Stále častěji se setkáváme s vícerychlostními náboji, které nahrazují klasické přehazovačky. Planetová převodovka si tak našla svoje místo i u jízdních kol na českém trhu. V tomto článku představujeme další způsob řazení v zadním náboji – plynulou převodovku.
to video je super! Už jsem skoro pochopil, jak to funguje :o)
Já ne. Ať se snažím jak se snažím. Asi nemám talent pro pochopení některých mechanických strojů.
ja som to pochopil tak, že prevodový, hnací tanier otáča guličku a tá otáča koleso bicykla, čím menšia gulička tým sa rýchlejšie otáča koleso, je pravdepodobné, že pri prudkom zábere alebo v strmom kopci bude prešmykovať
Jaká "menší kulička" ? Všechny jsou stejné ;-)
Ona ta věta v popisu je trochu zavádějící, to je fakt. "...že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru..." - opravdu to svádí k dojmu, že mají jiný průměr, ale není to tak.
To je hodně zajímavé, možnost řadit při zatížení by bylo hodně velké plus. Taky ta výroba je nejspíš jednodušší oproti hodinářské práci Rohlloffu. Kde jsou ty mínusy? Co strojaři, co si o tom myslíte?
Ne že bych na rohloffu řadil pod zatížením, ale úplně tah nepovoluju, prostě normálně šlapu. Rohloff byl vyvinut přímo do terénu, takže i odolnost bude určitě větší. Váha bude taky vyšší než u rohloffa. No a na rohloffu už někteří němci kroutí 130 000 km jenom z výměnou oleje a pastorků,
u toho nu-Vinci jsem nikde nenašel životnost. Jediné plus by mělo být v ceně, i když u nás kdo ví, aby to nakonec nebylo vzhledem k životnosti dražší jak rohloff.
Já tedy mám docela hrůzu řadit na Rohlloffu při zatížení, naskakuje mi husí kůže při pomyšlení jak tam ta ozubená kolečka běhají. Ale pravda, zatím jsem toho s Rohlíkem moc nenajezdil.
Mám ho teprve týden a ještě k tomu na lehotříkolce. Ale při normálním šlapáni bez extrémního zatížení to tam házím a žádné pazvuky neslyším. :-)) Učím se šlapat frekvenčně a to do toho opravdu moc síly nedám a i když jsem na silničce silový jezdec, na lehu to nepraktikuju, to mám na pohodu.
výrobcem udávaná hmotnost téměř 4 kg je pro sportovní pojetí jízdy nepoužitelná, využití v této podobě vidím třeba na elektrokolech, kolech s pomocným motorkem , možná mopedech či skůtrech / ostatně právě tak o uplatnění uvažuje prácě výrobce/
Nějaké zprávy o životnosti? Nebudou ty spešl materiály disků a kuliček časem ztrácet vlastnosti?
Co maximální záběr? Podle mě to vypadá, že z přincipu to musí mít nějakou mez krouticího momentu, za kterou to proklouzne. Co když to dám do 20" kola tandemu a oba se zapřeme do sedaček při akceleraci? A přežije to to proklouznutí bez úhony?
Jinak to zní fantasticky. Netuším cenu, ale rád bych to jednou vyzkoušel.
Jenom poznámka k terminologii: Ta převodovka je variátor. vymýšlet nové termíny jako "plynulá převodovka" je zbytečné.
Není variátor automat? Nu-Vinci musíš řadit gripem, i když plynule. Ale já vím, je to slovíčkaření. :-)
Variátor je jakákoliv mechanická převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem. Výhoda řazení pod zatížením s právě dá využít u automatů. A tenhle princip taky neni nic nového : http://skoda.panda.cz/obrazky2/437_10.png
Jen moc nevěřim tomu "řazení" v klidovém stavu.
Aha, já myslel že se variátor automaticky posouvá na lehčí převod podle síly šlapání a naopak. Sorry, sem trochu mimo. :-)
vida a ono proc si kapacity u shimana lamou hlavu s elektronickym automatickym razenim pro kolo, kdyz by to za ne davno umel variator :)
Bo sou to ňatě japonské a furt do všeckého cpou elektriku. :-)) Na you tube sem to viděl, bohužel to nemůžu za boha najít, ale spíš to byl prototyp, žádná sériovka. Prostě borec šlapal a čím větší kopec, tím lehčeji se mu šlapalo a naopak, automaticky na mechanické bázi si to plynule řadilo.
Už se to tu probíralo ...
http://www.nakole.cz/diskuze/8176-tema-co-vy-na...
