Zdravím.
Můžete mi někdo poradit při výběru MTB kolem 15.000 Kč ???
Vlastním teď kolo Author Stratos na ježdění do práce a uvažuji o koupi MTB na víkendové ježdění a na účasti na MTB maratonech.
Ročně najezdím cca 2500 km na silnici a 1000 km v terénu.
Mám vyhlídnuté asi tři značky a nejsem plně rozhodnut.
Nebo případně poraďte jiné.
Parametry: Cena kolem 15.000 Kč, výbava Deore, brzdy disc a přední odpružená vidlice s vyp.
Pell's Razzer Pro Disc
.... http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
Maxbike Askja
.... http://www.maxbike.cz/detail-kola-Askja-24/
Superior XC 840 Disc
.... http://www.superior.cz/cz/kolekce-2009/MTB/bike...
Díky za info a za rady.
http://www.kola-online.cz/Horske-kolo-Superior...
Ještě by bylo vhodné mu vysvětlit proč mu nabízíš MTB s dneska hodně trapným 63mm zdvihem a mechanickýma shit brzdama Hayes ;-) To o těch 29" jsi tu už slyšel mnohokrát, tak se nebudu opakovat :-)
A tak tedy co doporučíš ???
Z těch co vybírám nebo něco jiného ???
Mně z toho jako nejlepší přijde ten poslední Superior. Jen cena je už trochu jinde než těch původních 15k Kč. Ale jestli ty peníze chceš dát, tak bych do toho asi šel.
U těch dalších kol teď nedokážu posoudit jaký je kvalitativní rozdíl mezi mechanickými Avidy BB5 a hydraulickými Shimano M486. Ale mechanické brzdy se čas od času musí doštelovávat jako klasická V-čka, to u hyder odpadá. Další výhody i případné nevýhody obou systémů brzd jsou asi všeobecně známé. Jinak mi ta kola připadají na stejné úrovni. Maxbike má komplet osazení Deore, dokonce i náboje, Pell's je taková mírnější směska všeho... Ale to by zas nemělo tolik vadit.
Každopádně ale doporučuji si ta kola nejdříve vyzkoušet a uvidíš co ti "pod zadek" sedne lépe...
Právě ten Superior je taková horní max cenová hranice.
Já se spíš přikláním k Maxbike. Přijde mi lepší vábava a hlavně komplet (tedy skoro) osazení na Deore.
Akorát jsem moc nechtěl jít do hydraulik ale zase tak to nevadí.
Jedinej problém je že tenhle model prodejce nemá na pordejně.
Ten Maxbike asi bude taková zlatá střední cesta, nevidím na něm nic co by ho z výběru vyřazovalo. I cena za něj je pěkná.
Na tohle Ti řeknu jenom jediné, "slušný" prodejce neříká "nemáme", ale spíše "není problém, objednáme" ;-) Sice nevím jak se pak bude tvářit až to kolo náhodou odmítneš když Ti třeba nesedne, ale myslím, že s jedním kouskem navíc se zas tolik nestane...
Prodejce je jinak v poho ale má skladem Pellsy a Superiory. Maxbike by musel objednat protože od nich bere jen samotné rámy. A k tomu se dá ještě domluvit cena ... cca 1000,- dolů.
A na čem jezdíš Ty ??? ... pro inspiraci ....
A někde v okolí je nevedou ? Tohle jsi už zkoumal ? http://www.maxbike.cz/prodejni-mista/
V nejhorším to koupíš o kus dál...
Něco jiného se určitě dá sehnat také, dnes jsou toho na trhu hromady ;-) S tímhle ale moc neporadím, takový přehled nemám. Resp. svoje kolo jsem si už dávno vybral i koupil, tak nemám důvod zase zkoumat katalogy :-)
Pro inspiraci http://cykl.cz/section/katalog2009
Případně i loňské modely, možná že by něco bylo ještě ve výprodejích http://cykl.cz/section/katalog2008
A jaké máš tedy "pro inspiraci" kolo ty ???
