Dobrý večer - noc. Chtěl jsem se zeptat, cyklisty, nevím jeho jméno, nenašel jsem fotky na kterých byl vyfocen. Jestli zjistil , proč zrušil ten rám, jestli na něco přišel. Dík za odpověď. Ještě se zeptám Vás všech jestli nevíte, jaký na to máte názor. Když pojedu z prudkého kopce po asfaltce a začnu prudce brzdit, jestli je možné , pokud bych nepřeletěl, že by se mohl zbortit rám, nebo ohnout vidlici při mé velké váze. Děkuji za komentáře.
Nikdo sice netusi, kolik vazis, pri opravdu vysoke hmotnosti je ale lepsi se uz pri koupi kola ptat na ev. limity, co se hmotnosti tyka. Vetsinou je to ale problel spis drahych ultra-light modelu, kde je pomer funkce-hmotnost (ramu, komponentu) hnany do krajnosti.
Kazdopadne je kolo (s vyjimkou supermarketovych priblizovadel) staveno na to, aby vydrzelo bez poskozeni s rezervou i hrubsi zachazeni a pripadne i mensi pady, u brzdeni na asfaltu mit strach ze zborceni ramu nebo vidlice nemusis.
To dřív půjdeš do smyku než bys poškodil rám nebo vidlici(zřejmě máš na mysli pevnou). Problém bude spíše v terénu, tam by rám nebo vidlice při přetížení prasknout mohla, ne vlivem brzdění ale kvůli otřesům. Brácha má 150kg a při takové váze už je lepší nechat svařit ocelový rám a pevnou vidlici na míru, to vše na 29" kola kvůli většímu pohodlí a průchodnosti. Ocelový rám sám osobě pruží a takový Mrázek ještě víc. Je to investice na celý život.
Mám Kellys Magic http://inzerce.zacatek.cz/_clscripts/foto.php... , váhu skoro stejnou jak tvůj brácha ( ještě mi trochu chybí ) . To jsou přesně Ty fotky co jsem hledal ( v diskuzi níže ). Jen jsem nevěděl proč si Radius zrušil ten rám, jestli kvůli tomu měl tu havárku - co bylo první, jestli ten rám a potom havárka , nebo havárka, při které zrušil ten rám.
Při pořádných pláštích a dobré technice brždění na asfaltu přední kolo do smyku nikdy nepůjde, vždy bys dříve letěl přes řídítka a na tohle bys musel mít ukrutně silné brzdy. Ani lepší hydry tohle při těžším jezdci a větší rychlosti nezvládnou.
Ale je fakt, že hodně lidí ani neumí pořádně brzdit, tak by dřív z toho kola letěli.
A u některých vidlic (hlavně těch gramařských pevných) při takovém extrémním brždění (které ale nepředpokládám, že bude někdy tazájící provádět, navíc by musel splnit všechny ty předpoklady) při těžším jezdci bych strach tedy měl.
Třeba já i při pouhých 70kg dokážu na svojem celopevňáku karbonovou pevnou Pellsku při velmi ostrém brždění na asfaltu prohnout klidně o 3cm v předozadním pohybu (myšleno v místě náboje).
A to pořád nejsem na hranici brždění, kolik by se dalo, nepotřebuju riskovat, zda bych takové brždění ustál.
Při výrazně těžším jezdci a ještě ostřejším brždění bych nechtěl vidět, co by ta vidlice udělala a zda by to přežila.
A tedy souhlas s rámem a pevnou vidlicí na míru.
tomu se směji!Zůstaň sedět u televíze a nic se ti nestane!
Mám ten dojem,že to byl Radius při společné Nakolácké akci.
Rádius to byl, když si na Štěpána vyjel místo Štěpána s BF :o)))
http://thapsus.rajce.idnes.cz/2008.12.26....
No jo, my jsme sebou tenkrat prastili ve stejny den- na ruznych mistech. Jenom u nej to nebylo nic vazneho, presto to vazne odneslo jeho kolo, v mem pripade jsem byl seredne roztriskany ja sam, zato kolo zustalo relativne v poradku http://alvapinka.rajce.idnes.cz/Svatostepanska...
Při náhlém zablokování předního kola a solidní hmotnosti jezdce lze dosáhnout obojího naráz: jak přelítnout přes řidítka, tak i pořádně ohnout přední vidlici. To vše i na rovině a při poměrně nízké rychlosti. Vlastní zkušenost...
Řekl bych, že záleží jen na účinnosti přední brzdy (či jiné příčiny zablokování předního kola). Současné použití dostatečně účinné zadní brzdy však pravděpodobnost obojího, a tedy i případné následky výrazně snižuje.
