nevím, jak duratec, RB - nikdy jsem kolo s rámem těchto značek neměl, tak těžko něco tlachat. o čem, ale poreferovat můžu je rám od p. Mrázka z Vrbna pod Pradědem, který mám na 29" MTB. tady je díky jedinečné konstrukci skutečně patrná změna oproti běžné konfekci, rám mnohem lépe pohlcuje rázy a přínos zadní stavby pro vyšší komfort je jednoznačný. zde se mi investice jednoznačně vyplatila a Mrázka řadím k české špičce
Původně jsem chtěl duratec, potom race bike a teď mám od 19.3. greenspeed gto. Pravda, je to Australan ale je to booomba. :-)) Ale k "trajku" musí mít člověk i normální kolo, no a dneska bych šel jedině do oceláka, tudíž MRAZEK je pro mě jasná volba.
O tom sem vubec nevěděl... no, vypadá to dobře ale na tohle musí mít člověk "chuť", na ten spešl tvar... já bych asi přece jenom radši klasiku...
každopádně díky!!!
taky jsem si před pár roky říkal - ale přátelé, nač ta extravagance? teprve po řádném vyzkoušení jsem pochopil v čem je kouzlo méně obvyklé konstrukce, zde vzhled opravdu není samoúčelný. dnes jsem rád, že jsem se právě pro mrázka rozhodnul, navíc mám pocit/ ta troška ješitnosti ve mě samozřejmě je/, že jsem majitelem něčeho vyjímečného až lehce výstředního. co nepotkám každý den
Neni lepsi vedet, jaky ram presne chci a proc, nez ze ktere zeme pochazi?
A proč nebýt tak trochu patriot, myslím že je u nás z čeho vybírat.
Pokud ti ram vyhovuje, proc ne. Ja jenom kvuli napisu na ramu, ktery stejne v drtive vetsine pripadu ani v CR vyrobeny neni, ram kupovat nebudu.
Bavíme se o rámové špičce, tedy např. RB , DURATEC , MRAZEK atd., ti si svařují nebo pečou rámy sami. Pells, Author, Superior atd., ti se Taiwanem netají.
Vsak jo, ja si jenom myslim, ze se vlastenectvi nebo patriotismus da projevit i jinym zpusobem. Nevim, proc chtit a priori kolo od Mrazka nebo RB jenom proto, ze je ceske, kdyz mam predstavu kola s ramem minimalne o pul kila lehcim, ev. jsem spokojeny s vahou, zato ho muzu mit o nekolik tisic levneji (ted treba zas pripad Duratecu).
No, nejde ani tak o patriotismus, ale že o ničem jiném nevím, takže pokud víš o nějaké zahraniční firmě sem s tím!!! Jde mi o to, jestli se opravdu vyplatí si zaplatit 10tis. např. za rám RB oproti 5tis. za author, všechno co jsem četl říká, že svezení na RB je super a recenzenti se jen rozplívají. Já jsem trochu skeptický, proto se ptám jestli je to opravdu takový rozdíl. Potom je tady samozřejmě otázka vzhledu a výjmečnosti...
Pokud jde o RB, jeho tuhost je povestna, ale jak pisu vys, bohuzel na ukor hmotnosti. Za podobnou cenu sezenes casto ramy s timhle pomerem vyhodnejsim. Moznosti, co si poridit za kolo jsou tisice. Ja jsem treba fyziognomii a svymi pozadavky na geometrii docela omezeny ve vyberu, takze s prihlednutim jeste k tuhosti, hmotnosti a cene moc moznosti nezbyva :o) natozpak resit, jestli je neco vyrobeno ci smontovano v CR nebo ne.
Cesti vyrobci nemuzou stejnou kvalitou cenove konkurovat treba Taiwanu (logicky- nevyrabi v takovych seriich), takze jdou casto spis po kvalite zpracovani, jakesi exkluzivite, individualnich pozadavcich zakazniku apod., samozrejme je ve hre i ta sazka na patriotismus, proc nakonec ne.