Něco v trochu jiné třídě a hlavně nesehnatelné tady v ČR.
http://jarous1.rajce.idnes.cz/Canyon_AM_5.0_2008/
Hmmmm .... tak to je opravdu asi jiná cenová kategorie .... ale svezeníčko tomu bude asi odpovídat ....
Zas tak drahé to nebylo ;-) Tady by ale podobně vybavené kolo stálo o dost víc... To je ta nevýhoda malého českého trhu :-( A naopak výhoda nákup přímo u výrobce, bez dalších obchodních mezičlánků. Oni totiž jinak kola neprodávají, jen přímo z fabriky...
Svezení je na tom, hmmm, no prostě pohodička ;-)
Ještě dotaz ohledně těch brzd.
Myslíš že pro "hobýka" jako jsem já mají význam hydrauliky ??
Nebudou pro mě lepší mechanický kotouče ??
Jde mi o možnost seřízení a opravy a tak.
Těžko říct... Na těch brzdách není nic moc na seřizování. Jednou za čas se jenom vymění destičky, případně ještě očistí pístky a to je asi tak vše. Destičky se pak nastavují automaticky, takže se do toho po celou dobu jejich životnosti nemusí už víceméně vůbec sahat. S mechanickými je stejná piplačka jako se špalky u V-ček, ty se musí občas přitáhnout, podle toho jak postupně ubývají destičky.
Co se týče oprav, samodomo to není zas tak neproveditelné. Moje první hydrauliky jsem si na kolo dával sám, i plnil, a dopadlo to kupodivu dobře :-)
Horší by to asi bylo někde cestou venku, to už asi bude neřešitelné, pokud nebudeš s sebou vozit jak brzdovou kapalinu (nebo olej do Shimano brzd), náhradní hadičky a injekční stříkačku s kouskem nějaké obyčejné hadičky. Pro mechanické kotouče Ti stačí vozit jen brzdové lanko...
Znám se ale s mnoha lidmi, kteří hydry mají, jezdí docela drsné terény a přitom ještě ani jednou nikdo z nich nehlásil nějakou takovou závadu na brzdách, že by nemohli dojet... Když už se někdo vysekal tak šikovně, tak poničil úplně něco jiného než že by urval hadičku od brzdy :-)
Hydry mají ale kromě defakto "bezúdržbovosti" jednu obrovskou výhodu - kromě mnohem většího a skvěle dávkovatelného brzdného účinku se nemusí ovládat takovou silou jako mechanické. Kdo někdy sjížděl nějaký prudší kopec a musel neustále brzdit, tak o tom ví své. S V-čkama a mechanickýma brzdama už někdy dostáváš křeč do prstů, prostě je to někdy už hodně nepříjemné...
Hydry se dají lehce ovládat i jen jedním prstem, o to lépe pak můžeš mít v ruce řídítka a mít kolo lépe pod kontrolou...
Ještě mi u těch potřebných věci pro výměnu brzdových hadiček vypadly náhradní koncovky a takový plastový bazmek, kterým se to pak nalisuje na hadičku... Z toho plyne i potřeba kombinaček nebo podobných kleští ;-)
Ale jak píšu nahoře, nevím zatím o nikom, kdo by někde v lese utrhl brzdovou hadičku...
Dík za vyčerpávající info ....
Tohle jsem přesně potřeboval vysvětlit. Asi tedy zůstanu u těch hydraulických. Beru to jako krok v před od těch V-čkových.
Maxbike totiž ještě nabízí to samé kolo ale s V-čkovými brzdami ..... http://www.maxbike.cz/detail-kola-raung-23/
Je o 2000,- levnější a s mech kotouči o 1000,-.
Navic diky tomu vykonu a davkovatelnosti se da nouzove dojet dost v pohode i s jedinou fungujici brzdou, kdyby se to naaaahodou nekde urvalo. Ale to se asi fakt nestava.
