V půli stavby jsem dospěl k drastickým přehodnocením některých částí budoucího loraceru. Jedna z těch změn je i velké zadní kolo místo malého. Dřív jsem o přímo diskovém ani moc neuvažoval, neb 20" se neseženou, ale teď bych ho chtěl.
Dvě hodiny pátrání po netu nevyprodukovaly nic kloudného. Vždyť ani neznám správnou silničářskou terminologii.
Tož tu je otázka: je tu někdo, kdo ví, kde by se dalo sehnat velké přední diskové kolo? Potřebuju přední, protože stavím FWD. Všude mají jen zadní.
A jak je to s cenami? Podle všeho co jsem kde viděl to nejde pod 30 tisíc. Neví někdo kde se pídit třeba po ojetém?
Vždycky je tu záloha v podobě vypleteného kola s wheeldisky na drátech, ale opravdové diskové by bylo lepší.
Nějak nerozumím co chceš stavět, píšeš lowracer a chceš velké přední kolo ?? Jinak disková kola se moc nejezdí (na silnici nejsou myslím ani přední dovolena) jenom při časovkách, když nefouká vítr a na dráze. Shodou okolností zrovna včera jsem slyšel, že frčí 9 cm vysoký ráfek. S cenou se asi pod 20 tisíc nedostaneš, jedině koupit starší, párkrát jsem je na aukru zahlídnul.
Nějaké disky najdeš tady
http://www.bikyle.com/WheelsTrack.asp
http://citec-wheels.com/main.php?id=44
http://www.worldofbikewheels.com/store/index...
Ale jestli chceš incestovat, lepší varianta na silnici je něco jako je toto
http://www.koloshop.cz/silnicni-139/zapletena...
No FWD lowracer má vpředu malý zadní kolo a vzadu velký přední. Je to matoucí, já vím, ale lepší termíny mě nenapadají.
Aha, už rozumím. Tady jsem našel ještě euro ceny, ale je to děsný :o((
http://www.ffwdwheels.com/productAll.asp
A na takovém lowraceru ten zadní disk v podstatě nahradí tailbox, ale na to to kolo musí být plný. Aerodynamický požadavky jsou zkrátka jiný než na klasice. Takže vysoký ráfky to neřeší.
Jirko, mam pocit, ze diskove se dopredu nedelaji. snad jen na drahu, ale to zase nevim, jestli by vydrzelo na silnici a jestli by ses nemusel dupkat s galuskama atd. Problem je v tom, ze pokud jedes na silnici s prednim plnym, tak staci, aby trosku fouknul vitr z boku a mas dost problemy. Zadni plne se da ustat, ale predni podle vseho ne. Proto se casovky jezdi se zadnim plnym a prednim loukotovym.
Ja vim, ty to potrebujes naopak, ale s vyrobou jednoho kusu lowraceru nekde v Cechach asi vyrobci nepocitaji... :-)
Nebylo by resenim dat dozadu vykuchane zadni? Bez orechu atd. Kdyz si stavis kolo doma, tak bys mohl udelat zadni vidli na opravdove zadni kolo. a nebo uz je vidla hotova? a pokud je vidla hotova tak by to stejne mozna slo, protoze tyhle vecicky jsou vetsinou delane na konusech a osa by se snad dala zkratit. Ale ja vim. Kup neco za 10.000, kdyz nevis, jestli to bude fachat.
Přední se dělají taky, používají se na velodromech a za bezvětří i na silnici. Nicméně z toho co jsem zatím objevil to vypadá, že objem produkce přední ku zadní bude tak nejvýš 1:10.
Pořád je ve hře taky tréninkové/velmi dálkové zadní kolo se SON dynamem, což by vyžadovalo tu 100mm rozteč.
Asi začnu nějakým obyčejným zadním diskem z druhé ruky, na kterém upravím tu osu na 100mm.
ale ja nevim, jestli to pujde urcite. Mrkni nejdrive na nejake standardni silnicni kolo. Musi tam byt dostatek podlozek a matic, ktere budes muset ubrat. I kdyz je fakt, ze loziska byvaji vetsinou az za orechem, takze pokud ten oddelas, tak bys mel byt OK. Pak bych ale jeste dal bacha na vycentrovani, at nemas dve stopy... I kdyz po vzoru Mika Burrowse... Ten miva myslim take dve stopy ne?
Dvě stopy jsou v poho. Díval jsem se na web Renn a ten třeba zrovna má náboj našroubovaný, dá se prostě imbusem vyndat celý, ořech, ložiska, všecko. Prostě si vysoustružím vlastní s průmyslovejma ložiskama a roztečí jakou chci.
A z čehopak budeš mít rám (nebo možná už máš) jestli to není tajemství :-)
Tom
Kusy látky a nějaké to lepidlo...
:-)
Jirka se totiž pokouší postavit ekologické kolo jehož základem bude lněná látka ztužená speciální pryskyřicí z kanadské borovice. To se pak speče dohromady a vznikne lehký rám s podobnými vlastnostmi, jako má carbon. mimochodem se o to pokouší také Fietser u svého velomobilu.
