Ahoj, moje HG 03 je po asi 4 řetězech už pomalu na odpis, takže budu na jaro měnit. A zvažuju, jestli by mi přinesla něco vyšší řada, aspoň třeba HG50. Kolo - cross Kellys Axis. Taky asi nahodím trošku lepší řetěz, zatím jsem používal úplně nejlevnější, u nás za 120- Kč. Při mé váze těsně pod 90 kg moc nevydrží, tak 600 km asi a jde do háje. Má cenu tedy nahodit vyšší řadu kazet a lepší řetěz, nebo jen lepší řetěz či kazetu ? Vydrží to pak delší dobu ? Jezdím sice dost, ale rekreačně.Taky by mě celkem zajímalo, kolik vydří kliky, zatím mám původní a vypadají ok (Acera asi ?). Ty prý vydrží o dost víc. o, a když už otravuju - přehazovačku mám už nahozenou Deore a přechod z Acery byl dost cítit, ale přesmykař mám stále Aceru, prý v tom není velký rozdíl, je to tak ?Ať vím, s čím si mám před sezonou pohrát :) Díky
Co se tyce retezu a kazety, nema smysl investovat do nich vetsi penize. Naopak, kdysi jsem delal dlouhodoby test zivotnosti retezu v pomeru k jejich cene a s prehledem vitezily nejlevnejsi retezy. U kazety to nebylo tak jednoznacne, tam mela vetsi vliv podle mne udrzba a vcasne meneni retezu.
Ad kliky: kliky jako takove vydrzi snad na furt. Ja mam stare Deore od roku 2003. Ale prostredni prevodniky jsem menil pravidelne po cca sesti retezech nebo jednou rocne. Velka placka a kasparek jsou jeste puvodni, ale uz druhy rok lezi v krabici. Jediny smysl investice do lepsich klik je imho predevsim nizsi hmotnost a udajne snad vetsi tuhost novych zpusobu ulozeni stredove osy. Ja mam furt ctyrhran a nestezuji si :-)
Ad prehazka a presmyk: Ze jsi poznal vyraznejsi rozdil mezi prehazovackou Acera a Deore je v poradku, ale u presmykace podle mne nepoznas rozdil - presne jak pises. Vsimni si, ze pokud vyrobce neosazuje kolo kompletni sadou, presmykac je na prvnim miste v rade komponentu, na kterych se obvykle (bez vlivu na funkci) usetrit da.
Jeste poznamka - v e-shopech lze casto koupit vetsi mnozstvi retezu za vyhodnejsi cenu. Vyplati se to nejenom pro tu nizsi cenu, ale hlavne mas doma zasobu retezu a nic nebrani vcasne vymene. Taky je mozne pouzivat system vymeny, pri kterem jedes treba pet retezu do pulky a pak je tocis znova od pulky do konce a ten posledni tam je dokud to radi. Lze tak na jedne kazete ujet daleko vice nez pri klasickem zpusobu vymeny retezu kdy je po trech - ctyrech kazeta vetsinou death.
Díky moc, v podstatě potvrzuješ, co jsem si trošku myslel - kazeta řetěz - spotřební materiál, kliky vydrží hodně, přesmykač je celkem fuk :) Takže ušetřím, přehodím kazetu a řetěz, běžná údržba a padla...náboje vypadají ještě v pohodě, což se trošku při mojí váze divím (netuším, co tam mám, ale taky asi Acery).
kazeta je dead :) jinak super popis. chtel bych se zeptat, jak je to s roztecemi prevodniku, je to univerzalne normovane? mam jakysi malo znamy prevodnik "RPM19-3499ABb 44-32-22T, ISIS system", je to roztec 112 mm?
Tomuhle systému výměny řetězů rozumím u MTB, zejména u sportovního až závodního režimu jízdy. Kolega se ptá ale na cross a pohodovou jízdu. Tam je myslím tohle laborování nadbytečný. Jezdím taky na crossu, hodně v kopcích, ale všechno v sedle, takže taky pohodově. První řetěz šel do kytek asi po tisícovce kiláků a protože jsem si toho nevšímal, tak sebou vzal i kazetu. Pak jsem ale dal C 9 od Campy a mám pokoj už celé dvě sezóny. Mám na něm přes 13 tisíc a měrka ještě není ani na prvním zoubku. Kazeta je taky netknutá. Těch 600 ká se mi za tohle pohodlí bohatě vyplatilo.
