Vždy si seřizuju brzdové páčky tak, aby zadní brzda zabírala o chlup dřív než přední. Byla to jen úvaha, ale dneska při kolizní situaci, kdy mi auto nedalo přednost, jsem pochopil proč.
Při zmáčknutí brzdových páček v krizové situaci, kdy se vše řídí reflexem "Zmáčknout a stát" a teprv se zpožděním začne fungovat mozek, se zastaví mačkací pohyb obou rukou v okamžiku kdy je zadní brzda na doraz. Podotýkám, že jsem pravák a zadní brzdu mám na pravé, tedy řídící ruce.
Zadní kolo jede smykem, přední kolo se nezablokuje a nepřelítnu přes řídítka. Jen je třeba umět smyk řídit a nasměrovat kolo do únikového prostoru.
Mám známého, který si nenechal poradit, že prý má omezovací válečky, a minimálně jednou za rok má zlomenou klíční kost nebo ruku, právě díky reflexnímu brždění a přelítnutí přes řídítka.
Má někdo stejnou zkušennost? Nebo je to tím, že mám levou ruku výrazně slabší?
Já mám na lehokole pouze mechanická véčka, takže to na přední kolo bohužel nepostavím, i kdybych se po..al. Spíš mám opačnej problém - jak účinnost přední brzdy zvýšit.
Jinak si myslím, že brždění smykem není úplně efektivní. Jakmile cítím, že jde kolo (ať už přední nebo zadní) do smyku, na chvíli brzdu uberu, aby se zase chytlo. Zvlášť při brždění z prudkých kopců po štěrku se tento způsob vyplatí. Když jsem ale kdysi jezdil na kole, kde jediná účinná brzda byla zadní protišlapací, tak jsem některé prudké lesní kopce sjížděl tak, že jsem cíleně zablokoval zadní kolo a čekal, až se pod ním nashromáždí dostatečná hromada listí. Jedině tak kolo začalo skutečně zpomalovat. Až jsem skoro zastavil, tak jsem brzdu uvolnil, kolo přes hromadu přejelo a postup se opakoval znovu.
Myslím, že umění brzdit i v krizových situacích s dobře fungujícími brzdami je zapotřebí mít nacvičené. Mít naučené zautomatizované pohyby těla, myslím tím práci s těžistěm vlastního těla. Při intenzivním zpomalování a brždění oběma brzdami je nutné jakoby zapřít se do pedálů, nesedět na sedle, to proto aby se hmotnost, respektive těžiště přesunulo dolů, k tomu je třeba natáhnout paže a celou svou váhu přesunout jakoby za sedlo. Tyty změny posudu musejí být dílem okamžiku. Pak se nemůže stát, že přeletíš přes řidítko. vyjímkou může být situace v terénu, v prudkém klesání, ale tam je nutné posunou zadek ještě více za sedlo a dát jej dolů k pneumatice. Kola když jdou při brždění smykem, tak už to také není správné, guma ztrácí adhesi, otáčející kolo bude mít vždy větší přenos brzdného účinku než kolo zablokované. Spíš to celé bude o technice vedení kola, než o nějakém kroku na páčce, ten řeší akorát pozdní nástup brždění, v kritické situaci je to asi nežádoucí jev.
.. začínám se to učit takhle, a jde to. Zastavit bicykl zmáčknutím páček problém není, problém je zabrzdit tu hlavní hmotu - jezdce. Takže si buduji představu, že brzdím zadkem (vlastním, ne zadkem kola), a ne páčkama.. Je to něco trochu jiného, než zabrzdit bicykl páčkama, nechat ho za sebou, a dobrzdit nárazem hlavou o pangejt. :')
Tak si to zkus představit až se před tebou objeví auto. Možná počká než si to přeříkáš a virtuálně zabrzdíš.
Spíš věřím tomu, že vší silou zmáčkneš páčky a teprv pak budeš myslet a možná i recitovat. To ale asi až důsledkem nárazu o asfalt. :-)))
Přede mnou se auto čista jasna neobjevuje. Pokud se před někým objeví "náhle", tak měl výpadek pozornosti nebo nepatří na silnici.
Nejde o předříkávání pouček - jde o to, jak je řidič na brždění připraven. Včetně odstupu za vozidlem jedoucím před ním, která musí odpovídat brzdné dráze bicyklu. Ať máš brzdové páčky seřízeny jakkoli důmyslně, pokud pod sebou kolo zastavíš, tak letíš. To ovšem není brždění.
.. hm, ale tomu ty asi rozumět nechceš, viď. Jestli ony se už na tobě ty pády na hlavu nějak zhoubně nepodepsaly. :')
Myslím, že jsi zářná výjimka. Asi se nenajde nikdo, komu by auto alespoň jednou v životě nedalo přednost. Kromě tebe.
To že jsem jel blízko za utobusem, to mi bylo 15. Byl jsem mladej, blbej a nezkušenej. Dneska už to nedělám. Nevyužívej hříchy z mládí.
A máš pravdu, když se ti zastaví přední kolo tak letíš. To jsi pochopil správně.
A mě jde o to aby se nezastavilo. To jsi nepochopil.
Když se ti zastaví zadní kolo, neletíš. Máš čas buď povolit brzdy a dobrzdit nebo povolit přední brzdu a smykem změnit směr jízdy, máš-li kam. To mnohdy vyřeší situaci líp než dobrždění.
Asi se budeš muset ještě hodně učit, než tohle pochopíš.
Na brždění jsem připravený v každém okamžiku. Jezdím s prsty na páčkách (doufám, že i v těch prstech na páčkách najdeš hnidu). Mám je sklopené hodně dolů.
