Tenhle unikát se mi dostal do ruky, alespoň jsem zatím jiný exemplář neviděl. Tedy jezdil na něm už děda nejspíš kolem války. Sloužil pak ještě na dětských kolech s torpedem. Zajímalo by mě, zda se s tím někdo setkal, nebo je to skutečně rarita.
Jedná se o tříkolečko v kuse - na tu dobu s téměř MTB převody (16-20-24) . To se dá namontovat na běžné torpedo (brzdu v náboji). Přehazovačka má jednu posuvnou kladku, ne "pantograf" jako u běžných přehazovaček, a ta se posouvá taháním za mini-řetízek v ose proti pružině.
Brzdění nebylo tak účinné jako na torpedu s jedním převodem, protože se nejprve musela napnout napínací kladka, ale i tak to musela být na tu dobu docela hippie záležitost.
Fotečka by nebyla ? :-)
Asi bych se trošku bál, že při brzdění přeskočí řetěz, není na fest.
Po brždění často řetěz spadl, to byla hlavní nevýhoda. Na kole kole kde se to instalovalo byla pak stejně dodaná i zadní ráfková. Ale kolo s třema brzdama, to jen tak někdo neměl. Tohle řešení je asi slepá vývojová větev, nějak se to neujalo. Ale na blbnutí v lese to bylo v dobách před-MTB dobré. Jestli se mi to podaří vyhrabat, pověsím nějaké foto.
Ono takový slepých uliček bylo víc. Třeba dvoustupňová převodovka, kde se dopředu šlapalo do rychla a šlapáním dozadu fungoval převod do pomala.
Ostatně zde často zmiňovaný J.K.Jerome popisuje v knize Tři muži na toulkách několik vynálezů svítilny, brzd či odpružených sedel.