu zmiňoval - při ostřejším zatáčení se současným šlapání, neovlivňuje to funkci přehazky ? Navedení řetězu ke kazetě ? Chápu, že je to asi detailně dořešený, tohle je jen zvědavst... :-)
>ronda: není s tím opravdu vůbec žádný problém, při jízdě se nepozná rozdíl (moje zkušenost ze 700 km na brnobent tandemu)
Napadá mě jedna nevýhoda fwd s kladkou a klasickou geometrií řízení: je daleko problematičtější (řekl bych skoro nemožné) udělat přední kolo odpružené (nevím ani o žádném takovém kole). Pokud fwd a odpružení, tak asi jedině flevo, což už je zase něco trochu jiného:-)
>ronda: Problém to není, protože přehazka jen na vidlici, vzájemná poloha vodicí kladky a kazety nezávisí na řízení. Při velkém zatočení doleva a šlapání je možné, že řetěz vykolejí z napínací kladky přehazky, ale je zastaven klecí kolem té kladky. Obvykle pak při srovnání řídítek zpět zase naskočí na kladku, pokud ne, musí se do něj kopnout pravou patou, ale to jsem zažil jedinkrát v opravdu šíleném manévru, a i tak to nebyl problém. Kdybych neměl následně čas řetěz kopat zpátky na kladku, jelo by to dál, jen to rachotilo. Ale na tohle fakt musíš zatočit hodně fest a zároveň šlapat, při takových poloměrech už ti obvykle řídítka a/nebo přední kolo jdou do noh.
>PavelŠ: Viděl jsem fotky celoodpruženého B2B tandemu s 2x2 pohonem. Přední zavěšení byl jakýsí šílený paralelogram, který umožňoval myslím dokonce celé hlavě aby chodila i s vidlicí. V podstatě je potřeba, aby kladka chodila svisle s pružením vidlice ale nechodila dopředu a dozadu s jejím otáčením. Není to nemožný, jen hodně složitý a proto to skoro nikdo nedělá. Ano, FWD se hodí hlavně na silnici.
na pár lehokolech s předním náhonem jsem jel. zatáčet jde. na běžný zatáčky apod. je to naprosto v pohodě. horší je to jen když chceš se na silnici otočit do protisměru atd. prostě to nemá takový reid...
Pokud byste věděli o nějaké rozumné možnosti zpřevodování Hondy GX 35(nebo 25) tak mi dejte ECHo :)
Zatím sem uvažoval o planetové redukční převodovce který se montují do modernějších automobilových startérů.
Na motokola kde je motor uvnitř rámu se dělají převodovky z minibiků, a dokonce na to sou i celkem levné sady(ale s dvoutaktem) kde pohon je na zadní rozetu z levé strany která se přes podložku našroubuje na výplet. Vypadá to pak trošku jako prehistorický motorky z počátku století.
Na přítlačným válečku mi vadí zatím příliš mnoho věcí než abych to chtěl řešit takhle. Takže v tuto chvíli moje nejnadějnější varianta na motorkolo směřuje k motoru pod zadkem, redukce 1:7 a 1:3na velkou zadní rozetu namontovanou na pětistupňovou(5-7) převodovku v zadním náboji(zadní 20"kolo na odpružené kyvné vidlici). paralelní pohon šlapáním bych řešil 3x6 klasický trojtalíř a šestikolečko s volnoběžkou na mezikus uprostřed převodů. Zadní řetěz by měl jít zakapotovat celý a snad i šlapací část. Dopředu windshield, natáhnout potah z stanoviny nebo šusťákoviny a máme na světě kapotovaného ultralehkého lehomopeda .
A filozofie pohonu by měla umožnovat místo kroucení plynem by se muselo šlapat přičemž do rychlosti 35km/h by pomáhal motor(čím pomaleji by se jelo tím víc by pomáhal). Po rovinkách a z kopců by se jenom šlapalo a motor by běžel na volnoběh.