Hebedovic navíc mají s přírodními materiály velké zkušenosti, protože v jejich dílnách právě vzniká ležák postavený z bambusových trubiček.
Nevěřte mu všechno, pravda je jen jedno z těch kol. :-)
Bambusové trubičky jsou přece evidentní nesmysl, že...
sakra to abych bambettu hodil do kose
v jaký je táta fázi? Nemáš nějaký fotky?
Už natahujem bowdeny. K první pokusné jízdě moc nechybí.
super!
Nemáš fotku? Pošli do mailu, prosím.... ;o)
taky bych to rád viděl :-)
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=8086...
Chlapi, jaký smysl má vymýšlet takové ekologické rámy, když všechna ostatní hejblátka bambusem ani dřevem nenahradíš a co do pevnosti se to nemůže rovnat kovu. Ještě tak váhou.
no s tou pevnosti bych byl opatrnej. A delame to protoze nas to bavi. A hodne
Správně, kdo si hraje - nezlobví a občas se povede vymyslet něco opravdu šikovného :-)
Závidím každému kdo má tyhle schopnosti
Ale jo, to vám neberu a fandím, taky si rád hraju a vymýšlím. Jen mám více možností s kovem, ten se dá při experimentech vždycky nadvařit a upravit.
Tak ať se vám daří rákosníci.
No a já mám zas víc zkušeností s nekovem, a ten se vždycky dá snadno lepit...
K tomu bambusu: 60mm trubka váží asi 0,65kg na metr a dvoumetrová se pod 100kg položenými doprostřed prohne cca o 2cm. Můžeš na ní i skákat a nezlomíš ji, jen zlehka pruží. Což může být žádaná vlastnost u rámu, podle toho co od kola chceš.
Hliníková trubka z jaké jsou třeba Azuby váží 1,02kg na metr a neřekl bych, že unese o tolik víc o kolik víc váží. Bambus příroda vyvinula opravdu dobře, je to myslím nejpevnější makrostruktura téhle planety (poměr pevnost/hmotnost), líp jsou na tom jen pavoučí vlákna a podobně.
To je zajímavé, určitě to máš promyšleno, jak udělat třeba i spoje a návaznost rovného bambusu na hlavovou trubku, střed a zadní vidlici.
Jo kdyby tak ten bambus vyrostl už ve tvaru rámu lehokola se všemi ohyby....:-)
O víkendu snad někam dáme nějaké fotky tatíkova vznikajícího bambusáku. Vypadá elegantně.
S bambusem je ta sranda, že neroste nikdy zcela rovně. Takže když jsme do toho vrtali díry na hlavovou a středovou trubku a chtěli je mít navzájem kolmo, laserové paprsky přišly celkem vhod.
Zatím máme obavu, jak to bude s tou tuhostí. Jsme si celkem jistí, že by nehrozí to, že by to pod někým ruplo. Ale bude to pružit a možná to bude pružit moc a v blbých směrech na to, aby to mělo pěkné jízdní vlastnosti. To se teprv uvidí. Kdyžtak se budou krom laminátů v místech spojů přidat nějaké antitorzní výztuhy, ale rádi bychom to měli bez nich.
http://www.bikeforest.com/bamboo_bike.jpg
tak už vím kdo švihl armstrongovi to šlapadlo někde za louží taky tam měl diskový kolo
Na NETU jsem našel firmu Bayer s r o. na jejíž loukoťová kola jsem v době silničaření stonal, nevím zda ještě funguje. Není ale daleko od Brna (Třebětice), třeba mu ve skladu něco zbylo... Dělal i disky (sklo za deset, karbon kolem 18 tisíc obě kola -cena někdy v r.94) víc bych ti ale doporučoval to paprskové, kvůli bočnímu větru. V každém případě budou nejspíš jen pro galusky.
Už jsem tu myslím i psal: paprskové nic neřeší, je potřeba disk. Vítr není problém, protože je to zadní kolo.
Jinak díky za tip.
Ještě k tomu disku. Slyšel jsi ho někdy jet? Na "hobby" časovku, co jsem kdysi spolupořádal, to kdysi jeden účastník přitáhl. Je pravda, že to byly galusky a jistě řádně nabušené, ale ten randál, co to dělalo, se dá vydržet fakt jen při vidině výsledku. Nedovedu si (alespoň sebe) představit na pohodové vyjížďce s diskem...
to je jako s velomobilem. taky je v tom pekny randal, ale kdyz behem pohodove vyjizdky jedes pade, tak ti ani zadny randal moc nevadi... .-)
chtěl bych se tě zeptat jako světaznalého: je ten rachot v každém velomobilu nebo to jde nějak vyřešit? trochu mě to drazuje od stavby
Podle mě je hlučný každý velomobil, ale různé typy různou měrou. Asi to jde udělat tak, že hluk nebude o moc vyšší než hukot větru nebo hlučné pneumatiky. To když to dobře odpružíš a vnitřek vylepíš nějakým tenkým miralonem a podobně. Když to naopak postavíš jako rychlou žiletku na minimální hmotnost a případně vynecháš nějaké odpružení, rachot je řekl bych násobně horší.
ako je na tom z hlukom ninkova velryba? neni to hlinikovy plech ani laminat. to je asi najtichsi typ kapotovania...
