Na světě je zatím zřejmě nejrozsáhlejší výzkum o městské cyklistice v ČR. Nechalo jej zpracovat město Praha a zaměřuje se na podíl cyklistické dopravy a její potenciál a také na potřeby cyklistů. Přes určité metodologické kotrmelce je zřejmý jeden fakt - podíl cyklistů v Praze vzrostl. Typický pražský cyklista má kolem 30 let, vyznává cykloturistiku a nejčastěji používá horské kolo. Shrnutí výsledků výzkumu přinášíme v následujícím článku.
Zajimavy clanek. Chybi mi tam vsak jedna podstatna okolnost negativne ovlivnujici moznost bezpecneho jezdeni na kole nejen v Prazev, ale v CR obecne a to je mira bezohlednosti a netolerance. Nejen u ridicu aut, u vsech, vcetne cyklistu, chodcu, bruslaru, mamin z kocary a duchodcu se psy. V tom jsme snad evropsky unikat. Kdybychom se k sobe obecne chovali slusneji, bylo by lepe i na silnicich na kole.
Jo a ten chlap na fotce, jakkoliv muze byt prototypem Prazskeho cyklisty, rozhodne neni z Prahy :-)
Gratuluji Trebonskemu Kominikovi ke vzoru typickeho cykloprazana :DDD
:-)))))))))))))))
Ale že je ten kluk třeboňskej pořád rozesmátej :-)))))))))
Ale že nikomu neřek, že se přestěhoval do Prahy mi tedy vadí :-))
Jj myslím, že kdo zná Kominíka, měl dnes ráno po otevření nového příspěvku veselejší den :-)))
Mel a mam...pekne jsem si zaplakal smichy:-)))) A vzpomel jsem si na jednu nejkrasnejsi PFku v mem zivote:
http://www.nakole.cz/clanky/202-pf-2007.html
Opravdu klasicky prazsky cyklista:-)
Velmi zajimavy vyzkum.
Jinak zacnu aktivne pouzivat interpretaci grafu ze strany 39: Kdo nejezdi na kole, voli CSSD!
A tomu ty skutečně věříš ??? Tedy, pokud jsem dobře z podobných průzkumů informován, je valná většina voličů ODS rekrutována bud´z mladých lidí nebo podnikatelů a Pražanů. Takže prohlásit po průzkumu, který byl samozřejmě k tomuto tematu jen v Praze, že na kole nejvíce jezdí Pražané a z nich hlavně podnikatelé a študáci, je jako bych řekl, že vosy,sršni, včely i čmeláci snášejí med. Pak je mi tedy záhadou, pokud valná většina voličů ODS v Praze, jezdí na kole a tak proč nejsou v Praze vidět fúry cyklistlů namísto fúry velkých aut´áků, které se ani nemohou vejít??? Já už vím, oni provozují cyklistiku ...na venkově ;-) Kolo na střechu svého vozu a hurá na chalupu :-)))))))
Ehm - to byl vtip. Ukazka takove te medialni interpretace statistickych zprav.
Nicmene, kdyz uz jses do toho pustil. Vyzkum vypada korektne. Je jasne popsana metodika, jsou uvedeny prilohy dotaznik atd. Jedine co nevis je uroved tazatelu, ale GFK je pomerne renomovana firma s kontrolou kvality. Nic moc lepsiho ze statictickych pruzkumu nevyrazis.
Kdyz vezmu ten kokretni graf tak rika:
- mezi respondenty bylo asi 50% sympatizantu rad ODS. To je logicke, jsme v praze. Sympatizantu CSSD bylo asi 26%.
Tyto pomery odpovidaji pomerun v hlavnim meste.
Ale:
- kdyz porovname kolik z volicu CSSD jezdi na kole, dostaneme mensi pomer nez kolik z volicu ODS jezdi na kole.
Tedy mezi prazskymi priznivci CSSD je kolo mene popularni nez mezi prazskymi priznivci ODS. A samozdrejme i jinych stran, zejmena Zelenych.
- mezi temito volici byl
Ty poměry používání kola můžou být dané demografií voličů - Pokud jsou voliči ČSSD v průměru o něco starší (předpokládám, to z toho průzkumu vidět není), tak budou také o něco méně jezdit na kole.
Máš naprostou pravdu, demografická struktura voličských základem má velký vliv. Pokud se omezíme na cyklisticky nejaktivnější skupinu 15-39 let, tak se poměr poněkud pootočí, mladí voliči ČSSD jsou sice statisticky nevýznamně, ale častěji cyklisty (39 % proti 34 % u mladých voličů ODS). Nejvíce cyklistů je ale mezi mladými voliči Zelených (47 %), což už významný rozdíl je.
Jen mi není jasné,zda jako celoživotní nevolič mohu vůbec jezdit na kole.
tys byl za komančů to 0,1 procento?
O voličích z toho nevyvodíš vůbec nic. Ta otázka totiž zněla mezi kterými stranami se člověk rozhoduje ... takže třeba já tam zatrhl ODS a lidovce, protože se obvykle rozhoduji mezi nimi. Že jsem se ovšem v posledních cca 6 letech rozhodl vždy pro lidovce a tedy evidentně nejsem volič ODS, na to se už nikdo neptal :-)
mě by zajímalo kolik ten výzkum stál. Přijde mně že většina z těch věcí se dá odhadnout selským rozumem. A v kombinaci s čísly z jiného dokumentu o počtu nových stezek mně to přijde jako vyhozený peníze.
To by mě zajímalo, jak budeš odhadovat selkým rozumem třeba o kolik víc lidí jezdí na kole než před deseti lety nebo které překážky ježdění jsou pouze zdánlivé (necyklisté je považují za velmi významné a cyklisté jim nepřikládají důležitost). Průzkum ukázal spoustu zajímavých věcí a ve spoustě věcí potvrdil nebo vyvrátil, co si myslíme selksým rozumem, takže to uvedl na pevnou půdu.
To mně teda dej příklad těch zajímavých věcí co průzkum ukázal a nikdo je předtím nevěděl a co průzkumem bylo vyvráceno.
V situaci kdy město dá peníze na postavení 18 km cyklostezek, ani ne 6 km cyklopruhů a tabulkami označí 25 km za rok mně přijdou peníze za podobné výzkumy jako vyhazování peněz a odvádění pozornosti.
No tak to je snadné, téměř všechno, protože žádný jiný průzkum nebyl od roku tuším 2002, takže spolehlivě nevěděl nikdo nic.