Jojo... no já uvádím RB protože jednoduše o ničem jiném nevím : ), takže prosím o konkrétní možnosti, značky, odkazy... díkyyy!!!
Pokud chceš konkrétní doporučení, tak musíš uvést svoje požadavky:
- preference váhy s limitem např. s limitem do 1,5kg nebo naopak že na váze tolik nezáleží
- kolik vážíš a jak a co jezdíš a tedy jak moc tuhý rám vyžaduješ
- preferuješ tuhost rámu nebo pohodlí
- jakou preferuješ geometrii, tzn. delší nebo kratší rámy, ve stejné velikosti se délky rámů liší až o 4-5cm, což je hrozně moc
- preferuješ nějaký materiál?
Na různé požadavky bude vyhovovat zcela jiný rám od jiné značky.
Na váze ani tak nezáleží, samozřejmě čím lehčí tím lepší
Sám mám 75, jezdím cross country
Rám tužší (ne extremě)
geometrii nepreferuji, zatím jsem měl jeden rám a neznám pocity na jiném, author traction 19"
materiál vubec neřeším (kvuli ceně ale Al)
Dokud nevíš základní věc a to jakou potřebuješ geometrii, tak nemá cenu nic vybírat, protože dát třeba 10tis. za rám a pak zjistit, že má špatnou geometrii...
Na tom současném rámu přeci aspoň musíš vědět, jestli to není vyloženě moc krátké nebo moc dlouhé. Zkoušet můžeš snadno na tom současném rámu tím, že zkusíš kratší/delší představec, níže/výše řídítka.
Tím si najdeš ideální posed z kterého budeš vědět jakou potřebuješ délku rámu + představec.
Dále zvolíš jaký bys přibližně chtěl vozit představec a dostaneš se k potřebné délce rámu a budeš hledat mezi rámy, které jsou +- stejně dlouhé (řekněme maximálně +-1cm).
Tady máš pro představu příklad slušného rámu za dané prachy:
http://www.kolokram.cz/product_info.php?cPath...
S RB se to nedá v podstatě vůbec srovnávat, váha je někde úplně někde jinde.
Problém je tady s geometrií a to proto, že co udávají na stránkách je asi blbě a není tam udávaná virtuální délka horní rámové trubky, ale skutečná.
Vždy je třeba brát virtuální délku (tzn. měřeno rovnoběžně se zemí) a tak to i téměř všichni výrobci uvádějí.
A pak je otázka, zda kupovat samotný rám. Uvedu příklad dalšího dobrého rámu a to Cube Reaction. Samotný rám je ale dost předražený, přitom v kompletu celé kolo celkem jde.
A dále bych se až tak nezaměřoval na rám, sice je důležitý, ale pokud zbytek stojí za prd, tak jsou to vyhozené peníze.
K dobrému rámu jsou nutná např. i tuhá lehká kola, jinak investice do rámu ztrácí smysl.
A pokud to bereš tak, že na váze nezáleží, tak je skoro úplně jedno co koupíš a vyber co se ti líbí a rám za 5tis. udělá službu stejnou jako rám za 10tis. a více.
Tuhost u těch levnějších často nebývá nijak moc horší, což je dané tím, že jsou těžší (což ohledně tuhosti celkem vyrovná použití horšího materiálu).
z těch cenově dostupných značek se slušným výběrem bych doporučil SPYDER, jeden z Columbus Zonalu má můj syn - spokojenost, dá se vybrat i design a samozřejmě i jiné trubky
Ten http://www.spyder.cz/?page=102&ram=1&id... vypadá za ty prachy velmi dobře.
Akorát ta geometrii, je strašně krátký. To neříkám, že je musí být špatně, ale je třeba s tím počítat.