Auta se na silnici neobjevují náhle, ona se tam vyskytují docela běžně. Jistě že mi auta dávají přednost, jak píšeš. Dokonce častěji než jednou v životě (přečti si, co jsi napsal). Na druhou stranu jsou případy, kdy mi auto přednost nedá, ač by mělo. Pro mě to není důvod, abych si o ně rozbil kokos, to přece musím očekávat.
To jsem ti chtěl vysvětlit, když ses tak naivně ptal. Na silnici musíš předvídat, a ne to s prsty na páčkách napálit do každýho, kdo ti nedá přednost.
Jedu po hlavní, auto na vedlejší zastaví a stojí. Přijedu k němu na 15 m (asi) a ono se rozjede.
Co jsem měl předpokládat? Že mi tam vjede nebo, že mi dává přednost?
V prvním případě ovšem musím na každé křižovatce přibrzdit, i když jsem na hlavní.
Jestli to takhle děláš, pak se nedivím, že se nedostaneš do situace, kterou musíš vyřešit rychlým bržděním.
Ano, dělám to tak, pokud na vedlejší auto je nebo může být. Pokud stojí a nejsem si jest, zda mě bere na vědomí, hledám oční kontakt. Je-li to nutné klidně zpomalím. A stane se, že se mi pak řidič posunkem omlouvá, že mě nevnímal. Provoz tím nijak nebrzdím, protože auta vedle mne klidně mohou jet bez zpomalení. Ale pokud jedou vedle mne auta, zpravidla to není potřeba, protože poznám, že ten na vedleší vnímá ta auta. To už pak časem nějak poznáš, kdo ti tam může vletět a kdo ne. Totéž s dětma - přece nezmrzačim dítě proto, že mi "náhle" vběhlo do cesty.
V podstatě se chováme stejně.
Ale jsou dny a chvíle .....
Na patnáct metrů oční kontakt moc nenavážeš a brzdit, když vidíš, že auto zastavuje a zastaví, to je taky blbost. To, že zastaví a stojí, je jasná známka, že ti dává přednost. Alespoň tak to vidím já.
Jinak bych skutečně musel zastavovat na každé křižovatce, na které zastaví auto a dává mi přednost.
Průšvih je vždy důsledkem souběhu několika náhod. A že se průšvihy stávají i lepším borcům než jsme my, to je taky jasný.
Tak proč se snažíž odvézt pozornost tvrzením, že se neumím chovat na silnici?
Jsem nepsal o brždění z kopce, ale o brždění v krizové situaci. Při brždění z kopce se neleknu a reflexivně nemačkám páčky.
Brždění smykem a změna směru jízdy, když je kam, je někdy jediným východiskem z krizové situace. Jel jsem za mlada 2 m za autobusem, asi třicítkou (byly tam zatáčky) a autobus mi zastavil před přejezdem. Zastavil jsem smykem zadního kola půl metru od něj. Přímým bržděním bych ho tak akorát políbil a byl by to můj poslední polibek.
A stím listím. Moje zkušenost je, že listí působí jako skvělé mazivo.
Takže pánové, vyjadřujte se k tomu o čem je psáno.
Ještě jsem neviděl nikoho přelítnout přes řidítka při brždění do kopce.
Tady se nemluví o brždění do kopce. Ale všeobecně o brždění v krizové situaci a reflexivním zmáčknutí brzdových páček.
Krizová situace může nastat i na rovině, třeba když ti auto nedá přednost a jsi na hlavní.
A na rovině se mi povedlo přelítnout přes řídítka, když jsem měl přední brzdu seřízenou tvrději než zadní a zmáčknul jsem brzdové páčky stejně.
Jestli ty náhodou nemáš moc krátkej rám. :')
to už dneska nedokážu posoudit, tenkrát mi bylo šestnáct :-))
Zadní brzda má vždy tedy i v krizové situaci mít a má z mechanických důvodů menší brzdný ůčinek než brzda přední ta kolo dobržduje a vlastně nejvíce pohlcuje energii jízdy stejně jako u motorových vozidel. Jde o cvik i krizových situací reflexu praváka vyvolává silnější stisk pravé ruky tedy i zadní brzdy,je však možné když je přední příliš utažena na ostrý brzdný ůčinek pak se padá dopředu zvláště u kotoučovek se dá slušně kousnout.Seřízení brzdových páček blíže k řídítkům má význam pro menší ruce at dosáhnou pohodlně prsty na páku.Například menší ženská ruka potřebuje páku k řídítkům.Je i trochu pravdou že pokud je posed příliš v předu tedy větší náklon přez45stupnů může mít vliv k tendenci přepadávání pří intenzivním brždění,to snad není tvůj případ?
Konečně rozumný příspěvěk k tématu. Dík za něj.
Ne nejezdím moc skloněný, bolí potom za krkem, když člověk potřebuje vidět daleko dopředu.
V podstatě jsi mi dal zapravdu, že přední brzda nesmí být ostřeji seřízená než zadní. Je fakt, že po odeznění reflexu levou rukou začínám přibržďovat, ale už řízeně a vědomě a s citem.
Mě se v tomhle příspěvku skutečně jednalo o zvlátnutí toho prvního momentu leknutí, že je něco před námi. Ne o brždění z kopce nebo dokonce do kopce.
Za poslední měsíc jsem zažil dvě takové situace kdy mi do cesty vjelo auto a zastavilo. Určitě bych nedobrzdil přímým bržděním, zachránilo mě brždění přímým směrem a změna směru jízdy smykem zadního kola na poslední chvíli těsně před autem. Kdybych měl ostřejší přední brzdu asi bych přelítl přes řídítka a řádně bych se pochroumal, takhle jsem byl je trochu víc šokovanej.