Ale o tom, co je skutečně zajímavé -- třeba o kolik od té doby narostlo ježdění na kole (údajně cca. o 50%), ale skutečně věrohodná čísla budou až se ten průzkum bude ještě párkrát opakovat a budou v něm vidět trendy.
Další skutečně zajímavé věci, už jsem to nakousl. Split mezi tím, co považují za vážnou překážku necyklisté vs. cyklisté ukazuje na to, které problémy nejsou tak závažné, jak se potenciálním cyklistům jeví, a kam je tedy nutno směřovat osvětu, aby byla efektivní a někomu skutečně pomohla začít na kole jezdit. Ve čtvrtek o tom vyjde článek na PrahouNaKole.
OK, počkám na článek. Trochu si mně přesvědčil, ale pořád si myslím že v momentální situaci jsou to zbytečně vyhozené peníze. Přijde mně to trochu jako dělat průzkum jak často lidi používají pro běžnou dopravu jachty a co jsou nějvětší překážky nepoužívání jachet:-)
Mimochodem jsem napsal na magistrát dotaz kolik ten výzkum stál, tak uvidíme.
Tuším, že DanSed dělá něco podobného, možná by tu částku mohl odhadnout.
Je jen jeden způsob jak zlepšovat cyklistickou infastrukturu v Praze. Buď je možné snažit se zvýšit efektivitu vynakládání těch současných prostředků. Tím se ovšem člověk přestává rvát za cyklistiku a začíná bojovat proti Matrixu. Co zmůže pár lidí proti celému dvoutisícihlavému magistrátu je předem jasné. Navíc začne být kvůli rušení zavedených pořádků prudce neoblíbený a současně s ním i věc kterou prosazuje.
Druhá možnost je konstatovat nižší efektivitu a lobovat za více peněz. To je postup, kterému všichni rozumí, protože se lobuje za kdeco.
První postup je teoreticky efektivnější z hlediska globálního využívání veřejných finančních zdrojů. Druhý postup je efektivnější z pohledu využívání lidských zdrojů prosazujících cyklo. Vzhledem k tomu, že sleduji pouze partikulární cíl a lidských zdrojů je kriticky nedostává, jednoznačně volím druhou možnost.
Jinak s těmi kilometry cyklostezek a cyklopruhů atd. obyčejně nejsou vůbec překážkou peníze, překážkou je politická vůle a velmi malá ochota úředníků.
Mě například překvalila vysoká preference singletracků. Zajímavá byla i preference (relativně nízká) povrchu ze zámkové dlažby. Určitě hodně zajímavé a "prodejné" je i to, že zvýšením cyklistické dopravy nedojde újmy doprava veřejná, ale automobilová. To umožní lepší argumentaci vůči dopravnímu podniku, že pokud bude podporovat cykodopravu, že tím sám sobě neuškodí.
Zajímavé je i to, že limity na straně zaměstnavatelů se takřka nepohnuly. Pokud spokojenost cyklistů s uložním v cílových místech a s hygienou je větší než u necyklistů, může být interpretace taková, že se cyklisty stali spíše ti, kteří neměli podmínky v cílových místech tak hrozné nebo je dokázali lépe akceptovat. Dneska nepostavíš v Praze dům bez garáže a je jedno, jestli máš nebo nemáš auto, ale nové kancelářské komplexy nemají předepsán prostor pro uložení kol a převlékárnu. Zato garáže ano. A spousta dalšího by se našla.
Muzu mit takovej malej OT dotaz? Co je to ten singletrack? Diky...
zadej nahoře do políčka hledat. Byla tady na to spousta dlouhých diskusních vláken
Hm, nejak se mi nedari - ale teda asi je to nejaka terenni cesta pro kola, coz?
V dotazníku definováno: "singletrack, cesta se zpevněným přírodním povrchem", v odborné terminologii má další vlastnosti jako šířku, parametry průchodu terénem, protierozní ochrana apod.
Mám obavu, že vysoká podpora singletracků v odpovědích respondentů je výrazně ovlivněna velmi špatnou definicí v otázce - ta se dá vyložit jako "příjemná lesní či polní cesta šíře 3,5 m". Správnější překlad do češtiny je "přírodní stezka" nebo "přírodní pěšina" (to obsahuje onu jednostopost...).
Jo, definice není úplně ideální, na druhou stranu stezka či pěšina (od slova "pěší") by mohla zase navodit dojem, že se jedná o přírodní pěšinu pro pěší používanou i cyklisty, což nemusí být stejně přitažlivý způsob cestování na kole jako po singletracku. Ta jednostopost je zachytitelná v pojmu "single", kterýžto už víceméně zdomácněl. Určité zjednodušení je u takových věcí vždy potřeba, vše detailně vysvětlovat není únosné.
To bych netvrdil, že slovo singletrack zdomácnělo a lidi vědi o co jde. Já osobně jsem to slyšel, resp. četl poprve asi před půl rokem a hodně složitě jsem dohledával o co jde. Ptal jsem se dost lidí co jezdí na kole a nikdo pořádně nevěděl a už vůbec ne to vysvětlit.
On je prave problem ze podobne slovo v cestine neexistovalo. Kdyz jsme v Cembe hledali jak cesky rikat tomu, co se v anglictine oznacuje jako singletrack tak pesina byla jednim z kandidatu. Ale nakonec jsme ji zavrhli prave kvuli tomu ze to je spojene se slovem "pesi" a tomu jsme se chteli vyhnout.
Dalsi kandidat byl tusim "bocina", to fakt existuje a je to stary vyraz.
Nakonec jsme dosli k tomu ze nam prislo nejlepsi vytvorit novy termin - singltrek (podobne jako se trea pouziva fotka atd).
Termin ajko takovy existuje ani ne dva roky, a zatim se docela dari ho prosazovat, jako uspech treba vidim to ze spousta starostu a uredniku vi co si pod tim zhruba predstavit (sdilena cesta setrna k prirode, stavena podle urcitych parametru).
Vzdy ale melo jit vicemene o rekreacni cestu, takze jeji pouziti ve vyzkumu ktery se tyka dopravni cyklistiky je sporne.
Mimochodem Cemba se prave snazi o to aby urady dusledne rozdelovali dopravni a rekreacni cyklistiku a nestavalo se pak to ze v lese uprostred niceho vznikne misto prijemne lesni cesty asfaltkas parametry dopravni stezky a lidi z okolnich vesnic pritom porad musi jezdit na kole po krajnici protoze tam cyklostezka neni a je v lese.
