Ve městě na kole občas porušíme zákon. První díl článku „Na hraně zákona“ ukázal, že důvodem může být nedokonalý zákon, nevhodná místní úprava - ale také naše vlastní vůle. Ve druhé, závěrečné části článku se pokusíme najít hranici přijatelnosti porušování zákonů a způsob, jakým obnovit řád narušený jízdou mimo rámec zákona.
Komu je určena tahle rádobyučebnice ? Dětem ? Revolucionářům ? Retardům ?
Co třeba těm, kteří by rádi jezdili, ale mají obavy, mají málo zkušeností. Osvěty není nikdy dost. A až na ta dvě tři pivka to pro řadu méně zkušených městských cyklistů může být poučné. I kdyby v jediné věci, pak to smysl má. A že to problém opravdu je, to si povídat nemusíme.
Podle předpisů mohu jet po Barrandovské dolů směrem s kopce, ale pod kopcem jsi v pasti (pokud budeš striktně dodržovat předpisy. Na Smíchov rovně nemůžeš, protože je to z levého průběžného (nikoliv odbočovacího) pruhu a Ty musíš jet při pravém okraji, tedy pravým pruhem, který Tě vyhodí na Barrandovský most, na který nesmíš, bo je vedle cyklostezka. Na tu se ale dostaneš jedině letecky nebo zastavením před sjezdem, přelezením svodidel (když kolem Tebe frčej kamiony s už pořádně rozpálenýma brzdama) a seběhnutím po odnikud vedoucích schodech na pobřežní cyklostezku.
To snad nemyslíš vážně... Odhadoval jsem tě výš.
"Na Smíchov rovně nemůžeš, protože je to z levého průběžného (nikoliv odbočovacího) pruhu a Ty musíš jet při pravém okraji, tedy pravým pruhem,..." :-)))) To tě lituju, když podle téhle tvé hlouposti nemůžeš nikde najet do levého odbočovacího pruhu. Nakonec ten pravý okraj se týká i aut, takže nevím nevím... :-)))))
"Barrandovský most, na který nesmíš, bo je vedle cyklostezka. Na tu se ale dostaneš jedině letecky nebo zastavením před sjezdem, přelezením svodidel..."
Co k tomuhle dodat ? Když není možnost nájezdu na stezku, tak tam asi nemusíš.
Ty fakt asi potřebuješ návod, ale úplně jiný :-)))))
Do levého odbočovacího mohu, ale do levého průběžného, pokud vím, na kole ne. Co se týká povinného použití cyklostezky, je v zákoně nějaké podmínka o tom, že na cyklostezku musí být vjezd? Nebo že musí být sjízdná? Pokud vím, tak tam není. Je tam jen, že pokud je souběžná cyklostezka, že ji cyklista musí použít. Ale samozřejmě se mohu mýlit, neznám pravidla doslova.
Když bude cyklostezka za potokem, nebo za zdí, taky se budeš brodit, nebo přelézat ? Svodidla jsou to samé...
Co se týká průběžného pruhu, je to úplně to samé co odbočovací. Doporučuju před spaním četbu zákona č.361, speciálně kapitolu o jízdě v jízdních pruzích a o odbočování... :-)
To se tedy mílíš od A do Z, opravdu si ten zákon přečti a pořádně. Nevím proč bys nemohl do levého průběžného pruhu, je tam snad zákaz vjezdu ? A potom jak by ses chtěl jinak dostat do levého odbočovacího ?
A k té cyklostezce - to jsem si taky myslel, že máš alespoň trochu rozumu a logického myšlení. Aby byla stezka pro cyklisty povinně použitelná, musí na ni být vyznačen nájezd.
Mýlit se mohu, to nevylučuji, málokdo může o sobě říct, že zná zákon dokonale a jediným správným výkladem. Jde mi o lidi, kteří dodržování zákona považují za nutnost. Je to v zákoně, že na souběžnou cyklostezku musí být vjezd, aby ji cyklista musel použít? Je tam něco o tom, že když je na stezce hromada sněhu, občas nahrnutého ze silnice, že ji tedy použít nemusí? Já vím, jsou to prkotiny, které logicky většina lidí dovodí a přizpůsobí své chování situaci, ale porušuje zákon. Proto považuji Vráti článek za užitečný (až na ta piva), kdy těm, co mají hrůzu z toho, aby zákon neporušili, usnadní se chovat pro ně bezpečněji a bez stresu.
Použil bych zdravý selský rozum a v drtivé většině případů nebudeš mít problém.
Obávám se, že v tom je právě ten problém...
Je zajímavé, že jsem zatím žádný problém neměl. Podle mě spousta lidí dělá z komára velblouda a vidí svět pouze černobíle a pouze v extrémech. Já sám jsem někdy docela v rozporu, protože např. jako řidič auta striktně dodržuju všechny dopravní předpisy, ale na kole nad sebou přimhouřím oči a jsem ochoten spoustu předpisů nerespektovat.
A problém v tomto případě vidím přesně tam, kde ho vidí Vratislav.
Když budu striktně dodržovat všechny předpisy při jízdě autě, nikoho tím neohrozím. Navíc nejsem nadčlověk, abych o sobě tvrdil, že můj čas je cennější než čas někoho jiného. Prostě přijedu o pár minut později, ale např. rychlost neporuším. Naopak při jízdě na kole, když vím, že riskuji, že mě na přeplněné silnici někdo sundá, to raději pojedu po poloprázdném chodníku, protože to bude bezpečnější. Viz. např. most Legií v Praze ráno směrem do centra. Jsou na něm dva extrémně široké chodníky, na jednom z nich by mohla být cyklostezka, ale nikdo to neřeší.
A jednosměrkou v protisměru taky jezdím běžně v místech, kde mi značení připadá nesmyslné a pouze z libovůle některých líných byrokratických úředníků se dosud nezměnilo (viz široká jednosměrka, kde by se vyhly pomalu 2 auta).
Na druhou stranu jsem ochoten udělat spoustu ústupků. Když jedu po chodníku na kole, vím, že tam správně nemám co dělat, nehoukám na chodce před sebou, ať uhnou a respektuji je.
Nazývat chodníky na mostě Legií "extrémně širokými" lze pouze bez ohledu na běžné intenzity a charakter dopravy (pěší, motorové, veřejné i cyklistické).
Šířka chodníku je 2,5 m, normy požadují bezpečnostní odstup 0,5 m od vozovky a 0,25 m od zábradlí. Zbývá tedy započitatelných 1,75 m, pás pro chodce má základní šířku 0,75 m, pás pro cyklisty 1,0 m. Ale počítat, že chodci budou chodit jak husy za sebou, nelze, takže do těch 1,75 m se asi skladbou nejvíc hodí na 2x0,75=1,5 a to pouze pro chodce (i pro ně je chodník časo úzký).
Možná ráno se po chodníku nějak projet dá, ale v letním odpoledni to je úplná pitomost. Ale řešení typu "cyklostezka jen 23:00 - 9:00" je asi dost svérázné a určitě neprůchodné.
Jeden z nejstarších pražských mostů samozřejmě nepočítal s dnešní dopravou, ale mnohem větším problémem je nedostatečný prostor mezi kolejemi a obrubníkem - každé vozidlo větší než osobák způsobuje i při snaze znalého řidiče "lepit se" na obrubník zpomalení až zastavení tramvají. Což mi vadí mnohem víc jako uživateli veřejné dopravy i cyklistovi, který (nejen) na mostě Legií předjíždí kolony právě po kolejích. Je to ohleduplnější k chodcům, rychlejší a většinou i bezpečnější než po chodníku. Ilegální to je stejně...
Odpověz si sám: pookud budeš na jedné straně čtyřproudé vozovky, protisměrné pruhy od sebe budou oddělené svodidly, ty se budeš nacházet na jedné straně vozovky a cyklostezka na druhé straně, myslíš, že máš povinnost přejít přes cestu, přelézt přes svodidla jen proto, aby ses dostal na tu cyklostezku? Myslím, že odpověď je jasné. To samé s cyklostezkou, která je za nějkými svodidly, která bys musel přelézat. Pokud budeš chtít kolo přenášet, prostě přeneseš a dál pojedeš v klidu po stezce, pokud se ti nebude chtít kolo přes svodidla přenášet, prostě dál pojedeš po silnici. Lidi řešíte tady nesmysly a zbytečně se hádáte.
Na téma jestli musím po cyklostezce jsem měl rozhovor v Plzni s PČR a vyznělo z něho toto: a) pokud není bezpečně sjízdná (jsou tam např. střepy) nemusím, ale rozhodnutí zda je bezp. sjízdná je dost diskutabilní a závisí na úhlu pohledu a tím různého výkladu. b) použít souběžnou cyklostezku NEMUSÍM , ale v případě způsobení dopr. nehody na tomto úseku mi to bude přičteno k tíži že jsem ji nepoužil.
DanSed má pravdu, v zákoně o nájezdu nebo jeho vyznačení není ani slovo, a přesto platí povinnost stezku použít. Nebavím se o tom, jestli je to tak dobře, ale je to tak.
Což je důvod, proč si myslím, že mají Vratislavovy články smysl. Upozorňují prostě na to, že zákon je hezká věc, ale místy nás jeho dodržování ohrožuje. Pro cyklisty je takových míst celkem dost. Nic víc, nic míň - pořád uvažuju, co vás na těch článcích (rondu, tebe a další) tak vytáčí k zuřivosti :-)
Já myslim, že to tam být výslovně napsaný nemusí a přesto je to snad všem jasný (to by v zákonech muselo být popsáno úplně všechno - každý atom ve vesmíru) a nikdo tě nebude nutit přelejzat s kolem přes svodidla na stezku.
Mně nijak nevytáčí ten článek, jenom jsem upozotnil na špatný a až nebezpečný způsob prezentace jízdy na kole po městě a omlouváíní porušování předpisů a to ještě pod hlavičkou nějakého sdruření za zlepšení podmínek pro cyklisty.
Jinak mě osobně je úplně jedno, jestli někdo bude přelézat zdi něbo s kolem skákat přes přikopy, když chce a nevadí to jiným.
Neznalost zákona sice neomlouvá, ale v tomhle pčípadě to rozhodně komplikuje život a zbytečně to nervuje.
Zajímalo by mě, kterým slovům nerozumíš ty nebo ostatní : cyklista, řidič, nemotorové vozidlo, jízda na jízdním kole, chodec ?
Já myslím, že to jsou snad jasné výrazy a jejich vysvětlení je také snadné.
No a ne vše musí být jen v jednom zákoně. Zákony platí v souhrnu. Co takhle zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, a hned § 2 - předmět zákona, § 6 - místní komunikace, § 10, atd.
Vše je dobře a celkem srozumitelně vysvětleno. Problém je s aplikací předpisů, úředníky, kteří rozhodují a s uživateli komunikace, kteří předpisy neznají, špatně si je vykládají, v horším případě jim rozumět nechtějí nebo je nechjtějí dodržovat.
Pod jakou hlavičkou? co to meleš? Vratislav napsal svůj názor a má svůj web - co tě na tom tak dere? Svůj názor máš taky a web si můžeš taky udělat...