Pak jsi musel mit kolo v hroznem stavu, nebo nejakou mizernou kvalitu. Co se tyka silnicek, brzdy takovou ucinnost nemaji a co se tyka MTB a vykonnych kotoucovek, i tezci jezdci blbnou tak, ze pri brzdeni castecne bloknou predni kolo a jedou jenom po prednim. V terenu potom dokazou lidi zrusit kolo i s mnohem nizsi vahou (taky osobni zkusenost :o) ).
Jinak pri opravdu prudkem brzdeni je brzdeni i zadni brzdou o nicem, vede jen k zablokovani zadniho kola.
Ano, ta ocelová neodpružená vidlice byla už jednou bouraná a za studena rovnaná. Psal jsem o zablokování předního kola. To nemusí být způsobeno jen extrémně účinnými brzdami. Jo, a taky určitě záleží na poloze (výšce) těžiště jezdce, tedy na posazu.
Ano, kousnout predni kolo v male rychlosti neni problem skoro s zadnou brzdou, v kombinaci s takovouhle vidlici se potom neni cemu divit. Ale pokud budeme psat o kolech v havarijnim stavu, tam muze prasknout kdeco a pod kdekym.
Na posazu urcite zalezi, ale pri brzdeni je potreba si s tezistem pohrat, aby bylo ucinnejsi. Pokud jezdec sedi vzprimene a bez zmeny posazu hamstne za predni brzdu, nemuze se pak divit, ze zuchne na zem pres riditka jak pytel brambor.
Tady nemohu souhlasit. Mám vyzkoušeno, že při použití pouze přední brzdy se i při nízké rychlosti pevná vidlice výrazně prohne dozadu, kdežto při současném použití i zadní brzdy je tato deformace minimální, pokud vůbec nějaká. Takže s nějakým havarijním stavem to příliš nesouvisí. Ty síly tam prostě jsou. Kromě toho u těžšího jezdce je zablokování zadního kola daleko nepravděpodobnější, zvláště pokud má navíc díky vzpřímenějšímu posazu těžiště posunuté výrazně dozadu.
S čím naopak souhlasit lze, je, že zablokovat přední kolo při vyšší rychlosti není tak jednoduché jako při rychlostech nižších. Ale úplně vyloučené to není. Jo a když už jsme u toho havarijního stavu - k zablokování předního kola může přispět třeba probržděný ráfek, který se vlivem tlaku v duši vybočí a spolu s brzdovým špalkem na případném zablokování kola doclea efektivně spolupracuje. ;o)
Vzdyt nepisu opak, pisu vyznamove to stejne, ze pri nizke rychlosti neni problem predni kolo bloknout (a mozna i kousek prohnout nektere vidlice, ty levne nebo ty v havarijnim stavu mohou i rupnout). Na tomhle principu "pracuji" treba i pevne vidlice pro cyklokros, schvalne se podivej, jaky maji (hlavne) pri brzdeni vykyv zepredu dozadu.
Kde jsi prisel na to, ze tezsi jezdec ma teziste vic vzadu?? Nebo ten, co ma vzprimenejsi posez? Teziste je vic vzadu, pokud budu mit polozenejsi uhel sedlove trubky, sedlo posunute dozadu, sedlovku s vetsim offsetem´a hlavne, pokud svym posezem napr. pri tom brzdeni teziste aktivne dozadu presunu. Kdyz budu sedet na kole jako na barove stolicce, na rozdil od sportovnejsiho posazu bude prave daleko vyssi pravdepodobnost zablokovani predniho kola a ev. prepadeni pres riditka. Nejedna se o to, ze by bylo teziste vzadu, ale je vyrazne VYS, coz zpusobi tyhle problemy mnohem driv, nez snizena natazena poloha. Klidne pri tezisti stejne "daleko", jenze niz. Rozdil je jenom v tomhle, snad se to nepisu nejak kostrbate.
Pokud mluvis o spatne technice brzdeni, tedy ze i pri nizke rychlosti brzdis vyhradne predni brzdou a jeste hodne silne + jeste k tomu nepresunes vubec teziste dozadu (ev. i dolu), potom chapu, ze muzes bloknout predni kolo a pri havarijnim stavu bicyklu i neco znicit.
V podstate ale staci jenom predni brzda, zadni je dobra tak maximalne k dobrzdovani. Kdybys zabral silne za zadni, bez nejakeho zpomaleni se ti blokne a jedes jeste dlouho porad dal. Pokud pouzijes predni brzdu a presunes se s telem co nejvic za sedlo, zabrzdis nejlepsim= nejrychlejsim zpusobem. Pokud k tomu pouzijes soucasne i zadni brzdu, nepomuzes si co do delky brzdne drahy skoro ani o centimetr. Kdo neveri, at tam bezi :o) a zkusi si to. (Neplati to pochopitelne pro jizdu na povrchu, kde hrozi smyk predniho kola- mokro, sterk apod., tam je situace slozitejsi).