Díky za vysvětlení.
Mě ale přijde dost nešťatný onen výraz singl, protože i kdyby někde bylo 135 ulkazatelů směrem k singl... , tak tam asi moc lidí nepojede, já bych tam nejel určitě, protože mě moc neláká nějaká uzká a jednosměrná terenní cesta, kde bych se bál, že se nevejdu a budu muset pořád zpomalovat a zastavovat abychom se vyhnuli.
Podle mě třeba slovo cyklocesta je mnohem jasnější a přesvědčivější i bez dalšího vysvětlování.
Hmm, pak by mne ale zajímalo co si představuješ pod pojmem "cyklostezka" ;-) To, co vidím tady v Praze, je děs a hrůza, dá se tam dělat všechno možné jen ne jet plynule a rozumnou rychlostí na kole... Protože neukáznění pěšáci, maminy s kočárky, pobíhající psi, bruslaři...
ooo jee :) a pro motoristy jsou neukazneni vyse jmenovani + cyklisti :) me tyto prekazky provozu az tak nevadi, protoze se daji objet po trave, prip. protroubit. teda krome psu, ti se na travu nezinyrujou a klidne utoci :(
:-)
No, nevím o tom, že by auta na silnicích jezdila krokem až zastavovala kvůli výše jmenovaným :-) Tohle je specialitou jen těch cyklo specialit.
Jinak souhlas, většinou se ti hříšníci dají objet mimo cestu, ale někde to ani při dobré vůli prostě nejde. Také tyhle komunikace používám jen v případě nejvyšší nouze a vždy se snažím jinou alternativní cestu. Protože moje nervy nejsou natahovací do nekonečna a hrozí nebezpečí výbuchu :-)))
Cyklostezka je jen vyznačená trasa od někud někam, kudy můžeš jet na kole, ale naprosto to nic neříká o povrchu, šířce apod.
Asi si pleteš dva různé pojmy, "cyklostezka" a "cyklotrasa", ne ? ;-)
Já ale reagoval jen na to jak jsi psal o tom, že někoho výraz "singl" odradí už předem... Tak jsem se ptal jak se pak takový cyklista bude tvářit přímo na cyklostezce, která má už ve svém názvu kolo a přitom to na ní bude určitě v rámci provozu mnohokrát horší než někde na singltreku ;-)
Nepletu si nic, ale ty sis popletl pojmy cyklostezka,. což je jen značená trasa, se stezkou pro cyklisty, což je dpopravními značkami značená komunikace pro cyklisty, kterou "musí" cyklista použít.
Já jsem ti rozuměk co jsi psal. Také nesnáším ony značené stezky ve městě, kde se na chodníku tísní a pletou všichni dohromady, včetně těch psů.
Lelek:
Právě že si to pleteš Ty ;-)
Cyklostezka je v drtivé většině extra vyhrazená komunikace mimo silnici, označena příslušnýma modrýma dopravníma značkama.
Zato cyklotrasa může vést kdekoli, i po silnici, po polní a lesní cestě, a je značena jen těmi malými žlutými cedulkami...
Opravdu si to pleteš ty a nejenom ty, dohadovat se nebudu, zákon v tomhle směru znám dost dobře, podívej se do zákona o provozu vozidel a tam se snadno a rychle dočteš (§ 53 odst. 4 a další), že jde o "stezku pro cyklisty". Zákon ani vyhláška pojem cyklostezka nezná, je to jen terminus technikus pro cykloturistickou trasu s turistickým značením. Top co je značeno dopravními značkami C8a a dalšími je stezka pro cyklisty a jde o pozemní komunikaci na které platí dopravní předpisy. Cyklostezka ti může vést třeba lesem, po louce apod., kde žádné dopravní předpisy neplatí.
Lelek:
No, pokud se chceš dohadovat o správný slovosled, tak budiž. Každý z toho snad ale pochopil, že cyklostezka = stezka pro cyklisty, případně stezka pro chodce cyklisty. Tak to celou dobu beru já, a myslím, že tak berou i ostatní.
Pořád si ale trvám na tom, že pokud je v názvu "stezka", tak se vždy jedná o vyhrazený prostor pro pohyb pouze cyklistů, případně i chodců (a v případě nějaké dopravním značením uvedené výjimky i aut), který musí být jasně označen jak na začátku, tak i na svém konci tou modrou kulatou dopravní značkou. Přesné číselné označení Ti teď nejsem schopen říci, tak mne za to hned nepeskuj :-) Ale asi je jasné které tím myslím...
Plus k tomu platí, že když je někde taková stezka, tak jsi jako cyklista povinen ji použít...
Pokud je ale v názvu "trasa", tak se jedná jen o doporučenou, ověřenou dálkovou cestu, která se považuje jako vhodná pro cyklisty. Ta pak může vést defakto všude, po silnici mezi normálním automobilovým provozem, lesní a polní cestě a dokonce i po té "stezce". Trasa je v terénu značena jen těmi žlutými cedulkami... Jejich přesné číselné označení teď také nejsem schopen dodat...
Ale já ti přece rozumím, a vím co píšeš a co myslíš i když to nazýváš zvykovým označením, ale když mě opravuješ a napomínáš, že si něco pletu, tak se ti jen vysvětluji, že si nic nepletu, naopak, že ty zaměňuješ pojmy.
Vše co je označeno dopravní značnou se nazývá stezka, ostaní už můžeš nazvat jak chceš, zaužívané označení je cyklostezka, trasa je dálková.
Oba mluvíme o jednoum a tomtéž.
Otázka zněla : "... co si představuješ pod pojmem "cyklostezka" ;-) To, co vidím tady v Praze, je děs a hrůza, ..." Proto jsem odpověděl co je cyklostezka a hned jsem to doplnil o to co je stezka pro cyklisty. Tys mě potom opravil, že si pletu pojmy. Tím to začalo a to je celá. Já jsem ti rozuměl dobře, vím, že jsi myslel stezku pro cyklisty. Jsem zvyklý tyto pojmy rozlišovat, tak jsem ti napsal co to je.
Jinak to není hrůza jen v Praze, to je ledaskde jinde, kde si myslí, že kldyž naženou cyklisty na chodník, jak tím všem prospějí. Někde to je dobrý, ale vše se musí dělat s rozumem.