NuVinci ? Jsem mel moznost se s tim automatickym zazrakem par hodin povozit v Portland - Oregon po city cyclopaths , pracuje to ale na dlouhy cyclovandry po country to fakt neni.
Hele ty "cyklovandře po country", jak dlouho žiješ v tý cizině ?? To neumíš psát česky ?
Pan Voskovec v roce 1990, po 50 letech života v americe, v jednom rozhovoru perfektní češtinou řekl , že mateřský jazyk se nedá zapomenout, ti kdo nenachází slova si jenom na světáky hrajou a když to člověk tak sleduje, měl 100% pravdu.
Jaxi nahnal 59 +_hlasů za 1 hodinu? Tolik lidůch ani přihlášených nebylo ...
Jinak souhlas.
8-)
No to netuším, nekliknul jsem ani jednou, někoho to asi baví .
to já, ale nerad. se to nějak zacklilo. Kliknul jsem kouslo se to a po pár minutách to teprve začalo reagovat a byla tam kupa hlasů. Sorry. Ale stejně nevím, jak se to stalo....:o(
Lidi jak to děláte? Tohle vám závidím. Já dám hlas jednou a konec, už nemám další možnost. ???
Já nejčastěji dávám po dvou, jako třeba teď tobě :o))
No tak díky, ale rozumím tomu pořád stejně blbě. :-)
Mám pocit, že stačí mít mizerný připojení k netu. Jednou v noci, když tady nikdo nebyl, tak jsem kliknul hlas. Nic se nedělo, tak jsem to zkusil ještě dvakrát - a přiskočily tam tři hlasy. Prostě se mi šprajclo připojení a bylo to.
Mňa najviac zaujíma možnosť radiť kým bicykel stojí i pri zábere. Uvediem príklad z praxe: idem s cyklorikšou (150kg) na bežnom prevode, niekto na mňa zamáva a musím rýchlo zastať, nestihnem zmeniť prevod a som v tom. Rikšu nedvihnem a neprehodím si prevod aký chcem. Detto pri podcenení prevodu do kopca.
A osobne súhlasím, že ak je prevodovka dobre nastavená a jazdím trošku predvídavo, tak tento Nuvinci zázrak je zbytočnosť, ale nebolo by pekné nemusieť nastavovať prevodovku? Plus by sa oveľa stíšil chod (žiadne cvakanie).
Hrozně těžké, malý rozsah - k ničemu. V tomto segmentu je použitelný jedině Rohlík, ale i ten pro někoho má rozsah pořád malý (mně by třeba nestačil).
Mně by se líbila jedině kombinace Rohlík + Hammerschmidt (i když aby to bylo ideální, tak by se obojí muselo ovládat páčkami, takže zase nic), ale to už vyžaduje strašně moc specifických věcí, tedy především rám a cenově se to posunuje také už hodně vysoko.
Hele, co se tyce ovladani packama - taky to byl pro mne dosti zasadni problem, proste jsem si na Rapid Fire dosti zvykl a dodneska si myslim, ze pro mne lepsi system ovladani neexistuje, ale zvyknout se na otocnou rukojet da docela dobre. Dnes uz mi to ani neprijde a jako velke plus vidim v podstate neznicitelnost tohoto systemu ovladani razeni.
Ad rozsah prevodu: Rohloff ma rozsah jako klasicky system 22,32,44:11-28 nebo 12-32 podle toho kam to soupnes volbou prevodniku. Takze imho chybi oproti klasice jeden prevod. Ja jsem ozelel ten nejtezsi. Ostatne, pochybuji, ze na biku nekdo jezdi na prevod 44:11 a tezsi vic nez pouhych par procent z celkovych ujetych km. Ale je to otazka preferenci. Treba u lehokola pozadavek na podstatne vetsi rozsah prevodu chapu - leho je tezsi a do kopce muze vyzadovat lehci prevod. Z kopecka nebo po rovine zase muze jet proti normalnimu kolu pekelne rychle a tezsi prevody se tak uplatni mnohem vice.
ja si ted zakoupil 38 zuby prevodnik coby nejvetsi, protoze 44-11 jsem jeste nikdy nejel a to jsem driv jezdil hodne tezke prevody, nastesti jsem se odnaucil, ale i tak...
Na to není třeba jezdit těžké převody, na to stačí vhodné mírnější sjezdy. Já jezdím frekvenčně a 44/11 občas použiju a to jak na fullu v terénu (full dovolí jezdit ten terén mnohem rychleji), tak na celopevňáku na asfaltu nebo v lehkém terénu.