Tenhle příspěvek byl určený k zamyšlení nad problémem a poučení, ne k posměchu, jak se ostatní snažili.
Možná, že skutečně větší vliv má úhel sklonu. Myslím, že krizových situací zažíju ještě dost a dost. Budu dávat pozor. Dost mě to zajímá. :-))
Přeju hodně kilometrů bez ošklivých situací.
Myslím, že lepší řešení než umělé omezování brzdného účinku brzdy (který se může někdy hodit) je zbavit se nevhodných reflexů a prostě reflexivně nebrzdit ani v "krizových" situacích. A samozřejmě těmto situacím předcházet - např. dodržováním bezpečné vzdálenosti (2m při 30km/h je opravdu hodně málo).
Ve velké části kritických situací (zvláště při vysokých rychlostech, kdy se to stejně neubrzdí) by nemělo být prvním reflexem extrémní brždění, ale hledání únikové cesty (tedy zatočení). To bude s brzdícími koly vždy obtížnější. Zatáčení smykem rozhodně není moc čistý manévr a na kole téměř vždy méně účinný než bez smyku.
Máš pocit, že jsi byl ostatním pro posměch? Kterým ostatním. My se Ti snažíme pomoci, respektive poradit jak brzdit, jak se vůbec poskládat na kole a ty nás za to napadáš? Neumíš sedět na kole, jsi na něm vyvalenej jako balík, už jsem se jednou zmiňoval, že je to také o práci s těžištěm a ne o tom jaký máš krok na páčce. a mimochodem, kde jste přišli na myšlenku, že by měla být přední brzda seřízená, aby vlastně brzdila méně? Podívej se na kteroukoli normální motorku, o kolik má vepředu větší kotouče než v zadu, a ještě jsou tuplovaný/na obou stranách náby. nauč se sedět na kole a věř mi, že potom nebudeš lítat přes řidítka. A brždění smykem je sice také způsob, ale když se bržděné kolo neotáčí, tak to brzdí méně. Co ti říká ABS u automobilů, proč by jej montovali, když podle Tebe je účinnější brzdit smykem? Brzdy jsou zkrátka od toho, aby brzdily a ty jsi jezdec, abyses je naučil používat, pokud na to technicky zjevně nestačíš, tak se to v zájmu vlastní bezpečnosti nauč, a až potom dělej takové kraviny, jako je jízda za autobusem. Tohle si dovolí buď zkušený cyklista(a navíc je třeba znát silnici, abys nevymetl všechny díry), nebo totální magor, jako jsi Ty. Psal jsi to Ty? Nebo ne? Chytit tě policajt, tak Ti pěkně napaří, a nezapomeň, že máš i příbuzenstvo, někteří by Tě ještě rádi po vyjížďce poznali. A doufám, že jezdíš bez přilby, nezlob se, ale to je můj odhad.
Nikdo zde netvrdí o omezení ůčinku přední brzdy, naopak mluví so o tom ,že právě větší brzdný ůčinek přední brzdy může způsobit při neopatrném prudkém brždění přepadnutí přez řídítka a že zadní nemá takový ůčinek jelikož kinetická síla postupuje setrvačností dpředu kdežto přední ji pohlcuje.není to odborný terminus technikus ,ale funkce je taková
Tak přesně tohleto jsem měl na mysli a chtěl jsem aby si to i ostatní uvědomili.
Fakt? "Vždy si seřizuju brzdové páčky tak, aby zadní brzda zabírala o chlup dřív než přední"? Není to náhodou tak trochu omezení brzdného účinku přední brzdy?
McTorpedo, předpokládám,že máš namysli zkrácení kroku zadní brzdy,tím se samozřejmě ůčinek přední neomezí ta brzdí stejně a jako pravák intuitivně mačkám prvně zadní brzdu jde jen o to,že není v takovém případě moc prostoru k citlivému dávkování zadní brzdy.Každý máme ovšem jiné nároky,prostě někomu vyhovuje tvrdší chod jinému zas měkčí a to je nekonečná diskuze.Nejdůležitější asi bude dobře zažitý ukon při brždění nehledě na jednotlivé možnosti nastavení brzd které není až tak mimo jejich ideální polohu.
Tak tohle je zase jeden příspěvek, který pochopil a formuloval dobře problém. Ono podle mě v těchto situacích skutečně záleží na delším kroku přední brzdy.
Mám pocit, že spousta tech, kteří reagovali na můj příspěvěk, ho ani pořádně nečetla, natož pochopila.
Já si takhle brzdy seřizuju od té doby co jsem přelítl přes řídítka, když jsem kamarádům chtěl ukázat, jak efektně se mi nadzvedne zadní kolo, když zabrzdím. Jenže jsem jel trochu rychleji než když se mi to povedlo náhodou při rychlejším zabrždění, a se slovy:"koukejte co mi to udělá" jsem zmáčkl obě brzdy najednou a byl jsem na silnici.
Od té doby co si seřizuju přední brzdu s delším krokem než zadní(neomezuju tím brzný účinek brzdy) jsem ještě přes řídítka nepřepadl.
K napsání tohoto příspěvku mě přivedl další pád mého kamaráda, který tomuhle nevěří a seřizuje si páčky stejně. A to tam má omezovače.
Možná to někomu pomůže.
Pokud se nejedná o nějaké hyrdaulické nebo nějaké superkvalitní brzdy, tak omezí. Protože někdy je potřeba mačkat brzdu fakt fest až na doraz. Takže pokud se zvětší vůle (tedy krok páčky kdy ještě nedochází k brždění) tak může dojít k tomu, že mačkám páku až nadoraz a přitom bych mohl brzdit ještě víc - zvlášť v případě opotřebování brzdy, ke kterému ale (zvášť v extrémních rychlostech z prudkého kopce) může dojít během jediného brždění. Všechno to ale samozřejmě závisí na druhu špalků, brzd, délce lanka, pravidelnosti seřizování brzd a takových věcech. U některých "tvrdých" brzd tam může být velká rezerva, takže k omezení maximálního použitelného brzdného účinku opravdu nedojde.