Jo, cyklostezka by byl fakt dobrej název pro singl. Stezky jsou přesně takový ty pěkný kroutivý a úzký cestičky v přírodě. Ty mám nejraději a klidně každou chvíli přibrzdim, když je potřeba - nejsem závodník. Fakt nevim, proč ten název nějakej tydýt použil pro označení cyklodálnice využívané bruslaři a pejskaři :o(
Jinak odněkud-někam, jen označený, to je prosím pěkně cyklotrasa, ale to tu všichni ví. Nepleť si pojmy s dojmy :o)
Nic si nepletu. Cyklostezka a cyklotrasa je v podstatě to samé, jen je zaužívané, že cyklotrasa je zpravidla dálková trasa, kdežto cyklostezka je jen místní nebo spojovací stezka. Značeny jsou totiž úplně stejně, trasy mají zpravidla jen jedno, dvou, nejvýše tříříselné označení. Cyklstezky mají zpravidla tří až pěti číselné značení. Jiný rozdíl v nich opravdu není. Také jsou ještě poznávací okruhy apod. Je to vše jen jakési zauřívané označení.
Prosím nezaměnovat cyklostezky a cykjlotrasy se stezkami pro cyklisty, v tom je rozdíl.
Lelku, pleteš se a už to neni ani vtipný. Je to jak píše Jarda. Cyklostezka je neodborný, ale často používaný výraz pro stezku pro cyklisty (C8a), nebo stezku pro chodce a cyklisty (C9a).
Citace Normy:
"Stezka pro cyklisty (cyklostezka, cyklistická stezka) je pozemní komunikace nebo její jízdní pás (nikoliv jen jízdní pruh!) vyhrazené dopravní značkou pro jízdu na jízdním kole. Je určena pouze pro cyklistickou dopravu a automobilová a motocyklová doprava je z ní vyloučena. Pravidla silničního provozu povolují užití cyklostezky též například jezdcům na kolečkových bruslích, lyžařům a pod."
Cyklotrasa je opravdu jen ta žlutotabulkově (nebo jiným označením, třeba pásovým) vyznačená trasa kudykoliv, po silnicích, cyklostezkách, lesňačkách (LDS) a třeba i po singlech nebo pěšinách :o)))
Ať dělám co dělám, tak onu citaci normy, kde je výraz "cyklostezka" nenalézám. Můžeš být přesnější ??
Myslim, že to je ČSN 736110, nebo prováděcí předpis TP179 (jestli si ty čísla dobře pamatuju), mám to v práci, doma ne. Do rána můžeš hledat :o)))
Ta citace byla z encyklopedie seznamu.
K cyklotrasám se podívej na tenhle odkaz:
http://www.kct.cz/?oid=10193&PHPSESSID...
KČT je garantem cyklistického značení u nás, o cyklostezkách ani ťuk.
Věř tomu, že cyklostezka je stezka pro.....
Pokud vím tak zákon ani vyhláška NEZNÁ výraz cyklostezka. Budu rád když to najdeš. Pokud to je někde v nějaké normě, ktedrá může zajímat jen toho pro koho je určena, tak je to spíše jen lidová tvořivost, možná pro laické vysvětlení, ale určitě nejde o závazný pojem.
A pokud dáváš rovnítko meti stezku pro cyklisty a cyklostezku tak je to podobné jako bys dal rovníto mezi dálnici a účelovou komunikaci.
Já vím, a už jsem to tady psal, že lidově se užívají oba názvy a běžně se v tom rozdíl nedělá, ale měl by. Na stezce pro cyklisty VŽDY platí pravidla silničního provozu, ale na cyklostezce NE, pokud nevede po silniční komunikaci, a v tom je ten dost podstatný rozdíl.
Hele, teď jsem kvůli tobě prohledal net, i tu normu. Máš pravdu, nikde v normách slovo "cyklostezka" neni. J eto tudíž asi jen lidová tvořivost. Ale našel jsem spoustu zápisů z jednání, obecních vyhlášek, rozvojových programů atd....., kde se o cyklostezce píše v souvislosti s normou 736110 (stezky pro cyklisty) a pravidly silničního provozu. Takže beru zpět, že jsem napsal "norma". To, že cyklostezka je stezka pro ..... je jen obecná zvyklost.
Pokud ty tvrdíš, že cyklostezka je dálková cyklotrasa, najdi nějaký důkaz. Zatím jsi nepřesvědčil. Najdi nějakou definici, ne jen vlastní dojmy. Hledej šmudlo (to je citace) :o)))
Já du raději spát. Dobrou.
Lelek:...píšeš "..zákon ani vyhláška NEZNÁ výraz cyklostezka.."Budu-li souhlasit,cyklostezka vlastně "neexistuje".
Ale v závěru uvádíš:"..na cyklostezce NEPLATÍ pravidla silničního provozu(pokud nevede po silniční komunikaci).."
Tyto citace si odporují.
Já už jsem to tady psal. Cyklostezka je jen vyznačená ( doporučená) cesta vhodná pro cyklisty, něco jako je běžná turistická cesta. Cyklostezka může vést po silnici stejně jako lesem nebo po louce. Takže když vede lesem nebo po louce tak na ni ani žádné dopravní předpisy platit nemohou. To co jsem psal si neodporuje. Je to stejné jako když vede turistická cesta lesem tak také neplatí dopravní předpisy, když ale vede po běžné silniční komunikaci tak tam platí.
Lelku, už jsem to našel. Výklad terminologie cyklostezky a cyklotrasy. Je to delší a není to zákon, je to jen výklad dle novelizovaných předpisů z 1.5.2006. Kousek odcituju, jestli to chceš poslat celé (pdf), dej mi mail (v profilu ho nemáš). Samozřejmě svůj názor, podle mě nepodložený, si klidně nech :o)))
"Cyklistická trasa je trasa pro cyklisty označná orientačním dopravním značením. Z hlediska zákona o poz. komun. cyklotrasa není druh komunikace - jde pouze o souvislé označení určité komunikace oientačním značením pro cyklisty"
"pojem cyklostezka není jednoduše definovatelný, protože se zde rozchází terminologie zákona 361/2000Sb. o sil. provozu, použitá také v TP 179 a terminologie ČSN 736110."
Howgh.