Co se naopak stat muze, je tak nestastny pad, ze se dokrivi kotouc. Ja ho jednou docela skarede zohnul na schodech, ale za pomoci klacku jsem ho porovnal aspon tak, ze slo dojet (drhl, ale prosel :o) ). Na rozdil od klasicke osmy na kole jde ale o hodne malou pravdepodobnost, navic s poradnou osmou uz kvuli rozpojenym veckum nezabrzdis, kotoucovku to ve funkci neovlivni.
Je mi jasné že když se něco po.... tak je jedno jestli máš na koel V-čka nebo kotouče nebo hydry. Jde jen o to co a jak se víc hodí a využije pro to co člověk jezdí. Jak jsem psal výše chtěl bych letos objet několik MTB maratonů a na to moje 10 let staré kolo Author Solution už nestačí. Byl jsem rozhodnut pro kotouče ale mechanické a podle toho co tady čtu na diskuzi a co se tak v kategorii kol 15000 až 20000 Kč nabízí je asi jasné že to budou hydry. A asi člověk neprohloupí když do nich půjde.
To uz radsi vecka nez mechanicke kotouce. Ony ty vecka casto staci i na hodne sportovni jezdeni, pokud ma clovek nizky rozpocet, kouka se na hmotnost a nejezdi extremni tereny a za kazdeho pocasi. Kazdopadne ja s dnesnimi cenami a urovni brzd uz vecka na biku nechapu :o)
Tak, tak, urvat hadičku je sice teoreticky možné, ale je to opravdu rarita. Urvanou hadičku jsem ještě neviděl nikdy, to už jsem spíše viděl více prasklých/zlomených rámů, zrušených vidlic nárazem.
Sám jsem při tom svojem ošklivém pádu před pár lety udělal totální osmu z obou kol (pár drátů mi vyskočilo z u náboje, to jsem ještě jezdil Crossridy, obě se netočila, drhla o rám a vidlici), obrousil jsem kousek rámu (naštěstí na místě, kde to nemělo na funkci vliv), měl jsem strach, že se poškodil rám nebo vidlice (nakonec po kompletní rozborce a kontrole v servisu byl rám prohlášen, že je ok), ale hadičky tedy zcela bez problémů.
S dojezdem problém nebyl, to jsem stejně dojížděl sanitkou :-)
Kotouč už jsem rovnal několikrát, naštěstí nikdy nebyl ohnutý tak, že by s tím nešlo dojet a musel bych rovnat na vyjížďce a v nářadí už mám koupený rovnák na kotouče, kterým to jde rychle a dobře rovnat.
A co se týká jedné brzdy, tak s přední by nebylo dojet naprosto žádný problém, pouze se zadní už by to bylo horší (ale také by to při větší opatrnosti šlo).
Mam Avidy na lezaku a neprijde mi, ze by byly nejak spatne davkovatelne (v porovnani s klasickymi vecky, hydry jsem nemel prilezitost zkusit)
Já ale porovnával mechanický systém vs hydraulický. Tady jsou ty rozdíly už hodně znát.
Avidy jako takové jsou pořád špička, v některých případech porovnatelné i s hydraulikou. Ale jen ve v brzdném účinku, na dávkovatelnost bohužel už nemají.
Ví o čem mluví a mluví dobře. Já sám jsem používal jako první jednopístové Hayes Sole a už ty byly oproti mechanikám výborné, teď jsem měnil za dvoupístové Shimano LX 585 a jsem zase v sedmém nebi (než si opět zvyknu) V žádném případě nekritizuji mechaniky, ale v oleji je ten komfort :o))
29" na moji velikost 173 cm určitě ne ....
no ja mam 175 a to mam jeste stredni z nabizenych velikosti, 19" ram. maji tam i 16.5.
Mají tam jen 16,5"...
Jinak na zamýšlené užití bych 29" předem nevylučoval, rozšiřuje a zlevňuje se nabídka kol i komponent, ráfků, plášťů, vidlic...
