Zdravím,
dneska jsem se projel, krásný počasí. Sněží jako prase, leje jako prase, prostě hnus. Takže kolo šlo na umytí. Musel jsem vzít drastickou hadici na pěkný výkon a celé kolo osprchovat. Jenže moje vyjížďka se neobešla bez projetí asi tuny písku, sjezd v Kaolinových dolech, a tak mi začalo trošku v kole škrundat, to víte písek je prevít. Tak proto taky hadice. Vše je nejspíš pryč, ale s tím i mazání. Takže mám pár dotazů? Doufám, že se dostanu dobré rady a typy, jak na to. Mám Sadu deore(náby, přesmyk, přehazku, kliky a řetěz).
1. Čím mazat? Bude stačit WD40? - řetěz, zastřiknout přehazku, přesmyk? Tím myslím prostě celý to pokropit..
2. Na vidli se vykašlu, tam má mazání sama. RST GILA.
3. Jak zabráni, popř. jak na písek v komponentech? Rada neprojíždět tím je sice slušná, ale někdy člověk prostě musí a v létě bude písku mnohem víc:(
Snad jsem vás nějak dotazy nezaskočil, jsou to takové funkční věci:) Teď mi kolo za zády škrundá, jak vytéká voda:D
Ještě trošku slyším cvakání v ose u klik. Octalink. Je mi divné, že by se po jednom projetí tunou bahna začalo dít tohle. Je tedy pravda, že jsem tam zapad dost, ale že by až tolik?
No počkej, jak Tě za WD40 odborníci vytahaj za uši :-))
Koukám do Vela a tam používají WDéčko, tak fakt nevím, čím mazat a jak se zbavit toho vrkotu..
No WD opravdu moc nedoporučuji,pokud něco levného tak olej na mazání řetězu pro motorové pily,používám ho na mazání řetězu a kapnu jemně i na čepy přehazky a smyku,na vidli silikonový,zbytek je na průmyslech.
Je mi do toho prd, ale co máš za olej na řetěz k motorovce? To asi není ten správnej příklad. Do motorovky dávám olej jakýkoli, tam má funkci jen mazací. A na kolo podle mne je potřeba olejem jak namazat tak i konzervovat a to nevím zda M6A třeba zvládá. Určitě namaže, ale to je asi vše.. Třeba se ale pletu. Jen řeknu, že já když potřebuju namazat kolo, včetně řetězu tak používám nějakej silikonovej ve spreji. Netuším, jestli je to dobře. Servisák mi ho doporučil na řetěz a když už mažu řetěz tak prostříkám i zbytek .-))) Jinak na řetěz když jsem někde dýl používám tu maličkou tubičku s olejem na šicí stroje .-))
Já se taky přidám jako ostudný uživatel WD40 jako univerzálního mazadla na vše :-) s dotazem: Může se řetěz mazat silikonovým olejem?
Pokud jde o Octalink, tak mi v něm začalo cvakat u úplně nového kola (Author Synergy) po asi 500 km a vždy při záběru v kopci. Je fakt, že kolo dostalo záhul v Alpách, ale přece jen nové kolo a jen 500 km... Někdo psal na nějakém webu, že mu to cvakalo taky a nakonec to byly pedály. Jsou taky značky Author, jednostranně nášlapné. Stačilo je prý promazat a v pohodě, tak nevím. Svoje jsem promazal, ale ještě jsem letos nevyjel, nechci kolo ani sebe devastovat ve sněhu. Možná by stálo za to ty pedály taky zkouknout, jestli to cvakání nedělají ony.
Proč ostudný?? Každý si přeci může mazat své kolo čím chce :-)
No protože jsem už viděl na mnoha místech, že lidi, co mažou WD40-kou kolo, jsou terčem ťukání na hlavu apod. :-)) Ale já ho používám taky často, hlavně na bowdeny, a v nouzi i na ten řetěz, ale moc na něm nedrží. Spíš se na ten řetěz pak dost lepí prach, který zalézá i dovnitř a řetěz pak nejde hladce a "škrundá", když ho zkouším prohýbat v prstech.
viz můj příspěvek o kousíček níž... Je olej a olej, je mazání a mazání. Jsou dokonce oleje, které vlastně ani nemažou. A navíc mají různá určení, podle použití. Některé jsou určené pro ložiska, jiné pro vzájemné tření kovových dílů, jiné naopak napomáhají řezu materiálu. No a wédéčko především čistí a rozpouští. Spíš než že by mazalo, tak zamezuje vrzání. Na lanko v bowdenu dobrý, ale články řetězu a pastorky proti řetězu přece jen dostávají jinak zabrat.
Jasně, kouknu na to. Ale nejdřív budu muset nějak promáznout celý kolo. Sakra, to mě štve.
Ale pořád jsem nezjistil jaké mazadlo pořídit. WD mi mnoho lidí nedoporučuje, ale co místo něj?
WD používám hodně a skoro všude. Ale na čištění a rozhejbávání, uvolňování atd. Perfektně rozpustí starý mazivo, rez, šmír a další nechutnosti. A taky i maže. Minimálně tak, aby to nevrzalo. Bezvadný na panty a jiný věci, který se pomalu a málo pohybují. Ale například řetěz je v pohybu hodně a navíc se tam o sebe dost odírají kovový části. Dopřávám mu proto skutečný mazivo. Je hafo olejů a maziv pro řetězy, speciálních, které mají pro tenhle účel optimalizované vlastnosti. A cena je stejná, nebo podobná.