Kluci nechte toho! On má přece pravdu. Všichni ostatní se mýlí, jen on je neomylný a nejchytřejší. "Všichni jsou blázni jen on je letadlo." A bude tu svou pravdu opakovat stále dokola jako kolovrátek aniž by to mělo obsah a cokoli řekl. Už tady jeden takovej byl a teď se zase vrací. Není jiná cesta než podobná "letadla" ignorovat!!! Není to debata, je to monolog a vždycky to tak bude :-(
Jen to shrnu..Všichni(m.j.Jarda,PepíkW i já),kteří nesouhlasí s Lelkem ohledně termínu cyklostezka,vědí,co pod tímto hledat.Obecně(!!!) jsou užívány termíny cyklostezka,cyklistická stezka,stezka pro cyklisty.Nemá význam však peskovat někoho za jejich užití.
Nelze souhlasit s Lelkem však při použití slov:"..cyklostezka a cyklotrasa je v podstatě to samé.." a "..vše,co je označeno dopravní(!!) značkou,se nazývá stezka.."
Pepiku, díky, že jsi to takhle objasnil i ostatním, je to přesně totéž co jsem psal trochu jinými slovy i já.
Víc to rozebírat nebudu.
Ono šlo hlavně o to odlišit nějak tenhle typ cesty od toho co si momentálně úředníci a veřejnost představují pod pojmem cyklostezka - široká asfaltová cesta lemovaná altánky:-)
A rozhodně to není tak že by všichni museli jezdit po singlu, jde o to aby byla možnost volby.
Tohle je jasné, a srozumitelné. Z označení by mělo být jasné o co jde.
Mě se třeba velice líbí značení v Polsku, kde užívají tři barvy kola, bílá, modrá a černá. Podle té barvy člověk hned ví co může čekat a co ho nejspíš nemine :-) Prostě na mém trekovém kole pojedu jen po bílé a modré, ale určitě nepolezu na černou, pokud nejedu pro zábavu kam až dojedu a je mi jedno, že se budu třeba vracet nebo tlkačit.
To prave u nas zatim chybi. Napr. zluta cedulka KCT te muze zavest na cokoliv mezi silnici prvni tridy a rozbitou lesni cestou.
Nojo, ale snad znáš podmínky u nás. Vyrazíš si po cestě, která je třeba v nějakém v průvodci i v terénu značená jako pohodová, akorát že tam jaksi už nepoznáš to, že minulý týden to v lese totálně zorali lesáci nebo polní cestu rozjezdili jezeďáci... Prostě aktuálnost takových informací je hodně omezená. Pak si můžeš stěžovat leda tak na lampárně ;-)
Tohle by se dalo použít možná tak jen u cest, u kterých je předpoklad, že svůj sjízdný stav si udrží dost dlouho, nezávisle na počasí a případně i používání těžšími vozidly než je jízdní kolo . Z toho mi pak vyjdou maximálně tak asfaltky nebo některé zpevněné cesty...
Já také nějak nemohu pochopit, proč se tam cpalo slovo singletrack, proč nezůstalo u cesty se zpěvněným přírodním povrchem.
právě proto, že singletrack je nezažitý pojem, ale mezi některými cyklisty již známý, takže byla použita kombinace odbornějšího termínu a zjednodušujícího laického přiblížení.
o pojem nejde, ale celou dobu nechapu, proc by nekdo za ucelem dojizdeni na trekkingu do prace chtel napr. mezi brevnovem a smichovem singletrek.
To já bych zase pochopil, když do práce jedu na kole, tak se snažím vyhýbat silnicím a pokud by někde byl nějaký singlík, tak bych ho využil raději, než nějakou jinou cestu. V podstatě by stačilo, aby některé cesty byly jenom upraveny kvůli držení se vody po dešti, kdy je problematičtější tam jet.
ale to ja bych si take pral mit poruznu v praze se vinouci terenni cesticky ruzne za zahradkama nebo skrz sidlistni parky, kteryma by se dalo projet mestem! tusim vsak, ze vetsina potencialnich dojizdejicich vc. uredniku, babek atd. by nas s takovou taskarici poslala nekam a chteli by sve dlazdene/asfaltove dedikovane trasy pro kolo. a nijak jim to nemam za zle. kor, kdyz v mestech jako Opava, Viden nebo Kodan se jezdi do prace bez SPD a v civilu :P
Tyhle trasy, pěšinky, blátivé cesty, etc., jsou dneska použitelná realita: Údolí Botiče mezi Záběhlicemi a Hostivaří, okolí Rokytky v Hloubětíně, údolí Kunratického potoka pod Kunraticemi, Prokopáč z Řeporyjí, les pod Balkánem, mezi Malešicemi a Jarovem, Trojmezí, Za Velkým Hájem, Píšovický les... Tam všude se dá projet po zčásti nezpevněných cestách a ,,pejskařských'' pěšinách a použít to pro zklidnění cesty do práce nebo do školy. Vážně by stačilo pár atraktivních úseků (těch ne moc vhodných pro chodce) lehce upravit a zoficializovat...
Pro_Pa:
http://www.prahounakole.cz/mapa_klobouk/mapaimg...
Trasa C8 v tom parku na sever od domova důchodců, jsou tam zanedbané asfaltové chodníky a místy pěšiny.
A taky spojení Z35, z Malešického parku na sever.
Moc hezké pěšinky jsou (před 10 lety bývaly) na vrchu Tábor (vpravo), akorát, že na druhé straně moc nikam nevedou. No a na Smetance (na východ od starých Hrdlořez), tam je to na kopec taky slepé, ale pěšiny hezký, jen si musíte dát pozor, abyste tam nesmetli praktikující studenty geodézie :-)
Mozna ze to chteli vzit zesiroka. Napriklad kolem Botice je tedka pekna prirodni cesta, postavit tam misto ni asfaltku by byla skoda - znicil by se tim pekny kus prirody.
Zatim to totiz casto dopada tak ze dopravni stezky pro cyklisty casto vznikaji na ukor rekreacnich cest, dobre postavena rekreacni stezka se da casto pouzit i k dopravni funkci, opacne uz to jde hur.
Co je to rekreační stezka ? To je jen ujetá hliněná cesta nebo má nějaké zpěvnění. Pokud nemá kvalitní pevné podloží a pevný rovný povch tak, je vše po krátké době jen pro horská kola. Po dešti a po zimně po projetí několika málo kol a pár dravcích je to pro normální provoz nepoužitelná cesta.
