Já doporučuji otočné. Jelikož mi u páček na lehu nevyhovuje, že se řadí v obráceném směru než na klasice.
Jo, ještě jsem si vzpomněl na jednu výhodu gripů na lehu - když chceš podřadit před příjezdem ke křižovatce, kde budeš stavět a následně se rozjíždět o více než jeden stupeň, tak to uděláš s gripem klidně přes tři čtyři kolečka ladným a lehkým pohybem - zrovna tak pak zpátky dolů. U páček se mi tenhle figl nikdy nepodařil bo je to technicky nemožné - vždy jen o jeden stupeň nahoru nebo dolů. A to se člověk pak "napumpuje" tím palcem nahoru či nacvaká páčkou dolů....
to už jednodušší shodit na prostřední placku
..pravdu díš, já mám Sram Dual drive, takže u mě je to jen o přehození rychlosti v náboji jedním pohybem páčky. Přesto si rád pod kopcem či v něm podřadím i přes 3-4 rychlosti nahoru dle aktuální chuti. Mimochodem - tohle je to, co strašně oceňuji na kombinaci vícetácu vpředu a kazety a převodovky v náboji vzadu. Ta absolutní svoboda kombinací ;-) a volby, kde se mi bude lépe řadit a co se mi zrovna chce použít. I když mi tu mnozí budou jistě říkat, že se to hodně kryje, tak já to v reálu pocit´uji skutečně tak - jako superkomfort.
Takze predevsim, na packovych jde radit o vice prevodu. Za druhe na nekterych kolech je inverzni tah prehazovacky, takze proto se rado opacne. Je to lepsi zvlastne na kolech do terenu, kdy se na lehci prevod radi tim smerem, kam tahne pruzina, tedy v podstate bez sily. Takze toto je spise vyhoda.
Zatim tu vsak nikdo nezminil pro me nejpodstatnejsi nevyhodu gripu. Kdyz je mokro, nejde s nima skoro radit. Da se to sice omezit rukavicemi, ale ne vzdycky. U Rohloffu je to take tak. Ja navic rukavice nevozim a pak staci se poradne zpotit. Hruuuuza. Nechtel bych je uz ani za nic a je velka skoda, ze Rohloff nenabizi packy...
Mám páčkové řazení na 4 kolech - včetně tandemu. Nevím, asi mám nějaké jiné či zastaralé nebo co, protože mně to jde vždy po jednom stupni nahoru i dolů.Cvak , cvak - dvě kola nahoru - cvak, cvak - dva stupně dolů...
Inverzní tah je pro mne novinkou. Děkuji za další poznatek. Nikdy jsem k tomuto nepřičuchl, tak jsem zase o něco moudřejší.
K druhému odstavci - nesouhlasím, jiný názor. ;-) Gripy jsou v otočné sekci obvykle z měkké gumy a se vzorem. Mám stejný názor jako Jurimír. Ještě nikdy se mi nestalo, že by mi potící se ruce klouzaly po gripu. Jezdím rovněž bez rukavic a potím se ne jako prase ale jako k.r.á.v.a.:-)) Zato se mi nekolikrát stalo, že jsem špatně nahmatal pášku a právě potící se palec mi sklouzl z páčky dolů. A to bolelo...auuu
jestli to není tím, že v azubu neumíte montovat bowdeny;-) normálně má ten rohloff při řazení minimální odpor. Navíc ten grip nemá kulatý ale trojúhelníkový průřez, takže i když klouže, tak se to dá.
Je pravda, že s jinými grip-shifty na klasické řazení je někdy problém, jsou často kulaté a navíc se musí točit o dost větší silou.
No a jinak: zbastlit páčku na řazení rohloffa by nemusel být problém, vzhledem k tomu, že indexace se dělá v náboji nemusí to být nijak přesné. Ale je to myslím zbytečné.
Je fakt, ze ja mam Rohloffa jen ve velomobilu a tam je problem s tim, ze vlhkost neni "odsavana" proudicim vzduchem. Vzdycky musim dat ruku ven z kokpitu a trochu ji ve vetru osusit.