A druhé části tvého příspěvku už vůbec nerozumím: jsi mimo, když si myslíš, že jsi povinen použít cyklostezku pouze v případě, že je na ni označen nájezd. Zákon tě k tomu nutí tak jako tak. Když to něděláš, porušuješ ho. Tvoje věc, ale pak nechápu, proč napadáš někoho, kdo to dělá taky a napíše o tom článek.
Svodidlo je jedna věc. Jak ale vyřešíš následující (dost častou) situaci: jedeš po frekventované silnici. Náhle vedle začíná souběžná cyklostezka - bohužel na opačné straně silnice, pro tebe vlastně v protisměru. Cyklostezka je dlouhá 500 metrů. Máš 2 možnosti: a) dodržíš zákon. Zastavíš (riziko), počkáš, až přejedou auta (riziko), přejdeš silnici (velké riziko), najedeš na cyklostezku. O půl km dál uděláš totéž opačně - se všemi riziky.
b) Pojedeš těch 500 m dál po silnici. Riziko mnohem menší. Ale porušuješ zákon a můžeš být za to popotahován.
Tak co? Co si vybereš ty?
Zákon tě vždy k něčemu nutí. Stezku musíš použít pokud je. Zákon říká co je komunikace a stezka. Ty jsi povinen použít stezku pokud je na ni propojení, jak jinak bys ji chtěl použít, co je na tomhle k nepochopení. Ne-li na ni nájezd (propojení komunijací) znamená, že ji nepoužiješ, resp. nemůžeš použít.
A ten popis sitace se stezkou v protisměru znám dobře, také tady takový máme. Situace je naprosto jasná. Podle předpsi jsi povinen ji použít. Co udělám já v danou chvíli je celkem nepodatné. Netvrdím, že je to ideální řešení situace, mohlo by to být lepší, ale to vždy a všechno.
Cituj prosím, kde je v zákoně o tom "propojení", jak říkáš. Nemůžu to tam najít. Není to o pochopení, asi špatně hledám...
Souhlasím - v mnou popsané situaci jsem povinen stezku použít. Tedy je to přesně situace, o jakých mluví Vratislavovy články: zákon mě nutí zbytečně riskovat. Což je věc, na kterou má smysl upozornit, to je vše.
Tak předně z významu slov a logiky je jasné, že když nemůžeš (nesmíš) najet na sousední (souběžnou) komunikaci, tak ji prostě použít nemůžeš. Předpokládám, že znáš význam slov - výrazů, která jsem napsal. Myslel jsem to vážně. Znalost významů slov je velmi důležitá (např.jízda znamená plynulá jízda po pozemní komunikaci a nikoliv chůze či přelézání překážek). Jestli že ti zákon o provozu ukládá povinnost použít jinou komunikaci tak z logiky věci vyplývá, že na tu komunikaci taky musíš plynulke najet.
Co je pozemní komunikace stanoví zákon o pozemních komunikacích.
§ 2 Pozemní komunikace a jejich rozdělení, říká v odst. 1) Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.
§ 6 Místní komunikace v odst. 1) Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. (přístupná znamená, že na ni můžeš každý volně najet) a v písm. d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz (což jsou stezky pro cyklisty)
§ 10 Připojování pozemních komunikací říká v odst. 1) Pozemní komunikace lze navzájem připojovat zřizováním křižovatek nebo připojovat na ně sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů. A odst. 5) říká Prováděcí předpis upraví technické podmínky pro připojování pozemních komunikací navzájem a podmínky pro připojování sousední nemovitosti na dálnici, silnici a místní komunikaci.
Tak snad ti to bude takhle jasné.
Pokud někdo upozorní na nebezpečná místa a navrhne lepší řešení je samozřejmě správné a dokonce záslužné, já to občas také udělám. Smysl má na to upozornit příslušné úřady, ale ne říkat lidem jak se mají vnitřně vyrovnat s porušováním zákona (nebudu to víc komentovat).
Proč tedy ten inteligentní zákonodárce nepoužil obrat "je povinen na ni vjet, je-li to možné, a jet po ní, je-li to možné" místo "je povinen ji použít". Použít znamená i to, že si hodím kolo na rameno a půjdu po ní pěšky po kolena ve sněhu.
Např. na zmiňovanou cyklostezku přes Barranďák se dá najet, ale tak, že z Barrandova to vezmu přes Slivenec a Chuchli (případně přes Hlubočepy), tam se napojím na pobřežní cyklostezku, která mě vyhodí na Barranďák. Takže připojení křižovatkou existuje, ale na druhým konci Prahy:-)).
"hodím kolo na rameno a půjdu po ní pěšky po kolena ve sněhu" - tady je to myslím jednoduché :-)
jít pěšky <> jet ... :-)
jít pěšky s kolem na rameni = použít :-))
Smůla. Když je prohrnutý chodník a ne vozovka, taky to neznamená, že můžeš jet autem po chodníku.
V zimě se má jezdit na běžkách, chodit na sněžnicích, a né jezdit na kole;-)))
Tak to teda ne! Po prohrnutým chodníku jezdím autem pravidelně od té doby, co úředníci rozhodli, že část obecní vozovky přiléhající k plotu je chodník a tudíž jej majitel domu musí udržovat sám.:-))
Náhodou, na sněhu jezdit na kole je super. Dodnes vzpomínám s nostalgií na výlet s bráchou, kdy jsme v hustém mrazu a náledí dali asi 60 km na kole. A zapřáhnout boby za kolo na zasněžené silnici taky nemá chybu.
Staň se zákonodárcem a používej svoje slova. Teď je tam napsáno je povinen ji použít a podle mě je to totéž. Promiň, ale teď opravbdu nevím, jestli to myslíš vážně, nebo si děláš legraci a zkoušíš mé znalosti nebo o co jde. Už jsem to tady podrobně rozepsal. Psali to tady i další. Co chceš víc slyšet. Hoď si kolo na ramena a choď pěšky po chodníku, ale ne po stezce pro cyklisty - tam nesmíš :-)
Tak jsem si před chvílí detailně vychutnal jízdu z Barrandova na most směrem na jižní spojku. Velmi pozorně jsem hledal jakýkoliv náznak cyklostezky na mostě i v okolí a jedinou jsem viděl v dáli na nábřeží pod mostem od Vyšehradu do Modřan. Fakt nevím, na kterou jsi chtěl přelézat přes svodidla...
Njn, takhle to vypadá když někdo nezná Prahu :-) Ujišťuji Tě, že ta cyklostezka tam opravdu je ;-) Dokonce za těmi svodidly...
Nějaká cyklostezka zam být může i když na mapě není značená, ale jde o to jestli tam je stezka pro cyklisty nebo ne.
Na mapě značená je, asi záleží na kterou se koukáš. Je ale fakt, že dokud to tam neuvidíš na vlastní oči, tak to z mapy vyčteš hodně těžko...
Pokud si to nepletu, tak je tam "stezka pro chodce a cyklisty"...
Stezka je opravdu pěkná, ale jak zjišťuju tak s nájezdovými místy na ni to asi bude slabší, ale nevím, nejel jsem po ní.
Jinak dík, třeba ji někdy využuju, ale doufám, že ne , mě stačí když musím tydy občas projet autem :-)
Nájezdy na ní jsou právě jen zprava když to bereš po směru jízdy aut a ještě k tomu jsou zespoda mostu. Z vozovky na mostě se tam, co vím, najet vůbec nedá. Proto se tu bavíme i o tom přelézání svodidel :-)
Nenaznačil byste mi někdo, prosím, na podrobné mapě (třeba mapy.cz - z turistické to ale nevyčtu), kudy se na stezku vedoucí přes Barandovský most najíždí a sjíždí, když jedu směřem od Prokopáku do centra? Nidy jsem tam na kole jet nezkoušel a nechci to někdy ráno testovat v tom smradu z aut metodou pokus omyl. Díky.
Kubajs:
Stačí to takhle ? http://prahounakole.cz/mapa_klobouk/mapaimg.php...
Nebo ještě trochu jinak, ať je to interaktivní
http://prahounakole.cz/mapa_klobouk/index.php?...
Jojo, perfektní, díky. Už jsem na to taky koukal doma na Google Earth. Vypadá to, že směřem od Prokopského údolí to není moc velká zajížďka, odhadoval bych maximálně 300 metrů navíc oproti přímému přejetí mostu po silnici.
Od Barrandova to asi bude horší (pokud člověk zrovna nepojede po tramvajovém mostě).
Cestou z kopce z Barrandova směrem na most ? Značená dopraví značkou jako stezka pro cyklisty ? A tak daleko od vozovky, aby na ní bylo alespoň vidět ???
Věř tomu, že jsem koukal opravdu pozorně a i kdybych znal v Praze každý atom, není tam. Možná něco někde pod mostem, nebo v jiné schovávačce - ale to určitě není žádná souběžná, kterou bys musel byť potenciálně použít...
rondo, je tam, souběžná, značená. Ze zákona nevyplývá dokonce ani to, že musíš ze silnice vidět značku, jen to, že když tam cyklostezka prostě je, musíš ji použít. Mého kamaráda přesně kvůli tomu za Barrandovským mostem stavěli policajti. Byli rozumní, skončilo to "domluvou" a společným nadáváním na mizernej zákon, ale varovali ho, že tam někdy stojí kolega debil...
Orgán je prostě někdy jen nemyslící tělní orgán. To, že něco tvrdí policajt neznamená, že to tak je. Už jsem viděl a četl tolik policejních blábolů a nesmyslů, že bys je ani neuvezl :-) a s blbem nemá smysl diskutovat, to se pak řeší jinak a jinde.
Už jsem to tady psal a zdůbodňoval jak to je s používáním a najížděním stezky pro cyklisty. Dělal jsem tady k tomu širší rozbor. Prostě na stezku MUSÏ být plynulý nájezd, jinak na ni v podsstatě ani nesmíš.
To by mohl orgán zkusit. Mě by zbytečně zdržoval a sám by si asi jen krátil čas :-)
Zkus si to projet sám a zapomeň na to, že o té stezce víš. Jako bys tudy jel poprvé. Jedeš z kopce, odbočíš na most, přejedeš ho... stezka opravdu nikde vidět není. A navigace k ní taky ne. Takže pro mě neexistuje. Jak mám čuchat, že někde 50 metrů ode mě za šestinásobnou hradbou aut a trojími svodidly něco ještě je ? Navíc žádná značka směrem ke mě namířená není. A i kdyby náhodou byla, jak bych se k ní v tom okamžiku měl dostat ? Couvat ani otočit se zpátky se nedá, je to přísně jednosměrné na most.
Něco jiného, kdyby u nad mostem plácli zákaz pro cyklisty a nahnali tě ke Smíchovu, potom bys tu stezku asi hledal, nebo jel po dalším mostě.
Probůh, je ještě potřeba tuhle kravinu dál rozebírat ?
Stačí alespoň takováto nápověda ? ;-)
http://doprava.praha-mesto.cz/...
Hezké, tak tedy vysvětli DanSedovi jak se po ní jezdí a kde jsou na ni nájezdy, on má totiž pořád snahu někde přelézat svodidla :-)
To by mne také zajímalo :-) Protože jestliže přijedeš na most seshora od Barrandova, tak se na ní opravdu dostaneš jedině přes ta svodidla ;-) Nájezdy na ní jsou totiž dole pod mostem...