Ovšem model s hydraulikama, a v odpovídající velikosti:
http://www.velokram.cz/produkt-243-superior-829...
Ještě bych trochu doplnil položenou otázku.
Nejsem prozhodnut co se týká brzd. Nevím jsetli jít do hydraulik nebo zvolit jen mechanické kotouče nebo snad jen V-čka ??? Díky za rady a postřehy.
Na Horáku mám Véčla a jsem s nimi spokojen. Na lehu mám přední kotoučovou hydrauliku a vzadu Véčko. Mezi nimi je obrovský rozdíl. Hydraulika je o moc lepší. Kdybych dnes kupoval kolo tak jedině s hydraulikama. Jedinou obavu co jsem měl a mám, je to, že při delší cestě natěžko a v zahraničí by byl problém s opravou. Na to jsou Véčka lepší. Ale doufám že k tomu nedojde.
Mechanika je podle mě kompromis - taková levnější kotoučovka, a ty bych nebral.
Právě to taky zvažuji ... myslím to delší cestování. Občas jedu na těžko i na několik dní a určitě jde líp opravit V-čko než hydra.
Ale to je to k čemu člověk bude kolo používat.
Já se zatím cítím jako cykloturista který občas vyjede na těžko a zároveň občas vyrazí na nějakej ten cyklomaraton.
Tak ti nevím ?!?!?!?!
Já jsem to pořešil velmi prefíkaně. Jelikož hodlám jezdit jen na lehu a tam mám hydru i Véčko, tak jsem koupil ještě jedno Véčko za pár stovek + lanko a bowden. Páčky jsem koupil v páru a tak mi jedna zbyla. A to povezu sebou do světa. No a kdyby se hydra rozhodla že už ji to nebaví, tak během chvilky namontuju Véčko. Ale to je moje špecifícke řešení. V Tvém případě bych asi šel...kruci já vlastně fakt nevím co bych koupil. Ještě štěstí, že to nemusím řešit :-) Ale to jsem Ti moc nepomohl.
To jsi mi tedy opravdu nepomohl. Ale asi se mé rozhodnutí pomalu přiklání k V-čkám. A to z toho důvodu mých vícedenních výletů a plánovaného týdenního letního putování po ČR. A co se týká objetí několika MTB maratonů tak si myslím že i s V-čkama to zvládnu stejně jako doposud. Při kvalitních brzdových botkách to bude v poho. Takže jsi mi vlastně pomohl ....... DÍKY ....
Uz jsi vubec na kole s hydraulikama jel?
Pro vecka mluvi jenom cena a vetsinou nizsi hmotnost, pokud ti jde i o funkci a udrzbu, kotouce (hydraulicke). Tak se rozhoduj jak chces. Pozdejsi prestavba kola na hydrauliky ("..ja si to rozmyslel..") te vyjde podstatne draz, nez rozdil ceny pri nakupu noveho kola.
Hm, me jenom docela stve, jak malo spaliky na Veckach vydrzi, pokud se obcas projedes nekde bahnem a pod... Jinak s kotoucema nemam zadne zkusenosti, takze dalsi vyhody nevim, ale uz pro tohle chci priste jedine kotouce.
Přesně, naprostej souhlas. Jediná "výhoda" Vček je cena a hmotnost. Ale mám dojem, že brzdy jsou od slova brzdit, proto by se měly posuzovat podle brždění - kdy brzdí a kdy ne, jak silně brzdí a jak se o ně musíme starat, aby brzdily. V těchto třech popravdě jediných podstatných faktorech u mě vítězí hydr. kotouče na plné čáře.
Tak je tady nová nabídka na výběr kola. Vzhledem k tomu že jsem se rozhodl ohledně brzd (zvolil jsem V-čka) tak se výběr upřesnil na následující značky kol:
Pell's Razzer Pro
.... http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
Maxbike Raung
.... http://www.maxbike.cz/detail-kola-raung-23/
Superior XC 825
.... http://www.superior.cz/cz/kolekce-2009/MTB/bike...
