Na živě je zajímavý článek - http://www.zive.sk/Spravy/Liek-pre-dusu...
V zásadě je řeč o tlumičích na nápravách v autě, které při svém pohybu vyrábějí elektřinu. Tak mne napadlo, jestli by se podobný princip nedal využít na lehokole (samozřejmě odpruženém). V principu by se na zadní kyvnou vidlici připevnil magnet a na rám lehokola cívka. Při pružení zadní kyvné vidlice se magnet bude pohybovat kolem cívky (v cívce) a tím vznikne elektrický proud (viz. už nevím jaký zákon). Totéž by se dalo aplikovat i na přední odpruženou vidlici. Možná by se s tím dal dobíjet nějaký akumulátor, který by pak živil blikačku, světlo atd.
Co vy na to odborníci elektro? Myslíte, že by to mohlo smysluplně fungovat?
Fungovat by to mohlo.Fyzikální zákony platí u auta i u kola.Na kole to bude mít chybu a to je hmotnost a také množství takhle vyrobené energie nebude žádná sláva.Idea že přeměním jinak neužitečnou energii tlumení na něco hodnotnějšího je krásná,ale nároky na zařízení budou větší než zisk.
Tato myšlenka má již fousy.Na toto téma jsem narazil již před řadou let, ovšem tehdy šlo o článek v aprílovém čísle snad VTM (Věda a technika mládeži) a psalo se tam, že v USA to zkoušejí s elektromobilem na speciální hrbolaté zkušební dráze. S tím, že v tlumičích vyrobená elektřina by měla auto pohánět a tudíž auto mělo jezdit zadarmo. Doslova se tam psalo, že by před startem stačilo poskákat po nárazníku a po nabití kondenzátoru nastoupit a rozjet se. Což je ovšem nesmysl, neboť by šlo o perpetuum mobile. V tomto případě by to ale na bicyklu fungovat mohlo a mělo, ovšem za cenu, že se zvýší hmotnost kola o indukční měnič a akumulátorek. Otázkou však je, zda vyrobená elektřina vyváží vyšší spotřebu enenrgie jezdce na pohon těžšího kola. O čemž lze dosti podloženě pochybovat.
Co se týká hmotnosti cívky a magnetu, tak v tom problém nevidím. Viz třeba "třepací" baterka, před časem hit trhů a tržnic.
Provedení může být různé - třeba magnet coby kulatá tyčka pohybující se uvnitř dlouhé válcové cívky. Pokud by se to umístilo na zadní vidlici třeba v místě osy zadního kola (nebo extrémně až za zadní kolo), tak zdvih by byl dost velký a i rychlost pohybu magnetu vůči cívce by byla velká - tzn. více vyrobené el. energie.
Nebo by se to udělalo jako "lineární dynamo". Dynamo je v zásadě několik magnetů a několik cívek, které se vůči sobě pohybují a vyrábějí el. energii. A teď si to narovnejte do přímky (lépe řečeno na zadní kyvce do mírného oblouku, na přední vidlici do přímky). V řadě třeba 10 magnetů a proti tomu 10 cívek - a při pružení "jezdí" magnety kolem cívek - a ejhle, dynamo je na světě!
nebolo by efektivnejsie roztacat dynamo cez nejaku rohatku, pri kazdom kmite vidle sa roztoci a zotrvacnostou este daco vyrobi. a pri dobrom prevode by to mozno nahradilo tlmic...
To: miso-BA
Asi by to nějak šlo, myšlenka je zajímavá, ale vidím v tom jeden problém - asi by to ovlivnilo charakteristiku pružení, ta rohatka s "dynamem" by vnášela do pružení odpor a to je špatně, pružení by mělo být citlivé ať pochytá i menší nerovnosti.
Naopak magnet a cívka nejsou nijak mechanicky spojené, tudíž nijak neovlivní pružení.
ale pokud bych se do toho dal, tak by to chtělo něco co nejjednoduššího.
niekde som cital o prevode od pruzenia rovno na koleso. nebol k tomu obrazok, tak som si to vysvetlil takto: zatlacenie vidle by bolo naprazdno, a spetny pohyb by roztocil to dynamo(koleso).neviem ako by sa to spravalo v reale, takto ma to iba napadlo.
Tak takhle by to už asi bylo lepší - vlastně by ten pohon kola od "zpětného chodu" pružení fungoval jako tlumič. Prostě při najetí na hrbol zadní stavba rychle zareaguje (zapruží), ale zpátky se bude pohybovat pomaleji, protože při tom bude roztáčet třeba dynamo nebo přímo zadní kolo = bude tlumit zpětný chod.