Já mám třeba krátké ruce a potřebuju krátké rámy, ale tohle by bylo moc krátké i na mě.
v reálu to až taková tragedie není, málokdo vyrábí jen proto, aby na to lidi koukali na webu , maně mě napadá ještě Max Bike - taky solidní práce, cenově snad o fous levnější než Spyder / a jako na potvoru je jeden kousek taky v domácí stáji :-)/
Dikec,
na tenhle luxusní rám už sem se taky díval, to je možná na mě až moc luxusní : )
jinak na geometrii se samozřejmě dívám, proto vybírám rámy podobné délky jako mám teď, doladit to o nějaký ten cm pak představcem...
reaction už sem taky zkoukl, no do léta zatím času dost, tak budu dál koukat...
každopádně děkuji za informace!!!
Když kohokoliv napadne sem hodit odkazy na další hezké kousky budu jenom vděčný
Představcem by se moc ladit délka rámu neměla. Délka představce zcela zásadně ovlivňuje chování kola a to mnohem více než samotný rám a proto je právě dobré mít předem představu jak chci dlouhý představec a k tomu pak vybírat rám. Samozřejmě drobné doladění, řekněme o 1cm se představcem ještě dá.
Tedy je třeba předem vědět jestli chci nějaký extrémně dlouhý představec typu 12cm, nebo něco středního kolem 9-10cm nebo něco hodně krátkého do 7,5cm.
A jak máš teď dlouhý rám a s jak dlouhým představcem a jaký představec bych chtěl přibližně vozit?
Ať mám představu jakou geometrii přibližně potřebuješ. A k tomu ještě ideálně délku nohou do rozkroku, ať je z toho jasné, jak by měl být ideálně vysoký (čím nižší tím lépe, ale zase abys nemusel použít delší sedlovku než 400mm).
K tomu představci, já jsem zastáncem kratších představců. Díky nim je kolo mnohem lépe ovladatelné a je to lepší do sjezdů. Do výjezdů to přitom o moc horší není, protože vždy se můžeš více překlonit a skrčit ruce (když je v extrémně prudkém výjezdu třeba).
Delší představec než 9cm bych si dnes na kolo už nedal (9cm mám i na celopevňáku, tedy nejen na fullech). Možná bych časem na fully snesl ještě kratší, ale to bych musel mít už zase delší rámy než mám.
No teď mám Author Traction 19" 2004, virtuální dl. horní tr. 603, sedlové 483.
Taky sem koukal na Cube LTD, což se svým rozpočtem asi nakonec dopadne, pokud se neplácnu přes kapsu na to RBčko nebo NoSainta,
to by pak bylo 20", rozměry jsou skoro stejné 604 a 490.
Představec bych koupil nový kratší, teď mi tolik nevyhovuje, mám spíše delší (přes 10 cm)
To by délkově bylo ok, ale záleží jak si vysoký a máš dlouhé nohy. Pokud máš nohy do nějakých 83-84cm, tak je 20tka zbytečně hrozně vysoká a chtělo by to delší 18tku. Pokud máš nohy delší, tak by ta 20tka byla zcela ok.
Cuby jsou obecně kratší, proto třeba mě sedí. Mám 182cm (nohy 84,5cm), krátké ruce a tedy potřebuje krátké rámy a 18tky u Cubu mi padnou jako ulité a to ještě s 9cm představcem.
Hmm, a jak to máš se sedlovkou?? Já mám teďka na to svým vytaženou Asi 1 cm na limit, to bych na 18"ce asi nedal, tam je to aspon o 3 cm kratší...
Na všech třech kolech mám ještě rezervu dost velkou, minimálně 2-3cm. Na dvou kolech mám 367mm Thomson sedlovky a tom třetím mám Syntace P6 Carbon 400mm.
Dřív jsem měl i 35cm sedlovku a na té to vycházelo tak akorát s pár mm rezervy. Přes limit bych sedlovku nikdy nevytahoval.
Dost to ovlivní výška sedla, všude mám to samé sedlo, které je spíše vyšší, tedy stačí o to kratší sedlovka.
