reklama

Město na kole - na hraně zákona (1.)

Každý, kdo používá kolo ve městě, přistupuje na tichou dohodu - pokud nechci ohrozit sebe nebo ostatní, musím občas porušit zákon. Následující text není návodem, jak porušovat zákon. Měl by vám pomoci vyrovnat se s faktem, že to děláte.

Datum: 30.01.2009
Autor: Redakce
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    souhlasím, silniční zákon, dopravní značení a jiná nevhodná cyklistu omezující nařízení beru jen soubor víceméně doporučených opatření, která se vylíhnula v mozku byrokrata. dopravní situaci je třeba řešit pružně, s hojným využíváním vlastní hlavy a zkušeností : - )

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: vladaza
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    "V některých případech cyklistům přikazuje chovat se nebezpečně nebo neprakticky. Například když stanovuje obecnou povinnost jet co nejvíc vpravo bez ohledu na šířku pruhu, parkující auta, apod."
    Tak nevím, jestli se jedná o nepochopení zákona nebo o demagogii. Formulace je při pravém okraji vozovky, nikoliv "bezprostředně", "těsně" apod. Je zřejmé, že tím chtěl dát zákonodárce prostor pro vyhýbání se kanálům, dírám, písku, "dveřní zóně".

    Jízdu po chodníku nelze povolit, pak by mohli nějací pitomci uspořádat cyklojízdu skrz vánoční trhy na náměstí třeba. Toleruje se spousta nezákonného jednání, pohyb dítěte po liduprázdném chodníku patří mezi ně. Zákon nemůže nikdy popsat nespočetné množství situací, které život přináší.

    Když si cyklisti vybojují cyklostezky, mají je používat. Jaké kolo si zvolí k dopravě po cyklostezce je jejich věc. Majitelé Ferrari si taky nestěžujou na obrubníky a koleje.

    Podle mne hledá článek problémy tam, kde žádné nejsou.

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: Joe-CUBE
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Souhlas,překvapují mě hlavně stále opakované diskuze ohledně ježdění vpravo.Nikde není definováno jak daleko od okraje vozovky a platí to i pro vozidla(motorová).

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: jinec
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        ...zachovat bezpečný odstup. Když tě šofér nabere na otevírané dveře, vina je na tvé straně. Probíralo se to tu nedávno.

        [ Zpět ]
        Datum: 30.01.2009
        Autor: Howgh
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Mimochodem, díky povinnému celoročnímu svícení jsou cyklisté pěkně neviditelní a zvláště ve dne není vůbec problém je přehlédnout.
          5W je výkon parkovaček, ale takto označené má být stojící vozidlo. Jedno světlo jedoucího vozidla má minimálně nějakých 25W (světla pro denní svícení, ale taková jsou rozsvícena minimálně dvě).
          nejde o to, komu se podaří ujet, koho chytnou, a koho nakonec odsouděj k náhradě škody. Jde jen o to nebýt nebezpečný sobě a svému okolí. Pokud svítím méně než 25W, musím počítat s tím, že jsem pro ostatní neviditelný...

          [ Zpět ]
          Datum: 30.01.2009
          Autor: Joe-CUBE
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Definice "probíralo" mě neuspokojuje,to bylo pouze konstatováno.Pro mě je jednoznačně dáno,jak se má řidič při otvírání dveří chovat.
          Jaký důvod by hovořil pro vinu řidiče(v tomto případě cyklisty),když na vozovce mu do dráhy někdo otevře dveře auta?

          [ Zpět ]
          Datum: 30.01.2009
          Autor: jinec
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            podle toho, co mě učili v autoškole tak by to měla být vždycky chyba toho, kdo otvírá dveř. Pokud je otvírá di vozovky, tak se prostě musí přesvědčit, že může. Od toho má v povinné výbavě zrcátko...

            [ Zpět ]
            Datum: 30.01.2009
            Autor: Jurimír
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Naprostý souhlas.

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: jinec
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Přesně tak.

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              .ten cyklista byl označen jako viník, že si nedal bezpečný odstup. Slyšel jsem to v radiu před zhruba rokem. Žel nemám žádný důkaz..

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: Howgh
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                no ono jde asi i o to, kde to bylo a tedy kam otevíral ty dveře. Jestli do vozovky, tak je to jasný, ale kdyby třeba ty dveře i otevřený nepřesáhly odstavný pruh, pak by to cyklistova vina být mohla, protože v něm neměl jet..... Ale obecně jestli jede po vozeove a někdo otevře dveře do ní, tak by to měla být chyba toho, kdo je otevřel...
                Jenže je fakt, že už jsem viděl víc pro mě nepochopitelných rozsudků :o(

                [ Zpět ]
                Datum: 30.01.2009
                Autor: Jurimír
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                Nelze posuzovat podle jediného případu. Nevíme jaké vlivy do toho promlouvaly... Kolegu s autem nabořilo jiné auto zezadu - a i když ten vzadu neměl ani platný estékáčko, tak to na něj hodili (složitější na vysvětlení) a čekali jak se bude bránit. Byli to kamarádíčkové z úřadu.
                Obecně stojící vozidlo, tedy vlastně překážka v provozu, nebo kdokoliv jiný z chodníku nebo krajnice nesmí ohrozit projíždějícího. Ani tím, že mu vstoupí, nebo otevře dveře bezprostředně do cesty.
                Něco jiného by bylo, pokud by dveře byly už chvíli otevřené a dotyčný cyklista ladil empétrojku, čuměl po ftákách, nebo spurtoval s čelem na představci a napral to do těch dveří. To by byla jeho vina.
                Jak to tehdy bylo ? Ale přesně a komplexně ?

                [ Zpět ]
                Datum: 30.01.2009
                Autor: ronda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            ZÁKON O SILNIČNÍM PROVOZU
            (znění účinné od 1. dubna 2008)

            § 26, odstavec (1)

            Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo
            vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících
            nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: Petrun
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Co je to za blbost! není a nikdy nebyla !!!

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Autor: Petrun
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            ....jak tak o tom přemejšlím....on to asi jenom řekl brněnský policejní mluvčí při nezávazném klábosení v radiu, a kromě toho už před nejmíň rokem..