Díky za pomoc při výběru a Vaše názory jak kladné tak záporné.
Už jsi na některém z nich seděl? IMHO je důležitější, aby se ti na něm pohodlně sedělo a šlapalo než řešit o řadu vyšší páčky od brzd...
Tak nějak...
To je mi jasné. ale než vyrazím na "online" nakupování tak jsem chtěl pozbírat nějaká moudra a rady od lidí kteří mají nějakou zkušenost s těmi koli.
Jak Pells tak Superior jsem měl v ruce ale jen na prodejně. Až bude lepší počasí tak se na nich pojedu projet. Tak uvidíme jak mi budou sedět.
Tak dnes proběhlo další zkoušení a obhlídka dalších modelů a velikostí.
Vyzkoušel jsem:
MERIDA SUB 60-V 2008 velikost 18" - cena 10.800,-, velikost sedí, výbav dostačující
... http://www.solidosport.cz/detail.asp?ID...
KELLYS MAGIC 2008 velikost 19" - cena 14.990,-, velikost sedí, výbava super, cena strop
... http://www.velosport-joch.cz/index.php?p...
Merida je horší ve výbavě ale velikost asi OK.
Kellys mi při jízdě taky připadal v pohodě ale má mnohem lepší výbavu.
A k tomu ještě je pořád zůstává ve výběru PELLS RAZZER PRO 2009.
Díky za další komentáře a pomoci s výběrem.
Tak jsem dnes navštívil prodejce a byl se projet. Výběr se nakonec zúžil na kola Pells.
Vyzkoušel jsem Pells Razzer Pro velikost 19" a na moji výšku 173 cm jsem měl pocit že jedost velkej. Jinak šlapal pěkně. Vidlice, řazení, brzdy ..... vše bez chyby. Tak ještě vyzkouším v pátek menší rám 17" a uvidíme.
Pokud nejsi vylozene atyp :o) tak je na tvou vysku 17" optimalni velikost, nevim, proc uvazujes hned o 19".
Proč 19"?? Mám doma asi 8 let starého Authora Solution ve velikosti 17" a zdá se mi malej. Teď na něm jezdí manželka a ta měří 160 cm. Tak sem podle toho uvažoval o velikosti 19". Budu chytřejší až porovnám velikost 17" a 19" od stejného rámu. Uvidíme ....
Zdravím.
Tak je tady další možnost při výběru kola. Právě jsem narazil na slevy kol ACSTAR.
Jedná se o model ACSTAR MOUNT SX 2008 a myslím že za dost dobrou cenu.
.... http://www.shop-sport.cz/_acstar_mount_sx_2008_...
Máte někdo zkušenosti s tímto kolem případně touto značkou ??
Nebo můžete ohodnotit toto kolo a jeho výbavu ??
Díky za rady a náměty.
Hezké příměstské kolo, ale pochybuju, že bude horské :-)
Můžeš vysvětlit proč "příměstské" ??
Kvůli rámu nebo kvůli čemů ??
Výbava si myslím že není špatná ...
Zcela určitě nebude splňovat podmínky horského kola, materiálem, pevností, kvalitou komponentů, prostě vším k používání v těžším terénu. Pro jízdu po městě a kolem města někde v parku a lesoparku bude určitě stačit.
Jestli ale chceš horské kolo opravdu používat v horském terénu, tak by bylo dobré využít slevy, které dávají na 2 roky staré modely a dát těch 15 tisíc, jat níže radí Vašek.
Pokud budeš prase a nemehlo, tak v "těžším terénu" s přehledem zlikviduješ i kolo za 100k Kč :-)
Myslím, že tohle konkrétně o výbavě zrovna není. Pokud víš co máš pod sebou, tak se dá jezdit skoro cokoli na čemkoli... Viz třeba náš předloňský výlet kde byl DanSed se svým krosem se skoro-galuskama a drandil si vesele i terény, kde dost lídí na plnokrevných MTB slézalo s kola :-)
Tomu všemu se mi nějak nechce věřit, a že by se cena neodražela v kvalitě a že by levné kolo vydrželo stejně jako třeba kolo za 5 x tolik? To snad ne ?