Můžeš mi vysvětlit jak souvisí výraz obličeje s rámem kola? Dík.
Pohledem na nejaky ram muzes ten oblicej protahnout, jinak nevim, proc to pises. Uniklo mi, ze bych psal o mimice :o)
fyziognomie-výraz tváře, vzhled, podoba
Fyzionogmie TVARE ano, samotne slovo fyziognomie je oznaceni pro vnejsi vzhled. Pokud chces delat chytreho, snaz se tak bez delani hlupaku z druhych, tim se inteligentnejsim nestanes.
Pokud mas co rict k tematu, klidne pis. Hezky den.
podívej se ještě na rámy fort - http://www.fort-uo.cz/ - pevné, lehké, dobrá cena, bezvadný servis ze strany výrobce
Sranda je, že u nás vaří rámy asi 5 lidí a dva z nich se musí jmenovat Mrázek :)
Mě by zajímalo jakou 29ku byste doporučili. Líbil by se mi excentrický střed (pro pozdější vybavení Rohlofem) a pravděpodobně i ocel. Nejvíc se mi líbí Niner, ale je příšerně drahý. Pak připadá v úvahu Singular, nevím zdali se dá sehnat jako samotný rám Haro, nebo Kona? Nebo nějaká domácí stavba (Bareš, Mrázek?). Já ale té kusovce moc nevěřím, přeci jenom i malosériová výroba je podpořená nějakými zkouškami a výpočty, což kusovka nemůže nabídnout, tam to dělá svářeč od oka. Od RB slibuje 29ku už dlouho kdejaké forum, ale oficiální stránky stále mlčí, tak nevím (tam by to byl samosebou Al).
na excentr bych se vykašlal, věc ideálně řeší orig. napínák od Rohla, který se připevní místo šaltru, výhodu excentru jsem nikdy nepochopil a o žádné de facto ani nevím / doma mám singla, takže drobné zkušenosti tu jsou/
Originálnín napínák je prostě o dvě ozubená kolečka, mezi kterými se motá řetěz víc. S excentrem je to odolnější proti bahýnku.
odolnost proti bahnu neposoudím, nikdy jsem v takový břečce nejel, aby mi napínák vypověděl službu, excentr přidá na váze rámu a pak to napínání řetězu je zbytečně komplikované, napínák to řeší po celou dobu životnosti řetězu, no a když se vrátíš třeba k šaltru, tak ti na rámu nezůstane zbytečnej kus materiálu, to samé, když ho budeš chtít prodat dál a zájemce nebude zrovna fanda rohla nebo singlu
Ja myslim, ze ten kdo ma Rohloffa nebo singlespeeda uz prece jenom asi vi co chce a asi moc casto sva kola neprodava. Jinak mas samozrejme pravdu, jen to nepokladam za pravdepodobne. Lidi co znam a maji Rohloffa v podstate svorne rikaji, ze nic jineho uz na kolo nechteji. Takze ty kola asi neprodaji. No, je to akademicka otazka :-)
Co se tyce komplikovanosti reseni, kdyz se podivas na kolo s napinakem a na kolo s excentrem... Neni to nad slunce jasne? :-)
Excentr je elegantní řešení. To že zvyšuje hmotnost rámu se trochu přeceňuje. Na druhé straně ten napínák taky něco váží a je třeba připočíst i delší řetěz. Výhoda excentru je spolehlivost, netečnost vůči klackům na cestě co se můžou namotat do napínáku, řetěz nemůže spadnout, nemlátí ve sjezdu do rámu, nejsou potřeba neoprenové chrániče. Excentr se nemusí mazat ani čistit, jako napínák a nesnižuje účinnost přenosu výkonu, ohýbáním řetězu a odporem v kladkách. Navíc to vypadá hezky.