Kazetu mám HG 50 11-34 a pohoda. Kupkoláci ji mají v pěkný slevě http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...!-Kazeta-Shimano-Deore-CS-HG50_729.html
Tak což o to, já kopce lekckdy jezdím ze stoje, fakt je, že HG30 mi vydržela rok a půl...řetězy na ní byly za tu dobu 4. Takže jsem se proto ptal - má cenu dát o řekněme 500 víc a mít klid delší dobu (pak se to vyplatí), nebo se prostě s tímhle kolotočem smířit ? Zatím převládají názory, že jde prostě o spotřební materiál...ty první píšeš to, proč jsem o tom přemýšlel
Opravdu bude velmi podstatný, jak se na kole jezdí. Na MTB budou podstatně větší záběry při výjezdech v terénu atd. Zrovna tak při ostrý jízdě. Kdybych za to takhle bral na crossu, tak ten řetěz taky nevydrží. Ale to kolo samo dává způsob užití. Zkus spurtovat na kole s nosičem a dlouhými blatníky... :-))
Ty tam nemám, já teda zase kolo asi dost "ničím" :) Já ho mám očesané, jak to jde - blatníky, nosiče nic, do kopců to fakt rvu a navíc těch 90 kg...tak si to přeber..žádné nedělní výlety s rodinkou :) Takže spíš uvažuju, že koupím kazetu ne HG3O, ale 50 a bduu točit řetězy..
jee 11-34 a to shimano udelalou jakousi "supernovinku", kazetu 12-34, ktera se pry pro obri paku na velky prevod musi montovat jen na specialni novy zesileny naboj taktez od shimana :/
Ta novinka je 12-36. 12-34 se už dělá dlouho, ale myslím, že pouze XTR.
Podle označení bych typoval spíš SLX, no uvidíme časem ;-)
http://www.mtbs.cz/Biketech/Technews/Shimano...
Kolik lidí, tolik názorů. Podstatné je, co a jak jezdíš.
Rekreační cyklista, co jezdí 90% po silnicích na crossu a v životě neměl zařazený vyprošťovák ti bude tvrdit, že kazeta HG30 a řetěz z Tesca jezdí už 10.000 km a ani ho nemaže.
Mlok, který našlape 50% kilometrů na onen vyprošťovák se bude vztekat, že mu po měsíci propadá měrka itak campařetězem za litr;-)
Já jezdím nejvíce cesty a pěšiny, co by se většinou daly na crossu, ale na MTB je to mnohem pohodlnější. Řadím co potřebuju, kolo nemám proto, abych hlídal nějaké křížení řetězu. Když je kolo moc zasviněný, opláchnu ho vodou s jarem včetně řetězu a na řetěz stříknu WD. Na podzim vyměním všecky lanka, špalky a řetěz a kolo je připraveno na další sezónu. Pravda, mám 8-kolo, širší řetěz vydrží víc než na devítce. Kolo je od toho, abych jezdil, ne abych se staral.
S tímto přístupem vozím kazetu IG50 tak, jak jsem ji koupil (na jetém kole, minulost kazety vůbec neznám). K tomu kupuju řetěz IG70 na kupkolo za 255 korun. Levnější věci nejsou o moc levnější, takhle mi to funguje bez náznaku problému, a to mi ke štěstí stačí.
co je to vyprostovak?
Ranní pivo po propařené noci ;-)
V cyklo oblasti tzv "kašpárek"
U nás také zvaný "lenoch"
Nejmenší tác. Též důchodce nebo zmíněný kašpárek. V odborných slovnících se uvádí i ve významu nejlehčí převod.
Nicméně dokud není nutné, jej neřadím, velká páka kliky a málo zubů způsobují velké namáhání řetězu, a mimoto je to rezerva k rychlému zařazení za účelem vyproštění.