Svezl jsem se v tom jen jednu dvě minuty, ale řekl bych, že je to hodně tiché. Dělá to takový hluboký tlumený hluk a potlačuje výšky, řekl bych. Celkově úroveň hluku docela nízká, asi by nebyl problém jet v tom dlouho. Ale pořádně tohle ví jen Nink. Další podstatná věc je hlava venku, to dělá opravdu drastický rozdíl. I v tom WAWu je to úplně jiné bez a s kabinou.
Souhlas s Jirkou ve vsem. Nektere velomobily maji standardne uvnitr kapotaze takove jakoby polstrovani. Neco jako meka cast sucheho zipu. Ale nejel jsem v tom tak nevim. Myslim, ze jsem to vudel na Sunrideru a jeste nekde.
Pročpak se nedělají Velomobily stylem:
na polystyrénové kopyto tvaru karosérie se nařeže a přišpendlí karimatka, tato se napustí pryskyřicí, na to několik vrstev sklolaminátu, flexou vyříznout odklápěcí část pro nasedání vysedání, rozříznout podélně aby to šlo vyloupnout z kopyta a máme karosérii za pár šlupek?
Bude dělat Azub někdy taky ekonomickou verzi Versatilky(třeba za 2-5procent prodejní ceny jako v licenci?).
Včil se docela začínají rozmáhat elektroskůtry a elektromobily(a taky hnusný těžký čínský elektrokola s PB baterkama) a na ultralehkou dopravu se zapomělo.
nekteri si to predstavuji jako hurvinek valku a chteli by toho prilis mnoho. pokud se jim to zda tak jednoduche, tak at jdou do toho! Za 10.000 Kc se Versatilky budou prodavat desetitisice...
tak ta kastle by za desitku byla realna, jenze co ten zbytek :-)
Když mi uděláš za desítku kastli na greenspeeda, zfleku ji beru. A máš to jednoduší o to že nemusí být samonosná, ale zase předpokládám že bude dobře vypadat, třeba trochu jako ta versatilka. :-)
no něco už mám odlaminováno, kajaky, surfy a tak. Jenze u me je to na hodne dlouhy lokte. Pokud vycházim z aktuálních cen materiálu tak to za desítku jde udělat, ovšem jen tak pro radost, cena práce není příliš brána v potaz.
Ano, s cenou práce je to za sto. S cenou práce by nink měl ve vaničce světla za dvacet, když jsme na tom dva strávli desítky hodin... Člověk si musí občas dát bacha, aby nedopadl jak ti soudruzi co učili krávu nežrat a když to skoro uměla tak najednou chcípla.
Tož to ste mě asi trošku špatně pochopily.
2-5procent jako z prodejní ceny autorský poplatek Versatilce za design a knowHow.
Jako jestli někdo ulaminuje vyrobí a prodá za rok práce 10 ks karosérií Versatilek 1ks za 100tis.Kč. Tak to mi teda přijde jako sakra mizerná produktivita práce, číňan by těch karosérií udělal 20 za měsíc a milionář stejně nebude.
Fajn, beru objednávky na karosérie Versatilek výroba, 1ks měsíčně, cena předběžně za práci 7tis Kč + materiál, pracovat budu jenom čtiři neděle v měsíci, laminovat se naučím, polystyrén ,epoxid,skelná tkanina, šusťáková látka je levná, kde se dají stáhnout rozměry verzatilky?
Vycházím-li z tržní ceny, čtiřmístný automobil nový 200tis.Kč, pak za šlapací vozítko nejsem ochotný dát víc jak 20-30tis. Kč(10tis.za ojeté).
Budu ti držet palce , sám jsem si dělal karosérii a ten materilál vyjde taky dost draho vem si jenom polyuretan na formu stojí asi 5 tisíc /m3 (polystyrén použít nejde ,rozpustí ho už výpary) .Něco stojí vosky , separátory , gelcoaty ,pigmenty do barvy , ředidlo atd.Jestli se dostaneš s cenou pod 10 tisíc dudeš borec.
Čtyři neděle v měsíci na jednu karoserii? Ty si teda fandíš. Skoro to vypadá, žes nikdy ještě nic nelaminoval...
to by musela byt setsakra předurychlená pryskyřice, udělat by to šlo pokud už máš kopyto a know-how. Já si teď budu dělat sedlo zároveň fungující jako tailbox. To je tak šestinová věc oproti velomobilu, tak schválně můžu počítat hodiny.
Jo, já to přečetl, jen jsem reagoval na návrh paprsků.
Jednak je to jak psal Honza - když to sviští, užíváš si i s hlukem. Za další je tu fakt, že to kolo nestavím na pohodové vyjížďky, ale na závody, trénink a vyjížďky rychle a zběsile. Se sedačkou 185mm nad zemí si užíváš úplně jiné věci než v přírodě na Azubu.
Navíc pokud rozchodím nějaké opravdu diskové kolo, bude jen na ty závody, trénovat budu s kryty na výpletu.