Gripy jsem mel jeste na expedicnich tandemech. Ty mely najeto i nekolik tisic az desitek tisic kilometru a gripy byly uz pekne sesrotovane a guma z nich olezla a tak divne mekka. Po tom to klouzalo bohovsky i v rukavicich. Evina si moc dobre vzpomene, jake to bylo...
v obráceném směru než na klasice?? To snad záleží hlavně na typu páček a přehazky, ne? Ne na rámu kola.
Tak než jsem si koupil Azuba se spodním řízení, projížděl jsem v Brodě Hardcora s páčkami. Již dopředu jsem byl upozorněn, že se řadí obráceně než na klasice - tedy páčkou spodní dolu a horní směrem nahoru. Proč to nevím - domnívám se , že to souvisí s obrácenou polohou řazení na řídítkách, kdy je řazení ne na vnitřní straně řídítek ale ne jejich konci... ale...určitě se na to dá rychle zvyknout. Mně to ale nevyhovalo od první chvíle a řekl jsem si, že pokud spodní řízení tak jedině s gripem na obou stranách - a tak jsem též učinil jak u AZUB 4 tak u pozdějšího Maxe.
Takže když tu samou řadící páčku namontuju na jinak polohovanou trubku, zmnění se její mechanismus a prohodí se funkce palce a ukazováku? Ale no tak, slez z toho lustru...
...už jsem právě slezl. ;-) Pan Galla mi to právě vysvětlil. ...jak říkám, nikdy jsem se po tom nepídil a nezkoumal jsem to a moje domněnka byla i zde prezentována jako pouhá smyšlenka, protože na takovém kole jsem jel pouze náhodně, chvilku a jednou a nijak jsem se podrobně o to nezajímal. Jediné, co vím, je, že mi to nevyhovovalo.
No nic si z toho nedělej. Když se mi poprvé dostala inverzní přehazka do ruky před dvěma lety, tak jsem sice měl v paměti, že to existuje, ale musel jsem se jít zeptat do obchodu, jestli to bude fungovat s normálním řazením nebo ne. Nevěděl jsem, jestli posuny lanka jsou mezi všemi převody stejné, nebo se liší (ve druhém případě by to nebylo zaměnitelné). Dívali se lehce překvapeně, jako by jim riziko nekompatibility nepřišlo nikdy na mysl, ale poradili. A fungovalo to. Chtělo to zvyknout si, jinak člověk furt řadil nechtě opačně, což bylo protivný.
Mám páčky na lehu i na Mtb a jsem s nimi spokojen. Na prvním horáku, který mi naštěstí ukradli jsem měl gripy a stávalo se mi v terénu, že jsem si při nějaké terénní nerovnosti nechtě přeřadil. Obzvlášť do kopce to bylo skvělé. Ale asi to bylo tím že to bylo levné kolo a tím i ty gripy nebyly moc kvalitní. Na páčky jsem si zvykl a neměnil bych je. Myslím že je to jen o zvyku a ani jeden systém není lepší nebo horší.
Já jsem měl gripy docela dlouho na Azubu 4 a taky byly na naší dřevěné tříkolce, měl jsem je i na lowraceru. Líbila se mi možnost přeřadit opravdu rychle celý rozsah, i když jsem ji prakticky nikdy nevyužíval. Na 4ce se mi nelíbilo občasné nechtěné řazení v terénu. Docházelo k němu tehdy, když kolo podklouzlo na blátě do strany a člověk reflexivně zabral za spodní řídítka aby mrsknul trupem vůči rámu potřebným směrem. Pokud v tu chvíli držel ruku přes gripshift, obvykle přeřadil. Výhodou gripů ovšem byla i nízká cena, okolo 130-150Kč za kus pokud si pamatuju.
Páčky jsem měl na všem ostatním. Připadnou mi jako by měly přesnější indexaci. Hlavně ale méně interferují s ostatními funkcemi řídítek. Člověk může za řídítka cloumat aniž by nechtě řadil a může taky zároveň brzdit a řadit (když se to naučí). Hlavně to druhé mi připadá jako výhoda, která přebije to rychlé řazení o víc převodů naráz. Krom toho konkrétně kombinace Alivio páček s Deore přehazkou co mám teď na Apusu nemá problém podřadit o tři rychlosti jedním stiskem palce a to i v záběru. Víc fakt nepotřebuju. Jako nevýhodu páček vidím cenu (za nějaké slušné), menší možnosti netypickýh montáží (spodní řízení bowdenem dozadu nebo natočení bowdenů tam kde nevadí při horním řízení) a pak prostorové nároky. Viděl jsem horní řídítka lowracerů kde páčky zavazely kolenům, ale gripy se vlezly. Momentálně preferuju páčky na většinu kol, na rozestavěný lowracer mám ovšem stejně koupenou Sram přehazku s gripem.