Pojedeš dál na Smíchov, u benzínky uhneš doprava a vrátíš se pod most, přejedeš po mostě po cyklostezce a jsi na druhé straně, akorát pojedeš nejdřív tak kilometr na Smíchov, druhým kilometrem se budeš vracet a následně skončíš asi o půl kilometru jinde, než jsi chtěl :-)))))))
Souhlas, psal jsem to již odpoledne jako odpoveď na DanSeda
"Cyklista není povinnen předpokládat výskyt stezky, pokud na to není žádným způsobem upozorněn. Při vjezdu na Barandovský most od Barandova není stezka nijak viditelná, nijak označená a tudíž je povinost jejího užití je nesmyslná. "
rondo, já s tebou samozřejmě úplně souhlasím, je to rozumné a logické stanovisko. Potíž je v tom, že se na to nemusí stejně koukat policajt - viz můj příspěvek výše. Proto je dobře na tu pitomost v zákoně upozorňovat.
Tady je to vidět ještě lépe...
http://www.prahounakole.cz/wp-content/gallery...
Tak moment, na tohle chceš najíždět směrem od Barrandova ??? :-))))
U toho bych chtěl teda bejt. Přejít přes tři pruhy, přelejzt dvoje svodidla, přejít tři rovný a dva odbočovací pruhy do myší díry, dát ještě jedny svodidla a konečně jet po cyklostezce :-))))
Pojďme se bavit o normálních věcech normálně...
A ještě selským rozumem - na stezku, kterou vidím kdesi v dáli za šesti pruhy a svodidly těžko mohu považovat za souběžnou, i když drží stejný směr.
Pokud o ní vím, někudy to objedu a najedu si na ni, abych jel pohodlně a bezpečně. Když o ní ale nevím, nebo k ní neznám cestu a směr není označený, regulérně vlítnu na most a jedu po něm po silnici. Jak mám vědět, že ta stezka je souběžná a nevede jen odkudsi možná na nějaký tenisový kurt na ostrově (vím, že zrovna tam není, ale jak to můžu vždy a všude vědět ?)
Mezi Mostem a Litvínovem je obdobná situace.
Taky pěkně rušná silnice a najednou nutnost použít stezku pro cyklisty vedoucí "v protisměru" - dokonce podpořená značkou pro zákaz vjezdu cyklistům.
Drobný rozdíl je v tom, že to není v obci ale mimo obec - a auta tam rozhodně předpisových 90 km/hod nejezdí ...
Určitě je takových míst víc a když už to tak je, tak by mělo být technicky vyřešené odbočení cyklistů na stezku bez jejich ohrožení. Pokud tam ale není žádné zařízení, které zvyšuje bezpečnost odbočujících cyklistů, tak je potřeba to řešit, upozorňovat na špatný stav a navrhnout řešení, jinak je všechno jen povídání o riziku a plané naříkání.
Řešením je zrušit nesmyslné nařízení zákona o povinném použití stezky pro cyklisty. Jediným rozumným řešením.
Nařízení nesmyslné není, jenom je mnohdy nesmyslně a až nebezpečně aplikováno lidmi, kterým je to přinejmenším jedno.
Proč myslíš, že je dobré? K čemu je?
Bude-li podél frekventované silnice smysluplně postavená a dobře použitelná stezka, stejně ji 99% lidí použije, nejsou to sebevrazi. Pokud je postavená blbě, povinnost ji použít ohrožuje cyklisty (viz příklad se stezkou na druhé straně silnice).
Ta povinnost je tedy nadbytečná a vede k jedinému: stezky se budují nesmyslně a cyklisté jsou buzerováni, když je pak odmítají používat, protože se nechtějí ohrozit. Takovému nařízení říkám - promiň mi ten vulgární výraz - nesmyslné... ;-)
Tohle dává smysl. Každý se pak může rozhodnout sám. Stačí se při projektování zamyslet (vžít do role cyklisty) místo striktního dodržování všemožných předpisů a nařízení.
Když ono je to těžké... Vesnicí, kde makám vede silnice na Ostravu č. 11. Provoz je tady až hnusně hustej. Je široká tak akorát na pohodlné a naprosto bezpečné míjení kamionů.
Při rekonstrukci udělali z chodníku taky typickou cyklostezku ze zámkové dlažby s utopenými nájezdy do dvorů a sjezdy z obrubníků. Já po něčem takovém jezdím s krajní nechutí, ale zrovna tady ji tedy téměř bez vyjímky používám.
Když pak ale jedu a koukám na bábu se dvěma taškama na řidítkách, ráno v šeru bez blikaček, jak se pomaličku kolíbe mezi štrůdly aut po silnici... A nech to na dobrovolnosti.
Odmysli si konkrétní stezku blbě řešené situace - to už jsem psal.
Podél frekventované dvouproudé silnice bude vytvořená stezka pro cyklisty, která ale není příliš využívaná. Nebudu přece zbytečně plýtvat a vytvážet stezky po obou stranách silnice, když stačí jen na jedné straně. Výsledek je jasný. Nebo z nějakých důvodů nemůže být stezka vedená vpravo tvým směrem a musí být vedena vlevo. Pak nezbývá nic jiného než dát příkaz aby cyklisti jeli po stezcve a nemotali se po silnici. Ne každý by na stezku najel a troufám si tvrdit, že valná část by jela dál po silnici a na stezku by se jen dívala. Lidi jsou hrozný na většinu platí jen příkazy moci. Proto je ten příkaz v pořádku, jen musí být správně použitý včetně podmínek pro bezpečné odbočení a najetí na stezku.
Hm, tady prostě nesouhlasím. Jednak si myslím, že většina by smysluplnou stezku použila, jednak si nemyslím, že na lidi platí příkazy moci. Ty je akorát odnaučí zodpovědnému chování.
Ale tohle už začíná zabíhat do "světonázoru", tomu bych se rád vyhnul. Myslím, že bylo řečeno vše a že se nemusíme za každou cenu shodnout... :-)
Přetči si vsůj psířpěvek laksavě jetše jendou....
Omlouvám se tvému jemnocitu pro bezchybné psaní textu. Jednak večer hůř vidím na text a pak v současné době nemůžu pořádně psát, datluju a ještě blbě a jak se snažím rychleji napsat text, tak mi nějaké písmeno občas vypadne a nebo se přehodí.
Myslím, že od teď budeš muset své texty číst hodně pečlivě a alespoň 5 x :-)
A mrkni na tohle :
http://sranda.kdecoje.cz/srandovni_obrazky/i875...
Proti tomuhle je Lelkův text v podstatě bez překlepů... :-))
Jenom taková kuriozitka:
musel jsem si ten tvůj text přečíst dvakrát, než jsem si teprve všimnul, že vlastně v každém slově krom jednoho je úmyslná chyba ;). Něco na tom bude pravdy, že si člověk při rychlém čtení automaticky správně popřehazuje písmena ve slovech, takže mu z toho vznikne čitelný text. Samozřejmě si občas taky v tom textu něco domyslí jinak :-).
V tomto případě se jedná o jízdu v pruzích, což je úplně něco jiného, než jízda po běžné jednoproudé silnici. Při jízdě v pruzích máš naopak povinnost jet středem pruhu (pokud tedy nejedeš zrovna v tom nejkrajnějším pravém pruhu) a ne se za každou cenu držet při pravém okraji vozovky. Jinak povinnost jet při pravé straně vozovky platí nejen pro cyklisty, ale i motoristy a ostatní účastníky silničního provozu. Pokud máš vedle sebe třeba 6 souběžných průběžných pruhů a jeden odbočovací vlevo, prostě v klidu projedeš přes všech těch 6 pruhů až do leva, kde se na střed pruhu a odbočíš vlevo.
Další co si libuje v ukřivděnosti, co? A když žádný útlak zrovna není v dohledu, tak si ho "vyrobim" - bléééé, fuj malý bratře!
V ukřivděnosti si rozhodně nelibuji, je mi úplně jedno, jestli mě předpisy nějak omezují nebo ne, používám vlastní mozek. Takže já z Barrandova sjíždím jak na Smíchov, tak přes řeku mezi auty. Ale chtěl jsem poukázat na to, že když se někdo skutečně snaží držet pravidel, tak v určitých situacích nemusí nalézt východisko. Pro tyto lidi považuju článek za užitečný.
Samozřejmě se může vyskytnout nějaká nedomyšlenost, nebo chyba v projektu, ale jak si vyjasňujeme výše, může to plynout i z tvé neznalosti zákona. Mrknu na to na místě a dopovíme si to zítra...
A co tahle situace: Dost často bývá dvoupruhová silnice ucpána v pravém jízdním pruhu pomalu popojíždějícími kamiony. Dle zákona bych mohl podjíždět tyto kamiony zprava při okraji, ale proti tomu ruská ruleta je nevinná dětská hra. Takže v takovém případě jedu v levém pruhu při pravém okraji - porušuju zákon, ale žiju.
No to je pořád dokola, Malý Medvěde, co se zase stavíš do role odsouzeného k porušování zákonů!
Vždyť regulérně předjíždíš - NIC NEPORUŠUJEŠ - ve správném pruhu (určeném pro rychlejší provoz, v tom pruhu se držíš vpravo - ale nejsi povinen se otírat loktem o ty kamiony!).
Jen jako cyklista máš navíc možnost je podjet zprava, pokud to vyhodnotíš jako výhodnější - MŮŽEŠ - NEMUSÍŠ!
Ale když tě baví být za každou cenu disidentem.........
v tomto případě nejde o předjíždění, ale o souběžnou jízdu, což podle zákona je rozdíl, jestli se nepletu:-)). Myslím, že zákon souběžnou jízdu v pruzích z pohledu cyklistů neřeší, a proto je dost velký prostor na různé výklady.
A je rozdíl mezi tím se cítit odsouzený k porušování zákonů nebo svobodný k dodržování pouze těch, které uznám za vhodné - samozřejmě za podmínek nezasahování do svobod ostatních.
Ale v hustém silničním provozu ve chvíli kdy si budeš vybírat, které předpisy budeš dodržovat a které se ti nelíbí - tedy nebudeš dodržovat tak tím vždy zasahuješ do svobod ostatních, resp. je minimálně omezuješ.
Souběžnmá jízda je v zákoně vyřešená a vztahuje se na všechna vozidla i nemoptorová a tedy i na jízdní kola. Věř, že nenajdeš situaci, která by nebyla vyřešena zákonem a vyhláškami, pokud je stavební a technické provedení a dopravní zařízení a značení podle předpúisů.
Když si myslím, že porušuji předpisy, snažím se ani neomezovat. Tvé tvrzení, že vše je zákonem řešeno, je hodně odvážné, ale obávám se, že kdo se tomu věnuje více do hloubky, možná bude o něčem neřešeném vědět. Já to nejsem....
Jen upřesním, to když říkám, že vše je řešené. To platí pouze za předpokladu, který jsem uvedl. Samozřejmě v běžném provozu narazíš na téměř nekonečný počet různých dopravních zhovadilostí, nesmyslů. chyb a omylů, ale to vše je zaviněno špatným nebo nedostečným značením, špatnou aplikací a špatným výkladem předpisů.
Až je z toho kolikrát blivno nebo jen k pláči.
Když nikoho neomezuješ tak kolem tebe nikdo není a pak ani nikomu nevbadí co tam děláš. Mluvíme přece ale o normálním městském provozu a tam vždy kolem tebe někdo je.