Nechci vám do toho moc kecat, ale tlumič je od toho aby tlumil ;-) A dokonalého tlumení se dosáhne správným seřízením jeho chodu... Od toho na něm jsou ta různá hejblata, ne ? ;-)
Když se to při zpětném chodu bude plazit víc než je zdrávo, tak už to bude hodně znát na jízdních vlastnostech kola. V extrémním případě se ani nebude stačit vracet do klidové polohy...
Hele, vzpomněl jsem si na tohle:
http://www.instructables.com/id/Windbelt-from...
Kdybys s tím chtěl experimentovat, rád ti jeden starý disk daruji. :-)
Nějaký akumulátor vozí na leháči prakticky každý - večer musíš svítit a blikat a ta světla živíš z baterií nebo akumulátoru. Je to pouze otázka velikosti a kapacity akumulátoru. Mám takovou myšlenku, že na leháči bude nějaký "centrální" akumulátor (teď tam mám olověný 6V/12Ah), ze kterého se bude napájet přední světlo, zadní blikačka, mohl by se z něj třeba dobít mobil, foťák apod. No a ten akumulátor je třeba dobíjet - a vidím několik možností průběžného dobíjení - asi nejlepší je dynamo (ale ta cena), pak fotovoltaické články (na www.dealextreme.com je článek 6V/200mA, rozměr 110x95 mm za 17,24$ - to jde ne?) a třeba i ten "tlumič vyrábějící elektřinu" (magnet a cívka). Přes den se akumulátor dobije a za tmy svítím jak o život. prostě jsem s energií soběstačný.
no ale tech 200 mA je hodne optimistických. Spis to bude tak 120 mA . Taky o solarku premyslim. Nejdriv to chci zkusit na pohon MP3, ten jede na aku 1.2/750 mAh asi sest hodin. zkusim rozkuchat takovou tu zahradni lampicku za par korun tam uz je vsechno vymysleny
Zahradní lampičky za pár korun jsou sice vymyšlený, ale tak, aby byly nejlevnější. Za celý den se tam nabije asi 100 mAh (i když akumulátor je tam 600 - 800 mAh). Sice to svítí celou noc, ale to proto, že ta ledka i s tím malým měničem žere do 10 mA. Navíc ta zalívací pryskyřice, co jsou v ní články, do dvou let zmatní a ještě předtím její tepelnou roztažností články často prasknou. Z 8 přežily 3. Levný nebrat.
no na dealextreme maji tohle: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12391 ty volty jsou celkem jedno, ten prehravac jede i pres usb takze to pripojit IMHO pujde. Timhle panelem (vice kusu) by teoreticky melo jit nabijet ty lionky 3.7V. co ty na to jako odbornik?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18168 tady píšou 6V 200 mA, ale "papír" snese všechno jak se říká. Chtělo by to otestovat.
U náklaďáku se to dá představit a asi to funguje, když to píšou. Problém je, když se takovýhle tlumič-generátor zmenší třeba na desetinu velikosti, dá při stejném principu ne desetinu výkonu, ale asi jenom tisícinu. Ale stejně je zajímavé, co se s rostoucí silou magnetů dá v poslední době vyrobit. Třeba taková zadní blikačka napájená poletujícími magnety ve špicích, nebo naopak světýlka do špic a magnet napevno na vidlici. To jsou ale všechno pokusy produkující energii úplně zanedbatelnou v porovnání s dynamem. Pokud chceš něco nabíjet, ber jedině náboj s dynamem.
Jasně, dynamo by byl základ, ale čím víc energie budu do akumulátoru cpát tím líp. Když si představím, že na 6V akumulátor napojím světlo s LEDkou SSC P7, která "žere" 2,8 A na plný výkon, tak je akumulátor za chvíli prázdný a jeho dobití nějakou dobu potrvá - takže každá kapka energie do akumulátoru je dobrá. Dynamo základ, k romu třeba ty fotovoltaické panely a případně ten elektrický "tlumič".
S dynamem zapojeným nejjednodušším možným způsobem dáváš do akumulátoru cca 3W při normální jízdě. Průměrný výkon blikaček poháněných magnetem bude v řádu miliwattů a podobně na tom bude i ten tlumič. Nevím, jestli jsi někdy takovou věc zkoušel, ale když vezmeš cívku a magnet do ruk, můžeš s tím cvičit sebevíc a maximálně pohneš voltmetrem. Pohnout ampérmetrem jde taky. Obojím zaráz už ne (ne když to jen držíš v rukách). Jinými slovy takto vyrobená energie dostačuje na kmitnutí lehnounkou rafičkou přístroje a to je všechno. Řekněme, že použiješ nějaký supermagnet a hustě vinutou cívku. Pak s tím buď budeš hýbat opravdu hodně rychle (jako ten průlet magnetu ve špicích kolem vidlice), nebo to bude muset být obrovské aby to odebralo solidní energii i při pomalém pohybu. Tak jako tak i když to zprovozníš jak nejlíp to půjde (a to bude opravdu náročný), k dynamu si přidáš možná jedno procento výkonu. A tohle procento budeš generovat vlastními svaly s tak mizivou účinností, že to fakt nestojí za to.