na mtb bych nic jiného než páčky nedal, tam je potřeba se opírat o řidítka a v těžším terénu je problém držet pevně řidítka a mít řazení pod kontrolou (tedy bez přehmatávání ruky řadit kdy potřebuji a zároveň neřadit když nechci).
Na lehokole, kde se ruce o řidítka prakticky neopírají je to podle mě v podstatě jedno. Na azubu jsem měl zezačátku páčkové řazení, které jsem vyměnil za převodovku, ke které se jiné řazení než grip nevyrábí a nemám s tím taky žádný problém (akorát jsem ten grip měl dát na levou stranu, jelikož foťák mám na pravou ruku a nemůžu zaráz fotit a řadit - to snad při nějaké generálce kola změním).
ahoj, je jedno ci pouzivate gripshift, alebo packove radenie. jedina dolezita vec je aby to bolo dobre nastavene. vsetko ostatne je iba otazka zvyku. prednost gripshiftu je v jeho kompaktnosti a jednoduchosti a cene... menej suciastok, vacsia spolahlivost... tym netvrdim, ze je packove radenie nespolahlive a poruchove... moj zaver: je fuk ake radenie pouzivas, ked si nan zvyknuty...
Nemůžu posoudit současnou kvalitu gripschiftu, ale dříve se toto řazení rychle vychodilo a bylo značně nepřesné a nebylo možné je jakýmkoli způsobem seřídit. To byl taky důvod proč jsem začal používat páčkové a s tímto řazením jsem spokojen. Jinak ale souhlasím, jde především o zvyk.
přes pět let jsem měl od SRAMu a chodilo pořád stejně perfektně jako na začátku. Více jak rok mám Rohloffa a tatáž spokojenost.
na rohloffovým grip-shiftu se taky nemá co pokazit.
Na jednom kole, co mám na dojíždění po městě, mám jakýsi obskurní gripshift zn. Sachs, na kterém se otáčí celá rukojeť, a tam ty polohy už skoro nejsou znát, jak se ty zuby opotřebovaly.
zkrátím to. Má :o(
prodluž to, co se ti pokazilo?
Kuba mi řekl, že prej obráceně namontovaný bovden. Díky tomu vlezl teflon do gripu a šlo otáčet čím dál hůř až se nakonec rozsah zmenšil asi na šest rychlostí a dál se neotočil. Rozebral to, vyčistil, vyndal vyměnil lanka a bovdeny a dal zpátky. Řekl mi, že už je ten grip načatej a nikdy se nebude točit tak zlehka jak by měl, ale je to změna jako prase i tak a já jsem spokojenej, přestože když jsem zkoušel jiný kolo, tak to šlo mnohem lehčejc.
aha, tak špatnou montáž neuvažuju stejně tak jako případy, kdy třeba kolo nedopatřením spadne pod kola projíždějícího vlaku. I když je asi pravda, že se to možná může zadřít i jinak (třeba po průjezdu písečnou bouří). K opotřevobáním běžným provozem by však dojít nemělo nebo mělo dojít s daleko menší pravděpodobností než u polohovací věci.
DĚKUJI VŠEM PŘISPĚVATELŮM, KTEŘÍ SE PODĚLILI O SVÉ ZKUŠENOSTI.
ZVLÁŠTNÍ PODĚKOVÁNÍ
PAPJI(rkovi) za obrázky
a MLOKOVI
Dík, Pavka
8-)
Mám na lehu integrované řazení Shimano Dual Control (přehodil jsem to z MTB, kde to bylo s reverzní přehazovačkou) a jsem spokojenej, sice to musim ještě trochu poštelovat, ale jinak dobrý. Klasický páčky se mi na moje řidítka-vlaštovky špatně vejdou, nedosáhl jsem palcem, špatně se mio řadilo. http://download.vpress.cz/katalog07_data/clanky...