Zdravim!
Prave si stavim tandem a mam docela problem s predni vidlici. Tandem bude prevazne na cykloturistiku, avsak ne jen silnice a polnacky (tak 80%), ale obcas i nejaky ten lehci teren (lesni cesty s kameny, koreny apod). Vaha jezdcu a bagaze bude davat az tak 170 kg. A vaham ted mezi dvema variantama:
SR Suntour Epicon RLD 15 ( http://www.srsuntour-cycling.com/SID... ; 15 mm pevna osa, 32 mm kluzaky, 100 mm zdvih, 4600 Kc) a SR Suntour DUROLUX 20 TS 2008 ( http://www.srsuntour-cycling.com/SID... ; 20 mm pevna osa, 35 mm kluzaky, 180-140 mm zdvih, v akci 6200 Kc). Mnohem vic se mi libi Durolux, zejmena kvuli jeho vetsi robustnosti a tuhosti (a nejen vidlice, i naboju pro nej). Avsak mam fakt velke obavy, jestli na moje ucely nema presprilis velky zdvih.. Ze by se mi mohlo kolo moc houpat, a taky (hlavne) ze bude prilis vysoko ram a riditka.. Zas na druhou stranu jsem ze sveho klasickeho kola zvykly na crossovy ram, tak by mi treba ta vyssi vyska nemusela tak moc vadit.. Fakt nevim. Moc se v tom nevyznam, navic doted jezdim nakou shitovou cross vidlu, takze se v tom opravdu neorientuju a ani si to moc presne nedokazu predstavit.. Co myslite - bude Durolux v pohode nebo to uz je fakt moc?
A jeste otazka - co presne znamena u Duroluxu "nastavitelny zdvih 180 - 140 mm"? Pokud si necham nastavit 140 mm, snizi se mi tim i vyska vidlice (tedy snizi se ram s riditky), nebo vyska vidlice zustane stejna a jen se jeji cast nebude vyuzivat (a je to bez vlivu na vysku riditek)?
U tandemu bych sel urcite do te robustnejsi 2. varianty- Durolux. Nastaveni zdvihu opravdu znamena zmenu vysky vidlice, pokud je pouzita s 26" koly, i se sagem se u 140 mm dostanes pravdepodobne na +- podobnou vysku jako u 28" krosu s odpruzenou vidlici. Zalezi na vysce jezdcu a na tom, na co jsi byl doted zvykly, ja treba vyssi riditka nemuzu vubec. Vyuziti 180 mm je asi opravdu jenom v narocnem terenu, kazdopadne u tandemu bych vyssi zdvih bral jako vyhodu. Co by mi trochu vadilo je absence zamykani vidlice (nenasel jsem to), presun 2 lidi po asfaltu ve stejnem rytmu slapani uz vidlici asi rozhoupe, musel bys upravovat jeji nastaveni.
Ano, zamykani to buhozel nema. Zas si ale rikam, ze preci jen ta vidlice bude nastavena na docela velkou vahu tak to pripadne mirne rozhoupavani spolecnym rytmem slapani snad nebude nijak vyrazne.
A muzu se zeptat na to nastaveni zdvihu na 140 mm - v tomto pripade bude Durolux o 4 nebo o 8 centimetru (bez sagu) vyssi nez Epicon?
A jeste uvazuju, ze ta vyssi riditka by mi asi docela nevadila, nastesti jsem zvykly spis na vysoky. Avsak nebude o dost zmeneny hlavovy uhel (az tak ze by to bylo moc na skodu) a vubec cely ram moc zesikna?
Mas vlastne pravdu, ze pokud nastavis vidlici na vahu 2 konkretnich lidi, rozhoupou vidlici stejne, jako by ji rozhoupal jeden s nastavenim pro jednoho. Takze nic dramatickeho.
Ad vyska vidlice- musel by sis zjistit konkretni vysku stred- korunka u techhle vidlic, abys je mohl porovnat. Casto i vidlice od stejneho vyrobce maji klidne pri stejnem zdvihu ruznou vysku.