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: Howgh
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              mluvčí toho kolikrát nakecaj... mají to nakonec v popisu práce :-))

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Tak to jo. Mluvčí neví o výkonu vůbec nic :-(

              Tohle znění je totiž naprosto stejné jako to které bylo před novelizací.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: Petrun
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Co myslíš tím ""pohyb dítěte po liduprázdném chodníku" ? Jestli Ti jde o jízdu na kole, tak do 10 let dítěte to zákon vysloveně povoluje...

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        Měl jsem samozřejmě na mysli dítě jedenáctileté;-)

        [ Zpět ]
        Datum: 30.01.2009
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Jistě, takhle na ulici, jeho rodiče nikde, bez dokladů jeho totožnosti (které takové dítě samozřejmě ještě nemá), to u takového dítěte fakt zjistíš přesně :-)

          [ Zpět ]
          Datum: 30.01.2009
          Autor: Jarda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            To je přesně ten případ, kdy není účelné zákon dogmaticky vymáhat.
            Pak také by mohlo být v zákoně 56 dalších odstavců, že pokud je chodník širší než 2,85 metrů a daným úsekem projde méně než 1,5 chodců za minutu, tak tam může jet cyklista. musí mít ovšem šířku řidítek maximálně 665mm, jet rychlostí maximálně 24 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. (A odkaz na definici pojmu "úsek").
            Že žiletkáři (kde žiletka je kolo s řidítky typu "berany", "koza" nebo kombinovanými časovkovými řidítky a současně s plášti nebo galuskami o maximální šířce 28mm) můžou jezdit po silnici i podél cyklostezky. Musí však přitom mít vyholené nohy. Maximální tolerovaná délka chlupů je 0,5mm a to po celé délce od konce pindíka v neexcitovaném stavu po kotník.
            To mi přijde lepší nechat zákon jak je.

            [ Zpět ]
            Datum: 30.01.2009
            Autor: Joe-CUBE
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Asi tak :-)
              To máš to samé jako s povoleným poloměrem hran na brzdových pákách :-) By mne zajímalo jestli cajti k tomu u sebe nosí nějakou měrku :-)))

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                To určitě, byl jsem svědkem toho jak si nedokázali poradit s bábou co na kole prokličkovala mezi spuštěnými závorami na železničním přejezdu. Policajti stáli s autem u závor na druhé straně, když kolem nich projížděla tak na ni ze staženého okýnka cosi halekali a bába je okázale ignorovala.

                [ Zpět ]
                Datum: 30.01.2009
                Autor: Aviatik
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      stopro souhlas

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: ronda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Naprostý sopuhlas.
      Nevím co dělá autor článku, ale připadá mi jako naprostý ignorant v kombinaci s právním demagogem.
      Navádění k porušování zákonů a dopravních předpisů a k jízdě v protisměru mi připadá přímo úchylné. Není mi jasné jaká bude reakce takhle navedeného cyklisty když proti němu pojede auto a neuhne a nebo potká policistu ce smyslem pro pořádek, totéž platí i v dalších podobných případech, a o tom se už nějak nezmiňuje.
      Skutečně autor hledá problémy kde nejsou. Některé dopravní situace by asi bylo možné vyřešit líp, ale to není problém zákona, ale jen místní úpravy a tedy místních úředníků.
      Je-li místní problém v dopravě řešitelný tak stačí přimět místní úředníky aby to vyřešili a jestli to není rozumně řešitelné, tak je to jen plané naříkání.