V tom článku mě zaujala věta "Mladí výskumníci následne vyvinuli prototyp tlmiča, ktorý hydraulicky poháňa generátor elektrickej energie." To by naznačovalo, že to není magnet protahovaný cívkou, ale klasický tlumič s olejem, který ale místo průchodu nějakým úzkým místem a zahřívání roztáčí generátor.
V principu by šlo zabudovat dynamo přímo do tlumiče, ale jako nejpodstatnější nevýhodu vidím pokles výkonu při jízdě na hladké silnici a vůbec oproti klasickému dynamu v náboji nižší výkon/hmotnost (třeba se pletu). Nejúčinější způsob ekologického svícení vidím v použití akumulátoru, dobíjeného doma, z obnovitelného zdroje (solární panel, malá vodní elektrárna, nebo konec konců i ten temelín (zelení me za to zabijou)).
Proč dobíjet akumulátor doma? Co může být ekologičtější, než když jedu na leháči a dynamo v předním náboji mi dobíjí akumulátor, fotovoltaický článek, připevněný na leháči, mi dobíjí akumulátor, případně jiný zdroj ("elektrický tlumič") mi dobíjí akumulátor.
Navíc upevňuju své zdraví (pokud mne zrovna nesejme nějaký opilec za volantem).
Jde prostě o to být energeticky soběstačný (nebýt vázaný na nějakou zásuvku v baráku) a přitom dostat třeba z předního světla plný výkon (proto ten akumulátor, dynamo ledku SSC P7 na plný výkon asi neuživí).
určitě je lepší ten solárčlánek umístit doma staticky na místo, kam skutečně pořád svítí slunko, potom na stejný průměrný výkon stačí menší velikost. Na kole může být problém, že na článek ne vždy svítí slunce optimálním způsobem. V případě vícedenního cestování je ale samozřejmě potřeba mít zdroj elektřiny s sebou.
A vo tom to je. Když budu týden na cestách tak potřebuju mít "elektrárnu" sebou.
Když jedeš na týden, tak potřebuješ spacák mapu a peněženku. Ve dne jedeš, v noci spíš. telefon si mužeš dobít v hospodě. Nakonec člověk zjistí, že všechno ostatní jsou hračky, a že je na dovolené nepotřebuje. Ale přes rok, kdo si hraje nezlobí...
Jinak pokud nepotřebuješ spacák, je možné se na víkend zbalit do 5l cyklobatohu :-)
No ono by se dalo říct, že na týden nepotřebuješ ani ten spacák a nakonec ani kolo, peněženka úplně stačí. Záleží jen na stylu cestování.
Máš pravdu, dá se to zvládnout i bez spacáku. Ale psal jsem o cestování na kole, takže to kolo by to chtělo. Pardon, ne cestování, o výletu. O expedici na měsíc do zemí třetího světa se nebudu bavit, na to jsou jiné diskuze. Nejsem příznivcem ježdění na těžko. Když to jde, tak jídlo nebrat, a nebo jen nejnutnější a po cestě dokoupit. S sebou jen nejnutnější věci. Přespání v kempu v chatkách v suchu na posteli možná někomu kazí romantiku, ale je to fajn se dobře vyspat. Tímto způsobem se dá projezdit spousta míst v čechách. Asi to je dražší, než nakoupit instantní věci na celý týden a spát na divoko, ale myslím že si to můžu dovolit.
vůbec nejde o peníze, ale přesně tohle je způsob, který zase hodně nesedí mě. Fakt nechci do kempu plnýho lidí, kde nevím, jestli mi ráno ukradnou kolo a kdo bude řvát vožralej cestou z hospody atd. DO hospod nechodím a tak se tam ani nestravuju a nebaví mě hledat, obchody s jídlem, radši si něco vez s sebou a zastavuju jenom tam, kde je to hezký a chci se kouknout na přírodu, ale rozhodně kvůli jídlu nechci zastavit v zahulený hospodě atd. Prostě jsou i jiné způsoby cestování než tvůj a na některé z nich potřebuješ jíné věci než na ten svůj. A o tom je tahle diskuse. Ne o tom, že ty to nepotřebuješ:o)
Když se to vezmě kolem a kolem tak na týden nepotřebuju vůbec nic. Jen pití. Bez jídla se tejden obejdu a vyspat se v lese bez spacáku taky dokážu. Nicméně ti proto nebudu říkat, že je zbytečný sebou vozit spacák a peníze, když se budeš v diskusi bavit, který spacák je lepší ;o)
přesně jako Jurimír, pokud se chci pohodlně vyspat, tak jedině v lese, kde je klid, měkká rovná zem a není tam rosa, nikoliv v kempu, kde tyto zásadní věci většinou chybí. Pokud bych jel s partou kamarádů, je zase lepší ten kemp. Na týdení putování po ČR v létě už ale taky neberu vařič, většinou mi stačí studené jídlo a pokud mám chuť na něco teplého (týden se bez toho ale klidně obejdu), tak nepohrdnu ani nějakou pěknou hospodou se zahrádkou. Každopádně více vybavení s sebou = více volnosti (nemusím přemýšlet, kam večer dojedu, kde nabít baterky atd. - abysme se vrátili k tématu).