Předpokládám že takováhle konstelace by měla dvojnásobnou průměrnou cestovní rychlost oproti obyč. kolu, zanedbatelnou spotřebu 1l/100km(poloviční oproti mopedům a motorkám). Drtivá většina věcí by zůstala kompatibilní s běžným cyklovybavením. Přední kolo by to ale už asi chtělo vybavit kotoučovkama, zadní náboj s bubnovou brzdou
No uvidíme jestli to bude jezdit ještě v tomhle století :)
Taky chci použít tu Hondu a myslím pokud se to zpřevoduje, bohatě stačí ta nejmenší 25. Koupím rovnou křoviňák abych to měl i s odstředivou spojkou. Teď za tu spojku naroubovat převodovku která udělá z těch 7000ot./min. 100ot./min.,převodový poměr i=70. No a na hřídel převodovky naroubovat pastorek a napojit to rovnou na řetěz. Odstředivá spojka spíná od 4500 ot.min., plyn se bude přidávat řadícím gripem podle potřeby, líbí se mi to stupňovité přidávání plynu bez neustálého držení rychlopalu jako na motorce. Ta 25 má největší výkon při 7000ot./min. 700W, což je na asistenci až až. Když budu potřebovat na rohloffu nebo schlumpfu přeřadit, snížím otáčky, pohon se přes odstředivou spojku vypne a řadím, nebo jedu bez asistence. Představuju si to možná moc jednoduše, ale třeba to pošlape. Teď je největší problém sehnat vhodnou převodovku do 2 kg.
Neber to nijak zle, ale nedá mi to... Hospodu chceš mít ortodoxně bez auta, ale na kole ti benzín začal vonět ? :-)
No půl litru na sto a pět je rozdíl, navíc pojištění, povinné ručení, dálniční známka atd.. Nejsem ekologický fanatik, ale jednoduše se mi nechce těžce vydělané peníze vrážet do něčeho co nechci a stále si myslím že nepotřebuju. Provozuju dva druhy cyklistiky, sportuju na silničce a greenspeeda mám jako pohodový dopravní prostředek. Chápu že většina tady provozuje jen jedno nebo druhé, já patřím do té menšiny co provozuje obojí. Omlouvám se těm kterých sem se dotknul, ale prostě z některých příspěvků čiší přesně to co jsem napsal.
koupit a rozebrat něco takovýho ? :-)
http://www.ultimateracing.cz/p_info/4062...
http://www.ultimateracing.cz/produkty/minibike-...
to už vypadá líp...
Nechápu tu automatickou převodovku, spíš to vidím na jednoduchý převod a rychlosti si řadíš plynem. :-))
Odstředivá spojka,jedna rychlost.Jenom přidáš plyn.
Jo jo, přesně tak jsem to myslel.
tak se tady furt bavíte o motokolech, ale nešlo by udělat i motorový in-line brusle?? máte s tím ňejaký zkušenosti??
někdy na přelomu 80tých a 90tých let jsem kdesi četl článek o chlapíkovi na bruslích, který si na záda dal cosi jako vrtuli ze vznášedla. Dosahoval šílených rychlostí. Tuším asi 70km/h na rovině a snad i víc. CO jsem nepochopil, bylo jak brzil... V článku psali jen, že to s tím nebylo ideální nebo tak něco... takže určitě by to šlo. Otázka zní: Proč?
To je jasny proc- kdekoliv to motokolo nechas tak ti ho hnedka nekdo ukradne. brusle das do batohu a valis dal...
Jedna z takových magořin :-)
http://www.youtube.com/watch?v=3TTPE5TIyqA
Mno pred rokem sem si poridil E-scooter coz je defakto kolobezka se sedatkem a el pohonem. moje poznatky jsou nasledujici:
Gelovky 3x10Ah/3x12V v serii
Motor stejnosmer 350W
Dojezd/doba jizdy je odvisly od terenu a poctu nuceneho brdeni, kadopadne da se ujet i 30km
rychlost po rovince 25 km/hod
Problemy:
nejdrive jsem musel vyakstrovat elektroinstalaci a vsechno osvetleni udelat pres mini DC/DC menic na 6V tim sem snizil odber, dale sem zrusil puvodni bbunovou brzdu a nahradil ji z kola, 2 se mometalen dodelava.
Taky bylo nutno vymenit loziska za jine nez made in china...
Finale k Vasi diskuzi:
Nada dobry, ale -
* muselo by to jit pres cvrka aby se doresily razy
* motor z vrtacky chipne v tohle proovozu, spise neco treba s e-scootru co snese trvaly provoz
* nabijeni baterii je treba s balancerem enbo jednotlive, jinak dojde po par cyklech k likvidaci (gel nesnese vic jak 14.5V)
* bude nutno vyresit brzdeni - vypnuti motoru z duvodu uspory energie v bateriich
* vynechat rozjezdy - vzheldem k nizkym hodnotam zkratovych proudu u gelovek dochazi k tomu ze se rotor nemuze "utrhnout" a na misto pohybu v pred se chova spise jako tlumivka a baterka se kvalitne vybiji.
* uz sem u vazoval i o modelarksych Li-Pol bateriich ktere davaji i 20A pro pripady rozjezdu a kopce v kombinaci s gelovkama, ale bohuzel cena je celkem vysoka