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Začnu prosbou o sečkání na závěr článku. Zveřejnění jen první poloviny tomu neprospělo. A odpovím na poslední větu: Problémy jsou a ty jsi šťastný člověk, když je nevidíš - kéž bych měl stejné štěstí. Jezdil bych v pohodě po městě všude, kde potřebuju, a byl bych se silničním zákonem i místními úpravami navýsost spokojený. :-)
      Ad pozice vpravo: To znění zákona je, pokud jde o pozici cyklisty, prostě nejasné. Dobrá, my svá práva známe - ale znají je i ti řidiči? Cyklista si to ustanovení vyloží tak, že smíme jet natolik vpravo, jak je to bezpečné. Jenže řidič si může říct, že ta formulace znamená pro cyklistu lízat obrubník a takové chování může po předjížděných cyklistech vynucovat. Už na mě řvali, ať zajedu ke kraji: na kruháči, i při jízdě podél zaparkovaných aut. Nechci se dožít okamžiku, kdy mi to někdo bude chtít naznačit nárazníkem.
      Ale to je jen konkrétní, drobný detail, ukazující na to podstatné: že silniční zákon se o poctivé zařazení cyklistů do provozu v zásadě nezajímá.
      Jízdu na chodníku nelze všeobecně povolit - netvrdím nic jiného. Chtěl jsem vyjádřit, že vlivem příšerných místních úprav se některých místech po chodníku musí. To ale přece neznamená, že by se smělo po chodníku jezdit, kdekoliv se cyklistovi zamane.
      O tvém nesouhlasu s cyklojízadmi vím, to nemá se zákonností při běžné jízdě při městě co dělat. Ostatně, cyklojízda přes vánoční trhy by byla fajn, třeba bych si tam při strkání kola mezi stánky koupil trdlo, které bych pak při pokračování jízdy konzumoval.
      "Toleruje se spousta nezákonného jednání..." Jistě. Ale pokud zákon neumožňuje jinak přirozené věci, spoustu lidí od městské cyklistiky odradí. Dítě do 12 let po chodníku jezdit může (to už tu psali). Jeho rodič ne.
      Taky souhlasím, že zákon nemůže upravovat všechno. Ale právě proto by neměl obsahovat zákazy, jejichž dodržování pak státní moc v praxi ani nemíní vynutit (vede to k selektivnosti, když si na tebe zasednou, omlátí ti o hlavu i věci, které 98% národa projdou čistě proto, že se o ně státní moc nezajímá). Ostatně - když se budeme ptát, proč se cyklisti ve městě tak strašně cpou na chodníky, a jak tomu zabránit, tak dostaneme odpověď, která leckoho nepotěší.
      "Když si cyklisti vybojují cyklostezky, měli by je používat." Zeptám se, kolik procent délky cyklozařízení (stezek, pruhů) na území města, které znáš, je použitelných pro dopravní cyklistiku, třeba pro cestu do práce. Je to 50%? - to bych tomu městu fandil. Kolik cyklostezek vedených podél hlavní ulice nemá na každé odbočce v lepším případě přejezd pro cyklisty (=dej přednost v jízdě), v horším případě přechod pro chodce (=sesedni z kola)? Kolik takových cyklostezek není jen bývalým chodníkem opatřeným cedulemi "stezka pro chodce a cyklisty"? Cyklostezky ve městě u nás nebývají to, co by si cyklisti přáli - ostatně mám dojem, že ty bys dal u takového cyklochodníčku dal taky přednost normální plynulé jízdě v provozu.
      Majitelé Ferrari nepoužívají své auto k denní dojížďce do zaměstnání (a pokud ano, tak si na ty koleje asi opravdu nemají důvod stěžovat). Předpokládám ale, že majitelé kteréhokoliv auta by si trošku stěžovali, kdyby jim magistrálu zúžili do jednoho pruhu, donutili je objet blok, vjet na chodník a seskočit z obrubníku, a teprve pak pokračovat k hlavnímu nádraží.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2009
      Autor: Vratislav
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        No u nás v Brně je cyklostezka podél Svratky, od Pryglu po nějaký obchodní centrum na jihu, a pár dalších. Řádově srovnatelně km je tu silnic pro motorová vozidla. Zajímalo by mne, kolik osobokm přepravených motorovými vozidly denně připadá na km dálnic a silnic pro motorová vozidla na území brna a kolik cyklistokm připadá na km cyklostezek. Bylo by hned vidět, která investice je důležitější.
        Zbytek jsou komunikace společné, které bez problémů užívají společně všechna vozidla. Tedy já problémy nemám, jako cyklista vůbec, jako řidič akorát čekám kdy srazím opilého neosvětleného cyklistu v protisměru, ale to je dáno mým bydlištěm poblíž Bláhovky.
        Ale možná je to tím, že problémy nevyhledávám. Na mě na kole nikdo neřve. Asi protože nikomu zbytečně nepřekážím a na kruháku jezdím při pravém okraji, stejně jako všude, jak mi ostatně ukládá zákon.
        Víc komunikací vyhrazených pro cyklisty se sem moc nevejde, to bys musel přesvědčit středověké stavitele centra a předválečné architekty přilehlých čtvrtí, aby počítali s provozem tramvají, automobilů, nákladní dopravy, chodců, a ještě mysleli na cyklostezky a cyklopruhy, a nechali víc místa mezi budovama.
        Takže nemotorová vozidla u nás musí holt sdílet komunikace buď s chodci nebo s motorovými vozidly. Co ti přijde logičtější? Ještě by mohli chodci sdílet prostor (například chodníky) s motorovými vozidly a zbytek komunikací (vozovky) by zůstal vyhrazen pro cyklisty:-D

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2009
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Poměr účelnosti vynaložených prostředků na počet aut a cyklistů by mě taky zajímal. Když střelím od boku, že kilometr cyklostezky stojí zhruba mega, kilometr čtyřproudovky může stát kolik? Padesát milionů? Sto? Tak z toho vychází, že cyklostezky mají smysl všude, kde jsou intenzity cyklistů na padesátině až setině intenzit aut. Kolik je v Brně cyklistický modal split nevím (mimochodem, ono se to přesně neví ani v Praze, kde se sice sčítá, ale odvodit z toho nějaké konkrétní číslo není zrovna jednoduché). Jenže ony se ty cyklostezky podél rychlých ulic stejně stavějí spíš proto, aby se cyklisti na těch ulicích, kde se jezdí 70+, nemotali, tedy v podstatě jako bezpečnostní opatření pro zajištění bezpečnosti automobilového provozu.

          Neosvětlené cyklisty bych střílel. Pokud někde "překážím" tím, že jedu prostředkem pruhu, tak proto, aby mě řidiči zezadu nezkoušeli předjet, když se tam nevejdou. Na kruháku pojedu vždycky prostředkem pruhu, aby mě nějaké pako sjíždějící o výjezd dřív nevzalo s sebou.

          Běžní, denní dopravní cyklisti by samozřejmě měli sdílet prostor s automobily, děláš to ty, já, všichni, kdo chtějí po městě jezdit rychle. Jenže existují ulice příjemné a nepříjemné, existují cyklisti zdatní a cyklisti méně zdatní. Na kole by po městě nemuseli jezdit jen zdatní mladíci, ale i staří lidé, děti, případně začátečníci, kteří jsou rádi, že se plazí u kraje a takový manévr, jako třeba odbočení vlevo na čtyřproudovce je pro ně nemožný. Aby se takoví na ulici vůbec odvážili, musejí se ty ulice nějak minimálně upravit. Nemusí to být hned cyklostezka nebo vyhrazený pruh, existuje řada drobností, které se na ulici vejdou už teď, aniž by se muselo něco moc měnit: Chlívek na nepřímé odbočení, předsunuté stání, společný signál pro chodce a cyklisty (u nás nelze), víceúčelový pruh (tedy oddělit ze stávajícího pruhu 1 metr vpravo, vlevo zůstane místo na osobáky a nákladní auto nebo autobus smí zabrat pruhy oba - u nás opět nemožné), nebo omezení rychlosti na 30. Na rozumně upravené ulici se cyklisti cítí v bezpečí, auta je respektují - a cyklisti pak nemají důvod utíkat na chodník.

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Autor: Vratislav
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Námětů máš pytel, tuším že se angažuješ v nějaké organizaci - tak ty praktické změny prosazuj přes politiky a úřady ! A nedělej té organizaci ostudu tím, že na frekventovaných a oficiálních webech budeš prezentovat návody k porušování platných předpisů. Tím to jedině předem odepíšeš. Budou tě brát jako neseriózního partnera.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: ronda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Už jsem psal v jiném vláknu. S tímhle nemám problém, vyřešil jsem si to sám se sebou. Jestli jsem mám stát seriózní tím, že se budu přetvařovat, říkat "chovejte se jak ovce", kázat vodu a pít víno (protože sám jezdím přesně tak, jak jsem v tomhle článku popsal), tak to raději budu ten neseriózní, u kterého ale všichni vědí, co od něj mohou čekat.