Samozřejmě se příliš nelišíme. Šlo mi spíš o to, co se stane, když už se přední kolo zablokuje (z jakéhokoli důvodu), než o to, jestli to zablokování způsobí zrovna účinnost brzd.
Jinak vzpřímenější posaz posouvá těžiště nahoru (je pak snazší přeletět přes řidítka), ale i dozadu (na řidítkách spočívá menší procento váhy jezdce).
S čím jsem tedy nesouhlasil, bylo to, že by použití zadní brzdy nemělo mít vliv na síly působící na přední vidlici. Podle mě má, a velkej. Samozřejmě jen do okamžiku, než se zadní kolo dostane do smyku. Použitím zadní brzdy tedy rozhodně snížím pravděpodobnost poškození přední vidlice v důsledku intenzivního brždění.
Délku brzdné dráhy se neodvažuju posuzovat. Prostě nevím. Nijak jsem to odborně neměřil. Selský rozum mi ale říká, že až do momentu, kdy se zadní kolo dostane do smyku, použití zadní brzdy musí brzdný účinek zlepšovat, tudíž i zkracovat brzdnou dráhu. Ale je to opravdu jen můj laický dojem. Nevím totiž, zdali se při brždění oběma brzdami účinek obou brzd sčítá nebo jestli se projevuje účinek pouze té účinnější z nich.
Vzprimeny posaz je mozny prakticky jen tehdy, pokud mas kratky ram, potom mas teziste vzhledem k pozici stredu obou kol klidne uplne stejnou, jako kdyz jsi polozeny na sportovnim dlouhem ramu. V pozici jezdce V KLIDU a bez prace s tezistem (coz je u brzdeni- ne dobrzdovani- blbost) ma na bezpecne zabrzdeni nejvetsi vliv VYSKA teziste, protoze jeho poloha vuci stredum kol je u vsech posezu prakticky totozna.
Ad ucinnost zadni brzdy- pri opravdu prudkem brzdeni je zadni kolo silne nadlehcovano, takze pokud budes mit na kole slabou predni brzdu, zadni kolo se sice blokne, ale porad bude trit o zem. Potom bude aspon minimalne brzdit, i kdyz tahle brzdna sila bude opravdu spis teoretickou hodnotou. Pri pouziti silne predni brzdy (napr. hydr. kotoucovky) a presunutim vahy tela za sedlo muzes obcas dosahnout i toho, ze mas zadni kolo uplne ve vzduchu. Zabrzdis takhle bezpochyby na nejkratsi mozne vzdalenosti a mackani paky zadni brzdy ztraci smysl.
U sériově vyráběných kol je vzpřímený posaz možný buď s krátkým rámem nebo díky zvednutým řidítkům i u delších rámů. Souhlasím, že na případné přelítnutí přes řidítka má největší vliv výška těžiště, ale ani předozadní posunutí těžiště není bez vlivu.
Posunutí těžiště dozadu v důsledku vzpřímeného posazu více zatěžuje zadní kolo a odlehčuje přední. Z tohoto důvodu není tak snadné dostat zadní kolo do smyku, čímž se zvyšuje účinnost brždění zadní brzdou a méně se pak namáhá přední vidlice při prudkém brždění přední brzdou. Při vyšší váze jezdce je tento efekt velmi zřetelný.
S tou zadní brzdou nesouhlasím, tedy pokud se bavíme o prudkém brždění (a to doufám bavíme, když to v příspěvku píšeš).
Jakmile totiž šáhneš trošku víc na přední brzdu, tak je úplně jedno jaký byl posez, v každém případě se 95% váhy přenese na přední kolo a zadní brzda je tam v tu chvíli jen do počtu.
Takže jediný způsob, jak méně namáhat vidlici při použití zadní brzdy je téměř nebrzdit přední. Ovšem v takovém případě se už nejedná o brždění, ale přibržďování.
A jakmile se jedná o prudké brždění přední brzdou, tak se účinnost zadní nemůže nikdy zvyšovat, protože v tu chvíli je vždy téměř nulová (nebo zcela nulová).
A to i když půjdu za sedlo a cíleně posunu těžiště dozadu, v tu chvíli to pouze dovolí přední brzdit o něco více, ale i tak se opět v tu chvíli dostane 95-100% váhy na přední kolo.