McTorpedo, nikdo tady nenapsal, že brzdová páčka má maximální účinek až u řídítek. Standardně ji má u dobře seřízených brzd tak 2 - 3 cm od rukojeti. V těchto místech máš taky největší sílu v prstech. A jestli přední zabírá o 3 mm pozdějš (na konci páčky, abys mi zase nechtěl nachytat, že má o 3 mm větší vůli na špalíkach), žádnej brzdný účinek neomezíš. Jen ji skutečně nepatrně, ale opravdu nepatrně, zpozdíš a přední kolo nezablokuješ. To je vše. Nehledej hnidy.
Tak polopatě, jsi si tak jistý, že se při brždění z kopce nelekneš?
Přemejšlej nad tím co bylo napsáno a nevymýšlej blbosti, tohle problém neřeší.
V automobilovém průmyslu je znám pojem panické brždění, kdy se řidič lekne a dupne na brzdu. Dupne na ni sice rychle, ale s malou silou a tak ztrácí cenné metry brzdné dráhy. Proto někteří výrobci do brzdné soustavy zařazují zařízení, které detekuje panického brždění a za řidiče dupne na brzdy pořádně. U auta není třeba mít obavy, protože se jen tak nepřevrátí kolem přední nápravy a problém zablokování kol řeší dnes již standardní ABS.
U kol, která mají relativně krátký rám vůči jezdci, např. horské kolo schválně vybraná menší, existuje problém, kdy i síla při panickém brždění způsobí, že jezdec jde přes řídítka. Myslím si, že zvětšení kroku u přední brzdy v tomto případě pomůže, protože v leknutí ruka nesevře až na doraz. Ovšem toto řešení mi připadá dvousečné, protože se tím poněkud ztrácí cit pro brždění. Brzdit s páčkou skoro dotýkající se řídítek nemusí být pro každého ono. Notabene ne vždy má člověk před sebou dostatečnou vzdálenost na to, aby se vzpamatoval a pak s citem dobrzdil. Někdy je holt lepší hodit tlamu. U kol s delším rámem tento problém není tak palčivý, protože u nich přeletět řídítka na rovině je těžké.
Máš samozřejmě pravdu v tom ,že stisk páky až k řídítkům není žádoucí už z důvodů nemožnosti dalšího dobrždění kdy dlouhým tedy časově dlouhém brždění ůčinek vlivem zahřátí i okem neznatelnému ůbytku brzdné směsi botek slábne aj e třeba stále dotahovat/domačkávat/páku.Ta se opře o řídítka a je konec.Správné nastavení je základ pohodlné jízdy i bezpečného zastavení,já bych to nebral na lehkou váhu,ale to snad tady nikdo.Co se týká velikosti rámu souhlasím,jde jen o to hravé horské kolo a trkking či kross jsou značně odlišné v geometriích a slopingech rámů určujícím způsob jízdy tedy i použití,to však podle mně neznamrná padání přez řídítka na horáku a bezpečnost na ostatních,což jsi jistě neměl na mysli,jde znovu jenajen o správné návyky a zažité situace.Proto pojdme jezdit!hurá na kolo.
Možná ne obecně, ale konkrétně když jsem na svém starém horáku dupnul na přední brzdu, tak se mi zvedalo zadní kolo tak, že jsem častokrát myslel, že už přepadnu přes řídítka. Když na svém současném krosu dupnu na přední brzdu, tak se mi zadní kolo nezvedá. Řekl bych, že účinnost předních brzd byla na obou kolech zhruba stejná. Určitě je to dáno větším rozvorem krosového kola, ale o kolik je rozvor větší, to nevím. Musel bych to změřit. Jiná situace je, kdy se mi na povrchu s menší adhezí než suchý asfalt zablokuje přední kolo. To jdu zpravidla hned na tlamu.
Obávám se, že při běžném ježdění správné reflexivní návyky nezískáme. To bychom museli absolvovat výcvik podobný tomu, kdy motoristé zkoušejí jezdit na motodromu, kde je mokro, simulace sněhu, ledu.
"Hurá na kolo" - zcela souhlasím. 8-)
Někde nahoře jsem psal o svém známém, který několikrát spadl při brždění z kola přes řídítka a zlomil si ruku a podruhé klíční kost.Tak ten jezdí na treku.
Sám jsem ho viděl ve Vídni jak prudce zabrzdil a zadní kolo měl v úhlu asi 30°, možná 45°, a to měl na nosiči vzadu nabalené tašky věcma na čtyři dny. Přesto se mu to zadní kolo zvedlo a moc nescházelo a byl znova na zemi.
Takže se naskýtá otázka, jestli na tom trekovi nemáš právě tu přední brzdu s trochu větší vůlí. Ono stačí na páčce rozdíl asi tři milimetry a je to OK.
nebo jestli na tom horalovi jsi tu přední brzdu neměl zrovna s menší vůlí. Ale to už nikdy nezjistíme.
Hurá na kolo, za pár dní budu mít 2000 km.:-)))
Můžeš počítat s tím, že jak na horáku, tak na krosu jsem měl brzdy seřízené zhruba stejně. Obě jsem seřizoval já a já jsem velký konzervativec. 8-) Přední a zadní brzdu si vždy seřizuju tak, aby se dotkly ráfku při stejné poloze pák. Mě by případný rozdíl v kroku dost znervózňoval. Jediné co mě napadá, přední brzda je při silném stisku poněkud ostřejší, protože má menší propružování v bovdenu.