              Můj cíl je získat pro jízdu ve městě co nejvíc cyklistů, protože bez lidí, co jezdí na kolech v ulicích, nemá nějaká snaha o změny zákona nebo stavební úpravy smysl. Když bude jezdit na kole po městě 2x tolik lidí, než teď, půjde na město, městské části a parlament dvojnásobný tlak.
              Skutečnost, že se po městě nedá pořádně legálně jezdit, může být pro některé lidi rozhodující. Když je zbavím té obavy, řeknu "půjde to, když nahradíte ta neplatná ustanovení zákona vlastním řádem", tak třeba někteří jezdit začnou.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: Vratislav
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          V Brně teda nemáme cyklosteyku žádnou - všechno jsou to stezky pro chodce a cyklisty. Není tedy povinnost je používat. Toho využívám na Botanické, protože věčně slézat z kola a znovu nasedat na těch nejméně pěti přechodech se mi opravdu nechce. Konzultovala jsem to s policisty a ti mi opravdu potvrdili, že mi mohou pouze doporučit použití stezky pro choce a cylisty ale zákon neporušuji, jedu-li po silnici. Jinde v Brně stezky využívám.

          [ Zpět ]
          Datum: 04.02.2009
          Autor: Neregistrovaný uživatel (piškot)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            tak až se pořítíš po pruhu pro cyklisty z Kohoutovic ke křižovatce (- odbočce doprava do kopce na Lískovec) vezmi to radši po auto-pruhu. Cyklopruh končí bez výstrahy šikmo postaveným obrubníkem. Mám dojem, že se tam ještě nikdo nezabil. Už jsem to někde tady psal.

            [ Zpět ]
            Datum: 04.02.2009
            Autor: Howgh
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Máš to obráceně, cyklostezku používat na kole nemusíš, ale stezku pro cyklisty musíš, pokud je vyznačena. Jeden policajt ti něco sice jen doporučí, ale o kus dál jiný ti oprávněně dá pokutu za nepoužití stezky.

            [ Zpět ]
            Datum: 04.02.2009
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        "Ale to je jen konkrétní, drobný detail, ukazující na to podstatné: že silniční zákon se o poctivé zařazení cyklistů do provozu v zásadě nezajímá."
        To opravdu ne. Silniční zákon (plným názvem "Zákon o pozemních komunikacích" 13/1997) je technicko-organizační norma upravující pozemky, vlastnictví, stavební řízení a právo užívání.
        Poctivé zařazení cyklistů do provozu, tj. řádný technický stav včetně osvětlení, povinnosti řidiče, jako například nejezdit vožralej, po chodníkách a v protisměru, je především starostí a odpovědností jednotlivce. Teoreticky by na to měla dohlížet policie, ale ta se raději věnuje buzeraci řidičů, neb je to snadnější a výnosnější.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2009
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Tady jsme si nerozuměli. Silniční zákon chování cyklistů neupravuje dostatečně prostě tím, že nezná určité konkrétní místní úpravy, které by hodně pomohly vybudovat řešení sloužící cyklistům levně - to, co je podle našich norem, je tak drahé, že se to pak prostě nevyplatí udělat.

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Autor: Vratislav
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Obávám se že přístup ve stylu "mám právo porušit to ustanovení zákona které považuju za špatné" je cestou do pekel nebo aspoň do anarchie. Je bohužel dost lidí kteří považují jakékoliv zákony šmahem za buzeraci a omezování svobody.
    Ještě že tam zaznělo že by si měl být člověk vědom že může být po právu popotahován a sankcionován. (já osobně tu a tam projedu cca 50m jednosměrkou v protisměru když tam zrovna nic nejede, jinak samozřejmě ne)

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: Aviatik
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      .......a když je místo kam možno uhnout , kdyby něco jelo proti mně

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: Howgh
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        To samozřejmě, to se s dostatečným předstihem změním na chodce vedoucího kolo po chodníku.

        [ Zpět ]
        Datum: 30.01.2009
        Autor: Aviatik
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Az se budem k sobe chovat jako lidi a ne jako prasata, nebudem takovehle ptakoviny resit. Bohuzel zmenu z prasat na lidi zadnej zakon nezrychli a nepomuze. Tam je to jen o lidech.
    PS: Neberte si to osobne. Zde je mnohem vice lidi nez prasat:-)

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Bohužel máš pravdu :-(

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        Bohužel nemá, je víc prasat než lidí:-)))

        [ Zpět ]
        Datum: 30.01.2009
        Autor: DanSed
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Se článkem souhlasím. Klíčové je jak cyklista umí jezdit, co už zažil atd a taky provoz kolem něj. Zákon nezakazuje odbočit na chodník když si nevěřím ale po tom chodníku musím kolo vést.
    I když už jsem se narodil jako cyklista tak se občas nestačím divit co za "hovádka" na kolech jezdí a pak si říkám že plechovkáři (popř. karbonáři) to fakt nemaj jednoduchý. Já se snažím jezdit co nejvíc předvídavě a když cejtim že nějak ztrácim přehled tak ze silnice radši vypadnu. To ovšem neznamená že když si nějakej začátečník plechovkář myslí že na ten kruháč ještě stačí vjet nebo že jsem na hlavní ale ještě dost daleko a "nasere se mi tam" že začnu brzdit, prostě tam vjedu těsně před něj, nebo co je o dost častější že mi tam stihne těsně vjet ale než se stačí rozjet alespoň na 50 tak mu udělam takovou nepříjemnou myšku a hóóódně si ho zbrzdím :) k tuctuc blbečkům a frajírkům se chovám tak jak oni ke mě - hehe
    Možná si říkáte nebezpečný ale sakra výchovný. Navíc bych nešel do akce ve který bych si nevěřil ;)

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: Neregistrovaný uživatel (já já já jenom já)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      Vazne jsi ten nejpovolanejsi k tomu, abys nekoho vychovaval, je to z tveho prispevku hned poznat.