Teda z autoškoly jsem už dlouho, všechno si nepamatuju, navíc se to asi měnilo. Ale řekl bych, že na kole můžeš i "souběžně" jet, pokud je pravý pruh plný, pokud je prázdný, měl bys do něj přejet. Ale to tušim platí pro všechny řidiče, včetně mopedů i aut. Já za sebe tam problém nevidim :o)
Je to možné, já se raději chovám tak, jako by to předpisové nebylo. A věř mi, že řada řidičů aut se ke mně chová taky jako by to nebylo podle předpisů.... Takže buď to není podle předpisů nebo to podle řady řidičů aut není podle předpisů. V provozu to vyjde skoro nastejno:-))
Já se snažim na kole chovat stejně jako v autě a zatim dobrý :o) - tady u nás, když už na tu silnici musim.
Taky, a nemám ani nejmenší problém.
Me se taky zda, ze nejvice problemu na silnici maji cykliste, kteri tu porad proti necemu zbroji. Si vem, jake ma problemi neustale Medved a jemu podobni. Ja se na silnici chovam prirozene, premyslim pri tom a nemam tolik zazitku, jako prave tihle lide. A nemyslim si, ze jezdim na kole min nez oni.
Kde bude asi chyba? Nebude to tim, ze tihle lide potrebuji na sebe upozornovat a stale hledaji komflikty jen kvuli tomu, aby to ridicum mohli "nandat"?????
Me to prijde zvrhle. Znam spoustu cyklistu a nikdo nema tolik problemu. Jo, obcas zanadavaji, ze obcas narazi na blbce ridice, ale ja i v beznem zivote (kdy nesedim na kole) na blbce bezne narazim... A nejak to neresim, protoze nemam potrebu.
m=>n
y= i
Jo, vidim...do oci mlatici problem:-)
No já nevím, jezdím hlavně na venkově po okreskách, přesto se s arogantním chováním řidičů setkávám poměrně často. Zrovna včéra - jedu v Čelákovicích po prázdné vozovce, za mnou jede jediný auto, v protisměru nic. Tak si tak hovím půlkou zadku na sedle a koukám po výlohách, auto mě předjíždí, spolujezdec spouští boční okénko a křičí na mě něco o kreténovi. Počítám, že ve velkém městě to musí být podstatně horší, už vzhledem k vyšší koncentraci zbohatlíků. V tomhle směru opravdu nevidím chybu v "Medvědovi a jemu podobných".
Ty píšeš, že nejvíce problémů na silnicích mají cyklisté, kteří tady porad proti něčemu zbrojí. Ono to spíš bude naopak - ti cyklisté tady brojí, protože mají na silnicích problémy. Na tom nevidím nic zvrhlého. Navíc článek, který napsal Vratislav, ten není o zbrojení ani trochu.
Nehledě na to - zajímalo by mě, o čem se tady na tom cyklistickým serveru vlastně smí psát bez toho, aby člověk nedostal virtuálně po papuli.
No a? Tebe to nejak stve? Me by to nechalo absolutne chladnym. Kdyz je blbej, tak je blbej...jeho problem. Ja prave podobne pribehy nemam potrebu resit. Taky jsem jezdim po okrskach. A zrovna tam u vas (ve Vestci na te rovince) na me jednou vyletela bluma z okynka auta. Asi muj nejhorsi zazitek na silnici. Jako cyklista toho zazivam na silnici taky dost, ale nemam potrebu to resit. Nejake pokrikovani me teda opravdu nerozhazi.
Ja to beru spis podle toho, kdo tady ty problemy porad resi. Medved a spol. Ostatni uznavaji, ze obcas na silnici narazi na vola, ale to i v beznem zivote. Nemaji potrebu to resit.
Ja treba nechapu DanSeda, ze tady resi nejake prejizdeni z pruhu do pruhu. Me to prijde na palici uhozene. Ja, kdyz jedu na kole v miste, kde je vice pruhu, tak se chovam prirozene. Jako v aute. Koukam kolem sebe, obcas dam radeji nekomu prednost, ale neresim to. Nikdy se mi nic nestalo, nikdy jsem nemel nejaky konflikt. S kolem na silnici jezdim od nejakych svych dvanacti let a nejvetsi pruser byla jen ta bluma na dresu. Nikdy jsem nic extra nezazil.
A o cem se tu smi/nesmi psat? Smi o vsem. Jen tu dokola resime zhovadilosti. Jak prejizdet v pruzich, jak se dostat na cyklostezku, jak, jak...Proc tohle resit? Chovam se tak, abych co nejmene okoli ublizil a abych co nejmene prekazel. I za cenu toho, ze se budu muset, jako cyklista, na silnici uskromnit.
Me jen silene udivuje, ze spousta medvidat ma na silnici nejake neuveritelne zazitky. A kyz to tak ctu, tak bezny nakolak jen krouti hlavou, kam na ty pribehy chodi:-))) Jestli to neni tim, ze z komara delaji velblouda.
Doteď jsem to neřešil, dostal jsem se k tomu při hledání argumentů, které by odůvodnily Vráťův článek. A že je více věcí, ve kterých si nejen já, ale i jiní, nejsme úplně jistí, o tom žádná. Takže ujasnění si některých věcí už jen kvůli případné diskusi s policisty nebo pro nedejbože řešení zavinění nějaké kolize, považuji za užitečné. Nic neodrovná policajty víc než důkladná znalost práv a povinností v provozu. Často je dokážeš tak znejistět, že Ti odkývou cokoliv.
Sám jsem větší konflikt s auty neměl, jedinou nehodou bylo, když do mě zezadu narazil jiný cyklista, co mi jel v zádech a zapomněl, že bychom měli dávat přednost na hlavní:-)). Ještě jsi v Edi?
Tak to pak ju:-)
Jako argumentace proti policistum to taky beru:-) A nejak jsem si neuvedomil, ze by se to mohlo hodit:-))) Ale i tak mi prijde, ze tech zazitku ma par zdejsich jedincu neuveritelne moc:-)
Ne jsem v Bangoru. Male univerzitni mesto, kde delaji pro mestskou cyklistiku docela dost a milionova Praha by mohla zavidet. Jen tech cyklistu je tu nejak strasne malo (zdejsi lenost jezdi radeji v aute). Ale metrove pruhy na silnicich jsou tu samozrejmosti:-) Alespon v centru.
Mně také připadá, jako Michalovi, že jsou cyklisti, kteří jezdí a problémy nemají a ti co jezdí a při každé jízdě mají hromadu problémů. Jezdím v Praze a rozhodně nezažívám za jízdu po Praze tolik problémů na ujetý km jako jiní, kteří si zde na řidiče imrvére stěžují. Co dělám jinak? Že bych se choval předvídavěji, sebevědomněji? Možná to bude tím, že se cítím a také chovám jako plnohodnotný účastník silničního provozu a necítím se jako někdo, kdo na silnici překáží.
Když se nad tím zamyslím, tak mi vychází, že jenom v řidičích to nebude. To by totiž musela být veliká náhoda, aby vždy když jedou oni, tak tam byli řidiči prasata a když jedu já, tak jenom slušní, i když určité procento pravděpodobnosti existuje.
"Možná to bude tím, že se cítím a také chovám jako plnohodnotný účastník silničního provozu" - tiez si myslim, ze asi v tom to bude, ked clovek dava zretelne vediet co ide robit ,tak nie je problem ani zaradit sa pred krizovatkou cez 5 pruhov za plnej prevadzky.
Vlastne si nespominam, ze by som mal ako cyklista s vodicmi co len jediny problem.
Jeste neco. Nic nemam proti tomu clanku. Ja si teda jezdim dle sebe (abych neprekazel, abych byl videt, ...bla bla bla), ale verim, ze nektere postrehy Vratislava nekomu pomuzou. Me osobne ne, pac ja tyhle veci zjistil uz pred cca patnacti lety.
Ta reakce byla spis na to reseni prejizdeni z pruhu do pruhu, zda smim jezdit tady a tamhle, jak se tam dostat a bla bla bla.
Ja obcas taky zakon porusuji, ale porusuji to tak, abych ostatnim neprekazel a abych je neohrozoval (pripadne sam sebe). Jsem si totiz vedom toho, ze kdyz neco v dobrem porusim (kdyz to proste kvuli blbe udelanym zakonum nejde), tak to neni idealni stav a nemuzu po nikom chtit, aby me ocekaval tam, kde nemam treba co delat. Musim se tedy chovat opatrne a treba i nekoho pustit, mavnout rukou, ze je vse OK....Jednoduse se prizpusobit problemu a nenadavat na nej.
Druhý odstavec: jasně. Tedy to děláš stejně, jako Vratislav, já a asi všichni tady... :-)))
Ja, Vratislav a ASI vsichni tady...:-) To ASI je podstatne. Ne vsichni. Jsou lide (o kterych jsem prave nahore psal), kteri porusi zakony a pak se divi a nadavaji. Necumi, nemysli a jedou...hlava nehlava. JA jsem cyklista, nic tady pro cyklistu neni, kaslu na to a jedu...BACHAAA, uhneteee...hrrrr:-)!!! To se pak nemuzou divit, ze maji tak uzasne zazitky, nad kterejma spousta "vsichni tady" krouti hlavou.
Clovek by mel urcite situace resit s nadhledem.
Tak tak, máme tady všichni podobné pocity :). Já nad tím chozením chodců prostředkem cyklostezek jen nechápavě kroutím hlavou. Nejde mi totiž do hlavy, když už po ní "musejí" jít, proč nejdou aspoň po kraji. Přijde mi, že to většina z nich dělá naschvál, něco jako vzdor dnešní době (jste mi všichi ukradení a neotravujte mě, můžu si dělat, co se mi zlíbí...). Spousta lidí je, co jsem si všimnul, bohužel permanentně na někoho naštvaná :(
Ta permanentní naštvanost má svůj základ v systému - konzumní společnost je založena na vytváření nedostižného ideálu krásy, bohatství, moci, úspěchu. Tento kult je živen všemi producenty, aby vytvářeli emoční tlak na spotřebitele. To vede k tomu, že se lidi nepřijímají takoví, jací jsou, jsou vnitřně nespokojení a frustrovaní, nemají rádi sami sebe. A jak je dobře známo, nemá-li člověk rád sám sebe, nemůže umět mít rád druhé. Ale to už je medvědí téma, takže už radši mlčím:-)))
ohledně naštvanosti lidstva máte nepochybně pravdu, ale tady hraje důležitou roli i fakt, že oni nejsou na ty cyklisty zvyklí. chce to tyhle střety hodně zdramatizovat (v mezích slušnosti samozřejmě) aby si je vryli do paměti.
V současné době spotřebitel vytváří tlak na producenty.
Pokud se prostý lid sjednotí, producentům nezbývá než trpělivě čekat, kdy prostý lid znovu přijde o rozum a podlehne konzumu :-)
Dane, já celkem souhlasím s tvou teorií, ale napadá mě k tomu podezřelá otázka: když jsem byl studovat v USA (extrémně konzumní společnost, na tom se asi shodnem), byl jsem v šoku z toho, jak jsou tam na sebe i cizí lidi milí. Vždy ochotní pomoct atd. Byl jsem v několika státech, všude to tak bylo.
