Nevím, jestli nenosím dříví do lesa, ale mohl by mi někdo napsat, jak se orientovat v těchto typech kol. Co cyklistu (i amatéra) nejvíce ovlivní při rozhodování, jaký druh vybrat. Píšu proto, že jsem se domnívala, že hlavně kolo horské je určeno do horských terénů. Ale vidím často, že kolo jezdí i na klasických asfaltkách??
Zkus mrknout tady: http://www.author.cz/cs/kola/jak-vybrat/
Ale horská kola si lidé někdy pořizují z nevědomosti, a pak se na nich zbytečně trápí.
Cross x Trekking: To je podle výrobce. Ne každý to rozlišuje tak, jako Author. Spíš se uvádí kategorie cross/trek a tam se pak podíváš, jaký charakter mají kola dané značky. Zda jde spíš o sportovní kola nebo zda se to trochu blíží pohodlným městským kolům. Ano, někdo třeba jednu řadu vybaví už blatniky i světly, a tak..
"Co cyklistu (i amatéra) nejvíce ovlivní při rozhodování?" .. no přece barva!
No, právě...... mě to ovlivňilo, neboť mi prodavač řekl, že je lepší kolo crosssové na rekreační ježdění po silnici a rovném terénu.
No, to ti řekl dobře,.. pak už jen ta barva.
A krosový kolo je do kopce úplně stejný, jako horský. Každej cyklista vyjede to, na co stačí jeho výkon. Ale když jsou do kopce (či z kopce) ještě balvany, tak je lepší z krosovýho slízt. A tvářit se, že to kolo na to neni stavěný. (Taky moc neni, ale závodníkovi by to bylo jedno. :')
Ale když jsou do kopce (či z kopce) ještě balvany, tak je lepší z krosovýho slízt. - nechápu proč??? ja mám cross a jezdím s nim v lese, v kopcich, v bláte, ... všude... a v pohode stačí ...
Zkušenost je jasná.Mam letošní novou crosku od Meridy.Měl jsem strach s tim něco sjíždět v terénu,ale po zkušenosti z Šumavy kdy jsem odpálil i bikerskou stezku z Churáňova!!!To kolo to vydrží,jde spíš,jak to sneseš ty.Ahoj a crosku nešetři.
Měl jsem na mysli spíš dámu či dívku, která v náročných výjezdech a sjezdech nenalézá žádné zalíbení. Té by v mimořádných situacích širší horské pláště s terénním vzorkem mohly dodat víc jistoty. (Za tu cenu, že na asfaltce by ze sebe musela vydat víc.) Ale je jasný, že jistotu časem dodá spíš to, jak člověk kolo ovládá.
Že na to kros "neni stavěnej" - ano to jsem možná přehnal. Spíš jsem měl říct, že většina lidí si ho za účelem zdolávání náročných terénů nepořizuje. A tím pádem u krosů pro rekreační ježdění není schopnost zdolat libovolnou překážku zpravidla hlavním kritériem kvality.
Jinak já taky na krosovi pomalu začínám objevovat půvaby jízdy v náročnějších podmínkách. (Taky už se rekreačnímu krosovi pomalu přestává podobat.) Ale chce to, aby to člověka bavilo, samotný kolo nepomůže.
Ještě to tady nikdo kupodivu nezmínil, ale rozdíl je podle mě kromě velikosti kol a rozměru ráfků (a zdvihu vidlice) hlavně v různé geometrii rámu a tudíž posedu. Cross je kratší a tudíž údajně pohodlnější (vzpřímenější posed). Mně to ale nevyhovuje, proto mám bajka 29" a nemůžu si ho vynachválit (už jsem to tu víckrát psal). Trek zase není nic jiného než "cestovní" cross, nastrojený blatníky, světly, stojanem, nosičem atd., narozdíl od "holého" crossu pojímaného jako kolo sportovní.