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        Tyto komplexy jsme zde již zažili,že?

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2009
        Autor: jinec
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Teď jsem si všimnul té jedničky v závorce. Ono se asi těch krapet populistických a trochu demagogických věčných kolovrátků na nás chystá celá sériel... Pane Vratislave, za co ??? :-)

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: ronda
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      "To vás Pánbůh trestá, že se nemodlíte!" :-)
      Ne, vážně: Původní článek na prahounakole byl moc dlouhý, tak byl redakčně rozseknut vejpůl. Hm, a moc to tomu neprospělo.
      Prosím, počkejte se soudy, až to tu bude celé, tenhle rozvláčný začátek má svoje důvody.

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Autor: Vratislav
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        Počkám si tedy na druhý díl, ale zatím mohu říct, že tímhle způsobem si tak trochu s....e do vlastního hnízda.
        U nás postavili krásný most, který spojil sídliště s cyklostezkami s centrem (most povede nad čtyřpruhovou silnicí a dvojkolejnou železniční tratí). Ptal jsem se zodpovědného úředníka, proč tam neprotlačil i cyklostezku nebo vyhrazený pruh pro cyklisty, že by to hodně vyřešilo. Krčil rameny a pak řekl, že cyklisti můžou po mostě bezpečně jezdit (a opravdu jezdí) po chodníku.

        Možna, kdyby cyklisté dodržovali zákon a tlačili se spolu s auty po vozovce, tak by i řidičům aut začalo vadit, že cyklisté nemají svůj prostor a začali by ho i oni vyžadovat.

        V nejbližší době se začne stavět druhý most. A cyklisté zase utřou :(

        [ Zpět ]
        Datum: 30.01.2009
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Já ti rozumím, ale to přeci není žádné řešení, posílat cyklisty na čtyřproudovku drtit lebky kvůli nějakému lobyingu za cyklostezku na mostě! Většina cyklistů ve městě navíc za nic nelobuje a prostě chce dojet z jednoho místa na druhé.

          [ Zpět ]
          Datum: 30.01.2009
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            A cyklistická infrastruktura nemá vznikat proto, že ,,lidem v autech vací cyklisté na silnici'', to je úplně zcestná myšlenka...

            [ Zpět ]
            Datum: 30.01.2009
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Sice zcestná, ale nejsnáz průchodná

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                Možná průchodná, ale vůbec nikam nevede. Přeci lidé v autech se musí s lidmi na kole naučit žít, sdílet jeden prostor, neposílat se navzájem někam pryč. To je skoro úplně opak toho, co je pro rozšíření cyklistiky, zlepšení bezpečnosti a všeho toho okolo důležité.

                [ Zpět ]
                Datum: 30.01.2009
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Proto jsem tam psal, že by to vadilo "i" řidičům. Byly by to další hlasy, hlasy navíc, pro cyklisty, co chtěji bezpečný prostor.

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Za prvé nechci nikam nikoho posílat. Jak píše autor článku, každý podle svých schopností a zájmů.
            Za druhé je to konkrétní příklad a nelze ho aplikovat obecně.
            Za třetí jsem bez závazků, mezi auty zatím jezdit dovedu a předpokládám, že takhle osobně zvýšuji povědomí řidičů o tom, že po městě se dá jezdit i nakole.

            [ Zpět ]
            Datum: 30.01.2009
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              To určitě zvyšuješ, to je moc důležité, ale v té chvíli přeci chceš, aby tě řidiči tam akceptovali, ne aby tě vyhazovali někam pryč na cyklostezku. Nechápu jak to má zároveň posloužit výstavbě cyklostezky (kterou jako cyklista ale chceš, protože to je pro tebe bezpečnější a příjemnější).

              [ Zpět ]
              Datum: 30.01.2009
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Nevím jestli to platí pro celou republiku, ale pokud vím, tak v nějakém zákoně, normě či co, je něco o tom, že pokud se staví něco nového, dělají stavební úpravy apod., tak by mělo už být povinností do toho nějak zamontovat i cyklistickou infrastrukturu... Samozřejmě ale jen v místech kde to má opravdu význam...

          Takže jestli je to tak jak si myslím, tak je tenhle most/paskvil možná slušně právně napadnutelný... Teď jen kdo se toho ujme ;-)

          [ Zpět ]
          Datum: 30.01.2009
          Autor: Jarda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Nevím o jaký most jde a jaká tam je dopravní situace, ale troufám si tvrdit, že kdyby nebyl podle předpisů, tak by ho neschválili k provozu. Je lepší když je vyznačená cyklostezka, ale není to nutné, většinou dostatečně stačí širší krajnice.

            [ Zpět ]
            Datum: 30.01.2009
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Jasně, tohle je také řešení. Jinak ale asi víš jak jsou tady zákony pružné, hlavně když se týkají nějakých povinností státu...
              No, a jinak o ne moc regulérním provedení mostu asi hovoří ta pokrčená ramena samotného úředníka... Kdyby to bylo v pořádku, tak nebude posílat cyklisty na chodník a nabádat je tím k porušování jiného zákona...

              Samozřejmě ale oba nevíme jak to tam ve skutečnosti vypadá, takže soudy radši nechám na místní, kteří toho budou vědět asi více.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                No, jízda po chodníku je ledaskde dost nebezpečná a na mostě zvlášť. Já sám to nesnáším a když jdu po chodníku tak cyklistovi proti moc prostoru nenechám a vím o lidedech, kteří cyklistu letmým bodyčkem klidně pošlou z chodníku do vozovky.
                Je myslím, že pro všechny je bezpečnější, jet svižně po silnici než pomalu se ploužit po chodníku a čekat kdy do tebě někdo vrazí.
                Bohužel je hodně úseků silnic, které ani po rekonstrukci nemají alespoň krajnice.

                [ Zpět ]
                Datum: 31.01.2009
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Žádný takový zákon ani norma není. V Praze existuje jakési usnesení Rady HlMP z roku 2003, které ukládá vytvářet ,,vhodné podmínky pro cyklistickou dopravu'', ale to ve městě, které je schopno otočit svůj názor na spoustu jiných věcí v řádu měsíců, neznamená vůbec nic.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              O.K., tušil jsem, že to bude trochu jinak...

