Pánové a dámy, potřebuji radu. Koukněte na toto kolo http://img298.echo.cx/my.php?image=p10002615ng.jpg a řekněte mi, jestli má cenu začínat na tom zlepšování kondičky. Snad je na tom fotu alespoň něco vidět. Už je to nějakej ten pátek. Je to horské kolo, ale chtěl bych ho spíš na silnice a lehčí polní cesty. Stáří asi 8-9 let. Bohužel o něm nemůžu vůbec nic najít. Jen vím, že by snad mělo mít duralový rám, protože je dost lehké (musel bych ho zvážit) a řazení gripshift. Vzadu je SIS (patrně nic moc kvalita) ale drží to už celých x let v poho. Nevím, jaké jsou na tom středy. Kola to asi bude chtít vyměnit taktéž.
Ne! Na zlepšování kondičky potřebuješ kolo aspoň za sto tisíc! Takže s tím budeš muset ještě pár let počkat. (Ale aby tě pak ještě něco uneslo. :')
Pro lepší pocit z jízdy si tam můžeš dát nějaký pláště pohodlnější na asfaltu. Ale kondičce je myslím jedno, jestli jedeš pomalu nebo rychle. Jediné, co by tě ospravedlňovalo k úvahám o jiném kole by bylo, kdyby ti bylo malé. Ale to po prvních 500km poznáš. Pak taky uvidíš, zda to s tou kondičkou myslíš vážně. Držím palce. :')
Jak jsi to myslel s tím kolem za 100k? Já chci prostě třeba párkrát za týden vyjet po okolí a zajezdit si, ale určitě ne stylem, že pojedu jak ženský ráno na nákup. prostě si trochu máknout. Takže ty myslíš, že to kolo mám nechat tak? Jen vyměnit pláště?
jinak o té velikosti...měřím 186 cm a to kolo je dvacítka, vejška 50,8 cm.
No to já jsem tě chtěl jen tak popíchnout - když jsem si tě představil, jak třeba hledáš důvody, proč to s tou kondičkou zrona teď dnes ještě nejde. Už dnes jsi možná mohl bejt celý dopoledne venku.
Jsem si vlastně vzpoměl, že znám mladého pána, který má taky asi tak starýho Amuleta. A žádný jiný kolo nechce. To jsou dobrý kola. Malý by ti bylo, kdybys měl pocit, že jsi na něm nějak moc skloněnej nebo tak myslím. Někdo to pak popisuje jako pocit, že se na kole moc nadře. To by bejt nemělo. Ale ta dvacítka by měla bejt dobrá. Vyměňovat kola, to je drahý. Hlavně, jestli někde neskřípe a jestli řadí a brzdí. Jinak je to votrava. Třeba ho zkus umejt vodou a dát ho někam na prohlídku a seřízení, oni už ti řeknou. (Nemá na něm co zreznout a s čistym si daj víc záležet.)
Tak. Na kondičce je nejdůležitější pravidelně a nepřestat. Vono i ty ženský, který ráno jen jedou na nákup maj možná pohybu víc, než většina městské populace. :')
a má jen 18 rychlostí...moc se s tím rychle jet nedá. Neskřípe, nevrže, pořád jede dobře, jen teda ho asi fakt budu muset rozebrat vyčistit a složit a někam ho šoupnout na seřízení. Ikdyž teda s tím pocitem, že se nadřu, jsem jezdil často...ale možná to je opravdu těmi plášti. Jsou dost široký. Brzdy jsou na tom ovšem o poznání huře. Brzdit to brzí dost špatně. Nejsou to zrovna hitec brzdy.
18 rychlostí byl ještě nedávno zázrak techniky. To možná ani rozebírat nemusíš, jen jsem myslel, aby nebylo přímo zablácený a tak. Brzdy asi chtěj taky jen seřídit. Popotáhnout lanko možná, bowden promazat nebo vyměnit lanko, třeba nový špalíky.. To ti všechno řeknou. Uvidíš, že z toho zas bude kolo jako nový. Ty pláště dělaj dost, na asfaltku jsou takový spíš hladký. Jasně, někdo na starym Favoritovi tě stejně předjede. Ale to je přece jedno. :')
S tou dvacítkou pro tebe, nevím, nevím. Měřím 175 a mám mít podle výpočtu 21,5, zvolil jsem 22 a jsem velice v pohodě. někde tady na webu je výpočet velikosti kostry podle výšky rozkroku od země.
S počtem rychlostí taky nesouhlasím, důležitější je počet zubů na pastorku a na talíři. Podle fotky tohle kolo na převody nic moc. Alespoň pro mě. Převodový poměr 1:4 (na favoritu nejtěžší převod 13:52, dneska 11:44) dneska už těžko utáhnu delší dobu a spíš koukám na lehčí převody. Možná máš vzádu 14 zubů nejmenší kolečko a stím budeš jezdit stejně tak 30 km maximálně a do kopce se nadřeš, páč je tam s největší pravděpodobností nejmenší talíř 28.