Návrat do tehdy ještě postkomunistických Čech byl pro mě docela šok - z permanentní naštvanosti lidí kolem mě mi bylo fyzicky špatně, doslova. Přitom tehdejší česká společnost ještě nemohla být tak šíleně zaměřená na konzum... Anebo to nesouvisí a normalizace ten konzum v nás vypěstovala ještě větší, než je v USA? Anebo je to všechno jinak a teorie neplatí? Nevím, přemýšlím o tom...
Jestli to spíš nesouvisí s vypěstovanou závistí, bezohledností a lhostejností za léta socialistického blahobytu, kdy kdeco nebylo a platilo - urvi co můžeš, protože normálně se k alespoň malému nadstandartu nedostaneš. A v lidech tp přetrvává. Hlavně ta závist, že soused nebo kolega má plazmu, novou Oktávku atd., bez ohledu na to, že kolega nebo soused je na rozdíl ode mne v práci dvojnásob dlouho, nebo na všechno splácí úvěr s krvavými úroky. Závidět se u nás umí...
kvl...s tim souhlasim. Kdyz se vracim z UK (taky silene konzumni zeme), tak se nestacim divit. Ja mam na anglany svuj nazor (rikam jim "bukvice":-) ), ale jsou mnohem pratelstejsi, nez Cesi. V obchodaku se na tebe prodavacka usmeje, pokeca s tebou a pak ti pomuze dat nakup do tasky. Postak s tebou pokeca... Uplne cizi clovek se na tebe na ulici usmeje, kdyz se na nej podivas. A u nas? Jdes po Praze a vsici maji sklopene oci. V obchodaku neochota. Kdyz nekde pozdravim, cumeji na me jak na blazna. Opravdu je to hodne znat a vzdycky to s pritelkyni hodne pocitime. Chyba je nekde jinde.....
Fuj, už zase roste mrakodrap:-)) Jo, je to zvláštní, že u nás je ta naštvanost větší. Nevím, čím to může být, těch důvodů může být více - Amíci maj psychology:-), Britové i Amíci se s konzumem potýkají déle, čímž už mohou být odolnější, u nás se velký plat závidí, v US i UK obdivuje, je to kombinace historie, vývoje kultur a cílený systémový tlak producentů je jen jedním z faktorů. Směr jeho působení je ale zřetelný, jak se odrazí v konkrétní společnosti, to už je individuální.
To platí mimo obec. V obci můžeš jet v kterémkoliv pruhu - při rozdílu rychlosti kola a auta - nebezpečné. V Praze podél většiny čtyř- a více pruhových ulic je téměř vždy minimálně používaný chodník, jezdím tedy po něm.
§12
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
§52
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici.
Souběžná jízda se týká jen motorových vozidel. V Danem popisované situaci se jedná buďto o regulérní předjíždění (kamióny pomalu jedou), nebo objíždění překážky (stojí).
Furt se hledají problémy tam, kde fakt nejsou... :-)
Já teda po městě jezdím jen výjimečně, páč sem vesnickej buran. Ale ten článek mi přijde být napsaný srozumitelně, vyváženě a určitě nikomu neuškodí, když si ho pozorně přečte.
K jeho napsání bylo nejspíš zapotřebí hodně jezdit po městě, přemýšlet při tom, možná i absolvovat pár nebezpečných situací. Spoustu práce a přemýšlení určitě dalo i napsání toho článku.
Já fakt nechápu, proč bych se měl navážet do člověka, kterej tady zadarmo nabízí svoje zkušenosti.
snažím se jezdit a chovat, tak jak článek popisuje /takovej Mirek Dušín na kole, že? :-)/, pro mě jakožto člověka za padesátkou už není takový počtení ničím objevné, ale mohou tu být jiní čtenáři, kteří se z toho vezmou něco pro sebe. na to kolik se na nakolácích objevuje p.ˇ.in hodnotím příspěvek známkou jedna
V tom případě by to měl prezentovat pouze jako vlastní zkušenosti a vlasntní názor na svoji jízdu na kole po Praze a ne jako obecný návod k jízdě po městě, návod na porušování předpisů (jízda v protisměru po 3 pivech a pod.) a vzápětí nabádání k pečlivému dodržování předpisů a radši víc než míň, nikoho neohrožovat a dokonce ani nepřekážet.
Prostě článek plný protimuv, je to jen výlev pocitů člověka co jezdí po Praze na kole.
Jediné co je na článku pozitivního je v 2. části jak se má cyklista chovat při jízdě na kole, tedy dodržovat předpisy, neohrožovat, pokud možno nepřekážet a včas dávat vědět o sobvě a svém počínání. To, ale jde napsat v jednom menším odstatvci.
V článku říkám, že za určitých okolností (když to nejde rozumně objet) je nejmenší zlo projet to protisměrkou. A o několik odstavců níž píšu, že když si člověk dá tři piva, tak pak musí zvážit, co na tom kole bude předvádět. Jestli ti z těchle dvou věcí vyplynulo, že radím jezdit po městě opilej v protisměru, tak nevím, zda má cenu snažit se přijít na to, proč máš k článku nějaké další výhrady.
Článek měl bejt stručnější, ale to, co jsi z něj vybral, nebylo to nejpodstatnější. Kdybych ho měl zkrátit na jeden odstavec, udělal bych to takhle:
Místní úpravy cyklisty dostatečně nezohledňují, proto je porušování předpisů nevyhnutelné. Pravidla se tedy porušovat mohou. Ale proboha dělejte to tak, aby to všichni kolem brali jako opodstatněné a správné.
A dokud mě někdo nepřesvědčí o opaku, budu si myslet, že to platí obecně, řekněme pro 90% českých měst nad 10 000 obyvatel.
No vidíš, takhle v jednom odstavci je to srozumitelnější a dokonce docela smysluplné.
Jen to porušování předpisů není NEVYHNUTELNÉ ani náhodou. Je to jen otázka lenosti objet nějaký ten blok, jet slušně po stezce pro chodce i cyklisty nebo někde počkat na zelenou.
Stejně jako oblíbené použití auta někdy není nevyhnutelné, je to jen pohodlné;-)
Na základě pár úletů vyvozuješ obecné závěry, že je pro jízdu na kole porušování zákonů nevyhnutelné... No potěš.
Máš patrně právo si to myslet. Pokud si to obhájíš, nebo následně zodpovíš, tak snad i praktikovat. Ale co tě vede k těmhle spásonosným myšlenkám psát na základě svých domněnek a pocitů didaktické články dokonce s doporučeními ???
Ty závěry vyvozuju na základě své desetileté praxe, a ze skutečně velmi podrobné znalosti toho, kudy se v Praze na kole jezdí.
Důvod pro článek je prostý - myslím, že by mohl některým lidem ulehčit, když denně projíždějí po chodnících a protisměrkami a mají z toho černé svědomí. Některé lidi by mohl přesvědčit, i když to ve městě nejde všude zcela legálně, není to takový problém, aby jim to v jízdě bránilo.
???? :-))) Jak TY jim můžeš tímhle nějak pomoci s černým svědomím ?? To jim dáš rozhřešení, nebo co ? :-)) Nebo jsi nad zákon, že můžeš říkat - tohle můžeš, i když je to psáno jinak ? :-)))
Plácáš a máš nějaký spasitelský komplex. Na základě nějakých svých osobních zkušeností máš potřebu vydávat návody k porušování předpisů... :-))
Jak už jsem jinde psal, jezdit takhle můžeme (kdopak nejezdí...), pokecat o tom taky, podělit se o zážitky jakbysmet. Ale psát něco takového pod jakousi hlavičkou ? To už je krapet mimo.
ten článek se mně bezvýhradně líbí.
Výhrady typu : předpisy porušují ti co jsou líní, nebo tvrzení, že jízda v protisměru a ohled na bezpečnost se vylučují -- to jsou nesmysly.
Díky , Vratislave, žes mě pomoh ohledně svědomí. Všichni tady (teda, tady zřejmě ne) máme stejný názory, jen je nedovedem tak dobře formulovat.
Chceš posvětit jízdu po dálnici na kole ? Jestli ti to pomůže, já ti něco sesmolím... :-))
od té doby co jsem tam málem platil 500 pokuty (je to už pár let. od té doby inflace značně pokročila) se na dálnicu nepchám. Každopádně je tam jízda pro cyklistu bezpečnější -- po širokém odstavném pruhu. No...v naší republice asi ne. :--)
Ano, mám "nějaké" zkušenosti. V Praze mám projeté zmapované stovky kilometrů tras a myslím, že patřím mezi těch deset lidí, kteří znají Prahu z kola nejlíp. Tyhle zkušenosti mě vedly ke stanovení obecného závěru - o jehož správnosti jsem zatím naprosto přesvědčený (o vlákno vedle to si upřesňuju s Joem.). Napsal jsem o tom a stojím si za tím. Říkej si tomu klidně spasitelský komplex.
A jakou myslíš, že má tenhle článek hlavičku? Na Prahou na kole je tenhle článek součástí série, do které vhodně zapadá. Že bude kontroverzní, to jsem věděl :-) .
Zasloužíš si medaili velkého "JÁ" :-))))
Označit se za jednoho z deseti v Praze, to už chce slušnou namyšlenost...
Ale když myslíš, děláš "méně průrazným" skutečně MEDVĚDÍ službu (ve všech smyslech).
Tak on už několik let spravuje velmi podrobnou cyklomapu Prahy, teď najížděl nějaké trasy pro magistrát. Já se mu nedivím, že se mu zdá trošku marné přít se s někým, kdo ty věci v reálu nezná.
No tak to mi už hlava opravdu nebere - člověk který spolupracuje v konkrétní věci přímo s magistrátem píše články nabádající k nedodržování nařízení téhož...
Ty si to představuješ jak Hurvínek válku, prosímtě. No tak prostě když někde ta úprava nejde udělat, protože to není v zákoně, nebo protože to zatrhne Městská část, tak co s tím má ten Magistrát dělat? A i Hlavní město je souhrn různých byrokratických aparátů, který se kolikrát neuměj dohodnout. Pak je policie, památkáři... Vráťa neříká nic jiného, než že stav těch věcí v reálném městě Praha není dobrý a že o tom všichni vědí. Což v důsledku nutí porušovat někdy některé předpisy. Ty si myslíš, že lidé, co dělají na nebo pro magistrát a jezdí na kole, tak že všechny předpisy dodržují? Jak předseda komise pro cyklistickou dopravu tak radní za P4 jezdili tzv. pěší zónou s provozem automobilů Anděl... Ty ale hlavně vůbec nemáš představu.
Představu mám. Nebydlím sice v Praze, ale v krajském městě také. A o neprůchodnosti čehokoliv u bohorovných úředníků vím leccos.
Tak, jak to teď tady píšeš ty bych to beze zbytku bral. Jako úvahu o tom, že všechno není v pořádku. Že jsou kritické úseky (klidně i vyjmenovat konkrétní), které mají jen obtížné, nebo i pro cyklistu žádné řešení. A popovídání o tom, že leckdo, včetně autora to překonává třeba velmi opatrnou jízdou v protisměru, nebo po chodníku.
Zdánlivě totéž, ale není to totéž. Ale o tom jsem už psal, že přímý návod působí na leckoho jako požehnání nezákonného chování a pak nekouká vpravo vlevo... Tenhle přístup nepovažuji za příliš šťastný.
teď jsem pookřál, že nejsu sám, namyšlenej. Nedávno by tu ode mě pes nevzal kůrku chleba, když jsem pronesl : "nás, dobrých vypravěčů".