Ad hlavovy uhel- cim ma kolo delsi stopu, tim min se projevi zmena hlavoveho uhlu zvysenim zdvihu vidlice. A tandem je hodne dlouhy :o) , ta jeho zmena pri 100 nebo 140mm bude nepatrna. Navic je tam ten zmineny sag- bezne se jezdi se sagem okolo 25%, coz ti udela u 100 mm snizeni 25 mm, u 140 mm uz +-35 mm, ten rozdil se smazava.
Ok, dikec, asi teda skoncim u toho Duroluxe. Ale stale mi neni jasny (njn, zacactecnik..), zda pri nastaveni zdvihu na 140 ci 180 mm ma Durolux stale stejnou vysku nebo se o neco malo meni..
Nevím jak je to u Duroluxe. U mé pružinové Manitou Black mám nastavitelný zdvih 90-120 mm. Při snížení zdvihu se opravdu sníží výška vidlice. Zajímavé je že se to neprojeví na nastavení tvrdosti, pouze má vidlice subjektivně o něco rychlejší odskok. To mi vyhovuje, takže jezdím pořád s 90 mm zdvihu (u XC geometrie to navíc šetří rám). Moje druhá vidle Torra má bohužel výšku přestavitelnou jen zásahem zevnitř. K tomu musím ale vyvrhnout vnitřností vidle.
Sag 25% je při běžném zatížení. Při váze 2 lidí + bagáž to bude ještě víc.
Kdepak, pokud nastavis sag na spravnou hodnotu (ktera je tech vyzkousenych +-25%), melo by to byt 25% at vazis 50 nebo 150 kg, at jede na kole jeden nebo 2 lidi. Samozrejme se da nastavit i jinak, ale to by potom mohla vidlice chodit casto nadoraz, coz neni dobre.
Nepřemýšlel jsi o tomhle?
http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice...
U téhle bys nepotřeboval pevnou osu. Už samotná konstrukce zaručuje dostatečnou pevnost v krutu.
Pokud ani to nestačí, dá se to vyřešit velice levně a elegantně:
http://shop.dolekop.com/index.php?oddeleni...
Ja ale prave pevnou osu chci, pro Durolux mam v planu http://www.rebelbike.com/shop/produkt/naba... . Prijde mi to jako docela vhodny reseni (jak pevnosti, tak cenou).
Jde ale o to že až budeš brzdit ve v nějakém rozbitějším sjezdu rozjetý 2 metráky (při cykloturistice v neznámém terénu je to dost pravděpodobné), větší nápor než na nohy bude na korunku. Z tohoto důvodu specialista na cykloturistické tandemy Koga Miata používá u těchto manster výhradně dvoukorunkové vidlice. Takto renomovaný výrobce to má po stránce pevnosti určitě perfektně spočítané.
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collectionid=10...
I na DH tandemy se pouzivaji i jednokorunkove vidlice, naopak treba na XC nekteri vyrobci pouzivaji dvoukorunkove, vic je sice vic, ale jenom v tom to rozhodne neni.
Nemáš foto toho DH tandemu? To musí bejt masakr ...
I mistr Google se občas utne :-)))))
http://dolekop.com/fotky/23652-bike
Treba tady http://www.hcor.net/posts19351-0.html&...
jsem nasel lahudku- DH tandem (specialne model s jednokorunkovou vidlici :o)), a navic se podle textu da dokonce behem 15 minut pretvorit na bike pro jednoho (!!!)
Jednou jsem v tusim Mountain Bike magazinu cetl reportaz, kdy si reporter zkusil jizdu prave na DH tandemu s nekolikanasobnym mistrem sveta v DH (a spickovym jezdcem rallye v jedne osobe) N. Vouillozem, pry nevedel, jestli se behem jizdy driv pozvraci nebo pos... :o) Musi to byt masakr, kdyz nevidis, kam se ritis, jenom ty rany a skoky a muset se na 100% spolehnout na toho pred sebou...
S tím bych se svezl :-) Jen mně děsí ty tenké a zprohýbané trubičky. To bych se víc bál že se to zlomí. Dál mně zaujaly ty mechanické Avidy. To jsou velmi záhadné brzdy. Na jednom kole mám hydraulické LX, na druhém tyto Avidy BB7 a brzdí to naprosto stejně. To mozek nebere :-)