Poradíte mi jak správně používat odpružené vidlice. Myslím tím případné zamykání a odemykání. Nikde se nemohu dočíst návodu nebo praktických informací. Díky
Určitě Ti někdo odpoví odborněji, ale já zamykám vidlici, když jedu po slušném asfaltu a do kopce. V terénu, nebo v asfaltu po bombardování ji mám odemčenou.
Což mě přivádí k otázce. Myslíte že když vidlici stlačím do dolní polohy a zamknu a nechám ji tak delší dobu, že nedojde k jejímu poškození, nebo částečné ztrátě funkce? Na leháči mám Suntour XCR a má dost vysoký zdvih a kolo je dost vysoké. Při zamknutí v dolní poloze se sníží asi o 7 cm a touž je znát. Tak bych rád věděl, jestli se tím vidla neničí.
Díky za tvůj názor. Z technického hlediska by dlouhodobé stlačení nedělalo vidlicím dobře. Jako každá pružina by se unavila, ale za jak dlouho by se tohle unavení projevilo ti nepovím.
Tak mě napadlo, že by možná stálo za to zvážit výměnu předního kola s vidlicí za 20", jen si netroufám odhadovat do jaké míry ba se tím změnil úhel hlavové trubky. Kdysi jsem jezdil na předním 26" a popravdě mezi 26" a 20" pro mé ježdění není rozdíl.
Jak uz je receno vyse- zamykani vidlice muze mit vyznam snad jenom tam, kde prestava mit smysl pouziti odpruzeni, nebo by bylo pohupovani vidlice zpusobene treba slapanim vylozene nevyhodne, napr. asfalt, stoupani na kvalitnim povrchu, slapani pri jizde ze sedla a spurty apod. . Zamyka se bud na vidlici nebo lepe dalkove- ovladacem z riditek. Existuje i spousta systemu, co zamykani resi automaticky- castecne nebo uplne resi za jezdce- tzv. inteligentni odpruzeni (TerraLogic, MotionControl apod.), nebo naopak umoznuji jet s "odemcenou" vidlici/tlumicem, ale snizuji tohle pohupovani na minimum (SSV, ProPedal apod.). Obecne- u kvalitni vidlice a pri spravnem slapani odpruzeni na hladkem povrchu prilis nepracuje, spouste lidi zamykani neschazi nebo jej nepouzivaji. S pribyvajicim zdvihem se ale vyznam zamykani aspon pro presun po asfaltu zvysuje, stejne tak vylozene sportovni jezdec bude zamykani nejcasteji uprednostnovat taky.
Pokud se se zamcenim da soucasne i snizit vyska vidlice, jak pise Zden42, je to taky plus- pro aerodynamiku pri jizde po rovine nebo pro lepsi geometrii kola pri vyjezdu stoupani.
U zamykani se musi davat pozor na vcasne odemceni vidlice pri najezdu do terenu, pokud nema vidlice ochranu proti prorazeni, mohla by se poskodit.
Díky za komentář. Šlo mi hlavně se dozvědět jak používat vidlici kvůli zbytečnému plýtvání energie při tzv.pohupování.
Ja zamykam jen pri jizde do hodne vyrazneho stoupani po rovnem povrchu (typ silnice na Lysou horu aj.). :) Tam by houpani zpusobene razantnim zaberem znamenalo ztratu energie... v mene extremnich podminkach se tomu houpani da jednoduseji vyhnout spravnym slapanim...