              Dík

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                Mohl by být, v jiných zemích tok mají. Nevím přesně jakou úpravou, ale třeba v Dánsku nebo v americkém Oregonu opravdu platí, že s každou komunikací se musí souběžně budovat i něco cyklo-.

                [ Zpět ]
                Datum: 31.01.2009
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                       

                  Mám dojem, že za masivním rozvojem cyklostezek v Sasku je také něco podobného, ale s jistotou to nevím.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.01.2009
                  Autor: petrp
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                       

                  A kolik lidí pak jezdí po těch stovkách kilometrů něcocyklo- podél dálnic?

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.01.2009
                  Autor: Joe-CUBE
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                         

                    Tak podél autodráh v polích asi málo, těch je oproti jiným komunikacím zanedbatelný počet. Třeba v tom Oregonu to chtějí teď změnit, aby např. u komunikací čistě pro motorová vozidla se tohle neaplikovalo a místo toho se vyhradila v rozpočtu té stavby částka, která se dá na výstavbu cykloinfrastruktury někde jinde.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 31.01.2009
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Hmm, tak s tím mostem je to bída. Zvláštní, že ten úředník v zásadě nabádá k porušování zákona - lidi, kteří jsou takříkajíc "v branži" si na tohle dávají hodně pozor. Asi to nedal písemně? Kdyby ano, je to přímo na rozmáznutí v místním plátku. "Město navádí k porušování zákona", to zase nezní tak špatně, ne? :-) (ovšemže neznám místní podmínky, dovedu si taky představit, že jakákoliv kritika města v tisku může být nemožná)

          Někdy taky funguje město docela obejít a obrátit se rovnou na projektanta - a nebo rovnou tlačit na obou frontách. Ale radit nemůžu, s přímým nátlakem zkušenosti nemám, od toho jsou jiní matadoři...

          Konečně, město by mělo mít nějaký generel cyklistické dopravy, nebo něco takového. Prvotní snaha cyklistické veřejnosti (v podstatě nátlakové skupiny prezentované několika aktivisty, jinak to nefunguje) by měla být dohodnout se s městem na nějakém generelu, nebo zahrnutí cyklistiky do územního plánu. Zkrátka, aby bylo samotné město vázané alespoň formálně svým vlastním rozhodnutím pro cyklistickou dopravu něco dělat.

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Autor: Vratislav
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Shrnu to za všechny reakce najednou.
            Most je v pořádku :) Ve výsledku to budou dva dvoupruhové mosty. Teď stojí jeden a jezdí se na něm obousměrně, chodník má tudíž jen na jedné (vnější) straně.
            Generel cyklistické dopravy tu máme od začátku 90. let. Cyklistické stezky jsou zaneseny i do územního plánu. Podle mě tu bohužel jsou ale dva rozdílné postoje na výstavbu cyklostezek. První je přehlíživý, takže mám pocit, že někteří projektanti stezky ÚP nerespektují a pokud je na vedení v místě stavby Magistrát (Odbor dorpavy nebo hlavní architekt) upozorní ve vyjádření, tak mu dokážou lehce vysvětlit, proč tam stezka být nemůže. Bohužel Magistrát nemá (nebo nechce mít) dostatečnou páku na stezce trvat.
            Druhý postoj, který zastávám já, vždy respektovat ÚP a navíc do každé větší, významnější stavby cyklistickou infrastrukturu zařadit, pokud je to nějaký přirozenější tah pro cyklisty. Přesně tak jak to dělají např. v Plzni. Vedení stezek dle ÚP nemusí být už aktuální a za další stavba cyklistických stezek je minimálně vklad do budoucnosti, kdy prostě cyklistů bude víc.
            Na obranu teho mostu je nutno říct, že dle ÚP na něm stezka být neměla. Ta má vést buď po vedlejším mostě pro pěší, který obnáší na každé straně schody jak do čtvrtého patra, nebo na druhé straně od silničního mostu po opět lávce pro pěší a cyklisty, která ovšem dle nových záměrů má končit v prvním patře obchodního centra, takže tam cyklisty nepovolili vůbec. Už se těším, jak jim jako cyklista-chodec budu chodit kolem obchodů typu Palác Flóra v Praze. I tvořitel generelu uznal, že to byla chyba tento most nebrat pro pohyb cyklistů v úvahu.

            Tuším, že v normě o Projektování místních komunikací je v úvodu věta, že při navrhování nových staveb by měly být zohledněny potřeby všech uživatelů a účastníku silničního provozu. Ale je to tvrzení obecné a normy nejsou, jak se říká, směroplatné :)

            Jinak si dovolím přepokládat a tvrdit, že čím víc se cyklistů bude na vozovce tlačit s motoristy, tím větší tlak bude pro ně udělat stezku a ten tlak bude i od motoristů. A to nejde o netolerantnost, ale o rozdílné technické možnosti obou druhů dopravy.

            Mě osobně zákon nevadí, protože i na vozovce mi poskytuje dost práv na slušnou jízdu. Jde většinou o ta samá práva jako mají motoristé, ale já jsem ten pomalejší a obratnější, takže motoristé jsou ti, co jim můj pohyb ve vozovce vadí. Zlepšení pro mě osobně by byly vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, to ale zase není řešení pro pohyb turistických cyklistů a cyklistů dětí.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Trochu mě zarazilo, že autor článku vyvodí ze svého předchozího textu, že jím bylo dokázáno, že má pravdu, že porušovat zákon je v pořádku. Dost sebevědomé. Nicméně principielně souhlasím.
    Člověk je povinen používat mozek a dodržovat pouze ty zákony, pravidla a nařízení, která uzná za správná. To vše za předpokladu, že svým porušovaním nebude omezovat práva druhých, nezpůsobí škodu druhým lidem a životnímu prostředí. A samozřejmě musí být připraven čelit ozbrojené moci s jejím byrokratickým aparátem.