Je jasné, že i kvalitní trek snese celkem drsnou jízdu terénem, ale je o všechny ty doplňky těžší a při patřičně rasantním stylu to bude chtít všechno postupně odpadávat.
Pak je docela srandovní, když vidím řadu lidí, kteří mají u horskýho kola řidítka (o hodně) výš než sedlo. Já jsem teda horský nikdy neměl, ale že to tak bej nemá? A je takhle seštelovanej stroj vůbec ještě "horský kolo"?
Jistě že je to pořád horský kolo, ale úplně blbě vybraná velikost nebo nesmyslně nastavená sedlovka. Chtěl bych vidět, jak takovej jezdec s řidítky výš než sedlo šlape (propíná nohy).
Ty máš 29"? To je zatím takovej dost experiment, máš Gary Fisher nebo snad něco jiného? Jak s ním jseš spokojenej?
Mám Superior XC 839d přesně jako v jejich katalogu na obrázku s rámem 21.5". Mám 102 kg a 192 cm, takže když na tom jedu, nevypadá to, že by to bylo něco jiného než normální horák. Prostě mi sluší :-) Když ale postavím normálního bajka vedle, je to sakra znát. Geometrie pro mě vynikající. Kola se perfektně odvalujou, pocit rychlosti (možná subjektivní) je znatelně lepší. Disky jsou velmi spolehlivé, ačkoli při brždění jsou stále slyšet. Chystám se na garančku, tak jsem zvědav, jestli se to zlepší. Vidlice je samozřejmě krosová, tvrdost mám na doraz, ale je to moje první odpružení v životě, tak si to užívám. Navíc mi bude 41, sice stále jezdím cestou necestou, ale už to tolik neprasim. Měl jsem trochu strach z výpletu (velké kolo + vysoká váha jezdce vs. disky), ale zatím dobrý. Devětadvacítku jednoznačně doporučuju.
Tak to znamená, že na tom crossovým sedím jako pani sládková v Postřižinách a na horským jsem v mírném předklonu, něco jako na favoritu a beranama? Myslela jsem, že na tom horském kole se hůř šlape na asfaltu (má menší kola?). Nevěděla jsem , že vybírat kolo je takový umění. -Podle toho to taky dopadlo :-(
Jak pani sládková sedíš na městském kole (city bike), na krosu jseš v mírném předklonu (aby to bylo pohodlný, a přitom abys mohla dobře ovládat i přední kolo při udolávání překážek), na horském kole už jseš v dost závodním předkolonu (ve sjezdech při závodě už hraje roli odpor vzduchu), a na silničce s beranama už je sklon trupu diktován hlavně odporem vzduchu.
Ale když si pořídíš horský kolo s většim rámem a sedlo si dáš dolů, tak na něm můžeš sedět taky jak pani sládková, i sedlo s pérama si na něj můžeš dát a proutěný košík, jen síťka proti zamotání copů do drátů chybí. Ale vypadá to na horskym kole blbě.
A co máš vlastně za kolo?
Každé to kolo je lepší na něco jiného, to už vychází z jejich konstrukce. Tak jako se ti po pevnejch cestách, po asfaltu, šotolině apod. pojde lépe na crossu, tak se ti po kamenech, kořenech, v blátě atd. pojede lépe na horáku. Zrovna tak je ale blbost tvrdit, že na bajku se nedá jezdit po silnici a na crossu v těžším terénu. Akorát to možná nebude ono. Všechno jde, záleží na tom, jak kdo chce a jak to kdo umí. Pokud je člověk střevo, nezachrání ho sebelepší kolo ať už je určeno na cokoli a pokud někdo umí, je mu celkem jedno na čem. Viz třeba troch víš "Martin", kterej jestli jezdí z Churáňova, tak asi umí a ví co dělá.
Já jezdim často cestou necestou, kde už se tomu cesty možná ani nedá říkat, takže bajk mi dělá větší službu.