No, skoro :-)
K tomu použití vyprošťováku to nebudu mít možná až tak daleko :-)
I když letos to je zatím lepší, protože jsem zatím jezdil kvůli bahnu jen na celopevňáku po asfaltu, takže jsem ho ještě letos nestihnul zařadit. Ale játo na fullu později v terénu doženu :-)
Ale s tou výdrží to je u mě přesně naopak, mně řetězy vydrží nadprůměrně dlouho. Shimáňácký HG53/73/93 mi vydrží kolem 3,5tis. km, což je hodně pěkné.
Campu jsem nikdy změřit nedokázal kolik mi vydrží, vozil jsem ji jen na silničce a tam jak C9, tak C10 mi vydržela vždy déle než celé kolo (vždy jsem ho stihnul dřív prodat, než sjet první řetěz). Nejvíc jsem měl na jedné silničce než jsem ji prodal 10tis. km. a řetěz měl ještě před sebou spoustu kilometrů.
Tak díky za vysvětlení pojmů, vyprošťováka používám naopak, spíše jeho kolegu na druhé straně dost často (nejtěžšáka :) ). Takže to buddu dál točit, nicméně - má tedy smysl třeba ta HG50 místo HG30 ? Více nahorů už bych nechtěl s cenou jít. Poznám tady vůbec rozdíl, vydrží déle ? Nebo to fakt nemá smysl. Řetěz budu brát za těch 200 zhruba, podle zmíněných rad a budu ho prohazovat (je těžké to udělat doma ? nikdy jsem to nedělal, kazeta OK, to umím...nechce se mi platit za něco, co je podle vás otázka 10 minut)
To je přesně to, co jsem psal ve svém dlouhém příspěvku.
Jeden uživatel ti řekne, že jemu vydrží všechno stejně bez ohledu na cenu, druhý, že je v tom zásadní rozdíl (protože tím, jak zrovna on zatěžuje komponenty tak HG50 ještě vydrží bez problémů, ale HG30 se už opotřebovává nadměrně).
Jestli máš pocit, že HG30 ti odešla podezřele brzo, tak prostě zkus něco lepšího, a uvidíš. A pouvažuj o SRAMu, já jsem od něj nic nevozil, uživatelé tvrdí, že zejména řetězy vydrží víc (ale zase to může být placebo efekt).
Jasně, díky za info, letos tam hodím HG50ku, podle výrobce je to o třídu nahoru, řetěz možná ten SRAM. každopádně za 200, něco lehce přes a ne na 120 a uvidíme. Díky a čau
Při nákupu kazety koukej taky na odstupňování pastorků. Koupil jsem tehdy Sramku bez prohlížení a až po namontování jsem zjistil, že na těžkých převodech to šlo téměř po zoubku a na lehkých to skákalo po velikých odstupech. Ta HG 50 jde pravidelně. Ale třeba Sram dělá i ty pravidelný, nevím.
Nad HG50 už je to tuším víceméně jen o snižování hmotnosti, výdrž bude stejná.
A jedna moje zkušenost - na crosse jsem dal převodníky MTB. Trošku jsem se bál, jestli nebudu šlapat do ho..n, ale je to v pohodě. Je to daleko lepší, víc využívám i ty nejtěžší převody, jezdím v podstatě celý rozsah.
Ono to hlavně nějak více objektivně srovnat nejde. Ani když je jeden uživatel, který jezdil na různých řetězech pokud možno ve stejných podmínkách, tak jsou tu další faktory jako různě povedné série, různé ročníky řetězů, atd.
Jestli Ti to pomuze, tak ty moje testy jsou tady:
http://www.damika.cz/bike/technika/retezy.php
Neni to uz moc aktualni, ale vyplyva z toho celkem jasne, ze co se tyce toho co pises vyse (cena), je to zrejme skoro jedno.
Pri vymene retezu neni spatne pouzivat ty moderni spojky od SRAMu, jdou i na shimano, samozrejme musis ctit sirku retezu (8-9).