Kamarádi, uvědomte si, že než falešná skromnost je lepší uvádět fakta.
Hlavně se nenech votrávit, kdyby nebylo tvý mapy, tak bych na kole do Prahy vůbec nevjel.
V Hradci to maj jednoduchý, tam se dá na kole vjet bez přípravy.
Ještě mě potvrďte - Ve Vráťově mapě označení Cyklistický výtah znamená, že na té zastávce a tím směrem mohu naložit kolo do tramvaje? Když jsem na ikonku narazil poprvé (někde na nádraží v Modřanech, kde vůbec nevím jak to vypadá, myslel jsem, že tam tramvaj jezdí mimo úroveň terénu a ke stanici je výtah pro vozíčkáře a cyklisty). Teprve stejná ikona v Holešovicích mě přivedla k myšlence, že jde asi o něco jiného. To jen na okraj pohled člověka zvenku, který o cykloPraze nic neví a hledá jak Prahou projet.
Jo, platí to ale jen směrem do kopce a to o víkendech nebo ve všední den mezi 19:00--6:00. Podle předpisů nesmíš použít nízkopodlažní tramvaj (která je tak označená v jízdním řádu), prakticky tě z ní nikdo vyhazovat nebude, ale musíš být maximálně ohleduplný, kdyby chtěl nastoupit vozíčkář (tzn. vystoupit a počkat si na další nebo se přesunout do jiné části vozu).
Výhrady mám především k tomu jak prezentuješ porušování předpisů jako správnou a potřebnou věc nutnou pro jízdu cyklistů.
Bez uzardění napíšeš : "Nepřepínat síly, brát v úvahu únavu, vypůjčené kolo, nebo ty tři piva, co jsme si dali, a tomu se přizpůsobit."
Ale, že bych se tam dočetl, že po vypití piva se řídit (kolo) nesmí, tak ani slovo.
No řeknu ti, že já být odpovědným, úředníkem na radnici a přečíst si tenhle článek, tak nevím jestli bych našel dost chutí a odvahy s tebou, resp. spolkem, který prezentuješ, jednat.
Já se s textem naprosto ztotožňuju. Byla to hrozně zvláštní zkušenost - vždycky jsem se snažila dodržovat pravidla. Jakmile jsem sedla na kolo v Praze, stala jsme se ze třicetileté solidní matky dvou dětí podezřelá existence porušující zákon. Kdokoli mě mohl vyhodit z chodníku, ale přitom policisté, které jsme míjeli, se vždycky usmívali a mávali mě a mým dětem.
Myslím, že Vráťa skvělým způsobem analyzoval a vysvětlil tuhle podivnou pozici cyklistů ve městě.
Jituš, já s tebou naprosto souhlasím. Vráťa popsal situaci. Spousta cyklistů, kteří mají nějakou slušnost nebo nejsou ještě úplně obroušení pražskou dopravou, si říkají, jestli riskovat život, nebo jet po chodníku. Alespoň vidí, že si to myslí víc lidí. Mě nepřišlo, že by mě nabádal jezdit v protisměru nebo opilý, napsal to tak, jak to fakt je. Ruku na srdce, kolik lidí si na kole nedá ani jedno pivo? Vráťa ví, jak to vypadá, tak to popsal... Já v Praze občas jedu taky a moc dobře vím, že buď se mi ta městská cyklistika tak znechutí, že se jí vyhnu jak čert kříži anebo občas přejedu přechod a nebo projedu v protisměru...
Z článku Vratislava Fillera, jeho webu a jeho postoje jsem se domníval, že jde o člena nějakého sdružení které se oficielně ve spolupráci s městem a úřady snaží o nápravu špatných dopravních situaci a značení pro cyklisty, zlepšení stavu a místní úpravy a tím i zlepšení bezpečnosti cyklistů. To byl totiž důvod proč jsem takovým způsobem vyjádřil svůj odlišný názor. Omyl byl na mé straně, netušil jsem, že jde pouze o názor a pohled jedince, člověka, který jezdí po městě na kole jakom mnoho jiných (i já). V tom případě dobrý, svůj názor vyjádřil a já také, především k jeho menší části. Jinak s mnoha věcmi souhlasím.
Omlouvám se Vratislavu Fillerovi, že jsem se zmýlil a považoval ho za něhoho kým prostě není. Kdybych tušil, že jsi jen běžný cyklista vyjadřující názor na jízdu po městě, tak jsem ti k tomu napsal svoje jen asi ve třech větách a bylo by to.
Pokud se někoho mé názory zde dotkly a cítí se nějak dotčen mými výhradami, tak mi je líto, ale takhle jsem to nechtěl.
Jinak si přece jezděte každý jak chcete a umíte, pokud tím neohrožujete ostatní. Přeju včem cyklistům v Praze mnoho kilometrů bez úrazu projetých v protisměru, po chodnících, zákazy, neysmyslnými místnímni úpravami a jinými nástrahami velkoměsta :-))
s tímhle celkem souhlasím. Jen škoda, že jsi na to potřeboval asi sto příspěvků.....
Mám si zavést statistiku a spočítat to ? :-)))
WTF??? Můžeš mi prosím vysvětlit proč když článek napíše Vráťa je OK, ale kdybych ho napsal já (člen sdružení) nebyl by OK? S Vráťou se známe, spolupracujeme spolu, v názorech se až na výjimky shodujeme a v některých pasážích vyloženě poznávám svoje názory. Nadto bych Tě asi měl upozornit že Vráťa JE členem Auto*matu (ale tento článek nepsal pod Auto*matí hlavičkou)...
Ono se to tady už vlastně vysvětlilo, ale přeci když by měl Vratislav mluvit defakto jménem nějakého občanského sdružení, které se snaží mít nějakou pověst a především důvěryhodnost, tak by asi neměl navádět k porušování zákona... A ani nic takového schvalovat nebo omlouvat...
Tedy já jsem dnes opět impotentní co se schopnosti vyjádření týče. Kromě výše uvedené myšlenky, jsem z Lelkových příspěvků pochopil, že členství v organizaci je pro něj dostatečným důvodem k nesouhlasu s prezentovaným názorem.
Už jsem to tady napsal a vysvěrtlil tolikrát, že víc už to dělat nebudu. Když si to přečeteš všechno od začátku, tak snad pochopíš, tedy měl bys, pokud ne, tak mi není líto.
Trošku jinak. Názory takhle publikované mohou a leckdy jsou brané jako oficiální doporučení, nebo návod. A nebo mohou být někým takhle zkresleně pochopeny. V tom mohou být když to krapet nadsadím až nebezpečné.
Osobní potlachání bez "zázemí" je prostě jen osobní potlachání...
Hraboshi, k pochopení je na tom podle mého jedině to, že pár lidí si myslí, že je pravda něco jiného když to říká v hospodě a když to říká veřejně za nějaký spolek. Že to má jinou váhu, to nepochybně, ale tvrdit, že to tak vlastně je, ale veřejně se to tak říkat nesmí, to mi přijde vážně divné.
Další co nepochopil nebo nechce se zamyslet a pochopit.
To co jsi napsal je úplně mimo.
když já to právě taky tak pochopil z toho, co jsi napsal. Necituju nebo tak, ale prostě ve mě tenhle dojem z toho, co jsem přečetl, zůstal. Asi jsi to myslel jinak, ale....
To mně to lelkovo přiznání omylu a jeho vysvětlení přišlo jako jasné. Zde nejde o to, že pravda je jiná podle toho zda jí říkám jako soukromá osoba, nebo jako zástupce nějaké organizace. Jde o to, že jako zástupce nějaké organizace ta informace působí, že je to názor té organizace a o tom zde celou dobu lelek diskutoval, . Když je vyřknu jako soukromá osoba sám za sebe, tak reprezentuji jenom sebe.
Podle mého je špatné, pokud by nějaká organizace podporovala nedodržování silničních předpisů. Její představitelé by měli velice obezřetně nakládat s tím, co říkají. Není dobrá vizitka nějaké organizace, že by měla jako představitele někoho, kdo bude říkat, že porušování předpisů je dobré, i když to nebude oficiální stanovisko té organizace. Nepůsobí to pro tu organizaci věrohodně. A to je to, o co lelkovi šlo. On se domníval, že Vratislav píše jako představitel organizace bojující za lepší podmínky pro cyklisty. Jakmile zjistil, že tomu tak není a že si ho spojil s nějakou organizací omylem, tak se omluvil.
Správně, a DĚKUJI
Je to přesně a velmi výstižně napsané. Přemýšlel jsem jak to shrnout a napsat ještě jinak, ale už se mi to nechtělo dál rozvádět. A tohle je přesně ono.
Já už jsem se bál, že je tady víc lidí co to nepochopili nebo nechtěli tomu rozumět :-)
Jooo, nekdo se narodi jako dobry recnik, ktery vse srozumitelne vysvetli a dokonale poda. A tech je sakra malo.
Ja tohle taky neumim. V hlave jasno, ale predat to vsem tak, aby bylo jasne, co tim myslim...to je problem:-(
Ano, ano, to je problém a mnohdy velký problém. Je to jednma z mála věcí, kdy závidím až se dusím :-))
Myslim, ze jsem to pochopil uplne stejne jako ty.
S tím, cos napsal víceméně souhlasím. Z hromady Lelkových příspěvů jsem prostě získal dojem, že mu vadí to porušování předpisů jako takové, ne to, že to, že měl pocit, že není košer to hlásat jako program nějaké organizace.
nojo dojmy........ já zas mylně nabyl dojem, že autor je redaktorem nějakého serveru Prohounakole a ten že patří nějakému sdružení, nebo o.p.s., nebo tak nějak.
Taky jsem si říkal, že to neni nejlepší vizitka. Ale vysvětlilo se...... :o)
Moje řeč. A na věci neznalého ten web taky tak působí. Navíc to není stránka jedince, ale vyskytují se tam minimálně dvě jména. A navíc s přímým odkazem tuším na Auto-mat, který se tedy opravdu veřejně angažuje.
Z těhle důvodů si dál stojím za vyjádřeným názorem - pokecat o tom můžem, děláme to tak víceméně všichni, ale touhle didakticku formou prezentovat ne-e.
Jó chlapče, to bys ovšem musel zakázat internet a sdělovací prostředky vůbec. :-)))
Tak černě bych to zas neviděl. Nějaký rozdíl mezi seriózností (a dopadem) článku v Blesku, Hospodářských novinách a vládním věstníku určitě bude... :-))
Ano, to jistě. Dle serióznosti bych to řadil (sestupně) takhle:
1) Hospodářské noviny
2) Blesk
3) Vládní věstník
;-)))
Tak tohle hodnocení důvěryhodnosti by se jim na úřadu vlády určitě líbilo :-)
Takže vážení, dal jsem si tu práci a našel to v zákoně. Cyklista nesmí použít levý jízdní pruh s výjimkou odbočování, otáčení a objíždění a předjíždění.
Cituji:
V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu." Hovoří se zcela jasně o řidiči motorového vozidla. Pro kolo tedy platí ustanovení, že je povinnost jet při pravém okraji vozovky - nikoliv jízdního pruhu.