Ten kámoš ve Vídni se mi nějak nezdá. 45° jo? To už bych řekl, že mu muselo ustřelit přední kolo. Ledaže se nezapřel rukama do řídítek a nechal se zvednout ze sedla.
Maminka nejraději jezdí na svém citybiku, kde má vepředu ruční bubnovou a vzadu protišlapací brzdu. Co bys jí poradil? 8-)))
Ten kámoš ve Vídni stál ve šlapkách zapřenej do řídítek a psal jsem 30°- 45°, v tom zlomku vteřiny (byla napjatá situace) se to nedalo odhadnout, ale i těch 45° to mohlo být, měl kolo výš, než je hauptna auta, které zabrzdilo těsně za ním.
A ten rozdíl na páčkách je málo znatelný, asi 3 mm.
Maminka asi radu nepotřebuje, s torpédem se moc rychle nejezdí, a ona sama asi vyšší rychlost nepřipustí, jinak by si pořídila kolo s převodníkem.
Bejbís, nezlob se na mě, ale opravdu komu není rady, tomu není pomoci. Proč ty pořád řešíš nějaké prekérní situace jako je ježdění po předním kole v napjatých situacích a podobně. Už jsem Ti jednou psal, že se máš naučit sedět na kole, pracovat s těžištěm a také by sis mohl osvojit používat na kole brzdy. Zřejmě jsi takový ten plašák. takovou fantasmagorii a zbytečně komplikovanou a dlouhou ohledně seřízení brz jsem nečetl. Podívej se na závoďáky, crosscountrysty, sjezdaře, fourcrossaře, panečku ti hoši jezdí v jiných dimenzích, s tak ostrými brzdami a lítají jako Ty přes řidítka? A pokud ano, tak se bezesporu jedná o extrémní situace v rychlosti a pod psychickým tlakem, navíc opravdu v těžkém terénu někdy se sklonem, že bys šel sotva pěšky.
A ještě jednu věc mi, prosím, vysvětli. Co si představuješ pod pojmem delší krok na brzdové páčce. Delším krokem nemůžeš přeci chápat nastavení brzd. botek dál od ráfku. To Ti prodlouží dráhu na páce, než dojde k samotnému brždění, krok brzdy je progresivita nástupu brzdné síly, to je to jestli botky přibližují k ráfku rychleji nebo pomaleji při shodném stisku na páce. Ale to je záležitost přepákování páčky a ne nastavení špalků od ráfku. A také jsi ještě asi nejel půlhodiny z kopce, že? To bys pochopil, že Tvoje podivné seřizování brzd a nějaké výmysly o omezování účinku přední brzdy jsou k ničemu, ledy tak k rozbití si držky.
A bejbísi, přečti si pořádně Zdenkovi příspěvky, v jednom z nich zmiňuje to, že zadní brzda má mít menší účinek, atyké z pohledu pohlcování enerigie mít bude, zmiňuje se o Tvém eventuelním špatném těžišti atd. A Tys mu odpověděl ve vztahu přední-zadní brzda přesně naopak. Znenek Ti nedal za pravdu, že má být přední brzda slabší, Tys to špatně přečet. V tom případě budu se Zdenkem souhlasit, Ty si najdi nějakého zkušeného cyklistu nebo trenéra, nauč se ovládat kolo, myslím, že bys měl začít na trojkolce, ale aby měla dvě kola vepředu, a hlavně už nejezdi za autobusem, takového debila se musí vidět, a Ty se tím ještě chlubíš.
Já jsem taky nepsal, že přední brzda má být slabší. Já jsem psal, že má mít o chloupek zpožděnější záběr, tak aby se zabránilo dřívějšímu záběru přední brzdy a tím třeba i přelítnutí přes řídítka. A ten rozdíl stačí skutečně malej.
A to že zadní brzda má menší účinek, není konstrukcí, ale fyzikálníma zíkonama, protože se ti váha při brždění přesune setrvačností na přední kolo.
Jinak se mi líbí, že máš bohatý slovník co do nadávek.
Dneska už bych ten autobus asi neušlapal, tohle bylo, když mi bylo asi 15 let. To k tomu debilovi.
Zkus si schválně nastavit záběr přední brzdy o něco dřív , rozjeď se alespoň třicet po rovině a prudce zmáčkni páčky. Ale skutečně prudce. Pak mi sděl svůj názor. Jestli neumíš padat, tak to bude asi až se ti zahojí zlomená ruka.
Jinak přejí hezké prožití příštích dnů a aby ti nikdo nevjel do cesty a nemusel jsi prudce a reflexivně brzdit.
Hmm... ale přes ty řídítka tě přece přehodí síla, nikoliv čas. Když si nastavíš "o chloupek zpožděnější záběr přední brzdy", tak holt přes ty řídítka letíš o chloupek později (když to přeženeš se silou, samozřejmě).
Přečti si první příspěvek ještě jednou. Čteš nepozorně.
Bejbísi, já jsem nepsal, že jsi debil. Jen jsem se zmínil ve smyslu, že je rozhodně nezodpovědné hazardérství jezdit za autobusem a že takového vola se musí vidět, tím míním všechny takto jezdící cyklisty. Jsou takto nezodpovědní vůči sobě i vůči ostatním, třeba i k nic netušícímu řidiči autobusu. Já už nyní respektuji Tvůj postoj k seřízení brzd, osobně je seřizuji jinak a nikdy se než na plný výkon nenastavovaly jinak. S odkazem na mé ostatní příspěvky(sjezdaři, motocykly atd).