Záleží taky kde s tím kolem chceš jezdit, jestli po silnici nebo v přírodě. I na favoritu jsem jezdil přírodou, ale pohoda to nebyla. Ale šlo to.
Podle toho fota vypadá jako kolo koupené dneska v nějakém hypermarketu za pár babek. Jenom inovace převodů tě bude stát nejmíň 5000 včetně řadících páček, ale pak to bude super. Grip bych nechtěl ani zadarmo. Ostaní věci, nebude nutné měnit, jestli třeba ráfky nejsou prodřené. Jen brzdy bych vyměnil za modernější, líp brzdí a ty levnější stojí jen 250 -400 Kč. přední i zadní dohromady. Ale pak to brzdí. To co máš ty se mi nikdy nepovedlo seřídit tak aby to pořádně brzdilo.
Manželce jsem namontoval středy Deore, já měl obyčejné, a z kopce mi ujížděla.
Resumé: jsem si pořídil šunku kolo a inovoval a inovoval a inovoval a platil a platil a platil. Dneska vím, jaký je v čem rozdíl, a že se vyplatí, když chci pohodově jezdit, malinko investovat a koupit rovnou celé kolo osazené minimálně v Deore.
Je to na tobě!!!
No, problém s tímto doporučením je to, že mne to ježdění nemusí chytnout a nechat si stát v koutě kolo za 10000 a více mi přijde potom dost mimo. Tohle mám doma a jak říkám ten rám je lehoučkej a to se mi líbí. o tom měření velikost vím a když jsem si to měřil, tak od rozkroku mám tak max 10cm. Rozhodně mi to malý nepřijde. A nesekl jsi se tak trochu? na vejšku 175 kupovat 21? A s tím kolem ze supermarketu bych taky nesouhlasil. Neříkám, že to je super dělo, ale supermarketovým bych ho nenazval. Za celou dobu se z něho neozývalo žádné skřípání apod. Co se týče převodů. Vzadu je nejmenší kolečko 15 a ve předu je největší 48 a nejmenší vepředu 29. Takže nevím co z toho usoudit.
Vyřeš to jednoduše - uprav ho s minimem nákladů tak, aby bylo provozuschopné (seřídit, namazat, vyměnit drobnosti, nakoupit drobné doplňky, ...) a jezdi a jezdi a jezdi. Když ti to ježdění vydrží (třeba rok), kup si nové kolo. Třeba příští rok na podzim anebo až další jaro - to už budou slevy na starší modely (tj. modely 2006). Kdysi (tak před šesti lety, kdy jsem znovu po 15 letech osedlal kolo) jsem to udělal taky tak.
ty brzdy jsem se díval, že jsou dost vykřívené...nedosedají celou plochou na ráfek. A co tedy s těmi převody? Jinak nejdraději bych si vše udělal sám. Zaprvé doba, kterou to bude v servisu bude asi dlouhá a navíc platit za namazání, přešroubování něčeho, navíc tahat se s tím do města, dávat to do auta a stěhovat...pokud je někde schopný návod na seřizování řazení atd. Myslím, že nejsem 25 leté trdlo, co neumí vzít do ruky šroubovák. :-))
Prostě přestaň špekulovat, nachystej si nářadí, zapoj šikovnost a hlavu a udělej si "hezký odpoledne". Výsledek tě určitě potěší. Pokud snad něco zprasíš, servis máš v záloze.
Nevím, jestli se u brzd cantilevrů dá seřizovat rovnoběžnost (už je nemám). Skoro bych ale pochyboval, že jsou zkřivené páky, spíš ta tyčka na botičce. Zkus to nejdřív nějak seřídit. A vůbec - botky do brzd by si to možná zasloužilo nové.
Počty zubů v převodech vůbec neřeš - uvidíš, až jak ti to bude jezdit.
S tou velikostí je to tak. Měl jsem 20 rám a pak jsem si náhodou sedl na větší. Někomu jsem seřizoval kolo a vezl jsem mu ho domů. Byl jsem překvapenej, jak se mi na něm hezky sedí. A byla to 22 kostra. A když jsem potom sedl na své kolo, pochopil jsem, že to není ono a koupil 22 kostru.
Ty převody opravdu nejsou žádný zázrak. Na nejtěžší převod budeš jezdit asi tak okolo třiceti maximálně 35a na nejlehčí převod toho moc v terenu nevyjedeš. Nejlehčí převod je u horského kola 22 talíř a 32 (34) pastorek to je převodový poměr 0,69.
Já tě nenutím to měnit okamžitě. Chci jen upozornit co existuje a co si můžeš pořídit, když se tomu budeš chtít věnovat. Když jsem začínal dávat kolo dokupy, nikdo mi to neřekl a pak jsem draze měnil a měnil a měnil až jse se dpracoval k tomu, co ti píšu.