Takže situace při sjezdu z Barrandova je pro cyklistu skutečně neřešitelná, protože rovně na Smíchov lze pouze levým průběžným pruhem, nejedná se o odbočování, otáčení ani předjíždění. Na Barrandovský most taky cyklista nesmí, neboť v zákoně skutečně není nic o přístupnosti souběžné cyklostezky. Takže zde zákon skutečně situaci nepokrývá.
Pokud se jedná o předjíždění kolony popojíždějících kamionů levým pruhem, tak lze použít pouze postup, kdy se za každým druhým či třetím kamionem vrátím do pravého pruhu a opět začnu předjíždět. Jinak by se jednalo o souběžnou jízdu, kterou však zákon cyklistovi v levém pruhu neumožňuje. Co periodické schovávání se před kamion a znovu vyjíždění do levého pruhu znamená z bezpečnostního hlediska ponechávám vaší fantazii.
Teď už jsem si téměř jist, že omyl je na vaší straně.
Jenomže v momentě, kdy pravý pruh je pouze na odbočení, tak se z něho stává pruh odbočovací a průběžný pruh je ten levý, který vede na Smíchov. V tomto momentě to už není komunikace o více jízdních pruzích, ale jednom jízdním a jednom odbočovacím a je úplně jedno, že odbočovacím pruhem se stal pravý a průběžným levý.
Když si to tak zkouším vybavit co nejpřesněji, pak ta situace tam je taková, že průběžné jsou dva pruhy, které oba vedou na Barranďák, a ty dva pruhy na Smíchov jsou vodorovným značením označeny jako oddělujjící se od průběžných. Takže v tomto případě by směr Smíchov byl legální, protože bych do levého průběžného vjel za účelem odbočení. Takže jsem se přeci jen mýlil:-((. Sorry. A díky za ujasnění. Takže ještě jak legálně přes řeku?
Není Barandovský most zařazen do městského okruhu a označen značkou pro motorová vozidla?
Na kole tamtudy nejezdím a v autě občas a tuto značku si nevybavuji. K té otázce mně vede rozdělení silnic na této mapě: http://www.mapy.cz/#x=133038144@y=135780256@z...
To rozdělení na oranžové a zelené je celkem důsledné, takže mně napadá, jestli to není právě v rámci toho o jaký typ komunikace se jedná.
Tímto nechci tvrdit, že ta mapa je správná, nemusí být, pouze mně to napadá jako možné řešení, protože pokud by to tak bylo, tak by si jako kolař na most nesměl z tohoto důvodu.
Tak to netuším, podle mě je značka silnice pro motorová vozidla až za Barranďákem a na druhé straně před Zlíchovským tunelem. Ale ten kousek od Zlíchovského tunelu přes most na druhou stranu řeky není silnice pro motorová vozidla.
Není. Značka "pro motorová vozidla" stojí až na pravobřežní straně na začátku jižní spojky, tedy za sjezdem Bráník/Modřany.
Nebo přesněji: co je na mapě, nevím, ale svislé ani vodorovné značení cyklisty na mostě ani na levobřežních nájezdech na něj nezakazují.
Tím nemyslím, že bych tam jel. Já když musím do těch končin, beru to přes Zlíchov, Hlubočepy, Prokopské údolí nebo jak se to hodí, a to i za cenu desetiminutového zdržení. Barrandovský most je jako jeden z nejúchylnějších dopravníéch projektů světa příliš nebezpečný i pro motoristy, natož pro cyklistu :-)))
Hmm.. Díky za osvětu, teď už vim, že zřejmě občas porušuju jakýsi paragraf - i v našem městečku máme tříproudou komunikaci, kde později pravý pruh přechází do odbočovacího a nevim, jak jinak bych jel. Přesto bych se s četníkem asi hádal. A zatím mojí "nezákonnou" jízdu motoristé berou :o)))
S těmi kamiony - já vždycky myslel, že souběžná jízda, znamená jízdu stejnou, nebo velmi podobnou rychlostí, to co popisuješ považuju za předjíždění - a sice kontinuální :-p
ad stezka.
Cyklista není povinnen předpokládat výskyt stezky, pokud na to není žádným způsobem upozorněn. Při vjezdu na Barandovský most od Barandova není stezka nijak viditelná, nijak označená a tudíž je povinost jejího užití je nesmyslná.
Jistě. Nesmyslná, ale ze zákona platná. Z nesmyslného zákona... :-)))
Stezka by měla být ze zákona označena, to že je označena kilometr před místem, které začíná jako souběžné je nedokonalost označení té stezky. Já nejsem povinen rozlišovat, jestli chodník vedle silnice byl označen jako stezka, nebo nebyl někde před x kilometry.
Stejnou logiku lze aplikovat např u dálnic; tam je také u každého vjezdu "cedule"; pokud by tam nebyla, řidič nemůže jen předpokládat, že by to dálnice asi mohla být (může to mít všechny parametry dálnice, ale pokud tam není cedule, tak se o dálnici prostě nejedná)
Ale kdyby alespoň někde nahoře u Klokočky byla o stezce zmínka, nebo šipka k ní, tak je o čem diskutovat...
Stejnou logiku lze použít i u zákazů vjezdu. Pokud přijdeš s kolem z místa mimo silnici na silnici, na kterou je vyznačen zákaz vjezdu, nemůžeš to tušit, a proto bys neměl být postižitelný a nakonec by to mělo platit i v případě, že okolo značky zákaz vjezdu kolo převedeš, neboť jako pěší nejseš povinen respektovat a sledovat dopravní značky platící pro vozidla a do zákazu jsi nevjel, ale vešel.
No pěšky do zákazu vjezdu s kolem samozřejmě vejít můžeš bez postihu. Pokud sesedneš uz kola, je z tebe regulérní chodec.
Kdysi jsem se kvůli tomu trochu musel hádat s jedním "milým pánem" v Divoké Šárce, kde jsem u značky zákaz vjezdu poctivě sesedl z kola a kolo dál vedl. Pán argumentoval tím, že prý tam nemám co dělat, já na to, že na tom kole ale nejedu, ale vedu ho, což je rozdíl a tudíž jsem chodec. On si trval na svém a agrumentoval tím, že prý když to kolo vedu, je to to samé, jako kdybych tlačil auto do zákazu vjezdu. To mě docela pobavilo a pána jsem pak už jen musel ignorovat, jinak bych si zbytečně kazil náladu...
U toho projití zákazu vjezdu jako pěší a argumentace tím, že jako pěší nemusíš sledovat značky (což je jistě pravda), si ale nejsem moc jistý, zda by to při případném konfliktu s policií prošlo.
Mohli by se ohnat zákonem, že zákazové a příkazové značky ruší pouze jiná příkazová značka či konec zákazové nebo křižovatka. Nejsme si zcela jist, jak je to s tím místem ležícím mimo silnici, ale řekl bych,že o místě ležícím mimo silnici není zmínka, takže by člověk při argumentaci neobstál. Budu se muset mrknout do zákona.
Pro motorová vozidla to nepochybně takhle platí, neuhádal bys to. Ale s jízdním kolem to je trochu jiné, na něm skutečně můžeš přijet k silnici po nějaké lesní cyklostezce nebo jen prostě po zemědělské cestě a pokud nebude na silnic vyznačený zákaz tak tam jet na kole samozřejmě můžeš. Pokud je na nějaké silnici zákaz vjezdu a správce komunikace by nechtěl aby tam opravdu nejezdila ani kola, tak by měl zákazové značky opakovat po určité vzdálenosti podle místní situace.
Pozor, tohle ale neplatí pro dálnice a silnice pro motorová vozidla.
Podle vyhlášky č. 30/2001 Sb. platí svislé zákazové značky (tedy i zákaz vjezdu) pouze na vzdálenější konec nejbližší křižovatky.
Je zajímavé, že stejná vyhláška pamatuje na jezdce na zvířeti, neboť do zákazu vjezdu zakazuje jezdci zvíře i vést. Ale vedení kola do zákazu vjezdu nezakazuje. To znamená, že na konci nejbližší křižovatky může cyklista pokračovat v jízdě.
Je zde ovšem ještě jeden možný výklad, neboť značka nezakazuje jízdu po silnici, ale pouze vjetí za značku zákazu. v tom případě by stačilo sesednout s kola popojít za značku a pokračovat v jízdě.
Ale to už jsme u stejné absurdity, jako s tím zapínáním pásů v autě. Prostě vykukové hledali tak dlouho skulinku, až se muselo zpřesnit znění zákona, aby se předešlo slovíčkaření... Běžný šofér ale i předtím jasně věděl, že si zapne pás a jede.
Mně pořád vrtá v hlavě kudy tam chceš na tu stezku najet... Ono se na silnici co vede seshora dolů (K Barrandovu) na Barranďák může na kole ??? Měl jsem zato, že nikoli... Netvrdím, že se opravdu nesmí, ale doteď jsem si to myslel... Ale i tak mi to přijde jako čiré bláznovství, cpát se tam mezi kamiony apod.
A neni to tak, ze se tam opravdu smi a nekdo se tam chce cpat i pres to, ze vi, ze je to tam diky kamionum nebezpecne? A pak nekde kricet a nadavat?:-))) Obcas mi to tak prijde, ze si tu porad nekdo vymysli ty nejkurioznejsi trasy, jen aby mohl resit problemy a nadavat:-)))
Jak legalne pres reku...pry? No sakra pramici, ne?
To není nijak kuriózní trasa, to je trasa zcela přirozená a v situaci, kdy člověk je na Barrandově a chce do Braníka je to trasa zdaleka nejrychlejší a nejpřímější. Co se týče nebezpečnosti, jsou tam nebezpečně vyjeté koleje, to jo. Ale kamiony tam nejezdí zase tak rychle (dole by to neubrzdily) a hlavně jsou chvíle, kdy tam prakticky není provoz. Já tam třeba mnohokrát jel z návštěvy někdy pozdě v noci a za celou cestu mne žádný kamion nepředjel, jen pár osobáků bezpečně v jiném pruhu. Že ty tamtudy nejezdíš, protože bydlíš úplně jinde a jinam přece neznamená, že je ta trasa nějak kuriózní.
No ja jsem tam jel nekolikrat...nastesti autem (asi 4x) a autobusem (jeden cas skoro kazdy den). Proto se mi ta trasa zda byt kuriozni....
Kdybych bydlel nekde v okoli a musel jezdit pres tuhle vec na kole, tak se na to vykaslu. Nemusim byt za kazdou cenu tim, ktery vzdy a vsude jezdi na kole. Kdyz to nejde, tak to hold nejde.
Autem se taky nedostanu vsude, proto nekdy radeji volim kolo. A opacne by to melo taky fungovat. Proto jsem tehda pouzival autobus, ikdyz jsem tech par km mohl jezdit na kole.
Raději opakuji: mluvím o cestě v pozdních hodinách, kdy jednak tam není provoz a největší nebezpečí jsou vyjeté koleje (pokud o nich člověk neví), jednak jsou už intervaly MHD dost otravné (a auto máme v širší rodině dohromady jedno, ne vždy je k disposici). V takové situaci mi to přijde jako přirozená volba ani si nemyslím, že je to něco podivného. Ve špičce bych tam nejel ani náhodou, to bych si raději zajel oklikou přes Prokopák a užil si místního náznaku přírody.