Bejbís, tenhle Tvůj příspěvěk(určený mě) jsem nějak přehlédl. Ty jsi asi opravdu postižený, když mi vnucuješ nějaké pitomé seřízení přední brzdy! Proč bych si seřizoval přední brzdu, aby zabírala dříve? A nejsem tak blbej jako ty, abych vší silou bral za páky ve třicítce. Jestli Ty takovým způsobem brzdíš, tak v tom pokračuj. Budeš častým pacientem na traumatologii nebo chirirgii. a nevidím jeden rozumný důvod, proč bych si měl přivodit pád idiotským ovládáním kola. Tak jak píše Joe, musíš se naučit na silnici chovat, musíš předvídat a bezmezně nevěřit těm některým potroublým břichatcům za volanty aut. Možná budeš dobrý v jiných oblastech běžného života, ježdění na kole Ti moc nejde, evidentně máš s vedením bicyklu potíže. Hlavně v deceleraci, tam kulháš fest.
bejbísi, už ses díval na ten motocykl?Zmiňoval jsem jej. Jen abys pochopil, že uprostřed předního kola je brzdový kotouč. Zpravidla na obou stranách. A pak se podívej na zadní kolo té stejné mašiny a patrně uvidíš jen jeden menší kotouč. Ještě Ti to nedochází?
Počkej, jak stál? To chceš říct, že jel ve stoje? Tož promiň, ale to se nediv, že když ve stoje dupneš na přední brzdu, že máš co dělat.
Jel normálně, normálně seděl v sedle, musel prudce brzdit a zastavil tak, že se mu při brždění nadzvedlo zadní kolo. Přitom ho to nadzvedlo ze sedla a stál ve šlapkách zapřený o řídítka. Prostě byl na začátku přemetu přes řídítka, který nastštěstí nedokončil. A v této poloze stál nějakou chvíli. Tak do deseti vteřin, těžko se to odhaduje, než mu zadni kolo zase spadlo kolo. V podstatě stál v rovnovážné poloze. Kdyby jel o trochu rychleji, tak byl na zemi.
Nechceš v tom hledat hnidy, že?
Tohle jsem našel na webu. Cituji: Nasazením brzd typu V brake uvedli Japonci do života pohádkového džina. O jeho neobvyklých schopnostech je černé na bílém v servisní instrukci uvedeno: "Bicykl může přeletět dopředu, pokud stisknete brzdy prudce, třeba když se náhle objeví auto". Aby bylo jasno, nejde o žádnou instruktáž pro dívčí školy, ale o návod k použití brzdy"
Konec citace.
Nemám co dodat
Ano, může, pokud na tom sedí někdo, kdo to neumí ovládat. Prostě ta brzda je tak účinná, že to umožňuje. S neúčinnou brzdou by se to nemohlo stát, i kdyby se o to jeden snažil. To ale není důvod si brzdy seřizovat tak, aby byly neúčinné.
McTorpedovi, máš pravdu, já to zde Bejbisovi vysvětluji v několika odstavcích, kdo neumí, lítá přes řidítka.
:'))) .. nevěš hlavu, bejbís vaše příspěvky sice nečetl, ale jiní jistě ano, já určitě. :')
I to mě potěšilo.
"Bicykl může přeletět dopředu, pokud stisknete brzdy prudce, třeba když se náhle objeví auto." .. Tak to je překvapivá informace. Já si až doposud myslel, že přeletět nemá. Dokonce ani když se náhle objeví auto, že by si cyklista mohl ublížit. Ale když píšou, že klidně může přeletět, tak asi může, no. Asi jsem byl zbytečně pos.. postižen strachem. Vyzkouším tedy to přelétávání na prvním náhle se objevivším autě.
Možná jsi nepochopil, že jsem tohle kopíroval z návodu od Schimana na použití brzd.
Zcela vyjímečně jsem to pochopil. Jen jsem si původně myslel, že se pořád ptáš na to, jak nepadat z kola. Až nyní mi to došlo - ty přelétáváš záměrně, v souladu s návodem! :')
Asi chce z japonců vytřískat nějaký prachy.
Myslím, že ta výjimka je přehnaná. Nepochopil jsi nic. Já se na nic neptal.
Bože vždyť je to tak jednoduchý...V autě i na motorce i na kole se brždění má trénovat...Brzdy mají být seřízené tak, aby bylo možno dosáhnout maximálního brzdícího efektu (pod tímhle si představuju to, že obě kola musí jít zablokovat i ve vysoké rychlosti) pokud tak uděláš máš brzdy 100procentně účiné a zbývá se to naučit...brždění zadního kola je méně účiné díky poměru rozložení váhy na jednotlivé kola (větší váha=větší adheze=lepší účinek) proto při brždění se snaž dostat těžiště co nejníž a co nejvíce dozadu (nejníž aby si neletěl přes řidítka) a páčky zmáčkni tak aby si skoro smykoval...když to zasmykuje povol ať se kolo chytne a zase mačkej...A přes řidítka nepřeletíš, pokud budeš držet těžiště tak nízko,že vektor síly vyvynutý bržděním (vedoucí z bodu těžiště vodorovně dopředu) složený s vektorem gravitace (vedoucí z těžiště kolmo dolů (započítáš i váhu kola)) končí pod průsečíkem dotyku kola s asfaltem a těžištěm celku ty+kolo :-)
Bože vždyť je to tak jednoduchý...
Přečti si ještě jednou můj příspěvek. Byl o reflexivním stisku brzdových páček. Teprv potom přichází fáze vědomého ovládání brzd, o které tu píšeš ty. O té první fázi tady píšu já.