Pokud budeš porovnávat kolo za 10-15k s nějakým 5x dražším, tak samozřejmě ano, ty rozdíly tam budou. Ale od určité hranice cena už moc neodpovídá kvalitám a životnosti jednotlivých komponent. Něco už je zbytečně předražené a něco si hraje už jen na design a především nízkou váhu. Což v některých případech už může být spíše ke škodě věci...
Jen jsem tím chtěl původně naznačit, že mnoho dělá především technika jízdy, že pokud člověk umí a chová se ke kolu tak jak má a co odpovídá ceně kola, tak klidně na nějakém "křápu za 10k" bezpečně projede terénní úsek, kde jiný jezdec na kole za těch 100k ho rozštípe, protože si myslí, že "drahé kolo = nesmrtelné kolo"...
Za 10 tisic je horske. Podobne jako v tom vtipu- ktere auto je nejlepsi off-road na svete? - Firemni.
Radsi nez predrazene kolo, co konecne po sleve dostalo svou cenu, bych se dival po kole, co stalo normalne a spadne se slevou na tech 15 tisic, kolik za ne jsi ochotny dat.
Jak už jsem psal max 15.000,- Kč.
Teď je zatím favorit PELLS RAZZER PRO 2009 za cenu 14.000,- Kč, kterou mám domluvenou u prodejce. Jinak stojí kolem 16.500,- Kč.
... http://www.pells.eu/default.asp?web=0&lang=...
Ještě se ale vrátím k tomu ACSTARU. Můžeš ho tedy nějak konkrétně ohodnotit ???
Mezi obema koly neni az nejaky vyrazny rozdil v zakladnim osazeni, ke geometrii se da rict snad to, ze tenhle Pells ma ve tve velikosti (uvazujes o 17") sportovni geometrii, ma spis dlouhy ram, ale hlavne hodne kratkou hlavovou trubku. Ke geometrii Acstaru nepovim nic, protoze ji neuvadi ani na svem webu (uz tohle by me odrazovalo). Rozdil v nekterych komponentech mluvi pro Pells- sedlovka, predstavec, brzdy, naby. Jak je to s vidlici nevim, v tehle kategorii vidlic se nevyznam.
Na ramu Pellsu je videt preciznejsi zpracovani a design, nejenom diky nemu bude i cele kolo lehci nez Acstar. Pells se mne osobne zamlouva vic, ale je otazka, jestli se tech 50% ceny navic oproti Acstaru vyplati.
Přesně jak říkáš .... vždycky jde jen o peníze. Já jsem byl do teď rozhodnutej pro Pells ale ještě brouzdám po netu po slevách a koukám co kde vyletí.
A taky hledám kolo kde bude poměr cena / výkon nejlepší.
A hlavně chci zvolené kolo nejdřív projet. Už jen kvůli tomu že nejsem rozhodnut pro velikost rámu 17" nebo 19". Z toho důvodu musím volit kola které najdu u prodejců kolem mého bydliště.
"A taky hledám kolo kde bude poměr cena / výkon nejlepší."
To budeš hledat věčně. Pže za půl roku bude zas sleva a za rok další modely, které budou mít za +- stejnou cenu lepší parametry nebo funkce. A tak pořád dokola. Kolo je jedna z věcí, které nejde koupit definitivně nejlíp;-)
Nekteri vyrobci vyrabi v lichych, jini prozmenu v sudych velikostech. Na tvych 173 cm se mi zda vel.19" velka, aby ti sedla, musel bys byt vazne silne "nekonfekcni". Neda se to rict tak jednoduse, kdyz te neznam, ale lidi do cca 180 cm bezne vozi nejvys 18" ramy. Ono se da jezdit i na obrovskem ramu, ale ne v terenu a ne sportovne. Kolo pak nezataci, nestoupa,neakceleruje, ve vyjezdech se stavi na zadni a clovek na nem jede jak na Harley Davidson, protoze musi prehnanou delku ramu kompenzovat zvedlymi riditky. Coz neprispeje ani aerodynamice, nehlede na to, jak blbe to vypada :o)
Tak jsem dnes konečně projel Pells jak 17"(M) tak 19"(L).