Nejúčinnější brždění je přesně v situaci, kdy zadní kolo začíná ztrácet kontakt s povrchem. Tedy ještě ve chvíli, kdy se nezvedne (a tedy neletíž), ale už ve chvíli, kdy účinnost zadní brzdy je čistá 0, kontakt zadního kola s povrchem není v tu chvíli už žádný nebo jen sporadický.
Tedy o odlehčování předního kola nemůže být při prudkém brždění žádná řeč.
A pokud budeme hovořit o odlehčování předního kola, tak to nemá s prudkým bržděním nic společného, v tu chvíli jsme u lehounkého přibržďování zadní brzdou.
To co popisuješ se možná může zdát u velmi špatných brzd. Tam není přední brzda schopna vyvinout dostatečnou brzdou sílu, tedy tam do určité míry může docházet k tomu co popisuješ.
Ale v tu chvíli jsme opět zpátky u toho, že to je pouze přibržďování (i když dané špatnou přední brzdou) a s prudkým bržděním přední to nemá nic společného.
Takhle s tím samozřejmě souhlasím. Jen mi připadá, že když těžší jezdec vzpřímenějším posazem přesune těžiště víc dozadu, je obtížnější dostat zadní kolo do smyku. Když tedy zadní brzda efektivně přibržďuje, určitě se mění velikost i směr síly působící na přední vidlici.
Při brždění přední brzdou bez přibržďování zadní brzdou jednoznačně převládá síla orientovaná dopředu, která vidlici ohýbá směrem dozadu. S přibržďováním zadní brzdou se ta celková síla za prvé trochu zmenší (nechci se přít o kolik), ale za druhé se změní její směr a výsledná síla pak působí spíše směrem dolů. U odpružených předních vidlic by se to mělo projevit rozdílem ve velikosti propružení.
No on ten vliv zadního přibržďování asi nebude velký. Když jsem jezdil zkorodovaným autem s brzděnými všemi koly, stejně mi přední náprava při brzdění zajížděla pod podlahu. A to byl motor vzadu, takže zadní náprava zatížená. :-))
Jinak fyzikálně je to takto: na efektu přeletu přes řidítka má vliv síla celkového brzdného efektu (tj. předního i zadního) a pak úhel, který svírá spojnice těžiště a bodu doteku předního kola s podkladem s vodorovnou rovinou a úhel, který svírá směr jízdy s vodorovnou rovinou (s kopce, do kopce). Vzorečky sem psát nehodlám....
Byla rec o brzdeni, ne o dobrzdovani, pokud budes zadni brzdu jenom lechtat v nizke rychlosti, potom te zpomali, o tom se nikdo nepre. Pokud ale budes skutecne brzdit, a to prudce a efektivne, ucinek zadni brzdy se rovna nule, uz to tu vysvetluju nekolikrat a ted uz i Mlok. Nerozebirej porad, jakym smerem a silou, proste nebrzdi.
Pokud se blbne s cílem postavit to na přední, tak tomu ale jezdec pomůže i prací s těžištěm. Kdyby tomu maximálně bránil, tak ta síla bude mnohem větší. V případě průměrně těžkých jezdců ale ani to nemůže být problém (bál bych se pouze v tom extrémním případu, co jsem popisoval výše).
No pokud chce nekdo jezdit cilene po prednim kole, predpoklada se tak nejak, ze to s kolem aspon trosku umi, ne? :o)
To samozřejmě. Jen mi šlo o to, že blbnutí s ježděním po předním není úplně dobrý příklad toho, že brzda je opravdu výkonná. Tím, že tomu stejně pomůže dotyčný prací s těžištěm ta brzda na to až tak moc výkonná být nemusí, spíše je potřeba brzda s citlivým dávkováním.
Velmi výkonná brzda pak dokáže postavit kolo na přední v trošku větší rychlosti na asfaltu i v případě, že tomu budu ze všech sil bránit prací s těžištěm (tedy půjdu co nejníž za sedlo). Samozřejmě tohle se blbě zkouší, protože tohle není konrolovaná jízda po předním.
To je teda dost divný - rád bych to viděl. Podle mého odhadu to ráfkovou čelisťovou brzdou nedokážeš, a u kotoučovky se bude zase dřív poroučet výplet než vidlice. Je to ale jen můj odhad... Hele, já mám na silničce namontovaný dlouhý špalky kvůli větší účinnosti, jezdím totiž občas já (80kg) + 10 kg na nosiči + 45 kg vozík s nákladem. Už jsem to musel párkrát solidně zaťápnout, na hranici toho, co podle mého utáhnou lanka, a že by to poznal rám nebo vidlice (obojí ocel), tak to určitě ne. A to nejsou nijak zesilované ani na to stavěné.