44/11 s kadencí 100 je pořád jen 50km/h. A ne vždy chci jet celých 100, ale třeba jen 85-90.
Ale je to o stylu jízdy, jde samozřejmě jezdit tak, že nad 45km/h se nešlape vůbec. Když se ale jede třeba kus po asfaltu, velmi mírně z kopce, jedu v háku kde to táhne výrazně výkonnější kamarád (já bych tam 45-50 neudržel kdybych to měl táhnout), tak se ten převod sakra hodí.
ja se z kopce vezu, jednak se nechci v neunosne rychlosti zabit, jednak si chci vyuziti nastoupanych metru uzit.
Ale ten příklad v háku není žádný sjezd, kde se můžeš vyloženě vést, tam když šlapat nebudeš, tak pojedeš třeba jen 20 nebo dokonce se to téměř zastaví, prostě něco velmi blízkého rovině a já se vezu taky, protože to odmaká ten kdo to táhne :-)
Takže buď můžu jet v háku 44/11 a užívat si, jak to letí nebo si nechat ostatní ujet a sám při stejném úsilí jet pomaleji třeba na 44/14.
O zabití v tomto případě nemůže být žádná řeč.
Ale nemusí jít ani o tu jízdu v háku, pokud jsou nějaké asfaltové úseky, tak to je hned a je mnoho dalších důvodů, proč v mírném sjezdu šlapat, jako třeba v zimě si držet více rovnoměrné tempo kvůli udržení tepelného komfortu, tedy jedu třeba v základní vytrvalosti celou dobu, jak do kopce, tak po rovině i z kopce - tedy pokud nepřijde nějaký prudký delší sjezd, kde místo šlapání budu na brzdách.
Na obou fullech mám 44/32/22 x 11/34, tedy chybí tedy 1,5 převodu. A používám celý rozsah a klidně bych se nezlobil mít ještě jeden lehčí převod. 44/11 bych kupodivu ale oželet moc nechtěl (i když v nejhorším bych tu 11 oželel), mám hrozně rád mírné sjezdy v terénu, kde není moc zatáček a i když jsou třeba trochu rozbité, tak se dají jet třeba rychlostí 50km/h nebo i více (tohle samozřejmě není na % vyjížďky nikdy moc a nutně by se v některých z těch případů už šlapat nemuselo).
Tady bych si s Rohlíkem + Hammershmitem pomohl ideálně, rozsah by byl hned zcela ideální (a větší než mám teď u klasiky) + navíc bych měl jen menší převodník a lepší prostupnost terénem. Jenže bohužel ani neexistuje full rám, který by se mi líbil a na který by oboje šlo.
A co se týká řazení, tak jsem jezdil aspoň jeden rok všechny typy současných řazení, tedy páčky Shimano i Sram, gripshift (X0) i dualy.
A nějak se použít dá všechno, to je jasné, ale je to hrozně velký rozdíl jak mi sedí. Gripshift mi vadí ze všeho nejvíc, ten bych si prostě na kolo už nikdy nedal, dualy pak pro mě taky nic moc a z páček preferuju Sramácké.
Ono nejen, že mi gripshift nesedí, ale dále bych měl možná problém použití k Ergon gripům (k Rohlíku Ergony verzi dělají, ale otázka jak by to šlo k tomu Hammershmitu), na které nedám dopustit.
Na celopevňáku bych si s rozsahem Rohlíku už vystačil lépe. Tam mám 11/32 kazetu a tu 32jku až tak moc nepoužívám.
Já myslím, že ten Leonardo da Vinci byl docela borec - tohle vymyslet. Teda on ten princip není tak složitý, ale když čumim na to video a nedojde mi to, a on na to přišel sám před xxx lety... Jinak to řazení na místě by byla pecka. Hlavně na křižovatkách kdy často nestihnu "nacvakat" nižší stupeň ještě než zastavím, resp. už nemám rychlost a přehazka mi to nepobere. No to je fuk, stejně na to nemám :))
Tak si to tady pročítám a zjistil jsem, že to jak tato převodovka funguje nepochopil asi nikdo. Popravdě - ani se nedivím, protože text článku je zcela zavádějící a pokud se nejedná o nějaký žert, anebo kvíz, tak to asi nepochopil ani jeho autor. Schválně se zkuste ještě jednou podívat na obrázky bez toho, abyste něco četli a trochu si s tím lámejte hlavu - není to zase tak složité.