Musím říct že ta 17" je mi fakt na těsno. Sedlovka vytažená skoro na max, posed je moc vzpřímenej a kolena dost blízko řidítek.
Nevím jestli má Pells jinou geometrii a uváděnou velikost než ostatní kola asi budu volit 19". I když podle Vašich rad a postřuhů mám jít do 17".
Na 19" budu potřebovat akorát zkrátit představec (je tam 100 mm) asi na 80 mm a bude to v poho. Sedlo mi určitě o moc líp jak ta 17". Jinak super svezeníčko. Vyzkoušel jsem Razzer Pro 2009.
Tezko rict, vazne jsem te nikdy nevidel, tak nevim, jaky typ postavy jsi. Mozna mas hodne dlouhe nohy a ruce a potom je ti 17" opravdu malo, je to klidne mozne, ev. ti to treba jenom tak muze pripadat, spousta lidi podvedome sahne po vetsi velikosti, misto aby si optimalne nastavili kolo dane velikosti na svou postavu.
Kolo muze byt sebelepsi, ale kdyz se spatne zvoli velikost, i na biku za 100 tisic se bude jezdit spatne. Chod po obchodech a zkousej a zkousej. Sedel jsi uz nekdy treba na 18"?
Určitě se chystám ještě vyzkoušet víc kol. Hlavně kvůli té velikosti. Je mi jasné že každý výrobce bude mít trochu jinou geometrii a že kolo v 17" mi může klidně jinde sednout.
Můj problém je asi i trochu v tom že dceři chci teď pořídit taky MTB ( má 12 let a 155 cm ) a po několika vyzkoušení velikostí rámů jí pořídím 17" Pells Comp. Letos jí bude určitě lehce větší ale zkrácením představce a snížením sedla na min jí je v poho. Dokonce i když stojí tak má nad rámem místo. A když jsem to kolo projížděl já tak jsem si připadal tak nějak divně velkej oproti tomu kolu. Možná je to jen zvyk jak říkáš.
Rozhodující je délka rámu. Sedlovka skoro na max. pokud je to 350mm sedlovka, tak je to právě ok, tak to má být, tohle je ideální stav (více místa nad horní rámovou trubkou a stále ještě nemáš nějakou přehnaně dlouhou sedlovku typu 420mm).
Pokud na delším rámu dáš kratší představec, tak kolena vůčím řídítkům na tom budou pořád úplně stejně, takže tím si nijak nepomůžeš.
U představců jsem zastáncem kratší pro lepší ovladatelnost kola, ale zase extrémně krátký představec má i nevýhody, protože je pak příliš váhy na zadním kole a přední je zatížené příliš málo.
Pro HT bych hranici viděl někde kolem 9cm, kratší představec bych si na HT už velmi dobře rozmýšlel a vzal ho pouze v případě, že ho cíleně chceš, máš to vyzkoušené a tedy víš co děláš.
Na 19tce + 80mm představec budeš vzpřímený ještě více než na 17tce + 100mm. Dlouhé to bude +- stejně, ale na té 19tce bude delší hlavová trubka a o to výše řídítka.
Tak to je asi ten důvod proč jsem se cítil na 17" tak divně (myslím ta délka rámu). Byl tam totiž už ten kratší představec (cca 70 nebo 80mm) a na 19" byl 100mm.
Je mi jasné že na menším rámu bude lepší ovladatelnost v terénu a lepší kontrola kola. Tak uvidím až vyzkouším jinej rám .... třeba nějakou 18" nebo jinýho výrobce.