Po všelijakých pokusech s mnoha speciálními mazadly na řetěz jsem zakotvil u českého Chainstaru ;-) On je sice také "speciální", ale opravdu funguje a svými vlastnostmi mi vyhovuje. Kupuji provedení v kapátku, sprej mi připadá, že stříká všude možně jen ne tam kam potřebuji :-)
Samozřejmě existují i jiné přípravky, ale ty, na které se skoro vůbec nechytá bordel, zase brzy z řetězu mizí a musí se znovu aplikovat, což mne teda moc nebavilo skoro po každé delší vyjížďce opět matlat řetěz. Jiné, které vydrží celkem dlouho, naopak zase brzy nachytají hromadu nečistot... Takže je to, jako vždy, o kompromisu...
Na nohy vidlice jen silikonový olej, případně něco speciálního co doporučuje výrobce. Rozhodně ne WD40 !!! To tu vidlici budeš moci brzo vyhodit... Ale Gila je stejně taková vidle-nevidle, takže je to asi jedno :-) Nééé, neber mne vážně, zas takový klumpr to není, je to prostě základní vidlice, od které ale nečekej nic extra...
silikonový olej lepí jako sviňa, řekl bych, že míň vhodný mazadlo na řetěz není, olej musí být vzlínavý, aby namazal články a čepy zevnitř a ne vytvořil na povrchu vrstvu na, kterou se chytá kdejakej bordel.Wdéčko sice rychle vysychá, ale pořád je vhodnější než silikon, taky docela dobře vytěsňuje vodu, což je vhodné právě po očistě kola vodou
OK, dík. nechám si ho tedy jen na vidlici a na řetěz si koupím něco jiného, nejlépe olej přímo na řetěz :-)
1. WD40 je dobre na povoleni zarezlych sroubu. V principu je vsechno mastne na mazani vhodne, ale zrovna WD40 apod. je tak ridky olej, ze po nem za chvili nic nezbude, jenom na sebe navaze dalsi spinu. Kolo poradne umyj proudem vody z hadice, mas-li ji k dispozici, do kyblu dej vodu se saponatem, kolo za pomoci smetacku poradne vydrhni, vysus, nech proschnout a promaz. Treba i olejem na sici stroje, to je fuk, necim trochu hustym (nebo specialnimi mazadly na vsechno mozne i nemozne na kole, ale casto jenom utratis vysoke castky bez zvlastniho efektu). A nezapomen vsechno potom vytrit prakticky do sucha, aby se na to nelepil dajsi b.rdel.
2. Na ocistene vnitrni nohy se dava ke kluzakum silikonovy olej (zapumpovat, nechat nasaknout treba pres noc pod stiraky) a pak znova utrit. Pokud se na vidlici RST vykasles, kup si pak lepsi :o)
3. Pokud jezdis v oblasti s piskem, musis kolo casteji cistit a umyvat, zvlast pohon, aby se komponenty nadmerne neopotrebovavaly.
Tak kolo umyto, vysušeno. Do zítra nechám oschnout.
Spíš mi poraďte mazadlo na všechno :) Řetež, přehazku atd.
nějaký přesný výrobek. WD jsem škrtl. Určitě koupím silikonový olej. Stojí něco málo - 50,- ten naplácám na vidlu, ale na ostatní prvky?
Nedělal bych z toho vědu. V každým kolo kšeftu prodávají x různých olejů na řetězy v různých cenových relacích. Šáhni do průměru a neuděláš chybu. I ten silikoňák poslouží. Dobrý olej vzorně zavzlíná, neváže prach, nespláchne se snadno vodou. Já například používám GT85, dostal jsem ho. Není s ním problém, ani nešpiní, když řetěz normálně otřu.
Nekde v cykloobchode treba nejake mazadlo na kolo ve spreji- pozor, at nesplichnes na neco, kam olej nesmi!!! napr. kotoucovky, rafky, kdyz mas vecka apod., pouzivam to na retez, saltry apod.
Hlavně to nemaž olejem na poslední pomazání, posvěceným arcibiskupem, moh bys něco přivolat.;-) Ale vážně, olej na šicí stroje za pár kaček mi posloužil líp, než tefloňák ve spreji za dvě stovky. Akorát vidli jak radí ostatní.
Poradne to umyj a prestane to vrzat. Az to uschne tak namaz retez a nohy vidle. A je to. Ja jsem dnes v te siberii jel domu taky, dojel jsem total promocenej a zmrzlej, snih i pod prilbou. Ale kolo jsem nemyl, kdyz pockam az oschne a udelam to co jsem doporucil Tobe v bodu 2, vysledek bude velmi podobny.
Ptal jsi se jeste cim mazat. Je to celkem jedno, ale WD40 asi neni uplne optimalni bo je ridky a ztece hned jak zacne prset, nebo v techto dnech moderneji, snezit. Nohy vidle mazu olejem, ktery se pouziva dovnitr vidle -vzdycky mi po vymene trochu zbyde.
řetěz mažu olejem na řetězy. Stačí vlézt do servisu a říct, že chceš olej na řetězy. Nohy mažu nějakým silikonovým pokladem. Zbytek mažu běžným olejem na jízdní kola a šicí stroje. Nepožívám sprej, ale mazničku. olej se dostane tam kam má a tam kam nemá (kde by se na něj lepilo svinstvo) se nedostane. Řetěz mažu tak že kápnu na každý čep (začínám u rychlospojky, pokud nemám rozpojeno, pak začínám na začátku)- díky tomu se na řetěz lepí mnohem méně nečistot.
Jo a na umývání kola nepoužívám smeták, ale kartáč na nádobí, nebo záchodovou štětku.
nesprchovat kolo vodou pod tlakem, aby se sajrajt nedostal do ložisek. Teda - on se tam stejně dostane, ale ne tolik.