A i když mi píšeš, že je blbost brzdit smykem, budu ti oponovat. Je třeba ten smyk natrénovat a ovládat. Pak je to perfektní věc, protože změna směru mnohdy zachrání situaci.
Aby nedošlo zase k mýlce, upřesňuju, že píšu o brždění smykem ZADNÍHO kola, ne předního.
Proč myslíš, že se na auta montuje ABS? Není to náhodou proto, že smyk je méně účinný (právě hlavně na změnu směru), než odvalující se kola?
( .. nejfantastičtější na tom je, že on to asi všechno myslí vážně. :')
Doporučuji zkkrátit páčku přední brzdy pro omezení síly a taky používat vpředu tenčí lanko. (Aby prasklo jako první.) jinak děkuji za vyčerpávající informace v tomto témátku...
Máš fantastickej nápad. Teleskopický páčky na brzdy. To ještě nikoho nenapdlo. (jsem ti ho malinko vylepšil, ty chceš zkracovat, já zas pro normální funkci zase vrátit na původní velikost).
Jinak pro tebe platí to samé, co jsem odpověděl Joeovi, ať to nemusím přepisovat.
Smutno je psát si s někým kdo hledá hnidy a nepřemýšlí. Že by komplexy?
No, vážně to opravdu myslím. Tady se jedná o bezpečnost.
Je fakt, že lidi moc přes řídítka nelítají, ale ten kamrád s roční pravidelností lítá a láme si klíční kosti.
Je lepší se zamyslet nad tím, čím to může být, než ironizovat a dělat z druhého vola. To nic nevyřeší. Jen to vypovídá o osobnosti.
No právě - zamysli se nad tím, čím to může být, že přelítáváte přes řidítka. Jsi jediný, kdo to stále nechápe. A stále dokoločka se ptáš na jednu a tu samou věc. Zkus si pozorně a několikrát přečíst, co ti tu všichni trpělivě vysvětlují, nemusím to znovu opakovat. Možná ti to zpočátku bude připadat složitý, ale uvidíš, že se to časem naučíš. A od takových kamarádů, kteří tě na kole učí zlozvykům, se drž raději dál.
Vyřadit brzdy z činnosti je také řešení, ale pak se zas dostaneš do rozporu se zákonem, pokud bys někdy na kole vyjel na veřejnou komunikaci. Taky bys byl možná ještě nebezpečnější než dosud, nejen sobě, ale i okolí. Takhle tě omlouvá, že se to teprve učíš.
Všichni mi tu trpělivě vysvětlují, že se neumím chovat na silnici, že neumím brzdit, a že při brždění do kopce nemůžu přelítnout. Že brždění smykem kola a změna směru jízdy je taky blbost. Asi si myslí, že brzdím smykem předního kola. Tohle ale člověka v obraze snad ani nemůže napadnout. Vlastně může. Když chce zesměšňovat.
Mám pocit, že jsem jediný, který viděl někoho přelítnout přes řídítka, i přesto, že se tu o tom píše.
Víš, ono se uráží daleko líp, než se ty kraviny, které mi tu píšete, vyvrací.
Když dokážeš zesměšnit i návod na použití brzd od Schimana, tak nemám co dodat .............
Zde si také dovolím poznámku, Bejbís, nikdo Tě neuráží, nikdo Tě nezesměšňuje, pochop to. To Ty sám jsi začal diskusi na téma brždění a téměř celá bajková, krosová a asi i silniční cyklistická obec má jiný názor než Ty, tak nebuď nasraný. Přelítnou přes řidítka někoho viděl snad každý z nás a také se to každému z nás zřejmě přihodilo. Zcela jistě se to stalo v dobách, kdy jsme se na kole učili jezdit, nebo nastala "prékérní situace", třeba někdo z nás podcenil sklon sjezdu někde v lese a už se kutálel. Přes řidítka. My Ti chtěli jen poradit, ale Ty prostě nedokážeš akceptovat fundovanější názory ostatních, poukazujeme na chyby, které zřejmě při brždění pácháš, ale Ty na to nereaguješ, resp. reaguješ, ale stále po svém. A kdo na kole jezdí za autobusem a mačká instinktivně brzdy zcela bez použití mozku, ten je magor, za tím si stojím, protože tím může vystavit do potíží i jiné účastníky provozu. Jel jsi někdy v balíku? A na špici? Chápeš, že určitým způsobem jízdou na špici přebíráš zodpovědnost za bezpečnou jízdu těch za Tebou. A dovedeš si představit co se asi přihodí, když pojedeš špicu a vezmeš instinktivně za páky? To asi neznáš, to je také zkušenost, proto i ti ostaní si dávno vžili do jízdy určitá nepsaná pravidla, která automaticky používají když jedou sami nebo ve skupině. Není žádné umění si rozbít hubu pádem přes řidítka nebo nárazem do auta nějakého trouby, který komukoliv z nás nedá přednost, je ovšem tak trochu umění(psal to i Joe) se takovému střetu nebo nutnosti reagovat s vypnutým mozkem vyhnout.