Tak to je jasné, pokud to byla 17tka + tak extrémně krátký představec, tak to muselo být hrozně krátké (tam by se ale dal dát právě 10cm).
Délka je nejdůležitější a samozřejmě vyber takovou aby seděla, rozhodně nebrat něco co ti bude krátké.
Ve všem souhlas, jediné nechápu: proč má delší rám tendenci stavět se na zadní ve výjezdu? Naopak, na kratším rámu mám vzadějc sedlo...
Pisu to tam. Aby se vykompenzovala pro daneho jezdce prilisna delka ramu, musi byt riditka prehnane vysoko, aby dotycny na kole nelezel. Teziste se tak dostane vys a kolo ma tendenci prepadavat dozadu, ev. clovek prudky vyjezd vzda mnohem driv, s vhodnou geometrii kola by ho treba dal. S tezistem se da ve vyjezdu sice pracovat, ale riditka vysoko jsou omezenim, dal nez na ne se proste telem neprilepis.
Ad predozadni poloha sedla- ta by mela byt vzhledem ke stredu slapani pro daneho jezdce vzdycky stejna. Pokud se ji kompenzuje kratky/dlouhy ram, je to vzdycky na ukor efektivity slapani a vubec vlastnosti celeho kola, tedy i te horsi stoupavosti.
Tak dnes proběhlo další zkoušení a obhlídka dalších modelů a velikostí.
Vyzkoušel jsem:
MERIDA SUB 60-V 2008 velikost 18" - cena 10.800,-, velikost sedí, výbav dostačující
... http://www.solidosport.cz/detail.asp?ID...
KELLYS MAGIC 2008 velikost 19" - cena 14.990,-, velikost sedí, výbava super, cena strop
... http://www.velosport-joch.cz/index.php?p...
Merida je horší ve výbavě ale velikost asi OK.
Kellys mi při jízdě taky připadal v pohodě ale má mnohem lepší výbavu.
A k tomu ještě je pořád zůstává ve výběru PELLS RAZZER PRO 2009.
Díky za další komentáře a pomoci s výběrem.
Tohle může velice elegantně vyřešit i Fox TALAS ;-) Nebo jiná vidlice se snižovaním zdvihu...
Talas by tohle u HT moc nevyřešil. Tam by to bylo při špatné geometrii rámu, tak že na 100mm snížený Talas by byl do výjezdu špatný a na 140mm zcela nepoužitelný :-)
Njn, ne každý můj nápad je dobrý...
Hlavne to nekupuj v trebici ve velosportu u jocha, kdyz tam prijdes, tak se malem klani k zemi jen aby prodal a pak te za par dni fyfakuje z kramu, ze prej ses lempl, kterej nikdy nebude na kole umet jezdit jako on a ze reklamaci ti neuznava, protoze jsi to rozbil ty. Mam s nim osobni zkusenost a prej nejsem sam co jsem slysel...
kolo jako kolo, na vsem si muzes domlatit tlamu, chod pesky nebo jako ja autem, pak ty vocasy na kolech muzes sestrelovat treba votevrenejma dverma.
Tak je konečně rozhodnuto !!!!
Minulej týden jsem konečně pořídil kolo, které jste mi tady pomohly vybírat.
Po projetí několika kol a velikostí jsem nakonec vybral toto:
PELLS RAZZER PRO 2009 velikost 17"
http://www.pells.eu/default.asp?web=0&lang=...
Už jsem na něm najel cca 200 km a jsem nadmíru spokojenej.
Hlavně jsem dlouho nemohl vyřešit velikost ( jestli 17" nebo 19" ). Nakonec vyhrála 17" a musím říct že jsem udělal dobře. V terénu se opravdu líp ovládá a dobře mi padne do ruky. Akorát možná dám delší představec ( je tam 80 mm ) na 100 mm. Uvidíme.
Tak díky za Vaše postřehy a názory které mi pomohly při výběru.
preju ti hodne reklamaci a hodne namlacenejch tlam