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: DanSed
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      No a to je ten podstatný problém, pokud se někdo domnívá, že zákon je špatný a jemu nevyhovuje tak neznamená, že špatný je. Jednosměrka má svůj význam a když pojedeš v protisměru na kole tak ohrožuješ sebe a přivádíš do problému ty co zákon dodržují, totéž platí pro chodník, stezky, přechody a další.
      Provoz je tak hustý, že musí být upraven předpisy a ty je nutné dodržovat, jinak vzniká obr problém.

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2009
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        To je právě o tom neomezovat práva druhých. Když jedu jednosměrkou proti, tak si dávám sakra pozor, abych niíkoho nezabil, nezranil, nenaboural, neohrozil, neomezil a ani nevyděsil.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2009
        Autor: DanSed
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          No, ale to děláš třeba ty, ale většina lidí to nedělá a po přečtení toho nesmyslu se jejich počet ještě zvýší v domnění, že se nic neděje když porušují pravidla.
          To jako když jede proti auto tak z kola seskakuješ a uklízíš se na chodník ? To je daleko jednodušší a rychlejší tu jednosměrku objet jinou ulicí.

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Ty jsi jako z jiného světa. Myslím, že jen žvatláš a nikdy jsi na kole po Praze nejezdil. Jakou jinou ulicí? Vždyť taková možnost kolikrát vůbec neexistuje. Jednosměrku Ke Karlovu projíždím téměř každý den. Druhá a třetí možnost je 2) magistrála za 3) chodník. Žádná další možnost není. Přitom tam ta jednosměrka je jen a právě kvůli tomu, že se tam nevejdou vedle sebe dvě auta, na kolo a auto je tam místa habaděj.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Pokud skutečně jiná možnost není, tak bych to viděl taky na několik možností. 1) Dát oficiální dotaz (podnět) na úřad, jak situaci řešit. Třeba to jen přehlídli a nedomysleli. 2) Pokud bys nechtěl předpisy porušit, dá se kolo předmětný kus cesty vést po chodníku pěšky. Pokud by se to bralo jako boj mezi auty a kolaři - auta se taky vždycky nedostanou všude :-)
              A nebo se to skutečně dá projet protisměrem, nebo po chodníku - nicméně to nezakládá důvod pro napsání návodného článku navíc s hlavičkou nějakého spolku (soukromě se dá tlachat o lecčems).

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                     

                No tak oficialni podnet se samozrejme napsal. Nezapomnělo se, prostě to nikoho nezajímá řešit nebo, hůř, je vyloženě proti (čemukoliv co by v důsledku způsobilo, že se bude v centru pohybovat více cyklistů).

                Proč do toho taháš nějaký boj mezi auty a kolaři? Auta se tam v obou směrech nedostanou proto, že jsou obrovská.

                Vést ho po chodníku jistě můžu, nicméně jestli tu ulici znáš, víš, že tam velmi velmi zavazet, protože se s nikým neobejdu. Když už ho tudy vedu (třeba proto, že jdu s někým), vedu ho po silnici (v tom protisměru).

                Stejně tak můžeš tvrdit, že lidé mají převádět kola pěšky po všech chodnících na cyklostezce A2 na pravém břehu vltavy. Za pěkného počasí tam za hodinu projedou stovky lidí a NIKDO tam každých pár set metrů nesesedá, aby převedl kolo přes přechod, který má přímo v cestě cyklostezky. Protože prostě i nezasvěcenec ví, že je to pitomost, a zasvěcenec navíc ví, že by tam ty přejezdy pro cyklisty byly, projektant by je tam byl dal, chtěl je tam dát, kdyby náš zákon takovou místní úpravu znal. Ale nezná. Komu prosímtě prospěje a jakým způsobem, když ty stovky lidí tam budou ta kola tlačit? K čemu to vede?

                Proč by se o těchto problémech nemělo mluvit veřejně? Podle tvého je lepší na veřejnosti pokrytecky mlčet a dělat jakože nic a u piva si povídat, že ve skutečnosti stejně všichni přes ty přejezdy jezdíme.

                [ Zpět ]
                Datum: 31.01.2009
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                       

                  Nejde o to někde kola tlačit (taky to nedělám).
                  Pokud ale píšu něco pod hlavičkou nějakého spolku, který se snaží vypadat seriózně a o něco důležitého chce v Praze prosadit, nemůžu přece veřejně nabádat k nedodržování (třebas nesmyslných) předpisů. O tom se dá fakticky jen po sousedsku klábosit.
                  Je fůra lidí, kteří si to někde na netu náhodou přečtou, zahlídnou u toho hlavičku nějaké organizace a bez přemýšlení to aplikují.
                  Vzpomeň na aféru s "absolutní předností chodců na přechodech". Jen proto, že si pár novinářů nevidělo do huby a stádo čtenářů důvěřuje každému blesku, bylo rázem o mrtě víc fůnusů...
                  Vratislav možná skutečně takhle dostane víc lidí na kola - ale jen aby jich nebylo i víc pod koly.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.01.2009
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                         

                    Rondo, ale my nežijeme v žádném virtuálním světě. Lidem jsou užitečné jen ty informace, které vycházejí ze skutečné situace. Proč bychom se o skutečném světě měli bavit jen u piva? Že nabádá PrahouNaKole lidi ke slušnosti, bezpečnosti a ohleduplnosti, o tom snad není řeč.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 31.01.2009
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                           

                      Ale tak snad umíme číst, ne ? Nabádání ke slušnosti a ohleduplnosti přece nekritizuju. Ani nepíšu, že by se mělo za všech okolností jezdit jen podle zákona, i když se dostanu do neřešitelné situace. Řeč jde o způsobu prezentace osobních názorů pod hlavičkou spolku a jejich působení na stádo...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 31.01.2009
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                   

              Já přece nikde netvrdím, že jezdím po Praze na kole.
              Je rozdíl, když někdo píše obecně a nebo když kritizuje konkrétní dopravní situaci. Pokud píše takto obecně tak mám výhrady, když bude někdo psát o konkrétním místě, např. Ke Karlovu, tak neřeknu proti ani slovo, spíš doporučím postup jak se snažit k dosažení změny a zlepšení situace.
              Neznám důvod proč třeba ulicí Ke Karlovu nemůžou jezdit cyklisti v protisměru, možná to ví Vratislav (ale pochybuju), ale těch důvodů může být třeba 35, které to neumožňují a potom to je opravdu jen naříkání.
              Je nutné řešit konkrétní místa a ne obecně naříkat, to je k ničemu.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2009
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

         

    Mryí mě, že z první poloviny článku vznikl takový zmatek. Nemůžu reagovat na každý příspěvek, takže jenom požádám, abyste si počkali na zbytek. Snad z toho bude poznat, že nenavádím k porušování předpisů "kdy se to hodí", ale jenom za takových okolností, kdy to má svoje důvody - a takovým způsobem, aby to bylo ospravedlnitelné.