No nevím nevím. S výškou rámu u MTB bych to nepřeháněl. Pokud to takhle snad vyhovuje tobě, určitě to nelze všeobecně doporučovat ostatním. Při 176 cm výšky bych začal hledat někde na 19", můžou vyhovět i 17-18", výjimečně 21". Při pochybnostech potom doporučuji spíš menší než větší.
Ahoj.
Tak pred par sny jsem resil podobnej problem jako ty. S pritelkyni teda oba kolo mame...v tom byl problem, nebot oba mame celkem drahe milacky (vylozene na trenink a zavodeni) a potrebovali jsme druha kola na vikendove vyjizdky i na delsi cesty na tezko. Zvazoval jsem zda nove nebo predelat starsi. Tak to bylo napul. Nasli jsme u babicky stare horske kolo...vypadalo hur nez to tve. Nakoupil jsem par dilu a kolo bylo jak nove...za cca 4000Kc. A to jsem menil komplet kola (rafky, naby, kazetu), retez, brzdy, prehazovacku a kombinovane paky. V podstate az na ram, plaste, kliky a presmykac jsem vse kompletne vymenil. Vse byla Acera, rafky Remerx. Ted jsem s tim maximalne spokojen. Hlavne s Remerxama....pred chvilkou jsme se vratili z vikendu a pro zkousku jsme jeli plne nalozeny a rafek se ani nehnul....
Jinak ja si koupil ve sleve Authora (muzu dat odkaz) a trosku jsem ho prekopal k obrazu svemu:-)
Nezalezi na tom, na cem jezdis. I jednoduche vybaveni postaci...ale musi byt spolehlive...takze zabehnute soucastky muzou byt v pohode.
Jinak k velikosti ramu...Mam taky 176cm a 19 (Author) je plne dostacujici. 17 byla hodne mala a 20 uz aaaaz moc velka.
GL
Teď jde o to, jestli bych si to dovedl vše složit, protože jestli tebe tovyšlo na 4000 zřejmě svépomocí, tak při skládání v servisu by to už vyšlo tak draho, že by se mi vyplatilo spíš nové kolo.
takže jaké brzdy byste mi na to kolo doporučili? nebo nechat původní? já bych to asi vyměnil za nějaké modernější.
Zkus to vyčistit,namazat,pro jistotu nové lanka a brzdové destičky,možná řetěz+kazetu, v klidu ho dojezdi a přitom šetři na nové kolo.
Pokud ho budeš chtít komplet přestavovat,tak na to o proti novému kolu moc neušetříš a může ti kdykoliv cokoliv co nebudeš teď měnit prasknout.
A ty špalky do těch brzd musí být stejného typu nebo existuje něco univerzálního? páčto fakt nevím, co to kolo má za vybavení. A co ráfky..vyměnit rovnou celý kola nebo jen pláště?
Jen pláště, pokud jsou tam nějaký příliš terénní. Můžeš i duše, nevím kolik let vydržej.. Ty bys radši vylepšoval, než sahal na kondičku, viď. :')
Brzdy, pokud jsou funkční a účinné, klidně nech. Jinak vyměnit, v takovém případě za V-brzdy, nějaký lepší, ne plechový výlisek zalitý v plastu. Počítej ale s tím, že až si (třeba) koupíš nový kolo, bude to ztracená investice. Brzdové špalky - jsou univerzální, ale při nákupu musíš rozlišovat špalky do cantilevrů (ty tam máš) a špalky do V-éček. Ráfky - pokud nehází, nebo se dají přecentrovat, klidně nechej. Pláště - sám uvidíš, zpuchřelé nebo nevhodné vyměnit, jinak dojezdit. Řetěz, kazeta - dojezdit, pokud to jde (žádné výměny jak radí maark - vyhozený peníze, v ostatním s ním ale souhlasím). Lanovody - pokud nejsou zarezlé - promazat, jinak vyměnit. V zásadě vše, co je funkční, vyčistit, seřídit, namazat. Vyměnit jen to, co už má své za sebou.
Upřímně řečeno - mám dojem, že si tady z nás děláš prču. Dobrý, pobavilo, taky jsem se mohl ukázat, jak jsem chytrej, nicméně tenhle thread opouštím. Zdravím Joea - jeho příspěvky k věci i nad věcí vždy rád čtu. Howgh.
Mám stejný pocit...
Místo toho, aby konal, tak jen omýlá pořád dokola co a jak, jestli tohle nebo tamto!
Co vlastně chceš BrmBrm???
Jestli máš pochybnosti o přestavbě, tak vysol 10 táců a kup si nové a neptej se tu pořád dokola jak magor!
Namazat a seřídit, víc bych s tím nedělal. Je to pěkné kolo.