Idealni reseni napinak rozhodne neni, je to spise nouzovka. Excentr na mem kole ma hmotnost 110 gramu. Napinak od Rohloffa bude mozna i lehci, ale jak pisou kluci, jsou tam dve kladky navic, jeho pouziti likviduje genialitu jednoducheho reseni. Navic, napinak od Rohloffa je nechutne drahy.
mě se ten tvůj excentr strašně líbí a mrzí mě, že to u mě nejde udělat nějak podobně, ale když chci mít odpruženej zadek a to tedy chci!, tak prostě musím mít nějakej ten napínák....
Ano, je to jak pises. Presto, existuje jedna moznost jak i u odpruzeneho kola vynechat napinak. Bude-li zadni vidle postavena jako jednocep a jeji osa otaceni bude totozna s osou slapani. Ovsem to je i u obycejneho kola dost hypoteticka konstrukce.
Hele, já tedy odpružení nemám a neznám, ale napadá mě: nebyly by u takový konstrukce znát rázy do šlapání? Představuju si, jak zadní kolo propruží a tím pádem jako by chvilku "šlo za řetězem" a řetěz zase za pilou ve směru šlapání. Nepovolil by se v tahu, ale celá soustava řetězu by se na malý moment otáčela ve směrěu šlapání. Bylo by to cítit, nebo by to bylo zanedbatelné?
Kazdy system pruzeni malinko taha za pedaly, uz z principu, zadni kolo musi jit pri propruzeni po ruzne draze vzdycky hlavne nahoru. Kdyz je zadni stavba spatne vyresena, da se toho i vsimnout, ale pri te siri pneumatik a nerovnostech povrchu se na to clovek musi vylozene soustredit a jeste tomu slusne rozumnet, aby to zaregistroval.
U sveho fulla, kde se tenhle jev obcas i popisuje (Giant NRS), jsem tohle citil treba jenom pri pouziti kol se silnicnimi rafky a 23 mm plasti nafoukanymi na 8 baru.
No, on to sice dela od oka, ale umi to. Navic se jedna o ocel, u ktere je snad o technologii svarovani znamo naprosto vse. Mam takove kolo od Franty Mrazka zhruba rok, mam na nem min. 9 kkm, par zavodu, jizdu s brasnama natezko a kolo drzi. V porovnani s dvemi prasklymi GT uz ted mohu rici, ze je mnohem spolehlivejsi. Navic, vim, ze kdybych ho nekde zrusil a slo to svarit, nalozim kolo do auta, zajedu 15 km od domova a Franta mi to svari. Ted mi stavi druhe kolo, snad uz pristi tyden bude hotove.
Singular se mi libi, ale u ramu, ktery udajne je predurcen na singlespeeda, resp. Rohloff mi dost vadi patka s navarkou na prehazovacku.
Kona - tu jsem nekde videl, byl to ocelovy ram a posuvnymi patkami (napinani retezu). Uz si nepamatuji oznaceni ramu, ale vim, ze jsem o nem loni uvazoval a odradila mne cena, bylo to hodne pres 10 tis. korun. Ale je to pekny ram.
Co me ovsem dost uchvatilo je Bad Boy od Cannona:
http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9BR1... Paradni kolo.
Ale to je 26ka.
Mne se zas libi tohle :o) http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9BSR...
Je fakt, ze ti BadBoy-ove vypadaji vsichni tak ciste a nerozbitne :o)))
Je pravda, že konstrukce kola je už dostatečně prozkoumaná a netřeba se v tom pitvat, pokud nechceme odlehčovat až na samou mez a to já vlastně nechci. Toho Mrázka jsem nikde na netu nenašel, našel jsem jednoho Mrázka co staví kola, ale to mi přišlo jako zbytečná divočina. Oni jsou prý dva.
A od GT mi prasknul i ocelový rám. Byla to zadní patka, ale byla tuším pájená takže o trhlinu v oceli vlastně nešlo.
Bad boy se mi taky líbí, ale to je trochu jiná kategorie, já bych chtěl 29ku do lesa.