Pokud není nikdo kdo by cestu stále udržoval, tak zatím není nic lepšího než asfalt.
doporučil bych stáhnout publikaci a prostudovat http://www.cemba.cz/publikace/ (singltrek - rekreační stezky)
Díky, dobrý.
Terénní cyklistyka a terénní cyklostezky a cyklostezky pro rekreační cyklistiku to jsou celkem jasné a srozumitelné pojmy a troufám si tvrdit, že pod tím si umí naprostá většina lidí představiut jaký povrch cesty by mohl na té stezce být.
A tohle rozlišení se mi zdá být velmi dobré a nijak složité.
Zjednodušeně:
- dopravní stezka by měla vést tak aby ses s co nejkmenší mnámahou a bezpečně někam dostal (ideální příklad je stezke od vesnice k vesnici kopírující silnici).
- rekreační stezka je cesta kde je důraz kladený na to aby samotná jízda po ní byla zážitkem, vedla kolem zajímavých míst.
Exsitují způsoby jak postavit stezku co vypadá přírodně a její údržba je levná. On je takový mýtus že asfaltové stezky nepotřenují údržbu, ale to není pravda.
Tohle je jasné. Já jenom, že vidím jak vypadají různé cesty a pokud nejsou opravdu dobře zpěvněné včečtně povrchu, tak když na ně po dešti najedou lesáci nebo zemědělci, tak je to pak už jen na horáka a o rekreační cestě už nemůže být řeč a stává se to terénní cestou.
No tak jeden ze systémových problémů toho průzkumu byl, že nerozlišoval dopravní a rekreační cyklisty. Proto ty divné výsledky s povrchy (cykloturista preferuje zpevněný povrch a když mu nabídnou zámkovou dlažbu, tak si jí představí někde v lese a je dezorientován -- na co se to sakra ptají? to ne probůh!). Proto i ta interpretace ,,na úkor cest automobily'' je pochybná, protože rekreační vyjížďky narozdíl od cest dopravních vznikají navíc, nikoliv na úkor něčeho.
Ale rozhodně nechci jen nadávat. To jsou prostě metodické věci které se ukázaly a které poslouží k tomu, aby se to v dalším kole udělalo lépe.
Co když si cyklista představí, že to drncá, hodně rekreačních cyklistů má silniční nebo i krosová kola, která mají hodně nafoukaný a ono to fakt jemně drncá a taky to klouže, když je mokrá.... Nechci polemizovat o dlažbě, ale jen, že se to dá interpretovat různě, dokud se těch lidí nezeptáš...
Jasně, to je jen moje interpretace a třeba je to taky námět k prozkoumání. Jen jsem chtěl říct, že rozumný výsledek se z toho tím pádem vyvodit nedá a třeba kdyby tam to základní rozdělení cyklistů podle typu bylo, tak by to mohlo být jasnější. Takže určitě není vše na 100%, ale aspoň se něco dělá, což já třeba oceňuju.
tak! Zámkovou dlažbu fakt nerad a je mi jedno kde. Prostě se potom blbě jezdí na kole a ještě hůř na bruslích a maminky s kočárkama ji taky moc nemilují.
myslis snad kocici hlavy, ne? zamkovka je na brusle rozhodne prijemnejsi nez dobity asfalt (stara cast branicke stezky), pac povrch je krasne hladoucky a male ryhy nevadi, pac ostatni kolecka nedovoli tomu nad ryhou do nej zrovna zapadnout a kolo nebo kocarek na tom jede jak po betonu, jen to nezretelne vrni.
ne nemám. Rozbitej asfalt samozřejmě je ještě horší a ještě víc horší je třeba polní cesta atd. atd.
To neznamená, že je to příjemný. A dost záleží na tom, jaký ¨máš brusle potažmo tedy kolečka. Já jezdím po Praze i na kočičích hlavách a žulové dlažbě, ale to neznamená, že je to příjemný. D8 se jet. ALe zpomaluje to a drncá. Mě osobně to právě dost vadí. Tyhle malé otřesy, kterým s enejde vyhnout snáší moje páteř mnohem hůř než jednou za čas velkej, který přeskočím, ale připravený a ztlumím to nohama a celým zbytkem těla :o(
U kočárků taky záleží na kolečkách a na dítěti. Mrmlat maminky, že jim to budí děti jsem slyšel nejednou, ale nemám děti a nemám vlastní zkušnost, jen tu z doslechu.
Já osobně když je na chodníku zámková dlažba prostě jedu na silnici. Sice vím, že překážím, ale alespoň to jede.
Zase jsou mimina, kterým právě to drncání vyhovuje a lépe spí.
asi myslime kazdy jinou formu zamkove dlazby... osobne na bruslich radsi jedu po terenu typu 8cm dokonaleho betonu + 1 cm neprilis hluboka ryha + 8cm.... nez po kontinualnim, lec zrnitem (velikost zrna napr. 2mm, z hlediska kola se jevicim ovsem zcela hladce) asfaltu, ktery hladkost jizdy (a kolena) zcela rozhodi.
Těch věcí, co by se daly zkoumat, je celá řada. Od účelu cesty, frekvence využití různých typů dopravy pro různé účely, typologie cyklisty - těch může být celá řada, nejen dopravní a rekreační, způsob rozhodování pro volbu typu dopravy, volbě trasy, hloubka zkušeností s městskou cyklistikou atd. Ale vždy je potřeba vybrat to nejdůležitější i z pohledu nákladů na zjištění informace a její užitné hodnoty.
S tím tvrzením, že rekreační vyjížďky vznikají navíc, bych si dovolil nesouhlasit. Není to tak jednoduché. Rekreační cyklista může touto aktivitou nahradit jinou, ke které auto potřebuje - jízda do nákupního centra, autovýlet na hrad, jízda na koupaliště autem, ale naopak generovat jízdu autem, která by jinak nevznikla - přepravu kola na místo rekreační vyjížďky. Důležité je, že cyklisté mají nižší podíl IAD na své dopravní obslužnosti než necyklisté, ale nemají nižší podíl hromadné dopravy.
Hodně jsem přemýšlel o vhodnosti či nevhodnosti zařazení pojmu singletrack do toho průzkumu. Dospěl jsem k následujícímu:
Už z definice tohoto pojmu plyne, že tento druh cyklistické komunikace není primárně určen pro dopravu, nýbrž převážně pro rekreační účely, a to převážně mimo města. Odpovídají tomu i obvyklé parametry takové cesty. Nevhodnost singletracku pro dopravu po městě je dána mimo jiné také tím, že singletrack zpravidla nespojuje jednotlivé body nejkratším směrem, ale spíše jen kopíruje terén.