Já když jedu na týden, tak vozím jen oblečení atd. a spím po penzionech, kempech apod - prostě kde najdu nocleh (prozatím se tedy vždycky něco našlo). No ale taky se stane, že někde večer přijedu a nocleh není, prostě je všecko obsazené, tak musím jet třeba o 10-15 km dál, kde nějaký nocleh možná bude - a ono už je třeba tma a proto světlo potřebuju. Takže energie je nezbytná. A energetická soběstačnost je ideální.
Proč doma? Protože to má nejvyšší celkovou účinnost. Musíš to chápat jako celkový proces. Ten solární článek se musí někde vyrobit a až doslouží někde zničit. To stojí energii a zatěžuje to životní prostředí. Relativně větší statické zdroje energie vhodně umístěné jsou proto ekologičtější, než různé miniaturní články na kolech atp. Ty mají smysl pouze tam, kde nemáš možnost získat energii jinak. Pak ale vychází jako nejpraktičtější to dynamo v náboji i když ubírá užitečný výkon jezdci.
Jasně, dynamo v náboji je asi nejlepší.Ale pořád je to málo. nechce se mi kupovat špičkové dynamo za 7-8 litrů. Dynamo od Shimana vyjde na nějakých 1600 Kč a dává 6V/3W (= max. 0,5A). Když mám na leháči akumulátor 6V/12Ah, tak mi kompletní nabití bude s tím dynamem trvat minimálně 24 hodin. Na druhou stranu když pustím přední světlo na plné pecky, tak mi žere 2,8 A, tudíž akumulátor mi to vycucá za nějakých 4,2 hodin. Takže prostě potřebuji pro dobíjení akumulátoru využít co možná nejvíc různých zdrojů a i ten fotočlánek mi pomůže. Když bych dal 2 fotočlánky, tak mi dodají (teoreticky) při plném osvětlení a 6V 0,4 A a to už je skoro tolik co dá to dynamo v předním náboji. Takže je třeba zkombinovat všechny možné zdroje, aby byl člověk s energií soběstačný.
Jde i o to, že dynamo mi vyrábí elektřinu jenom když jedu. Když zastavím na pivko a baštu, tak dynamo válí šunky, ale fotočlánek maká pořád. A fotočlánek maká i když je pod mrakem (i když ne na plný výkon).
Já mám v kole dynamo 6V 2,4 W a na týdení cestě plně pokryje spotřebu telefonu , MP3 , foťáku sirény a svítím tak 2-4 hodiny denně. Je pravda že nemám tak nenažraný světla(vepředu 3/1 W a vzadu 1W). Nabíjím gel.aku. 12V 4,2 Ah. Ujedu za den tak 100-170 km.
To Jerguš: To se ti to dobíjí, když ujedeš takový flák denně. My starší lidi tolik neujedem a tím pádem i tolik nedobijem. Proto musíme vymýšlet další blbinky, jak nahradit slabou fyzičku.
No taky už nejsem nejmladší ,ale to je jiná věc. Já chych jinak šel do SONA ,dát 28" do 20" ráfku a při 20 km/hod to dá skoro 10W. Na tento výkon by ses sakra nahopsal.Jestli ale máš touhu něco tvořit tak tvoř.Držím ti palce.
myslím, že i když pojedeš nonstop přes noc, tak většinu času nebudeš potřebovat svítit 2,8 A světlem. Takový světlo stačí zapnout jen když jedeš rychle z kopce, což je menšina času. Do kopce a po rovině stačí většinou svítit míň.
Vzhledem k cenám uvedených zařízení se spíš vyplatí nakoupit několik sad záložních aku. - záleží na jak dlouho potřebuješ být "energeticky soběstačný" :-)
pojedu-š li na tři čtyři týdny, tak bych dle tvé rady jich táhnul záložní vozík....
To je samozřejmě pravda, pokud na tak dlouho pojedeš někam, kde není ani jednou za několik dnů přístup k el. síti, tak tam se využívání dynama nebo soláru nevyhneš.
Jak říkám výše - energetická soběstačnost je ideální. Cena za to je sice vyšší, ale všecko něco stojí. Náhradní akumulátorky taky nejsou zadarmo, k tomu spešl nabíječka (pokud třeba člověk používá aku 18650) atd. atd. atd.