Toman :schválně si otevři dotaz"Proč tady pomlouvám Authora"jsem přesvědčen že se zasměješ.
a na závěr jedna zkušenost...Psal sem o normálním brždění a ty píšeš o reflexním, ale reflexní se dá natrénovat tak, že už ho automaticky provádíš jako normální brždění...a je to nejúčinější!!! (ne žádný zablokovaný kolo...to je pro děti co si hrajou s cykloušem) Já měl motorku a mnohokrát se mi stalo že sem před srnkou,kamionem.... musel prudce brzdit čili reflexně, a měl sem to po delší době vytrénované tak, že i v takových situacích sem neflekoval, ale účině brzdil obě kola a zastavil tak na nejkratší možné dráze. Popřípadě před překážkou povolil brzdy a vyhnul se myškou...Takže Co žíci než trénovat,trénovat a osvojíš si tuto techniku tak že i reflexne budeš brzdit správně... (trénuje se to tak že si cestou určíš bod, třeba strom nebo značku, před kterou by jsi měl zastavit a brzdit začneš co nejpozději) natrénuješ si jak odhad brzdné vzdálenosti tak i způsob brždění! Dělá se to i u aut i na kole prostě všude a funguje to...Ahoj a ať se ti daří
Já bych si ten bod raději namaloval na zem, zkoušet to rovnou naostro proti stromu?, no nevím.
Jéé, teď mi to došlo, ty se chceš Bejbíse zbavit!
dělá se to ke stromu vedle silnice (ne do něj ale vedle něj) i když z jízdy bejbíse je jasný že první co ho napadne je rozmakat to proti tomu stromu :-) i když u mě bejbís vede s autobusem...tomu říkám voříšek.Můj strom je proti tomu hadr :-)
Hezky živá diskuse. Možná už to někdo napsal, ale hlavně jde podle mě o to, že nastavení páček tak, že o "chlup" dřív začne při "panickém" brždění zabírat zadní brzda, má na možnost přepadnutí přes řidítka nulový vliv. Přes řidítka přepadnu tehdy, když v okamžiku, kdy moje rychlost klesne na nulu, mám zabržděné přední kolo a zároveň jsem zabrždění zvládl tak blbě, že mám v témž okamžiku těžiště příliš nahoře či vpředu či obojí. V jakém pořadí mi s odstupem zlomečku vteřiny začaly účinkovat brzdy je úplně jedno.
přesně :-) já myslym že už nemá cenu to dál rozvádět, protože teorii jsem zde napsal, praxe je káždému jasná a bejbísovi to dojde až se rozseká se zablokovanym zadnim :-) Né že bych chtěl vyzívat, ale bejbísi, víš o tom, že když pojedeš těsně za Kamiónem, tak se schováš do vzuchového tunelu za ním, a budeš tím hodně šetřit energii...???
Vzkaz pro idioty, co brzdí smykem: Díky Vám a erozi, kterou způsobujete v CHKO a jinde nás odtamtud zachvíli vyfakujou. V lese se chovejte tak, aby po vás nic nezůstalo. Nemluvím o rýhách v bahně od ježdění, ty ovlivnit nejdou. Sorry za ten off-topic.
Chlapi, bavme se raději na jiné téma, tahleta diskuse je ve slepé ulici. Vypadá to jako bych byl nepřítel Bejbíse, ale jemu se nám tento problém nepodařilo vyřešit. Spousta z nás stále opakuje dokola termíny jako těžiště, umění používat brzdy, kotouče na motorkách, ABSka, nesmyslné ježdění smykem, hazardérskou jízdu za autobusem, napjaté situace, pitomosti v návodech atd. A Bejbís pořád jako kafemlýnek mele svou. Už jsem mu i radil, ať si najde trenéra, který ho naučí sedět za jízdy na kole a používat při kormidlování svého kola vlastní hmotnos, ale marně.
Znovu opakuji, komu není rady, tomu není pomoci, holt až si asi pořádně nabije hubu, tak to pochopí. samozřejmě mu žádný pád nepřeji, on si je vždy vykoleduje svým jezdeckým uměním. Bejbísi, je to v hlavě, ne v síle zápěstí při mačkání brzd. pák. Zkus tou svou hlavou před použitím zatřepat. Nic ve zlém.
Tato diskuze je už asi dost zbytečná, ale taky přidám nějaké zkušenosti.
Na žádném kole se mi ještě nepodařilo přeletět přes řídítka, přestože (a nebo možná proto) jezdím jako blázen, včetně všech těch debilovin za náklaďákem nebo autobusem. Na nejnovějším kole mám omezovač na přední brzdě a přední kolo s ním zablokovat nejde. Možná by šlo na kluzčím povrchu, ale potom nepřeletím dopředu, ale svezu se do strany s celým kolem. Páčky seřizuju tak, aby byly přesně ve stejné poloze, když se špalíky dotknou ráfků. Teď jsem po roce po 12000Km měnil přední špalíky, kde začaly už mizet drážky, na zadních ještě něco je. Takže zřejmě i s tím omezovačem to brzdí dost. K zablokování zadního kola občas dojde, jednou mi tam vlítly děcka na bruslích, zhruba na 10m asfaltu jsem nechal celý vzorek zadního pláště a zastavil jsem asi 10cm před nimi, zděšeně stojícími. Náhodou se i omluvily. Ale toho pláště je škoda.
Přes zimu jezdím na kole jenom na nádraží, ale je to přes celé město a někdy se hold doma trochu zdržím a ten vlak musím stihnout. To jezdím na jiném kole, kde žádný omezovač není a přeletět se mi nepodařilo, i když jsem jednou nějak přehlídl přechod. Zadní guma vydávala na asfaltu dost dlouho efektní kvílivý zvuk jak auto, ale dopadlo to dobře.
Horší je to na náledí, co není ani vidět. To jsem se snažil jednou zabrzdit před chodci, co šli jak stádo na červenou, někdo prostě začal, když nic nejelo. Brždění bylo zbytečné, zablokovala se hned obě kola, podjelo to a už jsme pokračovali setrvačností po zemi, já jsem jel chvíli první, pak mě moje kolo předjelo, klouzalo mu to líp. Chodci mě nechali proplout, pak v klidu pokračovali.
Jo někdy je to adrenalinovej sport, myslete si, co chcete. Přeju všem co nejmíň nehod.