V případě singletracků platí, že "cesta je cíl", což je v příkrém rozporu s jejich potenciálním dopravním využitím. Neznamená to, že by části singletracků nemohly být pro dopravní účely využity, ale jejich přínos pro dopravu ve městě bude vždy jen okrajový.
Naopak se domnívám, že budování singletracků v přírodně cenných partiích hlavního města by mohlo vést k zbytečnému poškozování posledních zbytků zdejší přírody, které se ještě nestaly obětí developerských firem.
no nejkratsi spojnice... z karlina do michle se da taky skrabat nejkratsi cestou pres zizkov a zelivarnu, pricemz vetsina uredniku by jela delsi trasou kolem reky a pres nam. brisynu. nelze se jim divit.
Z Karlína do Michle bych použil magistrálu. Možná to není nejkratší, ale určitě nejrychlejší. Pražská magistrála je nejlepší "singletrack", který si lze představit: Mezi těma stojícíma autama tam není o nic víc prostoru do šířky než na tom skutečném přírodním singletracku. A stejně jako na singletracku, jsou tu cyklisté často jediní, kdo se tu pohybuje. :o))
Zkusil jsem se zamyslet, kde konkrétně by takové singletracky připadaly v úvahu, aby měly i dopravní význam, současně "nepřebíjely" základní dopravní systém a přitom nezničily cenné přírodní památky. Zjistil jsem, že by to šlo.
Pro test jsem zvolil Hloubětín (přece jen to tam docela znám). Vyšel mi singletrack Ohrada - sídliště Černý Most I, kde by přírodou mohlo vést až 80% trasy.
http://www.prahounakole.cz/mapa_klobouk/store...
Přitom:
- Trasa je v zásadě přímá
- Trasy sice vedou "nahoru.dolů", ale zdaleka ne tolik, jako u obdobně vedené trasy KČT č.1 (zejména tam nejsou ta odporná strmá stoupání a klesání).
- Skládá se to z pěti na sebe navazujících úseků, které lze budovat postupně, a které lze už dneska projet nebo vcelku pohodlně objet.
- Trasa vede přírodními územími, které nemají zase až tak velkou hodnotu (zanedbané lesoparky). Současně je těžko někdo "zdevelopeří", protože je to dost nepřístupná oblast.
- Má to dopravní význam, nemusí se to jezdit celé, ale pro různá spojení lze použít jen část úseků. Z Černého mostu pojede člověk už od jedničky, z Kyjí a Dolních Počernic až trojky, do Vysočan jen po dvojku, na Chmelnici po čtyřku a na dolní Žižkov a do centra až po pětku.
- Přitom na singletracích nikde "nevisí" dopravní spojení, v případě potřeby (za deště, v zimě) se dají objet.
vždycky jdou objet po stávajících/budovaných trasách.
- K tomu je tam vymyšlených ještě pár dalších o kus níž, tam jsou hezká místa, ale dopravní význam je menší.
PS: Navrhnout poslední úsek do centra po svazích Vítkova jsem si ovšem netroufl ;-)
jakože budeš navýšení rozpočtu na cyklo ze oučasných 80mega budeš obhajovat selským rozumem? Když budeš chtít psát článek do novin- myslíš, že řeknou- jo jasně selský rozum je přeci důvěryhodný zdroj.
V neposlední řadě to co je nám, cyklistům, naprosto jasné mnohým (politikům) není jasné ani trochu.
Stačí si vzpomenout třeba na Zelenou pelu 2002:
11) Pavel Tošovský, zástupce hejtmana Ústeckého kraje (75 bodů): „Jsem přesvědčen, že každý člověk, jenž má rád přírodu, se těší na okamžik, kdy těsně za Ústím bude moci zařadit pátý rychlostní stupeň a dojede za pár desítek minut až do hlavního města.“ (k výstavbě dálnice D8 Praha – Ústí nad Labem - Drážďany) - z článku Zdržování dálnice je zločin (Blesk 29. 10. 2002)
To by mě zajímalo, co tímhle chtěli dokázat! Zadavatel je TSK, ti by sakra měli vědět, jakej je stav cyklostezek a radši stavět nový, než dělat tyhle výzkumy, jediný význam je marketingový pro obhájení těch staveb.
Upřimně řečeno, zase takovou vypovídací hodnotu to nemá, protože se to týkalo cca dvou třetin obyvatel m.ěsta a ještě to opomíjelo lidi z blízkého okolí. Ačkoliv mě momentálně na statistice přesvědčují o opaku , tak ji moc nevěřim. Kor takovýmhle výzkumům. Nejlepší je otázka, jestli byste jezdili kdyby...? Počet potenciálních cyklistů je stejně fantaskní vynález. V naší škole je 17 000 studentů, spousta z nich bydlí na Jarově na kolejích nebo v okolí školy, která je dobře dostupná z metra i vlaku, pravidelně do školy jezdí na kole cca 3 lidi + tělocvikář a někteří učitelé, co mají kola v kanceláři...
Nadruhou stranu nechci samozřejmně vyvracet výsledky výzkumu nebo jeho důležitost, jen mě překvapilo, že třeba vynechali ty děti (i když se špatně o nich shání informace) a starší lidi, protože i tak to třeba změní poměr lidí cestujících MHD a autem.... A hafo lidí, kteří dojíždějí, jezdí na plošších úsecích nejlépe z přilehlých obcí, třeba z Roztok... Každopádně některé otázky jsou prostě divoký....
Ale i tak je to spousta informace, která tady předtím nebyla. Průzkum by se měl opakovat každý rok, tak ho lze postupně dolaďovat.
To každopádně... Je pravda, že úředníci na statistiky slyší...
Druhá část analýzy (zabývající se zčásti už zde diskutovanými tématy) vyšla na http://www.prahounakole.cz/2009/03/25...
Závěr za týden.
Bylo průzkumem zjištěno něco překvapivého, pozitivního i negativního, co se nečekalo ?
Těžko říct, co myslíš tím "co se nečekalo". Pro mě byly důležité následující věci:
- U těch věcí, které se daly předpokládat (frekvence ježdění a další věci), to je potvrzené relativně věrohodnými čísly. Jedna věc je něco předpokládat a jiná je mít to z průzkumu na +-5%
- Ti potenciální cyklisté (až třetina Pražáků). Jasně, je to marketing a sci-fi, ale potěší to. Ukazuje to, že tady nejsou lidi jiní, než jinde, takže podmínky pro cyklo mají klíčový význam.