No a nejlepsi by bylo tam jet v pul treti rano nejlepe kdyz jsou vsici prazaci na dovolene u more. To tam taky bude klid. Ale ja si myslim, ze tu resime normalni cas. Lide vetsinou jedou v ranni spicce do prace a v odpoledni spicce z prace. Prpadne se potrebuji na kole nekam dopravit pres den....
Když se budovala tramvajová trať na Barrandov, bylo možné přizpůsobit ji i cyklodopravě. Bohužel teď je tam vstup i pro chodce zakázán, i když se vedle tramvaje dá velmi pohodlně jet odděleně nahoru i dolu, dokonce to dole vede hodně blízko pobřežní cyklostezky i nájezdu cyklostezky na Barrandovský most. Jezdím tudy nahoru (porušuji zákaz), pokud jedu od Prahy, protože nahoru v pravém pruhu mezi náklaďáky by to bylo už i pro mě hustý (i když tam normálně podle pravidel smím). Dolu to jde po silnici, jedu stejně rychle jako auta, nikdo mě nepředjíždí, takže jediný nebezpečnější manévr je odbočení na Smíchov. Ale není to tak hrozné. A občas je to jak jízda po parkovišti, což je lahůdka.
No tak to je Dane právě taky ten případ. Jezdí tam i minimálně jeden vysoce postavený pražský politik. Všichni o tom mluví ale s tím zákazem tam totiž nejde hnout kvůli tomu, že si DP postavil hlavu, že by se mohl někdo zranit, až tam bude hořet tramvaj a cestující při evakuaci budou skákat cyklistům pod kola... To je tak absurdní zástupný důvod...
Hlavní důvod asi bude, aby se jim neprošoupal povrch mostní konstrukce:-))) A co kdyby tam náhodou někdo přeletěl přes řidítka a i přes zábradlí, kdo ho bude dole seškrabovat, že? To by se musela vybudovat ochranná opatření, plot apod. Ach jo, blbost je vedoucí politická síla...
Přesně o tom uvažuju pokaždé, když tam jedu. Hynku, ty míváš zprávy z kuloárů: opravdu je ten zákaz neprůstřelný? Není naděje na změnu?
Netuším. Ono je otázkou, jestli se tím vůbec někdo teď zabývá. Když napíšeš tenhle dotaz na [email protected] , tak to minimálně někomu připomeneš. Dej nám pak vědět výsledek na [email protected] .
Ještě bych měl na tebe dotaz:
Jak to děláš, když přijíždíš ke křižovatce o dvou pruzích a v řazení před křižovatkou je pravý pruh označen pouze na odbočení vpravo a levý pro odbočení vlevo a jízdu rovně. Jezdíš tedy vpravo, i když chceš jet rovně?
No samo že si stoupnu do toho, co vede rovně. Ale jestli je to v souladu s literou nebo duchem zákona, to už si tak jistý nejsem.... Myslím, že tady by pro lidi, co chtějí zákon dodržovat do písmene, určité upřesnění v zákoně pomohlo. Ne že bych ho já osobně potřeboval.
A děláš to správně, protože se jedná o řazení do pruhů před křižovatkou a ten Baraňdák a cesta na Smíchov je v podstatě to samé, je to také taková křižovatka, akorát větší, takže opět platí řazení do pruhů před křižovatkou.
Nechápu o co ti jde, možnmá se pletu, ale pokud se dobře pamatuju tak bych řekl, že tam je docela slušní krajnice a kat ji můžeš použít, když nechceš jet mezi kamiony (§ 57)
A když jedeš dolů a jedeš rovně tak tam přece platí ustanovení o jízdě křižovatkou a řazení do pruhů před křižovatkou, takže levým pruhem můžeš jet rovně na Smíchov nebo kam chceš.
Tak mám pocit, že se hodí aplikovat téměř neznámou část Zákona 361/2000.
§ 3 Základní podmínky účasti na provozu na pozemních komunikacích
(1) Provozu na pozemních komunikacích se nesmí účastnit osoba, která by vzhledem k věku nebo ke sníženým tělesným nebo duševním schopnostem mohla ohrozit bezpečnost tohoto provozu. To neplatí, pokud osoba sama nebo jiná osoba učinila taková opatření, aby k ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nedošlo.
(2) Řídit vozidlo nebo jet na zvířeti může pouze osoba, která je dostatečně tělesně a duševně způsobilá k řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a v potřebném rozsahu ovládá řízení vozidla nebo jízdu na zvířeti a předpisy o provozu na pozemních komunikacích.
§ 4 Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích
Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
b) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty, pokyny osob oprávněných k řízení provozu na pozemních komunikacích a zastavování vozidel a pokyny osob, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis, vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
c) řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.
Zkráceně: účastník silničního provozu nesmí být blbec (§ 3) a ani se tak nemá chovat (§ 4).
To by bylo na silnicich hodne prazdno:-)
Ale asi je to nejlepsi cast zakona, ktera zde jde uplatnit. Ten bordel na silnicich delaji dost casto prave blbci...a je jedno, zda je to cyklista, motorista, chodec, ....
Zkracene: je to o lidech.
Co zas hledáš složitého na tom objíždění a předjíždění kamionů ? Pokud stojí, tak je jen objíždíš. A je jedno, jestli jen jednoho, nebo rovnou celý kilometrový štrůdl. A s předjížděním je to to samé. Že se nejčastěji předjede jen jedno vozidlo nic neznamená. Může se jich v kuse předjet třeba sto, pokud jsou k tomu podmínky.
Opět - falešný pocit, že jsi NUCEN něo porušovat.
Tady myslím, že nemáš pravdu. Je rozlišené, co je objíždění a co předjíždění a co je předjíždění kolony. Zatímco pro motorová vozidla je souběžná jízda vedle stojících kamionů regulérní, pro cyklistu by to znamenalo předjíždění kolony, což už povoleno není. Ale v praxi je to fakt jedno, dá se z toho případně vykecat.
U té diskuse, jak se přelézají dvoje svodidla a díra mezi mostními konstrukcemi jsem se fakt dobře bavil. Je to směšné, ale hodně podobné té situaci, kdy cyklostezka vede v protisměru vedle komunikace. Tam to přelézání komunikace skutečně zákon vyžaduje striktně. Dobrou.
Zas mícháš jabka a hrušky. Souběžná jízda se týká POUZE motorových vozidel - a to jen tehdy pokud jedou stejně, nebo podobně rychle. Pokud ale auťák stojí, tak ho jen objíždíš. Pokud se jedná o stojící pruh jako na jižní spojce, je důležité, jestli ti něco nezakazuje vjezd do druhého pruhu. Pokud výslovně ne, smíš tím pruhem objíždět, nebo předjíždět. A vyloženě překážku (porouchané vozidlo atd) objíždíš téměř kudykoliv.
Článek je krásný příklad řešení a radění a škatulkování pro situace, kde stačí prostě normálně přemýšlet, umět se přizpůsobit , jezdit ohleduplně a předvídavě (v autě i na kole). Chybí jen označení jednotlivých kapitol "1.2.2.0" a následná integrace do generelu "Rozvoj a pravidla cyklodopravy v aglomeracích a doporučené modely aplikace pohybu na komunikacích, vydáno ministerstvem dopravy za spolupráci s komisí nemotorizovaného transportu a sekce jednostopých dopravních prostředků ". Výzkum pak jistě podpoří vývojáři hnutí "VlakoŠach" a k pranýřování se uskuteční cyklojízda. Autor traktátu má asi jen dlouhou chvíli a puzení něco třídit. Já jezdím na kole a na podobné 3,14 čoviny a kvedlání nemám prostě náladu, natož čas.S policajtama si rád pokecám, stezky by byly fajn, nejsou všude, no bóže, zákonodárci jsou mimoňové, to nezměním, co se dá dělat, jede se dál...
...hlavně že máš prostě náladu a čas pokecat s policií...a rád...
Tak už v tom začínám mít jasno. Abych se mohl považovat za toho správného pyciglistu, musim splnit několik snadných úkolů a na závěr prokázat trochu odvahy:
1. najít si pomalu velmi jedoucí kolonu kamionů a předjet je stylem - liché podjet vpravo, sudé objet vlevo (škoda, že po vstupu do Šengenu, zmizely kolony před přechody)
2. zajet někam, třeba na parkoviště u supermarketu, kde je spousta stojících aut a rychle okolo nich prosvištět - tahle "lahůdka" mi zvedne sebevědomí před dalším úkolem :o)
3. na mostě dálničního typu (naštěstí tu jeden máme) přeběhnout s kolem na zádech ve špičce přes všechny pruhy (mezeru mezi mostovkami lze překonat po nosníku veřejného osvětlení)
4. v místě, kde pod mostem vede cyklostezka, přelézt svodidla na chodník, připásat si kolo okolo pasu, překonat zábradlí a vrhnout se do hlubiny. Jediné co nevim : při tom závěrečném skoku mám křičet "Bicykl akbar", nebo "smrt politikům" ???
:o)))))))))))))))))
PS. DanSede, díky za tvé zábavné příspěvky.
Vim, ze to sem az tak uplne nepatri, ale...patri:-)
Pred chvilkou me zvedlo ze zidle tohle: http://www.novinky.cz/clanek/160494-ridici-v...
Tak misto, aby se delalo neco se zacpama, treba tim, ze se penize strci do podpory cyklistiky ve meste, tak se radeji strci do nesmyslnych kravovin. Tam prachy tecou neuveritelne snadno....
Ikdyz...takovej cas mozna par ridicu nasere a priste sednou na kolo:-)))
Pokud se to bere jako doplňující informace, tak to může být docela dobrý. Někdy ale ta informace může být deprimující, někdy zase celkem radostná.
....ale nakonec uplne zbytecna:-)
Myslim, ze by se naslo spoustu jinych a hlavne uzitecnejsich veci, kam strcit penize. Zvlaste, kdyz se porad rve, ze penize nejsou. Ale na blbiny jsou.
Jedine jsem nepochopil...jak ta tabule vi, kam jedu, kdyz mi pak rekne, za jak dlouho tam budu?:-))))
Ale jo, máš pravvdu, souhlasím s tebou.
Taky jsem přemýšlel jak vědi kdy tam budu, ale pokud část lidí jede do Chuchle a část do Bohnic, tak se dá docela odhadnout kdy tam dojedou :-)
No jooo, ale co kdyz jedu do Budejovic:-))) Proste je to na prd. Spis k nasrani. Kdyz stojim v kolone, tak proste stojim. Pustim radio a cucim ven. Ale takhle me to jen nasere, pac budu vedet jak dlouho v te kolone budu stat a cucet ven:-)
Oni tam pisi neco o tom, ze neinformovany ridic je nervozni. No ja nevim, zda to nebude naopak....
To je jedno, že chceš do Budějovic, prostě pojedeš taky do Chuchle :-)
Asi budu cynický,ale moje zkušenost z republiky je ta,že za mnoha "novinkami" stojí výrobci,dodavatelé etc.
Konkrétně tato záležitost(fabuluji):výrobce tabulí odhaduje kšeft za cca 50 mil. Kč a tak dá 5 milionů na namazání příslušných jedinců,kteří se již postarají o protlačení a realizaci.
Jo...to naprosto chapu. Jukni do vedlejsiho vlakna o cene cyklostezek. Tam se to ted taky probira:-)))