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2009
    Autor: Vratislav
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

           

      To jsi tedy na velikém omylu, jakékoliv porušování předpisů a navádění či tolerování porušení zákona je velmi špatné, mnohdy dokonce i trestné. Je to cesta nikam, pak se divíme, že se u nás předpisy nedodržují. Je to stejné jako bys napsal takovou pitomost, že můžu jezdit autem po parcích nebo stezce pro cyklisty, když tam zrovna nikdo nechodí. Pokud je někde něco v rozporu se zákony tak je nutností na to upozornit, oznámit a snažit se o nápravu a uvedení do souladu se zákony. Pokud by některá situace mohla být pro účastníky provozu řešena výhodněji a účelněji, tak navrhnout a prosazovat změnu, ale určitě ne tvrdit, že je možné porušovat předpisy. Je to velmi nebezpečné, je mnoho lidí co si přečtou jen část věty a vyberou si co se jim hodí a líbí a malér je na světě. Budeš pak za nimi chodit do špitálu nebo v lepším případě platit pokuty ? Asi ne.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2009
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

             

        Bohužel musím nesouhlasit a nemysli si, že mám nějaké zvrácené potěšení z toho, že k porušování zákonů vlastně navádím. Zákony by se měly dodržovat. Jenže to také musejí být zákony, ke kterým bude mít normální člověk úctu.
        S tím, že některé zákony určitým způsobem porušovat budu, jsem se už dávno vyrovnal. Také jsem se vyrovnal s tím, že budu k porušování zákonů navádět, pokud je to praktické a není to společensky nebezpečné.
        Naprosto souhlasím s tím, že je potřeba snažit se o nápravu. Jenže to naráží na brutální českou realitu.
        I kdybych si najal tým odborníků a právníků a vpřipravil dokonalou novelu silničního zákona, nikdo mi nezaručí, že tím čehokoliv dosáhnu.
        První příklad: Praha se snaží o drobné změny v silničním zákoně, které by městu umožnily budovat pro cyklisty zařízení, která jsou v Evropě běžná, ale u nás vlivem pitomého zákona nemožná (víceúčelový pruh, společný pruh pro cyklisty a busy, společný signál pro chodce a cyklisty, cyklopruh procházející světelnou křižovatkou a jiná). Prosadit takové věci skrz parlament (kde je každý poslanec řidič zajímající se maximálně tak o zrušení rychlostního limitu na dálnici) není ani po získání podpory legistlativního odboru ministerstva dopravy žádná sranda.
        Druhý příklad: Praze (v tomto případě cykloskupině) trvalo přesně 5 let, než donutila městskou část Prahy 5 odstranit idiotskou místní úpravu, kvůli které směly do křižovatky Anděl auta, ale cyklista projet nesměl. Po pěti letech nátlaku celoměsta, místních aktivistů a opozice na MČ vznikl kompromis, který městská část se skřípěním zubů schválila. Jestli má změna každého takového nepříjemného místa trvat pět let, tak bych se asi měl stát elfem, abych se té cyklisticky příznivé budoucnosti v Praze dožil. To už mi přijde lepší jezdit po městě tak, jak je, vyrovnat se s tím, že to nebude vždycky podle zákona, a ty, kteří váhají, se pokusit přesvědčit, že zrovna tenhle typ servítků si rozhodně brát nemusejí.
        Taky souhlasím s tím, že je velmi nebezpečné, pokud si z toho někdo vezme jen tu část, že zákony netřeba dodržovat. Bohužel ta druhá půlka článku, kde se snažím popsat, jak to nedodržování zákonů kompenzovat, vyjde až příště. Na druhou stranu tvrdit, že slepé dodržování zákonů je to 100% nejlepší, by byl čirý alibismus, který rád přenechám těm, kdo jsou za taková tvrzení placeni. Stejně, když čtu zdejší reakce, tak vidím, že čtenáři většinou mají rozum - otloukají mi o hlavu přesně to, co v té druhé polovině taky odsuzuju.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2009
        Autor: Vratislav
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

               

          Souhlas, podřizovat se tupé aroganci moci, která se snaží všelijakými demetními předpisy, úpravami, zákony a normami podrobit společnost a snáze ji ovládat, je rezignace na pokrok. Demokracie už dávno není o vládě lidu, ale ovládání lidu. A nenásilný protest (v určitých situacích je pochopitelný i násilný), ignorování nesmyslných nařízení je vedle aktivního úsilí o změnu podle pravidel demokracie naprosto legitimním nástrojem na udržení si alespoň minimální svobody.

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2009
          Autor: DanSed
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Ale než zahájíš revoltu, přečti si napřed ty zákony a předpisy. Aby jsi pak náhodou nebojoval proti DOMĚLÉMU zákazu jet levým průběžným pruhem... :-)))

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: ronda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Město na kole - na hraně zákona (1.)

                 

            Tak tak. Doufám, že poslední věta platí i pro Tvé názorové odpůrce.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2009
            Autor: Joe-CUBE
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Poznávání krás Šumavy a Brd na E-kole

17.12.2024
Já 60+ hledám pohodovou,sportovně založenou životní optimistku kolem 60 let pro společné poznávání naší krásné…

Hledám: štěstí

05.12.2024
Nehledám za každou cenu. Nepotřebuju kohokoliv. Nejsem zoufalá a nehledám zoufalce. Pokud nenajdu, nic se neděje.…

Hledám: Ahoj...Najdeme něco společného..

05.12.2024
Ahoj, hledám zde aktivního muže, který by chtěl mít vedle sebe praktickou, myslící, kreativní a život milující…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

493 cyklistů (0 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024