- Dost výrazný pokles u cyklistů ve věkové skupině 35-40, naopak nárůst u potenciálních - tihle lidé by rádi jezdili, na ně je třeba směřovat další opatření.
- Ti, kdo jezdí často, většinou jezdí do pozdního věku.
- Že respondenti kladou větší důraz na bezpečnost, než na cyklostezky. Z toho plyne důležitý závěr, že JENOM cyklostezky lidi na kola nedostanou (i kdybych jich bylo těch Bémem slibovaných 400 km).
- Jak moc cyklisti neradi dlažební kostky. To bude ještě v centru velký problém. Překvapení byla nechuť k zámkové dlažbě.
- Závažnost problému s parkováním kola práci/škole a podmínky u zaměstnavatelů (na třetím místě po nedostatečné bezpečnosti a infrastruktuře).
- Zajímavé jsou rozdíly v názorech u potenciálních a aktivních cyklistů, z toho se dá dost vyvodit.
Takže celkem nic překvapivého. Jsou to jen potvrzené přžedpoklady.
Proč je překvapivá nechuť k zámkové dlažbě? Pro jízdu na kole to snad je stějně protivný povrch jako jsou dlažební kostky. Dlažba drncá a co je horší tak za mokra hodně klouže a v zatáčce kolo klouže a odskakuje na spojích hodně nebezpečně. Pokud to jde tak se ji lidé hodně vyhýbají a objíždí ji.
Mě (a komisi při prezentaci) to docela překvapilo. Pravda, moc po ní nejezdím, v okolí jí nikde nemáme. Když už po ní ale někde jedu, tak nedrncá tolik, jako kostky (zvlášť jako kterékoliv kostky na území městské památkové rezervace ;-) ).
To zjištění ohledně bezpečnosti bych nebral jenom jako potvrzený předpoklad. Že je to jasné každému, kdo jezdí, je jedna věc. Ale současný předpoklad města (když to přeženu) je, že stačí postavit cyklostezky a cyklisti budou spokojení. Tady se právě prokázalo, jak moc citliví jsme na bezpečnost provozu mimo cyklostezky - a je to skvělý argument pro to, aby se začaly dělat i jiné věci, než jen výstavba.
To s tou bezpečností má logiku. Nevím jak v Praze, kde na kole nejezdím, ale u nás lidi v naprosté většině na kole nejezdí po stezkách, ale po běžných silnicích, takže vyžadování bezpečné jízdy na silnici je pochopitelné. Stezky mimo silnici jsou dobré a lidi je rádi použijí pokud vedou rozumně přímo a vedle silnice a nekličkují a neobjíždějí nějaké prostory. Samostatné stezky by měly být především podél hlavních průjezdních silnic a mimo obce, jinde to je zbytečné.
V Sasku za poslední roky přibylo docela dost km stezek podél silnice. Pro dopravu z místa na místo ideální a rychlé. Navíc mohu někam rychle dojet na kole a tam pak jezdit v lese či mezi polmi. Nemusím kvůli rekreačnímu ježdění nejprve kamsi jet autem s koly na střeše.
Pokud bydlíš v Krkonoších a chceš jezdit v kopcích tak skutečně nemusíš atem nikam jezdit, pokud ti nevadí, že jezdíš pořád to samé, ale když třeba bydlíš v Hradci Králové, Praze apod. a chceš si zajezdit v kopcích, tak prostě musíš dát kolo na auto a do kopců dojet, jiné řešení není.
Hm, to se přiznám, to mě ani nenapadlo, pořád chápu ježdění na kole jako něco, co se dělá "okolo baráku" s tou danností okolní krajiny. Jedenkrát za rok jedu na dovolenou někam do jiného terénu.
A to já zas nosič z auta ani nesundávám. Okolí mám proježděný důkladně až do nějakých 60 km od baráku. Ale když se chci vyblbnout někde v atraktivnější oblasti hor, tak se k nim autem přisunu. Ono strávit třetinu dne plácáním se rovinou mezi polema po frekventovaných sinicích není nic moc, dojet tam, otočit se a zas to samý zpátky...
Taky jezdím kolem baráku, ale rád jezdím v kopcích a k nim se musím přiblížit alespoň těch 25 km autem.
jestli k nim jedeš po rovině jak říkáš, tak na 25 km snad auto nepotřebuješ ne? když se budeš flákat, tak ti to na kole bude trvat hodinku....
To sice jo, ale to je perná hodina hodina ráno a večer už 1,5 na návrat a když chceš ale dát takových 120 až 130 km v kopcích v Krkonoších nebo jinde, tak by jednat chybělo 2,5 hodiny a hlavně síly, nerad jezdím na křeč. Já se jezdím projet a ne ztrhat abych se pak dva dny nepostavil.
Ty jezdíš průměr 25 když máš před sebou 120 km v kopcích ? To jseš fakt dobrej, tak už vím s kým bych Krkonoše ani jiný kopce jet nemoch :-). Já to nedokážu a proto mi nedělá nejmenší problém hodit kolo na auto dojet třeba do Svobody a tak si dát 120 v kopcích.
No a pak nevidím nejmenší důvod motat se na kole mezi autama po otravné a nezářivné rovině meti poli.
Fuj, těch překlepů, já to musím začít po sobě číst :-)
Omluva.
ale jo, jezdi jak myslíš, já to mám prostě hozený jinak.
Já to mám do Krkonoš na kole snad nejel. To mám od baráku fakt daleko, ale plánuju to na léto. bez auta samozřejmě :o)
Když se zůčastňuju jakékoli nakolácké akce kterou organizuje někdo jinej a není tedy sraz v říčanech, tak se musím dostat minimálně 25 km na start. někdy jedu vlakem. Častěji na kole. Co to dá. takže mi to většinou trvá tak 40minut. Jak kdy. Na sraze se všichni teprve rozhýbávají a já už jsem zahřátej a rozjetej... Má to tedy svoje výhody. Ale hlavně, hlavně to má svoje kouzlo....
Poslední článek k průzkumu (po aprílové odmlce) zde:
http://www.prahounakole.cz/2009/04/08...
A nechtěli by vůbec jezdit MHD zdarma když mají sebou kolo :-)