Tak jsem zjišťoval tu 29er od RB a vypadá to, že za zhruba 6 týdnů by měl být k mání rám CRR 29er. Bude to samozřejmě hliník s klasickým středovým složením (předpokládám). Původně jsem myslel na ocel, ale RB jsou jedni z několika, kteří s hliníkem pracují tak jak se má, tak to stojí za úvahu.
taky jsem je kdysi kontaktoval... 29-tku slibují cca rok a půl a slibují dál
pesimisto
Musíš vědět přesně co chceš, pak má cenu hledat dražší rám, který tomu přesně vyhovuje.
První věc je geometrie, což je zcela indivudální záležitost a každý potřebuje jinou a s cenou a kvalitou rámu to nijak nesouvisí.
Pak tu máme tuhost, tady je podstatné jak moc poznáš a oceníš více tuhý rám (tedy záleží jak a co jezdíš, kolik vážíš).
A pak tu máme hmotnost, ta jediná je jasně porovnatelná (akorát se musí koukat samozřejmě na reálné váhy a ne na často velmi nadhodnocené údaje výrobců).
Třeba já za sebe můžu říct, že dražší RB rámy by pro mě byly naprosto vyhozené peníze oknem. Stál by peněz hodně a byl akorát tak těžký. Tuhost bych neocenil a za levnější peníze koupím lehčí rám.
Ahoj, já jezdím druhým rokem Durateca (D) a jsem spokojený jako želva. Tím ale nechci říct, že máš jít automaticky do D, moje rozhodnování pro můj (výborný a extra drahý) rám trvalo kvůli ceně přes 5 měsíců a stálo mě několik cest do HK do obchodu na okouknutí a kupu povídání s lidmi na názor na tento rám. Původně jsem jezdil Sintesi Moab a D mi padl skvěle. Ale jak psal Mlok a Vašek, musíš vědět co chceš a jet si to i vyzkoušet, nikdo ti nezaručí, že ti drahý rám bude připadat lepší/určitě ti sedne.
Pokud nechceš nutně exkluzivní rám jaký nemá každý a nejsi připravený do něj strčit hromadu peněz a nevíš naprosto určitě, že "toto musíš mít", tak výběr rámu klidně pozdrž a pořádně zvaž. Není nic horšího než pak na kole se hlodat myšlenkami na špatný nákup (že jsi mohl mít něco lepšího/něco levnějšího/něco jinak).
ja som sa nakoniec stal vlastnikom ramu coowa e.xc ... mate nejake skusenosti alebo nazor na tuto asi plne cesku znacku ?
BTW máte někdo tip na výrobce rámů, co by za rozumnou cenu udělal 29"mtb OCELOVÝ rám?
Google poradil:
http://www.bikebase.cz/article.php?ARTICLEID=2260
pan Bareš, pan Kovařík, Franta Mrázek, firma Benest
Tak kdo?
To je pěkné, ale má tu někdo osobní zkušenost s někým z nich? A jakou?
Ja mam s Mrazkem a Baresem. I kdyz, s druhym jmenovanym jen ustne - poptaval jsem stavbu tandemoveho ramu, nebyl problem. Franta Mrazek mi postavil kolo, na kterem ted jezdim. Naprosta spokojenost jak s pristupem tak i vyslednym efektem. Proste je to presne tak jak jsem potreboval a to co neni uplne presne podle mne, vymyslel on jeste lepe. Ted mi stavi druhe kolo, ten tandem, jsem zvedavy. Ale videl jsem to pred tim nez to slo do laku a vypadalo to skvele. Toz tak.
Tak jsem ti prolezl stránky - ten bezbarvý lak na oceli je super nápad. Takže v barvě už mám jasno;-)
Já na to nespěchám, prachy potřebuju na něco jinýho a zatím je na čem jezdit. Zatím koukám, měřím, zkouším, a pomalu mi začíná krystalizovat co chci...